Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3044 - Økofin Bilag 1
Offentligt
908403_0001.png
29. oktober 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN-budget) den 11. november
2010
1.
Forberedelse og resultat af møde i Forligsudvalget med Europa-Parlamentet
om EU’s budget for 2011
Side 2
Politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Vedtagelse
KOM(2010) 598
2.
Kommissionens ændringsbudget nr. 10 til EU’s 2010-budget
Side 22
3.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Forberedelse og resultat af møde i Forligsudvalget
med Europa-Parlamentet om EU’s budget for 2011
Resume
Forligsudvalget, der har til opgave at skabe enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
EU’s budget for 2011, ventes at afslutte sit arbejde den 11. november, hvorefter Forligsudvalgets
resultat samme dag skal til afstemning i Rådet (Budget-ECOFIN). Forud for forligsproceduren
er der betydelig afstand mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger. Desuden forventes en
række andre sager, som ikke er direkte knyttet til budgettet, bragt ind i Forligsudvalgets budget-
forhandlinger. Der tegner sig således et vanskeligt forløb i forhold til at nå til enighed om budget-
tet.
Baggrund
EU’s budget for 2011 er det første budget, som skal vedtages under den ny bud-
getprocedure vedtaget med Lissabontraktaten. Rådet og Europa-Parlamentet er
blevet fuldt ud ligestillede i beslutningsprocessen, og der vil skulle opnås enighed
mellem Råd og Parlament om budgettet i dets helhed. Med den ny budgetproce-
dure foretager Rådet og Europa-Parlamentet kun én behandling hver af Kommis-
sionens budgetforslag forud for nedsættelsen af et forligsudvalg mellem de to in-
stitutioner. Rådets behandling af Kommissionens forslag til budget for EU for
2011 blev afsluttet den 12. august 2010. Siden Rådets behandling har Kommissio-
nen fremlagt ændringsskrivelserne nr. 1 - 3 (ÆS 1 - 3) for 2011-budgettet. Europa-
Parlamentets behandling af budgettet blev afsluttet den 21. oktober 2010.
Enighed mellem Råd og Parlament skal tilvejebringes i et forligsudvalg. I tilknyt-
ning til budgetforhandlingerne forventes Forligsudvalget også at drøfte problem-
stillinger omkring bl.a. fleksibilitet ved ændring af den flerårige finansielle ramme,
finansiering af ITER-projektet i 2012 og 2013 samt en række erklæringer, herun-
der om vilje til at drøfte reformer af EU’s finansieringssystem i forbindelse med
de kommende forhandlinger om den næste flerårige finansielle ramme, hvilket
beskrives nedenfor i et særskilt afsnit. Det første møde i Forligsudvalget finder
sted den 27. oktober. Det sidste møde i Forligsudvalget forventes afholdt den 11.
november, hvorefter Rådet (Budget-ECOFIN) den samme dag har mulighed for
at godkende et opnået forlig.
Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
2011-budgettet fastlægges inden for de udgiftslofter, som blev fastlagt af det Eu-
ropæiske Råd i december 2005 og efterfølgende justeret i forbindelse med aftalen
om den flerårige finansielle ramme– den såkaldte Inter-institutionelle aftale – mel-
lem Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2006. I henhold til aftalen om den fleråri-
ge finansielle ramme kan der ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0003.png
3
Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om EU’s budget for 2011 vedrører
således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte udgiftskategorier samt hvilken
margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efterlades til uforudsete udgifter.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de udgifter, hvor udbetalin-
gerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne
er dog at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.
I tabel 1 er givet en status for 2011-budget proceduren. Tabel 1 samt efterfølgen-
de tabeller indbudgetterer Kommissionens ÆS 1, ÆS 2 og ÆS 3 for 2011 samt
ændringsbudgetterne 1-10 for 2010.
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2011
Kommis-
sionens for-
Loftet for slag for 2011
2011
+ ÆS 1-3
Rådets be-
handling
(Ændring ifht.
Kommissionens
forslag)
Parlamentets
Behandling
(Ændring ifht.
Kommissionens
forslag)
Budget 2010
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
2)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Reserve vedr. globaliseringsfonden
3)
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
8)
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Stigning i forhold til 2010 i pct.
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
1)
14.347
500
-194
4)
49.387
-1
59.141
814
1.754
18
8.160
-18
6)
7.918
43
141.208
891
121.876
12.810
1,01 pct.
12.987
12.938
500
50
5)
50.970
17
59.139
1.198
1.804
85
8.613
70
7)
8.289
126
142.254
1.547
129.826
4.739
9)
6,5 pct.
1,05 pct.
-48
47
50.987
60.338
0
-127
11
737
1.889
8.430
8.334
142.965
134.280
-11
-94
-196
-476
-3.299
3,8 pct.
1,02 pct.
18
69
-66
815
733
7,1 pct.
1,05 pct.
1,08 pct.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende foreløbige ændringsforslag nr. 1-10.
2) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
3) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
4) 194 mio. euro over loftet er finansieret gennem Fleksibilitetsinstrumentet.
5) Margenen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
6) Margenen for kategori 4 inkluderer ikke de 248,9 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven. 18,3 mio. euro over loftet finansieres
gennem Fleksibilitetsinstrumentet.
7) Margenen for kategori 4 inkluderer ikke de 253,9 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven.
8) Margenen for 2011 er udregnet inkl. et beløb på 82 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning. For 2010 er det tilsvarende
beløb 80 mio. euro.
9) Den samlede margen for betalingsbevillinger inkluderer ikke et beløb på 203 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven, samt et beløb
på 82 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
I Forligsudvalget må der forventes vanskelige forhandlinger mellem Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet om væksten i betalingsbevillingerne på EU’s budget for 2010 til
2011. Betalingsbevillingernes niveau er bestemmende for medlemsstaternes bidrag
til EU’s budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Kommissionens budgetforslag
De samlede udgiftslofter for EU i 2011, som blev fastsat i aftalen om den flerårige
finansielle ramme, udgør 143,0 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 134,3 mia.
euro i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1.
