Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3054 - Økofin Bilag 1
Offentligt
922913_0001.png
25. november 2010
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. december
2010
1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen
-
Sagen er ikke på dagsorden for rådsmødet (ECOFIN) den 7. december 2010, men for-
ventes sat på dagsorden for et snarligt rådsmøde mhp. vedtagelse
KOM(2010) 331
5) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet/Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
7) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober
2010
-
Rapport til Rådet
KOM-dokument foreligger ikke
8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010
a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- og
Vækstpagten
-
Rapport til Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke
9) Sundhedsrapport
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
11) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor
-
Rådskonklusioner
KOM(2010) 579
Side 19
Side 2
Side 5
Side 10
Side 22
Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenpunkt 1:
Moms – forlængelse af regel om minimumniveau for
normalsatsen
Resumé
Siden 1. januar 1993 har det været fastsat ved direktiv, at medlemslandene ikke må anvende en
normal momssats på under 15 pct. Reglen er tænkt som en overgangsordning, og har været tids-
begrænset. Den er blevet forlænget fire gange, og udløber 31. december 2010. Forslaget indebærer,
at reglen forlænges til 31. december 2015. Rådet ventes i lighed med tidligere at vedtage en er-
klæring om, at landenes normalsats ikke bør overstige 25 pct.
KOM(2010) 331
Baggrund
Ifm. overgangen til det indre marked den 1. januar 1993 var det ikke muligt blandt
medlemsstaterne inden da at nå til enighed om en harmonisering af momssatser-
ne. For at hindre, at store og stigende forskelle mellem de normalsatser medlems-
staterne anvender, skulle føre til øgede strukturelle skævheder i EU og konkurren-
cefordrejning, blev det som en overgangsordning besluttet at indføre en bestem-
melse, hvorefter niveauet for den normale momssats ikke må være under 15 pct.
Denne overgangsordning er siden blevet forlænget fire gange og udløber denne
gang den 31. december 2010.
Kommissionen har to gange fremsat forslag til nyt direktiv vedr. minimumsni-
veauet for normalsatsen for moms, hvorefter normalsatsen for moms ikke må
være mindre end 15 pct., og ikke må overstige 25 %. I begge tilfælde vedtog Rådet
i stedet beslutning om, at minimumsniveauet for den normale momssats fastsættes
i overensstemmelse med Kommissionens forslag, og en erklæring som fastslår, at
medlemslandene bør anstrenge sig for at undgå, at landenes normalsatser oversti-
ger det fastsatte minimumsniveau med mere end 10 pct. -point.
Indhold
Kommissionen har fremsat forslag om direktiv vedr. minimumsniveauet for nor-
malsatsen for moms, hvorefter overgangsordningen om minimumniveauet for
den normale momssats forlænges i 5 år indtil den 31. december 2015. Kommissi-
onen anfører i sin begrundelse for forslaget, at momssystemet – selv om der siden
1993 er sket forbedringer, herunder øget forbrugslandsbeskatning (dvs. at beskat-
ning af forbrug finder sted i og tilfalder det land hvori endeligt forbrug finder
sted) - fortsat lider under mangler og store administrative byrder. Derudover giver
nye økonomiske realiteter, teknologiske fremskridt og svigmønstre ifølge Kom-
missionen også anledning til nye udfordringer. Kommissionen ventes på den bag-
grund snarest at offentliggøre en grønbog med oplæg til en ny momsstrategi, hvor
også niveauet for de normale momssatser vil indgå.
Mens arbejdet med den ny momsstrategi pågår, vurderer Kommissionen det hen-
sigtsmæssigt at opretholde den eksisterende regel om, at normalsatsen for moms
skal udgøre mindst 15 pct. Det er Kommissionen forventning, at Rådet vil frem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
sætte en fornyet erklæring, hvorefter medlemslandene bør anstrenge sig for at
undgå, at forskellen mellem det fastsatte minimumsniveau for normalsatsen og
normalsatsen i EU's’ medlemslande overstiger 10 pct. -point. Den seneste erklæ-
ring har følgende ordlyd:
”Medlemsstaterne påtager sig – så langt som det kan forudses i dag – at de fra 1. januar 2006
til 31. december 2010 vil gøre sig alle anstrengelser for at undgå at udvide den gældende afstand
på 10 pct. -point mellem laveste og højeste normalsats for moms, som medlemsstaterne anvender.”
Hjemmelsgrundlag
Direktivforslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 113. Forslaget skal vedta-
ges med enstemmighed. Rådet træffer beslutning efter høring af høring af Euro-
pa-Parlamentet og det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EESC).
Nærhedsprincippet
Den gældende regel om et minimumniveau for normalsatsen for moms kan kun
ændres eller forlænges ved en fællesskabsretsakt. Forslaget er derfor i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet kan støtte forslaget, som det imidlertid foreslår udbygget.
Europa-Parlamentet foreslår således bl.a., at der indsættes en forpligtelse for
Kommissionen til senest 31. december 2013 at fremsætte forslag til lovgivning,
der erstatter den gældende momsovergangsordning i EU med en endelig moms-
ordning. Til det formål skal Kommissionen gennemføre omfattende konsultatio-
ner med alle interessenter, offentlige og private. Konsultationerne skal mindst
behandle bl.a. momssatser (herunder nedsatte momssatser og det ønskelige i even-
tuelt at fastsætte en højeste tilladt momssats).
Høring
Forslaget er en forlængelse af gældende ret, og en høring skønnes derfor ikke
nødvendig.
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Det nye forslag om forlængelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag. Regeringen vil kunne tiltræde en
eventuel erklæring fra Rådet i lighed med den seneste afgivne, hvorefter regerin-
gen vil anstrenge sig for at undgå at udvide forskellen mellem minimumsniveauet
for normalsatsen for moms på 15 pct. og den gældende normalsats i Danmark på
25 pct. udover 10 pct. –point.
Andre landes holdning
Alle medlemsstater vil formentlig kunne tilslutte sig direktivforslaget og en erklæ-
ring fra Rådet i lighed med seneste forlængelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Dagsordenspunkt 5:
Resumé
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning ventes at aflægge rapport om arbejdet under det
belgiske formandskab. Gruppen har undersøgt, om EU-landene overholder aftalen i adfærdsko-
deksen om at afvikle gældende skadelige ordninger og ikke at indføre nye sådanne ordninger.
Gruppen har desuden begyndt andre arbejdsopgaver. ECOFIN ventes at tage rapporten til
efterretning.
Baggrund
Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en
politisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat be-
skatning på selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. Alle
EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.
Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.
Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:
medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-
beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, og
er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører
fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med
udenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og
de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige
elementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-
deksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse
ved ”bred enighed”.
ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skal
undersøge
misbrug af bl.a. selskabsskatteregler og bl.a. evt. fælles forståelse af retsprak-
sis som følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, herunder forståel-
se af reel økonomisk virksomhed. EF-domstolen har lagt vægt på, at skatte-
regler, som skal hindre placering af indtægt i et selskab i et land eller område
med lav beskatning, er i strid med den fri etableringsret, hvis det pågælden-
de selskab faktisk udøver økonomisk virksomhed,
gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing
(dvs. interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),
administrativ praksis (herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalt
eller lokalt niveau), med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som
skadeligt, og
forholdet til tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske den 7. december
2010.
Indhold
Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsatte
arbejde med at overvåge overholdelse af medlemslandenes pligt til ”standstill”.
Standstill
Gruppen har fortsat undersøgelsen fra 1. halvår 2010 af tre ordninger om sel-
skabsbeskatning på hhv. Guernsey, Jersey og Isle of Man samt en ungarsk ordning
med nedsat beskatning af udenlandske renter.
