Europaudvalget 2009-10
3037 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
894919_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
20. september 2010
2010-3749
Internationalt Kontor
Samlenotat: Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi)
den 15. oktober 2010 - Transportdelen
Dagsordenspunkt 1: Eurovignetten ..................................................................... 2
Dagsordenspunkt 2: Luftfartsaftale med Brasilien samt generelt
luftfartsmandat.................................................................................................. 14
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan vedrørende applikationer for det globale
satellitnavigationssystem (GNSS). .....................................................................17
Dagsordenspunkt 4: Strategi for Fremtidens Transport (2010-2020) ............. 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Eurovignetten
KOM(2008)436
Revideret notat
Resume
Kommissionen har som led i en ”grøn transportpakke” fremlagt forslag til
ændring af ”Eurovignet-direktivet”. Ændringen har til formål at gøre det mu-
ligt for medlemsstaterne at opkræve vejafgifter for lastbiler, der afspejler vej-
godstrafikkens eksterne omkostninger i form af luftforurening, støjpåvirk-
ning og trængsel. Afgiftsprovenuet fra den del af vejafgiften, der knytter sig
til eksterne omkostninger, foreslås øremærket til investeringer i projekter
mv., der virker i retning af en bæredygtig godstransport. Samtidig foreslås
direktivets anvendelsesområde udvidet fra kun at omfatte det transeuropæi-
ske vejnet til at omfatte hele vejnettet i medlemsstaterne.
Formandskabet forventes at sætte sagen på dagsordenen til rådsmødet (TTE)
den 15. oktober 2010 med henblik på vedtagelse.
1.Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 8. juli 2008. Det er fremsat
i henhold til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig arti-
kel 71, stk. 1, og skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mel-
lem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
I forbindelse med vedtagelsen i 2006 af ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse
af visse infrastrukturer, jf. direktiv 2006/38/EF, opfordrede Europa-
Parlamentet og Rådet Kommissionen til at udarbejde en rapport om en almin-
deligt anvendelig, gennemskuelig og forståelig model til vurdering af transpor-
tens eksterne omkostninger. Kommissionen blev bedt om at fremlægge forslag
til en strategi for trinvis anvendelse af denne model på alle transportformer
(dvs. endemålet er en metode til beregning af eksterne afgifter for vejtransport,
jernbanetransport, luftfart, søtransport og indre vandveje), eventuelt ledsaget
af et forslag til revision af direktiv 1999/62/EF.
På denne baggrund har Kommissionen den 8. juli 2008 udsendt en ”Grøn
transportpakke”, der ud over forslaget (KOM(2008)436) til ændring af Euro-
vignet-direktivet indeholder en meddelelse med en model og en strategi for in-
ternalisering af eksterne omkostninger samt en meddelelse vedrørende støjbe-
grænsningsforanstaltninger for den bestående jernbaneflåde.
Side 2/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0003.png
Det fremlagte forslag ændrer ikke væsentlig ved substansen i det gældende di-
rektiv. Medlemsstaterne vil således fortsat kunne pålægge afstandsbaserede af-
gifter (vejafgifter) for at dække vejgodstrafikkens infrastrukturomkostninger,
dvs. omkostninger til anlæg, vedligehold og drift af vejinfrastrukturen. Det
gældende direktiv sætter en grænse for provenuet fra vejafgifter. Det er således
ikke muligt at indregne eksterne omkostninger som følge af vejgodstrafikkens
luftforurening, støjgener og som følge af mangel på kapacitet i vejnettet.
I nærværende forslag gives medlemsstaterne mulighed for også at pålægge af-
gifter til dækning af eksterne omkostninger i form af luftforurening (NOx og
partikler), støj og trængsel. For at sikre at vejafgifter, der bygger på eksterne
omkostninger, anvendes ensartet inden for det indre marked, indeholder det
foreliggende forslag en række regler, der fastsætter fælles principper og meka-
nismer for afgiftsberegning af de nævnte eksterne omkostninger.
I forhold til det gældende direktiv sker der dermed udvidelser af direktivets
handlerum på tre måder:
1) Højere afgift i gennemsnit per kilometer
2) Større forskel mellem høj og lav afgift
3) Miljøvenlige investeringer gennem øremærkning
For det første åbnes mulighed for at indregne tre typer eksterne omkostninger i
vejafgiftens størrelse, hvorved afgiften kan forøges fra det nuværende niveau,
hvor infrastrukturomkostningen udgør et loft. Ud over infrastrukturomkost-
ningen foreslås det således, at der kan indregnes eksterne omkostninger for
luftforurening, støj og trængsel.
For det andet gives mulighed for at udvide spændet i afgiften mellem højeste og
lavest takst. Der udvides dog ikke med nye differentieringsparametre i forhold
til 2006-direktivet, men i og med at der bliver mulighed for at pålægge yderli-
gere afgifter på de mest forurenende køretøjer, bliver forskellen mellem de
maksimale afgifter for disse og de maksimale afgifter for mindre forurenende
køretøjer større end i dag.
For det tredje foreslås det, at indtægter fra vejafgiften, som ligger ud over infra-
strukturomkostningen, øremærkes projekter, der bidrager til en bæredygtig
godstransport.
På denne baggrund giver direktivforslaget medlemsstaterne mulighed for at
indregne et beløb, der afspejler omkostningerne ved luftforurening og støj fra
trafikken i den afgift, de pålægger tunge lastbiler, og det tillader, at der bereg-
nes en afgift for spidsbelastningsperioder på grundlag af den trængsel, der ska-
bes for de øvrige køretøjer. Betalingen for disse eksterne omkostninger kan va-
rieres efter tidspunkt på dagen eller året og efter køretøjets emissioner.
Side 3/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0004.png
Forslaget udvider det gældende direktivs anvendelsesområde, så det ikke kun
dækker det transeuropæiske vejnet, men hele vejnettet i medlemsstaterne.
Medlemsstaterne må ifølge forslaget ikke indrømme nogen brugere rabatter el-
ler nedsættelser af en vejafgift, for så vidt angår det afgiftselement, der vedrører
eksterne omkostninger. Derimod ændres der ikke i rabatmulighederne i relati-
on til det afgiftselement, der vedrører infrastrukturomkostninger.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne, som pålægger en afgift for eksterne om-
kostninger, sikre, at afgiftsprovenuet øremærkes til foranstaltninger, der tager
sigte på at lette effektiv prissætning, mindske forurening fra vejtrafik ved kil-
den og afbøde dens virkninger, forbedre køretøjernes CO
2
- og energieffektivitet
og udbygge alternativ infrastruktur til transportbrugerne. Dette indebærer, at
medlemsstaterne skal bruge det provenu, der afspejler de eksterne omkostnin-
ger, til at gøre transporten mere bæredygtig ved hjælp af sådanne projekter
som forskning og udvikling i mindre forurenende og mere energieffektive køre-
tøjer, afbødning af virkningerne af forurening fra vejtransporten eller yderlige-
re alternativ infrastrukturkapacitet til brugerne. Kommissionens hensigt med
dette forslag om øremærkning er dels at tilvejebringe finansiering af tiltag, der
gør transport mere bæredygtig, dels at opnå større forståelse og opbakning
blandt transportbrugere i relation til afgiften.
