Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3027 - økofin
Offentligt
1453815_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12076/10
PRESSE 200
PR CO 8
PRESSEMEDDELELSE
3027. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 13. juli 2010
Formand
Didier REYNDERS
Belgiens vicepremierminister, finansminister og minister for
institutionelle reformer
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
12076/10
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0002.png
13.VII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet fastlagde politiske retningslinjer med henblik på de videre forhandlinger med Europa-
Parlamentet om reformen af det
finansielle tilsyn
i Europa.
En række forslag har til formål at reformere den europæiske ramme for tilsynet med det finansielle
system i kølvandet på den globale finanskrise. Det drejer sig især om oprettelsen af Det Europæiske
Udvalg for Systemiske Risici og af tre europæiske tilsynsmyndigheder for bank-, forsikrings- og
værdipapirsektorerne. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet har til formål at gøre det muligt
at oprette disse nye instanser den 1. januar 2011.
Rådet traf en afgørelse om bemyndigelse af
Estland til at indføre euroen
som valuta fra den 1. ja-
nuar 2011 og fastsatte med henblik herpå definitivt omregningskursen mellem den estiske kroon og
euroen. Denne afgørelse udvider euroområdet fra 16 til 17 medlemsstater og giver Estland næsten
seks måneder til at forberede sig på overgangen.
Rådet fastlagde de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
i henhold til den nye
Europa 2020-strategi. Og som led i de initiativer, der er taget med henblik på at forbedre den
økonomiske styring
af Den Europæiske Union, gav det grønt lys for indførelse af et "europæisk
halvår",
hvor der sikres tilsyn med medlemsstaternes budgetmæssige og strukturelle politikker.
Rådet indledte desuden procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud i
Bulgarien, Cypern, Danmark
og
Finland
og fremsatte henstillinger om de foranstaltninger, der
skal træffes for at bringe deres underskud ned under referenceværdien på 3 % af BNP.
For 24 af de 27 medlemsstater er der nu indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud, hvilket skal ses i lyset af den globale finanskrise og den økonomiske opbremsning i
2008 og 2009. I denne situation udgør EU's stabilitets- og vækstpagt (der omfatter proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud) den ramme, der støtter de politikker, som
medlemsstaterne har indført for hurtigt at vende tilbage til sunde budgetstillinger.
Rådet afsluttede i øvrigt lovgivningsprocessen i forbindelse med den såkaldte SWIFT-aftale ved at
indgå denne
aftale med USA om overførsel af finansielle betalingsdata
til brug for programmet til
sporing af finansiering af terrorisme.
12076/10
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0003.png
13.VII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM.................................................................................. 7
REFORM AF DET FINANSIELLE TILSYN..................................................................................... 8
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I JUNI ..................................................................... 9
OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER ........................ 10
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD ......... 11
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland ........................................................................................... 11
Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene,
Østrig, Portugal, Slovenien, Slovakiet og Det Forenede Kongerige ................................................. 12
ESTLANDS INFØRELSE AF EUROEN ......................................................................................... 13
EVENTUELT .................................................................................................................................... 14
De offentlige finanser......................................................................................................................... 14
MØDER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET .............................................................. 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Forenklede regler for momsfakturering................................................................................................................. 16
Nedlukning af Kozloduykernekraftværket ............................................................................................................ 16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
1
Aftale med USA om finansielle betalingsdata ("SWIFT-aftalen")........................................................................ 16
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12076/10
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.VII.2010
Eurojust - Årsrapporten fra Den Fælles Kontrolinstans ........................................................................................ 17
TRANSPORT
Sikkerhed til søs - Udstyr på skibe ........................................................................................................................ 17
MILJØ
Havområder - Kriterier for standardkvalitetsvurdering ......................................................................................... 17
12076/10
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0005.png
13.VII.2010
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bernard CLERFAYT
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Martin MANSERGH
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Ramon FERNANDEZ
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Normunds POPENS
Litauen:
Rolandas KRISCIUNAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyorgy MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Sebastian VLADESCU
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Finansminister
Statssekretær
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
Viceminister
Finansminister
Viceministerpræsident i den spanske regering samt
økonomi- og finansminister
Generaldirektør i Finansministeriet
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Viceminister
Finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
12076/10
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0006.png
13.VII.2010
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Velipekka NUMMIKOSKI
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Vicepremierminister og finansminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Algirdas ŠEMETA
Michel BARNIER
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude JUNCKER
Vítor CONSTÂNCIO
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Eurogruppen
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
12076/10
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0007.png
13.VII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det belgiske formandskabs fremlæggelse af et arbejdsprogram på det
økonomiske og finansielle område for dets formandskabsperiode, der går fra juli til december 2010
(11767/1/10
REV 1).
