Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3052 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453852_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17068/10
PRESSE 326
PR CO 42
PRESSEMEDDELELSE
3052. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 2.-3. december 2010
Formand
Étienne SCHOUPPE
Statssekretær for mobilitet
Paul MAGNETTE
Klima- og energiminister
Vincent VAN QUICKENBORNE
Belgiens erhvervsminister og minister for forenkling
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17068/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0002.png
2.-3.XII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Transportmødet
Rådet nåede til en konklusion med hensyn til en politisk aftale om et udkast til direktiv om fremme
af
grænseoverskridende ud-veksling af oplysninger
om et antal
færdselslovsovertrædelser,
der er
til stor fare for trafiksikkerheden. Hensigten er at gøre det muligt for en medlemsstat, hvor en
overtrædelse er begået med et køretøj registreret i en anden medlemsstat, at identificere brugeren
af køretøjet, så der kan gennemføres sanktioner.
Rådet vedtog to konklusioner, én om
trafiksikkerhedspolitik
for perioden 2011-2020, hvori de mål,
der skal fastsættes, og de vigtige foranstaltninger, der skal træffes, understreges, og en anden om
fuld
integration af vandtransport
i EU's transport- og logistikkæder, der navnlig støtter "Blue
Belt"-konceptet.
Rådet drøftede det igangværende arbejde med et direktiv om oprettelse af et
fælles europæisk
jernbaneområde,
en omarbejdning af de forskriftsmæssige rammer vedtaget i 2001 (den såkaldte
"første jernbanepakke"), samt om betingelserne for adgang til det globale satellitbaserede
navigationssystem, der er en
statsreguleret tjeneste
(PRS) etableret under
Galileoprogrammet,
og
som er udviklet for at sikre tjenestekontinuitet for følsomme anvendelser, der bruges af statslige og
andre autoriserede organer.
Ministrene så også med tilfredshed på en rapport om styrkelse af
luftfragtsikkerheden.
Formandskabet anmodede Kommissionen og medlemsstaterne om at få gennemført den hand-
lingsplan, der er vedlagt rapporten.
17068/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0003.png
2.-3.XII.2010
Energimødet
Som forberedelse af det første møde om energi i Det Europæiske Råd i februar 2011 havde
ministrene en orienterende debat om en
ny energistrategi for Europa 2011-2020.
Rådet vedtog konklusioner om en
energipolitik for forbrugere.
Konklusionerne kommer efter
debatten om forbrugerrelaterede aspekter af den europæiske energipolitik på det uformelle
energiministermøde i september.
Rådet vedtog også konklusioner om
sikkerheden i forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om dette spørgsmål efter ulykken på Deepwater
Horizon-boreplatformen i Den Mexicanske Golf i april udstikker Rådet en kurs for mulige
yderligere tiltag i forbindelse med offshore-efterforskningen og produktionen af kulbrinter, navnlig
for at garantere den højest mulige sikkerhed og miljøbeskyttelse samt bestemmelser om
ansvarsforhold.
Telekommunikationsmøde
Rådet drøftede fremskridtene med
radiofrekvenspolitikprogrammet
samt de to forslag til
forordninger om
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed.
Rådet vedtog konklusioner om en gensidig inspiration mellem Europa 2020-strategiens
flagskibsinitiativer
En digital dagsorden for Europa
og
Innovation i EU.
Hensigten med
konklusionerne er at understrege, at en integreret europæisk innovationsstrategi kræver, at der
indføres et velfungerende digitalt indre marked til gavn for det europæiske erhvervsliv, navnlig
SMV'er og innovative nystartede virksomheder, og de europæiske forbrugere.
Herudover vedtog Rådet konklusioner om den
europæiske bredbåndsstrategi.
17068/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0004.png
2.-3.XII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ........................................................................................................................... 9
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om færdselslovsovertrædelser ............................... 9
Trafiksikkerhedspolitik for perioden 2011 - 2020 ............................................................................. 10
Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde ............................................................................ 11
SØTRANSPORT ............................................................................................................................... 12
Fuld integration af vandtransport i EU's transport- og logistikkæder................................................ 12
INTERMODALE SPØRGSMÅL...................................................................................................... 14
Betingelserne for adgang til det globale satellitbaserede navigationssystem, der er en
statsreguleret tjeneste etableret under Galileo ................................................................................... 14
LUFTFART ....................................................................................................................................... 16
Styrkelse af luftfragtsikkerheden ....................................................................................................... 16
ENERGI ............................................................................................................................................. 17
Energipolitik for forbrugere ............................................................................................................... 17
Sikkerheden i forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore ........................................................ 17
Ny energistrategi for Europa 2011-2020 ........................................................................................... 18
Internationale forbindelser ................................................................................................................. 21
TELEKOMMUNIKATION............................................................................................................... 22
Det første radiofrekvenspolitikprogram............................................................................................. 22
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed............................................................ 23
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17068/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
Gensidig inspiration mellem Europa 2020-strategiens flagskibsinitiativer "En digital
dagsorden for Europa" og "Innovation i EU" .................................................................................... 25
Europæisk bredbåndsstrategi ............................................................................................................. 25
EVENTUELT .................................................................................................................................... 26
Europæisk agentur for søfartssikkerhed............................................................................................. 26
Medlemsstaternes gennemførelse af internationale søfartskonventioner .......................................... 26
Tyrkiske restriktive foranstaltninger for Cypern, søtransporten i EU og frihandelen ....................... 26
Luftfartstopmøde................................................................................................................................ 27
Forhandlinger om en samlet luftfartsaftale med Brasilien................................................................. 27
Det fælles europæiske luftrum: præstationsmål................................................................................. 27
Opretholdelse af mobilitet for passagerer og gods i tilfælde af pludselig krise i
transportsektoren................................................................................................................................ 27
Kollokvium om jernbaner som samlende element i Europa .............................................................. 28
