Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3019 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453801_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10560/10
(OR. en)
PRESSE 156
PR CO 2
PRESSEMEDDELELSE
3019. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 7. og 8. juni 2010
Formand
Celestino CORBACHO CHAVES
Spaniens arbejds- og indvandringsminister
Trinidad JIMÉNEZ GARCÍA-HERRERA
Spaniens minister for sundhed og socialpolitik
Bibiana AÍDO ALMAGRO
Spaniens ligestillingsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10560/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0002.png
7-8.VI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om
Europa 2020-strategien
og nåede til enighed om
EU's mål
om social inklusion, især gennem reduktion af fattigdom, og passende indikatorer,
som et bidrag
til Det Europæiske Råds møde i juni. Det nåede også frem til en generel indstilling vedrørende
retningslinjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
for gennemførelse af Europa 2020-
strategien.
Rådet tilsluttede sig udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse om "Solidaritet
sundhedsområdet: Begrænsning af uligheder på sundhedsområdet i EU"
og hilste den foreløbige
fælles rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik og Udvalget for Social Beskyttelse om
pensioner
velkommen i afventning af de to udvalgs vedtagelse af rapporten senere på året.
Endvidere vedtog Rådet konklusioner om følgende fire aspekter af beskæftigelsen og
socialpolitikken:
nye kvalifikationer til nye job
bæredygtige sociale sikringssystemer, der kan resultere i tilstrækkelige pensioner og opfyldelse
af målene for social inklusion
aktiv aldring
fremme af romaernes integration.
Ministrene nåede til enighed om den holdning, EU skal indtage i de respektive (stabiliserings- og)
associeringsråd med seks tredjelande (Tunesien, Marokko, Algeriet, Israel, Kroatien og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien) vedrørende vedtagelsen af
bestemmelser om
koordinering af sociale sikringsordninger.
Endelig vedtog Rådet en resolution om
en ny EU-ramme på handicapområdet 2010-2020.
Rådet nåede uden debat til enighed om et udkast til forordning om
at udvide EU's bestemmelser
om koordinering af sociale sikringsrettigheder til at omfatte tredjelandsborgere.
Med hensyn til Sundhed og forbrugerpolitik nåede Rådet til enighed om et udkast til direktiv om
patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser.
Ministrene havde en
orienterende debat om et udkast til forordning om
fødevareinformation til forbrugerne.
Rådet vedtog også to sæt konklusioner om:
lighed og sundhed i alle politikker: solidaritet på sundhedsområdet
foranstaltninger til at nedbringe befolkningens saltindtag med henblik på bedre sundhed.
Hele rådssamlingen var offentlig (bortset fra punkterne under "Eventuelt" vedrørende sundhed og
forbrugerspørgsmål) og kan ses på Rådets websted (videotransmission):
http://video.consilium.europa.eu/.
10560/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0003.png
7-8.VI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK........................................................................................ 8
Direktivet om princippet om ligebehandling ....................................................................................... 8
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni .............................................................................. 9
Uligheder på sundhedsområdet og pensioner .................................................................................... 11
Bæredygtige sociale sikringssystemer for tilstrækkelige pensioner .................................................. 11
Nye kvalifikationer til nye job: vejen frem........................................................................................ 12
Koordinering af sociale sikringsordninger med seks tredjelande ...................................................... 13
Fremme af romaernes integration ...................................................................................................... 14
Aktiv aldring ...................................................................................................................................... 14
Ny EU-ramme på handicapområdet................................................................................................... 15
Frokostdrøftelser mellem ministre med ansvar for beskæftigelses- og socialpolitik......................... 15
SUNDHED OG FORBRUGERSPØRGSMÅL................................................................................. 15
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser.................................... 15
Fødevareinformation til forbrugerne.................................................................................................. 18
Lighed og sundhed i alle politikker: Solidaritet på sundhedsområdet ............................................... 19
Nedbringelse af befolkningens saltindtag med henblik på bedre sundhed ........................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10560/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7-8.VI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger over for Liberia ......................................................................................................... 23
Passende foranstaltninger over for Madagaskar .................................................................................................... 23
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og Irland .......................... 23
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Udvidelse af EU-bestemmelserne om koordineringen af social sikring................................................................ 24
Arbejdsforhold i fiskerisektoren............................................................................................................................ 24
10560/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0005.png
7-8.VI.2010
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Jean Marc DELIZÉE
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Peter STEFANOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr ŠIMERKA
Dana JURÁSKOVÁ
Danmark:
Beneditke KIÆR
Henrik HØEGH
Christian SCHØNAU
Tyskland:
Ilse AIGNER
Philipp RÖSLER
Andreas STORM
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Éamon Ó CUÍV
Géraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Andreas LOVERDOS
