Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1073177_0001.png
1073177_0002.png
1073177_0003.png
1073177_0004.png
1073177_0005.png
UdenrigsministerietJuridisk Tjeneste, EU-retskontoretAsiatisk Plads 2 – 1448 København KTlf.: 33 92 19 32 Fax: 33 92 03 03
30.januar2012
JTEU j.nr. 400.A.5-3-0
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesseTil orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre ugeri retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsatprocesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelseaf generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af dendanske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse afdom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolenshjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:Sagsnr.C-210/10Titel og kortsagsresuméMártonUrbán mod Vám- ésPénzügyorsegÉzak-alföldiRegionálisParancsnokságaSagen vedrører: Er en sanktionsordning, hvorefter der pålægges enensartet bøde på 100.000 HUF for enhver overtrædelse afbestemmelserne i artikel 13-16 i Rådets forordning nr. 3821/85 omanvendelsen af kontrolapparatets diagramark inden for vejtransportforenelig med proportionalitetsbetingelsen i artikel 19, stk. 1 og 4 iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 omharmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport ogom ændring af Rådets forordning nr. 3821/85 og nr. 2135/98 samtophævelse af Rådets forordning nr. 3820/85? Er en sanktionsordning,som ikke differentierer med hensyn til bødens størrelse på grundlag afden begåede overtrædelses grovhed, forenelig medproportionalitetsprincippet? Er en sanktionsordning, som ikke tillader, atder tages hensyn til formildende omstændigheder ved vurderingen aflovovertrædelsen, forenelig med proportionalitetsprincippet? Er ensanktionsordning, som ikke differentierer på grundlag aflovovertræderens personlige omstændigheder, forenelig medproportionalitetsprincippet?Tyskland mod KommissionenPåstand: Kommissionens afgørelse af 5. december 2008 (SG.E.3/RG/mbp D(2008) 10067) om – imod forbundsregeringens indsigelsei henhold til art. 2, stk. 5, i forordning (EF) nr. 1049/2001 – at giveprivate ansøgere aktindsigt i dokumenter hidrørende fra de tyskemyndigheder i traktatbrudssag nr. 2005/4569.Kommissionen mod NederlandenePåstand: At Nederlandene har tilsidesat sine forpligtelser i henhold tilProcesskridtDomDato09.02.12
T-59/09
Dom
14.02.12
C-542/09
GA
16.02.12
1
artikel 45 TEUF og artikel 7, stk. 2, i forordning nr. 1612/68/EØF (omarbejdskraftens frie bevægelighed inden for Fællesskabet ), idetvandrende arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som stadig erafhængige af dem, skal opfylde et bopælskrav, den såkaldte »tre-ud-afseks-års-regel«, for inden for rammerne af WSF at kunne komme ibetragtning til studiefinansiering af et studium i udlandet.
2
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:Sagsnr.C-130/10Titel og kortsagsresuméParlamentet mod RådetPåstand: Annullation af Rådets forordning (EU) nr. 1286/2009 af 22.december 2009 om ændring af forordning (EF) nr. 881/2002 omindførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger mod vissepersoner og enheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, Al-Qaida-organisationen og Taliban. Virkningerne af Rådets forordning (EU) nr.1286/20 opretholdes, indtil den er blevet erstattet.Europa-Parlamentet anser Rådets forordning (EU) nr. 1286/2009 af 22.december 2009 om ændring af forordning (EF) nr. 881/2002 omindførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger mod vissepersoner og enheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, Al-Qaida-organisationen og Taliban, for ugyldig af følgende grunde:— henset til dens formål og indhold er det korrekte retsgrundlag forforordningen artikel 75 i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde— subsidiært var betingelserne for at anvende artikel 215 i traktaten omDen Europæiske Unions funktionsmåde ikke opfyldt, idet der ikkegyldigt var fremlagt et forslag, og Rådet ikke tidligere havde vedtaget enbeslutning i henhold til kapitel 2 i afsnit V i traktaten om DenEuropæiske Unions funktionsmådeDA C 134/26 Den EuropæiskeUnions Tidende 22.5.2010Hvis Domstolen erklærer den