Ministerkonference om miljø og energi på transportområdet (MEET 2) .......................................... 28
Det europæiske genopretningsprogram for energiområdet................................................................ 28
Initiativet til udvikling af grøn energi ................................................................................................ 28
Konference mellem landene i Sydøsteuropa om energi: Energi uden grænser - fra en national
til en regional strategi......................................................................................................................... 29
Bæredygtighedskriterier for biomasse ............................................................................................... 29
Rapport om udviklingen inden for roamingtjenester i EU................................................................. 29
Internet Governance Forum ............................................................................................................... 29
BEGIVENHED I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ........................................................ 29
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Gødninger.............................................................................................................................................................. 30
Motorkøretøjer - krav til typegodkendelse ............................................................................................................ 30
17068/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0006.png
2.-3.XII.2010
DELTAGERE
Belgien:
Etienne SCHOUPPE
Paul MAGNETTE
Vincent VAN QUICKENBORNE
Brigitte GROUWELS
Bulgarien:
Aleksadar TSVETKOV
Parvan RUSINOV
Traicho TRAIKOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin KOCOUREK
Jakub HODINÁŘ
Jana REINISOVA
Danmark:
Jacob HEINSEN
Charlotte SAHL-MADSEN
Peder LUNDQUIST
Jonas Bering LIISBERG
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Klaus-Dieter SCHEURLE
Jochen HOMANN
Guido PERUZZO
Estland:
Juhan PARTS
Gert ANTSU
Irland:
Eamon RYAN
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Tina BIRBILI
Ioannis DIAMANTIDIS
Spyros VOUGIAS
Spanien:
Bernardo LORENZO ALMENDROS
Pedro MARIN
José Pascual MARCO
Frankrig:
Eric BESSON
Thierry MARIANI
Italien:
Altero MATTEOLI
Stefano SAGLIA
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Antonis PASCHALIDES
Statssekretær for mobilitet under premierministeren
Klima- og energiminister
Erhvervsminister og minister for forenkling
Transportminister, regionen Bruxelles
Minister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Viceminister for transport og kommunikation
Økonomi-, energi- og turismeminister
Industri- og handelsminister
Vicetransportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Minister for videnskab. teknologi og udvikling
Afdelingschef, Klima- og Energiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport,
Anlægsarbejder og Byudvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Minister for søfart, øer og fiskeri
Viceminister for infrastruktur, transport og netværk
Statssekretær for kommunikation
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for industri, energi og den digitale
økonomi
Statssekretær
Infrastruktur- og transportminister
Viceminister for økonomisk udvikling
Minister for transport, kommunikation og energi
Minister for handel, industri og turisme
17068/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0007.png
2.-3.XII.2010
Letland:
Artis KAMPARS
Dana REIZNIECE
Lelde LICE-LICITE
Litauen:
Eligijus MASIULIS
Arvydas SEKMOKAS
Arūnas VINČIŪNAS
Luxembourg:
Claude WISELER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Tamás FELLEGI
Pál VÖLNER
Zsolt NYITRAI
Malta:
Austin GATT
George PULLICINO
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Joop ATSMA
Maxime J.M. VERHAGEN
Derk OLDENBURG
Østrig:
Doris BURES
Harald GÜNTHER
Polen:
Cezary GRABARCZYK
Maciej JANKOWSKI
Magdalena GAJ
Marcin KOROLEC
Piotr KOLODZIEJCZYK
Portugal:
António MENDONÇA
Carlos ZORRINHO
Ana Paula ZACARIAS
Rumænien:
Anca BOAGIU
Valerian VREME
Cristian BADESCH
Slovenien:
Patrik VLAČIČ
József GYÖRKÖS
Uroš VAJGL
Økonomiminister
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Energiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for national udvikling
Viceminister for infrastruktur
Viceminister for information og kommunikation
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Vicepremierminister og økonomi-, landbrugs- og
innovationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
Understatssekretær i Infrastrukturministeriet
Understatssekretær
Viceminister, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Minister for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Statssekretær for energi og innovation
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport- og infrastrukturminister
Minister for kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for transport
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
17068/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0008.png
2.-3.XII.2010
Slovakiet:
Ján HUDACKÝ
Martin CHREN
Peter JAVORČIK
Finland:
Anu VEHVILÄINEN
Riina NEVAMÄKI
Marja RISLAKKI
Sverige:
Catharina ELMSÄTER-SVÄRD
Anna-Karin HATT
Daniel JOHANSSON
Det Forenede Kongerige:
Theresa VILLIERS
Andy LEBRECHT
Statssekretær
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
Minister
Statssekretær
Vicetransportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Siim KALLAS
Neelie KROES
Günther OETTINGER
17068/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0009.png
2.-3.XII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om færdselslovsovertrædelser
Rådet nåede til en konklusion med hensyn til en politisk aftale
1
om et udkast til direktiv om fremme
af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om et antal færdselslovsovertrædelser, der er til
stor fare for trafiksikkerheden (17409/10
+
ADD1).
Hensigten er at gøre det muligt for en
medlemsstat, hvor en overtrædelse er begået med et køretøj registreret i en anden medlemsstat, at
identificere brugeren af køretøjet og efterforske, hvem der er personligt ansvarlig for overtrædelsen,
så der kan gennemføres sanktioner. Foranstaltningen sigter mod at forbedre trafiksikkerheden og
sikre ligebehandling af førere uanset deres bopælsland.
Visse delegationer godkendte den kompromistekst, som formandskabet havde foreslået, men
udtrykte håb om at kunne nå frem til en mere ambitiøs tekst ved de kommende forhandlinger om
forslaget med Europa-Parlamentet.
De færdselslovsovertrædelser, der er omfattet af direktivudkastet, er: hastighedsovertrædelser,
manglende brug af sikkerhedssele, fremkørsel mod rødt lyssignal, kørsel under påvirkning af
spiritus eller stoffer, manglende brug af styrthjelm, ulovlig brug af kørebane (f.eks. nødspor eller
bane forbeholdt offentlig transport) og ulovlig brug af mobiltelefon under kørslen. Listen kan i
fremtiden udvides ved en revision af direktivet. Under alle omstændigheder er det lovgivningen i de
enkelte medlemsstater, der afgør, i hvilken udstrækning og på hvilken måde de nævnte
overtrædelser skal retsforfølges. Et antal medlemsstater meddelte, at de ville understrege dette
punkt i en erklæring.
Medlemsstaterne giver hinanden adgang til oplysninger fra køretøjsregistre for at identificere
brugeren eller ejeren af det køretøj, som overtrædelsen er begået med. Det europæiske
informationssystem vedrørende køretøjer og kørekort (Eucaris) skal i princippet udgøre det tekniske
grundlag for udveksling af oplysninger. Når brugeren er identificeret, vil den medlemsstat, hvor
overtrædelsen blev begået, sende ham eller hende en skrivelse med detaljerne om overtrædelsen og
angivelse af den bøde, der pålægges i henhold til medlemsstatens lovgivning. Skrivelsen affattes på
det samme sprog som registreringsattesten for at sikre, at adressaten forstår den og kan efterkommet
kravet eller i modsat fald besvare den, hvis han eller hun ikke vedkender sig overtrædelsen.
En sammenfatning af relevante gældende færdselsregler i de forskellige medlemsstater vil blive
offentliggjort på Kommissionens websted på alle officielle EU-sprog med henblik på at oplyse
bilisterne.
