Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0008 Bilag 1
Offentligt
965622_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. marts 2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2003/71/EF og direktiv 2009/138/EF for så vidt angår de beføjel-
ser, der er tillagt Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger og Den Europæiske Værdipapirtil-
synsmyndighed (Omnibus II) – KOM (2011) 08.
Resumé
Den nye europæiske tilsynsstruktur trådte i kraft den 1. januar 2011 med
etablering af en ny europæisk banktilsynsmyndighed (EBA), en ny europæ-
isk tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger
(EIOPA) og en ny europæisk værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA). Formå-
let med omnibusdirektiverne er at justere lovgivningen, således at den nye
europæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis.
Omnibus I blev færdigforhandlet i 2010 og vedrører bankområdet og vær-
dipapirområdet. Kommissionen offentliggjorde den 19. januar 2011 forslag
til Omnibus II. Omnibus II vedrører Solvens II og Prospektdirektivet. Om-
nibus II indeholder således forslag til en ændring af disse to direktiver for
at udspecificere de beføjelser, EIOPA og ESMA får under disse to rammer,
herunder hvilke områder EIOPA og ESMA kan fastlægge bindende tekniske
standarder indenfor.
Herudover indeholder Omnibus II substantielle ændringer af Solvens II di-
rektivet, som adresserer spørgsmål opstået i forbindelse med forberedelsen
af implementeringen af direktivet, herunder forslag til udsættelse af dele af
Solvens II i op til 10 år.
1.
Baggrund og indhold
Formålet med omnibusdirektiverne er at justere lovgivningen, således at
den nye europæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis.
Herudover skal forslaget tilrette særligt Solvens II direktivet til Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvori mekanismen for
Kommissionen til at vedtage gennemførselsforanstaltninger ændres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
Kommissionens Omnibus II forslag præciserer EIOPA’s og ESMA’s befø-
jelser i forbindelse med udmøntning af henholdsvis Solvens II-direktivet og
Prospektdirektivet.
Omnibus II omfatter således følgende to direktiver:
Direktiv 2003/71/EC (Prospektdirektivet)
Direktiv 2009/138/EC (Solvens II-direktivet)
Omnibus II blev offentliggjort den 19. januar 2011 og på dansk den 20. ja-
nuar 2011.
Yderligere Omnibus-direktiver kan blive aktuelle.
Prospektdirektivet
Prospektdirektivet blev vedtaget i revideret version i 2010. Omnibus II præ-
ciserer direktivet ved at overføre beføjelser til ESMA til at udarbejde udkast
til bindende tekniske standarder på følgende områder:
Proces ved godkendelse af prospekter, herunder tidsfrister
Offentliggørelse af prospekter
Solvens II direktivet
Solvens II indeholder blandt andet regler for, at forsikringsselskaberne har
tilstrækkelig kapital til at dække den risiko, de påtager sig. Rammedirektivet
for Solvens II blev vedtaget af Europa-Parlamentet i 2009. EU-
Kommissionen arbejder i øjeblikket på at færdiggøre et udkast til de nærme-
re gennemførselsforanstaltninger til Solvens II og forventer at fremlægge
forslag i juni 2011, dog bliver forslaget først fremlagt, når Omnibus II er
vedtaget. Omnibus II fastlægger EIOPA’s beføjelser ved udmøntning af
Solvens II.
Hovedformålet med reguleringen er at give forsikringstagerne betryggende
beskyttelse, at give forsikringsselskaber ensartede regler indenfor det indre
marked, at øge europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne interna-
tionalt og at understøtte finansiel stabilitet. Herudover ønsker EU-
Kommissionen at sætte øget fokus på blandt andet stresstests og god sel-
skabsledelse.