Leonidas ROKANAS
Spanien:
Celestino CORBACHO CHAVES
Bibiana AÍDO ALMAGRO
Trinidad JIMÉNEZ GARCÍA-HERRERA
Frankrig:
Roselyne BACHELOT
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Maurizio SACCONI
Ferruccio FAZIO
Cypern:
Sotiroulla CHARALAMBOUS
Dionysis MAVRONIKOLAS
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og
ligestillingsminister, med ansvar for migrations- og
asylpolitik
Statssekretær sociale spørgsmål
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Socialminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Socialministeriet
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Forbundssundhedsminister
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Socialminister
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for beskæftigelse og social beskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og immigrationsminister
Ligestillingsminister
Minister for sundhed og socialpolitik
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, sundheds- og socialminister
Statssekretær for arbejdsmarkeds-, sundheds- og
socialpolitik
Arbejdsminister og minister for social sikring
Statssekretær, Sundhedsministeriet
10560/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0006.png
7-8.VI.2010
Letland:
Uldis AUGULIS
Didzis GAVARS
Litauen:
Audronė MORKŪNIENĖ
Raimondas ŠUKYS
Luxembourg:
Marie-Josée JACOBS
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Miklòs RÉTHELYI
Agnes VARGHA
Malta:
Dolores CRISTINA
Joseph CASSAR
Nederlandene:
Piet Hein DONNER
Peter W. KOK
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Alois STÖGER
Harald GÜNTHER
Polen:
Ewa KOPACZ
Jolanta FEDAK
Radosław MLECZKO
Adam FRONCZAK
Portugal:
Helena ANDRÉ
Jorge ANA
Rumænien:
Nicolae IVĂSCHESCU
Adrian Streinu CERCEL
Slovenien:
Anja KOPAČ MRAK
Dorijan MARUŠIČ
Slovakiet:
Daniel KLACKO
Peter JAVORČÍK
Finland:
Paula RISIKKO
Anni SINNEMÄKI
Juha REHULA
Velfærdsm
inister
Sundhedsminister
Vicesocial- og arbejdsminister
Sundhedsminister
Minister for familiespørgsmål og integration
Minister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Sundheds- og socialminister
Minister for naturressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses-, arbejds- og familieminister
Statssekretær for sundhed, Socialministeriet
Social- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Vicesundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Sundhedsminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Omsorgsminister
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
10560/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0007.png
7-8.VI.2010
Sverige:
Cristina HUSMARK PEHRSSON
Göran HÄGGLUND
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Anne MILTON
Socialforsikringsminister
Sundheds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelsesminister
Sundhedsminister
Kommissionen:
Viviane REDING
László ANDOR
John DALI
Næstformand
Medlem
Medlem
10560/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0008.png
7-8.VI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
Direktivet om princippet om ligebehandling
På grundlag af en statusrapport (9535/10
+ 9535/10 COR 1)
briefede formandskabet Rådet om,
hvor langt man er nået i drøftelserne om udkastet til direktiv om gennemførelse af princippet om
ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Det spanske formandskab fremsatte en række redaktionelle forslag vedrørende direktivets
anvendelsesområde, kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne og bestemmelserne
om handicap. Mere specifikt er hensigten med formandskabets forslag bl.a. at bringe teksten i
overensstemmelse med traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, at definere begrebet
forskelsbehandling bedre, at tydeliggøre direktivets anvendelsesområde og at præcisere be-
stemmelserne om handicap. Trods visse fremskridt er der brug for yderligere drøftelser på mange
punkter. Det gælder bl.a. kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne og EU, de specifikke
bestemmelser om handicap (f.eks. direktivets anvendelsesområde, dets finansielle og praktiske
konsekvenser og forholdet mellem direktivet og mere detaljerede sektorbestemte specifikationer),
tidsplanen for gennemførelse og spørgsmålet om retssikkerhed.
Formålet med Kommissionens forslag (11531/08) er at udvide beskyttelsen mod forskelsbehandling
på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering til også at gælde områder
uden for arbejdsmarkedet (f.eks. social beskyttelse, herunder social sikring og sundhedspleje,
sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder boliger).
Retsgrundlag: Artikel 19 (om foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling) i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde; Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter Europa-
Parlamentets godkendelse.
10560/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0009.png
7-8.VI.2010
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni
Med henblik på forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 17. juni 2010 havde ministrene en
orienterende debat om Europa 2020 - En ny strategi for beskæftigelse og vækst - og nåede til
enighed om EU's mål om social inklusion/reduktion af fattigdom og hensigtsmæssige indikatorer.
På grundlag af en note fra formandskabet (10025/1/10
REV 1)
og et bidrag fra Udvalget for Social
Beskyttelse (SPC) (9964/10), nåede Rådet til enighed om et EU-mål om social inklusion/reduktion
af fattigdom og hensigtsmæssige indikatorer, og godkendte følgende konklusioner:
"Rådet nåede til enighed om at foreslå Det Europæiske Råd:
at det kvantificerbare mål i Europa 2020-strategien om at fremme social inklusion, navnlig
gennem reduktion af fattigdom, udformes på en sådan måde, at det sigter på senest i 2020 at
fjerne risikoen for fattigdom og udstødelse for mindst 20 mio. personer
at acceptere de tre opstillede indikatorer, som Udvalget for Social Beskyttelse har fastlagt.
Ligeledes nåede Rådet til enighed om, at det i forbindelse med bekæmpelsen af fattigdom og
udstødelse er nødvendigt at sætte skub i inklusionen på arbejdsmarkedet og også i samfundet som
helhed. Under gennemførelsesprocessen for EU 2020-strategien vil der være mulighed for at styrke
de nuværende instrumenter til måling af fremskridtene med hensyn til reduktionen af fattigdom og
afsavn og til forståelse af fænomenet udelukkelse fra arbejdsmarkedet. Det er nødvendigt at tage
mere hensyn til forholdet mellem udelukkelse fra arbejdsmarkedet og fattigdom på individuelt plan.
