Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0015 Bilag 3
Offentligt
Formanden for Europaudvalget
Anne-Marie Meldgaard
Erhvervsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Erhvervsudvalgets udtalelse om Kommissionens grønbog om offentlige ind-
8. april 2011
køb (udbudsregler) – KOM (2011) 15
Ref.: ERU
Dir. tlf.
+45 33 37 55 40
Kære Anne-Marie Meldgaard
I brev af 15. marts 2011 har Europaudvalget opfordret Erhvervsudvalget til at
behandle Kommissionens grønbog om offentlige indkøb (udbudsregler) –
KOM (2011) 15 – og komme med en udtalelse/indstilling til Europaudvalget.
Erhvervsudvalget har behandlet sagen på møder i udvalget den 22. og 31.
marts 2011 og i en skriftlig procedure i udvalget.
På den baggrund udtaler et
flertal
i udvalget (V, DF og KF):
Den overordnede holdning er, at offentlige indkøb skal foretages bedst og
billigst muligt. Det er dog den enkelte ordregivende myndighed – og ikke poli-
tikerne eller EU – der er bedst til at vurdere, hvordan det enkelte indkøb gen-
nemføres. Udbudsreglerne bør derfor indrettes, så de i videst muligt omfang
stiller de ordregivende myndigheder fri til selv at tilrettelægge deres indkøb.
Revisionen af udbudsreglerne skal gøre det enklere og mere fleksibelt for de
offentlige myndigheder at foretage indkøb, og ikke komplicere udbudsforret-
ningen yderligere gennem obligatoriske krav om at forfølge specifikke politiske
målsætninger.
Udbudsdirektiverne indeholder allerede mekanismer, der gør det muligt at
tage hensyn til eksempelvis innovation, miljø, social ansvarlighed mv. Disse
mekanismer kan dog eventuelt præciseres, så det gøres klarere for den ud-
bydende myndighed, hvordan der kan tages højde for andre hensyn ved valg
af leverandør. Det er dog centralt, at der er i denne forbindelse er tale om fri-
villige muligheder og ikke obligatoriske krav. Der skal således ikke stilles EU-
krav til, hvad offentlige myndigheder køber ind.
En effektiv offentlig indkøbspolitik tjener et dobbelt formål – en effektiv udnyt-
telse af skatteydernes penge og fremme af konkurrence mellem leverandører.
EU’s offentlige indkøbspolitik bør i en modernisering derfor som udgangs-
punkt sikre, at disse to formål forfølges, styrkes og udvides.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Danmark foretager det offentlige årligt indkøb af varer og tjenesteydelser for ca.
270 mia. kr. Forudsætningen for effektive offentligt indkøb er dels, at indkøbet
organiseres og varetages professionelt, dels at indkøbet fortages med udgangs-
punkt i at sikre den lavest mulige pris for varer og tjenesteydelser, der har den
ønskede funktionalitet og kvalitet. På statens område er der i 2011 med udgangs-
punkt i denne tilgang – og alene på få, udvalgte varegrupper – opnået besparel-
ser på ca. 1 mia. kr. årligt siden oprettelsen af statens indkøbsprogram. I den ak-
tuelle økonomiske situation vil fordyrende tiltag være særdeles skadeligt.
Ubureaukratiske, gennemsigtige og tilgængelige vilkår for offentlige indkøb vil
øge virksomhedernes interesse for at byde på offentlige opgaver. Det vil øge
konkurrencen, og det vil betyde, at det offentlige kan indkøbe til bedre priser
end nu. Samtidig fremmer fleksible og ubureaukratiske regler, at det offentlige
anvender udbud og dermed sikrer en effektiv udnyttelse af de offentlige res-
sourcer.
Fokus bør derfor være på, at udbud sikrer, at der købes ind til den bedste pris,
og øget anvendelse af social klausuler bør derfor ikke indføres som et krav i
direktivet.