Afgifter for eksterne omkostninger skal ifølge forslaget opkræves ved hjælp af
et elektronisk system i overensstemmelse med direktiv 2004/52/EF (”Bom-
pengedirektivet”), således at der ikke skabes hindringer for en smidig trafikud-
vikling og lokale gener ved betalingsstationer med stop i trafikken i form af kø-
dannelser m.v..
Endelig foreslås, at medlemsstaterne skal udpege en myndighed til at fastsætte
afgiften efter en fælles metode, der let kan holdes øje med og tilpasses den vi-
denskabelige udvikling. Baggrunden herfor er, at det er en myndighedsopgave
at påse, at eventuelle afgifter fastsættes i overensstemmelse med direktivets
regler. Der vil typisk være tale om en statslig administrativ myndighed.
Direktivet ændrer ikke på medlemslandenes mulighed for at anvende tidsbase-
re brugsafgifter op til en maksimumssats. Direktivet indeholder dog en præci-
sering af forholdet mellem satserne for måneds-, uge- og dagsbetaling for så
vidt angår brugsafgiften Hensigten hermed er at sikre at lejlighedsvise brugere,
der ofte er udenlandske transportvirksomheder, ikke diskrimineres, og dermed
undgå konkurrenceforvridning.
Side 4/24
Det belgiske formandskab har i juli 2010 fremlagt et kompromisforslag, der in-
deholder følgende elementer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0005.png
Trængselsafgiften udgår af forslaget som en selvstændig ekstern afgift. I
stedet bliver det muligt at variere den vægtede gennemsnitlige vejafgift
ud fra trængselshensyn med op til 500 %.
For så vidt angår ekstern afgift vedr. luftforurening fritages køretøjer
fra denne afgift, hvis køretøjet opfylder fremtidige EURO-normer, før
disse bliver obligatoriske
Kravet om øremærkning af provenuet fra eksterne afgifter til transport-
formål udgår af forslaget
Forslagets bilag III a (beregning af eksterne omkostninger) og bilag III
b ( maximale vægtede gennemsnitlige afgifter for luftforurening) skal
kunne revideres i komitologiprocedure
Side 5/24
Med henblik på at vurdere virkningerne af forslaget om at internalisere ekster-
ne omkostninger for vejgodstransport har Kommissionen i foråret 2010 fået
udarbejdet en impact-analyse af direktivforslaget. Formålet med analysen er at
vise et billede af omfanget af de eksterne omkostninger for den internationale
vejgodstransport beregnet efter direktivforslagets principper.
På grundlag af beregninger i nogle udvalgte korridorer (Sines-Paris, Lyon-
Bratislava, Catania-Holyhead, Milano-Lübeck og Stockholm-Odense) for en
EURO IV lastbil prisættes de eksterne omkostninger i analysen til at være mel-
lem1,8 €cents og 5,4 €cents pr. køretøjskilometer i de valgte korridorer. Dette
er ensbetydende med en gennemsnitlig stigning i transportomkostningerne på
3,3 %.
2. Gældende dansk ret
Området er reguleret ved vejbenyttelsesafgiftsloven (jf. lovbekendtgørelse nr. 11
af 8. januar 2006).
Såfremt Danmark vælger at opkræve afgifter af lastbiler for eksterne omkost-
ninger, vil denne lov skulle ændres.
3. Høring
Følgende organisationer er blevet hørt over forslaget:
International Transport Danmark, DI-Transport, Forbrugerrådet, Offentligt
Ansattes Organisationer, DSB, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Erhverv, Dansk Jernbaneforbund, Danske Havne, Danske
Speditører, De Danske Bilimportører, Kommunernes Landsforening, FDM, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Handel Transport og Service, Danske Bus-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0006.png
vognmænd, HK Trafik & Jernbane, HTSA, Landsorganisationen i Danmark,
Dansk Transport og Logistik, Landbrugsrådet, Fagligt Fællesforbund, Danske
Regioner.
Af høringssvarene fremgår følgende:
Dansk Erhvervs
generelle holdning er, at erhvervskørsel skal undtages for
afgifter. Det vil formodentlig kun have meget ringe effekt på trængslen at indfø-
re afgifter på erhvervskørsel, da erhvervskørsel, grundet manglende alternati-
ver, under alle omstændigheder skal foretages. Der findes allerede i dag, som et
led i den almindelige konkurrence i branchen, et væsentligt pres på at optimere
kørselsmønstre og logistik.
Det er Dansk Erhvervs opfattelse, at såfremt man ønsker at begrænse emissio-
nerne fra erhvervstrafikken skal det ske via andre instrumenter end afgifter ek-
sempelvis via udvikling af nye motor- og brændstofteknologier, forbedring af
chaufføruddannelsen samt investeringer i infrastruktur.
De reelle trængsels- og emissionsmæssige gevinster ligger derfor i at pålægge
privatbilismen intelligente afgifter samtidig med at der skabes alternativer i
form af pålidelig og komfortabel kollektiv trafik.
Der findes allerede i dag forskellige metoder til at beskatte transport. Det er
kendetegnende ved de fleste systemer at administrationsomkostningerne er
uacceptabelt høje. En effektiv udnyttelse af vejafgifter som angivet i direktivfor-
slaget bygger på en ikke eksisterende teknologi, hvilket formodentligt vil med-
føre betydelige omkostninger til gennemførelse og administration af systemet.
Uanset Kommissionens angivelser om det modsatte finder Dansk Erhverv det
fortsat relevant at Danmark rent geografisk i forhold til de centraleuropæiske
lande må betragtes om en randstat. Danske forbrugere vil derfor alt andet lige
komme til at betale mere for varerne, hvis forslaget indføres, hvilket skævvrider
den europæiske konkurrence.
DI Transport
har bl.a. anført, at man ikke kan støtte Kommissionens forslag.
DI Transport er som udgangspunkt positiv over for initiativer, der kan forbedre
miljøpræstationer og forbedre klimapåvirkningen. Men forslaget drejer sig ale-
ne om at opkræve højere afgifter.
Den seneste ændring af direktivet giver allerede mulighed for at differentiere
udgifterne efter Euronorm, tidspunkt på dagen, ugedag eller årstid, dvs. efter
forurening og trængsel. De miljømæssige gevinster af det nye forslag er derfor
yderst begrænsede eller ikke eksisterende.
Det er DI Transports vurdering, at den nuværende beskatning af vejgodstrans-
portsektoren i form af bl.a. brændstofafgifter fuldt ud dækker de eksterne om-
kostninger. Reduktion af trængsel, støj og emissioner skal løses omkostningsef-
fektivt frem for at sætte afgifterne op.
