Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0169 Bilag 1
Offentligt
1017150_0001.png
Notat
22.juni 2011
J.nr. 2009-241-0021
Grundnotat
Om
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2003/96/EF om omstrukturering af EF-bestemmelserne for
beskatning af energiprodukter og elektricitet,
KOM(2011)169
1. Resumé af forslaget
Kommissionen har den 15. april 2011 fremsat forslag om revision af energi-
beskatningsdirektivet, der fastlægger de overordnede rammer for energibe-
skatningen herunder minimumssatser mv.
Forslaget skal sikre en mere rationel og målrettet energibeskatning, som kan
være et centralt instrument til opfyldelse af EU’s klima og energimål, samt
være et effektivt supplement til EU’s emissionshandelssystem(benævnes
CO2kvotesystemet i det følgende).
Med forslaget bliver CO2 udledninger udenfor CO2kvotesystemet beskattet
med en afgift på niveau med CO2 kvoteprisen samtidig med, at der undgås
overlapninger af de to systemer. De gratis kvoter i emissionshandelssystemet
vil blive afspejlet som et bundfradrag i afgiftssystemet.
Der indføres en opdeling af den nuværende minimumsenergiafgift i en CO2
komponent baseret på CO2 indholdet i energiprodukterne og en energikom-
ponent baseret på energiindholdet (GJ) i energiprodukterne og elektricitet.
Strukturændringen foreslås sat i kraft 1. januar 2013 og gennemført gradvist
indtil 2023, hvor den vil være fuldt indfaset.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 169 af 13. april 2011fremsendt forslag
til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/96/EF om omstrukturering
af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet.
Side 1 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er oversendt til Rådet den 15. april 2011 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 og vil skulle vedtages af
Rådet med enstemmighed efter høring af Europa Parlamentet
3 Formål og indhold
Formål
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at EU har vedtaget en række ambi-
tiøse og bindende klima- og energimål for perioden frem til 2020. Energi-
afgifterne er et af de instrumenter, som medlemsstaterne råder over til vir-
keliggørelse af disse mål. En rationel tilpasning af energibeskatningen vil
kunne forbedre incitamenterne til opnåelse af disse mål. Det Europæiske
Råd har derfor opfordret Kommissionen til at fremsætte forslag om en revi-
sion af energibeskatningsdirektivet.
Det nuværende energibeskatningsdirektiv fastlægger minimumssatser for
beskatningen af energiprodukter (kul, olie, gas og biobrændsler), der an-
vendes som motorbrændstof eller som brændsel til opvarmning, og for
elektricitet. Biomasse som f.eks. halm og træ er ikke omfattet af direktivets
anvendelsesområde, men vil kunne fritages eller beskattes efter nationale
regler.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der er en række problemer med
det gældende direktiv, jf. nedenfor.
For det første afspejler de nuværende minimumsafgifter ikke energiproduk-
ternes energi eller CO2 indhold. Det fører til fordrejninger på markedet for
energiprodukter og har medført incitamenter, som er i strid med EU’s klima
og energimål. Eksempelvis beskattes kul, som har et højt CO2 indhold, la-
vere end naturgas og fyringsolie, målt i forhold til t CO2. Det giver incita-
menter til at bruge kul frem for energikilder, der giver mindre CO2 udled-
ninger. Hertil kommer, at de nuværende minimumssatser ikke er neutrale i
forhold til energiprodukternes energiindhold. Fyringsolie har således en
minimumsafgift, som er højere pr. GJ energi end kul og naturgas. Det be-
gunstiger kul og naturgas i forhold til fyringsolie.
Med hensyn til motorbrændstoffer diskriminerer de nuværende minimums-
afgifter mellem diesel og benzin. Minimumsafgifterne er højere for benzin,
og giver incitamenter til brug af diesel, som er langt større end den naturlige
fordel, som diesel har i forhold til benzin som følge af det højere energiind-
hold pr. liter. De nuværende minimumsafgifter, som er fastsat pr. liter, dis-
kriminerer også mellem biobrændstoffer og konventionelle brændstoffer.