Brug af funktionsudbud, hvor opgaveløsningen ikke er fastlagt, men hvor det
er op til leverandørerne at komme med tilbud til løsningen af en problemstil-
ling og ikke gennem en bestemt proces, kan inden for en række områder med
fordel bruges for at fremme innovationen i processen, således at det ikke i
udbuddet på forhånd er veldefineret, hvordan en bestemt problemstil-
ling/opgave skal løses.
Ligeledes vil en dialog mellem ordregiver og potentielle leverandører også
kunne virke fremmende for en succesfuld anvendelse af udbud. Konkurrence-
præget dialog og udbud med forhandling efter forudgående udbudsbekendt-
gørelse vil kunne føre til nye måder at løse komplicerede opgaver på, hvor
ordregiver på forhånd ikke eksakt kan beskrive, hvordan opgaven skal løses.
Dermed skabes i dialog med leverandører nye opgaveløsninger, der kan være
mere effektive og skabe innovative løsningsmodeller.
I forbindelse med udvælgelse af kvalificerede leverandører i prækvalifikatio-
ner, forhandlinger efter forudgående udbudsbekendtgørelse og konkurrence-
præget dialog er det desuden vigtigt, at små og mellemstore virksomheder
ikke diskrimineres ved at der opstilles krav, som udelukker disse virksomhe-
der til trods for, at der ingen saglige og faglige begrundelser er for at udelukke
små og mellemstore virksomheder
Det må altid alene være en national beslutning for ordregiver, hvorvidt udbud
skal indeholde sociale krav mv.
Det er vigtigt, at små og mellemstore virksomheder ikke oplever krav og be-
tingelser, som udelukker dem fra at kunne byde på offentlige opgaver. Det
gælder krav og betingelser, som ikke har noget med den pågældende opgave
at gøre, men som alligevel kræves for at byde på den pågældende opgave.
Såfremt ordregiver ønsker at stille sådanne krav, er det alene en beslutning,
som ordregiver selv beslutter – ikke EU. Ordregiver må dermed selv overveje,
om sådanne krav og klausuler harmonerer med, at udbuddet fremmer konkur-
rence og effektivitet i indkøbsprocessen.
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og RV) udtaler:
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre me-
ner overordnet, at reglerne for udbud efter forhandling, dialogbaserede, præ-
kommercielle indkøb samt funktionsudbud skal præciseres og fremmes.
EU's regler om offentlige indkøb skal i højere grad end i dag være juridisk kla-
re og tage hensyn til små og mellemstore virksomheders (smv’ers) mulighe-
der for at få del i offentlige indkøb. Partierne er åbne over for kommissionens
tanker om, at der gives større valgfrihed i forbindelse med rækkefølgen af for-
undersøgelsen af udvælgelses- og tildelingskriterierne, samt at kun udvalgte
kandidater eller den valgte udbudsgiver skal indsende og verificere dokumen-
tation.
Samtidig mener vi, at bedst og billigst stadig skal være gældende, men der
skal i højere grad end i dag være mulighed for, at bedst og billigst skal måles i
forhold til livscyklusomkostningerne på større offentlige indkøb. F.eks. er vi
umiddelbart åbne over for, at der stilles krav om, at der ved offentlige bygge-
og anlægskontrakter skal tages hensyn til fremtidige energiomkostninger mv.
Vi er modsat regeringen åbne for, at der gennem indkøbene kan tages speci-
fikke politiske hensyn. Vi mener, at det vil gavne EU’s konkurrenceevne, hvis
det bliver muligt at understøtte 2020-målene, ved at medlemsstaterne anven-
der ”deres købekraft til at indkøbe varer og tjenesteydelser med en højere
"samfundsmæssig" værdi med hensyn til at fremme innovation, respektere
miljøet og bekæmpe klimaændringer, reducere energiforbruget, øge beskæf-
tigelsen og forbedre folkesundheden og de sociale forhold samt fremme lig-
hed og samtidig forbedre inddragelse af ugunstig stillede grupper" (s. 34-35).
Vi finder, at større krav om samfundsmæssig værdi i indkøbene vil forbedre
Europas konkurrenceevne samtidig med, at det vil stille danske virksomheder
– med stor andel af up-market produkter – godt i den europæiske konkurren-
ce.
