Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0079 Bilag 1
Offentligt
976353_0001.png
16. marts 2011
/scl
Sag 2011-0024131
ERHVERVS- OG
Bilag 2:
Høringsnotat vedrørende direktivforslag KOM (2011) 79 om sam-
menkobling af selskabsregistre
SELSKABSSTY RELSEN
Kampmannsgade 1
1780 København V
Tlf.
33 30 77 00
Fax
33 30 77 99
CVR-nr 10 15 08 17
[email protected]
www.eogs.dk
1. Generelle bemærkninger
Høringen afspejler, at der generelt er tilslutning til lovforslaget. I de
indkomne høringssvar er der således kun få bemærkninger.
Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening støtter forslaget under henvisning til, at det
vil reducere administrative byrder og øge retssikkerheden.
Dansk Revisorforening (DRF)
DRF ser positivt på forslaget og anfører i høringssvaret, at de tilslutter
sig indførelsen af minimumskrav for hvilke informationer, der skal op-
lyses i de nationale selskabsregistre, samt at der skal være en tidsfrist
for registrering på 15 dage.
DRF anfører, at direktivforslaget skal implementeres effektivt og retti-
digt. De it-mæssige forudsætninger må ikke udgøre en praktisk hin-
dring for, at direktivet kan fungere. På den baggrund foreslår DRF en
ændring af artikel 4 i direktivet, som omhandler gennemførelse, så tek-
sten ændre til: ”Medlemsstaterne
sætter de nødvendige lov og admini-
strative bestemmelser i kraft og tilvejebringer det nødvendige teknolo-
giske grundlag for at efterkomme…”
Danske Advokater bemærker, at det vil være afgørende for det fælles
registers effektivitet, at det bliver på fransk og engelsk, således at en-
hver oplysning ikke skal oversættes til alle de officielle sprog i EU.
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker, at de på baggrund af direktivforslagets henvis-
ninger til direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger, går ud fra, at persondataloven
1
med tilhørende bekendtgørelser skal iagttages for alle behandlinger af
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændrin-
ger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976353_0002.png
2/4
personoplysninger i forbindelse med direktivet, som danske myndighe-
der er dataansvarlige for.
Datatilsynet forudsætter således, at såvel persondataloven, som bekendt-
gørelser udstedt i medfør heraf, herunder sikkerhedsbekendtgørelsen og
eventuelle henstillinger fra Datatilsynet, også vil blive iagttaget, når dan-
ske myndigheder behandler personoplysninger inden for rammerne af de
omhandlende direktiver.
Hvis det i direktivforslaget nævnte elektroniske netværk anvendes til
behandling af personoplysninger, skal Datatilsynet anmode om, at det
fra dansk side afklares, hvordan reglerne kan forenes med, at personda-
taloven og sikkerhedsbekendtgørelsen finder anvendelse. Hvis hensig-
ten er, at det i stedet er Kommissionen, der fastlægger sikkerhedsni-
veauet, vil der efter Datatilsynets umiddelbare opfattelse ske fravigelse
af persondataloven, hvilket bør indgå i den danske politiske vurdering
af direktivets gennemførelse.
DI - Organisation for erhvervslivet (DI)
DI er positivt indstillet over for forslaget om at sammenkoble EU-
medlemsstaternes selskabsregistre.
DI har dog en bemærkning i forhold til de foreslåede beføjelser til EU-
Kommissionen om at vedtage delegerede retsakter om tekniske detaljer
m.v., som skal sikre den praktiske gennemførelse af den foreslåede
sammenkobling af selskabsregistre, herunder bl.a. med hensyn til de
sprog, der skal anvendes i det elektroniske netværk af registre. DI anfø-
rer, at udmøntningen af f.eks. sprogkrav bør ske på en måde, der ikke
medfører yderligere byrder for selskaberne. Det bør således ikke være
selskabernes ansvar at sikre, at registrerede oplysninger er tilgængelige
på flere sprog. DI ser gerne, at det bliver muligt for et dansk selskab at
indgive oplysninger på engelsk.
DI har desuden en bemærkning vedrørende den foreslåede bestemmelse
om, at data skal ajourføres senest 15 kalenderdage efter, at den tilgrund-
liggende ændring finder sted. DI kan tilslutte sig den bagvedliggende
hensigt om, at registrerede oplysninger bør være ajourførte og aktuelle.