1
Denne formulering er anvendt på grund af den særlige situation, som Irland og Det Forenede Kongerige
befinder sig i i denne sammenhæng (jf. forklaringen nedenfor), og som indebærer, at betingelserne for en
egentlig "politisk aftale" ikke forelå ved denne rådssamling.
17068/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0010.png
2.-3.XII.2010
Forslaget blev forelagt af Kommissionen i april 2008 (7984/08) og godkendt af Europa-Parlamentet
i december 2008 med et antal ændringer. Forslaget blev dog blokeret i Rådet, primært fordi der
herskede alvorlig tvivl om, hvorvidt de transportpolitiske bestemmelser i EU-traktaten, som lå til
grund for Kommissionens forslag, udgør et passende retsgrundlag for det planlagte direktiv i
betragtning af at der ikke findes nogen fælles EU-regler om færdselslovsovertrædelser. I juli 2010
tog det belgiske formandskab på ny fat på drøftelsen af forslaget ved at indføre et nyt retsgrundlag,
nemlig bestemmelserne om politisamarbejde i den nyligt vedtagne Lissabontraktat, og ved klart at
fokusere på udveksling af oplysninger, mens håndhævelsen overlades til de enkelte medlemsstater.
Det nye retsgrundlag betyder, at Irland og Det Forenede Kongerige, som ikke automatisk deltager i
politisamarbejdet ifølge Lissabontraktaten, skal beslutte, om de ønsker at deltage i denne
foranstaltning. Begge lande har givet udtryk for, at de er interesserede, og at de i princippet kan
godkende direktivudkastet, men de har endnu ikke truffet nogen endelig afgørelse.
Når Rådet har bekræftet sin enighed om forslaget ved at vedtage sin førstebehandlingsholdning, vil
holdningen blive fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Trafiksikkerhedspolitik for perioden 2011 - 2020
Rådet vedtog konklusioner om godkendelse af målene for trafiksikkerheden i det næste årti i en
meddelelse fra Kommissionen (12603/10), hvilket baner vejen for et nyt handlingsprogram for
trafiksikkerheden, der skal erstatte programmet for 2001-2010.
I sine konklusioner fastslår Rådet på ny målet om at halvere antallet af trafikofre i Unionen.
Derudover skal der lægges særlig vægt på sikkerheden for de mest sårbare trafikanter, såsom
fodgængere, cyklister og motorcyklister. Det bør være en prioritet at påvirke trafikanternes adfærd
gennem uddannelse for at forbedre trafiksikkerheden.
Rådet understreger betydningen af kontroller og sanktioner for overtrædelser af færdselsreglerne og
opfordrer i den sammenhæng til en udveksling af oplysninger om færdselsforseelser begået i andre
medlemsstater. Yderligere foranstaltninger for at øge trafiksikkerheden omfatter
sikkerhedskontroller i løbet af køretøjers livscyklus, tilpasning af veje og køretøjer, så
konsekvenserne af menneskelige fejl begrænses, og udvikling af højteknologiske løsninger for
transportsystemer. Ulykkesberedskab og bistand efter ulykker skal også forbedres.
Den fulde tekst til konklusionerne findes i
16951/10.
17068/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0011.png
2.-3.XII.2010
Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde
Rådet drøftede det igangværende arbejde vedrørende et forslag til direktiv om oprettelse af et fælles
europæisk jernbaneområde (13789/10), der skal forenkle, præcisere og modernisere de
forskriftsmæssige rammer for jernbanesektoren i Europa og dermed forbedre betingelserne for
investeringer, øge konkurrencen og styrke markedsovervågningen i sektoren.
Ministrene blev opfordret til at give retningslinjer for den videre behandling af forslaget i Rådets
forberedende organer, som er begyndt at gennemgå bestemmelserne om finansiering og opkrævning
af afgifter for jernbaneinfrastruktur (jf. statusrapport i
16308/10).
Ministrenes drøftelse, som
byggede på spørgsmål fra formandskabet, viste at:
offentliggørelsen af nationale udviklingsstrategier for jernbaneinfrastrukturen generelt
betragtes som et passende instrument til fremme af bæredygtige investeringer i sektoren.
Nogle delegationer understregede dog, at medlemsstaternes kompetence til at finansiere
jernbaneinfrastrukturer skal respekteres. Derudover skal der tages behørigt hensyn til
princippet om årlige budgetbeslutninger i forbindelse med fastlæggelsen af flerårige
planer;
differentieringen af sporadgangsafgifterne på grundlag af støjniveauer kan tilskynde til
modernisering af støjende vogne og dermed mindske støjemissionerne. Flere
medlemsstater understregede dog behovet for at sikre ligebehandling af jernbane- og
vejtransport og talte for en frivillig anvendelse af støjdifferentierede afgifter. Det blev også
nævnt, at denne foranstaltning primært skal gælde tæt befolkede områder;
den midlertidige reduktion af sporadgangsafgifterne for tog udstyret med det europæiske
togkontrolsystem (ETCS) kan tilskynde jernbanevirksomheder til at installere dette system.
Flere delegationer understregede dog, at de ønsker at bevare retten til at pålægge nye
afgifter eller øge de eksisterende afgifter for at kompensere for det tab af indtægter, som en
sådan reduktion vil forårsage.
Forslaget, som Kommissionen forelagde i september, er en omarbejdning af den såkaldte "første
jernbanepakke" og består af tre direktiver om udviklingen af de europæiske jernbaner, licenser til
jernbanevirksomheder og forvaltning af jernbaneinfrastruktur (direktiv nr. 12, 13 og 14 af 2001
1
).
1
EFT L 75 af 15. marts 2001, s. 1, s. 26 og s. 29.
11
17068/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0012.png
2.-3.XII.2010
Hvis det omarbejdede forslag godkendes, vil det styrke konkurrencen mellem
jernbanevirksomhederne som følge af mere gennemskuelige betingelser for adgang til
jernbanemarkedet og bedre adgang for operatører til jernbanerelaterede tjenester, såsom stationer og
godstrafik- og vedligeholdelsesfaciliteter. For at sikre en ikke-diskriminerende adgang til
jernbanetjenester og deres funktionsdygtighed vil de nationale tilsynsorganers uafhængighed og
beføjelser, som f.eks. at indføre sanktioner eller gennemføre revisioner, samt samarbejdet mellem
tilsynsorganerne om grænseoverskridende spørgsmål blive styrket. Finansieringen af
jernbaneinfrastrukturen vil blive forbedret ved en mere langsigtet planlægning, som giver
investorerne større sikkerhed, og med en tilpasning af afgiftsreglerne, så der anspores til en
modernisering af infrastrukturen.
Disse foranstaltninger skal fremme konkurrencedygtigheden i den europæiske jernbanesektor for
såvel godstransport som passagertransport med henblik på at øge markedsandelen på
transportmarkedet og bidrage til et skift til mere miljøvenlige transportformer.