Kommissionens budgetforslag for 2011 indebærer forpligtelsesbevillinger for
142,3 mia. euro. I forhold til budgettet for 2010 er der tale om en stigning på 0,7
pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsniveauet i de enkelte kategorier er inden
for de udgiftslofter i de enkelte kategorier, som er fastlagt i den flerårige finansielle
ramme.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
129,8 mia. euro, hvilket svarer til 1,05 pct. af BNI. Kommissionens oprindelige
forslag til budget indeholdt en stigning i betalingsbevillingerne på 5,9 pct. i for-
hold til budgettet for 2010. Siden Kommissionen fremsatte sit budgetforslag i maj
2010 har Kommissionen fremsat 3 ændringsskrivelser (ÆS 1-3) til 2011-budgettet,
og der er fremsat i alt 10 forslag til ændringsbudgetter til 2010-budgettet. Når æn-
dringsskrivelser og ændringsbudgetter indregnes, som gjort i tabel 1, er der en
stigning i betalingsbevillingerne i 2011-budgettet på 6,5 pct. i forhold til 2010-
budgettet. Denne stigning skyldes især, at skønnet for udgifterne i 2010 er blevet
nedjusteret.
Rådets behandling
I forhold til Kommissionens forslag korrigeret for ÆS 1-3 indebærer Rådets be-
handling den 12. august 2010 en reduktion af de samlede forpligtelser på 476 mio.
euro, mens de samlede betalinger reduceres med 3.3 mia. euro. Med Rådets æn-
dringsforslag reduceres stigningen i betalingsbevillingerne i forhold til Kommissi-
onens forslag således fra 6,5 pct. til 3,8 pct. For så vidt angår forpligtelsesbevillin-
gerne indebærer Rådets behandling af 2011-budgettet en stigning på 0,4 pct. i for-
hold til 2010-budgettet. Det bemærkes, at Rådets behandling blev gennemført,
inden Kommissionen korrigerede sit budgetforslag i ÆS 1-3. På dette tidspunkt
repræsenterede Rådets behandling en stigning i forhold til 2010-budgettet på 2,91
pct.
Europa-Parlamentets behandling
Både i forhold til Kommissionens forslag til budget og Rådets behandling indebæ-
rer Parlamentets behandling en stigning i betalings- og forpligtelsesbevillingerne.
Niveauet i betalingsbevillingerne i Europa-Parlamentets ændringsforslag er 733
mio. euro højere end Kommissionens forslag og 4 mia. euro højere end Rådets
ændringsforslag. Europa-Parlamentets ændringsforslag giver en stigning i beta-
lingsbevillingerne på 7,1 pct. i forhold til budgettet for 2010. Når Europa-
Parlamentets niveau for betalingsbevillinger er højere end Kommissionens skyldes
det dog bl.a., at ÆS 3 til Kommissionens budget teknisk nedjusterer udgifterne til
landbrugsstøtte under kategori 2 med 346,2 mio. euro. Denne tekniske reduktion i
udgifterne er ikke indregnet i tallene fra Rådet og Europa-Parlamentet fordi de
foretog deres behandlinger af budgettet ud fra Kommissionens forslag til budget
eksklusiv ændringsskrivelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Hvor Rådet foreslår forpligtelsesbevillingerne reduceret med 476 mio. EUR foreslår
Parlamentet en stigning på 815 mio. euro. Denne stigning bringer Europa-
Parlamentets niveau for forpligtelsesbevillingerne over udgiftsloftet på 143,0 mia. euro.
For forpligtelsesbevillingerne gælder det dog, at ÆS 3 til Kommissionens budgetfor-
slag teknisk nedjusterer udgifterne for 2011 med 347,2 mio. euro, hvilket de tidligere
fastsatte udgiftsniveauer ved Rådets og Parlamentets behandling af budgettet ikke tager
højde for. Når denne reduktion regnes med overholder Europa-Parlamentet udgifts-
loftet for 2011.
Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0006.png
6
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon-strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
Tabel 2. Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Budget
2010
+ÆB 1-
10
14.846
(1
-194
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
2)
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2011
Rådets Parlamentets
2011
+ ÆS 1 – 3
behandling behandling
12.978
13.438
48
-1.408
-9,5
13.390
95
-1.456
-9,8
13.486
0
-1.360
-9,2
-47,8
47,5
-0,4
11.241
12.110
869
7,7
11.218
-23
0,2
0,4
12.128
887
7,9
-892
17
-7,4
0,1
Anm: Globaliseringsfonden hører under kategori 1a, men er ikke inkluderet her. Fonden finansieres med uforbrugte
midler fra tidligere budgetår.
1) Som følge af den økonomiske genopretningsplan er kategori 1a forhøjet ekstraordinært i 2010 med 1.980 mio. euro
til energiprojekter. Ses der bort fra de 1.980 mio. euro ville der have været en stigning i forpligtigelsesbevillingerne
under kategori 1a fra 2010 - 2011 på 4,4 pct. ved Kommissionens forslag til budget for 2011 frem for et fald på 9,5 pct.
2) 194 mio. euro over loftet er finansieret gennem Fleksibilitetsinstrumentet.
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indebærer et fald i forpligtelsesbevillingerne på 1.408
mio. euro i forhold til 2010, svarende til 9,5 pct. Det tilsyneladende fald i forpligtel-
sesbevillingerne til 1a på 9,5 pct. fra 2010 til 2011 skyldes, at der i 2010, som der også
var tilfældet i 2009, er afsat ekstraordinære bevillinger til den økonomiske genopret-
ningsplan til energiprojekter. Som følge af den økonomiske genopretningsplan aftalt
på DER den 20. marts 2009 er kategori 1a forhøjet ekstraordinært i 2010 med 1.980
mio. euro til energiprojekter. Ses der bort fra de 1.980 mio. euro i ekstra midler for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
2010 vil der blive en stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a fra 2010
- 2011 på 4,4 pct. frem for et fald på 9,5 pct.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres i Kommissionens forslag med
en samlet stigning på 869 mio. euro (svarende til 7,7 pct.) fra 2010 til 2011.
Hovedparten af bevillingerne er, i overensstemmelse med den flerårige finansielle
ramme afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for
forskning) Samlet set er der i den flerårige finansielle ramme forudsat, at bevillinger-
ne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013.
Kommissionen informerer i ÆS 2 om, at der afsættes 1 mio. euro i forbindelse
med 2011-implementeringen af ændring af forordning vedrørende kreditvurde-
ringsbureauer. Forslaget til ændring af forordning blev udsendt i juni 2010, og
derfor var overgangsudgifter til overvågning af kreditvurderingsbureauer ikke
medtaget i Kommissionens oprindelige budgetforslag, som udkom i maj 2010.
Ligeledes foreslår Kommissionen i ÆS 2, at der afsættes 0,2 mio. euro på 2011-
budgettet til finansiering af ekstra opgaver i de europæiske finansielle tilsynsmyn-
digheder ESMA (European Securities and Markets Authority), EBA (European
Banking Authority) og EIOPA (European Insurance and Occupational
Pensions Authority).
