Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 266
Offentligt
EU & International politikJ.nr. 2012 - 287Ref. japedDen 27. januar 2012
Orientering af Miljøudvalget om de danske formandskabsprioriteter på miljøområdet
På miljøområdet er der overordnet 2 prioriteter for det danske EU-formandskab.Den første prioritet er at gennemføre et effektivt og en velforberedt ledelse af arbejdet i Rådet og atetablere et tæt og tillidsfuldt partnerskab med Europa Parlamentet om de specifikke sager, der skalforhandles. Ambitionen er at fremme forhandlingerne på de enkelte sager i størst mulig grad og opnåpolitisk enighed om så mange sager, som muligt under formandskabet.Danmark overtog den 1. januar følgende sager fra det polske EU-formandskab:- Svovl i marine brændsler- Seveso III-direktivet (om større uheld fra virksomheder)- PIC-forordningen (om eksport og import af farlige kemikalier).- GMO-forslaget (om en revidering af udsætningsdirektivet)På disse sager vil det danske formandskab søge at bringe forhandlingerne så langt som muligt ogsøge at opnå enighed. Folketinget er tidligere blevet orienteret om disse sager som led i denalmindelige EU-beslutningsprocedure.Desuden forventes det, at Kommissionen vil fremlægge nye forslag, herunder:- prioriterede stoffer i vandmiljøet- Life+ (om EU’s klima og miljøstøtteordning).- Skibsophugning (om implementering af Hong Kong Konventionen i EU)På disse forslag vil det danske EU-formandskab søge at bringe forhandlingerne så langt som muligtfor at opnå enighed i Rådet. Folketinget vil blive orienteret om disse sager i overensstemmelse medden almindelige EU-beslutningsprocedure.Den anden prioritet for det danske EU-formandskab, er at bidrage til at sætte retningen for EU’smiljøpolitik i de kommende år. I den forbindelse vil Danmark følge op på Europa 2020 strategien ogdens fokus på bæredygtig vækst og ressourceeffektivitet ved at udvikle en handlingsplan formiljøpolitikkens bidrag til grøn omstilling i Europa.Den nuværende finansielle krise sætter en vanskelig ramme for det danske formandskab, men svaretpå den nuværende krise ikke er en business as usual tilgang. Svaret i stedet et en koordineret ogintegreret tilgang, som adresserer den finansielle krise, klimakrisen og ressourcekrisen på samme tid.I den forbindelse er Kommissionens Roadmap til et ressourceeffektivt Europa et vigtigt grundlag i enstrategi for Europas grønne omstilling. Strategien skal omfatte alle ressourcer og ikke kun energi.
Bevaringen og sikringen af vores naturgrundlag, herunder biologisk mangfoldighed og vand, ercentrale i skabelsen af et rigt og konkurrencedygtigt Europa. Da det samtidigt er centralt at indbyggegrønne hensyn overalt i EU’s sektorpolitikker, er revisionen af den fælles landbrugs- og fiskeripolitikvigtig for, at der kan ske et reelt løft ift. naturforvaltning og beskyttelse af biologisk mangfoldighed.Visionen om en grøn økonomi og målene og initiativerne i roadmappen til et ressourceffektivtEuropa bør være en central del af et kommende 7. miljøhandlingsprogram. Et nyt 7.miljøhandlingsprogram bør være fokuseret. Ud over ressourceeffektivitet og grøn økonomi, så børdet indeholde implementeringen af Nagoya-målene, indsatsen i EU for at mindske C02 forurening ogtilpasning til klimaforandringer. Endelig bør sundhed og kemikalier, samt efterlevelse ogimplementering af lovgivningen i EU landene være centrale temaer.På den globale dagsorden har det danske formandskab en stor udfordring ift. at forberede og afslutteforhandlingerne om Rio+20. Mødet er af stor betydning og det er nødvendigt, at EU tager lederskab iden forbindelse og får sat et fodaftryk.
2