Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0128 Bilag 2
Offentligt
993155_0001.png
J. nr. 2011-221-0037
Til Folketingets Europaudvalg
(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Grundnotat
Grønbog fra Kommissionen om on-line spil i det indre
marked
KOM (2011)128
Resumé:
Kommissionen har den 24. marts 2011 udsendt en grønbog om on-line spil i
det indre marked. Baggrunden for grønbogen er, at den teknologiske
udvikling skaber et stadigt øget on-line spil med deraf følgende
grænseoverskridende problemstillinger på spillemarkedet, som blandt andet
er karakteriseret ved forskellige former for regulering m.v. i
medlemslandene. I grønbogen rejser Kommissionen en række spørgsmål i
relation til on-line spil, herunder til en definition af on-line spil, til
licenssystemer og anden form for regulering, til spiludbydernes ydelser samt
til
forhold
vedrørende
hensynene
bag
spillelovgivningen
(forbrugerbeskyttelse, ludomani, svigbekæmpelse og spils bidrag til
finansiering af gode formål).
Kommissionen ønsker med grønbogen at få belyst væsentlige
problemstillinger omkring on-line spil med henblik på at skabe et fundament
for udveksling af bedste praksis blandt medlemsstaterne, samt grundlag for
en vurdering af muligheder og hensigtsmæssigheder for konkrete tiltag på
EU-plan.
Der er iværksat en bred europæisk høringsproces, som er åben for alle
interesserede parter, og som løber frem til 31. juli 2011.
1. Baggrund
Der er stor forskel på medlemslandenes regulering af on-line spil. I nogle lande
er udbud af on-line spil begrænset eller endda forbudt, mens andre har mere
åbne markeder. Dette kombineret med stigende on-line spil har resulteret i både
et øget lovligt og ”ulovligt” udbud af on-line spil. Det ”ulovlige” marked består
Side 1 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af et sort marked af udbydere fra EU og tredjelande uden spiltilladelser
overhovedet i EU, og et såkaldt gråt marked, hvor spiludbyderne har tilladelse til
udbud i ét EU-land, men ikke i alle lande, hvori der udbydes spil.
Det ulovlige spil er relativt let tilgængeligt for forbrugerne, idet de fleste
medlemslande har svært ved at håndhæve deres spillelovgivning ved effektivt at
udelukke disse ulovlige udbydere.
Siden juli 2008 har medlemslandene i Rådets arbejdsgruppe for etablering og
tjenesteydelser drøftet emner af fælles interesse på spilleområdet. Flere gange
har formandskaberne opfordret Kommissionen til at tage aktivt del i arbejdet.
Senest har Rådet i december 2010 i et sæt konklusioner hilst det velkomment, at
Kommissionen vil udsende en grønbog og foretage en brede konsultation af alle
interesserede parter, således at der kan skabes baggrund for dybdegående
drøftelser af spørgsmål i relation til on-line spil. I konklusionerne gav Rådet
desuden udtryk for ønske om mere samarbejde mellem medlemslandene, og
noterede sig, at IMI (Indre Markeds Informationssystem) kan blive et væsentligt
værktøj i den forbindelse.
Europa-Parlamentet har også i en resolution fra marts 2009 opfordret
Kommissionen til i nært samarbejde med medlemslandene og andre
interesserede parter, at undersøge forskellige - herunder økonomiske - virkninger
af det grænseoverskridende spil.
2. Formål og indhold
Kommissionens hensigt er, gennem grønbogen og den brede høring, samt en
aktiv medvirken fra medlemslandene, Rådet og Europa-Parlamentet, at
medvirke til lovgivning om on-line spil i medlemslandene, som giver alle parter
større retssikkerhed. Efter at have studeret alle bidrag, der er indkommet i
grønbogens høringsperiode, vil Kommissionen tage stilling til, hvad den
vurderer som værende den mest hensigtsmæssige opfølgning på grønbogen.
Selve grønbogen er bygget op omkring en række emner, hvortil der er knyttet i
alt 51 spørgsmål til mulig besvarelse fra interessenterne. De første spørgsmål (1-
6) vedrører data m.v. i relation til omfanget af on-line spil, samt til gældende
retspraksis. I forbindelse med retspraksis anfører Kommissionen at EF-
Domstolen anser spilydelser for at have en særlige karakter, der tillader
medlemslandene at have nationale begrænsninger og særlige regler for
regulering af udbuddet af ydelser via internettet med henblik på at begrænse
spilafhængighed og beskytte forbrugerne mod risiko for svig og kriminalitet.
