Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0001 Bilag 1
Offentligt
956693_0001.png
Miljøteknologi
J.nr. 001-03680
Ref. kaasm, fleba
Den 6. februar 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2000/25/EF for så vidt angår anvendelsen af emissionstrin for smalsporede traktorer.
KOM (2011) 1 endelig
Resume
Direktiv 2000/25/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra
forbrændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer som defineret i direktiv
2003/37/EF. Kommissionen foreslår, at overgangen fra emissionsklasse trin IIIA til trin IIIB og til
IV udskydes i 3 år for så vidt angår smalsporede traktorer. Dette vil ifølge Kommissionen reducere
forureningen.
Forslaget drejer sig om smalsporede traktorer, der som udgangspunkt er designet til vinproduktion.
Forslaget gælder klasserne T2, T4.1 (såkaldte hjultraktorer) og C2.(bæltetraktorer). Det vurderes,
at klasse T2 også kan benyttes i byer til renholdelse af fortove, pladser og cykelstier i Danmark.
Kommissionen har sideløbende med dette direktivforslag fremsat forslag om at øge
fleksibilitetsordningen for både ikke-vejgående maskiner og traktorer med henblik på at lette
overgangen til det nyere trin med skærpede emissionsgrænser.
1. Status
Kommissionen sendte 13. januar 2011 ovennævnte forslag til Europa- Parlamentet og Rådet. Dansk
sprogversion forelå ligeledes 13. januar 2011. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 114 og skal
derfor vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEF artikel 294.
2. Formål og indhold
Direktiv 2000/25/EF om traktoremissioner regulerer udstødningsemissionerne (kulilte (CO),
kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM) fra dieselmotorer monteret på landbrugs-
og skovbrugstraktorer. Direktivet er fuldt ud på linje med direktiv 97/68/EF om emissioner fra
mobile ikke-vejgående maskiner. Af direktiv 2004/26/EF af 21. april 2004 artikel 2, litra b) fremgår
det, at Kommissionen skal gennemgå den tilgængelige teknik, herunder cost-benefit, med henblik på
bekræftelse af trin IIIB- og IV-emissionsgrænseværdierne og vurdere behov for mere fleksible
ordninger, undtagelser eller udskydelser af ikrafttrædelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956693_0002.png
Det er generelt Kommisionens vurdering, at industrien ikke er moden til at opfylde de kommende
trin-krav, idet udviklingen af nye motorer og evt. efterbehandlingsudstyr til smalsporede traktorer
stadig befinder sig på et ”prototype” stadie. Det gældende direktiv 2000/25/EF fastsætter gradvis
strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende datoer for overholdelse.
Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Tabellerne nedenfor
opsummerer de gældende regler og konsekvenserne ved udskydelse med 3 år.
Tabel 1 Gældende trin-krav for smalsporede traktorer
Motoreffekt (kW)
Gennemførselsdato
Gennemførselsdato
Trin IIIA
Trin IIIB
56-75
1/1 2008
1/1-2012
37-56
1/1 2008
1/1-2013
Specielt reduktion af
partikler
Tabel 2 Forslag til nye datoer for ikræfttrædelse af trin-kravene
Motoreffekt (kW)
Ny Gennemførselsdato Ny Gennemførselsdato
Trin IIIA
Trin IIIB
56-75
1/1 2008
1/1-2015
37-56
1/1 2008
1/1-2016
Specielt reduktion af
partikler
Gennemførselsdato
Trin IV
1/10-2014
NOx
Ny Gennemførselsdato
Trin IV
1/10-2017
NOx
Emissionsgrænserne for henholdsvis trin IIIB og IV er fastsat således, at det forventes, at blive
nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB og med NOx
reducerende teknologi såsom SCR katalysator for at overholde trin IV emissionsgrænseværdierne.
Det svarer i store træk til Euro V normen for lastbiler og busser, der blev obligatorisk den 1. oktober
2009 og med de kommende trin VI normer.
Emissionerne fra den nuværende bestand af smalsporede traktorer udgør henholdsvis 0,2 og 0,5 % af
de samlede emissioner af PM og NOx i EU. Kommissionen har vurderet, at fornyelse af
traktorbestanden er nøglen til at opnå reduktioner af partikler og kvælstofoxider (NOx). Det
vurderes hertil, at være nødvendigt med et fortsat incitament for industrien til at udvikle renere
smalsporede traktorer. Såfremt der ikke udbydes nye smalsporede traktorer på markedet som følge
af vanskeligheder med at opfylde de nye krav, ventes brugerne at tilpasse sig ved at forlænge de
ældre traktorers levetid. På den baggrund konkluderer Kommissionen, at forslaget om at udskyde
trinkravene med 3 år for smalsporede traktorer er en miljømæssig fordel, da det vil fastholde en
fornyelse af traktorbestanden, og der med tage de ældste ud af brug.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956693_0003.png
Det er samtidig vurderet, at normale udviklingstider (udviklingen af motorer, efterbehandlingsudstyr
mv. der kan opfylde de nye krav) i industrien for trin IIIB er 3-6 år. Det vurderes ligeledes, at trin IV
kan kræve en udviklingstid på op til mellem 6 og 10 år.
Der er i de gældende regler indbygget en fleksibilitetsordning med henblik på, at lette overgangen til
nye krav til traktormotorer. Fleksibilitetsordningen gør det muligt, at sælge 20 % eller et fast antal
motorer, der opfylder kravene på det tidligere trin 1-5 år efter et nyt trin er trådt i kraft.
