Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0817 Bilag 1, KOM (2011) 0822 Bilag 1
Offentligt
1066327_0001.png
1066327_0002.png
1066327_0003.png
1066327_0004.png
1066327_0005.png
1066327_0006.png
1066327_0007.png
1066327_0008.png
1066327_0009.png
1066327_0010.png
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring afforordning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af det Europæiske Institut forInnovation og Teknologi (EIT) samt forslag til Europa-Parlamentets ogRådets afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT: EIT’sbidrag til et mere innovativt EuropaKOM (2011) 817 endeligKOM (2011) 822 endelig1.ResuméDet Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er etableret med detformål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennemstyrkelse af EU's og medlemslandenes innovationskapacitet. Med udgangen af2013 udløber EIT’s finansieringsramme, og derfor har Kommissionenpræsenteret et forslag, hvori EIT videreføres som en integreret del af Horisont202019. december 2011
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål forHorisont 2020 ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregåendeuddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt stedvia videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities- KICs).Kommissionen har ligeledes præsenteret et forslag til den første strategiskeinnovationsdagsorden (SID) for EIT. I udkastet til SID fastlægges EIT'sindsatsområder på lang sigt, som bl.a. omfatter en oversigt over de planlagteaktiviteter inden for videregående uddannelse, forskning og innovation i densyvårige periode fra 2014-2020.Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fraHorisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen afforordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020foreslået fastsat til ca. 3,2 mia. EUR (løbende priser). Det foreslås i forslaget, atdet finansielle bidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skal komme fradenne finansieringsramme.2. BaggrundKommissionen vedtog sin lovpakke vedrørende Det Europæiske Institut forInnovation og Teknologi (EIT) den 30. november 2011 med henblik påvedtagelse i 2013 og igangsættelse i 2014. Lovpakken indeholder et forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.293/2008 om oprettelse af EIT samt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsafgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT.EIT er oprettet i medfør af forordning (EF) nr. 294/2008 med det formål atbidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem styrkelse afEU's og medlemsstaternes innovationskapacitet.Med henblik på at sætte dagsordenen for en bred europæisk høring om indholdetaf det kommende rammeprogram præsenterede Kommissionen sine tanker omindretningen af det fremtidige forsknings- og innovationssamarbejde i singrønbog fra den 9. februar 2011 (KOM(2011) 48) ’Fra udfordringer til
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408492/2
Grund- og nærhedsnotat
muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning oginnovation’. I grønbogen lagde Kommissionen op til en fælles strategisk rammefor det nuværende Rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling ogdemonstration (FP7), rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation(CIP) og EIT.Disse tanker har Kommissionen arbejdet videre med, og tankerne er i store trækvidereført i Kommissionens forslag til "Horisont 2020 - rammeprogrammet forforskning og innovation" (herefter "Horisont 2020"), som Kommissionen vedtog30. november 2011, hvor bl.a. EIT foreslås som en integreret del.EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål forHorisont 2020, ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregåendeuddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt stedvia videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities- KICs), som bringer organisationer sammen om at løse samfundsmæssigeudfordringer på lang sigt.Det finansielle bidrag fra Horisont 2020-programmet til EIT vil blive gennemførti overensstemmelse Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reglerne fordeltagelse og formidling i Horisont 2020. EIT's finansiering af KICs dækkermerværdiskabende KIC-aktiviteter, hvorimod KICs eller derespartnerorganisationer kan anvende andre ordninger under Horisont 2020 ellerEU's programmer i overensstemmelse med deres respektive regler og på lige fodmed andre ansøgninger.De foreslåede ændringer i forordningen om oprettelsen af EIT er baseret på flerekilder: erfaringerne fra den indledende