Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3037 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
905581_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Referat af Rådsmødet (TTE) den 15. oktober 2010 i Luxembourg
Dato
J. nr.
18. oktober 2010
2010-3749
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 1: Ændring af Eurovignet-direktivet
Der blev på rådsmødet med kvalificeret flertal opnået politisk enighed om en
ændring af det såkaldte eurovignet-direktiv vedrørende vejafgifter for tunge kø-
retøjer.
Med ændringerne af direktivet vedtog man at lade trængselsafgiften udgå af di-
rektivforslaget som en selvstændig ekstern afgift. I stedet søges trængselshen-
synet varetaget ved at tillade variation i den overordnede afgift, således at man
kan opkræve højere vejafgifter i trængselsperioder mod at man sænker afgiften
tilsvarende udenfor trængselsperioderne.
Derudover besluttede man at fritage lastbiler for luftforureningsafgiften, hvis
de opfylder Euronorm V indtil Euronorm VI indføres i 2013. Herefter vil lastbi-
ler, der opfylder Euronorm VI, være fritaget for luftforureningsafgiften til og
med 2017. Det betyder, at europæiske vognmænd vil have incitament til at an-
skaffe sig de mest miljøvenlige køretøjer.
Medlemsstaterne godkendte Formandskabets forslag om, at fjerne den obliga-
toriske øremærkning af provenu fra afgiften til transport- og miljøformål.
Endeligt blev det fastlagt, at ændringer i bilag IIIb om fastsættelsen af de øvre
grænser for afgiften skal ske ved den almindelige lovgivningsprocedure.
Dagsordenspunkt 2: Mandat til Kommissionen om at indgå for-
handlinger med Brasilien om en omfattende luftfartsaftale
Medlemslandene gav Kommissionen mandat til, at indlede forhandlinger med
Brasilien om en omfattende luftfartsaftale.
Dagsordenspunkt 3: Kommissionens handlingsplan vedrørende
applikationer til det globale satellitnavigationssystem (GNSS)
Medlemslandene vedtog Formandskabets udkast til rådskonklusioner.
Dagsordenspunkt 4: Strategi om fremtidens transport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
905581_0002.png
Formandskabet havde lagt op til en politisk drøftelse af fremtidens transport
forud for offentliggørelsen af Kommissionens Hvidbog om fremtidens trans-
port 2010-2020.
Overordnet understregede medlemslandene transportsystemets centrale posi-
tion i forhold til at sikre den økonomisk vækst og tilkendegav generelt, at man
også fremover skal arbejde for at effektivisere og forbedre de europæiske trans-
portnetværk.
En række lande fremhævede behovet for at prioritere miljøforbedrende tiltag,
herunder at ibrugtage moderne teknologiske løsninger til at videreudvikle det
europæiske transportsystem.
Andre lande fokuserede i højere grad på behovet for at udvikle og udbrede et
moderne og velfungerende transportsystem. Disse lande betonede særligt nød-
vendigheden af at sikre, at finansieringsmulighederne til udbygningen af infra-
struktur forbedres.
Side 2/2