anfægtede forordning for ugyldig, foreslårParlamentet dog, at Domstolen anvender sin skønsbeføjelse til atopretholde virkningerne af den anfægtede forordning i henhold tilartikel 264, stk. 2, i TEUF, indtil den er blevet erstattet.Grækenland mod KommissionenPåstand: Under søgsmålet til prøvelse af Kommissionens beslutningK(2009) 7044 endelig udg. af 24. september 2009 om »udelukkelse fraEF-finansiering af visse udgifter, som medlemsstaterne har afholdt forDen Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL),Garantisektionen, Den Europæiske Garantifond for Landbruget(EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne (ELFUL)« (EUT L 257, s. 28) har Den HellenskeRepublik til støtte for påstanden om annullation fremført følgende toanbringender for så vidt angår de finansielle korrektioner, som den erblevet pålagt.Martin Luksan mod Petrus van der LetSagen vedrører: Fortolkning af Rådets direktiv 92/100/EØF (omudlejnings- og udlånsrettigheder samt om visse andreophavsretsbeslægtede rettigheder i forbindelse med intellektuelejendomsret), Rådet direktiv 93/83/EØF (om samordning af vissebestemmelser vedrørende ophavsrettigheder og ophavsbelægtederettigheder i forbindelse med radio- og tv-udsendelse via satellit ogviderespredning pr. kabel), Rådets direktiv 93/98/EØF (omharmonisering af beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtederettigheder) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF(om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtederettigheder i informationssamfundet).C-210/10MártonUrbán mod Vám- ésPénzügyorsegÉzak-alföldiRegionálisParancsnokságaSagen vedrører: Er en sanktionsordning, hvorefter der pålægges enensartet bøde på 100.000 HUF for enhver overtrædelse afDom09.02.12ProcesskridtGADato31.01.12
T-469/09
Dom
02.02.12
C-277/10
Dom
09.02.12
3
bestemmelserne i artikel 13-16 i Rådets forordning nr. 3821/85 omanvendelsen af kontrolapparatets diagramark inden for vejtransportforenelig med proportionalitetsbetingelsen i artikel 19, stk. 1 og 4 iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 omharmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport ogom ændring af Rådets forordning nr. 3821/85 og nr. 2135/98 samtophævelse af Rådets forordning nr. 3820/85? Er en sanktionsordning,som ikke differentierer med hensyn til bødens størrelse på grundlag afden begåede overtrædelses grovhed, forenelig medproportionalitetsprincippet? Er en sanktionsordning, som ikke tillader,at der tages hensyn til formildende omstændigheder ved vurderingen aflovovertrædelsen, forenelig med proportionalitetsprincippet? Er ensanktionsordning, som ikke differentierer på grundlag aflovovertræderens personlige omstændigheder, forenelig medproportionalitetsprincippet?T-59/09Tyskland mod KommissionenPåstand: Kommissionens afgørelse af 5. december 2008 (SG.E.3/RG/mbp D(2008) 10067) om – imod forbundsregeringensindsigelse i henhold til art. 2, stk. 5, i forordning (EF) nr. 1049/2001 –at give private ansøgere aktindsigt i dokumenter hidrørende fra de tyskemyndigheder i traktatbrudssag nr. 2005/4569.Electrolux mod KommissionenOg Whirlpool Europe mod KommissionenPåstand:Kommissionens beslutning C(2008) 5995 ogKommissionensbeslutning C(2008) 599annulleres i sin helhed, da en eller flere af de(kumulative) betingelser i Fællesskabets rammebestemmelser forstatsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte virksomhederikke er opfyldt, eller da Kommissionen under alle omstændigheder harundladt i fornødent omfang at sikre sig, at hver enkelt af dissebetingelser er opfyldt. Subsidiært, annulleres beslutningen i sin helhedunder henvisning til manglende overholdelse af begrundelsespligten iartikel 253 EF.Toshiba Corporation m.fl. mod Den tjekkiskekonkurrencebeskyttelsesmyndighedSagen vedrører: Fortolkning af TEUF art. 101 (tidligere TEF art. 81),Rådets forordning 1/2003 (om gennemførelse af konkurrencereglerne itraktatens artikel 81 og 82), Kommissionens meddelelse omsamarbejdet inden for netværket af konkurrencemyndigheder ogprincippet ne bis in idem, som er knæsat i artikel 50 i charteret omgrundlæggende rettigheder.Kommissionen mod NederlandenePåstand: At Nederlandene har tilsidesat sine forpligtelser i henhold tilartikel 45 TEUF og artikel 