Side 6/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0007.png
Det er DI Transports vurdering, at forslaget ikke vil have positive konsekvenser
for udledningen af CO
2
eller øvrige emissioner fra godstransport. Kommissio-
nen foreslår, at eventuel CO
2
-regulering ikke indregnes i de eksterne omkost-
ninger, men reguleres via kommende ændring af energibeskatningsdirektivet
og ved iblanding af biobrændstoffer. DI Transport deler vurderingen af, at CO
2
fra vejgodstransporten ikke bør reguleres via vejbenyttelsesafgifter, da de ikke
vil afspejle det enkelte køretøjs faktiske CO
2
-udledning eller belønne fx økokør-
sel eller eftermontering af aerodynamiske spoilere mv.
DI Transport kan ikke støtte en højere beskatning af transportsektoren, der al-
lerede er meget højt beskattet. DI transport er derfor som udgangspunkt skep-
tisk over for Kommissionens strategi om at indregne eksterne omkostninger i
transportafgifter. DI Transport har noteret sig, at forslaget alene vedrører last-
biler, men at det fremgår af Kommissionens strategi, at princippet skal udvides
til andre godstransportformer.
Hvis målet for Kommissionen er en overflytning af godstransporten fra vej til
bane, så er effekten af forslaget i givet fald yderst begrænset. De enkelte trans-
portformer er dybt uafhængige af hinanden, og Kommissionens konsekvens-
analyse viser da også, at forslaget vil føre til en samlet nedgang i godstranspor-
ten i EU og medføre øgede transportomkostninger. DI Transport ønsker i ste-
det, at man arbejder for at forbedre jernbanegodstransportens rammebetingel-
ser.
En højere beskatning vil blot betyde øgede udgifter for erhvervslivet og forbru-
gere i Danmark og Europa, hvilket vil gå ud over den internationale konkurren-
ceevne og betyde en lavere økonomisk vækst. DI Transport er desuden uenig i
Kommissionens betragtning om, at forslaget ikke giver forvridning af det indre
marked, da forslaget vil gå hårdt ud over de geografisk perifere lande, som fx
Danmark.
Kommissionens forslag vil betyde en voldsom ekstra omkostning for brugen af
fx de tyske motorveje. Den tyske maut udgør pr. 1. januar 2009 0,14 – 0,27 Eu-
ro pr. km.
På baggrund af Kommissionens eget estimat forventes en gennemsnitlig stig-
ning på 4-5 eurocent pr. km, hvilket svarer til en stigning på 20-30 pct. Det vil
give en ekstraregning til det danske erhvervsliv på ca. 150 mio. kr. årligt. Af for-
slaget fremgår, at man kan indregne op til 7o eurocent pr. km. Det vil i givet
fald være en voldsom stigning af maut-udgifterne, og vil i værste fald betyde en
ekstraregning til dansk erhvervsliv på op til 2,1 mia. kr. årligt.
International Transport Danmark (ITD)
har henvist til DI Transports
høringsvar.
Side 7/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0008.png
Dansk Transport og Logistik (DTL)
forholder sig overordnet kritisk til
forslaget og kan ikke støtte forslaget.
DTL finder, at der allerede eksisterer mange muligheder for medlemslandene
til at fokusere på at fremme en mere miljøvenlig transport igennem afgifter. I
særdeleshed er diesel således pålagt høje afgifter, der efter DTL's opfattelse
dækker de eksterne omkostninger ved f.eks. forurening.
Forslaget åbner muligheder for en ny måde at beskatte lastbiler yderligere, og
uden at der er en garanti for, at det vil fremme mere bæredygtig transport. DTL
er i særdeleshed stærkt tvivlende over for forslagets virkning i forhold til målet
om reduktion af trængsel, da trængselsproblemet ikke skyldes den tunge trafik.
Målinger foretaget af Vejdirektoratet viser således, at bussers og lastbilers an-
del af trafikken i de kritiske perioder udgør 5-7 procent.
Endvidere opfattes anvendelsen af afgifter til dækning af eksterne omkostnin-
ger som en administrativt dyr måde at beskatte på.
DTL anfører en række specifikke bemærkninger til de enkelte artikler i forsla-
get. Herunder indgår bl.a.
- at forslaget burde reducere behovet for den såkaldte "mark-up" i særligt føl-
somme områder, når det gøres muligt at opkræve afgifter for miljøbelastning. I
stedet udvides muligheden for mark-up til også at omfatte alternative ruter
uden at der stilles krav om, at de alternative ruter er berørt af trængsel eller li-
der under forurening, som er tilfældet for hovedruten. Reelt kan man derfor
lægge mark-up på alle ruter i et helt område, som f.eks. i Alperne.
- at der i forslaget henvises til tabeller i en håndbog, der er offentliggjort af
Kommissionen, og hvor der er stor usikkerhed om de mange faktorer, der på-
virker værdien af disse. Usikkerheden ses ikke i de anvendte gennemsnitsvær-
dier, der kan bruges til at fastsætte afgiften, for så vidt angår de eksterne om-
kostninger. Bl.a. stikker de meget høje satser for trængselsomkostninger på op
til 65 cent pr. km i øjnene. Det giver meget lidt mening at pålægge lastbiler en
meget høj trængselsafgift på ”veje i forstæder” i perioder, hvor trængsel typisk
forårsages af pendling.
- at det er utilfredsstillende, at Kommissionen ikke skal fremlægge en konkret
vurdering af den foreslåede afgift på eksterne omkostninger i lighed med afgif-
ten, som dækker infrastrukturomkostningen.
Side 8/24
Samlet set må det også konstateres, at konsekvensanalysen ikke giver til-
fredsstillende argumenter for, at det foreslåede tiltag er en hensigtsmæssig
løsning, og at analysen samtidig opstiller en række kriterier for at øvelsen
vil kunne have positiv effekt, så som internalisering for alle transportformer
og krav om øremærkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0009.png
Det er for DTL afgørende, at det må ske på et solidt og forsvarligt grundlag,
hvis man vælger at forsøge at anvende afgifter til fremme af mere bæredyg-
tig transport. Konsekvensanalysen fremlægger et imponerende stykke arbej-
de, men understreger kun, hvor mangelfulde de data, der er til rådighed, re-
elt er.
At træffe politiske beslutninger på det grundlag bør overvejes ganske nøje,
særligt når alternativer eksisterer. Konsekvensanalysen viser reelt også, at
der er en mulighed for at ramme forkert og nå til de modsatte resultater af
hensigten.
DTL lægger vægt på, at forslaget til ændring af Eurovignet-direktivet må og skal
ses i en større sammenhæng, dels hvad angår tiltag for at fremme bæredygtig-
hed i vejtransport, dels hvad angår tiltag for at fremme bæredygtighed for alle
transportformer. Det er for DTL afgørende, at der med direktivet ikke vedtages
beskatningen, uden at vedtage de øvrige elementer, der skal bidrage til at sikre i
en velfærdsgevinst og større bæredygtighed.