Rådets behandling
I forhold til Kommissionens reviderede forslag indebærer Rådets behandling en
reduktion af de samlede forpligtelser med 47,8 mio. euro. Den store ændring an-
går dog betalingsbevillingerne, som Rådet har arbejdet på at få reduceret som hel-
hed i forhold til stigningerne i Kommissionens budgetforslag. For kategori 1a
reducerer Rådets ændringsforslag således betalingsbevillingerne med 892 mio.
euro i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til 2010-budgettet indebærer
Rådets behandling af 2011-budgettet en stigning på 0,2 pct. i betalingsbevillinger-
ne, hvilket svarer til et realt fald, når der tages højde for inflation.
Europa-Parlamentets behandling
I forhold til Kommissionens reviderede forslag indebærer Europa-Parlamentets
behandling en stigning i de samlede forpligtelser på 47,5 mio. euro., og en stigning
i betalingsbevillingerne på 17 mio. euro. Parlamentet har således i sin behandling
af budgettet afvist Rådets forslag til reduktioner af betalingsbevillingerne og tilfø-
jet en række yderligere forslag til stigninger.
Kategori 1b
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0008.png
8
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål.
Tabel 4. Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse (struktur-
fonde)
Budget
2010
+ÆB 1-
10
49.388
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
- Loft før genopretnings-
plan
Margen
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2011
Rådets Parlamentets
2011
+ ÆS 1 - 3
behandling behandling
50.987
50.970
17
50.970
17
50.981
6
1.582
3,2
1.582
3,2
1.593
3,2
0
11
0
36.354
42.541
6.187
17,0
41.466
5.112
14,1
0
42.551
6.197
17,0
-1.075
10
-2,5
0
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 50.970 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.582 mio.
euro eller 3,2 pct. i forhold til 2010. I Kommissionens forslag er betalingsbevillin-
gerne på 42.541 mio. euro, hvilket svarer til en stigning på 6.187 mio. euro eller
17,0 pct. fra 2010 til 2011. Dette skøn er uændret i forhold til Kommissionens
oprindelige budgetforslag.
Rådets behandling
Rådet vedtog ved sin behandling en nedjustering af betalingsbevillingerne på
1.075 mio. euro (-2,5 pct.) i forhold til Kommissionens forslag. Betalingsbevillin-
gerne stiger dog fortsat med mere end 14 pct. i Rådets forslag.
Europa-Parlamentets behandling
Parlamentet har i sin behandling lagt sig tæt op ad Kommissionens forslag til beta-
lingsbevillinger, og afvist Rådets nedskæringer, hvilket øger betalingerne med ca.
1,1 mia. euro i forhold til Rådets ændringsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0009.png
9
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Lidt under 3/4 af bevillingerne i kategori 2 vedrører den fælles landbrugspolitik
(markedsordningerne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtten udgør lidt
mindre end 1/4 af de samlede bevillinger. I tabel 5 gives en status for
bevillingsniveauet i kategori 2.
Tabel 5. Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (inkl. landbrug)
Budget
2010
+ FÆB
1-10
59.141
1)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Kommissionens
Loftet for forslag for 2011
Rådets
Parlamentets
2011
+ ÆS 1-3
behandling Behandling
60.338
59.139
1.199
59.012
1.326
59.876
882
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
57.330
2)
-2
-0,0
-127
-0,2
735
1,2
-127
737
-0,2
57.790
460
0,8
57.315
-15
-0,3
1,2
58.512
1.182
2,1
-475
722
-0,8
1,2
1) Der er med ændringsbudget 10 til budgettet for 2010 foretaget en nedjustering af forpligtelsesbevillingerne med 358
mio. euro i forhold til det oprindelige budget for 2010. Nedjusteringen skyldes primært reducerede markedsudgifter
som følge af en forbedring af markedssituationen for mælk.
2) Der er med ændringsbudget 10 til budgettet for 2010 foretaget en nedjustering af betalingsbevillingerne med 806
mio. euro i forhold til det oprindelige budget for 2010. Nedjusteringen skyldes primært den forbedrede markedssituati-
on jf. forpligtelsesbevillingsnedjusteringen, reducerede betalinger i 2010 til afslutning af programmer henhørende under
EUGFL mål 1 sektionen (2000-2006) samt reducerede udgifter til EFF.
Kommissionens forslag
Kommissionen opdaterer i sin ændringsskrivelse nr. 3 (ÆS 3) de tal, som ligger til
grund for overslaget for udgifterne i udgiftskategori 2, herunder nye oplysninger
om priser, kurser, produktionsmængder, udbetaling af direkte støtte, samt indar-
bejdning af forslag stillet siden præsentationen af Kommissionens oprindelige
budgetforslag.
I forhold til Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2011 medfører opdate-
ringen et samlet fald i forpligtelser på i alt 347 mio. euro. Faldet i forpligtelser kan
primært henføres til følgende forhold:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Overførslen af formålsbestemte indtægter på i alt 210 mio. euro fra 2010-
budgettet til 2011-budgettet. De formålsbestemte indtægter omfatter dels
indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge af for-
sømmelighed eller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af produ-
centafgifter eksempelvis ved overskridelse af mælkekvoten (den såkaldte
superafgift). Indtægterne betyder, at der er mindre behov for forpligtelses-
bevillinger på budgettet til at finansiere udgifterne.
Den almindelige opdatering af markedsdata medfører en nedjustering af
budgettet til markedsordningerne med 136 mio. euro
Inklusiv ÆS 3 er niveauet for forpligtelsesbevillinger så godt som stabilt i Kom-
missionens 2011-budget, i forhold til 2010-budgettet. På betalingsbevillingssiden
vokser udgifterne med 0,8 pct.
Rådets behandling
Rådet foretog ved sin behandling en reduktion på 127 mio. euro for forpligtelses-
bevillinger og 475 mio. euro for betalingsbevillinger, idet Rådets behandling ikke
har taget højde for Kommissionens opdaterede skøn for ændringer i markedsud-
gifterne og formålsbestemte indtægter. Reduktionerne kan primært henføres til en
nedjustering af de forventede udgifter i forbindelse med den afsluttende regn-
skabsprocedure samt generelle nedjusteringer i betalingsbevillingerne på tværs af
budgetlinjerne.