Det skyldes, at minimumssatserne ikke tager hensyn til, at biobrændstoffer
har et lavere energi- og CO2 indhold end de konventionelle brændstoffer
pr. liter, hvilket medfører, at ethanol bliver det hårdest beskattede motor-
brændstof – målt i forhold til energi- og CO2 indhold. Der kan p.t. kun kor-
rigeres for dette gennem besværlige statsstøttegodkendelser.
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hertil kommer, at det nuværende energibeskatningsdirektiv ikke er koordi-
neret med EU’s CO2-kvotesystem, jf. eventuelt www.ens.dk for en beskri-
velse af EU’s CO2-kvotesystem. Den manglende koordinering har givet
anledning til, at visse sektorer er blevet udsat for dobbeltregulering, dvs.
kvoter og afgifter, medens andre er blevet belastet enten med afgifter eller
kvoter, og andre igen er blevet fritaget for både afgifter og kvoter.
Forslagets indhold
Forslaget indebærer en opsplitning af den nuværende beskatning i en CO2-
komponent og en energikomponent.
CO2 beskatningen
baseres på energiprodukternes CO2-emissioner med en
sats på 20 euro pr. ton CO2 (150 kr. pr. ton CO2), uanset energiproduktets
art. Den CO2-relaterede del af beskatningen vil være nul for alle biobrænd-
stoffer og biobrændsler, idet de anses for at være CO2-neutrale. Det vil give
biobrændslerne og biobrændstofferne en naturlig fordel.
Videre vil alle CO2-emissioner, som er omfattet af EU’s CO2-kvotesystem
blive fritaget for CO2-afgift. Dermed løses det dobbeltreguleringsproblem,
som findes i det nuværende direktiv, jf. ovenfor. Forslaget til revision af
energibeskatningsdirektivet sikrer således en ensartet belastning af energi
indenfor og udenfor kvotesektoren. Energi udenfor kvotesektoren pålægges
en CO2afgift, der svarer til den kvote pris, der betales indenfor kvotesekto-
ren, mens energi indenfor kvotesektoren pålægges kvoter.
Forslaget indebærer også, at der indføres et bundfradrag i CO2-afgiften for
sektorer, der er udsat såkaldt carbon leakage. Carbon leakage referer til, at
høje afgifter i visse tilfælde alene leder til eksport af et givent miljøpro-
blem, idet den berørte produktion flytter til lande med mere lempelig regu-
lering. Det styrker ikke det globale klima. Bundfradraget modsvarer de gra-
tis kvoter, der uddeles indenfor CO2-kvotesystemet til sektorer, som er ud-
sat for carbon leakage, jf. Kommissionens beslutning af 24. december 2009
(nr. K(2009) 10251). Dermed vil CO2-belastningen af virksomheder fra
samme sektorer grundlæggende være ens og uafhængig af, om virksomhe-
derne er indenfor eller udenfor kvotesystemet.
For elektricitet indføres ingen særskilt CO2-afgift, idet brændsel til frem-
stilling af el enten vil være omfattet af CO2-kvotesystemet eller også af
CO2- afgifterne. Det sidste vil være tilfældet for de små værker, der er
udenfor kvotesektoren. På denne måde vil elprisen indeholde en indirekte
kvote- eller CO2-afgiftsbelastning. Ved at fritage elektricitet for CO2- af-
gift undgås dermed en dobbeltbelastning af elektricitet, som ikke vil have
nogen miljømæssigbegrundelse, men alene vil medføre en omkostnings-
forhøjelse. Dette skyldes, at CO2 udledningerne er reguleret i kvotesyste-
met, og en el CO2 afgift på toppen af kvoteprisen vil ikke medføre yderli-
gere CO2 reduktioner i det samlede kvotesystem.
For så vidt angår landbrugssektoren foreslås den nuværende adgang til
fuldstændig afgiftsfritagelse ophævet, og at sektoren pålægges samme
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017150_0004.png
CO2-afgifter som industrien. Kommissionen har dog bebudet en rapport,
hvori den undersøger risikoen for carbon leakage i denne sektor, og at den
vil træffe passende foranstaltninger til, at alle sektorer med risiko for carbon
leakage behandles ens.