Med andre ord: hvis der skal pålægges afgifter for eksterne omkostninger bør
det være entydigt klart, at det vil bidrage til at reducere de eksterne omkostnin-
ger og dermed gøre transport mere bæredygtig ved at reducere de negative ef-
fekter af transport.
DTL har noteret sig, at Kommissionen forventer et øget omfang af nationale
(lokale) kørselsforbud, hvis deres forslag ikke gennemføres. DTL forudsætter
derfor, at Kommissionen vil arbejde for en fjernelse eller en harmonisering af
de mange nationale kørselsforbud i EU's medlemslande jf. også Kommissio-
nens tidligere forslag herom.
Side 9/24
Efter DTLs opfattelse har EU muligheden for at træffe den rigtige beslut-
ning og muligheden for at træffe den forkerte beslutning med omfattende
konsekvenser for hele EU's samlede økonomi. Yderligere arbejde med al-
ternative løsninger, der kan fremme bæredygtig transport til en lavere om-
kostning, bør undersøges yderligere.
DSB
anfører, at Europa-Kommissionen med sin transportpakke af 8. juli 2008
”Grønnere Transport” har givet et betydningsfuldt og positivt bidrag til fremme
af bæredygtig mobilitet. Kommissionens grundlæggende meddelelse
(KOM(2008)433) beskriver de fornødne fremtidige tiltag, herunder nødven-
digheden af at internalisere de eksterne omkostninger i alle dele af transport-
sektoren. Grundlæggende tilslutter DSB sig disse betragtninger.
Som et centralt element i denne transportpakke har Kommissionen fremsat et
forslag (KOM(2008)436) til revision af Eurovignet-direktivet (1999/62/EF)
som ændret ved 2006/38/EF. Forslaget vil blandt andet give medlemsstaterne
mulighed for, men ikke pligt til – ud over de rene infrastrukturomkostninger –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0010.png
under overholdelse af et fælles regelsæt at indregne visse af de eksterne om-
kostninger (forurening, støj og trængsel) i vejafgifter for lastbiltrafikken.
I forhold til det nugældende Eurovignet-direktiv, hvorefter en sådan indreg-
ning af miljøomkostninger i lastbiltrafikken i princippet er forbudt, betragter
DSB Kommissionens ændringsforslag som et fremskridt.
DSB finder, at det ville have været naturligt og ønskværdigt, at også de øvrige,
tungtvejende kategorier af eksterne omkostninger (klimapåvirkning og ulyk-
ker) var omfattet af forslaget. DSB anfører, at transportsektoren er ansvarlig for
ca. 27 % af al CO
2
-udledning i EU og den eneste økonomiske sektor med fortsat
stigende drivhusgasudledning.
Sammenfattende finder DSB, at Kommissionens ændringsforslag til Eurovig-
net-direktivet indeholder så betydningsfulde bidrag til forøget bæredygtighed,
at dette – trods sine mangler – bør støttes og gennemføres snarest.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser
Da forslaget ud over de nævnte mindre justering i forholdet mellem dags- uge-
og månedstakster ikke ændrer i den nuværende danske brugsafgift for vejbe-
nyttelse for lastbiler over 12 ton har den i udgangspunktet primært samfunds-
økonomiske konsekvenser gennem den indirekte påvirkning af dansk erhvervs-
livs omkostninger for brug af vejgodstransportydelser. Forslaget skønnes at få
moderat indvirkning på samfundsøkonomien i form af dyrere vejgodstransport.
Sekundært kan en reduktion i luftforurening fra vejgodstransporten til en vis
grad komme danske borgere til gode.
Såfremt der i Danmark træffes politisk beslutning om at ændre beskatningen
for vejbenyttelse kan forslaget få statsfinansielle konsekvenser afhængigt af, i
hvilket omfang muligheden for at opkræve afgifter, der afspejler de eksterne
omkostninger udnyttes. Dette skal ses i sammenhæng med de miljømæssige
fordele og fordele i forhold til kapacitetsudnyttelsen på vejnettet, der resulterer
af en gennemførelse af forslaget i Danmark.
Forslaget vil kunne få visse administrative konsekvenser afhængigt af udform-
ningen af en eventuel bestemmelse om en uafhængig, kontrollerende myndig-
hed.
5. Nærhedsprincippet
Side 10/24
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget, at det er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Som følge af transportens betydning for
det indre marked, dens stigende grænseoverskridende dimension og dens
eksterne omkostninger, må der fastsættes fælles afgiftsprincipper for alle ve-
je mellem byerne, herunder det transeuropæiske net, så medlemsstaterne kan
benytte vejafgifter til at dække de eksterne omkostninger. Dette kan kun ske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0011.png
ved en ændring af det eksisterende direktiv og kan derfor ikke opnås af
medlemsstaterne alene.
Forslaget overlader det til medlemsstaterne at bestemme, om der skal på-
lægges afgifter, og på hvilke veje, og om der i afgifterne skal indregnes lo-
kale miljø- og trængselsafgifter. Hvilke projekter der ifølge forslaget skal
finansieres med provenuet fra sådanne afgifter, afgøres ligeledes af med-
lemsstaterne, forudsat at projekterne tilgodeser bæredygtig mobilitet. For-
slaget går således ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at vilkårene for vejgodstransport
er et vigtigt element i det indre marked, hvoraf følger, at forholdene for vej-
godstransporten må reguleres på fællesskabsniveau. Hertil kommer, at der er
tale om justering af et gældende direktiv. Regeringen finder således, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens overordnede holdning, at der skal være en passende balan-
ce mellem hensynet til mobilitet for gods og personer samt den internationale
arbejdsdeling på den ene side og hensynet til transportsektorens påvirkning af
miljøet på den anden side.
Vejtrafik er den primære transportform i Danmarks nationale godstransporter
og i transport af gods i forbindelse med Danmarks samhandel med udlandet.
Ændringer i vejgodserhvervets omkostninger indgår som parameter i konkur-
rencen mellem danske og udenlandske vognmandsvirksomheder og indgår i
konkurrencen mellem danske og udenlandske produktionsvirksomheder.
I takt med at de europæiske lande vælger at benytte direktivets mulighed for at
opkræve afgifter for eksterne omkostninger, kan forbrugerne vente højere pri-
ser på nogle grupper af varer, fordi vognmanden skal betale mere for sin brug
af vejnettet, og fordi disse omkostninger i sidste ende kan sendes videre til for-
brugerne.
Højere forbrugerpriser kan imidlertid være velbegrundede ud fra samfunds-
mæssige hensyn. Det er dog en forudsætning, at der er en sammenhæng mel-
lem de prisstigninger, forbrugerne komme til at opleve, og de forbedringer af
miljøet mv., som bliver resultatet af at pålægge afgiften.