Europa-Parlamentets behandling
Parlamentet har i sin behandling hævet forpligtelsesbevillingerne og betalingsbe-
villingerne i forhold til Rådets behandling med henholdsvis 737 mio. euro og 722
mio. euro. Disse samlede stigninger dækker til dels over Parlamentets ønske om
generelt at retablere Kommissionens oprindelige og højere budgetforslag, dels
ønske om at placere 300 mio. euro i en mælkefond. Det skal bemærkes, at Kom-
missionens Ændringsskrivelse 3 ikke forelå ved Parlamentets førstebehandling,
hvorfor Parlamentet behandling ikke har taget højde for Kommissionens opdate-
rede skøn for ændringer i markedsudgifterne og formålsbestemte indtægter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0011.png
11
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgettet for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører
frihed, sikkerhed og retfærdighed (RIA-området), mens kategori 3b vedrører bor-
gerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kultur-
programmer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3, som set
under ét får et bevillingsløft fra 2010 til 2011. I tabel 6 er givet en status for kate-
gori 3.
Tabel 6. Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budget
2010
+ ÆB 1-
10
1.754
19
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2011
Rådets Parlamentets
2011
+ ÆS 1 – 3
behandling behandling
1.889
1.803
85
49
2,8
1.792
97
38
2,2
1.822
67
68
3,9
-11
19
-0,6
1.478
1.492
14
0,9
1.423
-55
-3,7
1,0
1.497
20
1,3
-69
5
-4,6
0,4
1) I forslag til ændringsbudgetter nr. 8 og 9 til det almindelige budget for 2010 har Kommissionen øget både forpligtel-
ser og betalinger i kategori 3 med samlet ca. 80 mio. euro, som følge af en udmøntning af EU’s Solidaritetsfond. Denne
effekt er indbudgetteret ovenfor.
Kommissionens budgetforslag
Der er i alt afsat forpligtelsesbevillinger på 1.803 mio. euro i 2011 under kategori
3, hvilket er en stigning på 49 mio. euro svarende til ca. 2,8 pct. i forhold til ni-
veauet i 2010,
jf. tabel 6..
Med hensyn til betalingsbevillingerne stiger disse samlet
med ca. 14 mio. euro fra 2010 til 2011, svarende til en stigning på knap én pct.
Stigningen i forpligtelsesbevillingerne ville dog have været større, hvis det ikke
havde været for træk på Solidaritetsfonden i 2010 bl.a. grundet oversvømmelser
og naturkatastrofer i flere medlemslande. Solidaritetsfonden udmøntes efter ikke
forudsete behov, som for 2010 foreløbig udgør ca. 80 mio. euro. Ser man bort fra
udgifterne forbundet med Solidaritetsfonden medfører Kommissionens forslag en
stigning i forpligtelser til kategori 3 på 7,7 pct. og en stigning i betalinger på 6,7
pct. fra 2010 til 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0012.png
12
I forhold til sit foreløbige budget for 2011 fra maj 2010 lægger Kommissionen
med ÆS 2 op til at tilføre yderligere 0,5 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbe-
villinger til Europol som følge af nye opgaver for agenturet.
Rådets behandling
Rådet foretog i sin behandling en marginal reduktion af forpligtelsesbevillingerne
under kategori 3 på ca. 11 mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på
ca. 70 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. Justeringen skete bl.a. med
henvisning til den tidligere og nuværende budgetgennemførelse, en realistisk ab-
sorptionskapacitet samt en generel reduktion i bevillingen til agenturer.
Europa-parlamentets behandling
I forhold til Rådets behandling indeholder Europa-Parlamentets behandling en
stigning i bevillingsniveauet på henholdsvis 30 mio. euro i forpligtelsesbevillinger
og 75 mio. euro i betalingsbevillinger. Europa-Parlamentet reetablerer dermed
Kommissionens forslag for kategori 3 og foreslår derudover en stigning på 1,0
pct. for forpligtelsesbevillingerne og 0,4 pct. for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget.
Tabel 7 viser en status for bevillingerne til kategori 4.
Tabel 7. Status for kategori 4: EU som global partner
Budget
2010
Kommissionens
+ ÆB 1- Loftet for forslag for 2011
Rådets Parlamentets
10
2011
+ ÆS 1 - 3 behandling behandling
8.160
7.893
8.614
70
453
5,6
8.520
164
360
4,4
-94
8.683
1.294
522
6,4
69
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
1)
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
-1,1
0,8
7.555
7.602
47
0,6
7.011
-544
-7,2
-591
7.646
91
1,2
45
-7,8
0,6
1) Nødhjælpsreserven (€ 248,9 mio. i 2010 og
253,9 mio. i 2011) hører under kategori 4 og indgår i margenen. Nød-
hjælpsreserven kan i henhold til den inter-institutionelle aftale udmøntes, selvom dette medfører en overskridelse af
loftet for kategori 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
8.614 mio. euro. I forhold til 2010 er der tale om en stigning på 453 mio. euro
svarende til 5,6 pct.,
jf. tabel 7.
Dette afspejler aftalen om den flerårige finansielle
ramme, hvori der er forudsat en samlet stigning i bevillingerne til kategori 4 på 29
pct. fra 2007 til 2013. Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med 47 mio.
euro fra 2010 til 2011.
I overensstemmelse med aftalen om den flerårige finansielle ramme, der giver
plads til en stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik
(FUSP) på 245 pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-
budget på 327 mio. euro i 2011. Sammenlignet med budgettet i 2010 på 282 mio.
euro er der tale om en stigning på ca. 16,3 pct.
Der tilføres også flere midler til Udviklingsinstrumentet (DCI), som især dækker
over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande og udgør den største post
under kategori 4. Endvidere er der bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelses-
støtte, støtte til industrialiserede lande, humanitær hjælp, EU’s lånegarantier og
stabilitetsinstrumentet, som er designet til at kunne anvendes i forbindelse med
kriser og lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Rådets behandling
Rådets behandling indebar et fald i forpligtelserne på 94 mio. euro i forhold til
Kommissionens oprindelige forslag. Rådet reducerede bl.a. udgifterne til den ad-
ministrative forvaltning af programmer under kategori 4 i overensstemmelse med
en generel nedbringelse af administrationsudgifterne. Øvrige reduktioner blev
gennemført med henvisning til den tidligere og nuværende budgetgennemførelse
samt med henvisning til en realistisk absorptionskapacitet.