Medlemsstaterne kan frit fastsætte deres nationale mål på basis af de mest hensigtsmæssige
indikatorer under hensyntagen til deres nationale forhold og prioriteter. I denne proces vil de skulle
tage hensyn til, at deres nationale mål skal bidrage til opfyldelse af målet på EU-plan.
Rådet er også af den opfattelse, at midtvejsrevisionen af EU's overordnede mål for 2015, som
foreslået af Udvalget for Social Beskyttelse, også skal omfatte en revision af indikatorerne, samtidig
med at medlemsstaternes rolle respekteres fuldt ud. Denne revision kan endvidere give mulighed for
at tage hensyn til økonomiske udviklinger og forbedrede måleinstrumenter."
10560/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0010.png
7-8.VI.2010
Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af de bilaterale møder, som den har afholdt med
medlemsstaterne om de nationale mål.
Rådet nåede også til enighed om en generel indstilling vedrørende retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker (10380/10
+
10380/10 COR 1)
som en del af de
integrerede retningslinjer i afventning af Europa-Parlamentets og Regionsudvalgets udtalelser. Efter
modtagelse af de ventede udtalelser vil Rådet formelt vedtage afgørelsen, sandsynligvis i oktober.
Rådet blev også orienteret af formanden for Beskæftigelsesudvalget, Bruno Coquet, og for Udvalget
for Social Beskyttelse, Aurelio Fernandez, om deres bidrag til Europa 2020-strategien (10031/10
+
9964/10).
10560/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0011.png
7-8.VI.2010
Uligheder på sundhedsområdet og pensioner
Rådet gav sin tilslutning til udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse (SPC) om "Solidaritet
sundhedsområdet: Begrænsning af uligheder på sundhedsområdet i EU"
(9960/10). SPC gav i
sin udtalelse udtryk for tilfredshed med Kommissionens meddelelse fra oktober 2009 (14848/09),
idet det betragter begrænsning af uligheder på sundhedsområdet som et centralt spørgsmål for social
beskyttelse og social inklusion. Det skitserede også en række specifikke initiativer, der kræver EU's
støtte, herunder fastsættelse af et begrænset antal indikatorer, særlige tiltag for sårbare grupper,
udveksling af bedste praksis og støtte til innovative tiltag til begrænsning af uligheder på
sundhedsområdet i medfør af Progress-programmet. I henhold til Kommissionen medfører forskelle
i leve- og arbejdsvilkår og i adgang til offentlige tjenesteydelser en social gradient for
sundhedstilstanden, hvilket fører til forskelle i den forventede levealder ved fødslen mellem de
laveste og de højeste socioøkonomiske grupper, der er på 10 år for mænd og 6 år for kvinder.
Rådet noterede sig også den foreløbige fælles rapport om
pensioner
fra Udvalget for Økonomisk
Politik og Udvalget for Social Beskyttelse (9989/10). Den foreløbige fælles rapport fra Udvalget for
Økonomisk Politik og Udvalget for Social Beskyttelse sigter mod at tage pensionsreformerne i EU
op til fornyet overvejelse i lyset af de øgede udfordringer og at udarbejde en ajourført dagsorden for
at give tilstrækkelige og bæredygtige pensioner. Mere specifikt søger den at gøre status over
fremskridtene med hensyn til pensionreformerne i løbet af de sidste 10-15 år og på ny at se på disse
fordele i lyset af tilbageslagene som følge af krisen. Den foreløbige rapport vil også blive forelagt
for Økofinrådet den 8. juni 2010 og blive endeligt udformet af de to udvalg med henblik på
forelæggelse for Økofin- og EPSCO-Rådet under det belgiske formandskab til efteråret.
Bæredygtige sociale sikringssystemer for tilstrækkelige pensioner
Rådet vedtog et sæt konklusioner om "Bæredygtige sociale sikringssystemer, der kan resultere i
tilstrækkelige pensioner og opfyldelse af målene for social inklusion" (9413/10). Disse konklu-
sioner vedrører det specifikke spørgsmål om minimumspensioner eller bestemmelser om
minimumsindkomst. Ministrene sendte gennem vedtagelsen af disse konklusioner et politisk signal
om, at EPSCO ud over de brede spørgsmål om pensioners tilstrækkelighed og bæredygtighed,
ønsker at koncentrere sig om borgernes bekymringer set fra et socialbeskyttelsesperspektiv. Rådet
opfordrede også medlemsstaterne til fortsat at lægge særlig vægt på spørgsmålet om
minimumspensioner som et redskab til bekæmpelse af fattigdom.
10560/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0012.png
7-8.VI.2010
Nye kvalifikationer til nye job: vejen frem
Rådet vedtog konklusioner om "Nye kvalifikationer til nye job: vejen frem" (9183/1/10
REV 1),
idet
det indtrængende opfordrede medlemsstaterne til at øge deres indsats for at tilpasse borgernes
kvalifikationer til nye udfordringer (f.eks. ved at modernisere deres almene og faglige
uddannelsessystemer, gøre de almene og faglige uddannelsesprogrammer mere fleksible, udvikle
forbindelserne mellem uddannelse og arbejdsmarkedet, fremme både unges og ældres og
lavtuddannedes og andre ugunstigt stillede gruppers deltagelse på arbejdsmarkedet og styrke de
offentlige arbejdsformidlingers rolle). Konklusionerne opfordrede også Kommissionen til i løbet af
efteråret 2010 at foreslå yderligere skridt til at udvikle "Nye kvalifikationer til nye job"-initiativet
og overveje at styrke EU's finansieringsmekanismers rolle i udviklingen af tiltag til at forudse
efterspørgslen efter og udbuddet af kvalifikationer.