Kommissionen nævner blandt andet, at hensynene til spillerne betyder, at
medlemslandene kan fastsætte egne krav om tilladelse til udbud af online spil,
således at udbyderne ikke kan anvende tilladelser opnået i andre lande.
Domstolen har desuden anført, at online spil kan medføre andre og større
problemer i relation til forbrugerbeskyttelse end traditionelle markeder for spil.
Side 2 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EF-Domstolens domme på spilleområdet, og spillereformer i medlemslande har
betydet, at Kommissionen har lukket nogle tidligere påbegyndte sager om
traktatkrænkelse. Det nævnes dog, at Kommissionen med basis i EU´s regler om
statsstøtte har åbnet en sag mod Danmark om, hvorvidt lavere afgifter på online
kasinospil i forhold til spil i traditionelle kasinoer er i overensstemmelse med
traktatens regler.
Kommissionen har udvalgt følgende emner, som den anser for centrale i relation
til on-line spil:
1.
A.
Definitioner og organisering af on-line spilleydelser, jf. grønbogens
afsnit 2.1
Definition af on-line spil og organisering af spillene, jf. rapportens afsnit
2.1 (spørgsmål 7-9)
Kommissionen finder det hensigtsmæssigt, at man enes om én fælles definition
af ”on-line spil”. Kommissionen foreslår, at man bruger e-handelsdirektivets
relativt brede definition af spil, hvor der gøres en indsats med penge, og spørger,
hvordan den stemmer overens med gældende national definition. I relation til
organisering af spillene spørges til, om udbud af grænseoverskridende on-line
spil sker fra landbaserede spillesteder (f.eks. fra kasinoer eller spillehaller)
B.
Etablering og tildeling af tilladelser til on-line spiludbydere, jf. rapportens
afsnit 2.1 (spørgsmål 10)
Kommissionen anfører, at en udbyder anses for etableret det sted, hvor
virksomheden udøver sin erhvervsmæssige virksomhed. Det understreges, at
f.eks. placering af en server ikke nødvendigvis i sig selv kan anses for at udgøre
en etablering.
I relation til tilladelser anfører Kommissionen, at medlemslandene har
forskellige systemer for tilladelser. For eksempel anerkender nogle lande
tilladelser givet i andre EU-lande, mens der i andre lande kræves national
tilladelse til udbud af spil. Kommissionen ønsker med spørgsmål 10 at få belyst
fordele og ulemper ved systemer for tilladelser, og problemer ved uens systemer.
C.
On-line udbyderes brug af tilknyttede ydelser, jf. rapportens afsnit 2.2
(spørgsmål 11-14)
Der er en række ydelser, herunder reklame- og betalingsydelser, der anvendes
for at tilskynde til eller gøre det lettere at spille. Hvor regler om spil i
hovedsagen alene skal overholde selve Traktatens regler, er nogle af disse
tilknyttede ydelser omfattet af afledte fællesskabsretsakter (direktiver,
forordninger m.v.).
Side 3 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår reklameydelser ønsker Kommissionen at fokusere på følgende
former for kommerciel kommunikation:
-
On-line kommunikation, som bannere og pop-ups på ikke spillesider.
Kommissionen mener, at disse ydelser er omfattet af direktivet om
urimelig handelspraksis (2005/29/EU), og i visse tilfælde
databeskyttelsesdirektivet (95/46/EF) og direktivet om databeskyttelse
inden for elektronisk kommunikation (2002/58/EF).
Salgsfremmende foranstaltninger, herunder direkte markedsføring (via
mail, telefon, internet) og alle former for bonusser, hvoraf den mest
anvendte er at give en sum penge/et antal frie spil til nye spillere.
Kommissionen mener, at de salgsfremmende foranstaltninger er omfattet
af direktivet om urimelig handelspraksis, databeskyttelsesdirektivet og
direktivet om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation.
Herudover er direkte markedsføring omfattet af direktivet for
forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg
(2005/29/EU).
Sponsorater – hovedsagelig indenfor sport.
