Transportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0828 Bilag 1
Offentligt
1060968_0001.png
16. december 2011
J.nr. 11-3013-0005
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse
af støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for en afbalanceret
strategi og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/30/EF,
KOM(2011) 828 endelig
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport-
udvalg.
Resumé
Der er voksende problemer med flystøj ved EU’s lufthavne, og Kommissionen mener, at
det gældende direktiv om procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i
lufthavne bør revideres og ændres til en forordning både for at styrke bestemmelserne
og for at sikre en mere ensartet anvendelse heraf i medlemsstaterne. Der sker bl.a. en
præcisering af, at den såkaldte ”afbalancerede strategi” med fire hovedelementer skal
anvendes, og der gives myndighederne bedre mulighed for at forbyde de mest støjende
fly. Indførelse af støjbegrænsning skal ske i en åben proces med de involverede parter.
Kommissionen får ret til at suspendere en myndigheds foranstaltninger, hvis de ikke
menes at være korrekte. Forordningen skal ligesom det gældende direktiv kun omfatte
meget store lufthavne.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsendt af Kommissionen den 1. december 2011 (dansk sprogversion
den 13. december 2011) under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), særligt artikel 100, stk. 2, og beslutningsproceduren herfor er
den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Den foreslåede forordning skal erstatte det gældende direktiv 2002/30 af 26. marts 2002
med henblik på bestemmelser og procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestrik-
tioner i Fællesskabets lufthavne.
I sit forklarende memorandum skriver Kommissionen, at flere og flere borgere i EU berø-
res af støj fra fly i eller omkring lufthavne, og at en aktiv strategi for håndtering af flystøj
derfor er nødvendig for at dæmpe de uønskede effekter. En sådan strategi skal omhyg-
geligt afveje interesserne hos de direkte berørte borgere med andre interesser, idet
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
driftsrestriktioner kan få meget stor betydning for forretningen hos lufthavne og luftfarts-
selskaber. Det er derfor ifølge Kommissionen vigtigt, at processen, der anvendes til at
træffe beslutninger om støjrestriktioner i lufthavne, er konsistent, solid og baseret på fak-
ta for at kunne accepteres af alle involverede parter.
De gældende procedureregler for støjforanstaltninger i EU følger generelt den såkaldte
”afbalancerede strategi”, der er vedtaget i den internationale organisation for luftfarts-
myndigheder, ICAO. Denne strategi har fire hovedelementer: En reduktion af støjen ved
kilden (mindre støjende fly), fysisk planlægning (vedr. anvendelsen af områderne om-
kring en lufthavn), operationelle støjdæmpende procedurer (bestemte krav til flyenes
bevægelser på jorden og i luften) samt operationelle støjrestriktioner (fx natflyvningsfor-
bud). Der skal anvendes de mest omkostningseffektive metoder, og der skal ikke indfø-
res operationelle støjrestriktioner, medmindre man er overbevist om, at det vil være om-
kostningseffektivt.
Kommissionen er af den opfattelse, at det gældende direktiv bør revideres for at tage
hensyn til udviklingen i luftfarten, hvad angår ændringer i flyflåden, den voksende trafik
og de voksende støjproblemer. Forslaget herom drejer sig ikke om fastsættelse af mål
for støjreduktion, men om ensartede og klare procedurer, der kan lette opnåelsen af de
eksisterende mål, som omfatter nationale og lokale mål samt målene for almen støjbe-
kæmpelse i EU. Der er ifølge Kommissionen behov for et nyt retligt instrument – en for-
ordning – for at styrke bestemmelserne om anvendelsen af den ”afbalancerede strategi”
og sikre en mere ensartet anvendelse heraf i medlemsstaterne. Desuden vil risikoen for
konfrontation med tredjelande, hvis fly rammes af støjbestemmelser i EU-lande, efter
Kommissionens opfattelse blive væsentligt formindsket, hvis den ”afbalancerede strate-
gi” anvendes konsistent af alle medlemsstater.