Konklusionerne bygger på Kommissionens meddelelse "Nye kvalifikationer til nye job - om at
foregribe og matche kvalifikationsbehovet på arbejdsmarkedet" (17537/08). På trods af deres titler,
der til forveksling ligner hinanden, er konklusionerne adskilte fra flagskibsinitiativet "En dagsorden
for nye kvalifikationer og nye job", som Kommissionen bebudede i meddelelsen om Europa 2020.
Rådet noterede sig også Beskæftigelsesudvalgets bidrag vedrørende initiativet "Nye kvalifikationer
til nye job" (8815/1/10
REV 1
+
8815/1/10 REV 1 COR 1).
10560/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0013.png
7-8.VI.2010
Koordinering af sociale sikringsordninger med seks tredjelande
Rådet nåede til politisk enighed om seks udkast til afgørelser om den holdning, som EU skal
indtage i de respektive (stabiliserings- og) associeringsråd mellem Den Europæiske Union og seks
tredjelande (Algeriet, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Israel, Marokko
og Tunesien), baseret på formandskabets kompromisforslag (10215/10,
10216/10 + 10216/10 COR
1, 10217/10, 10219/10, 10223/10, 10225/10)
og formandskabets forslag vedrørende spørgsmålet om
kontrol af modtagernes ret til ydelser.
Euro-Middelhavs-aftalerne mellem EU på den ene side og Algeriet, Israel, Marokko og Tunesien på
den anden side og stabiliserings- og associeringsaftalerne mellem EU og Kroatien samt Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien indeholder bestemmelser for begrænset koordinering
mellem medlemsstaternes og de seks tredjelandes socialsikringsordninger. For at bestemmelser kan
få virkning, skal de associeringsråd og stabiliserings- og associeringsråd, der er oprettet med de
forskellige lande, træffe afgørelse herom.
Rådets forordning (EF) nr. 859/2003 udvider bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 1408/71 (om
anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der flytter
inden for Fællesskabet) og dens gennemførelsesforordning (EØF) nr. 574/72 til at omfatte
tredjelandsstatsborgere, der ikke allerede er dækket af disse bestemmelser udelukkende på grund af
deres nationalitet. Denne forordning omfatter allerede princippet om sammenlægning af
forsikringsperioder, som arbejdstagere fra tredjelande har fuldført i de forskellige medlemsstater for
så vidt angår ret til visse ydelser som omhandlet i aftalerne.
De udkast til afgørelser, der er forelagt Rådet, indeholder gennemførelsesbestemmelser, der ikke
allerede dækkes af forordning (EF) nr. 859/2003. Dette vedrører især eksport af visse ydelser til et
af de seks partnerlande samt lige behandling for arbejdstagere fra tredjelande, der er lovligt
beskæftiget i EU, og for deres familiemedlemmer. Endvidere sikres det i udkastene til afgørelser, at
bestemmelserne om eksport af ydelser og lige behandling også, som følge af gensi-
dighedsprincippet, finder anvendelse på EU-arbejdstagere, der arbejder lovligt i et af de seks
partnerlande, og på deres familiemedlemmer.
Retsgrundlag: Artikel 79, stk. 2, litra b), (om indvandringspolitik) og artikel 218, stk. 9 (om den
holdning, der skal indtages i et organ nedsat ved en aftale) i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde; Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal (i stedet for enstemmighed i henhold
til Nicetraktaten); Europa-Parlamentet skal orienteres.
10560/10
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0014.png
7-8.VI.2010
Fremme af romaernes integration
Rådet vedtog konklusioner om "Fremme af romaernes integration" (10058/10
+
10058/10 COR 1),
idet Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. opfordres til at gøre fremskridt med integreringen af
romaspørgsmål i europæiske og nationale politikker, at fremme den sociale og økonomiske
integration af romaerne og at sikre, at eksisterende finansielle EU-instrumenter og især
strukturfondene stilles til rådighed for romaerne. I konklusionerne erkendes det også, at romaernes
levevilkår i mange tilfælde er (mange af dem er udsat for ekstrem fattigdom, diskrimination og
udelukkelse, herunder dårlige boligforhold, manglende adgang til beskæftigelse samt et svagt
helbred) blevet forværret i de senere år, og at sigøjnerhad og voldelige overfald på romaer tager til.
Konklusionerne hilser også forskellige nye initiativer velkommen, herunder revisionen af
forordning (EF) nr. 1080/2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Kommissionens
meddelelse om "den sociale og økonomiske integration af romaer i Europa" og det andet
europæiske romatopmøde, der fandt sted den 8.-9. april i Córdoba.
