Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0814 Bilag 1
Offentligt
1060032_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
8. december 2011
Beredskabsenheden
Lene B. Rasmussen
Telefon 33 92 34 62
[email protected]
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse og an-
vendelse af Europæiske satellitnavigations systemer,
KOM(2011)814.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Formålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemer er at
forsyne Det Europæiske Fællesskab med to satellitsystemer (Egnos og Gali-
leo), som begge omfatter satellitter og jordstationer. Egnos i dag og senere
Galileo vil medvirke til at understøtte udviklingen af et globalt marked for
satellitbaserede navigationssystemer indenfor positions- og tidssignaler, og
senere indenfor kryptering af signaler og autentifikation, det vil sige at sikre,
at en bruger er den, han eller hun giver sig ud for.
Det eksisterende legale grundlag for Egnos og Galileo programmerne forud-
sætter, at implementeringen af Galileo er tilendebragt i 2013 og systemet er
klar til fuld drift. Det er samtidig en forudsætning, at programmet kan gen-
nemføres frem til 2014 for en samlet sum på 3,4 mia. EUR. Disse forudsæt-
ninger har det ikke været muligt at opfylde, hvorfor det nu fremlagte forslag
indebærer en revision af det eksisterende legale grundlag med henblik på at
fastlægge rammerne for færdiggørelse af Galileo projektet frem til fuld drift i
2020, såvel finansielt som med hensyn til programstyring.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning er fremlagt af Kommissionen i henhold til Traktatens
art. 172 og er således underlagt den almindelige lovgivningsprocedure.
Baggrunden for forslaget er at få fastlagt finansielle og styringsmæssige prin-
cipper for færdiggørelsen af Galileo-projektet og videreførelsen af Egnos. Pro-
jekterne er i dag reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
683/2008, som forudsætter, at implementeringen af Galileo er tilendebragt i
2013 og dermed klar til fuld drift fra 2014. Udviklingen i projektet har dog ikke
været som forudsat, og ved Kommissionens meddelelse af 18. januar 2011 til
Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende midtvejsevaluering af de europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060032_0002.png
satellitnavigationsprogrammer KOM(2011)5 blev programmerne nøje gennem-
gået i relation til fremdrift, finansieringsbehov og fremtidige udfordringer, her-
under risici, ligesom der foreslås en række foranstaltninger til fremtidig hånd-
tering.
Rådet vedtog d. 31. marts 2011 en række konklusioner på baggrund af midt-
vejsevalueringen og noterede, at Kommissionen ville fremlægge et forslag ved-
rørende en fremtidig model for styring af projekterne under hensyntagen til de
kommende finansielle rammer for EU for perioden 2014 – 2020. Rådet anmo-
dede om, at der i forslaget ville ske en optimering og rationalisering af de eksi-
sterende strukturer indenfor Galileo og Egnos programmerne.
Indeværende forslag er udarbejdet på baggrund af en række analyser gennem-
ført af Kommissionen vedrørende finansieringsbehovet frem til færdiggørelsen
af Galileo projektet, såvel som af styringsmæssige modeller, der kan optimere
og rationalisere de eksisterende strukturer. Et led i denne proces har været
konsultationer med medlemsstaterne, med Det europæiske Rumagentur (ESA)
og Galileo Agenturet (GSA).
Endvidere er det i analysefasen vurderet, hvorvidt Galileo projektet skal gen-
nemføres med fuld kapacitet, dvs. 30 satellitter, eller om der kan blive tale om
et beskåret projekt. Resultatet af denne vurdering er endt med fastholdelse af
fuld kapacitet med de forudsatte fem tjenester: åben tjeneste, livskritisk tjene-
ste, kommerciel tjeneste, offentligt reguleret tjeneste og en eftersøgnings- og
redningstjeneste. Den livskritiske tjeneste kan dog videreføres i den allerede
eksisterende kapacitet, som udviklet til Egnos, således at en redefinering af
denne tjeneste til Galileo ikke gennemføres.
Med forslaget lægges der op til en ændret struktur for forvaltningen af pro-
grammerne, således at opgaverne deles mellem de eksisterende institutioner på
en måde som skal sikre optimal fremdrift og budgetdisciplin, og dermed en
stærkere styring af projektet end hidtil.
Finansieringsforslag
I forbindelse med Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme for
2014-2020 – KOM(2011)500 - har Kommissionen foreslået, at der afsættes 7
mia. EUR (faste priser 2011) til finansiering af de Europæiske satellit navigati-
onsprogrammer frem til 2020. Det samlede budget for etableringen og færdig-
gørelsen af satellitnavigationssystemerne forhandles som led i de samlede for-
handlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Med indeværende forslag lægges der på til, at eventuelle fremtidige indtægter
fra driften af satellitnavigationssystemerne tilfalder EU og via EU-budgettet
afsættes til programmerne. Såfremt eventuelle fremtidige indtægter viser sig
større end nødvendigt til finansiering af programmet skal budgetmyndigheden
Side /5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060032_0003.png
(Europa-Parlamentet og Rådet) på baggrund af forslag fra Kommissionen træf-
fe beslutning om anvendelsen.