Regeringen støtter ikke forslaget om øremærkning af afgiftsprovenuet.
Det er allerede i det eksisterende direktiv muligt at differentiere vejafgiften i
forhold til vejgodstrafikkens luftforurening. Regeringen kan i princippet støtte
muligheden for at pålægge afgifter efter graden af luftforurening, således, at det
laveste afgiftsniveau kan fastsættes for de køretøjsklasser, som har den laveste
udledning, og som dermed kan betragtes som mest miljøvenlig. I praksis vil af-
Side 11/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0012.png
giften få betydning, når vognmanden anskaffer nye lastbiler, fordi han gennem
afgiftsdifferentieringen belønnes økonomisk for at vælge ud fra miljømæssige
hensyn.
Et instrument til yderligere at fremskynde udskiftningen af den eksisterende
lastbilpark vil imidlertid være at fritage lastbiler, der mindst opfylder EURO 5-
normen (obligatorisk fra 1. oktober 2009) for nye lastbiler, for afgifter, der af-
spejler eksterne omkostninger i form af luftforurening. Idet Danmark lægger
vægt på de miljømæssige forbedringer, der følger af direktivet, bør der fra
dansk side arbejdes for denne mulighed. Som led i et samlet kompromis vil
Regeringen i sidste ende kunne acceptere kompromisforslaget om, at køretøjer,
der er udstyret med en EURO-norm før, denne er obligatorisk, fritages for luft-
forureningsafgift.
Konsekvenserne af at indføre en afgift, der dækker omkostningen for støj, bør
være klare for den enkelte vognmand. I modsætning til luftforurening er der i
direktivet ikke lagt op til, at vognmanden gennem sine valg af køretøj eller ud-
styr kan opnå økonomiske gevinster. Der kan dog opnås samfundsmæssige ge-
vinster ved at foretage ruteplanlægning med henblik på at undgå bestemte om-
råder, fordi der betales en særlig høj afgift grundet støjpåvirkning. Fra dansk
side bør der arbejdes for, at eventuelle støjafgifter afspejler den enkelte køre-
tøjstypes faktiske støjemission i det omfang, det er teknisk muligt.
For så vidt angår spørgsmålet om en trængselsafgift kan Regeringen tilslutte sig
kompromisforslaget om at lade trængsel indgå i det vægtede gennemsnit for en
eventuel vejafgift, således at denne kan varieres med op til f.eks. 500 %. Der-
med varetages trængselshensynet, uden at den samlede vejafgiftsbetaling øges.
Forslaget om at udvide direktivets område til at omfatte hele vejnettet medfø-
rer en forenkling at reguleringen. Det indebærer samtidig en beskyttelse af det
danske transporterhverv og danske eksportvirksomheder mod afgiftssystemer
på det underordnede vejnet i andre europæiske lande.
Regeringen er betænkelighed ved, at bilag III a og bilag III b skal kunne ændres
gennem en komitologiprocedure, idet eventuelle ændringer bør vedtages efter
’den almindelige lovgivningsprocedure’.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på en række møder i Rådets transportarbejds-
gruppe.
På grundlag heraf tegner der sig et billede af, at medlemslandene er delte, men
at kun få kan støtte hele Kommissionens forslag.
Side 12/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0013.png
Hidtil har de centralt beliggende lande i Europa været mest positive over for
forslaget, mens de perifere lande været skeptiske over for forslaget.
Dertil kommer en gruppe lande som har indtaget en ’mellemposition’ med del-
vis støtte til forslaget, men samtidig med en henvisning til bl.a. de reelle miljø-
fordele, den aktuelle økonomiske situation, Lissabon-strategien og hensyn til
sparsomt befolkede områder.
Det belgiske formandskabs kompromisforslag har i hovedsagen fået en positiv
modtagelse, idet en del medlemslande synes at kunne acceptere en øget varia-
tion af vejafgiften ud fra støjhensyn og forslaget om at fritage køretøjer, som
opfylder endnu ikke obligatoriske udstødningsnormer, fra luftforureningsafgift.
For så vidt angår spørgsmålet om øremærkning er der fortsat divergerende op-
fattelser.
Endelig er der bred modstand mod forslaget om, at bilag III a og bilag III b skal
kunne ændres i komitologiprocedure.
Formandskabet har meldt ud, at man håber på at kunne vedtage forslaget på
rådsmødet den 15. oktober 2010. Der udestår dog et væsentligt arbejde for at
nå dertil.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet sin 1-læsnings-rapport den 11. marts 2009.
Parlamentet støtter i sin udtalelse muligheden for at inddrage eksterne om-
kostninger i form af luftforurening, støj og trængsel.,
Parlamentet støtter endvidere, at afgiftsprovenuet, der afspejler eventuelle eks-
terne omkostninger øremærkes til – primært - at reducere de eksterne omkost-
ninger, der forårsages af vejtransport eller – sekundært – andre tiltag, der sig-
ter på miljøforbedringer inden for vejtransportsektoren, herunder udvikle og
forbedre den eksisterende infrastruktur.
Parlamentet foreslår tillige, at der foretages en samlet vurdering af internalise-
ring af eksterne omkostninger i alle andre transportformer som grundlag for
yderligere lovgivningstiltag på dette område.
Side 13/24
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg er senest orienteret om sagen på mødet den 27.
marts 2009. Sagen blev desuden forelagt Europaudvalget den 5. december
2008 med henblik på forhandlingsmandat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0014.png
Dagsordenspunkt 2: Luftfartsaftale med Brasilien samt generelt
luftfartsmandat
KOM(2010) 210
Nyt notat
Formandskabet forventes at sætte sagen på dagsordenen til rådsmødet (TTE)
den 15. oktober 2010 med henblik på vedtagelse.
1. Baggrund og indhold
EF-Domstolen afsagde i 2002 sin såkaldte ”open skies”-dom om kompetence-
forholdene i forbindelse med forhandlinger om relationerne på den civile luft-
farts område mellem medlemslande og tredjelande. På den baggrund fik Kom-
missionen i 2003 fra Rådet – for Danmarks vedkommende med forhandlings-
oplæg i Europaudvalget – mandat til at indlede forhandlinger med tredjelande
om at lade en fællesskabsaftale træde i stedet for visse bilateralt aftalte be-
stemmelser. Herved ville Kommissionen efterhånden kunne gives mandat til
landespecifikke forhandlinger om indgåelse af samlede luftfartsaftaler, der
kunne omfatte alle bestemmelser inden for civil luftfart.
Der blev samtidig i 2003 – også med dansk forhandlingsoplæg – givet Kom-
missionen mandat til forhandlinger med USA om en samlet luftfartsaftale. Ef-
terfølgende er der givet Kommissionen mandat til konkrete forhandlinger om
samlede luftfartsaftaler med bl.a. Vestbalkan-landene, Canada, Marokko, Ukra-
ine, Jordan, Israel, Georgien, Australien og New Zealand – disse mandater har
været forelagt til orientering.