Aktiv aldring
Rådet vedtog konklusioner om "Aktiv aldring" (9489/10
+
9489/10 COR 1
+
9489/10 COR 2
+
9489/10 COR 3),
hvori der opfordres til en større inddragelse af ældre i samfundet, hvilket udgør et
stor potentiale for Europas fremtidige konkurrenceevne og velstand i det økonomiske og sociale liv,
ved at fjerne hindringer for beskæftigelse, forbedre beskæftigelsesvilkårene, bekæmpe
diskrimination og investere i fortsat læring. Gennem vedtagelsen af konklusionerne anerkendte
Rådet også, at medlemsstaterne inden for rammerne af Lissabonstrategien (der fastsatte målet om at
nå en beskæftigelsesgrad for ældre arbejdstagere på 50 % i 2010) har vendt tendensen til en tidlig
pensionsalder; beskæftigelsesgraden i EU-27 for personer mellem 55 og 64 år er således steget fra
36,9 % i 2000 til 46,2 % i tredje kvartal 2009. I konklusionerne mindes der om, at befolkningen på
60 år og derover vil vokse meget hurtigere end nogensinde før i EU, og at den største stigning for-
ventes at ske i perioden 2015-35, hvor befolkningen på 60 år og derover vil vokse med
2 mio. mennesker hvert år.
10560/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0015.png
7-8.VI.2010
Ny EU-ramme på handicapområdet
Rådet vedtog en resolution om en ny EU-ramme på handicapområdet (10173/10), hvori der blandt
andet opfordres til øget integration af handicappede og deres familier i samfundet ved at inddrage
handicapspørgsmål på forskellige politikområder og ved at iværksætte initiativer på områder som
uddannelse, beskæftigelse og sociale spørgsmål, internationale spørgsmål og udvikling.
Denne resolution ligger i forlængelse af resolutionen om handicappedes forhold, der blev vedtaget
af EPSCO-Rådet den 29. februar 2008 (6769/08). Kommissionen ventes i løbet af 2010 at vedtage
den nye EU-handicapstrategi 2010-2020, som skal erstatte den tidligere strategi, der blev iværksat i
2004. Den nye strategi forventes at fokusere på gennemførelsen af De Forenede Nationers
konvention om rettigheder for personer med handicap. Den 26. november 2009 vedtog Rådet en
afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af konventionen.
Det spanske formandskab afholdt et uformelt møde mellem ministre med ansvar for
handicappolitikker og en konference om handicap og personlig autonomi den 19.-21. maj 2010 i
Zaragoza.
Frokostdrøftelser mellem ministre med ansvar for beskæftigelses- og socialpolitik
Under frokosten blev ministrene for beskæftigelses- og socialpolitik briefet om G20-
beskæftigelsesministrenes møde den 21.-22. april 2010 i Washington (10542/10) og om et fælles
baggrundspapir fra Beskæftigelsesudvalget/Kommissionen vedrørende beskæftigelseskrisen:
politiske tiltag, deres effektivitet og vejen frem (10184/10).
SUNDHED OG FORBRUGERSPØRGSMÅL
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Rådet blev i dag enigt om et udkast til direktiv om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser på grundlag af et kompromisforslag fra det spanske
formandskab (9948/10
+
9948/10 COR 1).
Under samlingen i Rådet fokuserede drøftelserne på fire spørgsmål:
definition af forsikringsmedlemsstaten i forbindelse med pensionister, der bor i udlandet
godtgørelse og forhåndstilladelse
retsgrundlag
bestemmelser om e-sundhed.
10560/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7-8.VI.2010
De to første spørgsmål var stadig uafklarede på EPSCO-Rådets samling den 1. december 2009.
Med hensyn til
forsikringsmedlemsstaten
(der især vedrørte godtgørelse af udgifter til
sundhedsydelser for pensionister, der bor i EU uden for deres hjemland, og som modtager
sundhedsydelser i en tredje medlemsstat) nåede Rådet til enighed om, at som hovedregel bør den
medlemsstat, der har kompetence til at give forhåndstilladelse i overensstemmelse med forordning
(EF) nr. 883/2004 (dvs. bopælsmedlemsstaten), godtgøre udgifterne til grænseoverskridende
sundhedsydelser for pensionister. Hvis en pensionist behandles i sit oprindelsesland, vil dette land
skulle tilbyde sundhedsydelser for egen regning.
Med hensyn til
sundhedstjenesteydere
søger kompromisset at sikre, at patienter, der ønsker at gøre
brug af sundhedsydelser i en anden medlemsstat, nyder godt af de kvalitets- og
sikkerhedsstandarder, der finder anvendelse i dette land, uafhængigt af typen af tjenesteyder.
Endvidere blev Rådet enigt om, at medlemsstater kan vedtage bestemmelser, der tager sigte på at
sikre, at patienter har de samme rettigheder, når de modtager grænseoverskridende sundhedsydelser,
som de ville have haft, hvis de havde modtaget sundhedsydelser i en tilsvarende situation i
forsikringsmedlemsstaten.
Med hensyn til
retsgrundlaget
nåede Rådet til enighed om et dobbelt retsgrundlag, idet der blev
opnået en balance mellem EU-Domstolens retspraksis i forbindelse med anvendelsen af artikel 114
på sundhedstjenesteydelser og medlemsstaternes kompetencer som anerkendt i traktaten for så vidt
angår organisation og levering af sundhedstjenesteydelser (i henhold til artikel 168 om
folkesundhed).
Hvad angår
e-sundhed
blev ministrene enige om tæt samarbejde mellem medlemsstaterne og
Kommissionen på dette område.