-
-
For så vidt angår betalingsydelser o.lign. anfører Kommissionen blandt andet, at
verifikation af spillernes identitet oftest udføres i forbindelse med spillernes
registrering, oprettelse af spillekonto og angivelse af betalingsform.
Kommissionen finder verifikationen nødvendig navnlig med henblik på
beskyttelse af mindreårige samt forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge.
2.
Hensyn i offentlighedens interesse bag spillelovgivningen, jf.
grønbogens afsnit 2.3
Kommissionen fokuserer i grønbogen på 3 hensyn bag spillelovgivningen, som
spiller en rolle i de fleste af medlemslandenes nationale lovgivninger. Der er tale
om forbrugerbeskyttelse (jf. punkt A nedenfor), offentlig orden (jf. punkt B
nedenfor) og finansiering af aktiviteter i almennyttig og offentlig interesse og af
begivenheder om hvilke, der arrangeres online væddemål (jf. punkt C nedenfor).
A.
Forbrugerbeskyttelse, jf. grønbogens afsnit 2.3.1 (spørgsmål 15-26)
Spillere med problemer med spil
Kommissionen anfører, at der i flere medlemslande (bl.a. DK) er foretaget
undersøgelser over udvikling af spilafhængighed. I 4 undersøgelser er der
fokuseret specielt på on-line spil.
Undersøgelserne viser, at visse faktorer øger risikoen for at udvikle problemer i
relation til spil, f.eks. hurtig spilafvikling og gevinstudbetaling, høj
tilbagebetalingsprocent, stort element af færdighed (i forhold til tilfældighed) og
Side 4 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stort brug af salgsfremmende foranstaltninger. F.eks. vurderes spil på
gevinstgivende spilleautomater med hurtig spilafvikling at udgøre et større
problem end spil på lotteri med langsom spilafvikling. Medlemslandene bruger
forskellige instrumenter til at mindske risikoen, f.eks. regler om
aldersbegrænsninger, muligheder for at spillerne kan sætte grænser for fremtidigt
spil samt undladelse af at give kredit mv.
Kommissionen ønsker med spørgsmål 15 og 16 oplyst, om der findes nogen
form for dokumentation af, hvilke faktorer og instrumenter der ved on-line spil
er de mest centrale i relation til at spilleproblemer.
Spilleafhængighed (ludomani)
Det anføres i grønbogen, at tilgængelig information om spilafhængighed viser, at
mellem 0,3 % og 3,1 % af en befolkning er decideret afhængige af spil.
Kommissionen efterspørger dokumentation, der viser omfanget af afhængighed
af on-line spil, om on-line spil skaber mere eller mindre afhængighed end andre
spilformer, og om der er dokumentation der viser, at nogle on-line spil er mere
afhængighedsskabende end andre on-line spil (spørgsmål 17-19)
Kommissionen ønsker endvidere oplyst, hvad der nationalt gøres for at
forebygge spilafhængighed (spørgsmål 20), om og i givet fald hvilke
behandlingsmuligheder, der er findes i medlemslandene (spørgsmål 21), samt
om, hvilke krav der stilles i den nationale lovgivning til spiludbydernes
opmærksomhed og reaktion på problemspillere (spørgsmål 22).
Mindreårige og andre udsatte grupper
Kommissionen anfører, at alle medlemslande søger at beskytte mindreårige fra
spil. Kommissionen spørger i den forbindelse, om de nationale aldersgrænser
vurderes i tilstrækkeligt omfang at forhindre mindreårige i at spille on-line, og
om hvilke kontrolforanstaltninger, der er (spørgsmål 23 og 24).
Det anføres i grønbogen, at betalingssystemer kan være nyttige i forbindelse
med beskyttelse af mindreårige, blandt andet som følge af, at personer under 18
år normalt hverken får tilladt overtræk på bankkonti eller får udstedt kreditkort.
Imidlertid bliver det mere og mere udbredt, at der kan spilles og betales via
mobiltelefon, og dette synes at skabe nye kontrolmæssige udfordringer.
Både medlemslandenes myndigheder og spiludbyderne har endvidere regler
eller normer for markedsføring, der er designet til at beskytte de mindreårige fra
spil.
Ud over mindreårige er der er også andre grupper, der må betegnes som særligt
udsatte for at få problemer med spil. Det kan være personer med økonomiske
Side 5 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
problemer, personer der tidligere har været afhængige af stoffer eller off-line
spil, unge uden erfaring med spil, og personer, der arbejder med spil.
