Transportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0828 Bilag 2
Offentligt
1065470_0001.png
6. januar 2012
J.nr. TS3000703-00002
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af bestemmelser og procedu-
rer for indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden
for en afbalanceret strategi og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/30/EF, KOM(2011) 828 endelig
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport-
udvalg.
Resumé
Der er voksende problemer med flystøj ved EU’s lufthavne, og Kommissionen mener, at
det gældende direktiv om procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i
lufthavne bør revideres og ændres til en forordning både for at styrke bestemmelserne
og for at sikre en mere ensartet anvendelse heraf i medlemsstaterne. Der sker bl.a. en
præcisering af, at den såkaldte ”afbalancerede strategi” med fire hovedelementer skal
anvendes, og der gives myndighederne bedre mulighed for at forbyde de mest støjende
fly. Indførelse af støjbegrænsning skal ske i en åben proces med de involverede parter.
Kommissionen får ret til at suspendere en myndigheds foranstaltninger, hvis de ikke
menes at være korrekte. Forordningen skal ligesom det gældende direktiv kun omfatte
meget store lufthavne.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsendt af Kommissionen den 1. december 2011 (dansk sprogversion
den 13. december 2011) under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), særligt artikel 100, stk. 2, og beslutningsproceduren herfor er
den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Den foreslåede forordning skal erstatte det gældende direktiv 2002/30 af 26. marts 2002
med henblik på bestemmelser og procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestrik-
tioner i Fællesskabets lufthavne.
I sit forklarende memorandum skriver Kommissionen, at flere og flere borgere i EU berø-
res af støj fra fly i eller omkring lufthavne, og at en aktiv strategi for håndtering af flystøj
derfor er nødvendig for at dæmpe de uønskede effekter. En sådan strategi skal omhyg-
geligt afveje interesserne hos de direkte berørte borgere med andre interesser, idet
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
driftsrestriktioner kan få meget stor betydning for forretningen hos lufthavne og luftfarts-
selskaber. Det er derfor ifølge Kommissionen vigtigt, at processen, der anvendes til at
træffe beslutninger om støjrestriktioner i lufthavne, er konsistent, solid og baseret på fak-
ta for at kunne accepteres af alle involverede parter.
De gældende procedureregler for støjforanstaltninger i EU følger generelt den såkaldte
”afbalancerede strategi”, der er vedtaget i den internationale organisation for luftfarts-
myndigheder, ICAO. Denne strategi har fire hovedelementer: En reduktion af støjen ved
kilden (mindre støjende fly), fysisk planlægning (vedr. anvendelsen af områderne om-
kring en lufthavn), operationelle støjdæmpende procedurer (bestemte krav til flyenes
bevægelser på jorden og i luften) samt operationelle støjrestriktioner (fx natflyvningsfor-
bud). Der skal anvendes de mest omkostningseffektive metoder, og der skal ikke indfø-
res operationelle støjrestriktioner, medmindre man er overbevist om, at det vil være om-
kostningseffektivt.
Kommissionen er af den opfattelse, at det gældende direktiv bør revideres for at tage
hensyn til udviklingen i luftfarten, hvad angår ændringer i flyflåden, den voksende trafik
og de voksende støjproblemer. Forslaget herom drejer sig ikke om fastsættelse af mål
for støjreduktion, men om ensartede og klare procedurer, der kan lette opnåelsen af de
eksisterende mål, som omfatter nationale og lokale mål samt målene for almen støjbe-
kæmpelse i EU. Der er ifølge Kommissionen behov for et nyt retligt instrument – en for-
ordning – for at styrke bestemmelserne om anvendelsen af den ”afbalancerede strategi”
og sikre en mere ensartet anvendelse heraf i medlemsstaterne. Desuden vil risikoen for
konfrontation med tredjelande, hvis fly rammes af støjbestemmelser i EU-lande, efter
Kommissionens opfattelse blive væsentligt formindsket, hvis den ”afbalancerede strate-
gi” anvendes konsistent af alle medlemsstater.
På denne baggrund foreslår Kommissionen i sit forordningsforslag bl.a. en mere præcis
ansvarsfordeling for fastsættelse af procedurer om foranstaltninger til begrænsning af
flystøj, herunder udpegning af en uafhængig klageinstans, samt en meget detaljeret be-
skrivelse af, hvordan medlemslandene skal gå til værks med beskrivelse af støjforhold i
en lufthavn og eventuel fremsættelse af forslag til støjbegrænsning. Det præciseres, at
den ”afbalancerede strategi” skal anvendes, og der gives i den forbindelse myndighe-
derne forbedrede muligheder for at forbyde operationer i en lufthavn med de mest stø-
jende fly, idet støjkravene for disse fly skærpes. Der skal for hver lufthavn etableres et
forum for teknisk samarbejde, som bl.a. regelmæssigt skal konsultere beboerne omkring
lufthavnen. Når myndighederne vil fastsætte nye støjbestemmelser, skal det ske i en
åben og gennemsigtig proces, og de involverede parter – herunder borgere, lufthavne,
luftfartsselskaber og flykontroltjenester – skal have mindst tre måneder til at kommente-
re forslag. Der stilles samtidig specifikke krav til luftfartsselskaberne om at levere infor-
mation om deres fly og disses støjegenskaber. Ligesom i det gældende direktiv kan
myndighederne i visse situationer undtage fly fra udviklingslande fra bestemmelserne.