Vi har i vores gennemgang nedenfor set specifikt på, hvordan der gennem
indkøbene kan tages specifikke politiske hensyn til miljøbeskyttelse, innovati-
on og social ansvarlighed herunder ikke mindst, hvordan det bliver at stille
krav om, at virksomheder, der leverer til det offentlige, bidrager til at uddanne
arbejdsstyrken.
1. De lovgivningsmæssige rammer for offentlige indkøb
(spørgsmål1-
13)
De lovgivningsmæssige rammer for offentlige indkøb bør harmoniseres mest
muligt.
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nuværende struktur med opdeling i bygge- og anlægskontrakter og vare-,
indkøbs- og tjenesteydelseskontrakter bør afvikles, således at procedurerne
for de to forskellige områder harmoniseres mest muligt. Der bør dog stadig
være forskel på tærskelværdierne.
Opdelingen i A- og B-tjenesteydelser bør ikke ophæves, da det kan betyde
bureaukratisering af udbud på det bløde område i Danmark.
Der gøres undtagelser for tidsfrister mv. på opgaver, hvor menneskelige rela-
tioner gør det uhensigtsmæssigt at bryde forløb, f.eks. hver gang kommuner
laver et udbud. Det gælder for eksempel anbringelser af børn uden for hjem-
met. Der bør være en nærmere kortlægning af opgaver af denne karakter, der
skal undtages.
Vi mener, at der gennem WTO skal arbejdes for at hæve tærskelværdierne.
Men vi mener ikke, at dette arbejde skal have opsættende virkning på revisi-
onsprocessen.
Vi mener, at den nuværende definition af offentlige indkøbere er alt for snæ-
ver – og at det giver en række uhensigtsmæssigheder, f.eks. når indkøb i alle
daginstitutioner i en kommune bliver samlet. Dertil kommer, at selvejende in-
stitutioner, fonde mm., der løfter opgaver for det offentlige, ikke bør være om-
fattet.
2. Bedre værktøjer for ordregivende myndigheder
(spørgsmål 14-44)
Udbudsreglerne er i dag alt for detaljerede og dermed komplicerede. Det af-
holder mindre virksomheder fra at byde på opgaver. En simplificering er derfor
et mål i sig selv.
Vi vil understøtte, at der kommer flere forhandlinger i forbindelse med offentli-
ge indkøbsprocedurer, da det giver mulighed for flere innovative bud, hvis der
åbnes op for dialog og teknisk afklaring mellem ordre- og tilbudsgivere.
Det kan være en god ide at arbejde med at anvende forenklede procedurer i
forhold til standardvarer.
Vi mener, at det kan være hensigtsmæssigt i forhold til deltagelse af mindre
virksomheder at åbne op for en mere fleksibel proces for tilrettelæggelse og
rækkefølge af undersøgelse af udvælgelses- og tildelingskriterier. Således bør
det kun være de virksomheder, der bliver valgt ud fra selve buddet på kvalitet,
pris mv., der bliver bedt om at dokumentere udvælgelseskriterierne.
Koncentration af indkøb kan være hensigtsmæssig i forhold til at opnå lavere
pris på standardvarer samt for at mindske udbudsomkostninger, men det har
også en række uheldige konsekvenser. Mindre virksomheder bliver de facto
ofte udelukket fra markedet. Et for stort indkøb af standardvarer fører til min-
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dre udvikling af den offentlige sektor samt til mindre innovation i virksomhe-
derne. Vi vil derfor foreslå, at der ved fælles indkøb på tværs af institutioner
sættes en del af indkøbet af til projektkonkurrencer efter regler om prækom-
mercielle indkøb for særligt mindre virksomheder.
3. Et mere tilgængeligt europæisk indkøbsmarked
(spørgsmål 45-61)
Grønbogen viser med al tydelighed, at de nuværende indkøbsprocedurer dis-
kriminerer mindre virksomheder (s. 28-29). Vi mener, derfor ikke, at de nuvæ-
rende regler er smv-venlige nok.