Der er i de seneste måneder blevet truffet nogle vigtige foranstaltninger for at mindske virkningerne
af den økonomiske og finansielle krise, for at genoprette investorernes og forbrugernes tillid og for
at gøre det muligt at vende tilbage til økonomisk vækst. Under det belgiske formandskab vil Rådet
følge gennemførelsen af de flagskibsinitiativer, der er taget i henhold til den nye Europa 2020-
strategi for beskæftigelse og vækst, og undersøge, hvilke nye foranstaltninger der vil kunne sætte
fornyet skub i EU's indre marked.
Den nuværende kontekst er dog præget af de vanskeligheder, som den finansielle sektor står over
for, af den svage økonomiske vækst i Europa og af en forværring af de offentlige finanser i mange
medlemsstater. Der er derfor behov for yderligere foranstaltninger for at sikre den finansielle
stabilitet og konsolidere de offentlige finanser, og det belgiske formandskab agter nøje at følge
gennemførelsen af disse foranstaltninger.
For så vidt angår reformerne af den finansielle sektor vil Rådet under det belgiske formandskab
bestræbe sig på sikre, at der bliver indført nye tilsynsmekanismer inden årets udgang. Det vil
fortsætte arbejdet med forskellige lovgivningsinitiativer, f.eks. reguleringen af hedgefonde og
private equity-fonde, derivater, short selling af credit default swaps og garantiordninger for
bankindskud.
For så vidt angår konsolideringen af de offentlige finanser vil Rådet påse, at gennemførelsen af
budgetkonsolideringsprogrammerne og strukturreformerne bliver fremskyndet. Og det vil sikre sig,
at der sker en passende opfølgning af den endelige rapport, som den taskforce om økonomisk
styring, der har Det Europæiske Råds formand Herman Van Rompuy som formand, skal fremlægge
i oktober.
Det belgiske formandskab vil basere gennemførelsen af sit program på det arbejde, der blev
påbegyndt af det spanske formandskab i første halvår, i overensstemmelse med programmet for de
tre formandskaber (Spanien, Belgien og Ungarn).
12076/10
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0008.png
13.VII.2010
REFORM AF DET FINANSIELLE TILSYN
Rådet fastlagde politiske retningslinjer med henblik på de videre forhandlinger med Parlamentet om
en række tekster, der i kølvandet på den globale finansielle krise sigter mod at reformere den
europæiske ramme for tilsynet med det finansielle system.
De forslag, som Kommissionen fremlagde i efteråret 2009, består i:
udkast til forordninger om makrotilsyn med det finansielle system og om oprettelse af et
europæisk udvalg for systemiske risici og om at overdrage Den Europæiske Centralbank
specifikke opgaver i relation til dette udvalg
udkast til forordninger om oprettelse af en europæisk banktilsynsmyndighed, en europæisk
tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger og en europæisk
værdipapirtilsynsmyndighed
et udkast til direktiv om ændring af den eksisterende lovgivning
1
for så vidt angår disse tre
nye myndigheders beføjelser.
De fleste af disse tekster
2
er omfattet af den fælles beslutningsprocedure for Parlamentet og Rådet.
Forhandlingerne med Parlamentet sigter mod at få dem vedtaget ved førstebehandlingen, så Det
Europæiske Udvalg for Systemiske Risici og de tre nye tilsynsmyndigheder kan blive operationelle
fra den 1. januar 2011.
Der er nu stor grad af enighed mellem de to institutioner takket være de forhandlinger, der allerede
har fundet sted, men det har ikke været muligt at nå frem til en samlet aftale tidsnok til, at
Parlamentet kunne foretage sin førstebehandling den 8. juli som oprindeligt planlagt. Parlamentet
har derfor besluttet at udskyde afstemningen til et senere plenarmøde
3
.
Rådet er på grundlag af de generelle indstillinger, der allerede er fastlagt
4
, nået til enighed om nogle
kompromisforslag, som formandskabet har fremlagt for at lette de videre forhandlinger. Det har
således styrket formandskabets forhandlingsmandat og givet det den nødvendige grad af
fleksibilitet.
1
2
3
4
Direktiv 1998/26/EF, 2002/87/EF, 2003/6/EF, 2003/41/EF, 2003/71/EF, 2004/39/EF,
2004/109/EF, 2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF, 2009/65/EF.
