Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0290 Bilag 1
Offentligt
1017729_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
4. juli 2011
Internationalt kontor
11/50946
CHC
Grund- og Nærheds-
notat
Grundnotat vedrørende forslag om ændring af Visumforordningen (KOM(2011) nr.
290)
Forslaget er ikke omfattet af forbeholdet.
Resumé
Der er stillet forslag om at ændre Visumforordning 539/2001 med henblik på at foretage en
række tekniske ændringer som følge af Lissabon-traktatens og Visumkodeks’ ikrafttræden,
et ønske om yderligere harmonisering på visumområdet samt etablering af en mekanisme,
der kan suspendere tredjelandes status som visumfri ved indrejse i Schengen-området, og
endelig med forslag til ændring af den nuværende forordnings gensidighedsmekanisme.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Nærhedsprincippet vurderes overholdt. Regeringen er overordnet positivt indstillet over for
forslaget.
1.
Baggrund
Kommissionen har den 24. maj 2011 stillet forslag om en ændring af Visumforordningen
539/2001.
Visumforordningen, der fastlægger hvilke tredjelande, der er visumfri ved indrejse i Schen-
gen-området (positivlisten) og de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af et
visum, når de krydser den ydre grænse (negativlisten), har været ændret otte gange siden
vedtagelsen i 2001. De tidligere ændringer har omhandlet tilføjelser til positivlisten, hvorved
flere lande har fået tildelt visumfri indrejse i Schengen-området. Ikrafttræden af Visumkodeks
og Lissabon-traktaten har gjort det nødvendigt at foretage en række tekniske ændringer af
Visumforordningen, og den efterhånden lange debat om etablering af en suspensionsmeka-
nisme er imødekommet af Kommissionen i forslaget. Kommissionen har endvidere lagt op til
en mindre ændring af proceduren for gensidighedsmekanismen.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige
lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge artikel 6 i Protokollen om Danmarks Stilling finder forbeholdet for retlige og indre an-
liggender ikke anvendelse på foranstaltninger, der udpeger de tredjelandsstatsborgere, der
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser.
2.
Indhold
Forslaget har bl.a. til formål at etablere en visumbeskyttelsesklausul, som skal sikre en hurtig
og midlertidig mulighed for suspension af visumfrihed for et tredjeland på positivlisten, såle-
des at EU og medlemsstaterne sammen med det berørte lands myndigheder kan reagere
under de bedst mulige betingelser, hvis der opstår særlige problemer med tilstrømningen af
personer herfra.
Der følges hermed op på Kommissionens etablering af en opfølgningsmekanisme over for
de fem vestlige Balkan-lande, da de blev tildelt visumfrihed i 2009 og 2010. Mekanismen har
til formål at give EU og medlemslandene mulighed for sammen med de berørte landes myn-
digheder at reagere under de bedst mulige betingelser, hvis der opstår særlige problemer
med tilstrømningen af personer herfra. Kommissionen vedtog erklæring herom i forbindelse
med seneste ændring af Visumforordningen, hvorved Albanien og Bosnien-Hercegovina blev
gjort visumfri ved indrejse i Schengen-området.
Kommissionen lægger i forslaget op til, at visumbeskyttelsesklausulen alene kan iværksæt-
tes i en nødsituation, hvor der eksempelvis ses en stigning i ulovlig indvandring, en stigning i
antallet af asylansøgere, eller hvor antallet af afviste ansøgninger om tilbagetagelse af egne
statsborgere fra det pågældende land stiger, hvilket gør en hurtig indsats på visumområdet
nødvendig for at løse de vanskeligheder, medlemslandene står overfor. Kommissionen vil
ifølge forslaget fortsat skulle vurdere situationen, og der vil ikke være tale om en automatisk
midlertidig suspension alene på baggrund af medlemslandets rapport om situationen. For-
slaget lægger således op til, at der træffes beslutning om eventuel suspension i medfør af
undersøgelsesproceduren i forordning 182/2011 med kvalificeret flertal i udvalget uden at
forelægge beslutningen til vedtagelse i Rådet.
Der lægges i forslaget op til, at en nødsituation er kendetegnet ved et af følgende forhold: en
pludselig stigning på mindst 50 pct. i en periode på seks måneder i antallet af indrejste
statsborgere fra et visumfrit tredjeland sammenlignet med den forudgående seksmåneders
periode, en tilsvarende stigning i asylansøgninger og en anerkendelsesprocent heraf på un-
der 3 pct. eller en tilsvarende stigning i antallet af afviste ansøgninger om tilbagetagelse fra
et medlemsland til et visumfrit tredjeland.