Rådet reducerede betalingsbevillingerne med 591 mio. euro i forhold til Kommis-
sionens oprindelige forslag ved ikke at acceptere, at den fulde nødhjælpsreserve på
forhånd blev opført som betalingsbevilling, og ved at nedskære en række andre
budgetposter.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet tilførte ved sin behandling 69 mio. euro i forpligtelsesbevil-
linger og 45 mio. euro i betalingsbevillinger til Kommissionens forslag. Sammen-
holdt med Rådets behandling tilfører Europa-Parlamentet netto 163 mio. euro i
forpligtelsesbevillinger og 635 mio. euro i betalingsbevillinger. Europa-
Parlamentet foreslår bl.a. bevilling af yderligere 100 mio. euro til budgetlinjen ved-
rørende "Finansiel bistand inden for det europæiske naboskab og partnerskab til
Palæstina, fredsprocessen og UNRWA". Derudover reducerer Europa-
Parlamentet bevillingerne til udvalgte poster. Bevillingerne til den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik (FUSP) reduceres, således at de genoprettes på samme niveau
som i 2010. Samtidig opdeler Europa-Parlamentet budgetposterne for de store
missioner, som gennemføres uden FUSP’en og den fælles sikkerheds- og for-
svarspolitik (FSFP), med henblik på at skabe større gennemsigtighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0014.png
14
Udgiftskategori 5. Administration
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillinger-
ne. Institutionerne begrunder i overvejende grad udgiftsstigningerne med henvis-
ning til udviklingen i pensionsforpligtelser, et stigende antal elever i Europasko-
lerne samt stigende udgifter til sikkerhed. I tabel 8 fremgår status for bevillingerne
til kategori 5.
Tabel 8. Status for kategori 5: Administration
Budget
2010
+ ÆB 1-
10
7.918
43
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
(1
Kommissionens
Loftet forslag for 2011
Rådets
Parlamentets
for 2011
+ ÆS 1 – 3
behandling Behandling
8.334
8.290
126
8.093
241
8.223
111
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2010
Ændring ift. 2010, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2011-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2011-forslag, pct.
7.918
371
4,7
175
2,2
304
3,8
-197
-67
-2,4
8.291
373
4,7
8.094
176
2,2
-0,1
8.224
305
3,9
-197
-67
-2,4
-0,1
1) Margenen er for 2011 udregnet inkl. et beløb på 82 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning. For 2010 er
det tilsvarende beløb 80 mio. euro.
Kommissionens budgetforslag og ændringsskrivelser
I Kommissionens og de enkelte institutioners første budgetforslag blev der afsat i
alt afsat 8.266 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 4,5
pct. i forhold til 2010. Når Kommissionens ændringsskrivelser inkluderes stiger
udgifterne afsat til administration i Kommissionens budgetforslag til 8.290 mio.
euro, hvilket er en stigning på 4,7 pct. i forhold til 2010. De ekstra administrati-
onsudgifter findes på ændringsskrivelse 1 (ÆS 1).
Etableringen af Den Fælles Udenrigstjeneste er i gang, og til dækning af udgifterne
for 2010 har Kommissionen fremsat ændringsbudget nr. 6 til 2010-budgettet, som
indebærer merudgifter på 9,5 mio. euro til brug for af ansættelse af 100 ekstra
årsværk for 4. kvartal af 2010. Ændringsbudget nr. 6 blev forelagt for Folketingets
Europaudvalg den 9. juli 2010. Omkostninger til etablering af Den Fælles Uden-
rigstjeneste i 2011 var dog ikke indbudgetteret på Kommissionens oprindelige
budgetforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
ÆS 1 vedrører omkostninger til etablering af Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT) i
2011, og indeholder 29,2 mio. euro i administrationsudgifter for 2011 forbundet
med videreførelsen af de ekstra 100 årsværk, som blev godkendt med ændrings-
budget nr. 6. Herudover anmoder Kommissionen i ÆS 1 om 5,3 mio. euro til
brug for 18 ekstra årsværk. Kommissionen anfører, at der er særligt behov for
disse ekstra årsværk i forbindelse med, at Den Fælles Udenrigstjeneste overtager
opgaver fra de roterende nationale formandskaber for EU. Samlet set forøger ÆS
1 administrationsudgifterne på 2011-budgettet med 34,5 mio. euro.
Rådets behandling
Rådet reducerede ved sin behandling bevillingerne til administration med 197 mio.
euro. Reduktionen vedrører bl.a. budgettering af tilpasningssatsen for lønninger
og pensioner for 2009, som Rådet har sat til 1,85 pct., hvor Kommissionen har sat
den til 3,7 pct. Om det bliver Rådet eller Kommissionens sats, der skal anvendes,
skal afgøres af Domstolen. Herudover har Rådet reduceret administrationsudgif-
terne bl.a. begrundet i forudsætninger om effektiviseringsgevinster i institutioner-
ne og forbedret institutionelt samarbejde. Rådets ændringsforslag tager dog ikke
højde for ændringsskrivelse 1, og ekstraudgifterne på 34,5 mio. euro, forbundet
med etableringen af Den Fælles Udenrigstjeneste.
Europa-parlamentets behandling
Parlamentet har generelt genopført de administrationsbevillinger fra Kommissio-
nens budgetforslag, som Rådet skar væk. Det fremgår af tabel 7, at Parlamentet
har skåret 67 mio. euro i udgifterne i forhold til Kommissionens forslag. Dette
skyldes dog delvist, at Parlamentets ændringsforslag ikke tager højde for ændrings-
skrivelse 1, og ekstraudgifterne på 34,5 mio. euro, forbundet med etableringen af
Den Fælles Udenrigstjeneste. Parlamentets reelle reduktion af udgifterne i forhold
til Kommissionens forslag er derfor 32,5 mio. euro. Disse 32,5 mio. euro vedrører
primært Parlamentets reduktion af de foreslåede administrationsudgifter til institu-
tioner som Regionsudvalget, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg etc.
For så vidt angår institutionerne foreslår Parlamentet generelt reduktioner i for-
hold til Kommissionens budgetforslag, men mindre reduktioner, end Rådet har
foreslået. Europa-Parlamentet begrunder bl.a. forskellen til Rådets forslag med, at
der er behov for at tilføre administrationsbevillinger til de institutioner, som har
fået øgede beføjelser, og en øget arbejdsmængde, som følge af Lissabontraktaten.
Øvrige sager til drøftelse i Forligsudvalget
Følgende problemstillinger forventes at skulle drøftes af Forligsudvalget i forbin-
delse med opnåelse af enighed om budgettet for 2011, men det kan ikke udeluk-
kes at flere kommer til:
Fleksibilitet ved ændring af den flerårige finansielle ramme
Erklæring om reformer af EU’s finansieringssystem til brug for forhandlin-
gerne om den kommende flerårige finansielle ramme
Finansiering af ITER-projektet i år 2012 og 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Fleksibilitet ved ændring af den flerårige finansielle ramme
Kommissionen har i starten af 2010 udsendt en pakke af forslag for teknisk at
tilpasse og ajourføre EU’s regelsæt på budgetområdet til de ændringer vedrørende
EU’s budget og finanser, som er indført med Lissabontraktaten. Regelændringer-
ne vedrører indførelse af en forordning for den flerårige finansielle ramme, et
forslag om ændring af finansforordningen samt et forslag om ændring af den in-
ter-institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetdisciplin og forsvarlig økonomiske forvaltning.
