Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0539 Bilag 1
Offentligt
Klima- og Energiministeriet
Udenrigsministeriet
14. oktober 2011
KEMIN j.nr. 2011-3101
UM.j.nr. 74.Dan.11.a.
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens Meddelelse om energiforsyningssikkerhed og internationalt samar-
bejde: ”EU’s energipolitik - samarbejde med partnere uden for vores grænser”
[Meddelelse om eksterne energirelationer]
KOM(2011)539 af 7. september 2011
Nyt notat
1. Resumé
Som begrundelse for meddelelsen anfører Kommissionen, at sikker og bæredygtig energi på
konkurrencedygtige vilkår er af fundamental betydning for EU's økonomi, industri og borgere og et
vigtigt mål med EU's politik. Derfor har EU brug for redskaber til at realisere det indre
energimarked i EU og fremme EU's interesser i forhold til tredjelande. EU importerer over 60 %
af sit gasforbrug og 80 % af olieforbruget. Der er stigende konkurrence om brændstofressourcer
fra de nye vækstlande anført af Kina og fra energiproducerende lande. En voksende befolkning og
stigende levestandard kan få efterspørgslen efter energi til at stige med 40 % inden 2030. Der er
behov for internationale løsninger for at opfylde EU’s og globale målsætninger for nedbringelse af
drivhusgasemissioner.
Kommissionens meddelelse vil medvirke til at sikre synergi i energipolitikken på EU-plan. Den vil
bidrage til udvikling af en ekstern energipolitik og har følgende prioriteter: 1) Opbygning af den
eksterne dimension af EU's indre marked for energi, 2) Styrkelse af partnerskaber for sikker,
pålidelig, bæredygtig og konkurrencedygtig energi, 3) Forbedring af udviklingslandenes adgang til
bæredygtig energi og 4) Bedre fremme af EU's interesser i en globaliseret verden. Der er dermed
tale om en meddelelse, som kan få betydning for sikring af fremtidig ernergiforsyning, samtidig som
EU er i færd med omstilling til en mere bæredygtig energiforsyning og en grøn økonomi.
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011)539 af 7. september 2011 fremlagt en meddelelse om
energiforsyningssikkerhed og internationalt samarbejde. Meddelelsen er oversendt til Rådet
den 13. september 2011 i dansk sprogversion.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1032084_0002.png
Siden seneste meddelelse fra Kommissionen om eksterne energirelationer, KOM(2006)590
af 12.10.2006, har de politiske og retlige rammer for EU’s energipolitik ændret sig på flere
punkter. Lissabon-traktatens energibestemmelser, jf. artikel 194, har sammen med EU’s
2020 energi- og klimapakker opstillet overordnede målsætninger og prioriteter for energipo-
litikken. Hertil kommer nye beføjelser mht. internationale aftaler og forbindelser med inter-
nationale organisationer og tredjelande jf. traktatens art. 216-221. EU vil ikke kunne nå dis-
se målsætninger uden at adressere den eksterne dimension. Medlemslandene og Europa-
Parlamentet har gentagne gange opfordret EU til at tale med én stemme, når det drejer sig
om internationale energirelationer, men dette har langtfra altid været tilfældet. Meddelelsen
er opfølgningen på det internationale område af Kommissionens "Energi 2020 - En strategi
for konkurrencedygtig, bæredygtig og sikker energi", der blev fremlagt den 10. november
2010.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere det politiske grundlag for gensidigt nyttige energipart-
nerskaber med nøgleaktører om emner af fælles interesse, inklusive forsyningssikkerhed,
investeringer i bæredygtighed og miljøbeskyttelse, lavkarbon-teknologier, energieffektivitet
og nuklear sikkerhed.
På denne baggrund foreslår Kommissionen, at den eksterne energipolitik videreudvikles på
grundlag af følgende prioriteringer, som hver især ledsages af en række konkrete opfølg-
ningstiltag:
Opbygning af den eksterne dimension af EU’s indre energimarked (forslag til 16
konkrete opfølgningstiltag, f.eks. infrastrukturprojekter som den Sydlige Korridor
på naturgasområdet
1
eller etablering af politiske og juridiske rammebetingelser,
der skal gøre det muligt at importere vedvarende energi fra Nordafrika).
