Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del EU-note E 23
Offentligt
1077833_0001.png
Europaudvalget og Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Grønbog om innovative belysningsteknologier
Sammenfatning
Europa-Kommissionen fremlagde den 15. december 2011 en grønbog
om udviklingen af innovative belysningsteknologier i Europa.
LED-belysning er ifølge Kommissionen en af de mest energieffektive og
fleksible former for innovativ belysning og giver en energi- og penge-
mæssig besparelse på op til 70 pct. sammenlignet med andre belys-
ningsteknologier.
Derudover kan LED-belysning være med til at opfylde EU’s mål i Europa
2020 strategien om intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst – herunder
især målet om at øge energieffektiviteten i EU med 20 pct. i 2020. Men
samtidig kan det bidrage til at styrke den europæiske industris konkur-
renceevne og skabe vækst og arbejdspladser i Europa.
Fristen for svar på grønbogen er den
29. februar 2012.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1077833_0002.png
Innovative belysningsteknologier
I. Baggrund og indhold
Glødelamper er under udfasning i EU og er ved at blive erstattet af nye mere
energieffektive og miljøvenlige belysningsteknologier – herunder såkaldt
”faststofbelysning”, som ifølge Europa-Kommissionen er den mest innovative
nye teknologi på markedet
1
. Kommissionen fremlagde derfor den 15. decem-
ber 2011 en grønbog om udviklingen af innovative belysningsteknologier i
Europa
2
.
Faststofbelysning er ifølge Kommissionen en af de mest energieffektive og
fleksible former for belysning og giver en energi- og pengemæssig besparelse
på op til 70 pct. sammenlignet med andre belysningsteknologier. En hurtigere
udbredelse i Europa af faststofbelysning er derfor vigtig af flere grunde. Bl.a.
kan det være med til at opfylde EU’s mål i Europa 2020 strategien om intelli-
gent, bæredygtig og inklusiv vækst – herunder især målet om at øge energief-
fektiviteten i EU med 20 pct. i 2020, men samtidig bidrage til at styrke den
europæiske industris konkurrenceevne og skabe vækst og arbejdspladser i
Europa.
Kommissionen ser dog en række udfordringer i forbindelse med at få fremmet
udbredelsen af de nye belysningsteknologier på markedet. Bl.a. er teknologi-
en dyr, og brugerne er ikke bekendt med den og har derfor ikke tillid til den.
Endelig mangler der ifølge Kommissionen tekniske standarder på området.
Formålet med grønbogen er at indlede en høring af EU-landenes regeringer,
forsknings- og erhvervsinteressenter samt civilsamfundet om, hvordan EU
bedst fremmer en hurtigere udbredelse af den nye teknologi.
Høringen løber indtil den 29. februar 2012, hvor der er mulighed for at udtale
sig om sagen til Kommissionen.
II. Stort markedspotentiale i LED-belysning
Ifølge Kommissionen er der et stort potentiale i indførelsen af LED-teknologi til
belysning. Den seneste teknologiske udvikling inden for LED-teknologien
betyder, at det nu er muligt at anvende LED-belysning til f.eks. gadebelysning,
belysning af udstillingsvinduer, mv. Kommissionen peger bl.a. på, at faststof
1
Faststofbelysning er baseret på lysemitterende halvledermateriale, som omdanner elektricitet til
lys og omfatter belysning ved hjælp af lysdioder (LED) og organiske lysdioder (OLED).
2
KOM(2011)889 af 15. December 2011.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1077833_0003.png
belysningen kan erstatte ældre belysning i over 90 millioner traditionelle gade-
lygter i Europa. Problemet er bare, at der er stramme kommunale budgetter
de fleste steder. De lokale myndigheder er derfor tilbageholdende med at
erstatte gamle gadelygter med den nye teknologi i større omfang på grund af
relativt høje startomkostninger.
Kommissionen foreslår derfor, at man skal etablere ”pionermarkeder” for fast-
stofbelysning i byer ved, at de ansvarlige kommunale myndigheder på et tid-
ligt stadium indgår aftaler med belysningsindustrien om indførelsen af fast-
stofbelysning.
Med hensyn til indførelsen af LED-belysning i offentlige bygninger findes der
allerede en række politiske og lovgivningsmæssige instrumenter i EU, som
kan anvendes til dette formål. Bl.a. kan grønne offentlige indkøb anvendes af
offentlige myndigheder til støtte for en bredere indførelse af energieffektiv
belysning i offentlige bygninger. Også forslaget til energieffektivitetsdirektiv,
som i øjeblikket er til forhandling i Rådet og i Parlamentet, indeholder elemen-
ter, som kan fremme indførelsen af LED-belysning i offentlige bygninger
3
.
Kommissionen foreslår desuden følgende for at sætte skub i skabelsen af et
marked for faststofbelysning:
-
Offentlige myndigheder skal opfordres til at fremme en bred anven-
delse af LED-belysningsteknologier, når de renoverer offentlige byg-
ninger.
EU-landene opfordres til at give private forbrugere incitament til at
udskifte de nuværende belysningssystemer i deres hjem med fast-
stofbelysning.