7, stk. 2, i forordning nr. 1612/68/EØF (omarbejdskraftens frie bevægelighed inden for Fællesskabet ), idetvandrende arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som stadig erafhængige af dem, skal opfylde et bopælskrav, den såkaldte »tre-ud-afseks-års-regel«, for inden for rammerne af WSF at kunne komme ibetragtning til studiefinansiering af et studium i udlandet.Costa m.fl.Sagen vedrører: Fortolkning af TEF art. 43 og 49 [TEUF art. 49 og 56]med hensyn til etableringsfriheden og den frie udveksling aftjenesteydelser i sektoren for indgåelse af væddemål om resultat afsportsbegivenheder med henblik på at afgøre om de nævntebestemmelser muliggør eller hindrer en national lovgivning, somfastlægger en monopolordning for staten og et system medDom14.02.12
T-115/09og T-116/09
Dom
14.02.12
C-17/10
Dom
14.02.12
C-542/09
GA
16.02.12
C-72/10og C-77/10
Dom
16.02.12
4
koncessioner og tilladelser.C-182/10Marie-Noëlle Solvay m.fl. mod RégionwalonneSagen vedrører: Fortolkning af artikel 2, nr. 2, artikel 3, stk. 9, artikel 6,stk. 9, artikel 9, stk. 1, 2, 3 og 4 og artikel 10a i Århuskonventionen omadgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samtadgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet. Fortolkning afartikel 1, stk. 5 og artikel 6, stk. 3 og 4 i Rådets direktiv 85/337/EØFom vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning påmiljøet.SabamSagen vedrører: Giver direktiv 2001/29 (om harmonisering af visseaspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder iinformationssamfundet) og 2004/48 (om håndhævelsen af intellektuelleejendomsrettigheder) sammenholdt med direktiv 95/46 (om beskyttelseaf fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysningerog om fri udveksling af sådanne oplysninger), 2000/31 (om visse retligeaspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, idet indre marked (»Direktivet om elektronisk handel«)) og 2002/58 (omdatabeskyttelse inden for elektronisk kommunikation), som fortolketnavnlig i henhold til art. 8 og 10 Den EuropæiskeMenneskerettighedskonvention, medlemsstaterne mulighed for at tilladeen national ret, der skal behandle en sags realitet, og alene på grundlagaf en retsforskrift, der bestemmer, at ”[d]er kan ligeledes [af dennationale ret] nedlægges påbud om ophør over for mellemmænd, hvistjenesteydelser anvendes af tredjemænd til at krænke ophavsretten elleren beslægtet rettighed”, at pålægge en hosting-tjenesteyder over for sinekunder, helt generelt og præventivt og for hosting-tjenesteyderens egenregning og uden tidsbegrænsning at indføre et system med filtrering afstørstedelen af de oplysninger, der lagres på hosting-tjenesteyderenstjenesteydelser, med henblik på i disse servere at identificereelektroniske filer, der indeholder musikværker, kinematografiske værkereller audiovisuelle værker, som sagsøger hævder at have rettigheder til,og dernæst blokere udvekslingen af disse filer?Jaroslaw Wawrzyniak Mod Agentur fürArbeitMönchengladbach -FamilienkasseSagen vedrører: Fortolkningen af Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71af 14. juni 1971 om anvendelse af de sociale sikringsordninger påarbejdstagere og deres familiemedlemmer, der flytter inden forFællesskabet?Van LaarhovenBelastingadvies ModStaatssecretaris vanFinanciënSagen vedrører: Er sjette direktivs artikel 17, stk. 6, litra a), til hinder forændringer i en fradragsbegrænsende ordning som den foreliggende, medhvilken en medlemsstat har villet gøre brug af den i bestemmelsenhjemlede mulighed for at udelukke (fortsat at udelukke) fradrag forbestemte goder og tjenesteydelser, såfremt det beløb, der ikke kanfradrages, på grund af ændringerne i de fleste tilfælde er blevet større,men hvorved principperne i og opbygningen af denfradragsbegrænsende ordning ikke er blevet ændret? Såfremt det førstespørgsmål besvares bekræftende, skal de nationale domstole heltudelade at anvende den fradragsbegrænsende ordning, eller er dettilstrækkeligt at undlade at anvende ordningen i det omfang, den harudvidet anvendelsesområdet for de undtagelser eller begrænsninger, dervar gældende på tidspunktet for sjette direktivs ikrafttrædelse?Dom16.02.12
C-360/10
Dom
16.02.12
C-611/10– C-612/10
GA
16.02.12
C-594/10
Dom
16.02.12
5