Forvaltningsstruktur
Da det forudsættes i forslaget, at finansieringen af projekterne skal afholdes via
EU-budgettet og at ejeren af satellitsystemerne er Den Europæiske Union, er
udgangspunktet, at EU-Kommissionen som repræsentant for Unionen skal ha-
ve ansvaret for fremdriften i programmerne, styringen af den finansielle ram-
me og overvågning af implementeringen af program-aktiviteterne.
Kommissionen
skal sørge for en klar opgavefordeling, herunder via delegati-
onsaftaler med Galileo Agenturet og det Europæiske Rumfartsagentur sørge
for, at de nødvendige instrumenter til risikostyring er på plads, sikre program-
mernes sikkerhed via koordinering mellem de relevante parter og håndtere re-
lationer til tredjelande og internationale organisationer.
Galileo-agenturet
får ansvar for specifikke opgaver vedrørende programmer-
nes sikkerhed – herunder sikkerhedscertificering, implementering af sikker-
hedsprocedurer og for at føre sikkerhedsauditering. Derudover skal GNSS-
agenturet påse driften af Galileo sikkerhedscentre, agenturet skal kunne funge-
re som kompetent myndighed i forhold til den offentligt regulerede tjeneste
under Galileo og ligeledes have en rolle i udnyttelsesfasen af Galileo-projektet.
Det Europæiske Rumfartsagentur
skal på baggrund af en flerårig delegations-
aftale med Kommissionen påse færdiggørelsen af infrastrukturen under Gali-
leo-programmet, og delegationsaftalen skal nøje specificere rammene for agen-
turets opgaver, herunder pligten til at etablere de nødvendige kontrolprocedu-
rer i relation til tidsplan og budget.
Derudover fokuseres der i forslaget på, at fastlægge visse principper for offent-
lige indkøb under satellitnavigationsprogrammerne, der kan sikre budgetdisci-
plin og reducere omkostningsrisici. Det inkluderer blandt andet at der skal
kunne indgås konktrakter med betingede ordrer, hvor budgetmæssige forplig-
telser skal opfyldes af leverandøren for at der kan opnås adgang til yderligere
leverancer, at man skal kunne betinge sig, at leverandører gør brug af underle-
verandører samt at kontrakter skal kunne udarbejdes på regningsbasis med
maksimal beløbsgrænse i tilfælde, hvor en fast samlet pris vil være forbundet
med stor usikkerhed.
Forslaget vil erstatte den eksisterende forordning (EF) 683/2008 om den vide-
re gennemførelse af de Europæiske satellit navigations programmer (Egnos og
Galileo).
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Side /5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060032_0004.png
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget med høringsfrist den 21. de-
cember 2011. Der vil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat,
hvis høringen skulle give anledning hertil.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Hensigten med forslaget er at etablere solide finansielle og styringsmæssige
principper for færdiggørelsen af de europæiske satellitnavigationssystemer –
herunder at sikre fokus på budgetdisciplin og eliminering af risici.
Forslaget er en del af den flerårige finansielle ramme, som fastlægger loftet for
EU's udgifter i perioden 2014-2020. Forslaget har dermed statsfinansielle kon-
sekvenser, idet det samlede udgiftsniveau for 2014-2020 har direkte betydning
for størrelsen af de årlige budgetter og dermed for det danske EU-bidrag. De 7
mia. euro, der er afsat i Kommissionens forslag vil, med den eksisterende EU
budgetfinansieringsnøgle, føre til et dansk bidrag på i størrelsesordenen 1.050
mio. kr.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser.
På sigt vurderer Kommissionen, at færdiggørelsen af det europæiske satellitna-
vigationssystem kan få positive samfundsmæssige konsekvenser som følge af
ibrugtagningen og anvendelsen af teknologien.
5. Nærhedsprincippet
Da satellitnavigationsprogrammerne EGNOS og Galileo blev vedtaget, var rege-
ringen enig med Kommissionen i, at etablering af en verdensomspændende
satellitnavigationsstruktur er udenfor teknisk og finansiel rækkevidde for indi-
viduelle medlemsstater, og at en sådan struktur bedst løftes på fællesskabsni-
veau.
Det er derfor regeringens holdning, at det foreliggende forslag til forordning er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor, at der fastsættes rammer for etablering
og drift af de europæiske satellitnavigationssystemer, der sikrer, at der er fuldt
fokus på de styringsmæssige aspekter, såvel finansielt som projektmæssigt i
perioden frem til den fulde idriftsættelse af Galileo i 2020. Regeringen finder,
Side /5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1060032_0005.png
at midler afsat til Galileo reduceres mest muligt, idet der er behov for realistisk
budgettering for at undgå, at der som i indeværende periode skal afsættes yder-
ligere midler til projekterne i løbet af den kommende rammeperiode.Det er af-
gørende for Regeringen, at eventuelle indtægter fra driften af satellitnavigati-
onssystemerne ikke medfører, at det samlede udgiftsniveau øges, men det mak-
simale udgiftsniveau for projektet bibeholdes uagtet eventuelle indtægter.
De kommende forhandlinger om forslaget må ikke foregribe de parallelle for-
handlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe, og der er
endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til det fremlagte forslag.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere forelagt Europaudvalget.
Galileo-projektet har gennem årene været forelagt for Folketingets Europaud-
valg mange gange, senest d. 25. marts 2011 i forbindelse med forelæggelse af
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende midt-
vejsevaluering af de Europæiske satellit navigations programmer.
Side /5