I overensstemmelse med reglerne om Kommissionens beslutningskompetence vil Rådet og
Europa-Parlamentet modtage Kommissionens forslag om suspension sammen med andre
relevante dokumenter om sagen og få ret til indsigelse, såfremt Kommissionen har over-
skredet sine beføjelser. Ved udløbet af den midlertidige suspension, vil Kommissionen sen-
de en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet og om nødvendigt stille forslag om at overfø-
re det/de pågældende lande til listen, som fastsætter et permanent visumkrav. Den midlerti-
dige suspension vil således ved ny Kommissionsbeslutning blive udvidet til maksimalt 9 må-
neder med henblik på, at Rådet og Europa-Parlamentet kan vedtage en ændring af Visum-
forordningen og stille krav om visum overfor det pågældende land.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har derudover til hensigt at ændre visse bestemmelser i forordningens gensidig-
hedsmekanisme, således at den stemmer overens med Lissabon-traktaten. Europa-
Parlamentet vil således også modtage den rapport, som medlemslande kan aflægge til
Kommissionen i en situation, hvor de mødes med et visumkrav fra et tredjeland, hvis stats-
borgere er visumfri ved indrejse i Schengen-området. Endvidere foreslås Europa-
Parlamentets rolle i den fælles beslutningsprocedure tilføjet i forordningen. Kommissionen
har i forslaget endvidere gjort op med et enkelt medlemslands ønske om at ændre forordnin-
gens gensidighedsmekanisme på baggrund af en konkret sag, således at Kommissionen
forpligtes til at stille forslag om genindførelse af visumpligt over for et tredjeland, som indfø-
rer visumpligt for et medlemsland i strid med gensidighedsmekanismen. Kommissionen har i
den forbindelse henvist til, at et sådant forslag vil stride imod Kommissionens eneret til at ta-
ge initiativ til ny regulering. Endvidere finder Kommissionen, at den nuværende gensidig-
hedsmekanisme fungerer efter hensigten.
Forslaget har endvidere til formål at foretage en række tekniske ændringer af Visumforord-
ningen, således at den stemmer overens med Visumkodeks, som trådte i kraft den 5. april
2010, og Lissabon-traktaten, som trådte i kraft den 1. december 2009.
Forslaget tilpasser således definitionen af visum til Visumkodeks, og der tages højde for
Domstolens fortolkning af reglen om kortvarigt ophold på tre måneder.
Kommissionen lægger endvidere op til, at forordningen fremover i overensstemmelse med
Lissabon-traktaten på udtømmende vis fastlægger hvilke tredjelandsstatsborgere, der er fri-
taget for visumpligt ved at supplere forordningen med regler om flygtninge og statsløse, og
således at reglerne for personer med bopæl i Storbritannien eller Irland garanteres retssik-
kerhed ved ændringen.
Denne del af forslaget hænger sammen med, at Storbritanniens og Irlands stilling, der er
knyttet til traktaten, indebærer, at de to lande ikke deltager i vedtagelsen af Visumforordnin-
gen, og derfor gælder de ved forordning 1932/2006 fastsatte visumregler for flygtninge og
statsløse ikke for denne gruppe, såfremt de er bosiddende i Storbritannien eller Irland. Der
lægges i forslaget dog op til, at det er national kompetence, hvorvidt et medlemsland vil ac-
ceptere visumfrihed for denne persongruppe.
Kommissionen lægger i forslaget endvidere op til yderligere harmonisering i overensstem-
melse med Stockholm-programmets overordnede mål på visumområdet, såsom at begræn-
se medlemslandenes nationale kompetence til at beslutte, hvorvidt der skal stilles krav om
visum over for visse kategorier af personer.
På nuværende tidspunkt kan medlemslandene som en del af deres nationale kompetence i
medfør af Visumforordningen undtage visse kategorier af tredjelandsstatsborgere fra visum-
pligt. Kommissionen ønsker at tage et skridt hen imod øget harmonisering på visumområdet
ved at begrænse medlemslandene frihed til at give visumfrihed eller indføre visumkrav for
visse kategorier. Forslaget lægger derfor op til, at medlemslandene ikke længere kan træffe
national beslutning om visumfrihed eller krav for besætningen inden for civil luftfart, besæt-
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1017729_0004.png
ningen inden for civil skibsfart, flybesætningen og det ledsagende personale på nødhjælps-
eller redningsflyvninger og andet hjælpepersonale i katastrofe- og ulykkestilfælde. De nuvæ-
rende bestemmelser om national kompetence i forhold til visumfrihed eller krav for besæt-
ningen på skibe i international flodtransport og indehavere af laissez-passer, som visse mel-
lemstatslige organisationer udsteder til deres ansatte, foreslås opretholdt.
