Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3055+3056 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
FORSVARSMINISTERIET
NATO/EU-kontoret
24. november 2010
Rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvarsdelen) den 9. december 2010
SAMLENOTAT
Dagsorden
1. EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik: udvikling af militære kapaciteter ....................................... 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921549_0002.png
1. EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik: udvikling af militære kapaciteter
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
På rådsmødet forventes forsvarsministrene at drøfte udviklingen af militære kapaciteter inden for
rammerne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP). Endvidere forventes en orientering
om aktiviteter og projekter i Det Europæiske Forsvarsagentur. Det kan ikke udelukkes, at der vil
blive fremlagt udkast til rådskonklusioner om den militære kapacitetsudvikling med henblik på
vedtagelse på rådsmødet. Eventuelle rådskonklusioner vil ikke have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. EU’s militære operationer samt EU’s samarbejde med NATO og
andre internationale organisationer kan ligeledes ventes berørt på rådsmødet. Udviklingen af
militære kapaciteter i EU-regi, Det Europæiske Forsvarsagentur og EU’s militære operationer er
omfattet af det danske EU-forsvarsforbehold.
1. Baggrund
Udviklingen af EU’s militære kapaciteter inden for rammerne af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik
(CSDP) har været et centralt emne for det belgiske formandskab. Der har særligt været fokus på,
hvorledes udviklingen af militære kapaciteter i de europæiske lande kan forbedres og styrkes i
lyset af den finansielle og økonomiske krise. Drøftelsen på rådsmødet ventes således at ske som
opfølgning på det uformelle møde for EU’s forsvarsministre afholdt i september i Gent, hvor netop
fremme af multinationalt samarbejde om kapacitetsudvikling stod centralt. På rådsmødet kan
samarbejdet mellem EU og NATO om kapacitetsudvikling samt fremtiden for EU’s militære
”Headline Goal” efter 2010 ligeledes ventes drøftet.
Direktøren for Det Europæiske Forsvarsagentur ventes endvidere at orientere Rådet om status for
agenturets igangværende projekter og aktiviteter. I forbindelse med rådsmødet vil der blive
afholdt møde i styringskomitéen i ministerformat for Det Europæiske Forsvarsagentur.
Det kan ikke udelukkes, at der vil blive fremlagt udkast til rådskonklusioner om den militære
kapacitetsudvikling med henblik på vedtagelse på rådsmødet.
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i udviklingen af militære kapaciteter i EU.
Dette omfatter også Det Europæiske Forsvarsagentur, hvorfor Danmark ikke deltager i mødet i
styringskomitéen, der afholdes i forbindelse med rådsmødet.
Rådsmødet vil udgøre forsvarsministrenes sidste samling under det nuværende belgiske
formandskab. I det lys forventes EU’s militære operationer samt EU’s samarbejde med
internationale organisationer ligeledes at kunne blive genstand for drøftelse.
For så vidt angår EU’s militære operationer, ventes status for EU’s operation ”Atalanta” til
beskyttelse af nødhjælpsskibe og bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst, EU’s operation
”Althea” i Bosnien-Hercegovina og overgang til en trænings- og kapacitetsopbygningsmission samt
EU’s operation ”EUTM Somalia” fokuseret på træning af somaliske sikkerhedsstyrker i Uganda at
kunne blive berørt.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i EU’s militære operationer.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921549_0003.png
For så vidt angår EU’s samarbejde med internationale organisationer (NATO, FN og AU), ventes
særligt samarbejdet mellem EU og NATO at kunne blive genstand for drøftelse. Såvel EU’s høje
repræsentant for udenrigsanliggender, Catherine Ashton, som NATO’s generalsekretær, Anders
Fogh Rasmussen, har sat fokus på at fremme samarbejdet mellem de to organisationer.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formandskabet forventes at stile efter en drøftelse af den overordnede udvikling af EU’s
sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) med særligt fokus på udviklingen af de europæiske landes
militære kapaciteter, og hvordan denne udvikling kan fremmes og styrkes i lyset af den finansielle
og økonomiske krise, som mange lande i øjeblikket er påvirket af. Da rådsmødet samtidig vil
udgøre forsvarsministrenes sidste samling under det nuværende belgiske formandskab, forventes
formandskabet ligeledes at ville berøre status for EU’s militære operationer og EU’s samarbejde
med internationale organisationer (NATO, FN, AU).
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Regeringen lægger vægt på, at EU er i stand til at reagere hurtigt og effektivt på kriser og
katastrofer, herunder ikke mindst i tæt samarbejde med relevante internationale organisationer.
Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning blandt medlemslandene til den videre udvikling af EU’s sikkerheds- og
forsvarspolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik har senest været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 23. april 2010.
Side 3/3