periode, forslaget vedrørende EIT'sstrategiske innovationsdagsorden, som bygger på forslaget fra EIT's bestyrelse,henstillingerne fra den eksterne evalueringsrapport og Kommissionens udtalelseom evalueringen (KOM(2011) 816) samt resultaterne af høringer med EIT'sinteressenter.I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 294/2008 af 11.marts 2008 om oprettelse af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologiskal Kommissionen inden udgangen af 2011 forelægge Europa-Parlamentet ogRådet et forslag til den første strategiske innovationsdagsorden (herefter benævntSID), udarbejdet på grundlag af et udkast fra EIT’s bestyrelse, som blev fremsendttil Kommissionen den 15. juni 2011. Udkastet til SID, som er et bilag tilafgørelsen, bygger også på resultaterne af en uafhængig evaluering af EIT's førsteperiode og en høringsproces, der var åben for alle, der har en interesse i EIT'saktiviteter, herunder virksomheder, videregående uddannelsesinstitutioner ogforskningsorganisationer samt nationale og regionale myndigheder.I udkastet til SID fastlægges EIT's indsatsområder på lang sigt, som bl.a. omfatteren oversigt over de planlagte aktiviteter inden for videregående uddannelse,forskning og innovation i den syvårige periode fra 2014-2020.Forslagene til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring afforordning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af EIT samt til Europa-Parlamentetsog Rådets afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT er baseret
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408493/3
Grund- og nærhedsnotat
på artikel 173, stk. 3 i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde(TEUF) og vil blive vedtaget efter den almindelige lovgivningsprocedure.3. Formål og indholdKommissionens forslag består af 1) forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om ændring af forordning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af EITsamt 2) et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den strategiskeinnovationsdagsorden for EIT.3.1 Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordningom ændring af forordning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af EITKommissionens forslag indebærer, at EIT i perioden 2014-2020 vil bidrage tilopfyldelsen af målene for Horisont 2020, ved at integrere videnstrekanten afforskning, innovation og uddannelse, jf. forslagets Artikel 1, punkt 2) omændring af artikel 3.For at sikre sammenhængende retlige rammer for deltagerne i Horisont 2020, børEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XX/XXX om reglerne fordeltagelse og formidling i "Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning oginnovation" (herefter benævnt regler for deltagelse) finde anvendelse på EIT.Endvidere er reglerne for forvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder fastlagt ireglerne for deltagelse. Endelig er reglerne for deltagende stater og tredjelandefastlagt i forordningen om Horisont 2020.Ifølge forslaget bør EIT indgå i direkte samarbejde med nationale og regionalerepræsentanter og andre interessenter fra hele innovationskæden, da det kan skabefordele for alle parter. For at gøre denne dialog og udveksling mere systematisk børder afholdes et forum for EIT's interessenter, med henblik på at bringe så bredt etudvalg af interessenter som muligt sammen om tværgående spørgsmål, jf.forslagets Artikel 1, punkt 1), litra c) om indsættelse af et nyt nr. 10) i artikel 2.Det foreslås i Kommissionens forslag, at sammensætningen af EIT's organer børforenkles.EIT's bestyrelses funktion bør strømlines, og bestyrelsens ogdirektørens roller og opgaver bør præciseres nærmere. Der er derfor i udkastet tilændring af forordningen bl.a. foreslået, at bestyrelsens størrelse fra 2014 ændresfra de nuværende 22 medlemmer til 12 medlemmer, jf. forslagets Artikel 2 samtforslagets bilag.Endvidere bør der oprettes nye Knowledge and Innovation Communities (KICs),med angivelse af prioriterede indsatsområder samt tilrettelæggelse af og tidsrammefor udvælgelsesprocessen, der tager afsæt i de betingelser, der er defineret i denstrategiske innovationsdagsorden, jf. forslagets Artikel 1) punkt 6) litra a) omændring af artikel 7, stk. 1a. Disse KICs bør udvide deres uddannelsesaktiviteterved at tilbyde faglige kurser, jf. forslagets Artikel 1, punkt 5) om ændring af artikel6, stk. 1, litra c) samt forsøge at skabe synergi med de relevante EU-initiativer, jf.forslagets Artikel 1, punkt 6), litra b) om indsættelse af et nyt litra h) i artikel 7, stk.2. For at sikre en bredere deltagelse af organisationer fra forskellige medlemsstateri kommende KICs foreslås det, at partnerorganisationerne bør være etableret imindst tre forskellige medlemsstater, jf. forslagets Artikel 1, punkt 6), litra c) omændirng af artikel 7, stk 3.EIT's treårige arbejdsprogram bør tage højde for Kommissionens udtalelse omEIT's specifikke mål, som defineret i Horisont 2020, samt for programmets