Den største problemstilling i forbindelse med ajourføringen af regelsættet er, at
den nuværende inter-institutionelle aftale mellem Råd og Parlament giver mulig-
hed for med kvalificeret flertal i Rådet at vedtage en revidering af den flerårige
finansielle ramme med op til 0,03 pct. af EU’s BNI. Rådets juridiske tjeneste har
dog udtalt, at en fastholdelse af de nuværende bestemmelser i den inter-
institutionelle aftale vil stride imod Lissabontraktaten. Ifølge Lissabontraktaten
kan den flerårige finansielle ramme kun revideres med enstemmighed.
Hverken det spanske- eller det belgiske formandskab har hidtil kunnet skabe
fremdrift i forhold til at finde en løsning på dette problem, og derfor ender sagen
nu i Forligsudvalget.
Europa-Parlamentet ønsker i videst muligt omfang at bibeholde muligheden for at
revidere de flerårige finansielle rammer med kvalificeret flertal.
Erklæring om reformer af EU’s finansieringssystem til brug for forhandlingerne om den kom-
mende flerårige finansielle ramme
Kommissionen udsendte den 19. oktober 2010 en meddelelse med titlen ”Budget
Review”, som overordnet gennemgår udviklingen i EU’s budget og diskuterer
forskellige forslag til reformer. I Budget Review drøftes også forslag om indførel-
sen af en ny indtægtskilde for EU, også kaldet en ny ”egen ressource” for EU.
Tidsperspektivet for indførelsen af en sådan ny indtægt vil være, at det kunne afta-
les som en del af aftalen om den næste flerårige finansielle ramme, idet den fakti-
ske implementering formentligt vil ske langt senere.
Europa-Parlamentet ventes i forbindelse med drøftelserne i Forligsudvalget om
EU’s budget for 2011, at ønske vedtagelsen af en fælles erklæring mellem Rådet
og Europa-Parlamentet, hvoraf det skal fremgå, at begge parter vil arbejde for
indførelsen af en ny ”egen indtægt” for EU. Europa-Parlamentet har således, i
forbindelse med deres behandling af EU’s budget, anmodet Rådet om at, ”åbne
nye forhandlinger om nye egne ressourcer”. Europa-Parlamentet har i den forbin-
delse tilføjet, at de anser dette element som en ”fuldgyldig del af den samlede afta-
le om 2011-budgettet”.
Finansiering af ITER-projektet i år 2012 og 2013
Rådet vedtog den 12. juli et sæt rådskonklusioner om finansieringen af ITER-
projektet. I den forbindelse har Rådet bekræftet, at der er behov for finansiering i
form af forpligtelsesbevillinger på 1,4 mia. EUR i løbende priser i 2012 og 2013
(800 mio. i 2012 og 600 mio. i 2013). Rådet opfordrede desuden Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
til at fremlægge et forslag til finansiering af disse merudgifter inden for rammerne
af det samlede loft i den nuværende flerårige finansielle ramme.
Jf. Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31. august 2010 har
Kommissionen stillet et sådant forslag (KOM (2010) 403). Til brug for finansie-
ring af udgifter forbundet med ITER i årene 2012 og 2013 foreslås det at overføre
400 mio. euro i uforbrugte midler vedrørende 2010 fra budgettets kategori 2 For-
valtning af naturressourcer (landbrugsstøtten) til budgettets kategori 1A Konkur-
renceevne for vækst og beskæftigelse (forskningsmidlerne).
Forslaget indeholder ikke bestemmelser om finansieringen af den resterende ene
mia. euro af det samlede identificerede finansieringsbehov på 1,4 mia. euro. I be-
skrivelsen af forslaget vurderer Kommissionen dog, at 460 mio. euro kan tilveje-
bringes gennem omfordeling fra 7. rammeprogram for forskning, mens der ikke
fremgår en specifik beskrivelse vedrørende finansiering af de øvrige 540 mio. eu-
ro.
Kommissionens forslag har foreløbigt mødt betydelig modstand I Rådet, og den
11. oktober udsendte Kommissionen et brev, hvori det foreslås, at Råd og Parla-
ment drøfter den udestående finansiering af ITER som en del af forligsprocedu-
ren.
Europa-Parlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-Parlamentets behandling er refereret ovenfor.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens forslag til EU’s budget for
2010, er opført på Forslag til finanslov for 2011. Det danske EU-bidrag som følge
af en endelig aftale om budgettet mellem Rådet og Europa-Parlamentet vil blive
indbudgetteret som et ændringsforslag til Forslag til Finanslov for 2011.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag inklusive ændringsskrivelserne vil medføre et
dansk EU-bidrag på ca. 20,0 mia. kr. i 2011. Rådets ændringsforslag vil medføre et
dansk EU-bidrag på ca. 19,5 mia. kr. i 2011, mens Europa-Parlamentets ændrings-
forslag vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,1 mia. kr. i 2010.
Budgettet for 2010 inklusive ændringsbudgetterne 1-10 indebærer en dansk beta-
ling på 18,2 mia. kr.
Høringer
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Fra dansk side lægges der generelt i forhold til EU’s budget afgørende vægt på
budgetdisciplin, herunder overholdelse af de udgiftslofter, der er fastsat i den fler-
årige finansielle ramme og sikring af en tilstrækkelig margen til, at der kan tages
højde for uforudsete udgifter. Fra dansk side lægges der desuden stor vægt på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
retvisende budgettering i forhold til den store del af budgettet, der fastlægges ved
retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende
retsgrundlag, markedsforholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at
afholde de pågældende udgifter.
Danmark vil særligt i forhold til 2011 arbejde for at reducere udgiftsvæksten på
EU-budgettet. Dette gennem reduktioner i den foreslåede vækst i betalingsbevil-
lingerne. Væksten i betalingsbevillingerne fra 2010 til 2011er ganske høj i forhold
til de konsolideringsbestræbelser, der foregår i medlemsstaterne. Danmark vil dog
samtidig arbejde for, at reduktionerne på de danske prioritetsområder bliver
mindst mulige.
På den baggrund stemte Danmark, sammen med 6 andre lande, nej til det kom-
promisforslag, som blev vedtaget med kvalificeret flertal, da Rådet afsluttede be-
handlingen af Kommissionens budgetforslag den 12. august 2010.
