Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3040+3041 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
902127_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. oktober 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010
SAMLENOTAT
1. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16. september 2010 ......................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 ...................................................4
3. Udvidelsen (Serbien) ....................................................................................................................7
4. Udkast til interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om Europa-
Parlamentets adgang til klassificerede dele af internationale aftaler, som det skal godkende .......9
5. Mellemøsten ............................................................................................................................... 11
6. Cuba ............................................................................................................................................ 13
7. Somalia ........................................................................................................................................ 15
8. EU’s status i FN ......................................................................................................................... 17
9. Naboskabspolitikken .................................................................................................................. 19
10. Forberedelse af EU-USA topmøde den 20. november 2010 ...................................................... 21
11. Forberedelse af EU-Ukraine topmøde den 22. november 2010 ................................................ 23
12. Forberedelse af Middelhavsunionstopmødet den 21. november 2010 ...................................... 25
13. (Evt.) Iran .................................................................................................................................. 27
14. (Evt.) Det vestlige Balkan ......................................................................................................... 30
15. Georgien .................................................................................................................................... 32
16. Flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru ........................................................................ 35
17. Associeringsaftale med Centralamerika ................................................................................... 37
18. EU’s forhandlingsmandat til opdatering af rammeaftale for EU-Canada-samarbejdet .......... 39
19. Sahel .......................................................................................................................................... 41
1
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0002.png
1. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16. september 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Ifølge Lissabon-traktatens artikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen på møder i Det
Europæiske Råd. På Det Europæiske Råd den 16. september var hovedemnet en drøftelse af EU’s relationer til
sine strategiske partnere. Der blev desuden gjort status for van Rompuy task forcens arbejde.
2. Baggrund
Der blev afholdt møde i Det Europæiske Råd den 16. september 2010. Ifølge Lissabon-
traktatens artikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen heraf. Opfølg-
ningen vil finde sted på førstkommende møde i Rådet for almindelige anliggender den 25. okto-
ber 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet den 25. oktober 2010 skal Rådet drøfte opfølgning på Det Europæiske Råd den
16. september. På det pågældende møde i Det Europæiske Råd drøftede stats- og regeringsche-
ferne, sammen med udenrigsministrene, mulighederne for at styrke EU’s globale rolle og udnytte
Lissabon-traktatens muligheder. Der var bred enighed om, at EU skal udvikle relationerne til sine
strategiske partnere. Særligt forholdet til Kina blev fremhævet. Det Europæiske Råd var endvide-
re enig om at sikre en grundig forberedelse og bedre koordination af EU’s tilgang ved kommen-
de topmøder, herunder G20 i Seoul i november 2010, EU/USA-topmødet i november 2010 og
COP16 i Cancun i november-december 2010. Det blev samtidig besluttet, at EU’s udenrigsre-
præsentant skal vurdere mulighederne for at udvikle relationerne med alle strategiske partnere
med henblik på en første fremskridtsrapport til Det Europæiske Råd i december 2010.
På Det Europæiske Råd den 16. september 2010 blev der endvidere gjort status for arbejdet i van
Rompuy task forcen. De endelige konklusioner fra task forcens arbejde ventes fremlagt i forbin-
delse med Det Europæiske Råd i oktober.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 16. september 2010 indebærer ikke i sig selv statsfi-
nansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage drøftelserne af opfølgningen til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketinget Europaudvalg til orientering den 15. september 2010.
3
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010
13101/10
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. september 2010. Nye afsnit
er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Der foreligger endnu ikke et udkast til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober
2010.
Et af hovedemnerne for mødet i Det Europæiske Råd ventes at være styrket økonomisk koordination med særlig
vægt på drøftelsen af den endelige rapport fra van Rompuy task forcen. Også regulering af finansielle tjenesteydelser
ventes drøftet. Det Europæiske Råd vil ligeledes skulle fastlægge EU’s holdning forud for det kommende G20-
topmøde i Seoul den 11.-12. november 2010. Endvidere vil Det Europæiske Råd også skulle fastlægge EU’s
linje med henblik på topmødet med USA den 20. november 2010 og Ukraine den 22. november 2010. Endeligt
vil det Europæiske Råd gøre status over forberedelserne til klimakonferencen i Cancun den 29. november-10.
december 2010.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Formandskabets udkast til konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet for almindelige anliggender møder i Det Europæiske Råd.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevante.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevante.
5. Formål og indhold
Hovedemnet for Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 ventes at være styrket økono-
misk-politisk samarbejde. DER ventes at træffe beslutninger herom på baggrund af arbejdet i van
Rompuy task forcen og konkrete forslag fra Kommissionen. Arbejdet i task forcen bygger blandt
andet på Kommissionens to meddelelser af henholdsvis den 12. maj 2010 og 30. juni 2010, som
indeholder en række forslag vedrørende styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i EU.
Forslagene handler overordnet om at øge fokus på den offentlige gæld og den finanspolitiske
holdbarhed, bredere overvågning af makroøkonomiske ubalancer, øget anvendelse af sanktioner
og introduktion af et ”Europæisk Semester”.
4
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0005.png
Det Europæiske Råd vil endvidere skulle gøre status over fremskridtene med hensyn til regule-
ring af finansielle tjenesteydelser. Der ventes ligeledes at blive orienteret om situationen, hvad
angår indførelsen af skatte- og afgiftsordninger for finansielle institutioner.
Derudover vil man på mødet i Det Europæiske Råd skulle forberede en række topmøder i den
kommende tid. G20 holder topmøde den 11.-12. november 2010, og Det Europæiske Råd vil
skulle fastlægge EU’s holdning forud for mødet.
Endvidere vil det Europæiske Råd også skulle fastlægge EU’s linje med henblik på topmødet
med USA den 20. november 2010 og Ukraine den 22. november 2010.
Endeligt vil Det Europæiske Råd gøre status over forberedelserne til klimakonferencen i Cancun
den 29. november-10. december 2010.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Der vil som vanligt blive udarbejdet et udkast til konklusionstekst for DER, der vil blive drøftet
inden topmødet på rådsmødet for almindelige anliggender den 25. oktober 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det første udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 foreligger
endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden indebærer ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd
den 28.-29. oktober 2010 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering om det
første udkast til konklusioner til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
5
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. september 2010.
6
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0007.png
3. Udvidelsen (Serbien)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Serbiens ansøgning om medlemskab af EU. Der forventes vedtaget rådskonklusioner,
hvori Kommissionen anmodes om at udarbejde en udtalelse om den serbiske medlemskabsansøgning.
2. Baggrund
Serbien ansøgte i december 2009 om medlemskab af EU, og det næste skridt i Serbiens tilnær-
melse til EU vil være, at Rådet anmoder Kommissionen om at udarbejde en udtalelse om den
serbiske medlemsansøgning.
Den Internationale Domstol i Haag (ICJ) afgav i juli sin udtalelse om lovligheden af Kosovos
selvstændighedserklæring, som gjorde det klart, at selvstændighedserklæringen ikke var i strid
med folkeretten. En fælles EU-serbisk resolutionstekst om domstolens udtalelse blev vedtaget af
FN’s Generalforsamling den 9. september 2010. Resolutionen indebærer, at EU vil facilitere en
dialog mellem Kosovo og Serbien. En konstruktiv dialog mellem Serbien og Kosovo vil bidrage
til at styrke den regionale stabilitet på Balkan. Der har på denne baggrund været bred tilslutning
til, at EU i nær fremtid burde skride til en oversendelse af den serbiske medlemskabsansøgning
til Kommissionen med anmodning om at udarbejde en udtalelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af Serbiens ansøgning om medlemskab af EU og i for-
bindelse hermed en stillingtagen til, hvorvidt medlemskabsansøgningen skal videresendes til
Kommissionen med anmodning om en udtalelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
7
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Oversendelse af Serbiens medlemsansøgning til Kommissionen er efter dansk opfattelse en tek-
nisk-proceduremæssig beslutning, og Danmark støtter fuldt ud, at Kommissionen anmodes om
en udtalelse om den serbiske medlemsansøgning i overensstemmelse med gældende procedurer.