Styrkelse af partnerskaber med centrale producentlande af energi, øvrige industri-
lande og de store vækstøkonomier (forslag til 15 konkrete opfølgningstiltag, her-
under bl.a. øget satsning på forskning indenfor grønne, dvs. kulstoffattige, tekno-
logier).
Forbedre udviklingslandes adgang til bæredygtig energi (forslag til fem konkrete
opfølgningstiltag, herunder bl.a. mainstreaming af energi i udviklingspolitikken).
Større vægt på at fremme EU’s politikker i tredjelande (forslag til syv konkrete
opfølgningstiltag, bl.a. etablering af en gruppe for internationalt energisamarbejde
i Kommissionsregi og en platform for vidensdeling).
Kommissionens meddelelse kan resumeres således:
1
Den Sydlige Korridor (Southern Corridor) er omtalt i Kommissionens infrastruktur-meddelelse, KOM(2010) 677
endelig, af 17. november 2010. Se især side 34-35. Korridoren er en fællesbetegnelse for EU-støttede projekter, der har
til formål at skaffe naturgasforsyninger fra Kaukasus, Centralasien og Irak på sigt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1032084_0003.png
Den eksterne dimension af EU’s indre energimarked
Medlemslandes bilaterale energiaftaler med tredjelande har store konsekvenser for udvik-
ling af energiinfrastrukturen og det indre energimarked i EU. Det er derfor nødvendigt, at
aftalerne harmonerer med EU’s lovgivning for det indre marked. Sammen med meddelelsen
fremlægger Kommissionen forslag til beslutning om en informationsmekanisme for mel-
lemstatslige aftaler med henblik på at skabe øget transparens
2
. Kommissionen ønsker kend-
skab til bilaterale aftaler, der har indflydelse på EU’s indre marked. Derudover har man po-
sitive erfaringer med assistance til medlemslande i forbindelse med vanskelige bilaterale
forhandlinger med tredjelande, som har betydning for det indre marked.
Med hensyn til fysiske links til tredjelande foreslås det, at der sker øget diversificering af
forsyningskilder og -ruter, navnlig for naturgas. Nøgleprojekter - der blev defineret i Kom-
missionens meddelelse (KOM(2010)677) om energiinfrastrukturprojekter for 2020 og deref-
ter - vil skulle fremmes, og der skal gøres en forstærket indsats for at få gennemført Den
Sydlige Korridor-projektet. Funktionaliteten i den eksisterende olie- og gasinfrastruktur i de
nye østlige medlemslande skal sikres, det ukrainske gastransmissionsnet skal moderniseres,
og samarbejdet om projekter inden for vedvarende energi med lande i det sydlige middel-
havsområde skal fremmes.
For at opnå et fuldt integreret energimarked med alle EU’s nabolande, baseret på lovgiv-
ningsmæssig konvergens, skal der gøres en indsats for at udbrede gældende fællesskabsret,
navnlig for så vidt angår indre-markedslovgivning. De vigtigste opfølgende konkrete foran-
staltninger er indgåelse af aftale med Schweiz om integration af elmarkederne, optrapning
af energisamarbejdet med ansøgerlande, uddybning og udvidelse af Energifællesskabet ud
over 2016 og tilbud til nabolande i Middelhavsområdet om etablering senest i 2020 af et
energipartnerskab, der fokuserer på elektricitet og vedvarende energi.
Rusland spiller en helt særlig rolle i forhold til EU’s energimarked. En målsætning om, at
Ruslands energimarked i højere grad skal konvergere med EU’s kræver et stærkt lovgrund-
lag. Forhandlingerne vedrørende energikapitlet. De generelle handels- og investeringsafsnit
i en ny EU-Rusland aftale skal derfor adressere centrale emner, herunder adgang til energi-
ressourcer, netadgang og eksportmarkeder, investeringsbeskyttelse, krisehåndtering, lige
konkurrencevilkår og prisfastsættelse af energiressourcer. Kommissionen foreslår, at disse
mål indgår i den såkaldte moderniseringskøreplan mellem EU og Rusland. Den foreslår
derudover en særlig EU-Rusland energi-køreplan, som skal forelægges i 2012. Mht. Øster-
søområdet skal der forhandles en rammeaftale med Rusland og Hviderusland om synkroni-
sering af de baltiske staters elsystem med EU’s elsystem.