Alle teksterne undtagen udkastet til forordning om at overdrage ECB specifikke opgaver.
De næste plenarmøder er berammet til den 6.-9. september og den 20.-23. september.
Generelle indstillinger fastlagt i oktober 2009 med hensyn til pakkens makrofinansielle del, i
december 2009 med hensyn til den mikrofinansielle del (dvs. oprettelsen af de tre
tilsynsmyndigheder) og i april 2010 med hensyn til ændringen af den eksisterende
lovgivning.
12076/10
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0009.png
13.VII.2010
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I JUNI
Rådet:
noterede sig Kommissionens fremlæggelse af en meddelelse om de foranstaltninger, der
skal træffes om øget samordning af de økonomiske politikker i EU (11807/10).
havde en udveksling af synspunkter om det hensigtsmæssige i at indføre et "europæisk
halvår",
hvor der sikres tilsyn med medlemsstaternes budget- og strukturpolitikker
blev af formandskabet orienteret om, hvordan det agter at tilrettelægge arbejdet i resten af
året på de områder, som Det Europæiske Råd drøftede den 17. juni.
Kommissionens meddelelse vil bidrage til arbejdet i en taskforce, som er blevet nedsat, efter at Det
Europæiske Råd i marts anmodede om at få en sådan taskforce nedsat for at undersøge, hvordan den
finanspolitiske styring i EU kan styrkes
1
. Den foreslår en tidsplan og indholdet i de
lovgivningsforslag, der påtænkes for at iværksætte de retningslinjer, der er kommet fra taskforcen.
På mødet den 17. juni tog Det Europæiske Råd positivt imod en fremskridtsrapport fra formanden
for taskforcen Herman Van Rompuy. Det opfordrede taskforcen og Kommissionen til ufortøvet at
videreudvikle et første sæt retningslinjer og gøre dem operationelle (EU/CO
13/10).
Taskforcen
agter at forelægge Det Europæiske Råd en endelig rapport i oktober.
Et af de første initiativer, der er kommet ud af taskforcens arbejde, er indførelsen af et
europæisk
halvår
fra 2011. Rådet har i den forbindelse opfordret Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at
påbegynde forberedelsesarbejdet, så de nødvendige ændringer af adfærdskodeksen i forbindelse
med gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten kan blive vedtaget så hurtigt som muligt. Det vil
gøre det muligt at præcisere den nye tidsplan for fremlæggelsen af stabilitets- og
konvergensprogrammerne og de krav til oplysninger, som disse programmer skal opfylde.
1
Taskforcen holdt sit tredje møde i tilknytning til Rådets samling. Se side 15.
12076/10
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0010.png
13.VII.2010
OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER
Rådet vedtog en henstilling om nye overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og EU's
økonomiske politikker (11646/10).
Det kom således et vigtigt skridt videre i gennemførelsen af den nye Europa 2020-strategi for
beskæftigelse og vækst.
Henstillingen udgør sammen med et udkast til afgørelse om retningslinjer for
beskæftigelsespolitikkerne
1
"integrerede
retningslinjer"
for de strukturreformer, der skal
gennemføres i de kommende år i henhold til den nye strategi.
For nærmere detaljer henvises der til pressemeddelelsen i
12082/10.
1
Afgørelsen om beskæftigelsespolitikkerne forventes vedtaget i oktober efter høring af
Europa-Parlamentet.
12076/10
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0011.png
13.VII.2010
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland
Rådet har indledt procedurer i forbindelse med de uforholdsmæssigt store underskud i Bulgarien,
Danmark, Cypern og Finland og udstedt henstillinger om, hvilke foranstaltninger der skal træffes
for at rette op på dem.
Det vedtog:
afgørelser om, at der foreligger uforholdsmæssigt store offentlige underskud i de fire
medlemsstater som følge af overskridelsen af den i henhold til traktaten fastsatte
referenceværdi på 3 % af bruttonationalproduktet (BNP), jf. artikel 126, stk. 6, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde
henstillinger om de foranstaltninger, som de skal træffe for igen at bringe deres underskud
ned under 3 % af BNP, jf. artikel 126, stk. 7, i traktaten.
Ifølge oplysninger fra de berørte medlemsstater er der i 2009 konstateret en reel overskridelse af
tærsklen på 3 % i Bulgarien og Cypern, mens der i Danmark og Finland ventes en overskridelse i
2010.