Den danske holdning til udvidelsesprocessen er uændret. Danmark lægger i udvidelsesforhand-
lingerne generelt vægt på en stram og forsvarlig proces i overensstemmelse med den opstram-
mede forhandlingsramme. Fra dansk side lægges vægt på, at kandidatlandenes tilnærmelse til EU
baserer sig på fremskridt i det enkelte lands egne reformbestræbelser (egne meritter).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske, idet den hidtidige mod-
stand fra et medlemsland forventes at bortfalde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det vestlige Balkan, herunder Serbien, har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg
(skriftlig forelæggelse)
til orientering den 22. juli 2010.
8
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0009.png
4. Udkast til interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om Euro-
pa-Parlamentets adgang til klassificerede dele af internationale aftaler, som det skal
godkende
13051/10
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet har udarbejdet et forslag til en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om Europa-
Parlamentets adgang til klassificerede dele af internationale aftaler, som det skal godkende. Forslaget er endnu
ikke blevet behandlet i Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Efter Lissabon-traktatens ikraftrædelse har Europa-Parlamentet fået en række nye beføjelser,
som bl.a. indebærer, at det skal godkende visse aftaler, som EU indgår med tredjelande og inter-
nationale institutioner. Aftalen mellem EU og USA om overførsel af finansielle betalingsdata til
brug for programmet til sporing af finansiering af terrorisme (den såkaldte SWIFT-aftale) var
blandt de første aftaler af denne type. I den forbindelse gav Rådet tilsagn om at forhandle en
interinstitutionel aftale (IIA) med Europa-Parlamentet med henblik på at gøre det muligt for Par-
lamentet at få lettere adgang til klassificerede dele af internationale aftaler, som det skal godken-
de. Rådet har på denne baggrund udarbejdet et forslag til en IIA om principperne og procedu-
rerne for Europa-Parlamentets adgang til klassificerede informationer i forbindelse med indgåel-
se af internationale aftaler, som det skal godkende. Forslaget er i store træk udformet efter den
eksisterende IIA af 20. november 2002 mellem Europa-Parlamentet og Rådet om Europa-
Parlamentets adgang til Rådets følsomme oplysninger på det sikkerheds- og forsvarspolitiske
område.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmådes artikel 295 (Interinstitutionelt samarbej-
de).
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Som følge af Lissabon-traktatens ikraftrædelse skal Europa-Parlamentet nu godkende visse typer
af internationale aftaler. Den nye IIA skal give relevante medlemmer af Europa-Parlamentet
adgang til klassificerede dokumenter i internationale aftaler mhp. at sætte Europa-Parlamentet i
stand til at træffe beslutning på et oplyst grundlag om internationale aftaler, hvis indgåelse kræver
Europa-Parlamentets godkendelse.
Aftalen lægger op til, at en begrænset kreds blandt medlemmerne af Europa-Parlamentet kan få
adgang til klassificerede dokumenter. Adgangen til klassificerede dokumenter beror på forudgå-
ende sikkerhedsgodkendelse af de relevante nationale myndigheder. Klassificerede dokumenter
9
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
vil kunne konsulteres i et sikret lokale i Rådets bygninger efter skriftlig anmodning fra formanden
for Europa-Parlamentet eller formanden for det relevante udvalg til generalsekretæren for Rådet.
Endvidere vil adgang til klassificerede oplysninger, der stammer fra medlemsstaterne, tredjelande
eller internationale organisationer, kun kunne gives med forudgående skriftligt samtykke fra ud-
stederen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er endnu ikke blevet behandlet i Europa-Parlamentet, og derfor kendes Europa-
Parlamentets holdning til forslaget ikke på nuværende tidspunkt.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Rådets forslag, idet Lissabon-traktaten har tildelt Europa-Parlamentet nye
beføjelser i forbindelse med indgåelse af internationale aftaler. Regeringen lægger vægt på, at en
IIA mellem Rådet og Europa-Parlamentet skal sikre opretholdelsen af den nødvendige sikkerhed
og fortrolighed omkring klassificerede dokumenter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at indgå en IIA.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0011.png
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Fredsforhandlingerne mellem Israel og palæstinenserne har skabt håb om fremskridt i fredspro-
cessen, men de er i øjeblikket i en kritisk fase efter udløbet af det delvise israelske bosættelses-
stop ultimo september. Det internationale samfund, herunder EU, har opfordret Israel til at fin-
de en model til fortsættelse af byggestoppet, så fredsforhandlingerne kan fortsætte. EU støtter i
den forbindelse stærkt op bag de amerikanske bestræbelser.
Danmark og Spanien har i et fælles initiativ konkret foreslået en større rolle for EU i støtte til
palæstinensisk statsopbygning gennem premierminister Fayyads ambitiøse udviklingsplan. EU
som største donor og medlem af Kvartetten har en helt særlig rolle at spille i statsopbygningen.
Den resterende periode af Fayyad-planen er sammenfaldende med fredsforhandlingernes sand-
synlige 12 måneders perspektiv, og de to spor støtter naturligt op om hinanden. De dansk-
spanske forslag indebærer ikke forslag om øget finansiel støtte til palæstinenserne, men om en
politisk og praktisk ramme for støtten til Fayyad-planen. Der er i EU-kredsen generelt enighed
om, at der må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at yde et større bidrag til den
Palæstinensiske Autoritet og Fayyad-planens gennemførelse.
Den israelske politikændring i juli med åbning for import til Gaza med undtagelse af produkter
opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelserne ind i Gaza. Israelske opgørelser dæk-
kende begyndelsen af september 2010 opgør det gennemsnitlige antal lastbiler til ca. 180 dagligt.
Målet for den ændrede israelske adgangspolitik er 400 lastbiler dagligt primo 2011. Før konfron-
tationen ud for Gaza lå tallet på 80-90 lastbiler dagligt. Der er i EU-kredsen enighed om, at den
israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at fremme den økono-
miske udvikling af Gaza. De egyptiske bestræbelser på at skabe forsoning mellem særligt Fatah
og Hamas har hidtil været uden afgørende gennembrud. På Vestbredden tegner den økonomiske
situation bedre bl.a. som følge af øget donorbistand og israelske lettelser af bevægelsesregimet
(BNP-vækst skønnet til 7 pct. i 2009).
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Det Arabi-
ske Fredsinitiativ fra 2002 om en fred mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbin-
delse fortsat et centralt initiativ. Fra dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fo-
kus og har taget initiativ hertil i EU.
11
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen.
Herudover vil Rådet drøfte øvrige relevante spørgsmål relateret til fredsprocessen.
EU arbejder generelt for at understøtte fredsforhandlingerne og bygge videre på de fremskridt,
der blev opnået i 2008. EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og
institutionsopbygningsarbejde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere at understøtte fredsforhand-
lingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke
ændret sig. Fra dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og insti-
tutionsopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010.
12
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0013.png
6. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s relationer til Cuba vil blive drøftet. Der vil eventuelt blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU vedtog i 1996 en Fælles Holdning vedrørende forholdet til Cuba. Den har som målsætning at
tilskynde til overgang til pluralistisk demokrati med respekt for menneskerettighederne og de
fundamentale frihedsrettigheder samt til en bæredygtig genopretning og forbedring af den cu-
banske befolknings levefod. Den Fælles Holdning foreskriver dialog med både det cubanske sty-
re og med oppositionen som et af de vigtigste værktøjer for at opnå en sådan overgang.
EU har siden den årlige revurdering af den Fælles Holdning i 2008 arbejdet for en tættere dialog
med Cuba. Der har siden været afholdt en række møder mellem EU og Cuba, herunder møder
på minister- og embedsmandsniveau, hvor blandt andet menneskerettighedsspørgsmål er blevet
drøftet. Senest mødtes EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton med Cubas udenrigsminister den 22.
september 2010 i New York i forbindelse med UNGA. Cuba har i februar 2008 tiltrådt – men
ikke ratificeret - to FN menneskerettighedskonventioner og ratificeret konventionen om beskyt-
telse mod tvungne forsvindinger i februar 2009. En politisk fange døde den 23. februar 2010
efter 85 dages sultestrejke i protest mod forholdene for de politiske fanger i cubanske fængsler,
og efterfølgende har den cubanske regering givet løfte om løsladelse af 52 politiske fanger. Ved
udgangen af september 2010 var 36 fanger blevet løsladt og de fleste af dem fløjet til Spanien.