Gennem indgåelse af samlede luftfartsaftaler mellem EU og tredjelande sker
der generelt en liberalisering af international civil luftfart, idet der etableres
større eller helt fri markedsadgang for parternes luftfartsselskaber og gives for-
øget mulighed for gensidige investeringer i luftfartsbranchen. Med aftalerne
sikres der samtidig udvidelse af samarbejdet mellem parterne på områder som
luftfartssikkerhed, tekniske spørgsmål og konkurrenceregler, evt. i form af afta-
ler om gradvis tilnærmelse af parternes bestemmelser på disse områder.
Forhandlingerne med tredjelande om samlede luftfartsaftaler finder sted i
samme ”spor” som tidligere, idet der dog efterhånden bl.a. lægges yderligere
vægt på tilnærmelse til EU’s miljøpolitik, samt at der efter dansk opfattelse og-
så bør indgå spørgsmål om passagerrettigheder.
I den forbindelse forelægges Kommissionens meddelelse om Brasilien og den
tilhørende henstilling, der er fremsendt den 5. maj 2010 på basis af Traktatens
artikel 218, stk. 3 og stk. 7.
Side 14/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0015.png
Kommissionen indstiller, at den bemyndiges til at indlede forhandlinger med
Brasilien om indgåelse af en samlet aftale på luftfartsområdet.
EU og Brasilien er tidligere enedes om en såkaldt horisontal luftfartsaftale,
hvorved samtlige medlemslandes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med
Brasilien under ét gøres overensstemmende med Traktaten, særligt hvad angår
muligheden for indsættelse af EU-luftfartsselskaber frem for nationale luft-
fartsselskaber på ruter mellem EU-lande og Brasilien. Med forslaget ønsker
Kommissionen nu at gå et skridt videre, idet hovedformålet skal være en grad-
vis åbning af markedsadgangen og investeringsmulighederne samt en udvikling
af samarbejdet på områder som luftfartssikkerhed, miljø og konkurrence. Afta-
len vil gradvis erstatte medlemslandenes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler
med Brasilien.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Luftfartsrelationerne mellem Danmark og tredjelande reguleres af lov om luft-
fart, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 21. juni 2007, samt i de fleste tilfælde af bi-
laterale luftfartsaftaler med det pågældende tredjeland. For Brasiliens ved-
kommende ved luftfartsaftalen mellem Danmark og Brasilien af 18. marts 1969.
Forslaget kræver ikke lovændring.
3. Høring
Forslaget udsendes i EU-specialudvalget for Transport.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Der må forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser af en liberalise-
ring af luftfartsrelationerne mellem EU og tredjelande, herunder Brasilien.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen mener ikke, at målene for forslaget vil kunne nås af medlems-
staterne enkeltvis, bl.a. fordi en række bestemmelser på luftfartsområdet er
undergivet Fællesskabskompetence. Regeringen deler denne opfattelse. Rege-
ringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for, at Kommissionen fortsat skal
kunne gives bemyndigelse til forhandlinger med tredjelande om samlede luft-
fartsaftaler med de pågældende lande.
Side 15/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0016.png
Side 16/24
Regeringen går generelt ind for liberalisering af international civil luftfart og
større samarbejde mellem parterne om bestemmelserne herfor. Særligt lægger
regeringen vægt på, at fly fra tredjelande overholder EU's miljølovgivning, og
på, at EU's bestemmelser om passagerrettigheder udvides til at gælde for tred-
jelandsselskaber generelt.
Danmark mener således, at det bør indgå i retningslinjerne for Kommissionens
forhandlinger med tredjelande, at tredjelandets luftfartsselskaber på flyvninger
til EU skal overholde bestemmelser om passagerrettigheder svarende til be-
stemmelserne i forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om
kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning m.v.
Disse bestemmelser gælder alene for ikke-EU-luftfartsselskaber på flyvninger
fra EU samt for EU-luftfartsselskaber på flyvninger både fra og til EU.
På denne baggrund er regeringen positivt indstillet over for forslaget om for-
handlinger om en samlet luftfartsaftale mellem EU og Brasilien. Der er for ti-
den ingen direkte ruteflyvning mellem Danmark og Brasilien. Med en samlet
luftfartsaftale mellem EU og Brasilien vil mulighederne for etablering af så-
danne forbindelser kunne styrkes.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget om mandat til forhandlinger med Brasilien har været behandlet kort i
Rådets transportarbejdsgruppe. Medlemslandene støtter generelt Kommissio-
nens forslag om at indlede forhandlinger, når der er enighed om forhandlings-
direktiverne.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Den tidligere indgåede horisontale luftfartsaftale mellem EU og Brasilien blev
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 2. oktober 2009.
Det nuværende forslag om en samlet luftfartsaftale med Brasilien har ikke tid-
ligere været forelagt Europaudvalget.
Det generelle luftfartsmandat blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsmandat den 28. maj 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0017.png
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan vedrørende applikationer for
det globale satellitnavigationssystem (GNSS).
KOM (2010) 308.
Revideret notat
Resumé
Formålet med den europæiske politik for satellit navigationssystemer er at
forsyne Det Europæiske Fællesskab med to satellitsystemer (Egnos og Gali-
leo), som begge omfatter satellitter og jordstationer. Egnos i dag og senere
Galileo vil medvirke til at understøtte udviklingen af et globalt marked for sa-
tellitbaserede navigationssystemer indenfor positions- og tidssignaler, og se-
nere indenfor kryptering af signaler og autentifikation, det vil sige at sikre, at
en bruger er den, som han eller hun giver sig ud for.
For at sikre størst muligt udbytte af den infrastruktur, der tilvejebringes med
Egnos og senere Galileo, er der behov for en handlingsplan, som kan medvir-
ke til at fremme udviklingen af anvendelsesområder for Egnos og Galileo med
henblik på at opfylde markedets behov. Kommissionens handlingsplan for pe-
rioden 2010-2013, fokuserer på udvikling af de anvendelsesområder, hvor
markedspotentialet vurderes at være størst. Det forventes at være følgende
områder: Telekommunikation, vejtransport, luftfart, søtransport, fiskeri,
præcisionslandbrug, miljøbeskyttelse, civilbeskyttelse og overvågning.
På rådsmødet den 15. oktober forventes et sæt rådskonklusioner om sagen be-
handlet.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremlagt af Kommissionen i henhold Traktatens art. 172 sam-
menholdt med Rådets forordning (EF) nr. 1321/2004 om forvaltningsstruktu-
rerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation og Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008 om den videre
gennemførelse af de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer
(Egnos og Galileo). Meddelelsen er modtaget på dansk d. 17. juni 2010.