Udkastet til direktiv indeholder også følgende centrale elementer:
som hovedregel vil patienterne få mulighed for at modtage sundhedsydelser i en anden
medlemsstat og få dem godtgjort op til det niveau for
godtgørelse,
der finder anvendelse for
samme eller tilsvarende behandling i deres nationale sundhedssystem, hvis patienterne har ret til
denne behandling i deres forsikringsland
i tilfælde af tvingende almene hensyn (som f.eks. risiko for alvorlig forstyrrelse af en
socialsikringsordnings økonomiske ligevægt) kan en forsikringsmedlemsstat begrænse
anvendelsen af reglerne for godtgørelse af grænseoverskridende sundhedsydelser;
medlemsstaterne kan
styre udstrømningen af patienter
ved at forlange forhåndstilladelse for
visse sundhedsydelser (dem, der indebærer hospitalsindlæggelse, kræver højt specialiseret og
omkostningskrævende medicinsk infrastruktur eller som giver anledning til bekymring for så
vidt angår kvaliteten og sikkerheden af sundhedsydelsen) eller via anvendelsen af
"gatekeeperprincippet", for eksempel hos den behandlende læge
10560/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7-8.VI.2010
for at
styre tilstrømningen af patienter
og sikre tilstrækkelig og permanent adgang til
sundhedsydelser på sit område kan behandlingsmedlemsstaten vedtage foranstaltninger
vedrørende adgangen til behandling, hvor dette er begrundet ud fra et tvingende alment hensyn
behandlingsmedlemsstaten vil via
nationale kontaktpunkter
skulle sikre, at patienter fra andre
EU-lande efter anmodning modtager oplysninger om sikkerheds- og kvalitetsstandarderne på
deres område for at gøre det muligt for patienter at træffe et informeret valg
samarbejdet
mellem medlemsstaterne på området sundhedsydelser
er styrket,
for eksempel
inden for e-sundhed og gennem udviklingen af europæiske netværk af referencecentre, der på et
frivilligt grundlag vil samle specialiserede centre i forskellige medlemsstater
anerkendelsen af recepter
udstedt i en anden medlemsstat er forbedret; hvis et lægemiddel er
godkendt på deres område, skal medlemsstaterne som hovedregel sikre, at recepter udstedt for et
sådant lægemiddel i en anden medlemsstat kan udleveres på deres område i overensstemmelse
med deres nationale lovgivning
salg af lægemidler og medicinsk udstyr over
internettet, langtidsplejeydelser,
der leveres i
plejehjem, og adgang til og tildeling af organer med henblik på
transplantation
er ikke omfattet
af direktivudkastets anvendelsesområde.
Direktivudkastet har til formål at lette adgangen til sikre grænseoverskridende sundhedsydelser af
høj kvalitet og fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne om sundhedsydelser. Kompromiset
afspejler Rådets hensigt om fuldt ud at overholde EU-Domstolens retspraksis vedrørende
patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser og samtidig bevare
medlemsstaternes ret til at tilrettelægge deres egne sundhedssystemer. Udkastet til direktiv bringer
klarhed om rettigheder for patienter, der ønsker at gøre brug af sundhedsydelser i en anden
medlemsstat, og supplerer de rettigheder, som patienten allerede har på EU-plan gennem
lovgivningen om koordinering af de sociale sikringsordninger (forordning (EF) nr. 883/04).
Efter den juridiske og sproglige gennemgang af direktivudkastet vil Rådet vedtage sin
førstebehandlingsholdning og sende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Udkastet til direktiv indgår i pakken vedrørende den sociale dagsorden af 2. juli 2008, hvori der
fokuseres på et tre formål: at sørge for, at alle patienter får sikre sundhedsydelser af god kvalitet, at
støtte patienterne i udøvelsen af deres ret til grænseoverskridende sundhedsydelser og at fremme
samarbejdet mellem sundhedssystemerne. Sigtet med det andet formål er især at kodificere
Domstolens retspraksis vedrørende tilbagebetaling i forbindelse med grænseoverskridende
sundhedsydelser, og undgå "en tredje metode" for tilbagebetaling (ud over forordning (EF)
nr. 883/2004 og direktivudkastet).
10560/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0018.png
7-8.VI.2010
Fødevareinformation til forbrugerne
På grundlag af to spørgsmål, som formandskabet har foreslået vedrørende læselighed og ansvar
(10273/10) havde Rådet en orienterende debat om et udkast til forordning om fødevareinformation
til forbrugerne og mere specifikt den information, der gives på etiketten.
For så vidt angår læseligheden gik ministrene ind for en obligatorisk mindsteskriftstørrelse, idet de
anerkendte, at andre kriterier såsom kontrast, bogstavernes farve, afstanden mellem bogstaverne
osv. er relevante.
Med hensyn til fødevarevirksomhedslederens ansvar støttede nogle medlemsstater Kommissionens
strategi, ifølge hvilken der bør indsættes en artikel i forordningen, der specificerer
fødevarevirksomhedsledernes ansvar i overensstemmelse med deres rolle i fødekæden, mens et stort
antal andre lande mener, at artikel 17 i den generelle fødevarelovgivning (forordning nr. 178/2002)
er tilstrækkelig.
Nogle medlemsstater nævnte også deres ønske om at få obligatorisk angivelse af visse produkters
oprindelse.
Udkastet til forordning tilstræber at indføre obligatorisk næringsdeklaration, at specificere det
ansvar, der svarer til hver fødevarevirksomhedsleders rolle i forsyningskæden, og at forbedre
læseligheden af den information, der gives forbrugerne.