Den cubanske regering har gennemført visse økonomiske reformer på blandt andet landbrugs-
området.
Blandt andre Spanien har sat spørgsmålstegn ved, om den Fælles Holdning fortsat er en relevant
ramme for EU’s relationer til Cuba, og har i den forbindelse givet udtryk for, at det bør overvejes
at indgå en aftale om tættere samarbejde mellem EU og Cuba. En sådan aftale kunne omfatte
emner som politisk dialog, udviklingssamarbejde og handel.
Den årlige revurdering af den Fælles Holdning til Cuba skulle have været drøftet på Rådets møde
den 14. juni 2010, men blev udskudt på foranledning af det daværende spanske, roterende EU-
formandskab under henvisning til den kommende løsladelse af politiske fanger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
13
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
5. Formål og indhold
Rådet vil drøfte EU’s relationer til Cuba, herunder eventuelt den fortsatte relevans af EU’s Fælles
Holdning til Cuba af 1996.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Efter dansk opfattelse bør vurderingen af dybden af fremskridt inden for menneskerettigheds-
området være afgørende for spørgsmålet om den fortsatte relevans af den fælles holdning fra
1996. Rådet skal anerkende de fremskridt, der er sket i Cuba i form af løsladelse af en række poli-
tiske fanger og begyndende økonomiske reformer. Fra dansk side kan det støttes, at igangsætte
en refleksions-proces, hvor optioner for EU’s fremtidige tilgang til Cuba vurderes. En bilateral
aftale med Cuba om emner som politisk dialog, udviklingssamarbejde og handel og med forbed-
ringer i menneskerettighederne i fokus kan eventuelt opstilles som en fremtidig option, afhængig
af den fortsatte positive udvikling i menneskerettighedssituationen i landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vil næppe kunne opnås enighed om større ændringer i forhold til EU’s Fælles Holdning til
Cuba af 1996 eller om indgåelse af en bilateral aftale med landet, men der kan muligvis opnås
enighed om igangsættelse af en refleksions-proces om forholdet til Cuba.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010.
14
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0015.png
7. Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet i oktober forventes en bred politisk drøftelse af situationen i Somalia med fokus på overgangsrege-
ringen og dens udfordringer. Drøftelsen vil muligvis også berøre EU’s pirateribekæmpelsesoperation Atalanta
samt pirateribekæmpelse generelt.
2. Baggrund
Situationen i det sydlige og centrale Somalia er blevet yderligere forværret i løbet af sommeren
med diverse terroranslag i Mogadishu, som al Shabab har taget ansvaret for. Samtidig er situati-
onen langt mere fredelig og stabil i Somaliland og også i nogen grad i Puntland og et par andre
områder i det sydlige og centrale Somalia.
Overgangsregeringen (TFG), som er udpeget i henhold til Djibouti-aftalen er meget svag og er
blevet yderligere svækket som følge af en langvarig regeringskrise, som kulminerede med premi-
erminister Sharmarkes nylige afgang. TFG har ikke formået at skabe en bredere politisk basis, og
er ligeledes ikke i stand til at holde sammen på landet eller levere de mest grundlæggende basale
ydelser til befolkningen. Reelt kontrollerer TFG kun et mindre antal distrikter i Mogadishu be-
skyttet af AMISOM, og er fuldstændig afhængig af det internationale samfunds politiske, militære
og økonomiske støtte. Store dele af det sydlige Somalia og Mogadishu området domineres af al
Shabab, som udfylder det tomrum, der er i fraværet af en fungerende regering, og som i en vis
udstrækning leverer basale ydelser til borgerne i disse områder.
De kommende måneder er afgørende for gennemførelsen af Djibouti-aftalen, som ifølge planen
skal være afsluttet inden august 2011 med en ny forfatning for Somalia og gennemførelsen af
valg. Det internationale samfund lægger fortsat pres på overgangsregeringen for at udbrede den
politiske proces og styrke sin legitimitet, men det erkendes, at dette bliver meget vanskeligt. Inte-
ressen samler sig nu omkring, hvordan forfatningsprocessen kan blive et instrument for en dia-
log, som samler vigtige aktører i Somalia. Bl.a. på grund af sikkerhedssituationen spiller FN end-
nu ikke den ledende rolle i forhold til at få skabt en politisk ramme, som kan være styrende for
det internationale samfunds bidrag til stabilisering af Somalia. Samtidig arbejder den Afrikanske
Union (AU), samarbejdsorganisationen på Afrikas Horn
(
IGAD) og de afrikanske lande i regio-
nen, i kølvandet på terrorangrebene i Kampala i juli, på en styrkelse af AMISOM for at dæmme
op for al Shabab og skabe rum til, at TFG kan udføre sit arbejde. EU støtter opbygningen af
TFG sikkerhedsstyrker bl.a. gennem EU Training Mission (EUTM) Somalia, hvis formål er at
træne 2.000 sikkerhedsstyrker. Selve træningen finder sted i Uganda.
For at imødegå truslen fra pirateri ud for Somalias kyst, samt med henblik på at eskortere nød-
hjælpsskibe med fødevarehjælp til Somalia, iværksatte EU i december 2008 operation EUNAV-
15
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
FOR Atalanta. Forsvarsforbeholdet udelukker dansk deltagelse i såvel EUTM Somalia som i
EUNAVFOR Atalanta.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet i oktober forventes en generel drøftelse af situationen i Somalia, herunder udfor-
dringerne for overgangsregeringen og forfatningsprocessen samt EU’s handlemuligheder.
Udenrigsrepræsentanten vil muligvis benytte lejligheden til at orientere om status for EU’s pirate-
ribekæmpelsesmission, Atalanta samt give en tilbagemelding fra den regionale konference om
langsigtede løsninger på pirateriproblemet med særligt fokus på spørgsmålet om retsforfølgning
af pirater, der for nyligt blev afholdt i Mauritius.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Danmark arbejder for et øget EU-engagement i Somalia, omfattende en intensiveret dialog med
FN og de regionale aktører for at sikre en samlet international tilgang til situationen i Somalia.
En samlet tilgang må omfatte fortsat støtte til den politiske proces samtidig med intensiveret
støtte til de mere stabile områder i landet, særligt Somaliland og Puntland, samt støtte til bekæm-
pelse af pirateri.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning blandt EU-medlemslandene til øget EU engagement i Somalia.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010.
16
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0017.png
8. EU’s status i FN
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at gøre status for arbejdet med at styrke EU’s status i FN´s Generalforsamling.
2. Baggrund
Det er med Lissabon-traktaten hensigten, at en større del af EU’s repræsentation på det uden-
rigspolitiske område skal varetages af den Fælles Udenrigstjeneste og EU-delegationerne. Hidtil
har de skiftende formandskaber varetaget koordinationsforpligtelserne og fremsat forslag på
EU’s vegne i FN-regi, men med Lissabon-traktaten er det hensigten, at det fremover i højere
grad skal være EU-delegationen i New York, der varetager dette.
I dag har EU dog kun observatørstatus i FN, hvilket sætter begrænsninger for EU-delegationens
handlemuligheder i varetagelsen af formandskabsopgaverne. EU har derfor udarbejdet et udkast
til resolution, der skal øge EU’s handlemuligheder i FN ved målrettet at give EU et minimum af
rettigheder i Generalforsamlingen. Det drejer sig mere specifikt om retten til at tale i Generalfor-
samlingen på et passende tidspunkt, retten til at svare, retten til at cirkulere dokumenter, retten til
at stille forslag og ændringsforslag og retten til at stille procedureforslag. Resolutionen vil hver-
ken give EU medlemsstatus eller stemmeret og berører ikke medlemsstaternes muligheder for at
agere i FN.
Udkastet blev forelagt Generalforsamlingen ved det sidste møde i den 64. Generalforsamling
tirsdag den 14. september 2010. En procedureafstemning resulterede i, at afstemningen om reso-
lutionsudkastet blev udskudt til den næste – dvs. den nuværende – Generalforsamling.