Gruppen afventer
Guernseys
lovforslag om revision af selskabsbeskatningen.
Jersey
har indført en generel selskabsbeskatning på 0 pct. Beskatningen er på 10
pct. for banker, forsyningsselskaber samt faste ejendomsselskaber. Fysiske perso-
ner, hjemmehørende på Jersey, som ejer aktier i Jersey-selskaber, betaler person-
skat af udbytter fra selskaberne samt af den del af disse selskabers overskud, som
ikke udloddes.
Isle of Man
har en generel selskabsbeskatning på 0 pct. Beskatningen er på 10 pct.
for banker og for indkomst fra jord og ejendom. Fysiske personer, hjemmehøren-
de på Isle of Man, som ejer aktier i Isle of Man-selskaber, betaler personskat af
udbytter fra selskaberne samt af den del af disse selskabers overskud, som ikke
udloddes.
Gruppen anser de to ordninger for at være skadelige, idet den del af overskuddet i
selskaber på Jersey hhv. Isle of Man, der ikke udloddes som udbytte til aktionærer
på samme ø, beskattes hårdere, hvis selskabet er ejet af personer uden for øen,
end hvis selskabet er ejet af personer på øen. Gruppen anbefaler, at ECOFIN
anmoder arbejdsgruppen for skattespørgsmål under Rådet at undersøge, om så-
danne ordninger er omfattet af adfærdskodeksen.
Ungarn
har en særlig ordning, så ungarske selskaber kun betaler selskabsskat på 25
pct. af renter modtaget fra udlandet. Ordningen gælder altså ikke renter modtaget
fra Ungarn.
Ungarn oplyste, at ordningen er ved at blive ophævet med virkning fra 1. januar
2011 og uden overgangsregler. Ungarn vil give gruppen yderligere oplysninger
herom.
Luxembourg havde anmeldt planer om en ny ordning, hvor skattemyndighederne
ville kunne forhåndsgodkende et selskabs rentesats i skatteplanlægningsøjemed
ved lånefinansiering af andre selskaber i samme koncern (Group Financing Com-
panies – Advance Confirmation of Margins). Gruppen vil undersøge sagen nær-
mere i første halvår af 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
922913_0007.png
7
Slovenien havde i første halvdel af 2010 oplyst om nye skatteordninger, som mu-
ligvis kunne være i strid med adfærdskodeksen. Efter Kommissionens redegørelse
for dens undersøgelse af sagen, var gruppen af den opfattelse, at der ikke var
grund til yderligere undersøgelse. Kommissionen har også redegjort for dens un-
dersøgelse af nye skatteregler på Cypern. Adfærdsgruppen var også her enige om,
at der ikke var grund til yderligere undersøgelse af sagen.
Gruppens øvrige arbejde
Adfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del af
arbejdsprogrammet, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-
misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande.
Vedr.
anti-misbrug
har gruppen fortsat undersøgelsen af to elementer:
Indgående overførsel af overskud fra et land uden for EU til en modtager
i EU. Nogle EU-lande beskatter udbytter, som et selskab i disse lande
modtager fra et selskab i et land uden for EU, mens andre EU-lande ikke
beskatter sådanne udbytter. Det medfører risiko for, at udbytter fra et sel-
skab i et land uden for EU ledes gennem selskaber i et eller flere EU-
lande, som ikke beskatter sådanne betalinger, til det endelige modersel-
skab. Dette sker mhp. at undgå den beskatning, som moderselskabets EU-
land retmæssigt ville gennemføre, hvis udbyttet var betalt direkte. Grup-
pen enedes om en henstilling, hvorefter EU-landene skal imødegå skatte-
omgåelse ved kunstige transaktioner.
Lån med ret til andel i låntagers overskud. I visse tilfælde er grænseover-
skridende hybride lån
1
konstrueret således, at vederlaget for lånet anses
som en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehørende, men som
en udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende. Det kan
medføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i det først-
nævnte land, mens ”udbytteindtægten” ikke beskattes i det andet land.
Gruppen enedes om, at når vederlag for hybride lån anses som en udgift,
der medfører skattefradrag for betaleren i et EU-land, da skal det EU-
land, hvor modtageren er hjemmehørende, ikke kunne skattefritage veder-
laget som udbytte. Gruppen vil arbejde videre med denne sag i første
halvdel af 2011.
Vedr.
administrativ praksis
fortsatte gruppen drøftelsen af aspekter i forbindelse
med skattemyndighedernes administrative praksis og afgivelse af forhåndsbesked
(”rulings”) vedrørende beskatning. Gruppen besluttede i første halvdel af 2010, at
EU-lande kan informere gruppen om tilfælde af ”skadelige rulings” i andre lande,
dvs. forhåndsafgørelser, som medfører nedsættelse af beskatning i strid med ad-
færdskodeksen, i modsætning til forhåndsafgørelser, som giver en skatteyder bed-
1
Hybride lån er finansielle instrumenter, hvor lånet i en vis periode er fastforrentet og i en anden variabelt forrentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
re muligheder for at forudse skattemæssige konsekvenser af en transaktion. Et
bredt flertal i gruppen besluttede i første halvdel af 2010, at hvis skattemyndighe-
derne i et EU-land meddeler en skatteyder, hvorledes en lovregel skal fortolkes
eller anvendes for en grænseoverskridende situation eller transaktion, som kan
være af betydning for skattemyndighederne i et andet EU-land, da bør myndighe-
derne i førstnævnte land spontant underrette myndighederne i det andet land.
Gruppen drøftede generelt en række tilfælde, hvor de bør underrette hinanden om
sådanne forhåndsafgørelser.
Vedr.
forholdet til tredjelande
er gruppen tidligere nået til enighed om, at den især vil
give prioritet til at undersøge skattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen
har på den baggrund opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to lande
for at undersøge, i hvilket omfang, de kan tilslutte sig adfærdskodeksens princip-
per og kriterier. Kommissionen skal rapportere til gruppen ved udløbet af hvert
halvår. Kommissionen har i forlængelse af ovenstående redegjort for dens møder
med Schweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordrede Kommissionen til at fortsæt-
te disse møder og holde gruppen orienteret om fremskridt.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af ska-
delig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil styrke de offentlige
finanser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning
af skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt for Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN den 8. juni 2010.
Holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Regeringens holdning
Danmark er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterret-
ning.
Andre landes holdninger
Alle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tager
rapporten til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
922913_0010.png
10
Dagsordenspunkt 7:
Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU - op-
følgning på DER den 28.-29. oktober 2010
Resumé
ECOFIN forventes at drøfte en statusrapport vedrørende reformen af det økonomiske samarbej-
de i EU.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU.
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. EU-landene skal nu drøfte udmøntningen af Taskforcens rapport i en
reform af det økonomiske samarbejde, dvs. konkrete ændringer af Stabilitets- og
Vækstpagten m.v., på basis af Kommissionens forslag til retsakter. Der sigtes efter
principiel enighed vedrørende reformen i ECOFIN primo 2011 og efterfølgende
forhandlinger med Europa-Parlamentet med det mål, at reformen af det økono-
miske samarbejde kan være færdig i sommeren 2011.
ECOFIN ventes på rådsmødet den 7. december at drøfte en statusrapport vedrø-
rende arbejdet med reformen af det økonomiske samarbejde.