Regeringen vil fortsætte en budgetrestriktiv linie i forbindelse med forhandlinger-
ne i Forligsudvalget, og samtidig arbejde for at sikre en balance mellem væksten i
betalingsbevillingerne og reduktioner i udgiftsniveauet indenfor de enkelte bud-
getkategorier, der tilgodeser danske mærkesager, herunder særligt forskningsom-
rådet.
På denne baggrund var den danske statsminister blandt de stats- og regeringsche-
fer, der i forbindelse med mødet i Det Europæiske Råd den 28. – 29. oktober
sendte et fælles brev, hvori det blev gjort bekendt, at man ikke ville kunne accep-
tere en stigning i betalingsbevillingerne, der ligger ud over Rådets behandling, der i
sommer indebar en stigning på 2,91 pct.
Den danske holdning vedrørende de enkelte udgiftsområder er derudover:
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse
højt fra dansk side. Ved Rådets behandling af Kommissionens budgetforslag blev
forskningsbevillingernes andel af de samlede reduktioner i betalingsbevillingerne
sat for højt i forhold til danske synspunkter. Regeringen vil arbejde for at forsk-
ningsområdet tilføres betalingsbevillinger i forhold til niveauet i Rådets ændrings-
forslag.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at
der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark arbejde for, at EU fortsat yder
et markant bidrag til bekæmpelse af den globale fattigdom og opfyldelse af FN’s
2015-mål, herunder for, at der ikke overføres midler fra Udviklingsinstrumentet til
andre instrumenter. Endvidere vil man arbejde for, at støtten til genopbygning af
Irak og Afghanistan forbliver en høj prioritet for EU, og at støtten til stabilisering
og demokrati i Pakistan gives højere prioritet i EU. Danmark støtter, at der afsæt-
tes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), som følger den
betydelige stigning forudsat i aftalen om de finansielle perspektiver.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftska-
tegorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
Angående
fleksibilitet ved ændring af den flerårige finansielle ramme
blev Folketingets
Europaudvalg blev den 12. maj 2010 orienteret om ajourføringen af EU’s regelsæt
på budgetområdet som følge af Lissabontraktaten, herunder om problemstillingen
om fleksibilitet, og regeringens holdning dertil. Den danske holdning er, at ajour-
føringen af EU’s regler på budgetområdet alene bør gennemføres som tekniske og
juridiske løsninger, der er nødvendiggjort af Lissabontraktaten. Derfor støtter
Danmark, at der ikke gives mulighed for anvendelse af kvalificeret flertal, når den
finansielle ramme revideres med op til 0,03 pct. af BNI.
Danmark kan imidlertid som led i en aftale acceptere en løsning, der er juridisk
holdbar, og som giver en begrænset mulighed for fleksibilitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Angående en erklæring
om reformer af EU’s finansieringssystem til brug for forhandlingerne
om den kommende flerårige finansielle ramme
er regeringens holdning, at det er afgøren-
de at fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning. Nye indtægtskilder
for EU må således ikke få karakter af en EU-skat. Fra dansk side vil man imidler-
tid godt kunne overveje reformer af indtægtssystemet, der f.eks. omfatter nye og
andre beregningsgrundlag end det nuværende moms- og BNI-beregningsgrundlag,
og som kan bidrage til at sikre et mere fair og omkostningseffektivt system. Uden-
rigsministeren har nærmere gjort rede for regeringens holdning til en eventuel
EU-skat og eventuelle reformer af EU’s indtægter ved samråd i Folketingets Eu-
ropaudvalg den 9. september 2010 i overensstemmelse med det danske budget
review-høringssvar fra april 2008. Det er afgørende, at en eventuel erklæring ikke
præjudicerer kommende drøftelser om reformer af EU’s finansieringssystem.
Angående
finansiering af ITER-projektet i år 2012 og 2013
fremgår den danske hold-
ning til Kommissionens forslag af Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Euro-
paudvalg af 31. august 2010 og herudover det forhandlingsoplæg Videnskabsmini-
sterens præsenterede den 9. juli 2010. På grund af budgetoverskridelserne vedrø-
rende ITER-projektet kan forskningsmidlerne, og danske mærkesager forbundet
dermed, kunne komme under et betydeligt pres. Danmark arbejder for, at finan-
siering i 2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, således at der
ikke udelukkende sker reduktion af 7. rammeprogram. Fra dansk side kan man
derfor støtte, at Kommissionen foreslår en overflytning af midler på 400 mio.
euro fra budgetkategori 2 til budgetkategori 1A.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da Kommissionen præsenterede sit forslag til budget for 2011 på mødet i ECO-
FIN den 18. maj 2010 udtrykte Danmark og flere andre medlemsstater ønske om
et mere mådeholdent EU-budget. Dette bl.a. i lyset af de stigninger i medlemssta-
ternes bidrag til EU, som den foreslåede stigning i de samlede betalingsbevillinger
vil medføre.
Rådet har ved sin behandling af Kommissionens forslag til budget reduceret ud-
giftsvæksten i betalingsbevillingerne betydeligt, men Europa-Parlamentet har i sin
behandling af budgettet stillet forslag om at ophæve de fleste af Rådets reduktio-
ner, og samtidig har Europa-Parlamentet på nogle områder forøget udgiftsniveau-
et i forhold til Kommissionens forslag.
Der er betydelige forskelle mellem Rådets og Parlamentets ændringsforslag til
Kommissionens budgetforslag. Det kan dermed blive meget vanskeligt at nå til
enighed mellem Råd og Parlament i Forligsudvalget.