SØTRANSPORT
Fuld integration af vandtransport i EU's transport- og logistikkæder
Transportministrene vedtog konklusioner, hvori de opfordrede til en fuld integration af
vandtransport i EU's transport- og logistikkæder og navnlig understregede følgende spørgsmål (jf.
den fulde tekst til konklusionerne i
16266/10):
Overbelastning af vejtransporten og miljøbekymringer gør det nødvendigt med en bedre udnyttelse
af de forskellige tilgængelige transportformer. Navnlig udnyttes nærskibsfart, dvs. skibsfart mellem
havne på Europas kystlinje eller mellem disse havne og nabolande, og transport ad indre vandveje
endnu ikke fuldt ud.
For at fremme vandtransporten går Rådet ind for "Blue Belt"-konceptet, der sigter mod at skabe et
europæisk søtransportområde uden barrierer, hvor skibe, uafhængigt af deres flag, kan sejle frit med
minimale administrative formaliteter. Kombinationen af teknologi, overvågningskapacitet for
søtransport og bedste praksis vil gøre det muligt at oprette et sådant område. "Blue Belt" bliver
suppleret af "Blue Lanes", dvs. hvor havne- og toldmyndigheder indrømmer administrative,
teknologiske eller fysiske lettelser for at sikre kort transittid i havne for varer fra EU. Rådet støtter
Kommissionens plan om at iværksætte et pilotprojekt i samarbejde med medlemsstaternes
myndigheder og Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA) for at forbedre "Blue Belt"-
konceptet.
17068/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
I den sammenhæng bør sømotorvejskonceptet, der skal oprette konkurrencedygtige
godstransportruter ad søvejen mellem europæiske havne som et alternativ til landtransport, bringes i
bedre overensstemmelse med det nye europæiske multimodale transportsystem, så potentialet for
synergier kan udnyttes fuldt ud.
En bedre integration af nærskibsfart i transportkæderne kræver en styrkelse af forbindelserne med
jernbane og indre vandveje og en yderligere udvikling af havne som centrale grænseflader mellem
transportmidler. EU bør derfor støtte udviklingen af transport ad indre vandveje. Hvad angår
havneudviklingen, opfordres Kommissionen til at forelægge retningslinjer for anvendelsen af EU's
miljølovgivning og for statsstøtte.
Fremme af transport med nærskibsfart og transport ad indre vandveje kan også tilskynde til, at der
anvendes mere miljøvenlige transportmønstre. Kommissionens planlagte udvikling af en ny
flerdimensional tilgang, der omfatter elementer som alternative brændstoffer, grøn teknologi,
passende infrastruktur, finansieringsinstrumenter samt forskning og innovation, kan medvirke til at
forbedre sektorens miljøresultater, samtidig med at den fastholder sin konkurrenceevne. Hvad angår
emissioner fra international søtransport, skal der vedtages globale regler i Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO) for at undgå konkurrenceforvridninger og CO2-lækage.
Desuden opfordres Kommissionen til at undersøge, hvordan nærskibsfarten kan fastholde sin
konkurrenceevne som følge af de højere omkostninger, som brugen af brændselsolie til skibe med
lavt svovlindhold i overensstemmelse med de i IMO vedtagne emissionsgrænser, forventes at
medføre.
Endelig ser Rådet frem til udviklingen af en social dagsorden for vandtransport, navnlig hvordan
karrierer inden for sektorerne for søvandveje og indre vandveje kan integreres, så beskæftigelsen og
kvalitetsjob i disse sektorer kan fremmes, og arbejdskraftens mobilitet øges.
17068/10
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0014.png
2.-3.XII.2010
INTERMODALE SPØRGSMÅL
Betingelserne for adgang til det globale satellitbaserede navigationssystem, der er en
statsreguleret tjeneste etableret under Galileo
Transportministrene gjorde status over de fremskridt, der var gjort med betingelserne for adgang til
det globale satellitbaserede navigationssystem, der er en statsreguleret tjeneste (PRS) etableret
under Galileoprogrammet (16265/10). PRS er en sikker, krypteret tjeneste til følsomme
anvendelser, der også skal være operationsdygtig i krisesituationer, når andre tjenester kan være
afbrudt. Adgangen vil være forbeholdt autoriserede brugere, fortrinsvist statslige organer såsom
politi, grænsekontrollører eller civilbeskyttelsesmyndigheder.
Kommissionens forslag, der blev forelagt i oktober (14701/10), og som skal godkendes af både
Rådet og Europa-Parlamentet, indeholder følgende hovedelementer:
Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne får ubegrænset adgang til PRS i hele verden,
hvis de vælger at gøre brug af tjenesten inden for deres respektive kompetenceområder,
det er op til den enkelte medlemsstat at godkende brugere og brugen af PRS,
medlemsstater, der ønsker at gøre brug af PRS, skal udpege en PRS-myndighed, som har
ansvaret for at forvalte og kontrollere slutbrugerne samt fremstillingen af PRS-modtagere i
overensstemmelse med fælles minimumsstandarder,
produktionen af PRS-modtagere kræver en godkendelsesprocedure,
tredjelande og internationale organisationer kan kun gøre brug af PRS, hvis der er indgået
aftaler om sikkerhedsprocedurer og adgangsregler med EU,
PRS-modtagere må kun eksporteres til godkendte tredjelande.
17068/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
Alle medlemsstaterne støtter den generelle målsætning med hensyn til at fastsætte en retlig ramme
og etablere klare betingelser for adgang til PRS. Det arbejde, der allerede er blevet udført i Rådets
forberedende organer, viser dog, at der stadig er behov for at drøfte visse spørgsmål, navnlig
beskyttelse af klassificerede informationer, fastsættelse af de fælles minimumsstandarder, som PRS-
myndigheder skal opfylde, og delegeringen af beslutninger til Kommissionen, hvad angår disse to
spørgsmål. Derudover har visse medlemsstater givet udtryk for ønsket om en yderligere præcisering
af de udgifter, som PRS medfører, og af hvem der skal afholde dem.
Rådet opfordrede sine forberedende organer til at fortsætte behandlingen af forslaget.
Den statsregulerede tjeneste er en af de fem tjenester, som Galileo satellitsystemet skal tilbyde. Den
forventes at blive lanceret i 2014 sammen med den åbne tjeneste og eftersøgnings- og
redningstjenesten, mens den livskritiske tjeneste og den kommercielle tjeneste bliver operationelle
på et senere tidspunkt.