Retsgrundlag: Artikel 114 (om det indre marked) i traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde; der kræves kvalificeret flertal til en rådsafgørelse; almindelig
lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse, som forventes den
15. juni 2010.
10560/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0019.png
7-8.VI.2010
Lighed og sundhed i alle politikker: Solidaritet på sundhedsområdet
Rådet vedtog konklusioner om "Lighed og sundhed i alle politikker: Solidaritet på
sundhedsområdet" (9947/10), der indeholder en ramme for Kommissionens og medlemsstaternes
indsats.
Med vedtagelsen af konklusionerne opfordrede Rådet Kommissionen til at vurdere effektiviteten af
foranstaltninger, der tager sigte på at mindske ulighederne på sundhedsområdet. Medlemsstaterne
opfordres til yderligere at udarbejde politikker og foranstaltninger til at mindske sundhedsmæssige
uligheder og gennemføre politikker, der kan sikre en god start i livet for alle børn, herunder
foranstaltninger til støtte for gravide kvinder og forældre. Ministrene udtrykte også bekymring over,
at den gennemsnitlige sundhedstilstand blandt sårbare og socialt udstødte grupper som f.eks.
arbejdsløse, hjemløse, personer med mentale sundhedsproblemer, handicappede og etniske min-
dretal som f.eks. romabefolkningen er særligt dårlig.
Mindskelse af ulighed på sundhedsområdet er et af de prioriterede områder i det spanske, belgiske
og ungarske formandskabs attenmånedersprogram på sundhedsområdet.
På deres uformelle møde den 22.-23. april i Madrid understregede EU's sundhedsministre behovet
for at gøre fremskridt med hensyn til overvågning af de sociale sundhedsdeterminanter og at arbejde
med mindskelsen af uligheder på sundhedsområdet.
Nedbringelse af befolkningens saltindtag med henblik på bedre sundhed
Rådet vedtog konklusioner om "foranstaltninger til at nedbringe befolkningens saltindtag med
henblik på bedre sundhed" (9827/10), hvori medlemsstaterne opfordredes til bl.a. at styrke eller
udarbejde nationale ernæringspolitikker med henblik på at bringe saltforbruget ned på et passende
niveau, f.eks. ved at tilskynde producenter af fødevarer til at tilvejebringe den størst mulige
nedbringelse af saltindholdet i fødevarer. Kommissionen opfordres til regelmæssigt at indkredse de
laveste nuværende saltmængder på EU-plan i de forskellige fødevarekategorier som et redskab til at
fastslå, hvad der er teknisk gennemførligt i hver kategori.
Ifølge konklusionerne er der vægtigt videnskabeligt belæg for, at det nuværende høje saltforbrug i
hele Europa er en vigtig årsag til forhøjet blodtryk og således til hjerte-kar-sygdomme (de fleste
europæeres daglige indtag er på omkring 8-11 g salt og overstiger langt det anbefalede daglige
indtag på 4-5 g salt). Det høje saltindtag i Europa kan også have direkte skadelige virkninger ud
over dets virkning på blodtrykket med øget risiko for hjerteslag, venstre ventrikulær hypertrofi og
nyresygdomme. Ifølge europæiske statistikker over hjerte-kar-sygdomme fra 2008 forårsager hjerte-
kar-sygdomme næsten halvdelen af alle dødsfald i EU, nemlig over 2,0 mio. dødsfald; i 2006
kostede hjerte-kar-sygdomme i alt 192 mia. EUR i EU.
10560/10
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0020.png
7-8.VI.2010
Eventuelt
Beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
Social beskyttelse af selvstændige erhvervsdrivende og deres medhjælpende ægtefæller
Formandskabet underrettede Rådet om den enighed, der er nået mellem Europa-Parlamentet og
Rådet under andenbehandlingen af udkastet til direktiv (10443/10). Den nye lovgivning vil bidrage
væsentligt til at forbedre den sociale beskyttelse af selvstændige erhvervsdrivende og deres
medhjælpende ægtefæller, der ofte bidrager til deres ægtefællers selvstændige aktiviteter uden at
nyde tilsvarende rettigheder. Det er derfor en stor hjælp til at fjerne hindringer for kvindelig
iværksættervirksomhed og forbedre medhjælpende ægtefællers status ved at give dem deres egen
beskyttelse. Kvindelige selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller vil herudover
få barselsydelse i mindst 14 uger. Direktivet dækker også livspartnere, når de er anerkendt efter
national lovgivning. Rådet forventes at vedtage direktivet den 24. juni uden debat efter jurist-
lingvisternes endelige udformning.
Den Europæiske Socialfond : forenkling af procedurerne
Rådet noterede sig oplysningerne om forenklingen af Den Europæiske Socialfonds (ESF)
procedurer, som Kommissionen fremlagde på anmodning af den italienske delegation. På samlingen
i EPSCO den 8. marts 2010 forelagde den italienske delegation en note om Den Europæiske
Socialfond: idéer til forenkling og fremtidsmuligheder (6968/10).
Sundhed og forbrugerspørgsmål
Rammekonvention om tobakskontrol
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om status over forberedelsen af konferencen
mellem parterne (CoP 4) i rammekonvention om tobakskontrol, der skal holdes den 15.-20.
november 2010 i Uruguay. Drøftelserne på denne konference vil navnlig dreje sig om protokollen
vedrørende ulovlig handel med forarbejdet tobak.
