Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0707 Bilag 1
Offentligt
1056701_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. december 2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et forbru-
gerprogram 2014-2020 (KOM (2011) 707 endelig).
1.
Resumé
Kommissionen har den 9. november 2011 vedtaget et forslag til et
forbrugerprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik. Forbru-
gerprogrammet understøtter gennemførelsen af de foranstaltnin-
ger, som Kommissionen (DG SANCO) ønsker indført i relation til
forbrugerpolitik fra 2014-2020. Programmet afløser det nuværen-
de EF-handlingsprogram inden for forbrugerpolitik 2007-2013.
Programmet udgør det overordnede budget for initiativer på for-
brugerområdet. Den 14. november 2011 blev forslaget fremsendt
til Europa-Parlamentet og Rådet.
Baggrund
I meddelelsen ”Et budget for Europa 2020
1
” af 29. juni 2011 fore-
slår Kommissionen, at der bliver bevilget 175 mio. euro (faste
2011-priser, svarende til 197 mio. euro i løbende priser).
I den forbindelse har Kommissionen den 9. november 2011 ved-
taget et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
et forbrugerprogram 2014-2020, KOM (2011) 707 endelig. Pro-
grammet skal sikre kontinuitet og efterfølge det nuværende EF-
handlingsprogram, der udløber ved udgangen af 2013.
Den 14. november 2011 blev forslaget fremsendt til Europa-
Parlamentet og Rådet.
Forslaget til forbrugerprogrammet indeholder fire prioritetsområ-
der:
forbrugersikkerhed
forbrugeruddannelse - og information
forbrugerrettigheder og klageadgang, og
håndhævelse.
2.
1
KOM (2011) 500
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056701_0002.png
2/6
Programmets endelige vedtagelse vil bero på vedtagelsen af EU’s
flerårige finansielle ramme for perioden 2014 – 2020 (MFF).
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 169 i Traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Foranstaltninger vedta-
get i henhold til artikel 169 i TEUF skal have som formål af
fremme forbrugernes interesser og at sikre et højt niveau for for-
brugerbeskyttelse.
Efter forslaget kan der ydes finansiel støtte til EU’s og medlems-
staternes aktioner, der sigter på beskyttelse af forbrugernes sik-
kerhed, forbedring af deres adgang til information og yderligere
styrkelse af deres rettigheder.
Forslaget til forbrugerprogram skal vedtages efter den almindelige
lovgivningsprocedure og efter høring af Det Europæiske Økono-
miske og Sociale Udvalg.
3.
Formål og indhold
Det fremgår af forslaget, at målet med forbrugerprogrammet er at
understøtte den politiske målsætning om at sætte stærke forbrugere i
centrum for det indre marked. Programmet tilsigter at opnå dette ved
at bidrage til at beskytte forbrugernes sundhed, sikkerhed og øko-
nomiske interesser samt til at fremme deres ret til information, ud-
dannelse og til at organisere sig med henblik på at beskytte deres in-
teresser. Programmet skal supplere, støtte og overvåge medlemssta-
ternes politikker.
Aktionerne støtter følgende fire specifikke målsætninger:
i)
ii)
Sikkerhed: At styrke og øge produktsikkerheden gennem ef-
fektiv markedsovervågning i hele EU.
Information og uddannelse: At give forbrugerne bedre ud-
dannelse, information og større bevidsthed om deres ret-
tigheder og at udvikle evidensgrundlaget for forbrugerpolitik
og støtte forbrugerorganisationer.
Rettigheder og klageadgang: At styrke forbrugernes ret-
tigheder, særligt gennem lovgivning og ved at forbedre kla-
geadgangen til at klage, herunder til alternative tvistbilæg-
gelsesordninger.
Håndhævelse: At fremme håndhævelse af forbrugernes ret-
tigheder ved at styrke samarbejdet mellem de nationale
håndhævelsesmyndigheder og ved at støtte forbrugerne med
rådgivning.
iii)
iv)
Samtidig skal det nye program med de fire prioriterede områder sik-
kerhed, information og uddannelse, rettigheder og klageadgang samt
håndhævelse tage højde for nye samfundsmæssige udfordringer. Ef-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056701_0003.png
3/6
ter forslaget omfatter disse den mere komplekse beslutningstagning
for forbrugere, behovet for udvikling hen imod mere bæredygtige
forbrugsmønstre, mulighederne og truslerne fra digitaliseringen, sti-
gende social udstødelse, stigningen i antallet af sårbare forbrugere
samt en aldrende befolkning.
Det fremgår af forslaget, at de fire overordnede målsætninger er i
overensstemmelse med Europa 2020 med hensyn til vækst og kon-
kurrenceevne. Målsætningerne skal sikre integration af specifikke
Europa 2020-anliggender vedrørende
digital dagsorden
(sikre, at
digitalisering faktisk fører til øget forbrugervelfærd),
bæredygtig
vækst
(udvikling hen imod mere bæredygtige forbrugsmønstre),
so-
cial inklusion
(tage hensyn til de specifikke forhold for sårbare for-
brugere og behovene hos en aldrende befolkning),
intelligent lov-
givning
(overvågning af forbrugermarkeder som hjælp til udform-
ning af intelligent og målrettet lovgivning).