En frist på 15 kalenderdage synes dog vanskeligt forenelig med sel-
skabslovens regler, som generelt giver selskaberne en anmeldelsesfrist
på 2 uger. Efter DI’s opfattelse er denne frist passende, og uanset den
teknologiske udvikling kan fristen næppe være kortere af hensyn til sel-
skaberne og deres rådgivere.
DI anfører til sidst i høringssvaret, at man generelt i forbindelse med
det videre arbejde bør have fokus på ikke at pålægge selskaberne yder-
ligere administrative byrder.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976353_0003.png
3/4
FSR er meget positivt indstillet over for forslaget om at sammenkoble de
nationale selskabsregistre og virksomhedsregistre i EU-landene.
FSR er af den opfattelse, at forslaget bør udvides til at omfatte årsregn-
skaber og andre oplysninger om virksomhederne, som bliver indsamlet
og offentliggjort hos myndighederne. Det er FSRs vurdering, at nem,
rettidig og omkostningseffektiv adgang til at trække regnskabsoplysnin-
ger – også fra virksomheder i andre lande – er særligt vigtigt for sam-
handel og kreditgivning. Der er som bekendt et internationalt anerkendt
rapporteringsværktøj (XBRL), som er udviklet med henblik på standar-
diseret udveksling og opbevaring af finansiel information fra virksom-
hederne, og EU kommissionen bør derfor positivt overveje brugen af
XBRL til opbevaring for at give nem adgang til at hente regnskabsop-
lysninger.
FSR anfører, at forslaget om, at selskaber skal have en unik identifikator,
der muliggør en utvetydig identifikation i Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, bør ske ved at tilføje en landekode til hvert virk-
somhedsnummer (CVR-nummer), således at danske virksomheder vil
kunne beholde et eksisterende CVR-nummer.
FSR antager, at der ikke bliver krav om, at selskaberne skal oversætte
dokumenterne til andre EU-sprog, da det vil kunne blive ganske byrde-
fuldt. Brugen af en internationalt anerkendt systematik (XBRL) vil
mindske ulemperne ved forskellige sprog. Som følge af de betydelige
fordele ved sammenkoblingen af selskabsregistre mv. ser FSR gerne, at
dette prioriteres højt både i de nationale stater og i EU, og en vedtagelse
og gennemførelse bør fremskyndes mest muligt.
Landbrug og Fødevarer (LF)
LF har ingen konkrete bemærkninger til forslaget, men anfører at an-
svaret og omkostningerne forbundet med etableringen og driften af de
nødvendige it-systemer, samt udvekslingen af de påkrævede oplysnin-
ger, ikke pålægges virksomhederne, men skal være selskabsmyndighe-
dernes ansvar.
Dette anfører LF, at der ikke via de foreslåede regler skal pålægges
pligt for danske virksomheder til at registrere oplysninger i et selskabs-
register, som virksomhederne ifølge de gældende nationale regler i dag
ikke er forpligtede til.
2. Oversigt over hørte organisationer, foreninger m.v.
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Børsmæglerfor-
eningen, Copenhagen Business School, Danmarks Nationalbank, Dan-
marks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Autoriseret Markedsplads, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Revisorforening, Danske
Advokater, Danske Andelsselskaber, Danske Maritime, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmandsforeninger (DSK), Den
danske Dommerforening, Den danske Finansanalytikerforening, Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
Økonomiske Råds Sekretariat, DI – Organisation For Erhvervslivet,
Domstolsstyrelsen, Finansforbundet, Finansrådet, Forbrugerrådet, For-
eningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Fælles-
foreningen for Danmarks Brugsforeninger, HK Handel, Håndværksrå-
det, Ingeniørforeningen i Danmark, Investeringsforeningsrådet, Kom-
munernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i
Danmark, Lokale Pengeinstitutter, Regionale Bankers Forening, LD,
Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Roskilde Universitetscenter,
Statsadvokaten for særlig Økonomisk Kriminalitet, Syddansk Universi-
tet, Værdipapircentralen, Aalborg Universitet, Århus Universitet.
Følgende organisationer, foreninger m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Danmarks Rederiforening
Dansk Revisorforening
Danske Advokater
Datatilsynet
DI – Organisation for erhvervslivet
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Landbrug & Fødevarer
Følgende organisationer, foreninger m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Advokatrådet
Dansk Aktionærforening
Roskilde Universitetscenter
Syddansk Universitet