På dansk opfordring opnåedes der forud for minister-ugen i New York den 20.-24. september
2010 enighed om, at udenrigsrepræsentanten og EU’s udenrigsministre skulle søge at tage
spørgsmålet op i forbindelse med alle deres bilaterale samtaler med tredjelande med henblik på at
vurdere forløbet for den videre proces.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at gøre status for arbejdet med at styrke EU’s status i FN’s Generalforsamling,
herunder det fremadrettede arbejde med henblik på om muligt at få vedtaget resolutionsudkastet
inden årets udgang.
17
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes, at EU’s handlemuligheder i FN´s Generalforsamling styrkes for at sikre et
handlekraftigt og effektivt EU i FN-sammenhæng. Fra dansk side har man arbejdet aktivt for en
koordineret og proaktiv indsats i det videre forløb med at få vedtaget resolutionsudkastet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred enighed om vigtigheden af at styrke EU´s status i FN´s Generalforsamling,
herunder at sikre et koordineret fremadrettet arbejde med henblik på at søge resolutionen vedta-
get senest inden årets udgang.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0019.png
9. Naboskabspolitikken
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU´s Naboskabspolitik bl.a. som led i forberedelsen af en fornyet drøftelse i begyndelsen af
2011. Der ventes vedtaget rådskonklusioner om det Østlige Partnerskab under Naboskabspolitikken.
2. Baggrund
EU´s Naboskabspolitik omfatter samarbejdet, dels med nabolandene i det sydlige Middelhavs-
område, dels med landene i det Østlige Partnerskab: Armenien, Aserbajdsjan, Georgien, Hvide-
rusland, Moldova og Ukraine. Naboskabspolitikken omfatter såvel multilaterale som bilaterale
aktiviteter med landene.
Under Naboskabspolitikken tilbyder EU partnerlandene et samarbejde om demokrati, menne-
skerettigheder, god regeringsførelse, markedsøkonomiske principper og bæredygtig udvikling.
Naboskabspolitikken tilbyder politisk associering og dybere økonomisk integration, øget mobili-
tet og flere mellemfolkelige kontakter. Kernen i det økonomiske samarbejde er indgåelse af udvi-
dede frihandelsaftaler, hvilket igen kan stimulere politiske reformer. Mulighederne for liberalise-
ring på visumområdet indgår også i drøftelserne.
EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton og kommissær Füle har med et brev til EU´s udenrigsmini-
stre i juli ønsket at indlede refleksioner over eventuelle justeringer af EU´s Naboskabspolitik i
lyset af de seneste års erfaringer. Processen lægger op til en fornyet drøftelse i begyndelsen af
2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en generel drøftelse af EU´s Naboskabspolitik og herunder særligt en
drøftelse af, hvordan man kan styrke det Østlige Partnerskab, herunder processen henimod op-
stilling af kriterier og milepæle for opnåelsen af det allerede aftalte mål om på langt sigt at gen-
nemføre visumfrihed, og som led i forberedelsen af ministermødet i begyndelsen af 2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
19
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelser på at gøre instrumenterne under Naboskabspolitikken mere attrak-
tive for partnerlandene. I forhold til det Østlige Partnerskab er man fra dansk side enig i at se på
opstilling af kriterier og milepæle for opnåelsen af det allerede aftalte mål om på langt sigt at gen-
nemføre visumfrihed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
20
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0021.png
10. Forberedelse af EU-USA topmøde den 20. november 2010
14304/10
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på udenrigsministerrådsmødet den 25. oktober en drøftelse af forberedelsen af EU-USA topmødet den
20. november 2010 i Lissabon. Der forventes ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Baggrund
Formatet for topmødet vil være deltagelse af EU2 (Kommissionsformand Barroso og Rådsfor-
mand van Rompuy) og den amerikanske Præsident Obama. Det er endnu ikke afklaret, om uden-
rigsminister Clinton og EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton deltager. Mødet finder sted i forbin-
delse med NATO-topmødet i Lissabon. Der forventes udsendt en pressemeddelelse efter mødet,
og der er ikke lagt op til en forhandlet erklæring.
Der er både fra amerikansk og EU’s side et klart ønske om at styrke den transatlantiske dialog.
USA forventer, at EU bidrager mere sammenhængende og konkret til samarbejdet - ikke mindst
på vanskelige områder som f.eks. Afghanistan, Iran og terrorismebekæmpelse. Der er enighed
om, at EU-USA topmødet skal have et substantielt indhold med en fokuseret dagsorden for at
sikre, at samarbejdet bliver resultatorienteret, og sådan at det årlige topmøde bliver et væsentligt
instrument for dette. De amerikanske overvejelser om topmødets dagsorden omfatter økonomi-
ske aspekter, herunder jobskabelse, udviklingspolitik, terrorbekæmpelse, Schengen-samarbejdet,
sikkerhedsrelaterede emner og styrkelse af EU-NATO-samarbejdet.
For EU er det vigtigt, at man med udgangspunkt i Lissabon-traktaten agerer som en global aktør
med en struktureret og konkret ramme for det transatlantiske samarbejde, som kan afløse den
tidligere mere dialogbaserede form. På EU-siden søges dagsordenen fokuseret inden for tre kate-
gorier: Økonomi (bl.a. vækst og jobskabelse), klima/energi og global/regional sikkerhed, herun-
der EU-NATO-samarbejdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte forberedelsen af EU-USA topmødet den 20. november 2010 i Lissabon
med fokus på fastlæggelsen af dagsordenen for topmødet. Der er fortsat uklarhed om, hvilke
konkrete emner dagsordenen kommer til at omfatte.
21
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægger man stor vægt på, at det transatlantiske samarbejde udbygges og styrkes.
Danmark ønsker, at dagsordenen for topmødet skal være fokuseret på et begrænset antal opera-
tive emner med udsigter til konkret og dynamisk EU-USA samarbejde på områder, hvor der kan
tilføres merværdi og opnås konkrete resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Selvom der på dansk opfordring er enighed blandt EU-landene om en mere fokuseret tilgang til
drøftelserne på EU-USA topmødet, har flere EU-lande fremsat en række forslag til emner, som
ønskes drøftet på topmødet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
22
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0023.png
11. Forberedelse af EU-Ukraine topmøde den 22. november 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Ukraine og udviklingen i forholdet EU-Ukraine i lyset af det forestående
EU-Ukraine topmøde, der finder sted den 22. november 2010.
2. Baggrund
Samarbejdet mellem EU og Ukraine er centreret omkring forhandlingerne om en associeringsaf-
tale og en dyb og omfattende frihandelsaftale. Frihandelsaftalen ventes at omfatte en lang række
områder (industrivarer, landbrugsprodukter og tjenesteydelser) og betyder, at Ukraine skal over-
tage relevante dele af EU´s acquis, herunder krav om produktsikkerhed og –kvalitet. Der er tale
om en meget omfattende omstillingsproces, der også omfatter gennemførelse af politiske refor-
mer. EU bistår Ukraine i dette arbejde gennem rådgivning og teknisk bistand. EU-Ukraine top-
mødet, der finder sted den 22. november 2010, vil kunne anvendes til at sende et klart signal til
Ukraine om EU´s vilje til øget samarbejde, herunder en snarlig afslutning af forhandlingerne.
På energiområdet har Ukraine vedtaget en gasreform og har nu udsigt til at blive optaget som
fuldgyldigt medlem af det Europæiske Energifællesskab. Formålet med fællesskabet, der dækker
elektricitet, naturgas og råolie, er at etablere en fælles regulerende ramme for energimarkeder ved
at udvide EU´s acquis på områderne energi, miljø og konkurrence til deltagerlandenes territorier.
En optagelse i fællesskabet vil på sigt kunne føre til inkludering i EU´s indre energimarked.