17068/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0016.png
2.-3.XII.2010
LUFTFART
Styrkelse af luftfragtsikkerheden
Rådet så med tilfredshed på den rapport om styrkelse af luftfragtsikkerheden, som blev forelagt af
en gruppe på højt plan, der var blevet nedsat af Rådet for Retlige og Indre Anliggender på mødet
den 8.-9. november som reaktion på de nylige opdagelser af pakkebomber i luftfragten.
Formandskabet anmodede Kommissionen og medlemsstaterne om hurtigst muligt at få gennemført
den handlingsplan, der er vedlagt rapporten. Det opfordrede Kommissionen til inden for seks
måneder at rapportere tilbage til Rådet om de fremskridt, der gøres.
Formålet er at lukke sikkerhedsbrister og udvikle en samordnet tilgang på europæisk og
internationalt niveau med hensyn til yderligere sikkerhedsforanstaltninger. Den foreslåede plan
indeholder tiltag, der skal styrke og harmonisere EU-reglerne, forbedre koordineringen og
informationsudvekslingen i EU og udbygge de globale standarder. På EU-niveau omfatter det
foranstaltninger såsom at opgradere detektionsmetoderne og fragtsikkerhedskontrollen, fastsætte
fælles kriterier for vurderingen af de risici, som fragt fra tredjelande udgør, revidere procedurer for
udpegelse af "pålidelige" befragtere og luftfartsselskaber og forbedre sikkerhedsuddannelsen for
operatører og inspektører. På internationalt niveau bør de globale standarder fremmes, især gennem
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO), og der bør træffes yderligere initiativer for
at hjælpe visse lande uden for EU med at udbygge deres sikkerhedskapacitet.
Rapporten blev også forelagt på samlingen i Rådet for Retlige og Indre Anliggender, der fandt sted
på samme dag som samlingen i Rådet for Transport.
17068/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0017.png
2.-3.XII.2010
ENERGI
Energipolitik for forbrugere
Rådet vedtog konklusioner om en energipolitik for forbrugere. Teksten til konklusionerne findes i
16300/10.
Konklusionerne følger debatten om forbrugerrelaterede aspekter af den europæiske energipolitik på
den uformelle samling i Rådet for Energi, der blev afholdt den 6.-7. september 2010 i Bruxelles.
Sikkerheden i forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore
Rådet vedtog konklusioner om sikkerheden i forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore.
Teksten til konklusionerne findes i
16943/10.
Rådet ser i konklusionerne med tilfredshed på Kommissionens forelæggelse af sin meddelelse fra
oktober 2010 om "Håndtering af sikkerheden i forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore"
(14768/10,
14768/10 ADD1)
efter ulykken på Deepwater Horizon-boreplatformen i Den
Mexicanske Golf i april 2010. På grundlag af denne meddelelse udstikker Rådet en kurs for mulige
yderligere tiltag i forbindelse med offshore-efterforskningen og produktionen af kulbrinter, navnlig
for at garantere den højest mulige sikkerhed og miljøbeskyttelse samt bestemmelser om
ansvarsforhold.
17068/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0018.png
2.-3.XII.2010
Ny energistrategi for Europa 2011-2020
På et offentligt møde havde ministrene en orienterende debat om en ny energistrategi for Europa
2011-2020 som forberedelse af det første møde om energi i Det Europæiske Råd, der finder sted
den 4. februar 2011.
Debatten fandt sted på grundlag af et spørgeskema foreslået af formandskabet (16303/10), og den
fulgte Kommissionens forelæggelse af sine to meddelelser "Energi 2020: En strategi for
konkurrencedygtig, bæredygtig og sikker energi" vedtaget den 10. november, og "Prioriteringer på
energiinfrastrukturområdet for 2020 og derefter" vedtaget den 17. november.
Formandskabet sammenfattede debatten på følgende vis:
"1.
Den tilgang, som Kommissionen skitserer for 2020-strategien, fik bred støtte. Det synes
derfor at være hensigtsmæssigt:
at ajourføre handlingsplanen for 2007-2009 nu,
at gøre det i et langsigtet perspektiv, om muligt på grundlag af mellemliggende
målsætninger. Køreplanen frem til 2050 er i den henseende afgørende,
at gøre det under hensyn til Unionens mål (3x20 %), Unionens tekniske, videnskabelige og
menneskelig ressourcer og de nationale præferencer med hensyn til energimiks.
2.
Af de fem prioriteter, som Kommissionen har identificeret, betragter alle delegationerne
klart energieffektivitet som en topprioritet:
idet der lægges vægt på transport- og byggesektoren og den offentlige sektors rolle,
idet der fuldt ud gøres brug af instrumenter såsom "miljøvenligt design" og
"energimærkning", eller anvendelsesområdet herfor endda udvides.
17068/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
I lyset af de seneste tilgængelige fremskrivninger for 2020, ifølge hvilke Unionens forbrug af
primærenergi sandsynligvis kun falder med 9 % i forhold til tendensen, er der fortsat behov for
yderligere overvejelser angående målenes art, metoden til at fastsætte dem og overvågningen af
dem. Der kan iværksættes fælles aktioner for at støtte de nødvendige innovative og politiske
ændringer (økonomisk støtte, udveksling af bedste praksis, "intelligente byer" osv.).
3.
Med hensyn til det indre marked blev betydningen af en hurtig og fuldstændig
gennemførelse af eksisterende lovgivning fremhævet samt reguleringsmyndighedernes (ACER) og
de regionale initiativers rolle. En sådan gennemførelse er potentielt til gavn for alle de prioriteter,
der er omhandlet i strategien.
Den stigende betydning af vedvarende energi skal understreges. Der er dog delte meninger om en
eventuel harmonisering af støttemekanismer.
4.
Hensigtsmæssige sammenkoblinger og tilknyttet infrastruktur er en forudsætning for et
velfungerende marked, for integrationen af en stigende mængde vedvarende energi og for den
praktiske gennemførelse af solidaritet. Visse manglende sammenkoblinger af europæisk interesse
bør udvikles inden for en given periode. Betydningen af regionalt samarbejde blev fremhævet.
Det blev også bemærket, at der var brug for at gøre hurtige fremskridt for at mindske tidshorisonten
og forbedre koordineringen af godkendelsesprocedurerne. Der skal dog i en europæisk tilgang på
dette område tages hensyn til nærhedsprincippet og de nationale høringer, som skal foretages.
Markedet er fortsat den vigtigste kilde til finansiering, og kun i klart definerede tilfælde kan
finansiering på grundlag af objektive kriterier mobiliseres uden for markedet, muligvis gennem
instrumenter såsom strukturfondene og Samhørighedsfonden. Det vil være hensigtsmæssigt at
undersøge tildelingen af infrastrukturomkostninger, navnlig grænseoverskridende omkostninger, for
at give et indtryk af alle de heraf følgende fordele. Der vil skulle tages hensyn til konsekvenserne
for den pris, som forbrugerne (både private og industrielle) betaler.