10560/10
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0021.png
7-8.VI.2010
Lægemiddelpakken
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om status i forhandlingerne om
forhindring af, at forfalskede lægemidler kommer ind i den lovlige forsyningskæde (10469/10).
Formandskabet orienterede også mundtligt Rådet om fremskridtene i drøftelserne om styrkelse af
det eksisterende lægemiddelovervågningssystem (der tager sigte på at beskytte patienterne mod
bivirkninger ved lægemidler). Med hensyn til lægemiddelovervågningsdelen af lægemiddelpakken
vil formandskabet bestræbe sig på at opnå enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen
inden udgangen af juni.
Folkesundhedsgruppen på Højt Plan
Ministrene noterede sig formandskabets briefing om konklusionerne fra Folkesundhedsgruppen på
Højt Plan vedrørende kvalitet i sundhedsydelser og kvalitet set fra patientens synsvinkel og
sundhedsydelsernes kvalitet (10392/10).
Gensidig anerkendelse af sundhedsfagligt personales kvalifikationer
Den danske delegation, som fik støtte af den svenske delegation, henledte Rådets opmærksomhed
på sit ønske om at styrke udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne vedrørende
autorisering af sundhedsfagligt personale (10766/10).
Beskyttelse af børn med hensyn til legetøj
Den tyske delegation, der fik støtte fra den østrigske og den italienske delegation, opfordrede de
øvrige medlemsstater og Kommissionen til at yde en fælles indsats for at forbedre legetøjsdirektivet
yderligere og opnå et højt beskyttelsesniveau for børn (10605/10).
Internetomkostningsfælde - direktiv om forbrugerrettigheder
Rådet noterede sig den tyske delegations ønske om EU-lovgivning imod internetomkostningsfælder
(10604/10).
10560/10
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0022.png
7-8.VI.2010
Horisontale spørgsmål
Konferencer
Spanien orienterede Rådet om resultaterne og konferencerne under dets formandskab på området
beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik (10504/10) og sundhed og forbrugerbeskyttelse
(10393/10).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
I sin egenskab af kommende formandskab briefede den belgiske delegation ministrene om sit
arbejdsprogram for beskæftigelse, social- og arbejdsmarkedspolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse i det næste halvår.
10560/10
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0023.png
7-8.VI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger over for Liberia
Rådet vedtog en forordning om restriktive foranstaltninger over for Liberia. Den nye forordning
tager sigte på at bringe forordning nr. 234/2004 i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds
resolution 1903 (2009), der ændrede FN's restriktive foranstaltninger vedrørende våben og dertil
knyttet materiel og levering af teknisk bistand, finansieringsmidler og finansiel bistand med
tilknytning til militære aktiviteter ved at begrænse virkningen af disse restriktive foranstaltninger til
ikke-statslige enheder (9241/10).
Passende foranstaltninger over for Madagaskar
Rådet tog passende foranstaltninger over for Madagaskar i overensstemmelse med artikel 96 i
Cotonouaftalen.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
10475/1/10 REV 1.
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og Irland
Rådet vedtog fire afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 12,2 mio. EUR fra Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til støtte for arbejdstagere, der er blevet
afskediget i Spanien og Irland, samt til teknisk bistand. Et beløb på 6,6 mio. EUR er afsat til ar-
bejdstagere, der er blevet afskediget i den spanske fremstillingsindustri for keramiske produkter, og
1,95 mio. EUR til arbejdstagere, der er blevet afskediget i den spanske fremstillingsindustri for døre
og dørkarme. Yderligere 2,57 mio. EUR er tiltænkt arbejdstagere, der er blevet afskediget i den
irske virksomhed Waterford Crystal og tre af dens leverandører. Støtteforanstaltningerne skal
medfinansieres af medlemsstaterne og omfatter bl.a. uddannelse, erhvervsvejledning, jobsøgning og
bistand til iværksætterlyst. Et beløb på 1,11 mio. EUR anvendes til teknisk bistand, navnlig
overvågnings- og informationsaktiviteter og vejledning af medlemsstaterne, ekspertmøder og
seminarer, oprettelse af en videnbase og midtvejsevaluering af Globaliseringsfonden.
10560/10
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453801_0024.png
7-8.VI.2010
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Udvidelse af EU-bestemmelserne om koordineringen af social sikring
Rådet nåede til enighed om et udkast til forordning, der har til formål at sikre, at
tredjelandsstatsborgere, som lovligt er bosat i EU, og som befinder sig i en grænseoverskridende
situation, er omfattet af samme bestemmelser om koordinering af rettigheder til social sikring som
EU-borgere (10442/10).
Arbejdsforhold i fiskerisektoren
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at ratificere Den Internationale
Arbejdsorganisations konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren i spørgsmål, der henhører
under Unionens enekompetence (16923/1/09
REV 1
+
10355/10 ADD 1).
Konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren ("konvention 188"), der blev vedtaget i juni 2007
på Den Internationale Arbejdskonference i Genève, tager sigte på at forbedre fiskeres forhold om
bord på fiskefartøjer. Den fastsætter navnlig internationale minimumsstandarder for fiskerisektoren,
f.eks. ansættelsesvilkår, ret til hjemrejse, regler for kost og logi, sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen, lægehjælp og social sikring.
10560/10
24
DA