Finansudvalget 2011-12
KOM (2011) 0655 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat – Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse bestemmelser
om risikodelingsinstrumenter for medlemsstater, der har vanskeligheder eller har risiko
for alvorlige vanskeligheder med deres finansielle stabilitet
KOM(2011) 655 endelig
Den 20. december 2011
1. Baggrund
Kommissionen har den 12. oktober 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse be-
stemmelser om risikodelingsinstrumenter for medlemsstater, der har vanskeligheder eller har
risiko for alvorlige vanskeligheder med deres finansielle stabilitet.
Forslaget tilpasser reglerne for anvendelse af samhørighedspolitikken i de lande, der er blevet
særligt hårdt ramt af den internationale finanskrise i 2008 og statsgældskrisen siden 2010.
2. Hjemmelsgrundlag
Forordning (EF) nr. 1083/2006 har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde, særlig artikel 175. Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr.
1083/2006 berører ikke hjemmelsgrundlaget.
3. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører rammebetingelserne for den europæiske samhørighedspo-
litik, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
4. Formål og indhold
Forordning (EF) 1083/2006 tillader, at der – udover midlerne fra EU’s budget og bidrag fra de
enkelte lande tilføres midler til samhørighedsprojekter gennem lån fra den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB) eller andre internationale finansielle institutioner. I praksis har det dog vist sig
vanskeligt for de kriseramte EU-stater at opnå sådanne lån, da de berørte stater af EIB og andre
kreditorer er blevet anset for at være for risikobehæftede som følge af krisen og dermed for-
bundne ændrede opfattelse af lande- og projektspecifikke risici. Forslaget sigter på at lette de
kriseramte EU-landes adgang til disse lån fra EIB eller andre internationale finansielle instituti-
oner ved at tillade, at samhørighedsmidler – afvigende fra den hidtidige regulering – anvendes
som delvis sikkerhed i forbindelse med optagelsen af lån. Rent praktisk kan dette ske ved at
midlerne indbetales på en spærret konto, der købes bankgarantier eller flerårige konkursforsik-
ringer. Det præciseres, at de finansielle tildelinger til risikodelingsinstrumenterne ikke må med-
føre eventualforpligtelser for EU-budgettet.
Endvidere tillades, at lån, der er sikret under anvendelse af samhørighedsmidler, kan anvendes
til at finansiere udgifter, der ikke er refusionsberettigede under forordning (EF) 1083/2006.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget blev præsenteret i Europa-Parlamentets Regi-udvalg den 22. november, hvor flere
medlemmer udtalte sig tilbageholdende om forslaget.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesni-
veauet.
Forslaget har ingen direkte konsekvenser for de danske strukturfondsprogrammer, idet Dan-
mark ikke har fremsat anmodninger om støtte under betalingsbalancestøttemekanismen eller
den finansielle stabiliseringsmekanisme.
Forslaget berører hverken den samlede ramme for samhørighedspolitikken eller rammerne for
de enkelte lande. Forslaget vil dog gøre det lettere for de berørte lande at udnytte deres respek-
tive ramme, hvorved Danmark risikerer at skulle betale mere til EU’s budget. Endvidere kan
forslaget føre til, at betalinger finder sted tidligere og at forpligtigelser der ville have været an-
nulleret, alligevel bliver absorberet. Endeligt kan forslaget påføre EIB risiko for tab. Der fore-
ligger aktuelt ingen skøn over omfanget af disse effekter.
Forslaget berører ikke direkte miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende overfor yderligere ændringer af for-
ordning (EF) nr. 1083/2006, da det må frygtes, at disse vil præjudicere forhandlingerne om de
nye samhørighedsforordninger og de flerårige finansielle rammer.
Danmark er grundlæggende skeptisk overfor forslaget om risikodelingsinstrumenter, idet mid-
ler, der skulle anvendes til investeringer under samhørighedspolitikken, i stedet anvendes til
sikring af lån og således ikke er til rådighed for investeringer. Danmark finder, at EIB og i sidste
ende EU-budgettet ikke må påføres større risiko for tab. Endeligt må det anses for kritisk, at
risikodelingsinstrumenterne kan sikre lån til finansiering af ikke støtteberettigede udgifter. Det
bør derfor skabes sikkerhed mod eventuelle uheldige bivirkninger ved denne mulighed.
Endvidere bemærkes, at samhørighedspolitikken er rettet mod at fremme langsigtet vækst og
ikke på at løse kortsigtede økonomiske problemer. Samhørighedspolitikken bør derfor holdes
adskilt fra instrumenter til brug for håndtering af enkelte landes gældsproblemer, som er udvik-
let i anden sammenhæng med egne konditionaliteter og overvågningsmuligheder (EFSM, beta-
lingsbalancefaciliteten mv.).
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været genstand for forhandlinger i Rådet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3