Den tilgang, der foreslås i meddelelsen om infrastrukturer, hvori identificeringen af
prioritetskorridorer kombineres med en metode til udvælgelse af projekter, bliver i princippet støttet
med forbehold for en detaljeret analyse af lovgivningsinstrumentet til gennemførelse af denne
metode.
17068/10
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
5.
Med hensyn til forbrugerne har vi beskæftiget os udførligt med dette aspekt i de nyligt
vedtagne konklusioner, hvori der fastsættes de foranstaltninger, der skal iværksættes som led i
overgangen til et andet energisystem, således at der tages større hensyn til forbrugerne i det indre
marked, bl.a. gennem ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger.
Behovet for at respektere forbrugernes betænkeligheder og deres aktive samarbejde, navnlig med
hensyn til indførelsen af ny teknologi (f.eks. intelligente målere), blev understreget.
Delegationerne nævnte på ny forbrugernes frie energivalg, men gik ind for at bevare et højt
sikkerhedsniveau i forbindelse med energiproduktion, uanset om der er tale om fossilt brændstof,
hvilket vi har behandlet i forbindelse med vedtagelsen af konklusioner om offshoreaktiviteter, eller
atomenergi.
6.
SET-planen og de industrielle initiativer heri får bred opbakning. De bør fortsat danne en
ramme for organiseringen og styrkelsen af samarbejdet på innovations- og teknologiområdet,
navnlig med hensyn til vedvarende energi og energieffektivitet, hvor vi har potentialet til at blive
førende.
De fire største projekter, der identificeres i meddelelsen (intelligente netværk, ellagring, bæredygtig
biobrændstofsproduktion i stor målestok og energieffektivitet i byer, byområder og landdistrikter)
synes at være relevante i den henseende.
De fremtidige finansielle overslag skulle gerne yde tilstrækkelig støtte til Unionens aktiviteter på
innovations- og teknologiområdet.
7.
Vores bestræbelser vil ikke være til nogen nytte, medmindre Unionens eksterne
energipolitik bliver mere sammenhængende og effektiv, f.eks.:
gennem fælles vurderinger af vores partnere,
ved at udvikle partnerskaber, der ikke begrænser sig til forsyning af gas eller olie, men
også omfatter emner af fælles interesse, såsom energieffektivitet, vedvarende energi,
teknologisk udvikling, nuklear sikkerhed og ikke-spredning,
ved at iværksætte en drøftelse om øget solidaritet og samarbejde mellem medlemsstaterne i
alle aspekter af vores forbindelser med vores hovedleverandører."
17068/10
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0021.png
2.-3.XII.2010
Rådet forventes at vedtage detaljerede konklusioner om begge meddelelser på sit møde den 28.
februar 2011.
I meddelelsen om energi 2020 (16096/10,
16096/10 ADD 1)
fokuseres der på fem prioriteter:
opnåelse af et energieffektivt Europa,
opbygning af et tværeuropæisk integreret energimarked,
beskyttelse af forbrugerne og opnåelse af det højeste niveau af sikkerhed og sikring,
udvidelse af Europas førerstilling inden for energiteknologi,
styrkelse af den eksterne dimension af EU's energipolitik.
På baggrund af disse prioriteter vil Kommissionen inden for de næste 18 måneder fremlægge
konkrete lovgivningsinitiativer og forslag.
Meddelelsen om infrastruktur (16302/10,
16302/10 ADD 1, 2
og
3)
uddyber tiltagene under den
anden prioritet (opbygning af et tværeuropæisk integreret energimarked) i meddelelsen om energi
2020 og kombinerer identificeringen af prioritetskorridorer for elektricitet, gas og olie på
mellemlang til lang sigt med en ny metode til strategisk planlægning. Den behandler også
godkendelsesprocedurer og fastlæggelse af stabile finansieringsrammer.
Internationale forbindelser
Formandskabet og Kommissionen orienterede ministrene om den seneste udvikling med hensyn til
internationale forbindelser på energiområdet (16192/10).
De forelagte oplysninger omfatter bl.a. USA, Energifællesskabet, det østlige partnerskab og
Rusland.
17068/10
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0022.png
2.-3.XII.2010
TELEKOMMUNIKATION
Det første radiofrekvenspolitikprogram
På et offentligt møde drøftede Rådet på grundlag af spørgsmål udarbejdet af formandskabet
(16567/10) et forslag til afgørelse om indførelse af det første radiofrekvenspolitikprogram.
Formandskabet forelagde ministrene en fremskridtsrapport (16832/10) med det formål at oplyse
dem om det hidtidige arbejde og identificere politiske spørgsmål i dette forslag, som det ungarske
formandskab bør arbejde videre med.
Ministrene var generelt tilfredse med Kommissionens forslag og anerkendte, at radiofrekvenser vil
kunne yde et vigtigt bidrag til det digitale samfund, hurtige trådløse tjenester, økonomisk
genopretning, vækst, højkvalitetsarbejdspladser og EU's konkurrenceevne på lang sigt. Det blev
fastslået, at bestemmelserne om trådløst bredbånd er de elementer i forslaget, der er vigtigst og
haster mest, selv om nogle af delegationerne betragtede fristerne for at gøre frekvenserne
tilgængelige som alt for ambitiøse. Der blev givet udtryk for visse forbehold med hensyn til de
foreslåede foranstaltninger for frekvensforvaltning, såsom pålæggelsen af dækningsforpligtelser
eller andre forpligtelser vedrørende brugsrettigheder, der bør være omfattet af nationale specifikke
omstændigheder.
Den foreslåede oversigt over frekvensanvendelse fik bred støtte. Samtidig advarede ministrene om
dobbeltarbejde, omkostninger samt beskyttelse af fortrolige oplysninger og opfordrede
Kommissionen til at bygge videre på eksisterende initiativer på dette område.
Navnlig ministrene fra de medlemsstater, der grænser op mod tredjelande, opfordrede EU til at
støtte koordineringen af frekvensanvendelsen.
