Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0072 Bilag 1
Offentligt
Modtagere:
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Atomenergifællesskabs
rammeprogam for forskning og uddannelse på det nukleare område
(2012-2013).
KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts 2011
1.
Resumé
Kommissionens forslag vedrører en to-årig forlængelse af det nuværende
rammeprogram (2007-2011), hvorved man opnår den samme tidsmæssige ramme
som det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013). Formålet er at sikre, at den
EU-finansierede nukleare forskning videreføres i yderligere to år. Euratom-ram-
meprogrammet for 2012-2013 indeholder således i det store hele de samme vi-
denskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsme-
kanismer som det nuværende Euratom-rammeprogram, idet der dog er taget hen-
syn til den nye politiske ramme såsom den europæiske SET-plan, som en del af
den ny generation af teknologier, der er nødvendige for at nå visionen for 2050
om et samfund med lavere CO2-emissioner. De brede mål for dette rammepro-
gram for årene 2012 og 2013 er på fusionsområdet at udvikle en teknologi for en
sikker og miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde – primært gennem
en realisering af ITER, og på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at for-
øge sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten af nuklear fission
og anden brug af stråling inden for industri og medicin.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogram
for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013) med henblik på
behandling og vedtagelse i 2011.
Der er tale om en to-årig forlængelse af det nuværende rammeprogram (2007-
2011), som på baggrund af Euratom-traktaten (artikel 7, stk. 2) er fem-årigt. På
denne måde får man bragt det nukleare rammeprogram på højde med det ikke-
nukleare rammeprogram (2007-2013).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremsatte samtidig forslag til to særprogrammer: særprogrammet
for gennemførelse af indirekte aktioner på det nukleare område (fusion og fis-
sion, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for Det Fælles Forsknings-
centers gennemførelse af direkte aktioner i samme periode. Da de to særpro-
grammer skal udmønte rammeprogrammet er indholdet mere specifikt, hvorimod
hovedindholdet er det samme som i rammeprogrammet.
Endelig fremsatte Kommissionen også den 7. marts dels forslag om regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-
oner og dels forslag om formidling af forskningsresultater (2012-2013). Bortset
fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende regler.
Hjemmelsgrundlaget for rammeprogrammet er artikel 1, 2, 4 og 7 i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, hvorefter udkast til pro-
grammet skal besluttes med enstemmighed under henvisning til udtalelse fra Eu-
ropa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.
Aktiviteterne sigter på at øge ekspertisen på forskningsområdet på en måde, som
ikke kan opnås på nationalt niveau og skal konsolidere Det Europæiske Forsk-
ningsrum inden for dette område. Aktiviteterne skal desuden støtte forskningsin-
frastruktur inden for nuklear videnskab og teknologi.
Kommissionen har i overensstemmelse med Euratom-traktaten hørt Det Viden-
skabelige og Tekniske Udvalg, ligesom man har gjort brug af forskellige kilder
ved udarbejdelsen af forslaget, herunder midtvejsevalueringer af Euratoms sy-
vende rammeprogram foretaget af uafhængige ekspertpaneler.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at merværdien for Euratom inddragelse i nuklear forskning
er tæt forbundet med grænseoverskridende virkning, stordriftsfordele og medvirken
til løsning af markedssvigt. Med Euratomprojekter inden for fission, fusion og strå-
lingsbeskyttelse kan der opnås den fornødne "kritiske masse", samtidig med at den
forretningsmæssige risiko mindskes, og der dannes grobund for private investerin-
ger. Euratomaktioner har også central betydning for overførslen af nukleare fær-
digheder og viden pa tværs af grænser og fremmer derved topkvalitet inden for
forskning og innovation ved at styrke færdigheder, kvalitet og konkurrence i hele
Europa og højne den menneskelige kapacitet gennem uddannelse, mobilitet og kar-
riereudvikling.
Regeringen er enig i, at de anførte forskningsfelter ikke kan gennemføres af med-
lemsstaterne isoleret, hvorfor nærhedsprincippet er overholdt.
4. Formål og indhold
Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-
dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført i
perioden 2007-2011.