-
III. Konkurrencedygtig europæisk belysningsindustri
Selv om Europas belysningsindustri ifølge Kommissionen er stor og i ver-
densklasse, er den under betydeligt pres fra især nye asiatiske aktører fra
LED-baggrundsbelysningsindustrien for fladskærme og tv-apparater, som er
på vej ind på markedet for almen LED-belysning.
Der er derfor behov for at løse en række centrale problemstillinger i forbindel-
se med udviklingen og konkurrencedygtigheden af den europæiske belys-
ningsindustri.
3
F.eks. foreslås det her, at offentlige myndigheder normalt kun skal købe belysning, som hører til
i højeste energieffektivitetsklasse, som det ifølge Kommissionen snart vil være tilfældet med
LED-belysning.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1077833_0004.png
Især skal Europa blive bedre til at omsætte gode ideer og innovation til salg-
bare belysningsprodukter. Men europæiske virksomheder skal ifølge Kom-
missionen bl.a. også træffe nogle vigtige strategiske beslutninger om, hvorvidt
man fortsat kan fremstille belysningsprodukter i Europa i fremtiden, og hvor-
dan man bedst sikrer forsyningen af knappe råmaterialer, som er nødvendige
for produktionen af faststofbelysning
4
.
Ifølge Kommissionen vil den videre udvikling af den europæiske belysningsin-
dustri især afhænge af følgende faktorer:
-
Standardisering:
Udvikling og anvendelse af standarder samt effek-
tiv promovering af disse på verdensplan kan give europæiske virk-
somheder en førerposition.
Intellektuel ejendomsret og innovation:
Adgang til intellektuelle
ejendomsrettigheder er en central faktor for konkurrence og innovati-
on inden for faststofbelysning.
Adgang til kapital:
Innovative små og mellemstore virksomheder
skal have bedre adgang til investeringsvillig kapital med lave omkost-
ninger, så de kan investere hurtigt i nye LED-belysningsteknologi.
Læring og uddannelse:
Der er behov for at belysningsindustrien til-
trækker og uddanner nye videnskabsfolk og ingeniører, men også at
der uddannes elinstallatører, forhandlere, belysningsdesignere og
planlæggere, så de ved hvordan de nye produkter installeres og an-
vendes bedst muligt.
-
-
-
IV. Hvad kan EU gøre fremover?
EU er ifølge Kommissionen allerede i gang med at støtte udbredelsen af de
nye belysningsteknologier gennem en række forskellige initiativer. Det sker
navnlig gennem direktiverne om miljøvenligt design og energimærkning samt
forordningen om økomærkning for lyskilder.
Men der er ifølge Kommissionen brug for yderligere tiltag, hvis man skal frem-
skynde udbredelsen af faststofbelysning i Europa.
Kommissionen overvejer på denne baggrund følgende initiativer:
-
Vedtage et mandat til de europæiske standardiseringsorganisationer
for udviklingen af standarder sammen med industrien og relevante in-
4
F.eks. kontrollerer Kina ifølge Kommissionen i øjeblikket 95 pct. af verdens beholdning af sjæld-
ne jordarter og har taget skridt til at begrænse eksporten af dem betydeligt.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1077833_0005.png
teressenter samt i samarbejde med internationale standardiserings-
organsationer.
-
Skabe øget opmærksomhed om faststofbelysningsteknologier i hele
EU ved at demonstrere deres innovative karakter i offentlige og kom-
mercielle rum.
Tage initiativer som kan støtte industrien inden for bl.a. ”Horisont
2020” - det nye rammeprogram for forskning og innovation, den nye
samhørighedspolitik for perioden 2014 - 2020, ændringen af reglerne
for statsstøtte, etableringen af nye finansielle instrumenter til støtte for
centrale støtteteknologier og etableringen af en ordning til overvåg-
ning af fremskridt i implementeringen af centrale støtteteknologier.
-
Med Horisont 2020 foreslås en gradvis ændring af EU’s forsknings- og inno-
vationsindsats inden for ”fotonik” i almindelighed og faststofbelysning i særde-
leshed
5
. I følge Horisont 2020 skal Kommissionen overveje at støtte etable-
ringen af offentlig-privat partnerskaber inden for fotonik. Kommissionen opfor-
drer derfor berørte parter på faststofbelysningsområdet til at deltage i udar-
bejdelsen af sådanne offentlig-private partnerskaber.
Endelig foreslår Kommissionen i investeringsprioriteringerne for den nye
samhørighedspolitik (2014-2020), at der indføres centrale støtteteknologier
(herunder faststofbelysning) som led i regionale intelligente specialiserings-
strategier. Det vil indbefatte mekanismer, der kan anvendes af de europæiske
regioner til for centrale støtteteknologier at understøtte teknologisk og anvendt
forskning, pilotprojekter, tidlig produktvalidering og storstilede demonstrati-
onsaktioner samt avanceret fremstillingskapacitet.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
.
5
Fotonik er en teknologi, der beskæftiger sig med generering og styring af lys samt andre former
for elektromagnetisk stråling. Fotonik beskæftiger sig med udnyttelse af fotoner i samarbejde
med eller til erstatning af elektroner inden for en lang række teknologiske discipliner, hvor opga-
verne traditionelt har været udført rent elektronisk.
5/5