Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0121 Bilag 7, SAU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Hr. Algirdas Gediminas ŠEMETA
Kommissær med ansvar for beskatning og toldunionen
Rue de la Loi 200
B – 1049 Bruxelles
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse til Kommissionens forslag til et fælles konsolideret
selskabsskattegrundlag KOM (2011) 121
Kære hr. Algirdas Gediminas ŠEMETA
Folketingets Skatteudvalg og Europaudvalg har behandlet Kommissionens
forslag til et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB) med henblik
på at undersøge om forslaget overholder nærhedsprincippet i EU-traktatens
artikel 5.
Skatteudvalget og Europaudvalget har på baggrund af denne behandling ved-
taget nedenstående udtalelse med et
flertal
bestående af følgende partier:
Venstre, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folke-
parti og Radikale Venstre.
Udtalelse om Kommissionens forslag om etableringen af et fælles
konsolideret selskabsskattegrundlag
1. Kommissionen har fremsendt forslag til et fælles konsolideret sel-
skabsskattegrundlag, KOM (2011) 121 endelig. EU-landenes nationa-
le parlamenter har mulighed for at kontrollere forslagets overholdelse
af nærhedsprincippet og sende en begrundet udtalelse til Kommissio-
nen inden 8 uger efter forslagets fremsættelse, hvis de mener, der er
problemer.
2. På Skatteudvalgets møde den 27. april 2011 oplyste Skatteministeri-
ets repræsentanter under den tekniske gennemgang af forslaget, at
det nærmere indhold af direktivforslaget skulle forhandles i den kom-
mende tid mellem medlemslandene. På baggrund heraf besluttede
Skatteudvalget at afgive en udtalelse til Europaudvalget om forslagets
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3. Nærhedsprincippet er i dag hjemlet i EU-traktatens, art. 5, der bl.a. si-
ger:
18. maj 2011
Ref. 10-000759-23
Kontakt
Iben Tybjærg Schacke/Liza
Christensen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 33 37 55 21
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”I medfør af princippet om kompetencetildeling handler Unionen kun
inden for rammerne af de beføjelser, som medlemsstaterne har tildelt
den i traktaterne, med henblik på at opfylde de mål, der er fastsat
heri. Beføjelser, der ikke er tildelt Unionen i traktaterne, forbliver hos
medlemsstaterne.
4. I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der
ikke hører ind under dens enekompetence, kun hvis og i det omfang
målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyl-
des af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på
grund af den påtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan
nås på EU-plan.”
5. Bestemmelsen i artikel 5 er uddybet i Protokol til EU- traktaten om
anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Af
protokollen fremgår bl.a., at ethvert udkast til lovgivningsmæssig rets-
akt bør indeholde en detaljeret analyse, der gør det muligt at vurdere
overholdelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Analysen bør bl.a. omfatte oplysninger, der gør det muligt at vurdere
de finansielle virkninger.
6. Konsekvenserne af Kommissionens forslag skal afklares i forbindelse
med de fortsatte forhandlinger om forslagets indhold. Det drejer sig
bl.a. om der vil blive indført en minimumsselskabsskattesats (et sel-
skabsskattebånd), hvorledes man skal forholde sig, hvis hovedskat-
temyndigheden (den medlemsstat, hvor koncernens moderselskab er
skattemæssigt hjemmehørende) ikke foretager en tilstrækkelig effek-
tiv ligning, samt om forslaget afskærer medlemslandene fra at bruge
(midlertidige) ændringer i afskrivningsgrundlag og -satser som en del
af konjunkturpolitikken.
7. Der bør foretages en nærmere undersøgelse af, om de enkelte med-
lemslandes ligningsmyndigheder har den fornødne kompetence og
kvalitet til at kunne løfte opgaven som hovedskattemyndighed.
8. Der foreligger ikke en tilstrækkelig oplysende analyse, der gør det
muligt at foretage en ordentlig vurdering af de provenumæssige kon-
sekvenser af forslaget, idet det dog står åbenlyst, at forslaget bl.a. vil
medføre større provenumæssige forskydninger medlemslandene
imellem.
Flertallet
i de to udvalg (Venstre, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre) kan derfor ikke på det fore-
liggende grundlag afgive nogen endegyldig tilkendegivelse vedrørende over-
ensstemmelsen mellem det foreliggende udkast til forslag og nærhedsprincip-
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pet. Det anbefales, at der arbejdes videre med de mange uafklarede spørgs-
mål, som forslaget rejser.
Mindretalsudtalelser til forslaget
Et
mindretal
i de to udvalg bestående af Dansk Folkeparti udtaler, at man har
noteret sig, at en række lande – herunder bl.a. England og Holland – har vur-
deret, at Kommissionens forslag til et fælles konsolideret selskabsskatte-
grundlag ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Dansk Folke-
parti finder ligeledes, at forslaget ikke er foreneligt med nærhedsprincippet.
Et
andet mindretal
i udvalgene bestående af Enhedslisten udtaler, at man er
imod forslaget til et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag fordi:
- EU ikke skal beslutte om landenes skattelovgivning.
- Forslaget medfører betydelige tab af skat og dermed udhules grundlaget for
velfærd.
- De foreslåede regler medfører skattelettelser til selskaberne, der har fået
deres skatteprocent halveret på få år.
Enhedslisten vil gerne lave gensidige aftaler med andre lande om, hvordan
man gennemfører en fælles indsats imod skatteflugt, men det skal ikke være
gennem et EU-direktiv, der tilmed udhuler skattegrundlaget og gør det nem-
mere for selskaberne at flytte indkomst til de lande, der har den laveste sel-
skabsskat. Argumentationen om, at landene fortsat selv må bestemme deres
skatteprocent er tom snak, når EU skal bestemme principperne for fastlæg-
gelsen af skattegrundlaget og gør det nemmere at flytte indkomst.
Med venlig hilsen
Niels Helveg Petersen,
Formand for Skatteudvalget
Anne-Marie Melgaard
Formand for Europaudvalget
3/3