I Omnibus II er der inkluderet et forslag til udsættelse af dele af Solvens II i
op til 10 år, jf. ovenfor. Det er ikke præciseret i detaljer, hvilke emner der er
tale om, men Kommissionen har bredt formuleret givet følgende ramme i
forslaget:
En maksimal overgangsperiode på 10 år vedrørende værdiansættel-
se, kapitalberedskab, solvenskrav (SCR) og kapital-tillæg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965622_0003.png
3/6
En maksimal overgangsperiode på 3 år vedrørende indberetning til
tilsyn, selskabsledelse og offentliggørelse
Omnibus II præciserer på hvilke specifikke områder inden for hvert direk-
tiv, at EU-tilsynsmyndighederne kan udarbejde udkast til bindende tekniske
standarder, for eksempel vedrørende værdiansættelse og tilsynsindberetnin-
ger. Herudover tilpasses direktiverne den nye procedure for bilæggelse af
uenigheder mellem forskellige landes tilsyn, hvor EIOPA får en mæglende
funktion og i sidste instans beslutningskompetence, såfremt der er uenighed
mellem de nationale tilsyn. Omnibus II specificerer eksempelvis, at EIOPA
skal inddrages, såfremt der opstår uenighed mellem nationale tilsyn, der er
involveret i anerkendelse af en model i en grænseoverskridende koncern.
Endelig foretages en række konsekvensrettelser, fx i forhold til udveksling
af information mellem nationale tilsyn og de nye EU-tilsynsmyndigheder.
Herudover skal forslaget tilrette særligt Solvens II direktivet til Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvori mekanismen for
Kommissionen til at vedtage gennemførselsforanstaltninger ændres. Gen-
nemførelsesforanstaltningerne i Solvens II blev tidligere vedtaget via komi-
tologisystemet men skal med Omnibus II vedtages som delegerede retsak-
ter.
Der indgår endvidere en række tekniske emner i Omnibus II og her vil kun
blive fremhævet spørgsmål vedrørende beregning af tekniske hensættelser.
En væsentlig komponent ved beregning af de tekniske hensættelser til dæk-
ning af forsikringsforpligtelserne under Solvens II er den risikofrie rente-
struktur, der anvendes til at tilbagediskontere fremtidige betalingsstrømme.
Den generelle definition af den risikofrie rentestruktur er med i Solvens II
gennemførselsforanstaltninger og omtales samtidigt overordnet i Omnibus
II-forslaget.
I Omnibus II-forslaget præciseres det, at EIOPA fastsætter vilkårene om-
kring illikviditetspræmien. Illikviditetspræmien er et tillæg til værdiansæt-
telsen (tillæg til den risikofri rentestruktur). Præmien er generelt set nul,
men som skal anvendes, når der opstår en markedssituation med ekstremt
likviditetspres. I Omnibus II forslaget er det angivet, at EIOPA har beføjelse
til at fastlægge, hvornår illikviditetspræmien skal tages i anvendelse.
2.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning.
3.
Nærhedsprincippet
Det vurderes, at udkastet er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
ensartede konkurrencevilkår i EU samt øget grænseoverskridende konkur-
rence fordrer fælles regler og ensartet fortolkning af og tilsyn med disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965622_0004.png
4/6
Herudover udmønter forslaget i høj grad allerede vedtaget EU-regulering i
form af den nye europæiske tilsynsstruktur og Solvens II direktivet.
4.
Gældende dansk ret
Prospektdirektivet
Prospektdirektivet er implementeret i Lov om værdipapirhandel og pro-
spektbekendtgørelsen.
Solvens II
Forsikringsområdet er reguleret i lov om finansiel virksomhed med tilhø-
rende bekendtgørelser. Herunder kan særligt nævnes bekendtgørelse om
solvens og driftsplaner, bekendtgørelse om ledelse og styring, samt be-
kendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgåen-
de pensionskasser.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for den finansielle sek-
tor med frist den 11. februar 2011. På baggrund af høringen har Finanstilsy-
net modtaget nedenstående kommentarer.
Forsikring & Pension finder, at der fra dansk side i forhandlingerne bør
lægges afgørende vægt på, at der i forbindelse med eventuelle overgangs-
regler sikres et level playing field for de danske forsikringsselskaber. Der
bør derfor ikke være entydigt fokus på hurtig dansk implementering.
Realkreditrådet bemærker, at der i Solvens II gennemførselsforanstaltnin-
gerne indgår uhensigtsmæssige ”cliff effects” for realkreditobligationer i
fastlæggelsen af kapitalkravet til spændrisiko på obligationerne. ”Cliff ef-
fects” er den effekt der kan forekomme, når et værdipapir nedgraderes, og
hvor kapitalbelastningen kan gøre at forsikrings- og pensionsselskaber hur-
tigt vil frasælge værdipapirerne fra obligationsbeholdningen.
