Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0522 Bilag 1
Offentligt
1030021_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om administra-
tivt samarbejde i informationssystemet for det indre marked (”IMI-
forordningen”), KOM(2011) 522 endelig
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 29. august 2011 forslag til forordning om
administrativt samarbejde i informationssystemet for det indre marked
(”IMI-forordningen”). IMI-systemet er et internetbaseret IT-system, der
har til formål at forbedre samarbejdet mellem europæiske myndigheder
vedr. reglerne for det indre marked. IMI anvendes i dag til administrativt
samarbejde i forhold til to centrale indre markedsdirektiver: servicedirek-
tivet og direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifika-
tioner. Forordningsforslaget har til formål at skabe et horisontalt rets-
grundlag for brugen af IMI, at sikre en databeskyttelsesramme samt at
etablere en ramme for eventuel fremtidig udvidelse af brugen af IMI til nye
områder af EU-lovgivningen.
Forordningsforslaget indeholder bestemmelser vedrørende retsgrundlaget
for IMI, formål og anvendelsesområde, opgaver og roller i IMI, databe-
handling samt udveksling af personoplysninger. Derudover etableres en
ramme for udvidelse af brugen af IMI, hvortil der knyttes to bilag til for-
ordningsforslaget, der fastsætter IMI’s nuværende anvendelsesområde samt
potentielle udvidelsesmuligheder.
Første arbejdsgruppemøde i Rådet vedr. forslag til IMI-forordning har væ-
ret afholdt den 15. september 2011. Europa-Parlamentet har endnu ikke be-
handlet forslaget.
Forslaget til en IMI-forordning har ingen lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
Forordningsforslaget kommer som opfølgning på Kommissionens meddelelse
Bedre styring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: En
strategi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked
(IMI)
(KOM(2011) 75 endelig), som blev fremsat den 21. februar 2011.
21. september 2011
Sag 11/04837
/gel/ebst/mib/ebst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0002.png
2/9
Forordningsforslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 29. au-
gust 2011. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal be-
handles efter den almindelige beslutningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
IMI er et internetbaseret informationsudvekslingssystem, der skal styrke det
administrative samarbejde mellem nationale, regionale og lokale myndighe-
der på tværs af medlemslandene i EU/EØS. IMI gør det muligt at overkom-
me praktiske og sproglige barrierer for administrativt samarbejde mellem
europæiske myndigheder ved hjælp af en række spørgsmål og svar, der er
oversat på forhånd. Myndighederne kan på den måde stille spørgsmål og se
svar på deres eget sprog. IMI giver også mulighed for at søge i en database
over europæiske kompetente myndigheder, således at brugerne nemt kan
identificere den relevante myndighed, som man ønsker at tage kontakt til.
Formålet med IMI er således at gøre det lettere og hurtigere for myndighe-
derne at samarbejde administrativt, idet myndighederne via IMI kan identifi-
cere og tage direkte kontakt til relevante, kompetente myndigheder i andre
medlemslande med henblik på at afklare eventuelle spørgsmål i forbindelse
med sagsbehandlingen.
I dag er det obligatorisk at anvende IMI til administrativt samarbejde i hen-
hold til direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked. Derud-
over anvendes IMI på frivillig basis i forbindelse med direktivet om aner-
kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (2005/36/EF). IMI benyttes
også forsøgsvist til informationsudveksling på udstationeringsdirektivets
(96/71/EF) område. I forbindelse med vedtagelsen af direktivet om patient-
rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
(2011/24/EU) er det besluttet, at IMI skal benyttes til administrativt samar-
bejde pr. 2013. Samlet set er ca. 6.500 kompetente myndigheder registreret i
IMI med ca. 12.000 brugere. I Danmark er 28 nationale, kompetente myn-
digheder registreret. I 2010 blev der afsendt omkring 2.000 informationsfo-
respørgsler gennem IMI.
3.
Formål og indhold
Ifølge Kommissionen har forordningsforslaget fire hovedformål.