På visumområdet har EU og Ukraine indgået en visumlempelses- og tilbagetagelsesaftale, der
trådte i kraft den 1. januar 2008. Den vedrører bl.a. forenkling af visumudstedelse, visumgebyr-
frihed for visse grupper og øget mulighed for at give længerevarende visum. Der er dog stadig
visumkrav.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I lyset af det forestående EU-Ukraine topmøde den 22. november 2010 ventes en generel drøf-
telse af situationen i Ukraine og udviklingen i forholdet EU-Ukraine. Desuden forventes en drøf-
telse af processen hen imod opstilling af kriterier og milepæle for opnåelsen af det allerede aftalte
mål om på langt sigt at gennemføre visumfrihed
23
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelser på, at EU på EU-Ukraine topmødet den 22. november 2010 sen-
der et stærkt positivt signal om vilje til øget samarbejde med Ukraine. Fra dansk side ses topmø-
det som en god anledning til at drøfte Ukraines reformprocesser og samarbejdet mellem EU og
Ukraine. Fra dansk side er man enig i at se på opstilling af kriterier og milepæle for opnåelsen af
det allerede aftalte mål om på langt sigt at gennemføre visumfrihed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske, herunder om at se på
opstilling af kriterier og milepæle for opnåelsen af det allerede aftalte mål om på langt sigt at gen-
nemføre visumfrihed.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0025.png
12. Forberedelse af Middelhavsunionstopmødet den 21. november 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende udkast til mandat for forhandling af erklæringstekst fra topmødet i Unionen for Mid-
delhavet, der forventes at finde sted den 21. november 2010 i Barcelona. Der ventes ikke vedtaget rådskonklusio-
ner.
2. Baggrund
På et møde i Paris i juli 2008 for stats- og regeringschefer fra EU-landene og en række lande om-
kring Middelhavet, bl.a. en række arabiske lande, Israel og Tyrkiet, blev det besluttet, at etablere
Unionen for Middelhavet (UfM). Denne er en videreudvikling af Euro-Med Partnerskabet (Bar-
celona Processen), som blev etableret i 1995. Videreudviklingen indebærer bl.a.,
at
stats- og rege-
ringscheferne skal mødes hvert andet år,
at
medejerskabet til samarbejdet øges gennem etablerin-
gen af et medformandskab fra de sydlige partnerlande og fra EU-landene,
at
der skal gennemfø-
res yderligere regionale og sub-regionale projekter med relevans for borgerne i regionen, og
at
der etableres et sekretariat med tekniske opgaver i relation til gennemførelse af projekterne.
Unionen for Middelhavet og sekretariatet for UfM har til formål at bidrage til, at der skabes bed-
re levevilkår for befolkningerne i de deltagende lande. Sekretariatets drift såvel som projekterne
forventes finansieret med frivillige bidrag. Sekretariatet er blevet etableret med en jordansk am-
bassadør, Ahmed Masaadeh, som dets første generalsekretær. Desuden er der ansat vice-
generalsekretærer fra: Grækenland, Italien, Israel, Malta, Palæstinensisk Autoritet og Tyrkiet. Et
budget for sekretariatet er under forhandling. Kommissionen bidrager med midler fra eksisteren-
de finansielle rammer. Medlemslandene vil bidrage på frivillig basis.
Et topmøde i Unionen for Middelhavet var planlagt til juni 2010, men blev udsat da franske og
egyptiske medformandskaber fandt, at tiden ikke var den rette i lyset af de igangværende indirek-
te fredsforhandlinger. Nyt topmøde i Unionen for Middelhavet forventes at finde sted den 21.
november 2010 i Barcelona. Der lægges op til vedtagelsen af en fælleserklæring fra topmødet
omhandlende bl.a., den mellemøstlige fredsproces, miljø, klimaforandringer og energi med relati-
on til Middelhavsregionen. Hertil kommer tekst om ”exitstrategi for den økonomiske krise” og
fødevaresikkerhed. Desuden forventes erklæringen at indeholde en tekst om legal migration og
bekæmpelse af illegal migration.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
25
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte forberedelsen af Middelhavsunionstopmødet den 21. november 2010. Der
forventes ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne eller for EU's budget,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægger man vægt på, at topmødet gennemføres i en konstruktiv atmosfære, og at
der dermed gøres fremskridt i partnerskabet. Endnu en udsættelse af topmødet ville være skade-
lig for samarbejdet mellem EU og dets sydlige nabolande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed fra EU-landenes side om tilgangen til topmødet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
26
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0027.png
13. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder menneskerettighedssituationen og EU’s muligheder for at agere.
Der forventes tillige – alt efter udviklingen – en drøftelse af atomsagen med fokus på forhandlingssporet.
2. Baggrund
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat dybt bekymrende. Undertrykkelsen af oppositio-
nelle kræfter, blev i kølvandet på 2009-valget intensiveret kraftigt, og mange iranere er blevet
summarisk fængslet og mishandlet, ligesom bl.a. journalister, menneskerettighedsforkæmpere og
mindretalsrepræsentanter er blevet systematisk forfulgt. Det har specielt vakt bekymring, at der
er idømt dødsdomme efter retsprocesser, som ligger langt fra internationale standarder, og at
dødsdommene i en række sager skal eksekveres ved stening.
Fra EU’s side er menneskerettighedssituationen og konkrete sager om grove brud blevet rejst
både direkte overfor de iranske myndigheder og i internationale fora. Senest har EU’s udenrigs-
repræsentant, Ashton i en erklæring af 12. august 2010 med udgangspunkt i konkrete sager, hvor
repræsentanter for et religiøst mindretal blev idømt lange fængselsdomme, understreget, at Iran
ikke lever op til sine internationale forpligtigelser om beskyttelse af fundamentale friheder. I Te-
heran har EU-formandskabet demarcheret overfor de lokale myndigheder seneste den 29. august
2010, for med udgangspunkt i enkeltsager at gøre opmærksom på, at man følger situationen tæt
og er dybt bekymret.
Den franske udenrigsminister, Bernard Kouchner, har i et åbent brev til EU’s udenrigsrepræsen-
tant, Ashton, foreslået at EU arbejder imod en hårdere og mere håndfast reaktion på menneske-
rettighedssituationen i Iran. Forslaget har fundet bred opbakning i EU-kredsen og Kommis-
sionen og Rådet har fået i opdrag at udforme et optionspapir, der kan danne grundlag for en
drøftelse af udmøntningen af denne linje og effektivisering af EU's ageren i forhold til menne-
skerettighedssituationen i Iran. Indtil dette papir foreligger, er debatten om EU's linje i forhold til
den iranske menneskerettighedssituation centreret om, dels drøftelserne af en landeresolution om
Iran i FN’s generalforsamling, dels den eventuelle genoptagelse af menneskerettighedsdialogen.
Landeresolutionen er af stor symbolsk betydning, men erfaringen fra de senere år viser, at dens
vedtagelse ikke er en given sag, og at resolutionsteksten skal kalibreres meget præcist, for ikke at
skabe for stor modstand. Hvad angår menneskerettighedsdialogen mellem EU og Iran, som på
iransk foranledning blev afbrudt i 2006, så skal rammerne for en sådan dialog udstikkes, således
at man undgår faren for
en indholds- og målløs dialog, eller forsøg på iransk brug af en dialog-
proces til at standse EU's brug af andre virkemidler (demarcher, erklæringer mv.). Samtidig
overvejes det, hvorvidt man fra EU's side skal stille visse forhåndsbetingelser, inden dialogen
27
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
genoptages, eksempelvis vedtagelse af den reviderede straffelov eller genindførelse af morato-
riet for steningsdomme.
Den seneste rapport fra Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA), der blev offentliggjort i
september d.å., slår utvetydigt fast, at Iran fortsat ikke efterlever resolutionerne fra Sikkerhedsrå-
det og IAEA’s Styrelsesråd. Der falder også klar kritik af Iran for ikke at overholde sine notifika-
tionsforpligtelser over for IAEA i forhold til afgivelse af oplysninger om ændring af eksisterende
nukleare anlæg og design af nye nukleare anlæg. Iran fortsætter berigelsen af uran, og ved frem-
læggelsen af IAEA’s rapport udtalte IAEA’s generaldirektør, at Iran på nuværende tidspunkt ikke
har givet IAEA den nødvendige adgang til alle de relevante dokumenter og relevante personer til,
at man kan støtte Irans udlægning af sagen vedrørende den mulige militære dimension af Irans
nukleare program. På trods af resolutioner, sanktioner – herunder FN’s sikkerhedsrådsresolution
1929 og opfølgende sanktioner fra EU, USA m.fl. – og IAEA’s anbefalinger, har Iran endnu ikke
taget troværdige skridt mod at fjerne den tvivl der hersker om deres atomprograms natur.