Den generelle energibeskatning
vil blive baseret på energiprodukternes
energiindhold målt i GJ, således at der bliver et incitament til at spare ener-
gi. Samtidig sikres, at beskatningen vil være neutral overfor valget mellem
forskellige brændsler. Videre vil det – i forhold til de gældende minimums-
satser – give en naturlig fordel til biobrændstoffer og biobrændsler, som har
et lavere energiindhold end konventionelle brændsler, jf. nedenfor.
For opvarmningsbrændsel anvendes den nuværende minimumssats for
elektricitet på 0,15 euro pr. GJ (1,125 kr. pr. GJ) svarende til ca. 0,5 euro pr.
1000 kWh eller 3,75 kr. pr. 1000 kWh på alle energiprodukter, der anven-
des til opvarmning. Herved opnås samme satser for ensartede energianven-
delser.
For motorbrændstofferne, herunder biobrændstoffer, er minimumsenergi-
afgiften fastsat til 9,6 euro pr. GJ (72 kr. pr. GJ) i 2018, svarende til den nu-
værende minimumssats for benzin, der dog er fastsat pr. liter, minus den til-
svarende CO2 del af minimumssatsen. Der foreslås en gradvis forhøjelse af
dieselafgiften op til det nuværende niveau for minimumsafgiften for ben-
zin, jf. tabel 1.
Tabel 1. Ændring af minimumsafgifterne for motorbrændstofferne
Det nuvæ-
rende direk-
tiv
2011
Energiafgift
Benzin
Diesel
Benzin
Diesel
Benzin
Diesel
-
-
-
-
359
330
Kommissionens forslag
Co2afgift
Total
2013
2015
EURO pr. GJ
9,6
9,6
8,2
8,8
EURO pr. ton CO2
20
20
20
20
EURO pr. 1000 liter
359
359
359
382
2018
9,6
9,6
20
20
359
412
På grund af højere energi- og CO2-indhold i diesel vil minimumsafgiften
pr. liter blive højere end afgiften pr. liter benzin, jf. tabel 1. Omlægningen
fra liter afgift til energi- og CO2-afgift medfører, at dieselafgiften forhøjes
til 412 euro pr. 1000 liter (3090 kr. pr. 1000 liter), medens benzinafgiften
bliver uændret 359 euro pr. 1000 liter (2690 kr. pr. 1000 liter). Dieselsatsen
pr. liter vil således blive ca. 15 pct. højere på diesel end på benzin.
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med de nuværende regler har medlemsstaterne en vis frihed til at fastsætte
forholdet mellem afgiftsbelastningen på tværs af de forskellige energipro-
dukter – dette gælder så længe minimumsafgiftskravet er opfyldt. Med re-
visionen af Energibeskatningsdirektivet foreslår Kommissionen, at nationa-
le afgifter, som ligger over minimumsafgifterne, skal fastsættes med ud-
gangspunkt i såvel CO2-indholdet som energiindholdet og således, at der
fastsættes samme nationale satser for de produkter, hvor der er fastsat
samme minimumsafgifter. Med andre ord skal det nationale afgiftsniveau
fremover være ens for kul, olie og naturgas i forhold til CO2 og energiind-
holdet – også selvom minimumssatserne er opfyldt.
Dette har ikke den store betydning for den danske beskatning af brændsler,
idet de allerede er afgiftsbelagt med samme satser.
Den danske beskatning af motorbrændstoffer er fastsat med samme CO2
sats for benzin og diesel, men energisatserne er væsentligt højere for benzin
end for diesel
Kommissionens forslag medfører store tilpasninger for diesel, som i de fle-
ste medlemsstater ligger væsentligt under benzinsatserne. Der foreslås en
overgangsperiode indtil 2023. Ved de nuværende danske satser (med stan-
dard biobrændstofindhold) er dieselsatsen på i alt 290,2 øre pr. liter og ben-
zinsatsen på 424,5 øre pr. liter. Dvs. belastningen af diesel ligger aktuelt
knap 30 pct. under afgiftsbelastningen af benzin.
For landbrugssektoren ophæves som nævnt ovenfor muligheden for at give
hel eller delvis afgiftsfritagelse for sektorens energiforbrug. Men der indfø-
res en mulighed for, at der kan gives afgiftslempelse for energiafgiftsele-
mentet, hvis de begunstigede bliver omfattet af ordninger, som fører til øget
energieffektivitet, der stort set svarer til det, der ville være opnået, hvis EU-
standardminimumssatserne var blevet anvendt.