1. at etablere et horisontalt retsgrundlag for anvendelsen af IMI til ad-
ministrativt samarbejde
2. at etablere en ramme for databeskyttelse og behandling af personop-
lysninger i IMI
3. at etablere rammen for en eventuel fremtidig udvidelse af IMI til an-
dre områder af EU-retten
4. at præcisere rollerne for de forskellige aktører i IMI
Forslaget til forordning indeholder seks kapitler.
Kapitel 1 Generelle bestemmelser (artikel 1-5)
Artikel 1: Genstand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0003.png
3/9
Forordningsforslaget fastsætter reglerne for anvendelsen af IMI, herunder
behandling af personoplysninger.
Artikel 2: Etablering af informationssystemet for det indre marked
Her fastsættes en generel etablering af IMI.
Artikel 3: Anvendelsesområde
Det fremgår af artikel 3, at IMI anvendes til informationsudveksling mellem
medlemsstaterne samt mellem medlemsstaterne og Kommissionen. Endvi-
dere fremgår det, at IMI benyttes inden for de retsakter vedr. det indre mar-
ked, der stiller krav om administrativt samarbejde. Endelig henvises der til
forordningsforslagets bilag I for en oversigt over de EU-retsakter, hvor IMI
benyttes.
Artikel 4: Udvikling af IMI
Det fastsættes i artikel 4, at Kommissionen kan beslutte at udvide IMI’s an-
vendelsesområde til de EU-retsakter, som beskrives i forordningens bilag II.
Kommissionen vil kunne træffe beslutning om udvidelse af IMI gennem en
delegation af kompetence.
Artikel 5: Definitioner
I artikel 5 defineres centrale begreber og roller i forbindelse med anvendel-
sen af IMI. Eksempelvis defineres administrativt samarbejde, IMI-
koordinator og IMI-bruger.
Kapitel II: IMI-relaterede opgaver og ansvarsområder (artikel 6-12)
Artikel 6: Generelt formål
Det fremgår af artikel 6, at IMI kun anvendes til de i bilag I oplistede EU-
retsakter. Det foreslås, at bilag I indeholder følgende retsakter: direktiv
2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked, direktiv 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer samt direktiv 2011/24/EU
om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydel-
ser.
Artikel 7: IMI-koordinatorer
I artikel 7 beskrives IMI-koordinatorernes opgaver. Det fastsættes, at det er
medlemsstaterne, der udpeger egne koordinatorer samt sikrer, at IMI-
koordinatorerne råder over passende ressourcer til at udføre deres opgaver
forbundet med IMI. Endelig slås det fast, at IMI-koordinatorer kan optræde
som kompetente myndigheder.
Artikel 8: Kompetente myndigheder
I artikel 8 beskrives forhold vedrørende de kompetente myndigheders brug
af systemet, fsva. svarfrister, den bevismæssige værdi af dokumenter mod-
taget gennem IMI, databeskyttelse, samt at medlemsstaterne sikrer, at de
kompetente myndigheder råder over passende ressourcer til at udføre deres
opgaver forbundet med IMI.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0004.png
4/9
Artikel 9: Kommissionen
I artikel 9 beskrives Kommissionens rolle i IMI. Det fremgår, at Kommissi-
onen leverer den tekniske del af IMI, fsva. sikkerhed, tilgængelighed, vedli-
geholdelse og udvikling af programmel og it-infrastruktur. Det fastslås end-
videre, at Kommissionen kan deltage i administrative procedurer omfattende
behandling af personoplysninger, når der stilles krav herom i den relevante
sektorlovgivning, som oplistet i forordningsforslagets bilag I.
Artikel 10: Adgangsrettigheder for IMI-aktører og –brugere
I artikel 10 fastsættes adgangsrettigheder for aktører i IMI samt bestemmel-
ser vedrørende behandlingen af personoplysninger. Det fremgår, at adgan-
gen til personoplysninger, der behandles i IMI, er begrænset til de IMI-
brugere, som deltager i den pågældende administrative procedure.
Artikel 11: Fortrolighed
Det fremgår af artikel 11, at medlemsstaterne anvender egne nationale regler
for fortrolighed og tavshedspligt for egne IMI-brugere.
Artikel 12: Administrative samarbejdsprocedurer
Det slås fast i artikel 12, at IMI baseres på administrative samarbejdsproce-
durer, som udvikles af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne.