Kommissionen ønsker information om, hvilke af sådanne beskyttende regler for
markedsføring af spil der findes i medlemslandene, herunder regler i forbindelse
med markedsføringsspil, sportssponsorater og salg af souveniers m.v. med trykte
logoer for on-line spiludbydere (spørgsmål 25 og 26).
B.
Offentlig orden, jf. grønbogens afsnit 2.3.2 (spørgsmål 27-37)
Forebyggelse og bekæmpelse af svig i forbindelse med spillet
Kommissionen fokuserer i grønbogen på svig i forbindelse med udbetaling af
gevinster til spillerne, tyveri af spilleres identifikation og manipulation af et spils
udfald.
I relation hertil efterlyses undersøgelser eller andet materiale om svig i
forbindelse med on-line spil. Endvidere spørges, om der er nationale regler om
kontrol, standardisering og certificering af spilleudbydernes udstyr,
tilfældighedsgenerator eller andet software. Kommissionen ønsker desuden at
høre, hvilke svigtyper der bør gives højeste prioritet i det svigbekæmpende
arbejde, og om der er erfaringer med særlige effektive måde at bekæmpe en
svigtype på (spørgsmål 27-31). Herudover spørges i spørgsmål 32 om, hvor stor
risiko der er for, at en udbyder af on-line væddemål, som har en sponsorkontrakt
med en sportsklub eller -organisation, vil forsøge at påvirke udfaldet af en
sportskamp.
Forebyggelse af hvidvask af penge
Både personer inden for den velorganiserede kriminelle verden og
enkeltpersoner kan anvende spil i forbindelse med hvidvask af penge.
Tilgængelig information på området tyder på, at hvidvask af penge hovedsagelig
er et problem i forbindelse med ulovlige udbydere uden spilletilladelser i EU, og
Kommissionen angiver forskellige metoder hertil. Kommissionen spørger om,
hvilke konkrete sager der har været, som viser, hvordan on-line spil kan benyttes
til hvidvask, og om der er betalingssystemer, der kræver særlig kontrol for at
undgå, at de anvendes til hvidvask (spørgsmål 33 og 34).
Det 3. hvidvaskdirektiv (2005/60/EF) gælder for den finansielle sektor og blandt
andet også kasinoer (både landbaserede og on-line). Imidlertid er det forbundet
med nogle vanskeligheder at håndhæve direktivets bestemmelser i relation til
on-line kasinoer, idet spiludbyderne ofte har spilletilladelser i flere lande og
desuden indeholder deres hjemmesider for det meste udbud af andre
spilleydelser (f.eks. udbud af sportsspil).
Kommissionen anfører, at den er bekendt med, at såvel myndigheder som
spiludbydere har taget en række praktiske metoder i brug til bekæmpelse af
Side 6 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvidvask. For eksempel kan visse regler og
spilleregistrering og gevinstudbetaling være nyttige.
procedurer
omkring
I grønbogen efterlyses erfaringer med tiltag, der kan dokumentere en effekt på
området (spørgsmål 35 og 36).
Forebyggelse af anden kriminalitet
I grønbogen nævnes andre former for svig i forbindelse med on-line spil. Af en
fransk rapport fremgår blandt andet, at der er omkring tusind spillehjemmesider,
der direkte er opereret af kriminelle grupper. Hertil kommer uautoriserede spil
udbudt af udbydere med spilletilladelse. Som en tredje form for svig, nævnes
skatteunddragelser, hvor for eksempel gevinster vundet i spil i 3. lande ikke
angives til beskatning.
Kommissionen ønsker med spørgsmål 37 at vide, om der er nationale regler for
gennemsigtighed i on-line spil, om sådanne regler gælder for
grænseoverskridende spil, og om reglerne i givet fald vurderes at blive
håndhævet effektivt.
C.