Rammeprogrammet er som nævnt en del af en lovgivningspakke, som indeholder
forslag til afgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkte
og indirekte aktioner) og deltagelsesregler. Det præsenterer de videnskabelige og
teknologiske mål for forskningsaktiviteterne og tilvejebringer behørige regler for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deltagelse af forskningscentre, universiteter og virksomheder. Programmet dæk-
ker også konstruktionen af ITER (den internationale forsøgsreaktor vedr. fusion),
det ledsagende fusionsenergiforsknings-program samt aktiviteter vedrørende fis-
sion og strålingsbeskyttelse, foruden Det Fælles Forskningscenters direkte ak-
tioner vedrørende nuklear sikkerhed.
Euratom-rammeprogrammet for 2012-2013 indeholder i det store hele de samme
videnskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansierings-
mekanismer som det nuværende 7. Euratom-rammeprogram (2007-2011). Der er
dog taget højde for opnåede forskningsresultater og den nye politiske ramme –
ikke mindst vedtagelsen af den europæiske SET (Strategic Energy Technology)
Plan, som en del af den ny generation af teknologier, der er nødvendige for at nå
visionen for 2050 om et samfund med lavere CO2-emissioner.
De generelle mål for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013 er således:
På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig og
miljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde
På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerheden
samt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission og
anvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremme
nuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-
pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdet
Virkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den interna-
tionale såvel som den europæiske ITER organisation. Levering af euro-
pæiske komponenter til konstruktionen af ITER.
FoU til forberedelse af ITERs drift: Et målrettet fysik- og teknologipro-
gram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European To-
rus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.
Begrænsede teknologiaktiviteter til forberedelse af DEMO-kraftværket:
Yderligere udvikling af fusionsmaterialer og nøgleteknologier samt for-
beredelse af opførelsen af den internationale fusionsmaterialebestrålings-
anlæg (IFMIF).
De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse)
Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret til
dyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt af-
fald. Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centrale
spørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.
Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-
fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-
der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-
ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-
dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse med
brændstofkredsløbet.
Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoen
ved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheld
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigt
og socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-
fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-
dicinske område og i industrien.
Det Fælles Forskningscenters (JRC’s) nukleare aktiviteter
Håndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet: Reducere tvivl
og løse aktuelle problemer inden for affaldshåndtering for at udvikle ef-
fektive løsninger til håndtering af højradioaktivt affald gennem de to al-
mindeligste optioner (direkte deponering eller separation og transmuta-
tion). Udvikle aktiviteter til fremme af forståelsen og modellering af fysi-
ske, kemiske og grundlæggende egenskaber ved actinider. Opsætning af
en database for højpræcise nukleare referencedata vedrørende nuklear
energi og ikke-nukleare anvendelser (f.eks. medicinsk anvendelse). Yder-
ligere udvikling af miljømodeller af radioisotop-spredning i kombination
med overvågningsprøver inden for miljømæssig radioaktivitet.
Nuklear sikkerhed (safety): Forskning i såvel eksisterende som nye
brændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU og
reaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer. JRC skal også ko-
ordinere den europæiske deltagelse i ”Generation IV International Forum
R&D Initiative” – kaldet GIF. JRC har således af medlemslandene fået
mandat til at handle som gennemførelsesorgan for EU’s deltagelse i GIF-
projekter.
Nuklear sikring (security): Støtte opfyldelsen af EU’s tilsagn, herunder
navnlig udvikling af metoder til kontrol af brændselskredsløbsanlæg,
gennemførelse af tillægsprotokollen, herunder indsamling af miljøprøver
og integrerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse af
spredning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig
handel af disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. EUR i 2012
og 2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-
gift ved programmet på ca. 349 mio. kr.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionen
af ITER, under forudsætning af, at der kan findes realistiske finansieringsmuligheder,
sikres en effektiv omkostningskontrol og en realistisk tidsplanlægning for projektet, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mandatet til regeringen fra Folketingets Europaudvalg forud for vedtagelse af råds-
konklusioner på rådsmødet den 12. juli 2010.
Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye re-
aktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhed
og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbe-
skyttelse.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt. For så vidt angår fusionsdelen
vurderes det, at medlemsstaterne vil fastholde den linje, der blev lagt i forbindel-
se med drøftelserne om ITER i sommeren 2010.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.