Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3031+3032 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
887572_0001.png
10. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2010) 0400, KOM (2010) 0401
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien
og Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens monitoreringsrapport for hvert af de to lande.
Rådskonklusionerne ventes at opfordre til hurtige resultater på de udeståender, Kommissionen har påpeget med
særligt fokus på Rumænien, hvor mængden af udeståender er størst. Der forventes som udgangspunkt ingen
substansdrøftelse.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to
lande etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler
udeståender på det retslige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret
kriminalitet. Konkret har Kommissionen vedtaget 6 benchmarks for Bulgarien og 4
benchmarks for Rumænien. Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter
årligt om de to landes overholdelse af de formulerede benchmarks. Mekanismen vil være i kraft,
indtil alle benchmarks er opfyldt.
Kommissionen offentliggjorde den 20. juli 2010 sine seneste rapporter under mekanismen for
de to lande. De to monitoreringsrapporter peger på fremskridt i begge lande, men understreger
samtidig, at der fortsat er væsentlige udeståender i begge lande, dog med en særlig
opmærksomhed rettet mod situationen i Rumænien.
I forhold til Bulgarien konkluderer rapporten, at der har indfundet sig et stærkt
reformmomentum siden Kommissionens sidste årlige rapport i juli 2009. Dette ses som tegn på
en stærk politisk vilje til at sikre en vidtrækkende reform af retssystemet. Dog mangler man
endnu at se aktørerne inden for retssystemet anvende den nye lovgivning og de nye procedurer
på mere konsistent og gennemført vis. Der er således brug for en professionalisering af praksis
inden for politi, anklagemyndighed og domstole særligt i relation til at se mere konsekvente
domsfældelser i sager, som involver højniveaukorruption og organiseret kriminalitet. Det
samlede indtryk er dog, at Bulgarien – såfremt det nuværende bulgarske engagement
opretholdes - er på rette vej. I den forbindelse roses Bulgarien for sit tætte samarbejde med
Kommissionen.
I forhold til Rumænien konkluderer rapporten, at der stadig er vigtige udeståender i Rumæniens
bestræbelser på at skabe fremskridt. I den forbindelse synes den nødvendige politiske vilje at
mangle. Således peger rapporten på, at det Nationale Center for Integritet, der spiller en central
rolle i bekæmpelsen af korruption, har fået stækket sine beføjelser med risiko for tilbagefald ift.
de fremskridt, som er opnået under mekanismen indtil nu. Lovgivning vedtaget siden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rapportens offentliggørelse i juli har dog ændret dette, men en koordineret
antikorruptionspolitik mangler fortsat, ligesom der skal findes bedre løsninger på de
habilitetsproblemer, der bl.a. ofte gør sig gældende ifm. offentlige udbud. Kommissionen
konstaterer endvidere, at dynamikken er genfundet fsva. vedtagelsen af nødvendig lovgivning
mhp. at reformere landets civil- og kriminalretlige procedurer og opfordrer til, at denne
dynamik anvendes på andre områder, hvor denne fremdrift mangler. Det er endvidere vigtigt,
at der gøres op med den modstand mod at implementere reformerne, som Kommissionen
synes at konstatere hos centrale aktører i selve det retlige system, der fortsat er præget af
uensartet praksis, manglende effektivitet og uklarhed om placering af ansvar. Disse problemer
skyldes til dels manglende menneskelige ressourcer, men Kommissionen opfordrer også til et
tættere og mere pragmatisk samarbejde mellem aktørerne i det politiske og det retlige system.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner uden substansdrøftelse. Formandskabet ventes at
lægge op til, at Rådet byder rapporterne velkomne, og at rådskonklusionerne derudover bakker
op om Kommissionens anbefalinger og linje.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan bakke op om Kommissionens rapporter og monitorering og støtte, at de to
lande opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle benchmarks. Monitoreringen bør først
ophæves, når alle benchmarks er opfyldt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapporter velkomne og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Bulgarien og Rumænien til at opfylde alle udeståender.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvidelsen med Rumænien og Bulgarien, herunder samarbejds- og verifikationsmekanismen,
blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. september 2009.