Finansiering af aktiviteter i almennyttig og offentlig interesse og af
begivenheder, om hvilke der arrangeres online væddemål, jf. grønbogens
afsnit 2.3.3 (spørgsmål 38-45)
I grønbogen anføres, at et af hensynene bag de nationale spillelovgivninger
oftest er at sikre midler til finansiering af ”aktiviteter i almennyttig og offentlig
interesse”, herunder kultur, sport, kunst, ungdoms- eller uddannelsesprogrammer
og sundhedsrelaterede aktiviteter. I henhold til EF-Domstolen kan dette hensyn
dog ikke udgøre den egentlige begrundelse for at have restriktioner på
spilleområdet. Desuden anføres i grønbogen, at reglerne for denne finansiering
skal være i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Der er forskellige
modeller for en sådan finansiering, herunder direkte ved krav til spiludbyderne
om at støtte bestemte organisationer m.v., ved at midler fordeles fra en statslig
spiludbyder, eller indirekte via statens budget.
Kommissionen ønsker belyst, om der i medlemslande er andre måde at skabe
finansiering på, og om der i medlemslandene findes en særlig mekanisme – en
fond eller andet – som sørger for at omfordele midler fra udbyderne (spørgsmål
38 og 39).
Desuden ønsker Kommissionen med spørgsmål 40 at få belyst, om der sker
tilbagebetaling eller fordeling af midler til forebyggelse og behandling af
ludomani.
Kommissionen ønsker herudover med grønbogen at sætte særlig fokus på
følgende områder:
Side 7 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Eventuelt princip om modydelse til fordel for arrangører af begivenheder.
Når spiludbydere udbyder væddemål på sportsbegivenheder udnytter de disse
begivenheder, og det er Kommissionens opfattelse, at der er en bred enighed om,
at sådanne begivenheder, bør få en rimelig modydelse for den spilaktivitet, der er
knyttet til dem. En tydelig sammenhæng mellem udnyttelse af sport til
væddemål og betaling til sport herfor ses oftest inden for hestesporten. Der er
flere medlemslande, der for at sikre denne sport gode vilkår, giver en
spiludbyder eneret til at udbyde væddemål på hestevæddeløb mod, at udbyderen
giver hestesporten en vis del af overskuddet. I mange lande er disse midler
hestesportens væsentligste indtægtskilde. Andre sportsgrene har ofte flere
indtægtsmuligheder, men netop fordi de udnyttes i forbindelse med udbud af
væddemål, er spørgsmålet, hvordan og hvor stor en ”betaling” de skal modtage
derfor. I nogle lande er udbydere af sportsvæddemål derfor nødt til at kanalisere
en del af deres overskud tilbage til sporten.
Kommissionen ønsker at vide, hvor stor en del af on-line udbydernes overskud
fra sportsvæddemål, der kanaliseres tilbage til sporten i de enkelte medlemslande
(spørgsmål 41). Herudover spørges til, om al professionel sport tilgodeses af
udnyttelsesrettigheder for on-line spil på linje med hestesporten, og om disse
rettigheder udnyttes (spørgsmål 42).
Kommissionen nævner desuden, at sportsbegivenheder der væddes på, er udsat
for større risiko for svig med resultatet (”match-fixing”) end begivenheder, der
ikke væddes på. Med spørgsmål 43 ønsker Kommissionen belyst, om der er
betalinger for udnyttelsesrettigheder for on-line spil, der er øremærket til at sikre
sportsbegivenheders integritet.
Risiko for ”fribillet”
Nationale systemer for finansiering af gode formål varierer alt efter kulturelle
forskelle, traditioner og andet. Nogle steder kommer finansieringen direkte fra
udbydernes overskud, mens den andre steder sker hovedsagelig indirekte
gennem beskatning. Kommissionen anfører, at det vil have en effekt på de
nationale systemer for finansiering af aktiviteter i almennyttig og offentlig
interesse, når spillere vædder på sportsbegivenheder i andre lande eller bruger
udbydere i andre lande. Udbydere med høje tilbagebetalingsprocenter og
gevinster må antages at betale relativt lidt til ”gode formål”, men tiltrækker
spillere, der kun går efter det for dem selv potentielt økonomiske bedste spil.
Spillerne undgår derved at give penge til gode formål – altså får de en ”fribillet”.
Omvendt mener Kommissionen også, at det kan tiltrække nogle spillere, hvis
spiludbyderen er kendt for at give mange penge til gode formål.
Kommissionen spørger i spørgsmål 44, om der er nogen dokumentation for, at
den grænseoverskridende risiko for ”gratis ridt” reducerer midlerne til
finansiering af gode formål. Desuden ønsker Kommissionen med spørgsmål 45
Side 8 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at få oplyst, om der er en sådan gennemsigtighed, at spillerne ved, hvor meget
spiludbydere kanaliserer tilbage til gode formål.