Efter det nuværende direktiv fritager medlemsstaterne elektricitet, der pro-
duceres om bord på et fartøj, herunder fartøjer der ligger ved kaj i en havn,
fra beskatning. Kommissionen foreslår, at elektricitet, der tilføres fra land
til skibe ved kaj i en havn, fritages for beskatning for at anspore til, at ski-
bene undlader at producere elektricitet på egne afgiftsfri brændsler, og i
stedet anvender den renere strøm, der kan leveres fra land. Ordningen ind-
føres i første omgang for en otte års periode.
Forslaget begrænser anvendelsesområdet for mineralogiske og metallurgi-
ske processer, som hidtil har været udenfor direktivet, til kun at omfatte de
generelle energiafgifter med mulighed for hel eller delvis afgiftsfritagelse
for dette element. Brændsler til de omhandlede processer vil herefter være
belastet af enten CO2-kvoter eller af en CO2-afgift.
Der har været nogle problemer i forbindelse med det nuværende direktivs
definition af brændstoftanke. Definitionen har medført, at nogle vogn-
mænd, som har fået ændret deres tanke i forbindelse med ombygning af kø-
retøjerne, har fået problemer i visse medlemsstater, idet de har skullet beta-
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
le afgifter af tankenes indhold af brændstof, der allerede har været beskattet
i en anden medlemsstat. Kommissionen foreslår en ny definition, hvorefter
det ikke længere kun er fabrikanterne, der udelukkende kan tilpasse tankene
til kommercielle køretøjer. Den ombygning, som sker i Danmark, vil heref-
ter kunne godkendes, selvom den ikke er sket hos lastbilfabrikanten.
Minimumssatserne for energiafgifterne foreslås reguleret hvert 3. år efter et
harmoniseret forbrugerprisindeks. Med hensyn CO2-afgiften skal Kommis-
sionen i forbindelse med, at den hver 5. år forelægger Rådet en rapport om
anvendelsen af energibeskatningsdirektivet, undersøge CO2-
minimumsafgiften i lyset af udviklingen i markedsprisen for emissionskvo-
terne.
En række af de østeuropæiske medlemsstater får overgangsperioder indtil
2021 med hensyn til indførelse af CO2-afgifter. Hvis Unionen beslutter sig
for yderligere reduktioner i drivhusgasemissionerne i tiden frem til 2020,
undersøger Kommissionen om overgangsperioderne er hensigtsmæssige,
og om der skal foreslås forkortelser eller ændringer i CO2-afgiften.
4. Europa-Parlementets udtalelse
Europa-Parlamentets skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF
artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om et forslag om ændring af et allerede eksisterende direktiv.
Ved det foreslåede direktiv sikres medlemsstaterne fortsat en betydelig grad
af fleksibilitet til eksempelvis – som Danmark – at fastsætte afgifter, der
overstiger minimumsafgifterne. Kommissionen finder, at forslaget er i over-
ensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Den danske regering er enig i, at
forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag er i stor overensstemmelse med de ændringer, som
gennem nogle år er foretaget i de danske energi- og CO2-afgifter. Der har
således gennem mange år været en opdeling i en energiafgift og en CO2-
afgift.
Danmark har endvidere foretaget nogle ændringer, som har taget hensyn til
samspillet mellem CO2-afgiften og EU’s emissionshandelssystem. Der er
således afgiftsfritagelse for CO2-afgift af det kvotebelagte energiforbrug til
elproduktion og brændsel til proces i industrien m.v.
Der er også indført bundfradrag i CO2-afgiften, som har samme formål som
Kommissionens forslag, nemlig at skabe ligestilling med de gratis kvoter i
kvotesystemet.
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag er lidt mere stringent end det danske mht. dobbeltre-
guleringsproblematikken, idet der efter de danske regler betales CO2-afgift
af fjernvarme- og kraftvarmeværkernes kvoteomfattede brændselsforbrug til
varmeproduktion. Kommissionens forslag indebærer, at der skal gives CO2-
afgiftsfritagelse for dette brændselsforbrug.