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408494/4
Grund- og nærhedsnotat
komplementaritet med EU's politikker og instrumenter, jf. forslagets Artikel 1,punkt 12) om ændring af artikel 15 samt forslaget Artikel 1, punkt 14) omindsættelse af stk. 2a i artikel 17.Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fraHorisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen afforordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020foreslået fastsat til 3,2 mia. EUR (løbende priser). Det foreslås i forslaget, at detfinansielle bidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skal komme fra dennefinansieringsramme, jf. forslagets Artikel 1) punkt 15) om ændring af artikel 19.3.2. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse omden strategiske innovationsdagsorden for EITI Kommissionens forslag til en strategisk innovationsdagsorden (SID) fastlæggesEIT's prioriterede områder i perioden 2014-2020, og forslaget omfatter envurdering af dets økonomiske virkninger og evne til at skabe den størst muligemerværdi på innovationsområdet. SID er derfor et centralt værktøj for deeuropæiske beslutningstagere, når de skal fastlægge den strategiske kurs for EIT,samtidig med at instituttet selv får mulighed for at definere metoderne ogmidlerne til at nå de fastsatte mål.Udkastet til SID omfatter detaljerede specifikationer og kommissorium for EIT'svirksomhed, retningslinjerne for samarbejdet mellem bestyrelsen og videns- oginnovationsfællesskaberne (Knowledge and Innovation Communities - KICs) og denærmere regler for finansieringen af de etablerede og kommende KICs.ResultaterEIT har gennemført sin indledende fase, som var viet til at lancere detsoperationer gennem KICs og etablere EIT's beslutningstagende og ledendefunktioner – bestyrelse og hovedkvarter i Budepest.EIT har også med succes opnået dets vigtigste mål - fuld integration af heleinnovationskæden, som samler videregående uddannelsesinstitutioner,forskningsorganisationer og virksomheder via de tre KICs, som blev oprettet i2010 inden for områder som Rådet og Europa-Parlamentet har udpeget somafgørende for Europas fremtidige udvikling. Disse områder er vedvarende energi(KIC InnoEnergy), modvirkning af og tilpasning til klimaændringer(ClimateKIC) samt fremtidens informations- og kommunikationssamfund (EITICT Labs).Næsten 500 studerende har gennemført deres uddannelse på sommerkurser, ogmere end 200 studerende deltager i øjeblikket i specifikke KIC-mærkedemasterkurser. Der er stor efterspørgsel fra de talentfulde menneskers side: KICInnoEnergy modtog f.eks. 950 ansøgninger til dets masterkursus, hvor der varplads til 155 studerende. Studerende, der afsluttede deres uddannelse fraClimateKIC-kurser i 2010 og 2011, har dannet en alumnisammenslutning for atfastholde deres engagement i KIC’et i fremtiden.Der er etableret seks nye virksomheder med startkapital fra prisuddelinger og -belønninger eller med støtte fra de etablerede KICs. Mere end 50 nystartede
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408495/5
Grund- og nærhedsnotat
virksomheder gennemfører i øjeblikket forskellige opstartsaktiviteter. EIT ICTLabsstøtter 18 små virksomheder med virksomhedscoaches.Der er skabt forbindelser inden for videntrekanten på regionalt plan via tværfagligevidereuddannelsesprogrammer, som f.eks. ClimateKIC's program "Pioneers inpractice"(59 personer har indtil videre deltaget i dette mobilitetsprogram).Der er udformet nye regler om intellektuel ejendom, som betyder, at overskuddetfra intellektuelle ejendomsrettigheder deles mellem de involverede virksomhederog det pågældende KIC som juridisk enhed.EIT’s rolle efter 2013EIT ser på sig selv som en investor i videntrekanten, og på grundlag af deindhøstede erfaringer sigter EIT mod at konsolidere og yderligere udvikle sinrolle som en investor, der nærer og gør det muligt for eksisterendeekspertisecentre inden for forskning, erhvervsliv og videregående uddannelse iEuropa at samles og fremme deres langsigtede systematiske samarbejde gennemKICs.EIT-investortilgangen har fokus på kortlægningen af de bedste strategiskemuligheder og udvælgelse af en portefølje