Præsident Ahmedinejad udtrykte ønske om nye forhandlinger om atomsagen under sit ophold i
New York i forbindelse med FN’s generalforsamling i slutningen af september. Der er dog på
nuværende tidspunkt ikke noget, der tyder på, at Iran vil acceptere EU3+3-formatet, og iranske
reaktioner på IAEA’s rapport har været anklager om skævvridning. Enighed om rammerne for
forhandlinger lader således ikke til at være nærtforestående. Vedtagelsen af EU’s sanktioner den
26. juli blev ledsaget af rådskonklusioner, der indeholdt et tilbud om at indgå i forhandlinger.
EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton, har desuden i et brev til udenrigsminister Motakki den 3.
august opfordret til genoptagelse af forhandlinger. Man har fra iransk side endnu ikke over for
EU reageret på opfordringen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder menneskerettighedssituationen og EU’s mu-
ligheder for at agere samt – alt efter udviklingen - status og perspektiver i sagen om det iranske
atomprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
28
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold til
Iran, herunder på menneskerettighedsområdet. Fra dansk side støtte tillige EU 3+3’s tilgang til
Irans atomprogram, hvor der arbejdes for målrettede sanktioner, mens døren samtidigt holdes
åben for realitetsforhandlinger med iranerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til at styrke EU linje vedrørende menneskerettigheder i Iran.
Der forventes fortsat opbakning til EU3+3’s tosporsstrategi, som bekræftet på Det Europæiske
Råd i juni 2010.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 11. juni
2010.
29
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0030.png
14. (Evt.) Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på parlamentsvalget i Bosnien-Hercegovina og dialogen
mellem Kosovo og Serbien i EU-regi i kølvandet på vedtagelsen på FN’s Generalforsamling af den fælles EU-
serbiske resolution om Den Internationale Domstols udtalelse om Kosovos selvstændighedserklæring.
2. Baggrund
Der var parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina den 3. oktober 2010, hvor der skulle vælges med-
lemmer til det tredelte præsidentskab, til det statslige parlament og til parlamenterne i de to dele
(entiteter) af Bosnien-Hercegovina: Republika Srpska og Føderationen (af kroater og bosniak-
ker). Valget forløb i god ro og orden, og valget levede generelt op til internationale standarder.
Der var med ca. 56 % tale om den højeste valgdeltagelse siden 2002. Der foreligger endnu ikke et
endeligt resultat, men de foreløbige resultater peger på, at de veletablerede partier har klaret sig
godt. I Republika Srpska har premierminister Dodiks parti fastholdt sin stærke position. I Føde-
rationen har den nationalistiske, bosniakkiske politiker Silajdzic tabt sin plads i præsidentskabet,
og mere moderate og kompromissøgende partier synes at have haft et godt valg i Føderationen.
EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton har udsendt en erklæring om valget, hvori hun udtrykker
tilfredshed med valgets forløb. Desuden opfordrer hun de politiske ledere til hurtig regerings-
dannelse og etablering af en konstruktiv dialog om de nødvendige reformer, lige som hun under-
streger EU’s vilje til at bistå Bosnien-Hercegovina og sikre fremskridt i landets tilnærmelse mod
EU.
Den Internationale Domstol i Haag (ICJ) afgav i juli sin udtalelse om lovligheden af Kosovos
selvstændighedserklæring, som gjorde det klart, at selvstændighedserklæringen ikke var i strid
med folkeretten. En fælles EU-serbisk resolutionstekst om domstolens udtalelse blev vedtaget af
FN’s Generalforsamling den 9. september 2010. Resolutionen udtrykker EU’s parathed til at fa-
cilitere en dialog mellem Kosovo og Serbien. EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton mødtes i for-
bindelse med FN’s Generalforsamling med de politiske ledere fra Serbien og Kosovo, og de
nærmere modaliteter for dialogen er under forberedelse. Det må forventes, at der bliver tale om
en meget vanskelig og kompleks dialog, som det vil fordre både indsigt og tålmodighed fra EU’s
side at sikre fremdrift i.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
30
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina efter parlamentsvalget, herunder en
styrkelse af EU’s engagement, samt at gøre status over forberedelserne af den kommende dialog
mellem Serbien og Kosovo.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter et styrket EU-engagement i Bosnien-Hercegovina og bestræbelserne på at sikre
fremdrift i landets tilnærmelse til EU. Danmark støtter forberedelserne af en konstruktiv dialog
mellem Serbien og Kosovo, hvor EU skal bidrage til at skabe realistiske forventninger til for-
handlingerne for de to parter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg
(skriftlig forelæggelse)
til orientering den
22. juli 2010.
31
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0032.png
15. Georgien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af situationen i Georgien i lyset af den georgiske handlingsplan vedr. samarbejde
og dialog med Abkhasien og Sydossetien fra juli 2010 samt forhandlingerne om en associeringsaftale mellem EU
og Georgien, der også blev indledt i juli 2010. Der ventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
I kølvandet på krigen i august 2008 blev samarbejdet mellem EU og Georgien intensiveret. EU
oprettede bl.a. en observatørmission i Georgien (EUMM), som for nuværende udgør den eneste
internationale observatør-tilstedeværelse i landet. En aftale om visumfacilitering og tilbagetagelse
forventes snart at træde i kraft. I juli har Georgien på linje med Armenien og Aserbajdsjan ind-
ledt forhandlinger om en associeringsaftale med EU, efter at Rådet den 10. maj 2010 vedtog for-
handlingsmandaterne herfor. EU har endvidere tilbudt Georgien forhandlinger om en dyb og
omfattende frihandelsaftale, så snart Georgien opfylder de tekniske betingelser herfor.
Der udestår fortsat en løsning på konflikterne i henholdsvis Sydossetien og Abkhasien. Der er
indledt internationale forhandlinger om en række spørgsmål indenfor konfliktløsning i Genève
(13. forhandlingsrunde finder sted i midten af oktober). Forhandlingerne forventes at blive lang-
varige, idet Rusland trods internationale protester har anerkendt de to separatistregioner som
selvstændige stater og har øget tilstedeværelsen af tropper i forhold til før krigen samt blokeret
for fortsættelse af henholdsvis FN’s og OSCE’s observatørmissioner i landet. Georgien har des-
uden afbrudt de diplomatiske forbindelser med Rusland.
Den georgiske regering vedtog i begyndelsen af juli en handlingsplan for, hvordan man kan for-
bedre relationerne og intensivere dialogen mellem Georgien og udbryderregionerne. Handlings-
planen er en opfølgning på den strategi over for udbryderregionerne, som den georgiske regering
vedtog i begyndelsen af året. Planen er delt op i fire dimensioner som dækker over humanitære,
(mellem)menneskelige, sociale og økonomiske aspekter af et samarbejde mellem Georgien og
udbryderregionerne. Der lægges bl.a. op til at tilbyde befolkningerne i udbryderregionerne status-
neutrale identifikations- og rejsedokumenter, som også kan anvendes internationalt. Derudover
foreslås det også at oprette frihandelszoner til styrkelse af den økonomiske integration mellem
Georgien og udbryderregionerne. Handlingsplanen præsenterer ligeledes en række tiltag, som
skal styrke kontakten mellem befolkningerne på kulturelle og religiøse områder. Hensigten med
planen er at skabe den fornødne tillid imellem de stridende parter, som kan føre til bedre social
og økonomisk integration. Der er dog en vis international skepsis over for, om handlingsplanen
vil føre til effektive konkrete tiltag, idet Georgien frygtes at ville anlægge en for restriktiv linje
over for udbryderregionerne. Den georgiske ledelse er splittet i spørgsmålet om handlingsplanen,
der er blevet vedtaget under pres fra det internationale samfund, herunder EU. Senest er der ble-
32
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
vet rejst kritik af, at Georgien i unødigt omfang søger at kontrollere internationale donorers pro-
jekter i udbryderregionerne.