17068/10
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0023.png
2.-3.XII.2010
Kommissionen forelagde sit forslag (13872/10) i september 2010 som en del af
"bredbåndspakken"
1
, der har til formål at hjælpe EU med at opfylde forpligtelserne i den digitale
dagsorden for Europa (9981/1/10), så hver europæer får grundlæggende bredbåndsadgang senest i
2013 og hurtigt og ultrahurtigt bredbånd senest i 2020. Formålet med forslaget til
radiofrekvenspolitikprogrammet er at fastlægge et femårigt politikprogram for at fremme effektiv
radiofrekvensforvaltning og især sikre, at der senest i 2013 er tilstrækkelige frekvensressourcer til
rådighed til trådløst bredbånd, hvilket vil bidrage til at tilvejebringe hurtige forbindelser for folk i
yderområder og stille innovative tjenester til rådighed i EU. Forslaget omfatter ikke blot
elektroniske kommunikationstjenester, men er også et forsøg på at inddrage andre EU-politikker,
der er afhængige af radiofrekvenser, eftersom en effektiv og konkurrencedygtig anvendelse af
frekvenser vil bidrage til at etablere et indre marked for elektroniske kommunikationstjenester og
for andre politikområder som transport og miljø.
Fremskridtsrapporten og udvekslingen af synspunkter vil skulle bidrage til at udforme Rådets
holdning med henblik på de kommende drøftelser i Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets
ITRE-Udvalg starter behandlingen af forslaget den 9. december 2010.
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
På et offentligt møde drøftede Rådet de fremskridt, der er gjort med hensyn til to udkast til
forordninger om Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
Formandskabet har udarbejdet en fremskridtsrapport (16835/10), der gør status over de fremskridt,
der hidtil er gjort med hensyn til de to forslag fra Kommissionen, der blev fremsat i september og
oktober 2010.
Det første forslag (14322/10) ændrer den eksisterende ENISA-forordning nr. 460/2004 ved at
forlænge dets nuværende mandat, der udløber i marts 2012, med yderligere 18 måneder. Denne
forlængelse kan medvirke til at undgå et retligt vakuum, hvis det nye mandat ikke vedtages, før det
nuværende mandat udløber.
Kommissionens andet forslag (14358/10) har til formål at styrke og modernisere ENISA og give det
et nyt mandat for en periode på 5 år. Kommissionen foreslår navnlig en udvidelse af ENISA's
opgaver, så det kan fungere som grænseflade mellem de internetsikkerhedseksperter og offentlige
myndigheder, som deltager i bekæmpelsen af internetkriminalitet, som en strømlining af ENISA's
forvaltningsstrukturer og en gradvis forøgelse af dets finansielle og menneskelige ressourcer.
Begge forslag blev behandlet af Rådet, og alle delegationerne hilste dem velkomne. Der blev i
fremskridtsrapporten identificeret følgende hovedspørgsmål, der kræver yderligere drøftelser for at
1
Bredbåndspakken indeholder foranstaltninger, der skal gøre det lettere at etablere og anvende hurtigt og
ultrahurtigt fast og trådløst bredbånd i EU. Foruden forslaget til radiofrekvenspolitikprogrammet omfatter den
en henstilling fra Kommissionen om reguleret adgang til den næste generation af accessnet og en meddelelse
om bredbånd, der foreslår en sammenhængende ramme for at nå bredbåndsmålene i den digitale dagsorden og
især redegør for, hvordan man bedst kan tilskynde til offentlige og private investeringer i hurtige og
ultrahurtige bredbåndsnet.
17068/10
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.XII.2010
kunne udarbejde Rådets fælles holdning til forhandlingerne med Europa-Parlamentet: ENISA's
opgaver, mandatperioden, ENISA-organernes rolle og struktur samt finansiering.
17068/10
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0025.png
2.-3.XII.2010
Gensidig inspiration mellem Europa 2020-strategiens flagskibsinitiativer "En digital
dagsorden for Europa" og "Innovation i EU"
Rådet vedtog konklusioner om gensidig inspiration mellem Europa 2020-strategiens
flagskibsinitiativer "En digital dagsorden for Europa" og "Innovation i EU". Teksten til
konklusionerne findes i
16834/10.
Hensigten med konklusionerne er at understrege, at en integreret europæisk innovationsstrategi
kræver, at der indføres et velfungerende digitalt indre marked til gavn for det europæiske
erhvervsliv, navnlig SMV'er og innovative nystartede virksomheder, og de europæiske forbrugere.
Europæisk bredbåndsstrategi
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse "Bredbånd i Europa: Investering i
digitalt drevet vækst". Teksten til konklusionerne findes i
16836/10.
17068/10
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0026.png
2.-3.XII.2010
EVENTUELT
Europæisk agentur for søfartssikkerhed
Kommissionen har forelagt et forslag om ændring af 2002-forordningen om oprettelse af et
europæisk agentur for søfartssikkerhed (EMSA) (15717/10). Formålet med ændringen er at
præcisere EMSA's rolle og udvide dets opgaver, navnlig til også at omfatte bekæmpelse af
forurening hidrørende fra offshore-olieoperationer, og ikke kun fra skibe som under den nuværende
forordning. (Jf. også orienterende note
17131/10.)
Medlemsstaternes gennemførelse af internationale søfartskonventioner
Kommissionen orienterede Rådet om situationen med hensyn til medlemsstaternes ratificering af
internationale søfartskonventioner (15978/1/10
+ADD2+
15978/10 ADD 1)
og opfordrede
medlemsstaterne til at fremskynde ratificeringsprocessen. Jo højere ratificeringsgraden er i EU-
medlemsstaterne, jo bedre kan EU forsvare sine standpunkter i Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO), eftersom det kun er de stater, der er blevet kontraherende parter i en
konvention, som må stemme om spørgsmål, der vedrører den pågældende konvention. I øjeblikket
har omkring totredjedele af EU's kyststater ratificeret omkring 90 % af konventionerne.
Tyrkiske restriktive foranstaltninger for Cypern, søtransporten i EU og frihandelen
Rådet noterede sig oplysningerne fra den cypriotiske delegation om de tyrkiske restriktioner på
skibe, der er registreret eller forvaltet i Republikken Cypern eller er under cypriotisk ejerskab, og på
skibe, der sejler fra cypriotiske havne direkte til tyrkiske havne (16273/10). Restriktionerne er ikke
kun til skade for Cypern som skibsregistreringsstat, væsentligt skibsadministrationscenter og
omladningscenter, men også for europæiske skibsredere og -forvaltere med tilknytning til Cypern
og søfarten mellem EU og Tyrkiet. Cypern påpegede, at de tyrkiske foranstaltninger er i strid med
bestemmelserne i henhold til associeringsaftalen og toldunionen mellem Tyrkiet og EU og er en
hindring for yderligere fremskridt i EU's medlemsforhandlinger med Tyrkiet. Cypern opfordrer til,
at der tages skridt til at fremskynde fjernelsen af disse restriktioner.