Derudover lægger forslaget op til, at der vedtages bestemmelser om visse medlemslandes
forpligtelser i medfør af tidligere indgåede EU-aftaler/internationale aftaler, som har forrang i
forhold til de fælles visumregler.
Hvis en international aftale indgået mellem EU og et tredjeland, herunder associeringsaftaler
om bevægelighed for personer og tjenesteydelser indeholder en stand-still klausul, kan den
forpligte et medlemsland til at fravige reglerne i den fælles visumpolitik. Dette er tilfældet
med den af EU indgåede associeringsaftale med Tyrkiet af 1963. Kommissionen foreslår på
den baggrund en bestemmelse, som skaber mulighed for, at medlemslandene fritager tjene-
steydere fra visumpligten i det omfang, det er nødvendigt for at overholde Fællesskabets in-
ternationale forpligtelser indgået inden Visumforordningen trådte i kraft. Kommissionen be-
mærker i forslaget, at man kun er bekendt med, at der er indgået en assioceringsaftale med
Tyrkiet, der indeholder en sådan stand-still klausul på visumområdet.
Som følge af Soysal-dommen
1
er tyrkiske tjenesteydere fritaget for visumkrav til Danmark,
hvis de skal til Danmark med henblik på at udføre en tjenesteydelse af mindre end tre må-
neders varighed.
Det er national kompetence at træffe beslutning om at ændre visumreglerne for indehavere
af diplomat- eller tjenestepas (pligt eller fritagelse). Der blev fastlagt en procedure herfor, i
forordning 789/2001, idet indehavere af diplomat- eller tjenestepas kunne være omfattet af
kravet om forudgående høring inden udstedelse af visum. Denne forordning blev ophævet,
da Visumkodeks trådte i kraft 5. april 2010. I den forbindelse blev det nævnt som en mulig-
hed, at en ny beslutningsprocedure for et medlemslands ønske om at ophæve visumkravet
for indehavere af diplomater eller tjenestepas blev lagt over i Visumforordningen. Kommissi-
onen har i forslaget ikke fundet det hensigtsmæssigt at etablere en ny procedure for ændring
af visumreglerne for indehavere af diplomat- eller tjenestepas. Kommissionen har i den for-
bindelse henvist til, at etablering af en beslutningsprocedure for disse kategorier vil stride
imod Kommissionens eneret til at tage initiativ til at stille forslag. Kommissionen overlader
det således til medlemslandene at tage stilling til, om de to kategorier fra diverse tredjelande
kan gøres visumfrie ved indrejse i deres land.
Forslaget lægger endvidere op til at fastlægge klare regler for visumkrav eller visumfrihed for
indehavere af laissez-passer og rejsedokumenter udstedt af enheder, som er underlagt in-
ternational lovgivning, men som ikke er mellemstatslige organisationer og derfor ikke er om-
fattet af Visumforordningen. For at sikre konsistens med det endnu ikke vedtagne forslag om
etablering af en udtømmende liste over rejsedokumenter, som kan isættes et visum, stiller
1
Sag C-228/06 Mehmet Soysal og Ibrahim Savatli mod Bundesrepublik Deutschland
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen forslag om, at også disse rejsedokumenter bør være omfattet af Visumfor-
ordningen. Medlemslandene kan, når listen over rejsedokumenter er etableret, beslutte,
hvorvidt et rejsedokument anerkendes eller ej som gyldigt til at få isat visum.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagets vedtagelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for forslaget.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere af de øvrige medlemsstater har taget godt imod forslaget på Rådsmødet for Retlige og
Indre Anliggender den 9. juni 2011, hvor forslaget blev præsenteret.
6.
Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS) den 10. juni 2011. Der er ikke modtaget bemærkninger hertil.
7.
Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure, jf.
TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
8.
Nærhedsprincippet
Ændring af den gældende visumforordning falder inden for Fællesskabets enekompetence.
Nærhedsprincippet vurderes derfor opfyldt.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vil ikke få statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forord-
ningsforslaget har hverken samfundsøkonomiske, administrative, miljømæssige eller forbru-
gerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik, men udvalgene er blevet gjort bekendt med forvent-
ningen om et snarligt forslag om ændring af Visumforordningen forud får RIA-rådsmøde den
9-10. juni 2011.
Side 5