Indhold
ECOFIN forventes at drøfte en rapport om status for forhandlingerne om forsla-
gene til styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU. Forhandlingerne i den
Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) har taget udgangspunkt i Kommissio-
nens forslag af 29. september 2010 (KOM(2010)522, KOM(2010)523,
KOM(2010)524, KOM(2010)525, KOM(2010)526 og KOM(2010)527) samt fi-
nansminister-taskforcens rapport til DER den 28.-29. oktober 2010. Rapporten til
ECOFIN skal udstikke retningslinjerne for de videre drøftelser i EFC og en råds-
arbejdsgruppe med deltagelse af landenes finansministerier.
EU-landene har på nuværende tidspunkt drøftet følgende:
1.
2.
3.
4.
Muligheder for at styrke den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpag-
ten
En numerisk hovedregel til vurdering af hastigheden for nedbringelse af den
offentlige gæld
Finanspolitiske rammer
Overvågning af makroøkonomiske ubalancer
Ad 1: Muligheder for at styrke den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpag-
ten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Finansminister-taskforcen konkluderede, at den forebyggende del af Stabilitets- og
Vækstpagten skal styrkes, særligt skal vurderingen af efterlevelsen af reglerne i den
forebyggende del af Pagten fortsat baseres på ændringen i struktursaldoen, supple-
ret med en vurdering af udgiftsudviklingen fraregnet diskretionære skatteændrin-
ger. Betydelige afvigelser fra tilpasningsstien mod de mellemfristede budgetmål
(MTO) (som hovedregel en strukturel budgetforbedring på 0,5 pct. af BNP om
året) vil give anledning til yderligere skridt i form af fx en henstilling fra Rådet og i
sidste ende eventuelt økonomiske sanktioner for eurolandene. Taskforcen var
endvidere enig om, at den præcise metode og parametrene til at foretage denne
vurdering skulle defineres i sekundær lovgivning og/eller i adfærdskodeksen for
implementering af Stabilitets- og Vækstpagten.
Kommissionen har stillet forslag om, at den forebyggende del af Stabilitets- og
Vækstpagten skal indeholde regler om at foretage en vurdering af den årlige vækst
i de offentlige udgifter i forhold til en realistisk mellemfristet BNP-vækstrate, idet
der tages højde for diskretionære tiltag på indtægtssiden, jf. nærheds- og grundno-
tat vedr. KOM(2010)526. Drøftelserne i EFC har imidlertid vist, at der er bred
støtte til en mekanisme, hvor struktursaldoen forbliver den primære indikator i
forbindelse med overvågningen i den forebyggende del af Pagten.
EU-landene er enige om, at analysen af udviklingen i struktursaldoen for alle lande
skal suppleres med en helhedsvurdering, der særligt inddrager en analyse af væk-
sten i de offentlige udgifter fraregnet diskretionære skatteændringer. EU-landene
støtter generelt Kommissionens forslag om, at det mål for de offentlige udgifter,
som vurderes, er de totale primære udgifter, men der er opnået enighed om, at det
relevante mål for de offentlige udgifter skal ekskludere konjunkturbetingede æn-
dringer i udgifter til ledige for at sikre, at de automatiske stabilisatorer, der fx vir-
ker ekspansivt og bidrager til at styrke vækst og beskæftigelse under en lavkon-
junktur, kan slå igennem. Der er lagt op til, at lande, der mere end overholder
deres MTO, kan øge deres offentlige udgifter mere end den realistiske mellemfri-
stede BNP-vækstrate, selvom det ikke opvejes af tiltag på indtægtssiden, med
mindre der er stillet krav om andet i henstillinger vedrørende finanspolitik under
den forebyggende eller korrigerende del af overvågningen af makroøkonomiske
ubalancer. For lande, der ikke har opnået deres MTO, er der endvidere lagt op til,
at udgiftsudviklingen fraregnet diskretionære skatteændringer skal vurderes i for-
hold til en vækst, der ligger 1 pct.-point under den realistiske mellemfristede BNP-
vækstrate.
Der er endvidere bred enighed om, at der er behov for kvantitative tærskelværdier
i forhold til at kunne vurdere, hvorvidt der foreligger en signifikant afvigelse fra
tilpasningsstien mod MTO, som kan udløse yderligere skridt i form af fx en hen-
stilling fra Rådet. Det er foreslået at definere en afvigelse som signifikant, hvis
afvigelsen har en effekt på de offentlige finanser, som udgør mindst 0,5 pct. af
BNP i et år eller samlet over to år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
922913_0012.png
12
Ad 2: En numerisk hovedregel til vurdering af hastigheden for nedbringelse af den
offentlige gæld
Taskforcen konkluderede, at der er behov for et større fokus på den offentlige
gæld og finanspolitisk holdbarhed i den finanspolitiske overvågning. Særligt skal
EU-lande med en offentlig gæld over 60 pct. af BNP kunne blive omfattet af pro-
ceduren for uforholdsmæssigt store underskud, hvis gælden i en given periode
ikke er tilstrækkeligt aftagende i Traktatens forstand (i henhold til TEUF artikel
126, stk. 2), også selvom det offentlige underskud er under 3 pct. af BNP. De
præcise kvantitative kriterier, metoden og indfasningen af bestemmelserne for
vurderingen af, hvornår gælden er tilstrækkeligt aftagende, skal defineres og fast-
lægges i sekundær lovgivning og/eller i adfærdskodeksen for implementering af
Stabilitets- og Vækstpagten. Nye sanktioner og håndhævelsesmekanismer, som er
baseret på vurderingen af gældsudviklingen, kan ikke anvendes med tilbagevirken-
de kraft, og der er behov for en overgangsperiode.
Kommissionen foreslår at operationalisere Traktatens gældskriterium via en ho-
vedregel om, at gældsudviklingen overholder gældskriteriet, hvis forskellen mellem
gældsniveauet og referenceværdien er reduceret med 1/20 (5 pct.) om året over de
seneste tre år, jf. nærheds- og grundnotat vedr. KOM(2010)522.
EU-landene er generelt enige om at introducere en numerisk hovedregel for
gældsnedbringelse på linje med Kommissionens forslag. Der er samtidig enighed
om, at en numerisk hovedregel for gældsnedbringelse ikke skal erstatte kravet om
efterlevelse af landenes mellemfristede budgetmål (MTO) eller – i det omfang
MTO endnu ikke er opnået – en passende tilpasningssti mod MTO. I den forbin-
delse blev det noteret, at der er behov for yderligere arbejde ift. at implementere
Taskforcens anbefaling om, at lande med en offentlig gæld over 60 pct. af BNP
eller udtalte risici ift. gældsholdbarheden skal sikre en hurtigere tilpasning mod
MTO under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del.
Der er endvidere enighed om, at der skal foretages en helhedsvurdering, hvor alle
relevante faktorer, som foreslået af Kommissionen, skal tages i betragtning ifm.
vurderingen af gældsnedbringelsen. Kommissionen har lagt op til, at de relevante
faktorer skal tages i betragtning i det omfang, at afvigelsen fra hovedreglen om
gældsnedbringelse er begrænset. De relevante faktorer skal specificeres nærmere i
en adfærdskodeks. Der er imidlertid allerede enighed om, at konjunkturernes ef-
fekt på gældsudviklingen skal være blandt de relevante faktorer.
Ad 3: Finanspolitiske rammer
Taskforcen konkluderede, at de nationale finanspolitiske rammer skal styrkes for
at fremme den finanspolitiske disciplin og sikre efterlevelse af Stabilitets- og
Vækstpagten. Taskforcen blev således enig om, at der skal vedtages en række mi-
nimumskrav til de nationale finanspolitiske rammer, og at disse skal suppleres
med nogle ikke-bindende standarder, som skal anvendes ifm. vurderingen af stabi-
litets- og konvergensprogrammerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
EU-landene støtter generelt Kommissionens forslag om et direktiv med krav til de
finanspolitiske rammer og finder, at de foreslåede minimumskrav udgør en for-
nuftig og velfunderet basis for styrkelse af EU-landenes budgetrammer.