3.
Håndhævelse m.v., jf. grønbogens afsnit 2.4
Spillemyndigheder
At håndhæve en national spillelovgivning og undgå spiludbud fra uautoriserede
udbydere er vigtigt for medlemslandenes muligheder for at sikre hensynene bag
spillelovgivningen.
Kommissionen anfører, at der er forskelle på, hvilke opgaver medlemslandenes
spillemyndigheder har. Eksempler på opgaver er arbejde i forbindelse med
spilletilladelser, kontrol og tilsyn (bl.a. med udstyr, software og spilleaktiviteter)
samt håndhævelse af reglerne. Kommissionen ønsker oplysninger om de
nationale myndigheder og disses beføjelser i relation til on-line spil (spørgsmål
46). Kommissionen ønsker desuden oplysninger om, hvorvidt der føres et
register over udbydere med spilletilladelser, om det i givet fald er offentligt
tilgængelige, og hvem der er ansvarlige for at holde det ajour (spørgsmål 47).
Administrativt samarbejde
Det administrative samarbejde mellem myndighederne på spilleområdet er i dag
baseret på ad-hoc samarbejde mellem et begrænset antal medlemslande.
Kommissionen nævner en række af disse samarbejdsfora, herunder det nordiske.
Herudover har spillemyndigheder fra hele Europa et forum, hvor de mødes,
udveksler oplysninger og drøfter problemstillinger vedrørende spil (GREF).
Kommissionen ønsker oplysninger om de eksisterende former for
grænseoverskridende samarbejde, og om de emner der drøftes (spørgsmål 48).
Samarbejde med andre interessenter
Spillemyndigheder i medlemslandene arbejder også sammen med
nationale/Europæiske sportsorganisationer og/eller offentlige/ private udbydere
af væddemål med henblik på, at udvikle f.eks. undervisningsprogrammer,
kampagner eller early warning systemer til hindring af, at kampes udfald aftales.
Kommissionen ønsker oplysninger om sådanne samarbejder (spørgsmål 49).
Betalings- og internetblokeringer
Kommissionen anfører, at betalings- og kommunikationsudbydere muliggør
udbud af on-line spil. For at udelukke ulovligt udbud af spil bruges i dag flere
metoder, der stiller krav til disse betalings- og kommunikationsudbydere.
A.
Hjemmesider (DNS-blokering)
Side 9 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ulovlige udbyderes hjemmesider kan blokeres, og der kan eventuelt samtidig
henvises til mulige lovlige udbyderes hjemmesider.
B.
IP blokering
Alle computere koblet til internettet har et unikt nummer (IP adresse). Der kan
blokeres for en eller flere IP adressers adgang til en given server/hjemmeside.
C.
Betalingsblokering
Baseret på sektorkode (spiludbydere har kode 7995) kan der blokeres for
betalinger til en udbyder.
Kommissionen anfører, at effekten af blokeringer i stor udstrækning afhænger af
opdaterede registre over emner, der skal blokeres, samt af effektivt software
løsninger.
Kommissionen spørger om, hvilke blokeringsformer der anvendes nationalt, og
den skønnede effekt heraf. Endvidere spørges, om der findes
grænseoverskridende initiativer, som har til formål at gøre blokeringer effektive
(spørgsmål 50). Endvidere ønskes betragtninger over blokeringernes mulige
effektivitet m.v. (spørgsmål 51).
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ligesom andre interesserede parter mulighed for at
afgive høringssvar. Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt
afgivet høringssvar.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant på nuværende tidspunkt
7. Konsekvenser
Grønbogen skal danne baggrund for eventuelle senere forslag fra
Kommissionens side til konkrete handlinger. Den har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige,
statsfinansielle
eller
samfundsøkonomiske
Side 10 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
993155_0011.png
konsekvenser og
erhvervslivet.
medfører
ingen
administrative
konsekvenser
for
8. Høring
Grønbogen har været i høring hos relevante organisationer m.v. De
indkomne høringssvar er kort beskrevet og kommenteret i skemaet nedenfor.
Senere indkomne høringssvar vil blive sendt til udvalget.