Endvidere vil der – efter forslaget – ikke kunne ydes bundfradrag i CO2-
afgiften til gartnerne, som der gøres i Danmark, idet disse ikke er omfattet af
de sektorer, som er udsat for carbon leakage, hvilket betyder, at der heller
ikke i fremtiden kan gives gratis kvoter til store gartnere. Forslaget sikrer så-
ledes på sigt ligestilling indenfor gartnerierne. Men Kommissionen undersø-
ger, om der er risiko for carbon leakage i landbrugssektoren. Endvidere vil
bundfradragene i den nuværende CO2-afgift skulle beregnes på en lidt anden
måde end efter de danske regler.
Den foreslåede CO2-minimumsafgift er på niveau med den danske, som er
på ca.158 kr. per ton CO2 for alle brændsler. Den danske energiafgift er på
58,4 kr. pr. GJ for alle brændsler, hvilket derimod er mange gange højere
end Kommissionens forslag på 1,125 kr. pr. GJ for brændsler.
Den danske CO2-afgift for motorbrændstoffer er den samme som for
brændsler (36,1 øre pr. liter benzin og 39,1 øre pr. liter diesel, iblandet stan-
dard biobrændstof). Derimod er den danske energiafgift på motorbrændstof-
fer særligt for benzin væsentligt højere end de foreslåede minimumsafgifter.
For benzin (standard biobrændstofblanding) er satsen på 120,3 kr. pr. GJ
(EU minimumsatsen er 72 kr. pr. GJ for benzin og diesel i 2018 og 62 kr. pr.
GJ i 2013 for diesel). Dieselsatsen er på 70,4 kr. pr. GJ i dag, men stiger til
75,6 kr. pr. GJ i 2015 og er derfor lidt over Kommissionens foreslåede sats
både i 2013 og i 2018.
Hvis dieselsatsen som foreslået af Kommissionen skal være på niveau med
benzinsatsen (efter energi og CO2- indhold) i 2023, vil den skulle forhøjes til
468,1 øre pr. liter svarende til en stigning på 177,9 øre pr. liter eller en afgift,
som bliver 43,6 øre pr. liter højere end benzinsatsen på 424,5 øre pr. liter.
Kravet fra Kommissionen kan nås enten ved en opjustering af dieselafgiften,
en nedjustering af benzinafgiften eller en kombination heraf. Udviklingen i
afgiftssatserne fremgår af nedenstående skema, såfremt tilpasningen i diesel-
afgiften sker til det nuværende niveau for benzinafgiften. Benzinafgiften,
som er betydeligt over minimumsafgiften, kan dog være såvel lavere som
højere end det nuværende niveau i 2011. Den nuværende indeksering med-
fører højere benzinafgifter i f.eks. 2015.
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017150_0008.png
Tabel 2. Udviklingen i afgiften på hhv. diesel og benzin
Øre pr. liter
standard
biobrændstof
blanding
Danske
satser
2011
Danske
satser
2015
Com
satser
2013
Com
satser
2015
Com
satser
2018
Satser i
2023 ved
DK benzin
satser,
2011priser
233
236
34
37
267
273
233
257
34
37
267
294
388
429
36
39
424
468
Løbende priser
Energiafgift
Benzin
Diesel
CO2 afgift
Benzin
Diesel
Total
I alt benzin
I alt diesel
388
251
36
39
424
290
417
270
39
42
456
312
233
219
34
37
267
256
Det bemærkes, at der vil være en mindre afvigelse i Kommissionens mini-
mumssatser, som er angivet i den forrige tabel på grund af, at de danske
emissionsfaktorer – CO2-indholdet i de enkelte energiformer – er lidt lavere
end dem, som Kommissionen har lagt til grund.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gældende dansk lovgivning er i stor udstrækning i overensstemmelse med
direktivforslaget. En vedtagelse af direktivforslaget vil dog nødvendiggøre
justeringer i den danske lovgivning vedrørende beskatningen af motor-
brændstoffer som følge af, at forholdet mellem dieselafgiften og benzinafgif-
ten skal tilpasses, som vist i oversigten ovenfor. Der vil efter en sådan tilpas-
ning ikke være nogen begrundelse for den forhøjede vægtafgift på dieselkø-
retøjer (udligningsafgiften), som har haft til formål at modsvare den nuvæ-
rende afgiftsbesparelse på diesel.
