Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 435
Offentligt
1122672_0001.png
1122672_0002.png
1122672_0003.png
14. maj 2012Sag 2012-0026940/idaros

Kommissionens høring om fremtiden for europæisk selskabsret

Baggrund

Kommissionens høring om fremtiden for europæisk selskabsret er resul-tatet af et længerevarende forløb, der blev igangsat af Kommissionen iefteråret 2010 med det formål at gentænke EU-selskabsretten. Kommis-sionen nedsatte dengang en reflektionsgruppe med deltagelse af frem-trædende selskabsretseksperter fra en række medlemslande, herunderDanmark.Resultatet af dette arbejde dannede grundlag for en offentlig selskabs-konference i maj 2011 arrangeret af Kommissionen. På denne konferen-ce drøftede erhvervslivets interessenter med afsæt i reflektionsgruppensrapport mulighederne for fremtidens europæiske selskabsret. Den aktuel-le høring om den fremtidige selskabsret i Europa er Kommissionens næ-ste skridt i processen.På grundlag af den aktuelle høring og de øvrige input, som Kommissio-nen har modtaget undervejs i processen, forventer Kommissionen i ok-tober 2012 at offentliggøre en handlingsplan med forslag til initiativer,der skal danne grundlag for arbejdet med EU-selskabsretten i de kom-mende år.Fra dansk side er der taget aktivt del i hele denne proces. Der har natio-nalt været gennemført en række møder med erhvervslivets interessentergennem bilaterale møder, specialudvalgshøringer og en brugerundersø-gelse blandt udvalgte advokater, revisorer, virksomheder og akademike-re med henblik på at afdække de danske interesser. Fra dansk side harder desuden været afholdt en række bilaterale møder med repræsentanterfra andre medlemslande og med relevante kontakter i Europa Parlamen-tet og i Kommissionen.

Specialudvalgshøringen af Kommissionens høring

Kommissionens høring har været sendt i høring i Specialudvalget forKonkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål, og det har givet an-ledning høringssvar fra hhv. Forbrugerrådet, KL, Liberale Erhvervs Råd,Danske Revisorer FSR, Finansrådet og Danmarks Rederiforening.
ERH VERVSS TYRELSE N
Kampmannsgade 11780 København V
Tlf.Fax
33 30 77 0033 30 77 99
CVR-nr 10 15 08 17[email protected]www.erst.dk
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
2/3
Regeringens besvarelse af Kommissionens elektroniske spørgeskema ta-ger afsæt i nationale tilkendegivelser på området.

Regeringens besvarelse

Regeringen hilser Kommissionens høring velkommen og støtter umid-delbart arbejdet med en modernisering af selskabsretten.Regeringen finder, at der overordnet set bør arbejdes for fleksible ram-mebetingelser for de europæiske selskaber. Mulighederne for grænse-overskridende samarbejde, samhandel og mobilitet bør styrkes uden atgive køb på ansvarlighed og beskyttelse af relevante interessenter samtderes eksisterende rettigheder, således at rammebetingelserne bidrager tilat skabe ansvarlig vækst for europæisk erhvervsliv. Der bør i den forbin-delse både ses på muligheden for at gøre de eksisterende EU-regler merevelfungerende, f.eks. direktivet om grænseoverskridende fusion, og på,om nye områder kunne bidrage positivt til ovennævnte målsætning,f.eks. et direktiv om flytning af hjemsted eller grænseoverskridendespaltning.Et direktiv om grænseoverskridende flytning kan således medføre om-kostningsbesparelser for europæiske virksomheder, der ønsker at gørebrug af deres ret til at flytte til et andet EU-land. I dag kan virksomhe-derne flytte, men det er omkostningsfyldt, idet der kræves enten likvida-tion af selskabet i det ene land og stiftelse af et nyt selskab i det andetland, eller en grænseoverskridende fusion, hvor selskabet fusionerersammen med et selskab stiftet til lejligheden (skuffeselskab) i det land,som man ønsker at flytte til. Tilsvarende argumenter kan gøres gældendefor så vidt angår et direktiv om grænseoverskridende spaltning.Regeringen foreslår i besvarelsen, at begge initiativer bør bygge på dehidtidige erfaringer fra direktivet om grænseoverskridende fusion, og atdet kan overvejes at omdanne dette direktiv til et samlet direktiv omgrænseoverskridende mobilitet, som omfatter regler om såvel grænse-overskridende fusion, spaltning og flytning af hjemsted.På andre områder ses der ikke at være et stort behov for nye EU-initiativer, fx fælles EU-koncernregler.For så vidt angår medarbejderrepræsentation har det vist sig vanskeligtat etablere velfungerende rammer herfor i selskaber i forbindelse medgrænseoverskridende aktiviteter i EU. Regeringen lægger vægt på, at derved løsningen af denne udfordring arbejdes for en afbalanceret tilgang,der beskytter eksisterende rettigheder for medarbejderrepræsentation iDanmark, og som samtidig indeholder den nødvendige fleksibilitet hvadangår forskelle i medlemslandenes lovgivning. Regeringen vil arbejdefor at fremme medarbejderrepræsentation i de europæiske selskaber.
3/3
Fra regeringens side lægges der vægt på at begrænse de administrativebyrder, ligesom regeringen finder, at der bør arbejdes for, at der forelig-ger grundige konsekvensanalyser forud for igangsættelse af EU-reguleringsinitiativer, således at man undgår omkostningstung og unød-vendig regulering. Der bør endvidere være imødekommenhed overfor enstørre fleksibilitet i reguleringsmetoder og målgrupper.Regeringen vedlægger endvidere et non-paper fra den danske regeringom ”The future on the EU company law” i forbindelse med besvarelsentil Kommissionen. I dette notat skitseres overordnede ideer til udviklin-gen af den europæiske selskabsret inden for nøgleområder såsom græn-seoverskridende mobilitet, kapitalkrav for aktieselskaber, koncernreglersamt selskabers overlevelsesevne.