Styrkelse af partnerskaber
EU er verdens største energiimportør og omfatter som bekendt mere end 500 millioner
mennesker. EU har dermed en væsentlig interesse i den energipolitiske udvikling hos de
internationale partnere. Meddelelsen fastslår, at det er i EU’s interesse at opbygge stabile og
2
Se særskilt grund- og nærhedsnotat herom fra Klima- og Energiministeriet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1032084_0004.png
langsigtede partnerskaber med såvel nuværende som potentielle forsyningslande. Disse
partnerskaber bør efter Kommissionens opfattelse dække et bredt spektrum af emner, såsom
lovgivningsmæssigt samarbejde, markedsadgang, investeringsbeskyttelse, forskning og in-
novation samt energisikkerhed. Partnerskaberne bør omfatte effektiv anvendelse af de for-
håndenværende ressourcer ved hjælp af prismekanismer baseret på åbne markeder samt re-
duktion af subsidier, såvel som fælles vurdering af langsigtede perspektiver på energiforsy-
ning og -efterspørgsel. Kommissionen foreslår, at EU uddyber de eksisterende dialoger med
de vigtigste energiproducerende lande og udvikler dialoger med nye producentlande. Dialo-
gerne skal omfatte vedvarende energi og LNG. Endvidere foreslås større fokus på god ad-
ministrativ praksis på energiområdet, inklusive energiinvesteringer, bæredygtig energi og
energieffektivitet.
Kommissionen foreslår, at EU skal invitere USA, Japan og andre industrialiserede lande til
at pulje indsatsen med EU med henblik på en hurtigere udvikling af lavkarbon og energief-
fektive teknologier. Der bør etableres langsigtede køreplaner for samarbejdet med nøgle-
partnere som USA og Japan for at støtte det teknologiske og industrielle samarbejde. Der
bør etableres et trilateralt samarbejde med USA og Japan om kritiske materialer for energi-
anvendelse.
EU vil skulle fortsætte indsatsen for, at nøgleprincipperne for handel og investeringer, så-
som ikke-diskrimination og markedsadgang, håndhæves ved hjælp af effektive tvistbilæg-
gelsesprocedurer. Reglerne bør suppleres med regler om gensidig og lige adgang til energi-
ressourcer og transmissionsnet. Kommissionen foreslår, at EU støtter Energicharteret med
henblik på, at charteret refokuserer på dets centrale mandat: handel og investering. Kom-
missionen foreslår endvidere systematisk inddragelse af industrien i EU’s energidialog med
sine strategiske partnerlande gennem etablering af særlige erhvervs-fora.
EU’s regler om høj nuklear sikkerhed
3
bør klarere reflekteres i EU’s eksterne strategier. En
forstærket indsats på dette område er presserende ikke mindst i relation til kernekraftværker
i EU’s nabolande.
Fremme adgang til bæredygtig energi i udviklingslandene
Energiforsyning i udviklingslandene er ofte ineffektiv og upålidelig, og store befolknings-
grupper har i dag ikke adgang til moderne energiformer som f.eks. elektricitet. Således lever
ca. 1,4 mia. mennesker uden adgang til elektricitet, og 2,7 mia. mennesker er afhængige af
brænde og anden biomasse til den daglige madlavning. Adgang til moderne energiformer
anses i stigende grad som en afgørende forudsætning for økonomisk vækst, sociale forbed-
ringer og opfyldelsen af 2015-målene, herunder især fattigdomsbekæmpelse. Hertil kom-
mer, at de stigende priser på fossile brændstoffer, den voksende efterspørgsel efter energi og
På engelsk benytter Kommissionen dobbeltbegrebet nuclear ”safety and security”. Begge ord oversættes med ”sikker-
hed” og der findes ikke et tilsvarende dobbeltbegreb på dansk. ”Security” handler om hændelser og handlinger som
sabotage, cyberangreb og terror. ”Safety” omhandler hændelser, hvor noget går galt, og kan skyldes jordskælv, tsunami
etc.
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den øgede opmærksomhed omkring menneskeskabte klimaforandringer har skabt usikker-
hed om den fremtidige energiforsyning.
