Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0481 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dep./FødevareErhverv/2.1./KLE
Sagsnr.: 11541
Den 9. september 2011
FVM 926
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne for så vidt angår visse bestemmelser
om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, der er i eller trues af alvorlige vanske-
ligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet
KOM(2011) 481
Resumé
Forslaget vedrører de foreløbige betalinger, som ydes til medlemsstaterne i løbet af gennem-
førelsen af landdistriktsprogrammer, som medfinansieres af Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Efter de gældende regler beregnes loftet for disse
betalinger fra EU ved at anvende den i programmet fastsatte EU-medfinansieringssats på de
af medlemsstaten udbetalte offentlige tilskud. Dog kan der højst betales det EU-støttebeløb,
som skal udbetales til de endelige støttemodtagere. Forslaget går ud på, at loftet forhøjes til
85 eller 95 %, det vil sige med 5-35 procentpoints afhængigt af om den oprindelige medfinan-
sieringssats dækker konvergensregioner eller andre regioner, og om den dækker oprindeligt
tildelte EU-midler eller de i 2009 til landdistriktsprogrammerne obligatorisk modulerede
midler. De højere satser anvendes på de udgifter, der nyanmeldes af medlemsstater, der har
modtaget støtte fra enten den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme eller betalings-
balancestøttemekanismen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 481 af 1. august 2011 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 støtte
til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdi-
strikterne for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for visse medlemssta-
ter, der er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet.
Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 12. august 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter procedu-
ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at afhjælpe de likviditetsproblemer, som opstår under gennemførel-
sen af landdistriktsprogrammer for de medlemsstater, der er hårdest ramt af den finansielle og
økonomiske krise.
Forslaget vedrører de foreløbige betalinger, som ydes til medlemsstaterne i løbet af gennemfø-
relsen af landdistriktsprogrammer, som medfinansieres af Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Efter de gældende regler beregnes loftet for disse be-
talinger fra EU ved at anvende den i programmet fastsatte EU-medfinansieringssats på de af
medlemsstaten udbetalte offentlige tilskud. Dog kan der højst betales det EU-støttebeløb, som
skal udbetales til de endelige støttemodtagere.
Loftet anvendes på hver af programmets fem indsatsområder (”akser”) og både på den enkelte
betaling, som medlemsstaten anmoder om, og på saldoen.
Ifølge forslaget forhøjes loftet for ELFUL-medfinansiering af støtte ydet til konvergensregio-
ner i de pågældende medlemsstater med 5 procentpoint fra 90 til 95 % for de i 2009 obligato-
risk modulerede EU-midler til landdistriktsprogrammerne, henholdsvis med 15-20 procentpo-
int for de oprindeligt i 2006 tildelte ELFUL-midler til disse programmer. Forhøjelsen er på 10
procentpoints fra 75 % til 85 % for støtte fra de i 2009 modulerede midler ydet til andre regio-
ner (som ikke har behov for så høj EU medfinansiering) i de pågældende medlemsstater hen-
holdsvis, 30-35 procentpoints for de oprindeligt tildelte ELFUL-midler. Den højere sats kan
anvendes på de udgifter, der nyanmeldes af medlemsstater, der har modtaget støtte fra enten a)
den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme eller b) betalingsbalancestøttemekanis-
men eller c) medlemsstater, der omfattes af traktaten om den europæiske stabiliseringsmeka-
nisme, der er undertegnet den 11. juni 2011.
Kommissionen har oplyst, at der er tale om Ungarn, Rumænien, Letland, Portugal, Græken-
land og Irland. Ungarn er dog igen udtrådt af betalingsbalancestøttemekanismen.
EU-medfinansieringssatsen hæves fra det tidspunkt, hvor de pågældende medlemsstater får
ændret deres programmer, men inden for uændret EU-budget 2007-2013 for de pågældende
medlemsstater/programmer. Forhøjelsen medfører, at de mellemliggende ELFUL-betalinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
kan forøges i forhold til den oprindeligt fastlagte kadence, således at de medlemsstater, der er
omfattet, får en likviditetsmæssig fordel. Forhøjelsen af medfinansieringssatsen kan altså re-
sultere i højere ELFUL-refusion i nær fremtid til de berørte medlemsstater. Endvidere vil dis-
se medlemsstater have mulighed for at forøge EU’s relative medfinansiering for det samlede
program, hvis de samtidig reducerer den nationale offentlige medfinansiering og dermed de
samlede offentlige udgifter i programmet. Det fremrykkede forbrug af EU-midler for de på-
gældende medlemsstater kan medføre behov for øget ELFUL-budget i 2011 og 2012, der dog
vil blive modsvaret af mindre forbrug senere. Ændringen vil kun midlertidigt få finansielle
virkninger for fonden, idet det samlede ELFUL-budget til udvikling af landdistrikter og dets
årlige fordeling er uændret.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget vil ikke kunne anvendes af Danmark, idet Danmark ikke har fremsat anmodninger
om støtte under betalingsbalancestøttemekanismen eller den finansielle stabiliseringsmeka-
nisme.
Forslaget indebærer en udgift på EU’s budget for betalinger på 90 mio. € i 2011 og 470 mio. €
i 2012. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 13,5
mio. kr. i 2011 og 70 mio. kr. i 2012, som der kompenseres for ved afslutningen af program-
perioden. Det vil sige i 2015, da forpligtelsesbevillingerne ikke ændres.
I forhold til en situation, hvor den samlede landdistriktstildeling til de berørte medlemsstater
og programmer udnyttes fuld ud, indebærer forslaget alene fremrykning af betalingsbevillin-
ger. Idet Kommissionen i begrundelsen for forslaget argumenter for, at forslaget vil sikre, at
de berørte medlemsstater fortsætter gennemførelsen af landdistriktsprogrammerne, kan det ik-
ke udelukkes, at forslaget i forhold til en situation uden øget EU-finansiering betyder, at de
samlede betalingsudgifter over programperioden øges.
Kommissionens tilkendegivelse i forslaget om, at man på baggrund af medlemsstatens an-
modning om at blive omfattet af foranstaltningen og under hensyntagen til udviklingen i ind-
givelsen af anmodninger om mellemliggende betalinger i 2012 vil undersøge behovet for
yderligere betalingsbevillinger og i givet fald fremsætte forslag om nødvendige foranstaltnin-
ger til budgetmyndigheden vil ligeledes kunne føre til yderligere statslige udgifter i perioden
2013-2015. Der er ikke opstillet noget overslag for 2013, idet der vil blive taget højde for
eventuelle finansielle følger i budgetproceduren, hvis usædvanlige omstændigheder ifølge
Kommissionen fortsat berettiger forhøjede medfinansieringssatser.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende overfor en ændring af Rådets for-
ordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne, da det vil kunne foregribe forhandlingerne
om de flerårige finansielle rammer.
Danmark er grundlæggende skeptisk overfor forslaget om en midlertidigt øget EU-
medfinansieringssats for gældsramte medlemsstater, idet relevansen af national medfinansie-
ring som middel til at sikre nationalt ejerskab og kvalitet i projekterne er ikke mindre i med-
lemsstater, der har svage offentlige finanser.
Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdning
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstater holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.