Kommissionen har gjort det klart, at efterlevelse af direktivet ikke nødvendigvis
kræver vedtagelse af nye love, men at nationale bestemmelser i bredere forstand
eller veletableret praksis også vil kunne være tilstrækkelige til at sikre efterlevelse
af direktivet.
Mht. de nationale offentlige regnskabssystemer understreger EU-landene vigtig-
heden af, at der med passende frekvens er troværdige finanspolitiske data til rå-
dighed. Kommissionen lægger op til, at der skal leveres månedlige data, men flere
lande har understreget problemerne og de potentielle omkostninger ved at ind-
samle kassebaserede data på månedsbasis, særligt for de lokale myndigheder (ni-
veauerne under staten i den offentlige sektor). På den baggrund drøftes det, hvilke
data for de offentlige finanser landene skal oplyse, særligt hvilke typer data (kasse-
baserede data eller andet), med hvilke frekvenser (månedsbasis, kvartalsbasis m.v.)
og hvilke niveauer af den offentlige sektor (stat, regioner, kommuner, ordninger
for social sikring).
Mht. direktivforslagets bestemmelser om prognoser og fremskrivninger er EU-
landene enige om, at det er relevant at inddrage alternative makroøkonomiske
scenarier og følsomhedsanalyser i landenes finanspolitiske planlægning. Et stort
flertal af lande kan også støtte offentliggørelse af følsomhedsanalyser, idet det
tages højde for troværdigheden og robustheden af budgettet, men der skal ikke
være tale om at præsentere alternative budgetter baseret på alternative økonomi-
ske scenarier. Derudover skal troværdigheden af de anvendte prognoser til bud-
getplanlægningen fremmes ved at sammenligne dem med prognoser fra andre
institutioner.
EU-landene er også enige om, at det skal være et EU-minimumskrav, at landene
skal have nationale numeriske finanspolitiske regler, mens udformningen, hånd-
hævelsen og overvågningen af sådanne numeriske finanspolitiske regler forbliver
national kompetence. Mht. de af Kommissionen foreslåede specifikationer er lan-
dene enige om, at et EU-krav om, at landene har regler vedrørende ”konsekvenser
i tilfælde af manglende overholdelse af de nationale numeriske regler”, skal forstås
bredt og ikke nødvendigvis indebære, at landene på egen hånd indfører nationale
(økonomiske) sanktioner. Desuden kan få klare og detaljerede undtagelsestilfælde,
fx relateret til alvorlige lavkonjunkturer og kriser, støtte reglernes troværdighed.
EU-landene er endvidere enige om, at effektive mellemfristede budgetrammer på
nationalt niveau er nødvendige for at sikre konsistens mellem den nationale fi-
nanspolitik og det mellemfristede perspektiv i Stabilitets- og Vækstpagten. Der er
desuden en fælles forståelse om, at flerårig finanspolitisk planlægning ikke kræver
flerårig budgetplanlægning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
922913_0014.png
14
Endelig er EU-landene enige om behovet for passende koordineringsmekanismer
på tværs af de offentlige delsektorer, som foreslået af Kommissionen, herunder
etablering af nationale numeriske finanspolitiske regler, der dækker alle offentlige
delsektorer. Der skal dog ikke være tale om en specifik finanspolitisk regel for
hver delsektor, eller at de samme regler skal gælde for alle delsektorer.
Der er lagt op til, at der skal foretages en periodevis vurdering af EU-landenes
finanspolitiske rammer. Landene vil bl.a. blive vurderet ift. de bindende mini-
mumskrav, deres budgetprocesser, finanspolitiske regler, mellemfristede budget-
rammer, finanspolitiske koordineringsmekanismer på tværs af de offentlige del-
sektorer og uafhængige offentlige institutioners rolle. Den første vurdering i 2011
vil omfatte alle EU-lande og eventuelt medføre landespecifikke konklusioner og
anbefalinger, således at disse i starten af 2012 kan indgå i vurderingen af stabili-
tets- og konvergensprogrammerne og eventuelle henstillinger om at bringe under-
skuddet ned under 3 pct. af BNP.
4. Overvågning af makroøkonomiske ubalancer
Taskforcen anbefalede at oprette en ny ramme til overvågning af makroøkonomi-
ske ubalancer. Den nye overvågningsramme skal bestå af to elementer: For det
første identificering og forebyggelse af risikoen for makroøkonomiske ubalancer
og svagheder, og for det andet korrektion af uforholdsmæssigt store makroøko-
nomiske ubalancer. Overvågningen skal vedrøre alle EU-lande. Behovet for politi-
ske tiltag er størst i lande med vedvarende og store betalingsbalanceunderskud og
tab af konkurrenceevne. I lande med store betalingsbalanceoverskud bør tiltag
endvidere sigte på at identificere og implementere strukturreformer, som styrker
den indenlandske efterspørgsel og vækstpotentialet.
Den forebyggende del
EU-landene støtter generelt Kommissionens forslag om en advarselsmekanisme
bestående af et indikatorbaseret ’scoreboard’ med indikative advarselstærskelvær-
dier og økonomisk analyse. Scoreboardet skal bestå af et lille antal simple, målbare
og tilgængelige indikatorer, herunder indikatorer som sigter på at identificere
fremkomsten af eksterne og interne makroøkonomiske ubalancer, sårbarheder og
konkurrenceevneudfordringer. Landene mener generelt, at betalingsbalancen,
nettobeholdningen af udenlandske aktiver og reale effektive valutakurser på
grundlag af enhedslønomkostninger udgør et godt udgangspunkt til at beslutte
hvilke indikatorer, der skal anvendes til overvågning af eksterne ubalancer. Ligele-
des udgør aktiviteten i byggesektoren som andel af den samlede aktivitet og bolig-
priser et godt udgangspunkt for overvågning af interne ubalancer, ligesom den
private gæld og kreditgivningen til den private sektor kan indgå, men der er behov
for yderligere arbejde på dette område.
EU-landene anerkender princippet om at differentiere indikatorerne i scoreboar-
det og tærskelværdierne mellem euro- og ikke-eurolande, idet det nærmere skal
fastlægges, hvordan differentieringen skal operationaliseres. Det er også central at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
tage nærmere stilling til, hvordan behandlingen af ubalancer på betalingsbalancen
skal operationaliseres.
Der er enighed om, at scoreboardet skal kunne tilpasses over tid og tage højde for
ændringer i de makroøkonomiske ubalancers natur samt mulige bedre indikatorer,
som måtte blive tilgængelige i fremtiden. Listen af indikatorer og fremtidige opda-
teringer skal endosseres af Rådet.
Tærskelværdierne skal fastsættes således, at de opdager opbygningen af ubalancer
på et tidligt tidspunkt, men samtidig undgår hyppige falske alarmer. EU-landene er
generelt enige om, at der blandt andet er behov for forskellige tærskelværdier for
eurolandene og ikke-eurolandene, særligt for lande med fleksible valutakurser,
såfremt det er berettiget på basis af statistiske og økonomiske analyser.