I forbindelse med mødet i Det Europæiske Råd den 28. – 29. oktober sendte
stats- og regeringscheferne fra Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Holland, Sveri-
ge, Tjekkiet, Østrig, Finland, Slovenien, Estland og Danmark et brev om at man
ikke ville kunne acceptere en løsning, der ligger ud over det som Rådet har fore-
slået.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Der tegner sig derfor et meget vanskeligt forløb i Forligsudvalget i forhold til at
opnå enighed mellem Råd og Parlament om et endeligt budget for EU for 2011. I
forbindelse med forhandlingerne forventes Europa-Parlamentet desuden at ind-
drage de ovenfor nævnte sager om fleksibilitet ved ændring af den flerårige finan-
sielle ramme, erklæring om nye indtægter for EU mv., som ikke direkte vedrører
budgettet for 2011, men som kan blive del af en samlet aftale.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 5. marts 2010 orienteret om Rådets overord-
nede prioriteter for 2010-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 16. marts
2010. Forud for mødet i ECOFIN den 18. maj 2010 blev Folketingets Europaud-
valg den 5. maj 2010 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville offentliggøre
og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2011. Regeringen forelagde et for-
handlingsoplæg vedrørende EU’s budget den 18. juni 2010 i forbindelse med Rå-
dets behandling af Kommissionens budgetforslag, som blev afsluttet ved skriftlig
procedure den 12. august 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 10 til
EU’s budget 2010
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for 2010. Kom-
missionen foreslår på baggrund af en revision af skønnene for egne indtægter at opjustere disse
med i alt 466 mio. euro. Samtidig foreslår Kommissionen at nedjustere budgettet på udgiftssiden
for så vidt angår betalingsbevillingerne med i alt 1.090,6 mio. euro som følge af lavere implemen-
tering i visse budgetkategorier, særligt landbrugsstøtten. Disse budgetmæssige justeringer reducerer
isoleret set det danske bidrag til EU for 2010 med i alt 240 mio. kr.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for
2010 (KOM (2010) 598).
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Indtægtssiden
I overensstemmelse med forordning 1150/2000 har Kommissionen revideret sit
skøn over egne indtægter for 2010. Kommissionen forudser på baggrund af denne
revision:
et fald i toldindtægterne på 100 mio. euro
et fald i moms- og BNI-indtægter på 627,9 mio. euro
en stigning i indtægter fra renter, bøder og tilbagebetalinger på 1.194 mio.
euro
Nettoeffekten på indtægtssiden af revisionen er en stigning på 466,1 mio. euro.
Kommissionen anfører dog, at yderligere revisioner af datagrundlaget for bereg-
ning af indtægterne kan finde sted.
Udgiftssiden
I lighed med tidligere år har Kommissionen desuden gennemført et skøn over
implementeringen af udgiftssiden på baggrund af de hidtidige afløb i 2010. Dette
afstedkommer en samlet reduktion af forpligtelsesbevillingerne på 373 mio. euro
og en reduktion af betalingsbevillingerne for 2010 på 1090,6 mio. euro. Reduktio-
nerne fordeler sig som følger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908403_0023.png
23
Tabel 1
Ændring i forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger for 2010 fordelt på budgetka-
tegori
Forpligtelsesbevillinger
-
Reduktion i mio. euro
Kategori 1a: Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse.
15,0
Betalingsbevillinger -
Reduktion i mio. euro
34,0
Kategori 1b: Samhørighed for vækst og
beskæftigelse.
0,0
18,1
Kategori 2: Forvaltning af
naturressourcer
358,0
806,0
Kategori 4: EU som global partner
0,0
232,5
I alt
373,0
1.090,6
Kommissionen forklarer reduktionerne som følger:
Kategori 1a
De reducerede forpligtelsesbevillinger på 15 mio. euro vedrører særligt Det Euro-
pæiske Kemikalieagentur, som modtager gebyrer hurtigere end forventet, hvorfor
behov for finansiering over EU-budgettet er blevet reduceret. Herudover vedrører
reduktionen Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder for Elektro-
nisk Kommunikation (BEREC), hvor etableringen af agenturet samt ansættelses-
proceduren er blevet forsinket.
Reduktionen i betalingsbevillingerne på 34 mio. euro vedrører budgetlinien Ener-
giprojekter til støtte for den økonomiske genopretning – Energinet. Mod forvent-
ning har visse støttemodtagere ikke anmodet om forfinansieringsbetalinger, fordi
visse betingelser ikke var opfyldt, f.eks. med hensyn til bankgarantier, miljøtilladel-
ser eller en formel investeringsafgørelse. Forfinansieringsbehovene er derfor min-
dre end forventet.
Kategori 1b
Reduktionen på 18,1 mio. euro i betalingsbevillingerne vedrører budgetlinien
Grænseoverskridende samarbejde (CBC). At betalingsbehovene til CBC-
programmer under det europæiske naboskabs- og partnerskabsinstrument var
lavere end forventet skyldes, at afslutningen af indkaldelsen af forslag og under-
tegningen af finansieringsaftaler er gået meget langsommere end forventet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Kategori 2
Nedjustering af forpligtelsesbevillingerne med 358 mio. euro i forhold til det op-
rindelige budget for 2010 skyldes primært reducerede markedsudgifter som følge
af en forbedring af markedssituationen for mælk.
Nedjustering af betalingsbevillingerne med 806 mio. euro skyldes primært den
forbedrede markedssituation jf. forpligtelsesbevillingsnedjusteringen, reducerede
betalinger i 2010 til afslutning af programmer henhørende under EUGFL mål 1
sektionen (2000-2006) samt reducerede udgifter til Den Europæiske Fiskerifond
(EFF).
Kategori 4
Under kategori 4 er der en nedjustering af betalingsbevillingerne på 235,5 mio.
euro. På en række områder er kandidatlandene endnu ikke klar til at få overdraget
forvaltningsansvaret for visse komponenter af førtiltrædelsesstøtten, hvorfor beta-
lingsbevillingerne herfor er reduceret. Desuden har underforbrug og utilstrækkeli-
ge kontrolsystemer på den tidligere førtiltrædelsesstøtte til Rumænien og Bulgarien
bevirket, at Kommissionen reducerer betalingsbevillingerne på afslutningen af
disse programmer.
Endelig har en række bistandsprogrammer i Latinamerika og Asien haft et lavere
forbrug end forventet.
Kategori 5
Kommissionen gennemfører med forslaget til ændringsbudget også en ompriori-
tering under kategori 5 administration. Som følge af samarbejdet mellem en række
nationale skoler og Europaskolen ydes tilskud med en skønnet budgetmæssig
virkning på ca. 4,83 mio. euro. Kommissionen foreslår udgifterne dækket ved
effektiviseringer og besparelser bl.a. indhentet gennem en ny kontrakt om frem-
stilling af EU-Tidende.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Ændringsbudget nr. 10 indebærer, at det danske bidrag til EU’s budget i 2010
isoleret set reduceres med 240 mio. kr. Det seneste skøn for det danske EU-
bidrag i 2010, inkl. ændringsforslag 1-10, er herefter på 18,2 mia. kr.
9. Høring
Sagen sendes i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
10. Regeringens holdning
Danmark kan støtte ændringsforslaget, som er en teknisk konsekvens af Kommis-
sionens opdaterede vurdering for så vidt angår budgetimplementeringen. Dan-
mark havde dog foretrukket, at det oprindelige budget fra starten i højere grad
havde afspejlet mere realistiske forventninger til betalingsniveauet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.