17068/10
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0027.png
2.-3.XII.2010
Luftfartstopmøde
Formandskabet orienterede Rådet om luftfartstopmødet, der blev afholdt den 26.-27. oktober i
Brugge med deltagelse af i alt 400 repræsentanter for den europæiske luftfartssektor. Der blev på
topmødet vedtaget en erklæring (16272/10), hvori der lægges vægt på konkurrencedygtighed, det
fælles europæiske luftrum, sikkerhedsstandarder og behovet for at nedbringe luftfartens indvirkning
på miljøet. Der bliver nedsat en teknisk gruppe, der skal følge op på resultaterne af topmødet.
Forhandlinger om en samlet luftfartsaftale med Brasilien
Kommissionen orienterede ministrene om resultaterne af de første tre runder af forhandlingerne om
en samlet luftfartsaftale med Brasilien, der sigter mod en gradvis åbning af markedsadgangen og et
udvidet reguleringssamarbejde. Der er allerede gjort betydelige fremskridt i forhandlingerne, som
blev holdt på grundlag af det mandat, som Rådet for Transport gav på sit foregående møde i oktober
(jf. pressemeddelelse
14826/10,
s. 9). En fjerde runde er planlagt til den 7.-9. december i Rio de
Janeiro.
Det fælles europæiske luftrum: præstationsmål
Kommissionen henledte ministrenes opmærksomhed på den kendsgerning, at der inden årets
udgang skal vedtages europæiske præstationsmål for luftfartstjenester og netfunktioner under
initiativet om det fælles europæiske luftrum, som skal forelægges medlemsstaterne til vedtagelse på
det kommende møde i SES-Udvalget (17246/10).
Opretholdelse af mobilitet for passagerer og gods i tilfælde af pludselig krise i
transportsektoren
Kommissionen orienterede Rådet om det forberedende arbejde i forbindelse med udarbejdelsen af
konkrete muligheder, der skal sikre, at passagerer og gods kan blive omdirigeret på effektiv og
rettidig vis i tilfælde af en pludselig transportkrise. På baggrund af erfaringerne fra krisen i
forbindelse med den vulkanske askesky, der lukkede for den europæiske flytrafik i foråret, har
Kommissionen kortlagt nogle vigtige forhindringer, som der skal rettes op på, herunder et lavt
beredskabsniveau, ineffektiv eller manglende koordinering mellem virksomheder og mellem
medlemsstaternes myndigheder samt ineffektiv informationshåndtering (16879/10).
På den ekstraordinære samling i maj efter det islandske vulkanudbrud understregede Rådet for
Transport behovet for at udvikle et sammenkoblet europæisk transportsystem, som i nødsituationer
muliggør et skift til andre transportformer.
17068/10
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0028.png
2.-3.XII.2010
Kollokvium om jernbaner som samlende element i Europa
Formandskabet orienterede ministrene om et kollokvium om jernbaner som samlende element i
Europa, der blev afholdt den 15. november 2010 i Liège med deltagelse af repræsentanter for den
europæiske jernbanesektor. Der blev på kollokviumet fokuseret på økonomisk og teknisk
interoperabilitet i jernbanesektoren. Der blev navnlig lagt vægt på behovet for at anlægge en
forbrugerorienteret tilgang, lette adgangen for nye serviceudbydere, øge gennemsigtigheden og
styrke den europæiske retlige ramme. Desuden blev der givet udtryk for støtte til alle initiativer, der
sigter mod at øge jernbanekapaciteten.
Ministerkonference om miljø og energi på transportområdet (MEET 2)
Den italienske delegation orienterede Rådet om resultaterne af den anden ministerkonference om
miljø og energi på transportområdet (MEET), der blev afholdt i Rom den 8.-9. november
(16628/10), hvor ministre fra hele verden og repræsentanter for relevante internationale
organisationer drøftede foranstaltninger til nedbringelse af drivhusgasemissioner og luftforurening
fra transport, samtidig med at der sikres udvikling gennem innovation og samarbejde. De blev enige
om, at der skal vedtages en række forskellige foranstaltninger, herunder styrket samarbejde om
udveksling af ekspertise og fremme af udviklingen af teknologiske løsninger på transportområdet.
Det europæiske genopretningsprogram for energiområdet
Kommissionen forelagde sin statusrapport om det europæiske genopretningsprogram for
energiområdet (16252/10).
Initiativet til udvikling af grøn energi
Rådet noterede sig den orientering, som den græske delegation gav på energiministermødet i
Organisationen for Det Økonomiske Samarbejde i Sortehavsområdet, der fandt sted den 12.
oktober 2010 i Nafplio (16304/10).
17068/10
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0029.png
2.-3.XII.2010
Konference mellem landene i Sydøsteuropa om energi: Energi uden grænser - fra en national
til en regional strategi
Rådet blev orienteret af den bulgarske delegation om ovennævnte konference, der fandt sted den
30. november 2010 i Sofia (16216/10).
Bæredygtighedskriterier for biomasse
Rådet noterede sig de oplysninger, som den portugisiske delegation forelagde om ovenstående
(17369/10).
Rapport om udviklingen inden for roamingtjenester i EU
Rådet noterede sig Kommissionens rapport om udviklingen inden for roamingtjenester i EU
(11711/10).
Internet Governance Forum
Kommissionen og formandskabet orienterede Rådet om det femte møde i Internet Governance
Forum, der blev afholdt den 14.-17. september 2010 i Vilnius (16848/10).
BEGIVENHED I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Ceremonien i forbindelse med undertegnelsen af et aftalememorandum for oprettelsen af North
Seas Countries' Offshore Grid Initiative fandt sted den 3. december i tilknytning til Rådets samling.
Aftalememorandummet blev undertegnet af ti lande: Danmark, Frankrig, Tyskland, Irland,
Luxembourg, Nederlandene, Norge, Sverige, Det Forenede Kongerige og Belgien.
17068/10
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453852_0030.png
2.-3.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Gødninger
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der sigter mod
at ændre forordning nr. 2003/2003 med henblik på at tilføje nye typer gødninger til listen og tilpasse
den til den tekniske udvikling.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da Rådet nu
har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig den.
Motorkøretøjer - krav til typegodkendelse
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af forordning:
om krav til typegodkendelse af fabrikantens lovpligtige fabrikationsplade og af
identifikationsnummer (VIN-nummer) og om gennemførelse af forordning nr. 661/2009
om krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed af motorkøretøjer,
påhængskøretøjer dertil samt systemer og komponenter;
om ændring af bilag IV og VI til direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en ramme for
godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer og
komponenter (rammedirektiv); og
om gennemførelse af forordning nr. 661/2009 med hensyn til krav til typegodkendelse af
visse klasser af køretøjer og påhængskøretøjer dertil for så vidt angår
afskærmningssystemer.
Udkastet til forordninger er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, hvilket betyder, at da
Rådet nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig dem.
17068/10
30
DA