Vi støtter forslag som, at der bliver mulighed for, at det kun er udvalgte kandi-
dater, der skal indsende dokumentation, at der indføres en øvre grænse for
krav til omsætning, at der bliver bedre muligheder for at opdele kontrakter i
mindre partier mv.
Vi mener, at konkurrencen skal fremmes. Det kunne meget vel ske gennem
opdeling af kontrakter i partier med grænser for, hvor stort antal partier, der
kan tildeles en enkelt tilbudsgiver.
4. Strategisk brug af offentlige indkøb til håndtering af nye udfordrin-
ger
(spørgsmål 62-97)
Vi mener, at den offentlige købekraft skal anvendes intelligent og strategisk
ved at satse på at indkøbe varer og tjenesteydelser med en højere "sam-
fundsmæssig" værdi for at fremme innovation, respektere miljøet og bekæm-
pe klimaændringer, reducere energiforbruget, øge beskæftigelsen og forbedre
folkesundheden og de sociale forhold samt fremme lighed og samtidig forbed-
re inddragelse af ugunstigt stillede grupper.
For at fremme udviklingen i den offentlige sektor og fremme innovationen i
virksomhederne skal der åbnes op for, at der i højere grad end i dag kan bru-
ges funktions- og dialogbaserede udbudsformer.
Dertil kommer, at der skal åbnes mere op for at bruge en bredere fortolkning
af mest fordelagtige tilbud, således at der fokuseres mindre på laveste pris.
Vi mener ikke, at der skal være begrænsninger i forhold til den score, der til-
deles miljømæssige, sociale eller innovative kriterier. Vi mener, at der er be-
hov for at tydeliggøre mulighederne og fordelene ved at bruge disse kriterier.
Vi mener, at livscyklusomkostninger bør være obligatoriske, hvor det er mu-
ligt, og finder at Kommissionens tjenestegrene bør udvikle en metode til livs-
cyklusbaseret omkostningsberegning.
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi mener, at der bør være muligheder for at ordregiver kan stille sociale og
miljømæssige krav. F.eks. skal det være muligt at stille krav om miljømæssig
påvirkning, overenskomstdækning og krav om, at tilbudsgiver lever op til ud-
dannelsesmæssige forpligtelser i form af f.eks. praktikpladser. Disse krav bør
kunne differentieres i forhold til virksomhedernes størrelse
Det bør være muligt at stille krav til undersøgelse af, om leverandørerne lever
op til de stillede krav i hele sin forsyningskæde.
Det bør være muligt at stille krav, der går ud over produktets karakteristika
ved definition af tekniske specifikationer. F.eks. at kaffe har et Fair Trade
mærke eller tilsvarende.
Vi mener, at der på EU-plan skal stilles krav til offentlige indkøb i den politik-
specifikke lovgivning – f.eks. miljømæssige, energimæssige og sociale mini-
mumskrav.
Vi er af den overbevisning, at der skal stilles større krav om innovation i de
offentlige indkøb, og at den konkurrencebaserede dialog skal fremmes.
Vi vil foreslå, at der ved koncentration af indkøb på tværs af offentlige myn-
digheder sættes en mindre del af de sparede transaktionsudgifter af til at få
udviklet nye produkter og løsninger af mindre virksomheder gennem præ-
kommercielle indkøb.
For såvel konkurrencepræget dialog og prækommercielle indkøb er der behov
for en præcisering i forhold til intellektuelle rettigheder.
Der er visse sociale områder, der med fordel kan undtages for udbudsregler-
ne. F.eks. daginstitutioner og det specialiserede område for børn og voksne.
5. Sikring af sunde procedurer
(spørgsmål 98-110)
Ingen kommentarer
6. Tredjelandsleverandørers adgang til EU’s marked
(spørgsmål 111-
114)
Der bør være adgang for alle leverandører uanset oprindelsesland til at byde
på EU-udbud. Der bør være opmærksomhed på, om bud fra tredjelandsleve-
randører uden markedsmæssig status sker på lige konkurrencevilkår.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Formand for Erhvervsudvalget
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7