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det tilsigtede mål med forordningen ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på grund af de
berørte områders grænseoverskridende karakter og kan derfor på
grund af EU’s større handleevne med henblik på effektivt at beskyt-
te borgernes sundhed og sikkerhed samt økonomiske og juridiske
interesser bedre opfyldes på EU-plan; EU kan derfor træffe foran-
staltninger i overensstemmelse med subsidaritetsprincippet, jf. art. 5
i traktaten om Den Europæiske Union. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning
ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Efter regeringens opfattelse vil forslaget kunne medvirke til at
fremme og styrke samarbejdet om programmets målsætninger og
aktioner. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget indebærer en udgift på EU-budgettet på 197 mio. euro
(løbende priser), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 pct. svarende til
ca. 4 mio. euro
5.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056701_0004.png
4/6
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Overordnet vurderes det, at forslaget vil kunne bidrage positivt til
forbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark og i Fællesskabet som
helhed.
Programmet vil bl.a. medføre en styrket indsats for at opbygge en
vidensbase, der kan tjene som et vigtigt og effektivt redskab ved
prioriteringen i den EU-forbrugerpolitiske indsats med henblik på at
fokusere forbrugerpolitikken for at opnå størst muligt effekt på mar-
keder, hvor der er identificeret problemer.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål, hvor også relevante organi-
sationer er hørt. Der er i den forbindelse modtaget høringssvar fra
Forbrugerrådet og Dansk Erhverv.
Forbrugerrådet hilser programmet velkommen og støtter i høj grad
sammenkoblingen med Europa 2020-strategien om, at borgerne
skal have mulighed for at deltage fuldt ud i det indre marked,
hvilket gør det nødvendigt at støtte borgernes mulighed for og til-
lid til at købe varer og tjenesteydelser over grænserne.
Forbrugerrådet påpeger, at uanset, at der er tale om en lille for-
øgelse af budgettet, er der fortsat tale om et beskedent beløb i be-
tragtning af den store betydning, forbrugerpolitikken har – som
også angivet i programmet – for funktionen af det indre marked
samt som medspiller i at fremme vækst og innovation.
I programmet nævnes de allerede publicerede forslag om ADR og
ODR (alternativ udenretlig tvistløsning). Forbrugerrådet savner en
henvisning til indførelse af collective redress/gruppesøgsmål.
Forbrugerrådet opfordrer til, at det overvejes, at man vælger mo-
del 3 fra det bilagte ”ledsagedokument”, der vil kræve et større
budget end tilsvarende foranstaltninger under det nuværende pro-
gram, herunder fx en offentlig database for produktsikkerhed og
oprettelse af en fond til finansiering af grænseoverskridende kla-
gesager, i stedet for den valgte model 2, som er mindre ambitiøs.
Forbrugerrådet vil i øvrigt vende tilbage med yderligere bemærk-
ninger, når der er skabt en fælles holdning blandt de europæiske
forbrugerorganisationer.
10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056701_0005.png
5/6
Dansk Erhverv kan overordnet støtte en styrkelse af forbrugerom-
rådet og de fire angivne indsatsområdet i programmet. Dansk Er-
hverv kan bakke op om, at forbrugerne skal styrkes via bl.a. in-
formation, uddannelse og støtte til forbrugerorganisationerne men
understreger samtidig, at virksomhederne skal tænkes ind på lige
fod som aktive medspillere.
I relation til produktsikkerhed anfører Dansk Erhverv bl.a., at det
er vigtigt at sikre ensartet håndhævelse i hele EU, og at der er
proportionalitet mellem myndighedernes markedskontrol og den
ulempe, som virksomhederne udsættes for, særligt ved ”forebyg-
gende” markedskontrol.
Dansk Erhverv peger derudover på, at styrkelse af implementerin-
gen af miljølovgivningen i EU, herunder myndighedernes fortolk-
ningspraksis og håndhævelse, udvikling af lovgivning for proble-
matiske kemikalier og makropolitisk samarbejde med produkti-
onslande uden for EU, bør medtages i det videre arbejde.
Om indsatsen vedrørende forbrugeruddannelse – og information
har Dansk Erhverv bl.a. anført, at træning af forbrugerorganisatio-
ner skal ske samtidig med træning af erhvervsorganisationer og i
samarbejde med myndigheder, så alle opnår den samme forståelse
for, hvad der skal forstås med forbrugerrettigheder o.l. Eventuel
støtte til tiltag skal kunne gives til initiativer drevet af både virk-
somheder og forbrugere.
I forhold til forbrugerrettigheder- og klageadgang finder Dansk
Erhverv det vigtigt, at der i alle EU-lande er etableret klagemulig-
heder i sager af lille økonomisk værdi. Det kan være klagenævn
eller småsagsprocesser ved domstolene. Det skal være medlems-
landenes ansvar at etablere disse ordninger, og Dansk Erhverv an-
fører videre, at det er helt afgørende, at ikke kun forbrugernes
retssikkerhed sikres, men at virksomhedernes også gør det, og at
der er lighed for loven.
Dansk Erhverv anfører endelig, at det er afgørende, at håndhævel-
sen bliver mere effektiv, og at det grænseoverskridende håndhæ-
velsessamarbejde på forbrugerområdet styrkes.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til Kommissionens mål om at sikre
kontinuitet i forhold til det nuværende forbrugerprogram, herunder
de 4 prioritetsområder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt kan Danmark tilslutte sig, at indsatsen for forbrugerbe-
skyttelse fortsættes i overensstemmelse med Traktatens forudsæt-
12.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1056701_0006.png
6/6
ninger herom, og at dette hensigtsmæssigt kan ske i form af et
forbrugerprogram.
Danmark kan generelt tilslutte sig programmets målsætninger, ak-
tioner og indsatsområder.
Programmet er en del af EU’s flerårige finansielle ramme 2014-
2020. Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne af Kommissio-
nens forslag ikke foregriber forhandlingerne om de flerårige fi-
nansielle rammer.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.