Kapitel III: Forvaring af personoplysninger (artikel 13-16)
Artikel 13: Forvaring af personoplysninger
Forvaringen af personoplysninger i IMI beskrives i artikel 13. Det fremgår
her, at personoplysninger blokeres senest 18 måneder efter den formelle af-
slutning af en administrativ samarbejdsprocedure. Fem år efter blokering
slettes personoplysninger i IMI automatisk. I forbindelse med en administra-
tiv samarbejdsprocedure og den eventuelle etablering af en database i IMI
fastslås det, at personoplysninger kan behandles så længe, det er nødvendigt
i relation til formålet. Dette vil enten bero på de registreredes samtykke, el-
ler hvis det foreskrives i en EU-retsakt.
Artikel 14: Forvaring af IMI-brugeres personoplysninger
I artikel 14 beskrives forvaringen af IMI-brugernes personoplysninger. Så-
fremt en bruger ophører med at anvende IMI, blokeres vedkommendes per-
sonoplysninger i en periode af fem år. Efter fem år slettes de.
Artikel 15: Behandling af særlige kategorier af oplysninger
Det fremgår af artikel 15, at behandlingen af særlige oplysninger vedrørende
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbe-
visning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og oplysninger om helbredsfor-
hold og seksuelle forhold - som beskrevet i artikel 8, stk. 1 i direktiv
95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger samt ar-
tikel 10, stk. 1 i forordning (EF) 45/2001 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutio-
nerne og –organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger - alene er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0005.png
5/9
tilladt som beskrevet i artikel 8, stk. 2 i direktiv 95/46/EF og artikel 10, stk.
2 i forordning (EF) 45/2001. Det fremgår endvidere af forordningsforslagets
artikel 15, at IMI kan anvendes til behandling af oplysninger vedrørende
lovovertrædelser, domfældelser i straffesager og andre retsfølger af en straf-
bar handling. Sådanne oplysninger kan behandles i IMI, når det foreskrives i
de relevante EU-retsakter, som oplistet i forordningsforslagets bilag I.
Artikel 16: Sikkerhed
I artikel 16 slås det fast, at behandlingen af personoplysninger i IMI foregår
i overensstemmelse med artikel 22 i forordning (EF)45/2001 om behandling
af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne. Endvidere påhviler det
Kommissionen at iværksætte passende foranstaltninger til beskyttelse af
personoplysninger herunder passende adgangskontrol og en sikkerhedsplan.
Kapitel IV: Registreredes rettigheder og tilsyn (artikel 17-20)
Artikel 17: Information til registrerede og gennemsigtighed
Jf. artikel 17 forpligtiges IMI-aktører til i overensstemmelse med national
lovgivning samt artikel 10 eller 11 i direktiv 95/46/EF om databeskyttelse at
informere de registrerede om behandlingen af deres personoplysninger i
IMI.
Artikel 18: Ret til indsigt i, berigtigelse og sletning af oplysninger
IMI-aktører forpligtes til i overensstemmelse med national lovgivning at
sikre, at de registrerede kan få indsigt i deres personoplysninger, herunder
ret til at berigtige oplysninger eller få ulovligt behandlede oplysninger slet-
tet inden for en frist på 60 dage.
Artikel 19: Undtagelser og begrænsninger
Medlemsstaterne forpligtes til at underrette Kommissionen, hvis de i hen-
hold til artikel 13 i direktiv 95/46/EF om databeskyttelse indfører undtagel-
ser til eller begrænsninger af de registreredes rettigheder, som fastsat i for-
ordningsforslaget.
Artikel 20: Tilsyn
Jf. artikel 20 fastsættes bestemmelser om koordineret tilsyn vedrørende
kompetente myndigheders behandling af personoplysninger samt sikring af
registreredes rettigheder som følger den model, der er fastsat i artikel 28 i
direktiv 95/46/EF om databeskyttelse samt artikel 46 og 47 i forordning
(EF)45/2001 om behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutio-
nerne.
Kapitel V: Geografisk anvendelsesområde for IMI (artikel 21-22)
Artikel 21: National anvendelse af IMI
Medlemsstaterne gives mulighed for at anvende IMI-systemet i en ren nati-
onal kontekst, dog inden for de rammer som er fastsat i artikel 21.