På denne baggrund foreslår Kommissionen i sit forordningsforslag bl.a. en mere præcis
ansvarsfordeling for fastsættelse af procedurer om foranstaltninger til begrænsning af
flystøj, herunder udpegning af en uafhængig klageinstans, samt en meget detaljeret be-
skrivelse af, hvordan medlemslandene skal gå til værks med beskrivelse af støjforhold i
en lufthavn og eventuel fremsættelse af forslag til støjbegrænsning. Det præciseres, at
den ”afbalancerede strategi” skal anvendes, og der gives i den forbindelse myndighe-
derne forbedrede muligheder for at forbyde operationer i en lufthavn med de mest stø-
jende fly, idet støjkravene for disse fly skærpes. Der skal for hver lufthavn etableres et
forum for teknisk samarbejde, som bl.a. regelmæssigt skal konsultere beboerne omkring
lufthavnen. Når myndighederne vil fastsætte nye støjbestemmelser, skal det ske i en
åben og gennemsigtig proces, og de involverede parter – herunder borgere, lufthavne,
luftfartsselskaber og flykontroltjenester – skal have mindst tre måneder til at kommente-
re forslag. Der stilles samtidig specifikke krav til luftfartsselskaberne om at levere infor-
mation om deres fly og disses støjegenskaber. Ligesom i det gældende direktiv kan
myndighederne i visse situationer undtage fly fra udviklingslande fra bestemmelserne.
Som noget nyt får Kommissionen ret til at suspendere en foranstaltning om støjbe-
grænsning, som en myndighed har truffet, og som Kommissionen mener er i uoverens-
stemmelse med forordningen eller på anden måde er i strid med EU-lovgivningen.
Kommissionen kan derefter i en rådgivningsprocedure med medlemsstaterne beslutte,
om foranstaltningen kan sættes i værk. Endelig får Kommissionen mulighed for i separa-
te retsakter at kunne ændre visse tekniske bestemmelser med henblik på at kunne
ajourføre forordningen i takt med udviklingen inden for luftfarten.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forordningsforslaget omfatter ligesom det gældende direktiv kun store lufthavne med
mere end 50.000 starter og landinger pr. år og kun mellemstore og store fly.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Gældende dansk ret er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/30/EF af 26.
marts 2002 med henblik på bestemmelser og procedurer for indførelse af støjrelaterede
driftsrestriktioner i Fællesskabets lufthavne. Forslaget kræver ikke lovændring.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for Transport samt følgende instituti-
oner, virksomheder og organisationer:
DANSAM (sammenslutning af provinslufthavne), Air Greenland, Atlantic Airways,
Thomas Cook Airlines Jet Time, Flyvertaktisk Kommando, Flyvebranchens Personale
Union, Cabin Attendants Union og Danish Airline Pilots Association (DALPA).
Fristen for høringssvar er den 21. december 2011, og et supplerende grund- og nær-
hedsnotat om resultatet af høringen vil blive fremsendt.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af for-
slaget
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-
strative konsekvenser for Danmark.
Der kan blive tale om administrative og økonomiske konsekvenser for luftfartsselskaber
og lufthavne. Luftfartsselskaber, lufthavne og flyvekontroltjeneste skal etablere et forum
for teknisk samarbejde, som skal konsultere borgergrupper og myndigheder. Derudover
har SAS i sin flyflåde enkelte fly, som i et vist omfang kan blive ramt, hvis de forbedrede
muligheder for at begrænse de mest støjende fly udnyttes.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at man bedst vil kunne nå forslagets mål ved fælles handling,
idet en harmoniseret tilgang generelt vil forbedre miljøforholdene for luftfarten i europæi-
ske lufthavne og samtidig vil sikre, at luftfartsselskaber og lufthavne kan arbejde på me-
re forudsigelige betingelser. En harmonisering vil desuden formindske risikoen for
skævheder i konkurrencen mellem forskellige luftfartsselskaber og lufthavne og for, at
der udvikler sig en uheldig praksis til skade for hele luftfartssystemet. En fælles tilgang
vil efter Kommissionens opfattelse kunne tilbyde de mest omkostningseffektive løsnin-
ger på miljøproblemer ved lufthavnene og vil kunne forhindre, at der etableres et klude-
tæppe af forskellige krav for operatørerne, der typisk arbejder internationalt.
Regeringen deler denne opfattelse, så meget mere som der siden 2002 har været fælles
regler for procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i EU’s lufthavne.
Regeringen finder derfor, at forslaget generelt er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for forslaget. Det er en fordel, at
der lægges op til en mere ensartet anvendelse af støjreglerne i medlemslandene. Rege-
ringen finder det dog ikke logisk, at Kommissionen skal kunne suspendere nationale be-
slutninger, hvis de i øvrigt overholder kravene. Den juridiske konstruktion i forbindelse
hermed kan give anledning til udfordringer.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 4 af 4