Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3030 - Økofin
Offentligt
1453818_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13161/10
(OR. en)
PRESSE 229
PR CO 14
PRESSEMEDDELELSE
3030. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 7. september 2010
Formand
Didier REYNDERS
Belgiens vicepremierminister, finansminister og minister for
institutionelle reformer
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281
/ 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13161/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0002.png
(OR. en)
7.IX.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en aftale med Europa-Parlamentet om en reform af EU's ramme for
finansielt
tilsyn.
Reformen vil skabe et nyt grundlag for tilsyn i Europa ved at råde bod på de mangler, der blev
blotlagt under den finansielle krise. Den indebærer oprettelse af både et europæisk udvalg for
systemiske risici (ESRB), der skal føre makrotilsyn med det finansielle system, og tre europæiske
myndigheder for tilsyn med henholdsvis bank-, forsikrings- og værdipapirsektoren.
Aftalen med Parlamentet vil gøre det muligt for alle disse organer at kunne begynde deres arbejde
som planlagt den 1. januar 2011.
Rådet godkendte desuden ændringer af den måde, som EU's stabilitets- og vækstpagt gennemføres
på, for at gøre det muligt at indføre et "europæisk halvår" fra 2011 som del af reformen af EU-
bestemmelserne om
samordning af de økonomiske politikker.
Gennemførelsen af dette initiativ vil forbedre samordningen af medlemsstaternes økonomiske
politikker og bidrage til at styrke budgetdisciplinen, den makroøkonomiske stabilitet og væksten i
overensstemmelse med EU's 2020-strategi for beskæftigelse og vækst.
Det såkaldte europæiske halvår er et af de første initiativer, der udgår fra en taskforce om
økonomisk styring, som er blevet oprettet på anmodning af Det Europæiske Råd og har dets
formand, Herman Van Rompuy, som formand.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om valgmulighederne for så vidt angår bidrag fra den
finansielle sektor i forlængelse af den finansielle krise. Drøftelserne omfattede samordningen af
afgifter for banker
og andre finansielle institutioner og en eventuel indførelse af en
skat på
finansielle transaktioner.
13161/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0003.png
(OR. en)
7.IX.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SAMORDNING AF DE ØKONOMISKE POLITIKKER – DET EUROPÆISKE HALVÅR.......... 6
FINANSIEL STABILITET OG KRISESTYRING – BANKAFGIFTER .......................................... 7
SKAT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER ................................................................................ 8
REFORM AF DET FINANSIELLE TILSYN..................................................................................... 9
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Grækenland - Foranstaltninger til nedbringelse af det offentlige underskud......................................................... 11
Ekstern revisor for Slovakiets centralbank ............................................................................................................ 11
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's krisestyringsøvelsesprogram......................................................................................................................... 11
LANDBRUG
Ekstraktionsmidler i fødevareproduktionen .......................................................................................................... 12
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13161/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0004.png
(OR. en)
7.IX.2010
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bernard CLERFAYT
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslaw KALOUSEK
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Mãrtinš BIČEVSKIS
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyorgy MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Finansminister
Statssekretær
Vicefinansminister
Finansminister
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceministerpræsident i den spanske regering samt
økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Statssekretær
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
13161/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0005.png
(OR. en)
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
7.IX.2010
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude JUNCKER
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Eurogruppen
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
13161/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0006.png
(OR. en)
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
7.IX.2010
SAMORDNING AF DE ØKONOMISKE POLITIKKER – DET EUROPÆISKE HALVÅR
Rådet noterede sig en ændret adfærdskodeks for gennemførelsen af EU's stabilitets- og vækstpagt,
der gør det muligt at indføre et "europæisk halvår" fra næste år som del af reformen af EU-
bestemmelserne om samordning af medlemsstaternes økonomiske politikker.
Gennemførelsen af dette initiativ vil forbedre samordningen af de økonomiske politikker og bidrage
til at styrke budgetdisciplinen, den makroøkonomiske stabilitet og væksten i overensstemmelse med
EU's 2020-strategi for beskæftigelse og vækst. Ændringerne af adfærdskodeksen blev udarbejdet af
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg efter anmodning fra Rådet på samlingen den 13. juli.
Det såkaldte europæiske halvår er et af de første initiativer, der udgår fra en taskforce om
økonomisk styring, som er blevet oprettet på anmodning af Det Europæiske Råd i marts og har
formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy, som formand. Formålet er at øge
samordningen af medlemsstaternes økonomiske politikker på grundlag af de forventede resultater.
Den nye seksmånederscyklus vil begynde i marts hvert år, hvor Det Europæiske Råd på grundlag af
en rapport fra Kommissionen vil identificere de vigtigste økonomiske udfordringer og give
strategiske råd om politikkerne. Medlemsstaterne tager hensyn til disse råd og reviderer i april deres
budgetstrategier på mellemlang sigt, samtidig med at de udarbejder nationale reformprogrammer,
der fastlægger den indsats, som de vil iværksætte på områder som beskæftigelse og social inklusion.
I juni og juli vil Det Europæiske Råd og Rådet yde politisk rådgivning, inden medlemsstaterne
færdigbehandler deres budgetter for det følgende år.
I henhold til den reviderede adfærdskodeks skal medlemsstaterne sikre, at de nødvendige nationale
procedurer indføres, således at disse bestemmelser kan finde anvendelse fra 2011. Endvidere har
Kommissionen med henblik på gøre kravene juridisk bindende meddelt, at den agter at forelægge et
forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1466/97
1
.
1
Forordning (EF) nr. 1466/97 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger samt
overvågning og samordning af økonomiske politikker.