af partnerskaber i verdensklasse medhenblik på at skabe resultater. Som led i denne tilgang tildeler EIT de årligestøttebeløb til de etablerede KICs på grundlag af deres resultater og deaktiviteter, der indgår i deres forretningsplaner.Vurderingen af forretningsplanervil blive understøttet af eksterne uafhængige eksperter.I den forbindelse skal EITikke kun udstikke brede retningslinjer og visioner, men skal give de etableredeKICs passende støtte og overvåge deres præstationer. Samtidig gives deetablerede KICs betydeligt råderum til at fastlægge deres interne strategier ogorganisation og til at gennemføre deres aktiviteter og mobilisere det nødvendigetalent og de nødvendige ressourcer.Afkastet af EIT's investeringer i de etablerede KICs måles i form afhåndgribelige fordele for den europæiske økonomi og det europæiske samfundsom helhed, herunder f.eks. skabelse af nye virksomheder, produkter og tjenesterpå eksisterende og fremtidige markeder, bedre uddannede iværksættere, nye ogmere attraktive jobmuligheder samt tiltrækning og fastholdelse af talent fra heleEU og andre lande.Dette kræver, at der tilvejebringes et robust overvågnings- og evalueringssystemfor EIT, der fokuserer på resultater, output og skabelse af både økonomisk ogsamfundsmæssig indvirkning, og som måles i forhold til den bedsteinternationale praksis. I overensstemmelse med anbefalingerne i den uafhængigeeksterne evaluering og de overordnede overvågningsbestemmelser underHorisont 2020, har Kommissionen i samarbejde med EIT og de alleredeetablerede KICs foreslået etableringen af et resultatorienteretpræstationsovervågningssystem for EIT, der er rettet mod fire aktivitetsniveauer:Horisont 2020-niveau:regelmæssig overvågning af EIT's og de etablerede ogkommende KICs’ bidrag til opfyldelse af målene i Horisont 2020EIT-niveau:vurdering af EIT's præstation som et effektivt EU-organ; dettevil blive målt med hensyn til støtte, der ydes til de etablerede KICs,
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408496/6
Grund- og nærhedsnotat
intensiteten og rækkevidden af dets udadrettede, formidlende og internationaleaktiviteter samt dets evne til at skabe forenklede procedurerPå tværs af etablerede KICs:overvågning af de etablerede KICs’ bidrag tilopfyldelse af EIT's strategiske mål som angivet i særligt instrument til detteformål, f.eks. et EIT-scoreboardIndividuelt KIC-niveau:overvågning af de individuelle KICs’ præstationerpå grundlag af individuelle mål og nøgleresultatindikatorer (KPI'er) somfastlagt i de individuelle KIC-forretningsplaner. De etablerede KICs harforskellige forretningsmodeller og markeder og derfor forskellige industrielleKPI'er, som er af central betydning for en vellykket ledelse af de enkelteKICs.
Ifølge Kommissionens udkast til afgørelse, skal der i perioden 2014-2020oprettes nye KICs i to bølger, dvs. tre nye KICs i både 2014 og 2018, så EIT nårop på en portefølje på ni KICs i perioden 2014-2020. En potentiel nyudvælgelsesproces for KICs i 2018 skal i høj grad baseres på resultaterne af engrundig ekstern evaluering af EIT og de eksisterende KICs, herunder envurdering af de etablerede KICs’ økonomiske og samfundsmæssige indvirkningog EIT's bidrag til styrkelsen af medlemsstaternes og EU's innovationskapacitetog på resultaterne af evalueringerne af Horisont 2020.Kommissionen har foretaget denne analyse gennem en proces, der er udarbejdettil objektivt at vurdere potentialet for fremtidige tematiske områder for KICs.Denne proces resulterede i følgende liste over kriterier:temaet skal tackle Europas vigtigste økonomiske og samfundsmæssigeudfordringer og bidrage til gennemførelsen af Europa 2020-dagsordenentemaet skal være på linje med og koordinere med relevante EU-politikker ogmed eksisterende initiativer under Horisont 2020 og Erasmus for Alletemaet skal være i stand til at mobilisere investeringer og en langsigtetforpligtelse fra erhvervslivettemaet skal have et eksisterende marked for sine produkter eller være i standtil at skabe nyetemaet skal have en bæredygtig og systematisk indvirkning målt i antalnyuddannede iværksættere, nye teknologier og nye virksomhedertemaet skal samle en kritisk masse af interessenter i verdensklasse inden forforskning, uddannelse og innovation, som ellers ikke ville være blevet samlettemaet skal kræve tværfaglige tilgange og udvikling af nye typer uddannelsepå tværs af faggrænsertemaet skal overvinde store innovationskløfter, som f.eks. det europæiskeparadoks, dvs. temaer, hvor Europa har et stærkt forskningsgrundlag, mensvage innovationsresultater.