Baggrunden for meddelelsen er at sikre, at den infrastruktur, der tilvejebringes
med Egnos og Galileo, udnyttes bedst og hurtigst muligt i de sektorer, hvor det
kan give en fordel, således at der i markedet opbygges tillid til at anvende Gali-
leo og Egnos som underliggende standard i Europa for det globale satellit navi-
gations system (GNSS). Dette vil også medvirke til at fremme europæisk indu-
stris mulighed for at opnå en passende andel af det globale marked for udvik-
ling af nye satellitbaserede tjenester.
Side 17/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0018.png
Brug af EU’s satellitnavigationssystemer (Egnos og Galileo) kan have omfat-
tende økonomiske, sociale og miljømæssige virkninger og vil udgøre en direkte
støtte til EU’s strategiske prioriteringer.
EU-Kommissionens forslag til handlingsplan vedrørende applikationer er base-
ret på en lang række markeds- og cost-benefit analyser såvel fra Kommissionen
som fra mange andre berørte parter, herunder visse medlemsstater, og analy-
serne har vist, at antallet af områder, hvor der kan udvikles tjenester baseret på
globale satellit navigations systemer, (GNSS applikationer), er meget stort. I
forslaget til handlingsplan fokuseres på tiltag der kan understøtte udviklingen
af satellitbaserede tjenester og som kan give størst mulige fordele med hensyn
til
bidrag til EU’s målsætninger m.h.t. vækst, job og vidensamfundet
indirekte økonomiske (herunder energiforbrug) og sociale fordele
positive virkninger for emissioner og andre typer forurening
positive virkninger for det indre marked og handel på tværs af græn-
serne
positive virkninger for interoperabilitet
specifik merværdi som følge af de konkurrencemæssige fordele ved
Egnos- og Galileotjenester: autentifikation, integritet og stor nøjagtig-
hed for så vidt angår position, navigation og tid.
Side 18/24
I handlingsplanen prioriteres udvikling af satellitbaserede tjenester til følgende
områder: telekommunikation, vejtransport, luftfart, søtransport, fiskeri, præci-
sionslandbrug, miljøbeskyttelse, civilbeskyttelse og overvågning.
Initiativerne i handlingsplanen omfatter:
Certificerings-, standardiserings- og koordineringsaktiviteter,
hvor luftfart er
det primære fokusområde. Politikken for det fælles europæiske luftrum og
SESAR-strategien (Single European Sky ATM Research), bygger på teknologien
bag det europæiske satellitnavigationssystem, og det er af afgørende betydning,
at Egnos (og senere Galileo) bliver certificeret til brug i forbindelse lufttrafik-
styring af civil luftfart. Ligeledes vil en udbredelse af dækningsområdet for
Egnos til også at omfatte Mellemøsten og Afrika medvirke til at sikre kontinui-
tet i langdistanceflyvninger.
Kommissionen vil styrke arbejdet for at få Egnos certificeret til civil luftfart og
vil indlede drøftelser med de relevante dele af Mellemøsten og Afrika med hen-
blik på en udvidet dækning for Egnos.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0019.png
Ligeledes vil Kommissionen styrke udbredelsen af Egnos- og Galileokompatible
chips og telefonapparater gennem samarbejde med producenter. Tilsvarende
skal visse tjenester til intelligente vejtransportsystemer, herunder avancerede
førerstøttesystemer, baseres på Galileos funktioner, hvilket sikres ved samar-
bejde med køretøjsproducenter, elektronikleverandører og udbydere af vejtje-
nester.
Endelig vil kontrol med og overvågning af søtransport blive væsentligt forbed-
ret med anvendelse af Egnos- og Galileotjenester til navigation, herunder i
havne, i kystområder, farlige sejlruter og ved indre vandveje. Eftersøgnings- og
redningstjenesten (SAR – search and rescue) i Egnos og Galileo er udvikles
specifikt med henblik på fiskeres og sømands sikkerhed, og lettere sporing af
skibe bidrager også til at lette toldprocedurer.
Kommissionen vil styrke arbejdet for at få indført Egnos og senere Galileo i
forbindelse med søtransport, herunder støtte certificeringen af systemerne og
godkendelse af SAR-egenskaberne.
Informationsspredning og –udveksling samt bevidstgørelseskampagner,
hvor
Kommissionen i samarbejde med relevante organisationer indenfor de kunde-
segmenter, der anses for væsentlige, vil styrke markedsføringen af fordelene
ved Egnos (og senere Galileo) og dermed udbrede kendskabet til de mange an-
vendelsesmuligheder, såvel i relation til slutbrugerne som i forhold til produ-
centled og myndigheder. Certificeringsarbejdet vil dermed aktivt blive fulgt op
overfor bl.a. luftfart, landbrug, vejtransport og sikkerhedstjenester af relevans
for civilbeskyttelsesområdet.
Lovgivning
kan blive nødvendig på områder, hvor satellitbaserede tjenester
kan give en samfundsmæssig merværdi, f.eks. styrkelse af færdselssikkerheden,
øget effektivitet i transportsektorerne eller forbedret trafikstyring som supple-
ment til handlingsplanerne for godslogistik og intelligente transportsystemer.
Kommissionen vil gennemføre specifikke konsekvensanalyser for at få identifi-
ceret eventuelle nødvendige ændringer i eller supplementer til eksisterende
EU-regler, for dermed at styrke brugen af satellitbaserede tjenester.
Tværgående aktioner
indbefatter aktiviteter, som har til formål at udvikle en
bred vifte af satellitbaserede tjenester indenfor en lang række områder og at
forbedre innovationen, herunder udvikling af nye og hidtil uidentificerede an-
vendelsesområder, som det eksempelvis er sket i forbindelse med udviklingen
af internettet.
Med satellitsystemernes evne til nøjagtigt at bestemme faste punkters position,
er systemerne særdeles nyttige i forbindelse med digitale kort og ved geografi-
ske informationssystemer. Kommissionen vil bidrage til at fremme en forbedret
ajourføring af geografiske databaser og en forbedret koordinering mellem med-
lemsstaterne, så tjenesterne bliver udnyttet bedst muligt.
Side 19/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0020.png
Kommissionen vil endvidere arbejde for at forbedre synergieffekterne mellem
Galileo, det meteorologiske observationssystem GMES og det globale system til
jordobservation GEOSS og de telekommunikationsprogrammer, Kommissio-
nen forvalter, med henblik på at fremme udvikling og forbedring af kombine-
rede tjenester.
Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er centrale aktører i de innovative
sektorer, og Kommissionen vil understøtte udbredelsen af kendskabet til mu-
lighederne ved Egnos og Galileo og hjælpe med vurderingen af finansierings-
mulighederne for SMV’er, når de skal skifte fra forskning til fremstilling af pro-
totyper og produkter. Et af midlerne vil være at opnå synergieffekter mellem
investeringsprogrammer der gennemføres af Den Europæiske Investerings-
bank på vegne af EU og programmer, som køres i andet regi, eks. vis det tekno-
logioverførselsprogram, som gennemføres af Den Europæiske Rumorganisati-
on, ESA. Herudover råder EU over nogle såkaldte kuponordninger, som også
kan nyttiggøres i relation til SMV’er. Endelig vil Kommissionen afsætte 38 mio.