Artikel 22: Informationsudveksling med tredjelande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0006.png
6/9
Artikel 22 giver IMI-aktører i EU mulighed for at udveksle personoplysnin-
ger med tredjelande og fastsætter betingelser for, hvornår denne udveksling
kan finde sted eksempelvis i henhold til bestemmelse som anført i bilag 1.
Kapitel VI: Afsluttende bestemmelser (artikel 23-28)
Artikel 23: Udøvelse af de delegerede beføjelser
Kommissionen gives i artikel 23 bemyndigelse til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende udvidelse af brugen af IMI, som omhandlet i artikel 4.
Kommissionens beføjelser er tildelt for en ubegrænset periode.
Artikel 24: Tilbagekaldelse af delegerede beføjelser
I artikel 24 gives Europa-Parlamentet eller Rådet beføjelser til at tilbagekal-
de de delegerede beføjelser, som er givet til Kommissionen i henhold til
forordningsforslagets artikel 3. Artikel 24 fastsætter ydermere procedurer
for tilbagekaldelse af delegerede beføjelser.
Artikel 25: Indsigelse mod delegerede retsakter
Både Europa-Parlamentet og Rådet kan i henhold til artikel 25 gøre indsi-
gelse mod en delegeret retsakt inden for en frist på to måneder, efter retsak-
ten er blevet dem meddelt. Fristen kan forlænges med en måned på foran-
ledning af Europa-Parlamentet eller Rådet. Hvis der gøres indsigelse, træder
den delegerede retsakt ikke i kraft.
Artikel 26: Tilsyn og rapportering
På baggrund af oplysninger fra medlemsstaterne aflægger Kommissionen,
jf. artikel 26, årligt en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvorle-
des IMI fungerer. Derudover aflægger Kommissionen hvert tredje år rapport
til Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse vedrørende beskyt-
telse af personoplysninger i IMI, herunder datasikkerhed.
Artikel 27: Omkostninger
I henhold til artikel 27 afholdes omkostningerne til udvikling, drift og vedli-
geholdelse af IMI-systemet over EU’s almindelige budget.
Medlemsstaterne derimod afholder omkostningerne til IMI-aktiviteter på na-
tionalt niveau, herunder ressourcer til uddannelse, fremme og tekniske bi-
stand (helpdesk) samt administration af systemet på nationalt niveau.
Artikel 28: Ikrafttræden
Forordningen træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende jf. artikel 28.
Bilag I
I bilag I oplistes de EU-retsakter, hvor IMI anvendes.
Bilag II
I bilag II oplistes de EU-retsakter, hvor IMI potentielt vil kunne anvendes i
fremtiden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0007.png
7/9
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. IMCO-udvalget er relevant
udvalg i Europa-Parlamentet, mens LIBE ligeledes vil afgive udtalelse til
IMCO.
5.
Nærhedsprincippet
IMI er et centraliseret IT-værktøj, der drives teknisk og administrativt af
Kommissionen, hvilket ikke kan gennemføres på medlemsstatsniveau. Ifølge
Kommissionen er der derfor behov for regler samt gennemførsel på EU-niveau
gennem vedtagelse af en forordning.
Regeringen deler Kommissionens vurdering. Medlemsstaterne vil ikke hver
for sig kunne etablere og drive et IT-kommunikationssystem som IMI, der i
sin natur er fælleseuropæisk, og som derfor nødvendiggør koordination og ud-
vikling fra centralt hold. Forslaget strider derfor ikke med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1363 af 15. december 2009 om administrativt samarbejde
med kompetente myndigheder i andre EU/EØS-lande samt lov nr. 384 af 25.
maj 2009 om tjenesteydelser i det indre marked beskriver brugen af IMI fsva.
servicedirektivet (2006/123/EF).
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget i sig selv ikke indeholder statsfinansielle konsekven-
ser, da forslaget fastlægger allerede gældende administrativ praksis.