Der er bred enighed om, at resultaterne af scoreboardet hverken skal fortolkes
mekanisk, eller offentliggøres alene, men suppleres med økonomisk analyse, og
tilsammen kan dette danne grundlag for en dybdegående analyse af ubalancerne. I
den forbindelse er der enighed om behovet for at definere nogle generelle kriterier
for, hvornår en dybdegående analyse skal iværksættes, idet der skal tages højde for
det enkelte lands specifikke forhold og landets effekter på ØMU’en. Kommissio-
nen vil præsentere sin årlige rapport baseret på advarselsmekanismen og de øko-
nomiske analyser for Rådet og eurogruppen, som vil drøfte rapporten, før der
foretages dybdegående analyser. I forbindelse med en beslutning om at foretage
en dybdegående analyse tager Kommissionen højde for Rådets og eurogruppens
konklusioner, men det er Kommissionen, der træffer den endelige beslutning om
at iværksætte en analyse.
EU-landene er enige om, at dybdegående analyser skal være omfattende og ind-
drage en række analytiske værktøjer, indikatorer og kvalitativ landespecifik infor-
mation. De dybdegående analyser skal vurdere, hvorvidt der eksisterer ubalancer
og sårbarheder, hvorvidt disse er uforholdsmæssigt store, og, hvis det er tilfældet,
indikere retningen for passende politiktiltag til korrektion af ubalancerne. På basis
af en dybdegående analyse skal Kommissionen informere Rådet om, hvorvidt den
finder, at et land har ubalancer eller svagheder.
Den korrigerende del
EU-landene støtter generelt Kommissionens forslag vedr. en procedure for ufor-
holdsmæssigt store ubalancer, herunder processen, indholdet og vurderingen af
handlingsplanerne for korrigerende tiltag samt overvågning, vurdering af korrige-
rende tiltag og ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store ubalancer.
Der er endvidere bred støtte til forslaget om at kunne pålægge eurolandene øko-
nomiske sanktioner ifm. proceduren for uforholdsmæssigt store ubalancer. Sank-
tionerne skal kun relateres til manglende gennemførelse af tiltag for at adressere
ubalancerne, som er under regeringernes kontrol. Der er endvidere støtte til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
undersøge muligheden for at anvende ikke-økonomiske sanktioner, som eventuelt
kan udbredes til ikke-eurolandene.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om rapporten.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Rapporten har i sig selv ikke statsfinansielle konsekvenser, men de retsakter, som
efterfølgende vil skulle vedtages på basis af Kommissionens forslag, vil kunne
have statsfinansielle konsekvenser, jf. nærheds- og grundnotater om Kommissio-
nens forslag.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Rapporten har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte rapporten om status for forhandlingerne om forsla-
gene til styrket økonomisk samarbejde i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Regeringen lægger vægt på at styrke den
forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpagten,
der indebærer, at EU-landene skal arbejde for at opnå strukturel balance og kon-
solidere de offentlige finanser i gode tider, således at landene sikrer sig bedre mu-
lighed for at kunne gøre en indsats for vækst og beskæftigelse under lavkonjunk-
turer og kriser. Fra dansk side støttes således særligt initiativer, der kan sikre øget
efterlevelse af de mellemfristede mål om strukturelle budgetter tæt på balance.
Regeringen støtter, at der foretages en helhedsvurdering af tilpasningen mod de
mellemfristede mål med struktursaldoen som hovedindikator suppleret med andre
faktorer, herunder analyser af væksten i de offentlige udgifter i forhold til den
mellemfristede BNP-vækst. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på og arbej-
der aktivt for, at det mål for de offentlige udgifter, som inddrages i denne analyse
som bidrag til helhedsvurderingen, sikrer at de automatiske stabilisatorer kan slå
igennem, herunder under en lavkonjunktur.
Regeringen støtter et øget fokus på den offentlige gæld og finanspolitisk holdbar-
hed i Stabilitets- og Vækstpagten og kan under den
korrigerende del af Stabilitets- og
Vækstpagten
støtte en styrkelse af gældskriteriet i proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud, fx i kraft af en hovedregel for efterlevelse af Traktat-kriteriet om,
at gælden skal udgøre under 60 pct. af BNP eller falde med tilfredsstillende ha-
stighed. Regeringen arbejder for og lægger vægt på, at der i implementeringen af
en hovedregel for gældsnedbringelse foretages en helhedsvurdering af landenes
efterlevelse af gældskriteriet, der inddrager alle relevante forhold, herunder kon-
junkturudviklingen, og at reglen ikke på utilsigtet vis får en procyklisk effekt.
Regeringen kan støtte en styrkelse af de
nationale finanspolitiske rammer,
men lægger
vægt på, at der er en vis fleksibilitet ift. hvordan der sikres overensstemmelse mel-
lem de nationale finanspolitiske rammer og forpligtelserne i Traktaten. Regeringen
kan endvidere støtte, at der defineres visse fælles principper eller krav til de natio-
nale finanspolitiske rammer. Regeringen arbejder for, at kravene vedrørende stati-
stik for stat, regioner og kommuner står mål med merværdien og omkostningerne
ved at tilvejebringe data.
Regeringen støtter en bredere fokus på
makroøkonomiske ubalancer
i det finanspoliti-
ske samarbejde, herunder forslaget om en advarselsmekanisme med relevante
indikatorer i et scoreboard samt introduktionen af en procedure for uforholds-
mæssigt store ubalancer. En bredere økonomisk overvågning er relevant for alle
EU-lande. Regeringen arbejder for, at EU’s anbefalinger primært skal vedrøre
målene om korrektion af ubalancer og i videst muligt omfang give landene fleksi-
bilitet mht. valg af de konkrete politikinstrumenter. Regeringen lægger vægt på, at
indikatorerne fastlægges i Rådet efter forslag fra Kommissionen. Regeringen note-
rer sig støtten til forslaget om økonomiske sanktioner for eurolande og er indstil-
let på at drøfte mulighederne for ikke-økonomiske ”sanktioner”, fx offentliggørel-
se af mulige anbefalinger og henstillinger samt afrapportering til DER, for alle
EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Andre landes holdninger
Alle EU-lande ventes generelt at støtte rapporten om status for forhandlingerne om
forslagene til styrket økonomisk samarbejde i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
922913_0019.png
19
Dagsordenspunkt 8a:
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17.
december 2010 – Rapport om behandling af syste-
miske pensionsreformer under Stabilitets- og
Vækstpagten
Resumé
ECOFIN ventes at drøfte en rapport til DER den 16.-17. december 2010 om behandling af
omkostningerne ved systemiske pensionsreformer under Stabilitets- og Vækstpagten.
Baggrund og indhold
I forbindelse med Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 beslutte-
de DER, at Rådet skulle fremskynde arbejdet med, hvordan der skal tages højde
for effekten af pensionsreformer ifm. implementeringen af Stabilitets- og Vækst-
pagten, og at Rådet skulle rapportere til DER i december 2010. ECOFIN ventes
på den baggrund at drøfte en rapport til DER den 16.-17. december 2010 om
behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- og Vækstpagten.
Spørgsmålet om behandling af pensionsreformer under Stabilitets- og Vækstpag-
ten er blevet rejst af en gruppe af EU-lande ifm. det igangværende arbejde med at
styrke det økonomiske samarbejde i EU. Landene argumenterer for, at pensions-
reformer, som indfører et obligatorisk individuelt bidragsfinansieret fondsbaseret
pensionssystem i stedet for et skattefinansieret offentligt pensionssystem (”syste-
miske pensionsreformer”), styrker de offentlige finanser på lang sigt, men svækker
de offentlige finanser på kort sigt. Det kan mindske incitamentet til at gennemføre
sådanne reformer, særligt under et nyt styrket sanktionsregime i Pagten. Samtidig
medfører pensionsreformerne en ulige behandling ift. lande, der ikke har indført
sådanne reformer, idet disse landes offentlige finanser ikke er tilsvarende svækket
på kort sigt (mens landene til gengæld står over for store udfordringer på længere
sigt).