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408497/7
Med henblik på de planlagte to bølger af udvælgelse af KICs i henholdsvis 2014og 2018 er følgende temaer blevet udpeget til den første bølge, baseret påområdernes modenhed, den potentielle samfundsmæssige og økonomiskeindvirkning samt mulighederne for synergivirkninger med andre initiativer.Temaerne er:Innovation for sund levevis og aktiv aldring
Grund- og nærhedsnotat
Råstoffer – bæredygtig efterforskning, udvinding, forædling, genanvendelseog substitutionFood4future – bæredygtig forsyningskæde fra jord til bord.
I forbindelse med den anden bølge i 2018 vil de resterende temaer (mobilitet ibyer, produktion med høj værditilvækst og intelligente sikre samfund) bliveovervejet samtidig med, at der tages hensyn til nye og uventede udfordringer,som måtte opstå i fremtiden.For at sikre klare retningslinier og en passende tidsramme for udvælgelse af nyeKICs inden for de ovennævnte temaer, vil EIT rettidigt udarbejde enudvælgelsesprocedure for en anden bølge af KICs i 2014 og – efter evalueringen afHorisont 2020 – for en tredje bølge i 2018 samt sikre, at rammebetingelserne forfremtidige KIC-udvælgelsesprocedurer skaber optimale resultater, navnlig ved atgive klare retningslinjer med hensyn til krav og processer og ved at giveforslagsstillerne tilstrækkelig tid til at organisere partnerskabet.EIT's bestyrelse fastlægger strategien for EIT og rammebetingelserne for deetablerede og kommende KICs, og den forbinder via sine medlemmer EIT medde forskellige interessentgrupper på området. I overensstemmelse med EIT'serhvervsorienterede tilgang skal beslutningsprocessen være effektiv, hurtig ogmålrettet.Afgørende faktorer i denne henseende er bestyrelsens størrelse, sammensætningog procedurer. Princippet om uafhængige medlemmer kombineret med etbegrænset antal valgte medlemmer, der repræsenterer de etablerede KICs, harvist sin værdi og gør det muligt at samle ekspertise fra hele videntrekanten. Denindledende model med 18 valgte medlemmer plus senere fire yderligere KIC-repræsentanter har dog vist sine begrænsninger. En mindre bestyrelse vil føre tilen mere effektiv beslutningsproces og mindske de administrative omkostninger.Endelig kan effektiviteten forbedres ved, at EIT-bestyrelsen fornyer sit fokus påsin kernerolle, nemlig at udstikke strategiske retningslinjer.Der er derfor i udkastet til ændring af forordningen foreslået, at bestyrelsensstørrelse fra 2014 ændres fra de nuværende 22 medlemmer til 12 medlemmer.Ifølge udkastet til SID, skal EIT spille en stærkere rolle i forhold til de etableredeKICs. EIT vil derfor skulle udstikke klare og sammenhængende retningslinjer forforventninger, forpligtelser og ansvar i hele de etablerede KICs’ livscyklus, i tætsamarbejde med de etablerede KICs udvikle en kapacitet inden for EIT'shovedkvarter, som kan fremme udveksling og læring mellem de eksisterendeKICs samt tilbyde de etablerede KICs en række tjenester i forbindelse medhorisontale spørgsmål, hvor effektiviteten kan forbedres, og gennemføre andresamlede politikker med samme formål.Det er endvidere vigtigt, at EIT udnytter eksisterende god praksis inden forinnovation gennem samspil med interessenter. EIT vil derfor etablere etregelmæssigt interessentforum med det formål at fremme interaktion og gensidiglæring i forhold til det bredere innovationsfællesskab fra videntrekanten. Udoverdette, vil EIT systematisk udnytte eksisterende sammenslutninger afuniversiteter, erhvervsorganisationer, forskningscentre og klyngeorganisationer
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408498/8
Grund- og nærhedsnotat