Kommissionen foreslår i meddelelsen, at der gives øget prioritet til at gennemføre målene
for EU-Afrika energipartnerskabet, som fokuserer på øget adgang til bæredygtig og pålide-
lig energiforsyning i Afrika. Endvidere vil man med fokus på det regionale niveau arbejde
for, at der lokalt sættes mere fart på reform af lovmæssige rammevilkår, der vil gøre det mu-
ligt at tiltrække flere private investeringer til energiområdet og øge mulighederne for regio-
nal handel med energi. Endelig foreslår man energihensyn indarbejdet i alle EU’s udvik-
lingspolitiske instrumenter.
Større vægt på at fremme EU’s politikker ud over dens grænser
Gennemførelse af strategier og prioriteringer som beskrevet ovenfor kræver yderligere
skridt til at styrke sammenhængen i EU-indsatsen, og at man konvergerer foranstaltninger-
ne, herunder de økonomiske, til at fremme EU’s og medlemsstaternes fælles interesser og
prioriteringer. Dette kræver efter Kommissionens vurdering et nyt system for energipartner-
skaber med de vigtigste EU-partnere. Kommissionen foreslår, at der etableres en Strategisk
Gruppe for Internationalt Energisamarbejde med henblik på at forbedre koordinationen
(kommissionsregi) mellem medlemslandenes eksterne strategier. Gruppen vil skulle samle
medlemsstaternes ekspertise på området og forestå regelmæssige fælles vurderinger af EU-
samarbejdet med tredjelande på landebasis eller regionalt.
Kommissionen anfører, at inden for vigtige internationale fora må EU gøre det til en regel at
tale med én stemme om spørgsmål inden for dens kompetence. Dette er relevant i forbindel-
se med Det Internationale Energiagentur (IEA) samt Det Internationale Energiforum (IEF),
Det Internationale Partnerskab for Samarbejde om Energieffektivitet (IPEEC) og Det Inter-
nationale Agentur for Vedvarende Energi (IRENA). I sådanne tilfælde bør Kommissionen
sikre en passende repræsentation af EU.
Da G8 og G20 bliver mere og mere involveret i at fastlægge overordnede energipolitiske
prioriteringer, er det endvidere vigtigt for EU at markere europæiske interesser i denne
sammenhæng, der kan vedrøre strategiske emner såsom offshore sikkerhed vedrørende olie-
og gasaktiviteter, nuklear sikkerhed, oliepris volatilitet, markedsstyring og subsidiering af
fossile brændsler.
Endelig bør EU’s udviklingsbistand på energiområdet koordineres bedre med medlemslan-
denes tilsvarende programmer og med de internationale finansielle institutioner som Den
Europæiske Investeringsbank (EIB), Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
(EBRD), andre europæiske udviklingsbanker og Verdensbanken.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Det er endnu uafklaret om Europa-Parlamentet vil vælge at afgive en egen-initiativ rapport
om meddelelsen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen indebærer ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning eller væsentlige
statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige. Såfremt et
eller flere initiativer fra meddelelsen implementeres på et senere tidspunkt, kan det forven-
tes at føre til konsekvenser for EU’s budget. Meddelelsen vurderes ikke at berøre beskyttel-
sesniveauet i Danmark. Der vil blive redegjort for eventuelle konsekvenser af opfølgende
lovgivning baseret på grundige analyser, når disse er blevet fremlagt. For så vidt angår
Kommissionens forslag til beslutning om en informationsudvekslingsmekanisme,
KOM(2011)540, henvises til særskilt grund- og nærhedsnotat.
8. Høring
Meddelelsen har været i høring i en bred kreds. Der er modtaget svar fra 7 høringsparter:
Dansk Fjernvarme (DF), Det Økologiske Råd (DØR), Greenpeace og Verdensnaturfonden
(WWF), TEKNIQ, Arbejdstilsynet og Advokatsamfundet. De tre sidstnævnte angiver, at de
ikke har bemærkninger. Greenpeace og WWF tilslutter sig DØRs bemærkninger.