Rapporten fra finansminister-taskforcen under ledelse af DER-formanden nævner
på den baggrund, at der skal tages øget hensyn til effekten på underskuddet og
gælden af pensionsreformer, som indfører et obligatorisk individuelt bidragsfinan-
sieret fondsbaseret pensionssystem, der kan svække de offentlige finanser på kort
sigt, men styrke dem på lang sigt
2
.
Det fremgår af rapporten til DER, at ECOFIN er enig om, at systemiske pensi-
onsreformer med positive effekter på den langsigtede finanspolitiske holdbarhed,
men negative effekter på de offentlige finanser på kort sigt, er vigtige, og at reg-
lerne i Stabilitets- og Vækstpagten ikke skal mindske incitamenterne til at gennem-
føre sådanne reformer. ECOFIN er endvidere enig om, at revision af Traktatens
protokol nr. 12 vedr. proceduren for uforholdsmæssigt store underskud, de stati-
2
Se den endelige Taskforce-rapport her:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/117236.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
stiske regler under ESA 95 eller Eurostats beslutning fra 2004 om klassificering af
pensionssystemer ikke er aktuel.
Kommissionen har i sit forslag af 29. september 2010 til ændring af Stabilitets- og
Vækstpagtens korrigerende del foreslået regler, der øger Pagtens fleksibilitet i for-
hold til effekterne af pensionsreformer (KOM(2010)522). Kommissionen foreslår
således, at der skal tages hensyn til pensionsreformer, så et land med en offentlig
gæld under 60 pct. af BNP kan blive undtaget fra proceduren for uforholdsmæs-
sigt store underskud, hvis et underskuds overskridelse af grænsen på 3 pct. af
BNP netop skyldes en pensionsreform, uanset om underskuddet er tæt på 3 pct.
af BNP (hvilket er kravet for at kunne tage hensyn til effekterne af pensionsre-
former under de gældende regler), eller om underskuddet er noget større end 3
pct. af BNP. Kommissionen foreslår endvidere, at der som noget nyt også tages
højde for reformernes effekter på en offentlig gæld over 60 pct. af BNP. Kom-
missionen fastholder dog, i lighed med de eksisterende regler, at nettoomkostnin-
gerne ved en pensionsreform skal tages i betragtning i en overgangsperiode med
en lineært aftagende skala, således at der tages højde for 100 pct. af pensionsre-
formens effekt på de offentlige finanser det første år efter reformen og derefter en
stadigt aftagende andel i de følgende år.
Rapporten redegør for, at et centralt spørgsmål, der skal tages stilling til, vedrører
hvorvidt der skal tages fuldt ud hensyn til omkostningerne ved pensionsreformer
eller kun delvist hensyn med en aftagende andel og en endelig overgangsperiode.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om rapporten til DER.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten generelt skal give posi-
tive incitamenter til reformer, der styrker den langsigtede holdbarhed af de offent-
lige finanser, herunder pensionsreformer. Regeringen mener imidlertid, på linje
med Kommissionen og flertallet af EU-lande, at de eksisterende regler efter 2005-
reformen af Pagten faktisk tager højde for effekterne af sådanne reformer, men
regeringen venter at kunne støtte den øgede fleksibilitet, som der måtte kunne
opnås enighed om på baggrund af Kommissionens forslag under de igangværende
forhandlinger.
Andre landes holdninger
Et flertal af EU-lande støtter Kommissionens forslag om øget fleksibilitet ift. be-
handlingen af omkostningerne ved systemiske pensionsreformer i Stabilitets- og
Vækstpagten. En gruppe lande mener, at Kommissionens forslag ikke indebærer
tilstrækkelig fleksibilitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Dagsordenspunkt 9:
Resumé
Sundhedsrapport
ECOFIN ventes på det kommende møde at vedtage rådskonklusioner om sundhedssystemerne i
EU med udgangspunkt i en rapport fra EPC og Kommissionen. Rapporten er udarbejdet som
led i arbejdet med, at højne kvalitet i de offentlige finanser og øge kendskab til mulige områder
for forbedringer, herunder i EU-landenes sundhedssystemer. Landene ventes generelt at kunne
endossere de ventede rådskonklusioner.
Baggrund
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde den 7. december 2010 at vedtage
rådskonklusioner på baggrund af en rapport om sundhedssystemerne i EU, med
baggrund i forudgående drøftelse. Rapporten er udarbejdet af udvalget for øko-
nomisk politik (EPC) og Kommissionen som opfølgning på rådskonklusioner af
5. maj 2009 om den langsigtede holdbarhed af og kvaliteten i de offentlige finan-
ser i EU-landene. Konklusionerne anmodede bl.a. EPC og Kommissionen om at
fortsætte arbejdet med at forbedre grundlaget for en vurdering af kvaliteten i de
offentlige finanser, herunder via en systematisk analyse af efficiens og effektivitet i
de offentlige udgifter. EPC og Kommissionen gennemførte på den baggrund en
undersøgelse af institutionelle forhold kendetegnende for sundhedssystemerne i
EU-landene.
Indhold
Rådskonklusioner
Rådet ventes at støtte sundhedsrapporten fra EPC og Kommissionen og i dets
rådskonklusioner bl.a.
fremhæve,
at sundhedsrelaterede udgifter bidrager til økono-
misk velstand gennem højere erhvervsdeltagelse og produktivitet, og at sundhed
er afgørende i sammenhæng med en aldrende befolkning og længere arbejdsliv.
Rådskonklusionerne ventes yderligere at fremhæve, at medlemslandene i de kom-
mende år vil skulle balancere behovet for at levere sundhedsydelser af høj kvalitet
med en stigende efterspørgsel på et tidspunkt, hvor den økonomiske krise på
samme tid har lagt et pres på de offentlige finanser i medlemslandene og under-
streget behovet for skærpede budgetmæssige begrænsninger. Derudover ventes
konklusionerne at fremhæve, at sundhedsrelaterede udgifter ikke afholdes lige
effektivt på tværs af lande, og at det i mange lande er muligt at forbedre befolk-
ningens generelle sundhedstilstand uden stigende udgifter til sundhed. Givet et
stigende aldersrelateret pres på sundhedsudgifterne og den nuværende økonomi-
ske situation ventes Rådet at
gentage
sin opbakning til de tre ben i den såkaldte
Stockholm-strategi for håndtering af en aldrende befolkning (vedtaget af Rådet i
marts 2001), gennem gældsreduktion, øget beskæftigelse og produktivitet samt
reformer af pensionssystemet og sundheds- og plejesektoren. Rådet ventes at
an-
erkende,
at gennemførelsen af tiltag i de seneste to årtier rettet mod at forbedre
ressourceanvendelsen (”value for money”) i sundhedssektoren og opbremse vækst
i sundhedsrelaterede udgifter fortsat skal styrkes for at opnå den finanspolitiske
konsolidering, samtidig med at der sikres universel adgang til kvalitetsbehandling.