Et udkast til ændring af den georgiske forfatning er oversendt til det georgiske parlament samt til
Venedig-kommissionen under Europarådet. Udkastet begrænser i væsentlig grad den georgiske
præsidents magt til fordel for premierministeren og parlamentet, dog uden at præsidenten bliver
ceremoniel. En del af den georgiske opposition frygter, at udkastet er udformet, så præsident
Sakashvili kan fastholde magten ved udløbet af sin anden præsidentperiode og ønsker vedtagel-
sen udsat til efter det næste parlamentsvalg i 2012. Venedig-kommissionen ventes at komme med
en udtalelse om udkastet i slutningen af oktober, som vil blive medtaget i parlamentets hørings-
proces.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af EU’s forhold til Georgien og situationen i landet i lyset af
handlingsplanen fra juli vedrørende Abkhasien og Sydossetien samt forhandlingerne om en asso-
cieringsaftale mellem EU og Georgien, der blev indledt i juli 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en fortsat styrkelse af samarbejdet mellem EU og Georgien, herunder den
snarlige ikrafttrædelse af en visumlempelses- og tilbagetagelsesaftale samt forhandlingerne om en
associeringsaftale. Regeringen bakker samtidigt op om implementeringen af den georgiske hand-
lingsplan, som har til hensigt at lette kontakten til Abkhasien og Sydossetien med henblik på at
skabe en tillidsbaseret platform for en fremadrettet og konstruktiv dialog imellem de stridende
parter.
33
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed blandt EU-landene om at styrke det positive samarbejde med Ge-
orgien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
34
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0035.png
16. Flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forhandlingerne om en flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru er afsluttet, og aftaleteksten forventes over-
sendt til Rådet i foråret 2011 og til Europa-Parlamentet i efteråret 2011. Forhandlingerne om aftalen med Co-
lombia og Peru baserer sig på forhandlingsmandatet vedr. en samlet aftale med Andin-landene, som var det oprin-
delige mål. Det har i midlertidig vist sig ikke at være muligt at nå til enighed om en samlet aftale, hvorfor der i
stedet er indgået en flerpartshandelsaftale alene med Colombia og Peru indenfor rammerne af det oprindelige for-
handlingsmandat. Danske prioriteter er tilgodeset i aftalen, herunder hensyn til menneskerettigheder, arbejdstager-
rettigheder og ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.
2. Baggrund
Colombia og Peru udgør sammen med Bolivia og Ecuador landene i Andin-fællesskabet, som
blev stiftet i 1969. I 2003 underskrev EU og Andin-fællesskabet en aftale om politisk dialog og
samarbejde. Under EU–Latinamerika og Caribien topmødet i Wien i maj 2006 blev de politiske
målsætninger om at styrke forbindelserne mellem de to regioner, herunder indgåelsen af en asso-
cieringsaftale, bekræftet. På et højniveaumøde med repræsentanter for EU og Andin-fællesskabet
i juli 2006, forpligtede begge sider sig til at foretage de nødvendige skridt for at påbegynde for-
handlingerne af en associeringsaftale. De konkrete forhandlinger blev indledt i 2007, men på
grund af interne uenigheder mellem Andin-landene viste det sig ikke muligt at fortsætte forhand-
lingerne om en samlet associeringsaftale. I stedet blev der enighed om at fortsætte forhandlinger
om en flerpartshandelsaftale alene med Colombia og Peru indenfor rammerne af det oprindelige
forhandlingsmandat.
Forhandlingerne om flerpartshandelsaftalen blev afsluttet i marts 2010, og aftaleteksten er nu
under juridisk gennemgang. Den forventes oversendt til Rådet i foråret 2011 og til Europa-
Parlamentet i efteråret 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Flerpartshandelsaftalen har hjemmel i EUF-traktatens artikel 217. Aftalen er en blandet aftale,
der vil forpligte både EU og medlemsstaterne.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med flerpartshandelsaftalen er at fremme samhandel og investeringer mellem EU på
den ene side og Colombia og Peru på den anden side gennem reduktion af toldsatser og han-
delshindringer og etablering af mekanismer til løsning af uenigheder. Aftalen skal medvirke til at
35
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
udvide markedet for varer og tjenesteydelser og forbedre investeringsklimaet for parterne. Afta-
len bygger på WTO-regelkomplekset og respekterer hensynet til bæredygtig udvikling.
Det er i aftalegrundlaget sikret, at de øvrige to Andin-lande, Bolivia og Ecuador, har mulighed
for at forhandle deres indtræden i aftalen, når de måtte ønske det.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til EUF-traktatens artikel 218 godkende aftalen. Det er endnu
ikke fastsat, hvornår Europa-Parlamentet behandler sagen. Der kan forventes en vis modstand i
Europa-Parlamentet med henvisning til menneskerettighedssituationen i Colombia.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Aftalen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Aftalen forventes at have positive konsekvenser for samfundsøkonomien i form af øget sam-
handel med de to omfattede latinamerikanske lande. Nedsatte toldsatser vil kunne medføre min-
dre, statsfinansielle konsekvenser i form af lavere toldindtægter på EU-budgettet, som dog vil
kunne modvirkes gennem den øgede samhandel. Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser
for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelsen af en flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru. Aftalen vurde-
res at kunne styrke relationerne yderligere mellem EU og de to lande, samt medvirke til at sikre
Colombias og Perus fortsatte demokratiske, sociale og økonomiske udvikling. Regeringen lægger
vægt på, at de øvrige to Andin-lande, Bolivia og Ecuador, har fuld mulighed for at indgå i aftalen,
når de måtte ønske det, for derved at fremme den regionale integration mellem Andin-landene.
Regeringen lægger desuden vægt på, at danske prioriteter som respekt for demokratiske princip-
per og menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
samt klima- og miljøbeskyttelse er indeholdt i flerpartshandelsaftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er tilslutning blandt EU-medlemslandene til indgåelsen af flerpartshandelsaftalen og til det
foreliggende aftalegrundlag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. april 2007.
36
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0037.png
17. Associeringsaftale med Centralamerika
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forhandlingerne om en associeringsaftale med Centralamerika (Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras,
Nicaragua og Panama) er afsluttet og forventes oversendt til Rådet i sommeren 2011 og til Europa-Parlamentet i
foråret 2012. Danske prioriteter er tilgodeset i aftalen, herunder hensyn til menneskerettigheder, arbejdstagerret-
tigheder og ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.
2. Baggrund
I 2007 indledte Kommissionen forhandlinger med Centralamerika om indgåelse af en associe-
ringsaftale med Centralamerika. Forhandlingerne blev afsluttet i forbindelse med topmødet mel-
lem EU og Latinamerika og Caribien i Madrid i maj 2010 og aftaleteksten er nu under juridisk
gennemgang. Det forventes, at teksten vil blive oversendt til Rådet i løbet af sommeren 2011 og
til Europa-Parlamentet i foråret 2012.
3. Hjemmelsgrundlag
Associeringsaftalen indgås med hjemmel i EUF-traktatens artikel 217. Aftalen er en blandet afta-
le, der forpligter både EU og medlemslandene.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Associeringsaftalen omfatter alle tre elementer af forholdet mellem EU og Centralamerika: Poli-
tisk dialog, der skal fremme samarbejdet mellem de to parter indenfor områder som regional in-
tegration, fremme af god regeringsførelse, demokrati og menneskerettigheder, fattigdomsbe-
kæmpelse, miljøbeskyttelse og sikkerhed; Handel, hvor en vigtig målsætning er at fremme de
økonomiske relationer og derved medvirke til at skabe økonomisk vækst og forbedring af leve-
vilkårene; Samt udviklingsrelateret samarbejde i øvrigt. Aftalen skal styrke relationerne mellem de
to parter og medvirke til social og økonomisk udvikling i begge regioner. Den skal fremme sam-
handel og investeringer og bygger på værdier som demokrati og menneskerettigheder, bæredygtig
udvikling, god regeringsførelse og retsstatsprincipper. Aftalen forpligter parterne til at fremme og
beskytte disse principper.
Det forventes, at aftalen vil kunne medvirke til at fremme den regionale integration mellem lan-
dene i Centralamerika.