Høringssvarene fra Det Økologiske Råd og Dansk Fjernvarme kan sammenfattes således:
Der mangler fremhævelse af energieffektivisering som et grundlæggende redskab til at øge
energiforsyningssikkerheden. Dansk Fjernvarme finder, at der bør stilles økonomisk støtte
til rådighed for løsninger, der reducerer energiimporten, herunder især ved brug af kraft-
varme og fjernvarme. Efter DØR’s opfattelse virker meddelelsen løsrevet i forhold til EU’s
interne vedtagelser. Endvidere nævner meddelelsen ikke klimahensyn som pejlemærke for
EU’s eksterne energirelationer. Alle disse interne indsatser må og skal lægges til grund for
udformningen af en fælles politik for de eksterne energirelationer. DØR finder, at klimahen-
syn bør stå centralt i meddelelsen om eksterne energirelationer, hvilket man ikke mener er
tilstrækkeligt reflekteret. Derudover understreger man, at a) Middelhavslandene ikke kun
har brug for investeringer i ren energiproduktion og lavemissionsteknologier, men også
energieffektivitet og energibesparelser, b) Lettere adgang til klimafinansiering for de mindst
udviklede lande er nødvendig – og EU bør modsat hidtil bidrage hertil med
nye
penge.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under en første drøftelse på det uformelle energiministermøde den 19. september 2011 blev
meddelelsen budt velkommen af de fleste lande. Samtidig bemærkede flere delegationer, at
der er brug for at meddelelsen i højere grad afspejler EUs grønne dagsorden samt at der er
brug for større grad af samarbejde blandt EU-institutionerne, dvs. Kommissionen og Den
Fælles Udenrigstjeneste i særdeleshed.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet til Kommissionens meddelelse, som man finder
kan medvirke til at sikre EU’s forsyningssikkerhed og styrke integration og transparens på
energimarkederne.
Grundlæggende er man fra dansk side af den opfattelse, at EU’s strategi for energisikkerhed
skal vægte interne tiltag, herunder forbedring af energieffektiviteten, etablering af et åbent
og velintegreret indre marked for energi og udbygning med vedvarende energi, der på langt
sigt vil kunne gøre EU-landene uafhængige af fossile brændstoffer. Et centralt fokus for
eksterne energirelationer bør være udfasning af subsidier til fossile brændsler med særligt
fokus på de mest miljøskadelige samt fremme af global omstilling til et energisystem base-
ret på vedvarende energi, der kan imødegå udfordringen fra klimaforandringer, samt på en
indsats for at udnytte potentialet for omkostningseffektiv energieffektivisering. Man finder
dermed, at EU’s ambitioner om at blive en lavemissions økonomi bør afspejles klarere i
EU’s eksterne energipolitik i forhold til samtlige EU’s internationale samarbejdspartnere.
Det står imidlertid klart, at EU’s energiforsyning på kort og mellemlangt sigt vil være meget
afhængig af import af fossile brændstoffer. Samtidig er der en stigende global efterspørgsel
og konkurrence om primærenergi. På den baggrund støtter man fra dansk side bestræbelser
på at diversificere EU’s energiimport gennem strategisk udbygning af naturgas og elektrici-
tetsinfrastrukturen og øget samarbejde med vigtige producent- og transitlande.
Regeringen finder, at en af forudsætningerne for en styrkelse af EU’s eksterne energipolitik
er, at der opnås en mere præcis afklaring af rollefordelingen mellem Kommissionen, uden-
rigsrepræsentanten og formandskabet/Rådet. Kommissionen alene har ikke tilstrækkelige
instrumenter til at virkeliggøre EU's målsætninger på energiområdet. Den fælles udenrigs-
tjeneste har omvendt ikke ressourcer til at skulle varetage eksterne sektorrelationer. En ef-
fektiv energipolitik vil dermed først kunne etableres, når der findes en model for styrket
samarbejde mellem institutionerne og medlemslandene. Danmark lægger vægt på, at EU's
udenrigsrepræsentant sammen med Kommissionen får en stærkere rolle i forbindelse med
sikring af sammenhæng i EU’s eksterne energipolitik. Regeringen ønsker således mere in-
formation om mandatet for den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde in-
den stillingtagen hertil.
Endvidere støtter man fra dansk side eksplicit, at EU's energisamarbejde med tredjelande
styrkes i forbindelse med udvidelsesprocessen, naboskabspolitikken og ved at udvide det
europæiske energifællesskab.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7