EUR af midlerne fra det syvende rammeprogram til en bred vifte af forskning i
satellitbaserede tjenester.
Handlingsplanens målsætninger rækker ud over 2020 men de foreslåede akti-
viteter har fokus på perioden 2010-2013.
Formandskabet har fulgt forslaget til handlingsplan op med et udkast til Råds-
konklusioner, hvorfra følgende punkter kan fremhæves:
at der er behov for at fremme muligheden i den europæiske industri for
at få maksimal fordel af EU satellitbaseret infrastruktur og dermed øge
industriens andel af det globale marked for sådanne tjenester
at der skal ses på behovet for ny EU-lovgivning i visse sektorer med
henblik på at fremme brugen af EGNOS og Galileo
at det har væsentlige betydning at der at tilføres forskningsmidler til
stimulering af udvikling af relevante tjenester og udstyr til brug for dis-
se
at behovet for at øge midler til udvikling af satellitbaserede tjenester
anerkendes såvel på EU som på regionalt og nationalt niveau, herunder
ved en ændret allokering af midler fra 7. rammeprogram og om muligt
fra strukturfonde mv.
Side 20/24
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark, men afledte initiativer indenfor fællesskabslovgivningen kan senere få
lovgivningsmæssig betydning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0021.png
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget med høringsfrist d. 27. au-
gust 2010.
Af høringssvarene fremgår følgende:
Dansk Industri (DI) anfører, at DI Transport som udgangspunkt støtter de pri-
oriterede områder, hvor GNSS kan bidrage til vækst gennem bedre trafilklow,
samt bidrage positivt til reduktion af CO2-udledning og andre typer af emissio-
ner og reducere antallet af tilskadekomne i trafikken.
Det er væsentligt, at der er terminaler i markedet, når systemet lanceres, så det
er umiddelbart anvendeligt for transportbranchen, og at der sikres interopera-
bilitet med andre systemer. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at
det er væsentligt at der benyttes åbne strukturer, så der ikke skabes monopol-
lignende tilstande, hvor en producent favoriseres frem for en anden.
I forhold til overvågning af gods, containere mv. er det væsentligt at dette sker
ud fra et forretningsmæssigt synspunkt og ikke et ønske om personlig overvåg-
ning.
Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde
sig til meddelelsen fra Kommissionen om en handlingsplan vedrørende appli-
kationer for det globale satellitnavigationssystem (GNSS). Forbrugerrådet kan
således ikke tages til indtægt for at støtte denne eller for at gøre det modsatte.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Forslaget kan eventuelt medføre statsfinansielle konsekvenser for Danmark,
hvis den danske stat eller EU skal indkøbe ydelser eller produkter der ikke er
konkurrencedygtige i forhold til de alternativer, der er på markedet.
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomisk kan det få betydning, at der åbnes mulighed for at rele-
vante danske virksomheder kan få andel i udvikling af tjenester til Egnos og
Galileo. På længere sigt vil udvikling af tjenester til en række sektorområder
kunne medføre samfundsøkonomiske fordele i form af bl.a. positive virkninger
for emissioner og anden type forurening, energiforbrug i visse sektorer, indu-
striel vækst og fremme af viden.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
Side 21/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0022.png
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at de meget betydelige investeringer, der er
forbundet med udviklingen og etableringen af Egnos- og Galileo-programmer-
ne, bliver udnyttet bedst og hurtigst muligt i de sektorer, hvor der kan identifi-
ceres betydelige økonomiske, sociale og samfundsmæssige virkninger.
Regeringen kan derfor tilslutte sig behovet for en målrettet handlingsplan for at
EU kan understøtte udviklingen af europæiske satellitbaserede tjenester, og
dermed sikre at Europa får andel i det betydelige globale marked for sådanne
tjenester, der er identificeret og som må forventes fortsat at udvikle sig. Dette
skal dog ske ud fra en forudsætning om, at de satellitbaserede tjenester, der
udvikles på europæisk plan, også skal være konkurrencedygtige i forhold til de
alternativer, der til enhver tid findes på markedet, og at udviklingen fokuserer
på de sektorer, hvor der kan identificeres klare fordele såvel i form af uaf-
hængighed af alternative tjenester som økonomisk, socialt og samfundsmæs-
sigt.
Såfremt der er konkrete barrierer, der hindrer europæiske virksomheder i at
udnytte deres potentiale indenfor udvikling af satellitbaserede tjenester, skal
sådanne barrierer søges elimineret, men stadig under hensyntagen til, at der
skal være et potentiale i at udvikle de konkrete tjenester. Anvendelse af tjene-
sterne skal baseres på brugernes eget valg og ikke via lovgivningsinitiativer,
som medfører obligatorisk anvendelse på nærmere angivne områder.
Regeringen er kritisk overfor udkastet til rådskonklusioners formulering om at
anerkende, at der tilføres yderligere midler til fordel for yderligere forskning og
udvikling af satellitbaserede tjenester, det være i form af omprioritering inden-
for 7. rammeprogram, eller i form af yderligere tilførsel af nationale midler til
sådanne forsknings- og udviklingsprojekter.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen og forslaget til Rådskonklusioner har været behandlet i Rådets ar-
bejdsgruppe d. 12. juli 2010, d. 26. juli 2010 og d. 8. september 2010. Konklu-
sionsudkastets element om omprioritering af midler fra 7. Rammeprogram og
tilførsel af midler fra regionalt og nationalt niveau til fremme af forskning og
udvikling af satellitbaserede tjenester har mødt betydelig modstand hos med-
lemsstaterne, hvor et flertal har peget på, at forslaget går meget vidt. Det til-
kommer ikke Rådet af transportministre at beslutte en omprioritering af midler
indenfor 7. rammeprogram, ligesom landene ikke kan tilslutte sig, at Rådet skal
opfordre til at der stilles midler til rådighed fra nationale og regionale budget-
ter. En række medlemslande har peget på, at stillingtagen til projektets øko-
nomi, herunder tilførsel af yderligere midler, må afvente den økonomiske ana-
lyse, der p.t. pågår, samt det Mid-Term review for Galileo, der nu forventes
fremlagt primo 2011. Dette bakker Danmark også op om.
Side 22/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0023.png
Herudover er det væsentligt for medlemsstaterne, at der fokuseres på, hvorle-
des Galileo bliver operationel så hurtigt som muligt, herunder hvorledes der i
den relevante industri og i brugerkredse sikres tillid til systemet.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forlæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 23/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894919_0024.png
Dagsordenspunkt 4: Strategi for Fremtidens Transport (2010-2020)
Notat om drøftelsen af strategi for fremtidens transport (2010-2020) vil blive
eftersendt.
Side 24/24