37
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet skal i henhold til EUF-traktatens artikel 218 godkende aftalen. Det er endnu
ikke fastsat, hvornår Europa-Parlamentet behandler sagen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Associeringsaftalen forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Aftalens handelselement forventes at føre til
positive samfundsøkonomiske konsekvenser gennem øget samhandel, som også vil kunne bidra-
ge til at modvirke mulige lavere toldindtægter på EU-budgettet.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelsen af en associeringsaftale med Centralamerika. Aftalen vurderes at
kunne styrke relationerne yderligere mellem EU og Centralamerika samt medvirke til at fremme
de centralamerikanske landes fortsatte demokratiske, sociale og økonomiske udvikling.
Regeringen lægger vægt på, at danske prioriteter som respekt for demokratiske principper og
menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben samt
klima- og miljøbeskyttelse er indeholdt i associeringsaftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred tilslutning til indgåelsen af en associeringsaftale med Centralamerika.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. april 2007.
38
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0039.png
18. EU’s forhandlingsmandat til opdatering af rammeaftale for EU-Canada-samarbejdet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende et forhandlingsmandat vedrørende opdatering af en rammeaftale med Canada og herved
fastlægge rammerne for forhandlingerne på EU-siden.
2. Baggrund
Samarbejdet mellem EU og Canada har udviklet sig siden den gældende rammeaftale fra 1976
(”Framework Agreement for Commercial and Economic Cooperation”), som havde fokus på
kommercielt og økonomisk samarbejde. Forhandlingsmandatet til opdatering af rammeaftalen læg-
ger op til at dække en bredere vifte af emner, således at aftalen bedre afspejler det aktuelle samarbej-
de med Canada. En opdateret rammeaftale vil skulle fungere som paraply for sektoraftaler mellem
Canada og EU og vil udgøre et formelt grundlag for samarbejdet.
En af de helt centrale sektoraftaler er en ”Comprehensive Economic and Trade Agreement”
(CETA), hvorom der ved det årlige EU-Canada topmøde i 2009 blev besluttet at igangsætte for-
handlinger. Kommissionen har lagt vægt på, at en overordnet rammeaftale ikke træder i stedet
for specifikke sektoraftaler, såsom CETA. Basis for den overordnede rammeaftale er en afspej-
ling af en udvidet politisk dialog på områder, som ikke er omfattet af de igangværende forhand-
linger om CETA.
Kommissionen planlægger, såfremt den opnår mandat forinden, at påbegynde forhandlingerne i
december 2010 med forventet afslutning i 2011, hvor det også er hensigten at afslutte CETA-
forhandlingerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Aftalen ventes indgået med udgangspunkt i EUF artikel 207, 212 og 218.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedformålene med indgåelse af en opdateret rammeaftale med Canada er at opnå en bredere
og mere bindende aftale, der omfatter emner som bl.a. menneskerettigheder og god regeringsfø-
relse, miljø og klima, handel, retslige forhold, told, antiterror, ikke-spredning, migration, beskæf-
tigelse, sundhed og forbrugerpolitik.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til EUF-traktatens artikel 218 godkende aftalen.
39
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side vil man støtte en samlet EU-holdning om, at der indledes forhandlinger om opda-
tering af rammeaftalen mellem Canada og EU fra 1976. Der lægges fra dansk side vægt på, hvilke
elementer i aftalen, der efterspørges fra canadisk side, og at forhandlingerne ikke negativt påvir-
ker de igangværende CETA-forhandlinger om en handelsaftale mellem EU og Canada.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I EU-kredsen har der overvejende været positiv respons, om end flere lande endnu ikke har ind-
taget detaljerede holdninger, da Kommissionens forslag først blev fremlagt den 28. september
2010. Flere medlemslande har anført, at forhandlingerne om den overordnede rammeaftale ikke
bør virke forstyrrende for CETA-forhandlingerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
40
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
902127_0041.png
19. Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af sikkerhedssituationen i Sahel med fokus på terrorbekæmpelse. Baggrunden er den
stigende trussel fra terrororganisationen ”Al-Qaeda in Islamic Maghreb” (AQIM). På fransk initiativ har flere
medlemslande, herunder Danmark, anmodet Kommissionen om at udarbejde en strategi for, hvordan EU kan
bidrage til en løsning af disse problemer.
2. Baggrund
I de senere år er der sket en gradvis forværring af sikkerhedssituationen i Sahel-området, primært
som følge af en øget trussel fra terrororganisationen AQIM. AQIM opererer primært i Algeriet,
Mali, Marokko, Mauretanien og Niger og er en udløber af ”Groupe Salafiste pour la Prédication
et le Combat” (GSPC), der opstod i Algeriet med det formål at bekæmpe det derværende styre
og indføre et islamisk regime. I 2006 etablerede gruppen kontakt til Al-Qaeda og tog i januar
2007 navneforandring til AQIM.
I begyndelsen fandt GSPC/AQIM’s operationer hovedsageligt sted på algerisk territorium, men
som følge af pres fra de algeriske sikkerhedsstyrker er AQIM gradvist flyttet til Mali, Mauretanien
og Niger. Der er i de senere år gennemført en række bombeattentater og væbnede angreb i Sahel
med flere dræbte. Organisationen har desuden været ansvarlig for bortførelsen af mere end 40
europæere siden 2003. To af de bortførte, en britisk og en fransk statsborger er blevet dræbt; de
resterede er løsladt formentlig efter betaling af løsepenge. I september 2010 bortførte organisati-
onen 7 personer fra det nordlige Niger, herunder 5 franske statsborgere tilknyttet mineselskabet
Areva. Deres skæbne er endnu uvis, men det rapporteres, at de holdes fangen i en af organisatio-
nens lejre i området. Udover den sikkerhedsmæssige trussel har AQIM’s operationer også givet
anledning til politiske spændinger mellem landene i området, og mellem landene og det internati-
onal samfund, med gensidige beskyldninger om, at der ikke gøres tilstrækkeligt for at bekæmpe
AQIM.
EU’s antiterrorkoordinator har Sahel som et af to prioritetsområder (Pakistan er det andet), og
der er fra EU’s side ønske om at bidrage til en effektiv bekæmpelse af terrorisme i området, da
AQIM’s aktiviteter både udgør en trussel for sikkerheden og stabilitet i regionens lande og en
trussel mod vestlige interesser i området. På den baggrund udarbejdede EU i 2008 et optionspa-
pir for mulige interventioner i Sahel. Som opfølgning herpå gennemførtes i løbet af 2009 og
2010 fact-finding missioner til henholdsvis Algeriet, Mali, Mauretanien og Niger. På baggrund
heraf har Rådssekretariatet udarbejdet en rapport, som foreslår en række tiltag for fremme af
regional og international politisk dialog, styrkelse af den lokale sikkerhedsmæssige kapacitet samt
fremme af god regeringsførelse og udvikling. På fransk initiativ har en række medlemsstater, her-
under Danmark, i september 2010 i et brev til EU’s udenrigsrepræsentant, Ashton anmodet om,
41
Rådsmøde nr. 3040+3041 (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anl. og udenrigsanliggender) 25/10-10
at der med udgangspunkt i det allerede udførte forberedelsesarbejde udarbejdes en egentlig stra-
tegi for en styrket EU-indsats på området.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet i oktober 2010 forventes en generel drøftelse af situationen i Sahel og EU’s mulig-
heder for en styrket indsats på området.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Danmark støtter et styrket EU-engagement til forbedring af sikkerhedssituationen i Sahel, og har
gennem de senere år prioriteret at holde spørgsmålet på EU’s dagsorden. En fælles strategi på
området bør tage udgangspunkt i regionens egne planer, og medvirke til at opbygge lokalt sam-
arbejde og kapacitet. Der bør vælges en holistisk tilgang, der omfatter både terrorbekæmpelse,
støtte til bedre regeringsførelse, udviklingsmæssige tiltag, regionalt samarbejde og inkludering af
lokale befolkningsgrupper. Det er vigtigt at samarbejde med regionale organisationer, herunder
den Afrikanske Union og ECOWAS.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til øget EU-engagement i Sahel.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. oktober 2009.
42