Videre vil forslaget medføre, at CO2-afgiften på brændsler til de kvoteom-
fattede fjernvarme- og kraftvarmeanlæg ikke længere kan opretholdes.
Hertil kommer, at de nuværende bundfradrag i CO2-afgiften, som ydes til
gartnerne, ikke vil kunne opretholdes. Kommissionen har imidlertid bebudet
en rapport, hvori den undersøger risikoen for carbon leakage i landbrugssek-
toren , samt at den vil træffe passende foranstaltninger til, at alle sektorer
med risiko for carbon leakage behandles ens. Der vil også kunne blive tale
om justeringer i bundfradragene for virksomheder, som er omfattet af CO2-
afgiftslovens procesliste. Endelig skal der ske justeringer i lov om statsstil-
skud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift mv. (aftaleordning), for at
energiintensive virksomheder fortsat kan få tilskud i forbindelse med indgå-
elsen af aftaler om energieffektivisering.
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser
Såfremt man vælger at opjustere dieselafgiften til benzinafgiften, vil forhø-
jelsen af dieselafgiften isoleret set medføre en betydelig provenugevinst på i
størrelsesordenen 8 mia. kr. i 2023 før tilbageløb og adfærd.
Vælges det i stedet at reducere benzinafgiften til dieselafgiften, skønnes ned-
sættelsen at føre til et isoleret mindreprovenu på knap 4 mia. kr. i 2023 før
adfærd og tilbageløb. Heraf forventes 250 mio. kr. at skyldes mindre afgift af
benzin brugt i varebiler, hvilket primært er erhvervsmæssig anvendelse.
Udligning af afgifterne på diesel og benzin fjerner begrundelsen for udlig-
ningsafgiften på dieselbiler. En ophævelse af udligningsafgiften på dieselbi-
ler vil i dag medføre et provenutab på ca. 1 ¼ mia. kr, som især vil tilfalde
private og varebiler, men må forventes at stige frem mod 2023 grundet en
voksende andel af dieselpersonbiler.
Endvidere skal eventuelle kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles
med de kommunale og regionale parter, hvis man ønsker at undgå prisstig-
ninger på den kollektive trafik.
Afgiftsforhøjelsen for diesel vil under alle omstændigheder blive gennemført
gradvist, men vil efter overgangsperiodens udløb være betydelig for de dan-
ske vognmænd. Det skal imidlertid også ses i sammenhæng med, at vogn-
mænd under alle omstændigheder har adgang til at køb af brændstoffer i an-
dre lande, samt at implementeringen af revisionen af energibeskatningsdi-
rektivet generelt vil betyde store tilpasninger i dieselafgiften, som i de fleste
medlemsstater ligger væsentligt under benzinsatserne.
Forslaget om at ophæve CO2-afgiften på fjernvarme- og kraftvarmeværker-
nes kvoteomfattede brændselsforbrug til varmeproduktion vil medføre et
provenutab i størrelsesordnen ¾ mia. kr.
Forslaget indebærer, at det nuværende bundfradrag for gartnerierne udenfor
kvotesektoren, ophæves. Det medfører en provenugevinst. Men Kommissi-
onen overvejer dog, om der vil kunne være tale om carbon leakage proble-
mer i landbrugssektoren, som vil kunne begrunde foranstaltninger, som sik-
rer ensartet behandling af alle sektorer med risiko for carbon leakage.
8. Høring
Forslaget har været i høring hos relevante erhvervsorganisationer og myn-
digheder. Resume af høringssvar vedlægges.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været afholdt 2. møder i rådsarbejdsgruppen (embedsmandsniveau)
om Kommissionens forslag. En lang række lande har taget forbehold for de-
Side 9 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lelementer i forslaget. Men der var også en del lande, som tilkendegav en
generel positiv holdning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter forslaget, der indebærer bedre konkurrencevilkår for danske
erhverv. Danmark vil arbejde aktivt for, at forslaget ikke medfører en for-
pligtelse til at tilpasse benzin- og dieselafgifterne til samme niveau nationalt,
når blot de nationale afgifter overstiger EU’s minimumsafgifter. Effekten
heraf vil være, at direktivet ikke automatisk fører til øgede transportudgifter
for erhvervene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10 af 10