Med hensyn til korrektionen af deres underskud:
finder Rådet på grundlag af de økonomiske udsigter forelagt af Kommissionen, at der for
så vidt angår Cypern og Danmark er særlige forhold som følge af virkningerne af den
globale økonomiske krise, som tillader mellemfristet snarere end kortfristet korrektion af
underskuddet
konkluderer Rådet for så vidt angår Bulgarien og Finland derimod, at der ikke er nogen
grund til at fravige den normale tidsplan for korrektion af underskuddet.
Rådet opfordrer således i sine henstillinger Bulgarien og Finland til at bringe deres underskud ned
under tærsklen på 3 % af BNP i 2011, Cypern til at gøre dette i 2012 og Danmark i 2013. For alle
fire medlemsstater satte Rådet den 13. januar 2011 som frist for at træffe korrigerende
foranstaltninger.
12076/10
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.VII.2010
Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene,
Østrig, Portugal, Slovenien, Slovakiet og Det Forenede Kongerige
Rådet drøftede en meddelelse fra Kommissionen, der indeholder en vurdering af de
foranstaltninger, der er truffet af Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Irland, Spanien,
Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien, Slovakiet og Det Forenede Kongerige
for at bringe deres offentlige underskud ned under den i traktaten fastsatte referenceværdi på 3 % af
bruttonationalproduktet (BNP).
Rådet var på baggrund af de i øjeblikket disponible oplysninger enig med Kommissionen i:
at disse tretten medlemsstater indtil nu har handlet i overensstemmelse med dets
henstillinger
at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for yderligere foranstaltninger som led i
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien og
Slovakiet har været genstand for en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden december 2009, Irland, Spanien og Frankrig siden april 2009 og Det Forenede Kongerige
siden juli 2008.
I henstillinger til disse lande om, hvilke korrigerende foranstaltninger der skulle træffes, forudså
Rådet, at deres underskud skulle komme ned under tærsklen på 3 % af BNP senest i 2012 for så vidt
angår Belgien og Italien og i 2013 for så vidt angår Den Tjekkiske Republik, Tyskland,
Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien og Slovakiet.
For så vidt angår Irland, Spanien og Frankrig reviderede Rådet sine henstillinger i december 2009
efter en forværring af den økonomiske situation i disse lande, da de havde truffet passende
foranstaltninger for at efterkomme dem. Det forudså da, at deres underskud skulle komme ned
under tærsklen på 3 % af BNP senest i 2013 for så vidt angår Spanien og Frankrig og i 2014 for så
vidt angår Irland.
For så vidt angår Det Forenede Kongerige vedtog Rådet i april 2009 en afgørelse, hvori det
vurderede, at opfølgningen af dets første henstilling havde været utilstrækkelig, og formulerede en
ny henstilling. I december 2009 reviderede det denne henstilling efter en forværring af den
økonomiske situation i Det Forenede Kongerige, da landet havde truffet passende foranstaltninger
for at efterkomme den. Rådet forudså da, at underskuddet skulle komme ned under tærsklen på 3 %
af BNP senest i regnskabsåret 2014-15.
12076/10
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0013.png
13.VII.2010
ESTLANDS INFØRELSE AF EUROEN
Rådet vedtog en afgørelse om, at Estland kan indføre euroen som valuta fra den 1. januar 2011.
Det vedtog desuden forordninger om endelig fastlæggelse af omregningskursen mellem den estiske
kroon og euroen og om tilpasning af visse tekniske bestemmelser vedrørende euroen.
Afgørelsen vil gøre det muligt at udvide euroområdet til at omfatte en syttende medlemsstat og
giver den næsten seks måneder til at forberede sig på overgangen. Der indføres eurosedler og -
mønter i Estland samtidig med indførelsen af euroen som valuta.
Omregningskursen er fastlagt til 15,6466 estiske kroon for en euro, hvilket svarer til kroons
nuværende centralkurs inden for EU's valutakursmekanisme (ERM II).
Seksten af de 27 EU-medlemsstater har i øjeblikket euroen som valuta. Der blev indført eurosedler
og -mønter:
den 1. januar 2002 i Belgien, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien,
Luxembourg, Nederlandene, Portugal, Østrig og Finland
den 1. januar 2007 i Slovenien
den 1. januar 2008 i Cypern og Malta og
den 1. januar 2009 i Slovakiet.