Høringsskema
Høringspart
Akademikernes
Centralorganisation (AC)
Divisionsforeningen
Høringssvar
Ingen bemærkninger
Skatteministeriets kommentar
I grønbogens afsnit 2.3.3
fokuseres på, om der findes et
princip om en modydelse til
fordel for arrangører af
begivenheder. Foreningen
anfører, at der i nogle lande er
regler for sportsklubbers
rettigheder, herunder for at
brugen af disse til online spil
ikke kan ske uden vederlag.
Foreningen mener, at de
immaterielle rettigheder skal
Foreningens bemærkninger vil
beskyttes, og brugen af disse ikke indgå i overvejelserne i relation
bør ske uden vederlag.
til et eventuelt kommende
Foreningen opfordrer til, at
konkret udspil på dette område
skabes klarhed over sådanne
fra Kommissionens side.
rettigheder ved, at disse
indskrives i de nationale love,
som regulerer online spil.
Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond
Ingen bemærkninger
Side 11 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
993155_0012.png
ISOBRO
ISOBRO anfører, at de danske Regeringen vil formentlig svare
svar på grønbogen ikke
på en række af spørgsmålene i
foreligger endnu, og håber senere grønbogen. Der vil hovedsagelig
at få mulighed for at kommentere være tale om svar på spørgsmål
på de enkelte svar.
vedrørende de nationale regler,
og vil ske ud fra den nye
ISOBRO anfører, at den nye
spillelovgivning. Da den nye
spillelovgivning endnu ikke er lovgivning ikke er trådt i kraft,
trådt i kraft, hvorfor det ikke er vil spørgsmål vedrørende
muligt at besvare visse af
effekten af lovgivningen ikke
spørgsmålene i grønbogen,
blive besvaret. Regeringens svar
blandt andet nr. 4 og 6.
vil ikke blive sendt i høring.
Ønsker organisationer m.v. at
sikre, at deres holdning til
konkrete spørgsmål i grønbogen
kommer til Kommissionens
kendskab er der mulighed for at
organisationerne selv at afgive
høringssvar til Kommissionen
inden høringsfristens udløb den
31. juli 2011.
ISOBRO er af den opfattelse, at
ulovligt udbud af spil hidtil har
påvirket Danske spils overskud i
negativt retning, jf. spørgsmål 3.
ISOBRO anfører, at det er uvist,
hvordan den nye lovgivning vil
påvirke overskuddet og dermed
det beløb, der fremover skal
udloddes.
For at undgå gratis adfærd
Spillemyndigheden udarbejder
anføreres, at et velfungerende og og ajourfører en liste over
offentligt register over lovlige
udbydere med dansk
udbydere er vigtigt, jf. spørgsmål spilletilladelse.
44-47.
ISOBRO anfører, at håndhævelse Regeringen har ikke taget stilling
af reglerne er væsentligt, og
til, hvilke spørgsmål den vil
mener hovedlinjerne i den danske besvare i høringsbrevet til
model for håndhævelse af de nye Kommissionen. Vil ISOBRO
regler bør beskrives over for
sikre sig, at Kommissionen gøres
Kommissionen.
opmærksom på særlige forhold,
kan dette ske ved, at
organisationen selv indgiver
høringssvar.
Side 12 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke holdninger fra andre lande.
10. Foreløbig dansk holdning
Reguleringen af spil, herunder on-line spil, er reguleret meget forskellig i
EU-landene. Imidlertid er on-line spil grænseoverskridende i natur, hvilket
giver særlige udfordringer blandt andet i form af begrænsning af ulovligt
udbud.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har påtaget sig et aktivt
ansvar i relation til problemstillinger på on-line spillemarkedet, og hilser
derfor grønbogen velkommen. Grønbogen behandler en lang række emner,
og stiller i den forbindelse en lang række spørgsmål, herunder en række
spørgsmål til den nationale lovgivning og praksis.
Folketinget har i juni 2010 vedtaget en række nye spillelove, som blandt
andet liberaliserer on-line udbud af væddemål og kasinospil. Uanset at
lovene endnu ikke er trådt i kraft på grund af et uafklaret
statsstøttespørgsmål i relation til de vedtagne afgifter, påtænkes det fra
dansk side at svare på en række af de af grønbogens spørgsmål, der vedrører
den nationale lovgivning. Spørgsmålene vil blive besvaret med baggrund i
den nye vedtagne lovgivning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 13 af 13