6
13161/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0007.png
(OR. en)
FINANSIEL STABILITET OG KRISESTYRING – BANKAFGIFTER
7.IX.2010
Rådet havde en udveksling af synspunkter om samordningen af afgifter for banker og andre
finansielle institutioner som del af en ny krisestyringsramme på EU-plan for den finansielle sektor.
Ministrene vil drøfte dette spørgsmål yderligere på et uformelt møde i Bruxelles den 30. september
og 1. oktober, og det forventes, at Kommissionen vil forelægge en meddelelse.
I forlængelse af den finansielle krise har en række lande indført afgifter for banker eller er i gang
med at gøre det, selv om arten af disse afgifter varierer fra land til land. Kommissionen anbefaler, at
EU anlægger en koordineret tilgang for at undgå konkurrenceforvridning mellem de nationale
markeder, overlapninger og flere pålæggelser af afgifter for banker, der har grænseoverskridende
aktiviteter.
Det Europæiske Råd blev på mødet den 17. juni enigt om, at medlemsstaterne bør indføre afgifts-
og beskatningsordninger for finansielle institutioner; det anmodede Rådet og Kommissionen om at
arbejde videre med dette og aflægge rapport i oktober.
13161/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0008.png
(OR. en)
SKAT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER
Rådet havde en udveksling af synspunkter om en eventuel indførelse af skat på finansielle
transaktioner i EU.
7.IX.2010
Ministrene vil fortsætte drøftelserne af dette spørgsmål på et uformelt møde den 30. september og
1. oktober i Bruxelles.
Idéen om en skat på finansielle transaktioner, som økonomen James Tobin foreslog i 1970'erne,
genopstod i den politiske debat i kølvandet på den finansielle krise. Sammen med bankafgifter (jf.
side 7) er det én af en række af idéer, der eventuelt vil kunne indgå som element i de nye rammer
for krisestyring på EU-plan.
Det Europæiske Råd blev på sit møde den 17. juni enigt om, at medlemsstaterne burde indføre
ordninger med afgifter og skatter for de finansielle institutioner; det opfordrede Rådet og
Kommissionen til at arbejde videre med dette og aflægge rapport herom i oktober.
13161/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0009.png
(OR. en)
REFORM AF DET FINANSIELLE TILSYN
7.IX.2010
Rådet godkendte den enighed, der den 2. september blev opnået med Europa-Parlamentet om en
række centrale elementer i en reform af EU-rammerne for tilsyn med det finansielle system.
Reformen sigter mod at fastlægge et nyt grundlag for tilsyn i Europa og fjerne de mangler, der blev
konstateret under den finansielle krise. Den omfatter både oprettelse af et europæisk udvalg for
systemiske risici (ESRB), der skal stå for makrotilsynet med det finansielle system, og tre
tilsynsmyndigheder: en europæisk bankmyndighed (EBA), en europæisk tilsynsmyndighed for
forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger og en europæisk værdipapir- og
markedstilsynsmyndighed.
Enigheden med Parlamentet, der fokuserer på forordningsudkast om oprettelse af ESRB og EBA,
betyder, at alle tre organer vil kunne starte op som planlagt fra den 1. januar 2011.
Parlamentet forventes at vedtage teksterne under førstebehandlingen på det plenarmøde, der starter
den 20. september. Rådet vil sørge for den formelle vedtagelse heraf på en efterfølgende samling
uden yderligere drøftelse.
13161/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0010.png
(OR. en)
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev holdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
-
Taskforcen om økonomisk styring
7.IX.2010
Ministrene deltog den 6. september i et møde i en taskforce om økonomisk styring, som Det
Europæiske Råds formand Herman Van Rompuy er formand for.
-
Eurogruppen
Ministrene for medlemsstaterne i euroområdet deltog i et møde i Eurogruppen.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene reformen af Den Internationale Valutafond og en række
spørgsmål vedrørende International Accounting Standards Board
13161/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0011.png
(OR. en)
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Grækenland - Foranstaltninger til nedbringelse af det offentlige underskud
7.IX.2010
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse 2010/320/EU om styrkelse af den
finanspolitiske overvågning og nedbringelse af det offentlige underskud i Grækenland (12938/10).
Afgørelsen ændrer på grundlag af en rapport forelagt af den græske regering den 6. august afgørelse
2010/320/EU på en række punkter, men fastholder 2014 som frist for nedbringelse af Grækenlands
underskud til under den referenceværdi, der er fastsat i EU-traktaten (3 % af
bruttonationalproduktet).
Afgørelse 2010/320/EU, som Rådet vedtog den 10. maj, fastsætter betingelserne for stabilitetsstøtte
til Grækenland i form af bilaterale lån fra de øvrige medlemsstater i euroområdet. Den 2. maj
konkluderede Eurogruppen, at markedsadgangen ikke var tilstrækkelig til at finansiere Grækenlands
gæld og enedes om at aktivere stabilitetsstøtten.
Ekstern revisor for Slovakiets centralbank
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender udnævnelsen af Ernst & Young som ekstern revisor for
Slovakiets centralbank for regnskabsårene 2010-2014 (12157/10).
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's krisestyringsøvelsesprogram
Rådet vedtog EU's øvelsesprogram for 2011-2015. Programmet fastsætter arten og hyppigheden af
de krisestyringsøvelser, der skal afholdes.
13161/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453818_0012.png
(OR. en)
LANDBRUG
Ekstraktionsmidler i fødevareproduktionen
7.IX.2010
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om ekstraktionsmidler anvendt ved fremstilling af fødevarer og
fødevareingredienser (11146/10).
I overensstemmelse med EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig en retsakt,
der overskrider de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, ikke er forenelig med
basisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
13161/10
12
DA