Kommissionen har fremsat et særskilt forslag om at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %, der
er under behandling i Rådet og Parlamentet.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Forslaget er endnu ikke behandlet.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivet allerede
harmoniserer lovgivning om emissionsgrænser og typegodkendelsesproceduren for motorer, der skal
monteres i traktorer. Kommissionen vurderer, at der er en risiko for, at nogle medlemsstater vil
anvende nationale foranstaltninger for at løse det nærværende problem, der vil medføre en
opsplitning af det indre marked og dermed føre til ulige konkurrencevilkår mellem medlemsstater.
En indsats på EU-plan vurderes på den baggrund af Kommissionen at være berettiget.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Implementeres i dansk ret i den aktuelle bekendtgørelse nr. 351 af 11. marts 2010, Trafikstyrelsen,
eller 339 af 10. maj 2005, Miljøstyrelsen.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956693_0004.png
Miljøstyrelsen er ikke bekendt med, at der er produktion og udvikling af smalsporede traktorer i
Danmark. I sammenligning med baseline scenariet vurderer Kommissionen, at udskydelse af kravet
i 3 år giver en miljøgevinst svarende til 122 mio. EUR (mindre partikelemissioner værdisættes til 31
mio. EUR og mindre NOx-emissioner værdisættes til 91 mio. EUR.).
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget kan have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet, idet
skærpede miljøkrav til smalsporede traktorer udsættes med 3 år.
Smalsporede traktorer har begrænset udbredelse, og ifølge Kommissionen begrænsede tekniske
muligheder for at overholde nuværende ikrafttrædelsesdatoer. Såfremt brugerne bliver nødt til at
forlænge levetiden af deres eksisterende ældre og mere forurenende traktorer, idet det antages, at der
ikke er udviklet nye maskiner, der kan opfylde trin IIIB krav, vil forureningsniveauet ikke falde. På
den anden side, kan fastholdelse af de nuværende ikrafttrædelsesdatoer evt. medføre øget
efterspørgsel, som giver industrien incitament til at fremskynde udviklingen af traktorer, der lever
op til trin IIIB kravene.
En udsættelse af ikrafttrædelsesdatoerne med 3 år vil give brugerne mulighed for at anskaffe trin
IIIA maskiner, der set i forhold til ældre traktorer har en mindre udledning. På den baggrund
forventes forureningsniveauet at falde. Dette fald er dog mindre end hvis de nuværende trin-krav var
blevet rettidigt indfaset.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 24. januar til 166 interessenter. Der er ved høringsfristens
udløb 3. februar 2011 modtaget 13 høringssvar:
Følgende (10) har meddelt at de ingen kommentar har:
Vejdirektoratet, Dansk Erhverv, Arbejdstilsynet, Kirkeministeriet, Advokatsamfundet, CO-Industri,
Syddansk Universitet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen og Erhvervs-
og Byggestyrelsen.
3F har meddelt, at de er imod forslaget ud fra et arbejdsmiljøsynspunkt. De anbefaler, at udsættelsen
bliver så kort som mulig gerne 1 år, men højest 2 år.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956693_0005.png
Brancheforeningen for ”Maskinleverandørerne” og ”Dansk Maskinhandlerforening” mener, at der
ikke er ret mange motorproducenter i den aktuelle motorstørrelse, der under alle driftsforhold vil
kunne overholde de kommende emissionsnormer. Dette sammenholdt med antallet af motorer i
denne størrelse i EU, vinbøndernes og landbrugets krise i det hele taget betyder, at
Brancheforeningen støtter en udsættelse af kravene i 3 år, for disse motorstørrelser generelt og ikke
kun for de smalsporede traktorer.
Trafikstyrelsen bemærker, at det principielt er et uheldigt signal at udsætte emissionskrav, der har
været kendt for producenterne i lang tid. Men det kan tale for udsættelse, at traktorerne har
begrænset udbredelse, og at der er begrænsede tekniske muligheder for at overholde nuværende
ikrafttrædelsesdatoer. Det bør dog undersøges om en kortere udsættelse end 3 år evt. kan være
tilstrækkelig.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget er præsenteret i Rådets arbejdsgruppe for teknisk harmonisering 3. februar 2011, hvor kun
Danmark udtrykte sig foreløbigt kritisk overfor forslaget.
På baggrund af den brede opbakning til et andet direktivforslag om at udvide fleksibilitetsordningen
for traktorer forventes det, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget om smalsporede
traktorer.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder generelt for en begrænsning af luftforurening fra transportsektoren og herunder
også traktorer. Luftforureningen fra mobile ikke-vejgående maskiner og herunder traktorer giver et
ikke helt uvæsentligt bidrag til luftforureningen. Der har i forbindelse med fastsættelse af
miljøkravene for smalsporede traktorer været indarbejdet en klausul om, at Kommissionen skulle
vurdere direktivets gennemførlighed ud fra tekniske- og økonomiske parametre. Kommissionen er
på den baggrund nået frem til et behov for at udsætte indfasning af nye trinkrav med 3 år. De
maskiner, der er omfattet af forslaget, vurderes primært anvendt til vinproduktion, og vurderes
dermed ikke særligt udbredt i Danmark. Dog kan kategorien af T2 køretøjer ikke udelukkes fra at
kunne bruges til renholdelse af fortove, cykelstier, pladser mv. også i Danmark.
Regeringen er på den baggrund kritisk overfor hovedelementerne i Kommissionens ændringsforslag
om at udskyde implementeringen af de nye Euro krav med 3 år for de smalsporede traktorer, men
ville se mindre kritisk på forslaget, såfremt T2 udgik af forslaget og udsættelsesperioden blev
kortere end 3 år, eksempelvis 1 eller 2 år.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6