som platform for videnudveksling og udbredelse af resultater. Endelig vil EITudvikle en mekanisme, der yderligere kan fremme synergivirkningen mellemEIT/KICs og andre EU-initiativer.Finansielle behov og finansieringskilder 2014-2020EIT's budgetbehov i perioden 2014-2020 er på 3,1 mia. EUR og bygger på trehovedbestanddele: de nødvendige udgifter til konsolidering af de eksisterende treKICs, gradvis udvikling hen imod nye KICs i henholdsvis 2014 og 2018,formidling, udadrettede aktiviteter og administrative udgifter.Omkring 1,69 mia. EUR (53,15% af det samlede EIT-budget) afsættes tilfinansiering af de KICs, der er udpeget i 2009. 1,01 mia. EUR (31,81%) afsættestil den anden bølge af KICs (i opstarts- og udviklingsfasen), og 259,75 mio. EUR(8,16%) afsættes til KICs, der etableres som resultat af den tredje bølge.Det projekterede EIT-budget for de etablerede og kommende KICs i perioden2014-2020 udgør følgelig 2,9 mia. EUR (93,13 % af EIT's samlede budget forperioden 2014/2020). Gennem EIT's stærke løftestangsvirkning kan de etableredeog kommende KICs mobilisere 8,890 mia. EUR fra andre offentlige og privatekilder.EIT vil også deltage i en række formidlende og udadrettede aktiviteter, som f.eks.EIT-fellowshipprogrammet, der i høj grad vil forbedre indvirkningen af detsaktiviteter i hele Europa. En række tværgående støtte- og overvågningstjenestervil desuden sikre merværdi og effektivitetsgevinster for KIC-aktiviteterne.Omkring 141,76 mio. EUR (4,4%) af EIT-budgettet skal bruges på at gennemføredisse aktiviteter.De administrative udgifter, dvs. udgifter til personale, administration,infrastruktur og drift, må over tid ikke overstige 2,4% af EIT's budget. En del afde administrative udgifter dækkes af værtslandet, Ungarn, idet det gratis stillerlokaler til rådighed indtil udgangen af 2030 og yder et årligt bidrag på1,5 mio. EUR til personaleomkostningerne indtil udgangen af 2015. På dettegrundlag vil de administrative udgifter derfor være på ca. 77 mio. EUR i perioden2014-2020.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.5. NærhedsprincippetDer er i forslaget ikke redegjort for nærhedsprincippet, men det er Regeringensvurdering, at nærhedsprincippet er respekteret.6. Gældende dansk retForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.7. KonsekvenserKommissionen foreslår, at der afsættes 87,74 mia. EUR til Horisont 2020-forslaget, og EIT’s budget på 3 182,230 mio. EUR (løbende priser) foreslåsfinansieret via denne ramme. Da Danmark betaler ca. to % af EU’s budget svarer19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-12183521408499/9
Grund- og nærhedsnotat
det til, at Danmark bidrager med ca. 13 mia. kr. til Horisont 2020’s budget og ca.473 mio. kr. til EIT over de syv år, Horisont 2020 løber (2014-2020).8. HøringForslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes ikke de store udfordringer i forhandlingerne af selve forslaget tilændring af forordningen, da der er bred opbakning til fortsættelsen af EIT.I forslaget lægges der op til en tætkobling mellem EIT og de i Horisont 2020identificerede store samfundsmæssige udfordringer, hvilket ikke nødvendigvis eri alle medlemslandes interesse.Et andet punkt, som kan give anledning til diskussioner, er IP-rettigheder. EITønsker egne regler for IP-rettigheder og vil som udgangspunkt ikke følge deregler for IP-rettigheder, der lægges op til, resten af Horisont 2020 skal følge,hvilket kan bakkes op af enkelte medlemslande.Der er ligeledes forventninger om, at Kommissionens forslag til SID vil kunnegive anledning til diskussioner/forhandlinger, da de tematiske områder dels skalimødekomme medlemslandendes nationale prioriteringer, eksisterendeinitiativers tematikker samt de i Horisont 2020 identificerede storesamfundsmæssige udfordringer.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder, at forslaget til ændring af forordningen om etablering af EITsamt forslaget til SID imødekommer de aspekter, som blev fremhævet ievalueringen af EIT.Regeringen hilser velkommen, at EIT’s hovedformål bliver at fremme ogintegrere videregående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.Regeringen vil efter høringen om forslaget fremlægge en mere detaljeretholdning.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
19. december 2011
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas MidtgaardTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8258
Sagsnr.Dok nr.Side
11-121835214084910/10