Prioriteret uddrag af rapporten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Sundhedsrapporten søger at identificere bestemmende faktorer for sundhedsud-
gifterne og derfor forskelle heri på tværs af EU-landene udover den rent demogra-
fiske faktor via inddragelse af organisatoriske og institutionelle karakteristika for
sundhedssystemerne i EU-landene. Dette vurderer EPC og Kommissionen, vil
kunne skabe grundlaget for yderligere omkostningseffektivisering i sundhedssy-
stemerne og dermed højne værdiskabelsen i sektoren ift. de ressourcer der alloke-
res hertil. Rapporten identificerer en række udfordringer, som sundhedssystemer-
ne i EU står overfor. Et bedre kendskab til landenes sundhedssystemer, vil kunne
bidrage til bedre at udpege de politikker, som kan styrke adgang til samt kvalitet af
sundhedsydelser samtidig med, at den finanspolitiske holdbarhed styrkes. Stigende
efterspørgsel og yderligere begrænsede ressourcer som følge af den økonomiske
krise, gør ifølge EPC og Kommissionen omkostningseffektivitet til et væsentligt
og afgørende mål.
Rapporten konstaterer, at øgede ressourcer til sundhedssystemerne i EU generelt
og en bredere dækning af sundhedsydelser, har været forbundet med store forbed-
ringer i den samlede EU-befolknings sundhedstilstand. Rapporten vurderer, at
sundhed bidrager til økonomisk velstand gennem erhvervsdeltagelse og produkti-
vitet, og vil være afgørende i sammenhæng med en aldrende befolkning og længe-
re arbejdsliv.
De samlede offentlige og private sundhedsrelaterede udgifter står for en betydelig
og stadig voksende del af de samlede ressourcer. EU-gennemsnittet udgjorde i
2008 9,6 pct. af BNP. Offentlige sundhedsrelaterede udgifter udgør også en bety-
delig andel af de samlede offentlige udgifter og af BNP, hvor EU-gennemsnittet i
2008 udgjorde hhv. 14,7 og 7,4 pct. Rapporten fastslår, at alle EU-lande står over
for et stærkt og voksende pres på deres sundhedssystemer.
På den baggrund ventes stigende effektivitet og efficiens i sundheds- og plejesek-
toren, og deraf følgende større værdi for givne ressourcer allokeret til sektoren,
ifølge rapporten at blive en af de væsentligste udfordringer for medlemslandene i
de kommende år. Udfordringen skærpes, vurderer rapporten, som følge af den
økonomiske krise, der ligger betydelige pres på rammemulighederne for at finan-
siere sundhedssektoren på det korte til mellemlange sigt i mange EU-lande. En
forbedring af omkostningseffektiviteten i sundhedssektoren er som følge heraf
blevet gjort desto mere presserende i mange EU-lande og en prioritet højt på den
politiske dagsorden.
Alle EU-lande har universel eller har næsten universel sundhedsdækning gennem
enten obligatoriske sociale sundhedsforsikringer eller nationale/lokale sundheds-
ordninger. Sundhedsdækningen under offentlig finansiering er omfattende. Alle
EU-lande anvender et system baseret på skattefinansiering af sundhedssektoren,
og som tillader undtagelser for at sikre adgang til sundhedsydelser for også mere
udsatte grupper.
Rapporten angiver, at niveauet for sundhedsudgifter er resultatet af et samspil
mellem efterspørgselsfaktorer og udbudssidefaktorer, og omtaler bl.a. risikoen for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
såkaldt udbyder-skabt efterspørgsel og unødvendig behandling som resultat af
forkerte incitamenter for udbyderen.
Den forventede levetid for befolkningen i EU er som helhed steget over det sene-
ste årti, om end der er store forskelle på tværs af visse EU-lande for såvel kvinder
som mænd. Længere forventet levetid er generelt blevet fulgt af et tilsvarende
antal gode leveår. En stor forskel mellem forventet levetid og antal gode leveår
resterer dog fortsat. Høje forekomster af livsstilssygdomme som følge af forkert
kost, alkoholforbrug, rygning og manglende motion eksisterer fortsat, og er for-
bundet med de primære årsager til dødelighed og sygelighed.
Rapporten konkluderer, at der generelt forekommer at være muligheder for at
forbedre omkostningseffektiviteten i sundhedssystemerne i EU, hvilket fremstår
endnu mere presserende i lyset af behovet for finanspolitisk konsolidering i EU-
landene.
Rapporten om væsentlige generelle udfordringer for sundhedssystemerne i EU-landene
Rapporten peger mod flere politikudfordringer på sundhedsområdet, som ifølge
rapporten bør adresseres i medlemslandene i de kommende år. Særligt er det nød-
vendigt, at medlemslandene i udformningen af deres sundhedssystemer:
1. Sikrer en holdbar finansieringsmæssig basis og en passende diversifikation
(”pooling”) og fordeling af midler;
2. Tilskynder til en omkostningseffektiv anvendelse af ordninger og sund-
hedsydelser gennem passende incitamenter;
3. Sikrer en balanceret sammensætning af personalemæssige færdigheder og
forbereder det fremtidige personalebehov som følge af aldring;
4. Reducerer unødig brug af specialist- og hospitalsbehandling imens den
primære sundhedsbehandling styrkes;
5. Sikrer en omkostningseffektiv anvendelse af medicin, som tillader innova-
tion;
6. Forbedrer styring i sundhedssektoren (beslutningstagning og ledelse);
7. Forbedrer datagrundlaget i sundhedssektoren for at understøtte præstati-
onsforbedring;
8. Anvender sundhedsteknologiske vurderinger mere systematisk i beslut-
ningsprocedurer;
9. Forbedrer sundhed gennem en mere effektiv sundhedsfremmende og syg-
domsforebyggende indsats i og uden for sundhedssektoren.
Rapporten om udfordringer for sundhedssystemet i Danmark
Rapportens gennemgang af Danmark viser, at en lang række reformer er gennem-
ført i Danmark over årene, som efter Rapportens vurdering i vid udstrækning har
vist sig succesfulde. Rapporten anbefaler, at Danmark fortsat forfølger sådanne
reformer. I den henseende vurderer rapporten, at de primære udfordringer for
den danske sundhedssektor er følgende:
At fortsætte konsolidering af Kommunalreformen fra 2007 og de nye be-
slutningsstrukturer resulterende herfra indenfor sundhedssektoren;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Fortsat fokusering på en balanceret sammensætning af personalemæssige
færdigheder i alle dele af sundhedssektoren, og et gennemskueligt henvis-
ningssystem mellem behandlingsled for at sikre en effektiv anvendelse af
ressourcer;
Forøgelse af hospitalernes produktivitet. I tillæg hertil, mhp. konsolidering
af de seneste års initiativer rettet mod reduktion af opgaveoverlap, forbed-
ret efficiens og kvalitet i hospitalssektoren, synes der at være rum for øget
anvendelse af endags operationsforløb (”day case surgery”) og øge udbud
af opfølgende pleje for patienter i plejesektoren for således at reducere
unødig anvendelse af akutbehandling for disse patienter;
Undersøger om yderligere tiltag er nødvendige for at kontrollere udgifter
til medicin, særligt hospitalsmedicin, som er steget i de senere år.
Fortsat fokus på sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktivite-
ter, givet påviste risikofaktorer.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. I det omfang rapporten og
rådskonklusionerne fører til større omkostningseffektivitet og efficiens i sund-
hedssektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang rap-
porten og rådskonklusionerne fører til større omkostningseffektivitet og efficiens i
sundhedssektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser for Danmark og EU-landene som helhed. Desuden bidrager
sundhed til økonomisk velstand gennem erhvervsdeltagelse og produktivitet, og
vil være afgørende i sammenhæng med en aldrende befolkning og længere ar-
bejdsliv.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Holdning
Regeringens holdning
Danmark kan generelt støtte sundhedsrapporten og de ventede rådskonklusioner.