Realkreditrådet anfører i den forbindelse, at en nedgradering af realkredit-
udstedelser fra ratingklasse AAA til AA næsten vil fordoble kapitalkravet
på disse obligationer hos forsikrings- og pensionsselskaberne.
Realkreditrådet finder, at det er vigtigt for det danske realkreditmarked, at
der i de endelige gennemførselsforanstaltninger ikke indgår sådanne ”cliff
effects”.
Hvis det ikke er muligt at finde en tilfredsstillende løsning i gennemførsels-
foranstaltningerne, foretrækker Realkreditrådet den længst mulige over-
gangsperiode for indfasning af de nye kapitalkrav til spændrisiko.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965622_0005.png
5/6
6.
Andre landes holdninger
Enkelte lande har ønsket en udsættelse af dele af Solvens II i op til 10 år.
Øvrige lande har endnu ikke udtrykt klare holdninger til Omnibus II.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes ændringerne til Prospektdirektivet, der følger af Om-
nibus II.
Fra dansk side støttes helt overordnet rettidig implementering af Solvens II
med henblik på at sikre en god kapital- og risikostyring i forsikringssekto-
ren samt en god forbrugerbeskyttelse for forsikringstagere. Danmark støtter
ligeledes etablering af en effektiv ny europæisk tilsynsstruktur via præcise-
ring af EIOPA’s kompetencer.
Fra dansk side anerkendes det, at der på udvalgte områder vil være behov
for overgangsordninger i forbindelse med implementeringen af Solvens II.
Kommissionens forslag er imidlertid uklart i relation til hvilke områder, der
skal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordninger,
der skal indføres. Den kan give en række udfordringer, da mange institutter
allerede har indstillet sig på de nye reglers ikrafttræden.
Fra dansk side arbejdes der for, at overgangsperioden for centrale dele af
Solvens II bliver væsentligt kortere end de 10 år, som Kommissionen fore-
slår, under hensyntagen til, at der fortsat sikres et level playing field i EU.
Herudover arbejdes der fra dansk side for at fastholde momentum og undgå,
at Solvens II rammedirektivet genåbnes og for at sikre, at Solvens II gen-
nemførselsforanstaltningerne ikke udskydes, således at Solvens II vil kunne
implementeres fra januar 2013 som planlagt.
Fra dansk side er det endvidere vigtigt, at inkluderingen af en illikviditets-
præmie af hensyn til at muliggøre effektiv risikostyring i virksomhederne,
fastlægges på basis af observerbare markedsdata frem for via en beslutning
fra EIOPA.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
For Finanstilsynet vil der blive øget ressourcetræk ved overgang fra Solvens
I til Solvens II. Det skyldes dels implementeringen i dansk lovgivning, dels
godkendelse af interne modeller samt ændringer i den løbende tilsynsvirk-
somhed. Finanstilsynet har som følge heraf fået tildelt ressourcer.
For både Solvens II og Prospektdirektivet er det muligt, at de konkrete bin-
dende standarder vil kunne føre til behov for lovændringer.
Forslaget vurderes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965622_0006.png
6/6
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens udspil til Omnibus II er uklart i relation til hvilke områder,
der skal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordnin-
ger, der skal indføres. De samfundsøkonomiske konsekvenser kan derfor
ikke vurderes endeligt på nuværende tidspunkt.
Såfremt der vælges meget lange frister på centrale emner, kan det skabe
usikkerhed på de finansielle markeder, idet der bliver tale om et overgangs-
regime mellem Solvens I og II, hvilket ikke er et entydigt signal til marke-
derne.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens udspil til Omnibus II er uklart i relation til hvilke områder,
der skal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordnin-
ger, der skal indføres. De administrative konsekvenser for erhvervslivet kan
derfor ikke vurderes endeligt på nuværende tidspunkt.
Forslaget kan betyde høje tilpasningsomkostninger for finansielle virksom-
heder, hvis det vedtages i sin nuværende form, fordi de vil skulle tilpasse
sig overgangsperioden mellem Solvens I og II.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den nye tilsynsstruktur blev forelagt for Folketingets Europaudvalg i no-
vember 2009. Omnibus I blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i de-
cember 2009. Omnibus II har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.