Kommissionen afholder udgifter til drift, vedligeholdelse og teknisk udvikling
af IMI-systemet indenfor de rammer, som allerede er fastsat for de kommende
budgetår, og ifølge Kommissionen berører forordningsforslaget ikke beslut-
ningerne om den flerårige finansielle ramme for tiden efter 2013.
EBST vil som national IMI-koordinator varetage sine nuværende forpligtelser
på baggrund af bevilling som kontaktpunkt for servicedirektivet
(2006/123/EF) i relation til retsakterne listet i forordningsforslagets bilag 1.
Det samme gør sig gældende for de kompetente myndigheder involveret i
IMI-systemet, som er underlagt forpligtelserne om administrativt samarbejde,
jf. retsakterne listet i bilag 1. IMI har til formål at facilitere administrativt sam-
arbejde over grænserne, og det forventes på denne baggrund, at myndigheder-
nes omkostninger forbundet med grænseoverskridende sagsbehandling på sigt
vil kunne reduceres.
Eventuel fremtidig udvidelse af IMI vil være ledsaget af forudgående konse-
kvensvurdering af administrative omkostninger og er derfor på nuværende
tidspunkt ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0008.png
8/9
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser i sig selv.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have negative administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. Forslaget forventes derimod på sigt at kunne lette de administrati-
ve byrder for erhvervslivet i forbindelse med grænseoverskridende økonomisk
aktivitet i EU/EØS-området, da et forbedret administrativt samarbejde mellem
europæiske myndigheder vil kunne bidrage til en reduktion af virksomheder-
nes administrative byrder.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, for-
brugerspørgsmål og vækst. Der er på den baggrund modtaget følgende be-
mærkninger:
DI finder, at administrativt samarbejde over grænserne er vigtigt for funktio-
nen af det indre marked og hilser et solidt retsgrundlag for IMI velkomment.
DI undrer sig over, at ret til indsigt, berigtigelse og sletning følger nationale
regler, mens forordningen samtidig centralt fastsætter tidsfrist for berigtigelse
og sletning på 60 dage. DI mener i denne forbindelse, at tidsfristen på 60 dage
er lang tid for sletning af urigtige oplysninger. DI bemærker endvidere, at regi-
strerede i systemet bør orienteres inden for en fælles fastsat frist.
Håndværksrådet er enig i, at øget administrativt samarbejde og informations-
udveksling mellem myndigheder på tværs af grænserne er afgørende for et vel-
fungerende indre marked. Derfor støttes en udvidelse af IMI til nye områder.
Håndværksrådet betoner, at en eventuel permanent udvidelse af IMI til udsta-
tioneringsdirektivets (96/71/EF) område ikke må træde i stedet for målrettede
indsatser på enkeltområder for at øge håndhævelse af gældende regler.
Landbrug og Fødevarer har ingen bemærkninger.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De foreløbige tilkendegivelser fra medlemslandene indikerer, at de øvrige
medlemslande generelt er positive over for forslaget og støtter behovet for
en forordning for anvendelsen af IMI, der også muliggør udvidelse af IMI til
andre områder.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, der forbedrer myndighedernes samar-
bejde i EU, da det vil kunne lette sagsbehandlingen og reducere virksomheders
og borgeres administrative byrder i forbindelse med grænseoverskridende ak-
tivitet og dermed fremme vækst og beskæftigelse. IMI er et væsentligt, prak-
tisk redskab i denne forbindelse og har vist sig at være i stand til at minimere
barrierer for administrativt samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030021_0009.png
9/9
Regeringen hilser forslaget til en forordning for brugen af IMI velkommen,
idet en forordning vil klarlægge retsgrundlaget for IMI samt sikre transparens
for anvendelsen af IMI på de forskellige EU-retsakter.
I det videre arbejde vil regeringen lægge vægt på, at Kommissionens forslag
om en forordning for brugen af IMI vil inddrage konsekvensanalyser, herunder
at også relevante kompetente myndigheder høres inden eventuel udvidelse af
IMI til nye områder af EU-retten.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Ved
oversendelse d. 20. marts 2011 blev udvalget ved grund- og nærhedsnotat
orienteret om Kommissionens meddelelse om udvidelse af IMI
(KOM(2011)75 endelig), hvor forordningsforslaget nævnes af Kommissio-
nen.