Det er henset til behovet for konsolidering af de offentlige finanser på både kort
og langt sigt nødvendigt med en bedre ressourceanvendelse og styring på sund-
hedsområdet, herunder via øget produktivitet på sygehuse og i praksissektoren.
Andre landes holdning
Alle lande ventes generelt at kunne give opbakning til rapporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Dagsordenspunkt 11:
Resumé
Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor
På det kommende ECOFIN ventes drøftelse af rådskonklusioner vedrørende rammerne for
krisehåndtering i EU. Kommissionen offentliggjorde den 20. oktober 2010 en meddelelse om
samme emne. Rådskonklusionerne ventes at omfatte et ”roadmap” for kommende initiativer.
Baggrund og indhold
På det kommende ECOFIN ventes en drøftelse af rådskonklusioner vedrørende
rammerne for grænseoverskridende krisehåndtering i banksektoren. Rådskonklu-
sioner ventes at berøre en række emner relateret til kriseforebyggelse, krisehåndte-
ring og kriseløsning bl.a. inspireret af Kommissionens meddelelse om samme em-
ne offentliggjort den 20. oktober 2010. Af meddelelsen fremgår, at Kommissionen
forventer at fremsætte tre direktivforslag herom i juni 2011. Rådskonklusionerne
ventes endvidere at omfatte et ”roadmap” for kommende initiativer.
Det forventes, at konklusionerne bl.a. vil fremhæve:
at den kommende lovgivning i første omgang vil skulle omfatte alle kredit-
institutioner og investeringsbanker, der potentielt kan have systemisk be-
tydning, hvorefter lovgivningen sidenhen vil kunne udvides til at omfatte al-
le relevante finansielle institutioner.
at banksektoren skal bidrage til finansiering af kriser, og at det er vigtigt, at
reducere moral hazard, bl.a. ved at aktionærer og kreditorer bærer tab ved
bankafviklinger svarende til de tab, der ville have været, hvis banken var
blevet likvideret. På længere sigt skal der skabes mekanismer, som sikrer, at
den byrde, der ikke kan bæres af aktionærer og kreditorer, bæres af resten af
sektoren med henblik på at eliminere behovet for at anvende offentlige mid-
ler.
Det forventes endvidere, at rådet vil være enige om retningslinjer for den kom-
mende lovgivning, herunder:
at lovgivningen skal fremme grænseoverskridende samarbejde og forebygge
fragmenterede nationale tiltag
at sikre at alle finansielle institutioner kan afvikles uafhængigt af deres stør-
relse og betydning for finansiel stabilitet
at tre forskellige områder skal adresseres i lovgivningen: forebyggende tiltag,
tidlig indgriben og afvikling. Rådet ventes at være enig med Kommissionen
i, at det vil være nødvendigt med en gradvis tilpasning mod de fremtidige
rammer
at der skal udpeges resolutionsmyndigheder i medlemslandene
at der skal sikres lige behandling af aktionærer og kreditorer på tværs af
hjem- og værtslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
I forhold til forebyggende tiltag ventes rådet bl.a. at fremhæve:
at man støtter Kommissionens intention om at stille forslag om styrket til-
syn i forbindelse med revision af kapitalkravsdirektivet i 2011.
at robuste ”safeguards” er et element, der skal inddrages, når Kommissio-
nen præciserer de omstændigheder, under hvilke, der kan overføres aktiver
inden for en finansiel gruppe for at sikre lige behandling af alle kreditorer og
aktionærer på tværs af lande og for at beskytte mod negative effekter på den
finansielle stabilitet i de involverede medlemslande
at der skal arbejdes mod den hurtige implementering af detaljerede og pro-
portionale genopretnings- og afviklingsplaner for banker, som der var enig-
hed om i G20 skulle være implementeret ved slutningen af 2010.
I forhold til tidlig intervention ventes konklusionerne at bemærke, at tilsynene skal
tildeles yderligere værktøjer (f.eks. krav om begrænsning af udbytte-udbetalinger,
krav om begrænsning af konkrete eksponeringer eller aktiviteter, øgede rapporte-
ringskrav m.v.), og at værktøjerne vil skulle kunne anvendes også i de situationer,
hvor det er sandsynligt, at en finansiel institution fremadrettet ikke vil kunne op-
fylde kapitalkravsdirektivet. Med andre ord skal det ikke først være muligt at bruge
disse værktøjer, efter det er konstateret, at f.eks. en bank ikke overholder lovgiv-
ningen.
I forhold til afvikling ventes rådet bl.a. at opfordre Kommissionen til:
at tydeliggøre de lovgivningsmæssige afviklingsværktøjer, som kan under-
støtte et afviklingsregime, samtidig med at der sikres tilstrækkelig fleksibilitet
til at kunne løse en konkret, specifik krise når den opstår.
at tydeliggøre samarbejdet mellem afviklingsmyndigheder og andre myndig-
heder, herunder deres respektive roller
at overveje mekanismer, der kan forenkle likvidering af grænseoverskriden-
de finansielle institutioner, således at myndighederne i moderselskabets
hjemland vil skulle kunne varetage juridiske processer for hele selskabet un-
der betingelse af, at der skabes robuste ”safeguards”, der sikrer lige behand-
ling af alle kreditorer og aktionærer på tværs af lande.
at udvikle en ramme, hvor nedskrivning af gæld kan være et effektivt red-
skab til afvikling af banker, herunder store systemiske finansielle institutio-
ner (SIFIs). Kommissionen skal i den forbindelse overveje Basel Komiteens
forslag om at store systemiske finansielle institutioner skal have en tabs-
absorberende kapacitet, som er større end andre institutioner.
I forhold til finansiering af afviklingsordninger ventes konklusionerne at fremhæ-
ve:
at Rådet er enig med Kommissionen om, at en troværdig afviklingsordning
kræver passende finansiering samt en præcisering af, hvornår en sådan fi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
nansieringsmulighed vil kunne anvendes inden for rammerne af statsstøtte-
reglerne.
at Rådet har noteret sig Kommissionens forslag om at ex-ante finansiering
af afviklingsordninger suppleres af ex-post finansiering.
at der bør skabes konsistens mellem indskydergaranti- og afviklingsordnin-
ger. Rådet vil formentlig efterspørge, at Kommissionen undersøger den
samlede belastning for sektoren ved at finansiere ordningerne og potentiel
synergi mellem ordningerne.
Det forventes endvidere, at ECOFIN vil drage konklusioner om kortsigtsaspekter
i relation til bankafgifter og bankskatter, bl.a. med henblik på at begrænse dob-
beltbeskatning og sikre lige konkurrencevilkår.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne ventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser.
Hensigten med forslagene er at styrke rammerne for finansiel stabilitet i EU med
henblik på at adressere risici tidligere og bedre, og dermed reducere de potentielle
fremtidige omkostninger forbundet med finansiel ustabilitet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne ventes ikke i sig selv at have samfundsmæssige konsekvenser.
Hensigten med forslagene er at styrke rammerne for finansiel stabilitet i EU med
henblik på at adressere risici tidligere og bedre, og reducere de samfundsmæssige
omkostninger forbundet med finansiel ustabilitet.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Rådskonklusioner
om samme emne er blevet forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN møderne d.
9. oktober 2007, d. 14. maj 2008, d. 20. oktober 2009, d. 2. december 2009 og d. 18.
maj 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen kan generelt støtte rådskonklusioner med de ventede hovedelementer.
Andre landes holdninger
Der forventes generel støtte til rådskonklusioner med de ventede hovedelementer.