12076/10
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0014.png
13.VII.2010
EVENTUELT
De offentlige finanser
Rådet noterede sig resultaterne af arbejdet i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg med
Kommissionens årsrapport om EU's offentlige finanser. Der var enighed om at tage hensyn til
nøglebudskaberne i denne rapport i forbindelse med budgetovervågningen.
12076/10
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0015.png
13.VII.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder fandt sted i tilknytning til Rådets samling:
Taskforcen om Økonomisk Styring
Ministrene deltog den 12. juli i et møde i en taskforce om økonomisk styring, som havde Det
Europæiske Råds formand Herman Van Rompuy som formand.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 12. juli.
Morgenmadsmøde
Ministrene deltog i et morgenmadsmøde, hvor de drøftede den økonomiske situation og gjorde
status over de stresstest, som de europæiske tilsynsmyndigheder foretager i banksektoren, og som
vil blive offentliggjort i anden halvdel af juli. Ministrene drøftede, hvordan den rapport, som Mario
Monti, der er rektor for universitetet i Bocconi og tidligere europæisk kommissær med ansvar for
det indre marked, har udarbejdet om udviklingen af EU's indre marked, skal følges op. De drøftede
indførelsen af et "europæisk halvår", hvor der sikres tilsyn med medlemsstaternes budget- og
strukturpolitikker (se side 9).
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene resultaterne af G-20-topmødet, der fandt sted i Toronto den
26. og 27. juni, for så vidt angår de spørgsmål, der er relevante for Rådet.
12076/10
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0016.png
13.VII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Forenklede regler for momsfakturering
Rådet vedtog et direktiv om forenkling af kravene til momsfakturering, især med hensyn til
elektronisk fakturering (10858/10
+
11339/10 ADD 1).
Det nye direktiv har til formål at sikre, at skattemyndighederne accepterer e-fakturaer på samme
vilkår som papirfakturaer og at fjerne retlige hindringer for overførsel og opbevaring af e-fakturaer.
For nærmere detaljer henvises der til pressemeddelelsen i
12122/10.
Nedlukning af Kozloduykernekraftværket
Rådet vedtog en forordning om EU's finansielle bistand på 300 mio. EUR til nedlukning af blok 1-4
i Kozloduykernekraftværket i Bulgarien for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31.
december 2013 (11557/10).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Aftale med USA om finansielle betalingsdata (SWIFT)
Rådet tog det sidste skridt i lovgivningsproceduren i forbindelse med den såkaldte "SWIFT-aftale",
dvs. aftalen mellem EU og USA om finansielle betalingsdata til brug for det amerikanske program
til sporing af finansiering af terrorisme (TFTP).
Det vedtog afgørelsen om indgåelse af aftalen, som den findes i
11222/1/10 REV 1
+
REV 1 COR 1
+
REV 1 COR 4.
Ledsagende erklæringer findes i
11350/2/10.
12076/10
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453815_0017.png
13.VII.2010
Formålet med aftalen er at give det amerikanske finansministerium mulighed for at modtage
finansielle betalingsdata, der opbevares i EU med henblik på at muliggøre målrettede søgninger i
forbindelse med terrorbekæmpelsesefterforskninger, og samtidig sørge for en tilstrækkelig
databeskyttelse. Aftalen gælder i fem år. Den vil automatisk blive forlænget med perioder på
yderligere et år, medmindre den ene part meddeler den anden, at den agter ikke at forlænge aftalen.
I medfør af TFTP bestræber det amerikanske finansministerium sig på at identificere, spore og
forfølge mistænkte terrorister og deres finansielle bagmænd. Programmet blev oprettet kort efter
terrorangrebene den 11. september 2001. USA's relevante analyseresultater er blevet udvekslet med
EU-medlemsstaterne og har bidraget til effektiv efterforskning og forebyggelse af terrorangreb,
herunder angreb på EU-borgere.
Eurojust - Årsrapporten fra Den Fælles Kontrolinstans
Rådet noterede sig årsrapporten fra Den Fælles Kontrolinstans for Eurojust for året 2009
(11544/10).
http://www.eurojust.europa.eu/
TRANSPORT
Sikkerhed til søs - Udstyr på skibe
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens ændring af direktiv 96/98/EC om udstyr på
skibe med henblik på at tilpasse det til de internationale standarder, der er blevet ajourført for nylig
(10072/10).
MILJØ
Havområder - Kriterier for standardkvalitetsvurdering
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om kriterier og
metodiske standarder, som medlemsstaterne skal anvende, når de vurderer kvaliteten af
havområders miljøtilstand
(11357/10).
12076/10
DA
17