Som noget nyt får Kommissionen ret til at suspendere en foranstaltning om støjbe-
grænsning, som en myndighed har truffet, og som Kommissionen mener er i uoverens-
stemmelse med forordningen eller på anden måde er i strid med EU-lovgivningen.
Kommissionen kan derefter i en rådgivningsprocedure med medlemsstaterne beslutte,
om foranstaltningen kan sættes i værk. Endelig får Kommissionen mulighed for i separa-
te retsakter at kunne ændre visse tekniske bestemmelser med henblik på at kunne
ajourføre forordningen i takt med udviklingen inden for luftfarten.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065470_0003.png
Forordningsforslaget omfatter ligesom det gældende direktiv kun store lufthavne med
mere end 50.000 starter og landinger pr. år og kun mellemstore og store fly.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Gældende dansk ret er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/30/EF af 26.
marts 2002 med henblik på bestemmelser og procedurer for indførelse af støjrelaterede
driftsrestriktioner i Fællesskabets lufthavne. Forslaget kræver ikke lovændring.
3. Høring
Forslaget har været sendt i høring den 1. december 2011 med høringsfrist den 21. de-
cember 2011 i EU-specialudvalget for Transport samt følgende organisationer og virk-
somheder:
DANSAM (sammenslutning af provinslufthavne), Air Greenland, Atlantic Airways,
Thomas Cook Airlines Scandinavia, Jet Time, Flyvertaktisk Kommando, Flyvebranchens
Personale Union, Cabin Attendants Union og Danish Airline Pilots Association (DALPA).
Af høringssvarene fremgår følgende:
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
og
DSB
oplyser, at man ikke har bemærknin-
ger til forslaget.
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Dansk Luftfart noterer, at Kommissionen med forslaget søger at skabe en standardiseret
platform for procedurerne i processer, hvor der skal etableres operationelle begræns-
ninger omkring Unionens lufthavne i forbindelse med luftfartsrelateret støj. Med forslaget
antages ICAO’s såkaldte ”Balanced Approach” ved udredning og vurdering af støjredu-
cerende tiltag. Forslaget beskriver således rammerne for selve udredningsprocessen og
tager ikke stilling til konkrete støjkrav eller støjbegrænsninger. Forslaget er tydelig i at
understrege, at konkrete krav defineres og fastlægges nationalt/lokalt.
Rollefordelingen mellem EU-baserede metodekrav og konkrete nationale operationelle
krav er efter Dansk Luftfarts opfattelse et vigtigt princip at fastholde. Endvidere giver an-
vendelsen af ICAO’s ”Balanced Approach” alt andet lige adgang til relativt objektive og
strukturerede udredningsforløb. Man kan således støtte forslaget i den foreliggende
form, jf. dog følgende bemærkninger:
Brancheforeningen bemærker delegationsbestemmelserne i artikel 11 og 12 og skal for
den videre proces anbefale, at det fra dansk side nøje overvejes, hvorvidt beføjelserne
er for vidtrækkende, ikke mindst hvad angår definitionsapparatet i artikel 2.
Man bemærker endvidere, at der i artikel 6 beskrives krav til luftfartsoperatørers infor-
mationsforpligtelser overfor Kommissionen. DL finder det vigtigt, at det tydeliggøres, at
der er tale om sags-specifikke informationer, og ikke om kontinuerlige informationsfor-
pligtelser, der vil blive påført luftfartserhvervet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv oplyser, at organisationens interesse i foreliggende forslag hovedsagelig
er af brugermæssig natur, hvorfor følgende bemærkninger skal ses i lyset af, at man be-
tragter luftfartserhvervet som serviceorganer for sine medlemmers erhvervsmæssige
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065470_0004.png
aktiviteter, herunder godstransport og logistik, turismeerhvervet samt forretningsrejsen-
de i ikke-prioriteret rækkefølge. Luftfartsområdet er således en del af den globale værdi-
kæde, og der er en klar interesse i, at samspillet mellem de forskellige led i kæden fun-
gerer så effektivt, billigt, pålideligt og produktivt som muligt.
Dansk Erhverv kan på den baggrund støtte de overordnede mål for den foreslåede re-
gulering, der sigter på at opgradere og effektivisere lovgivningen med henblik på en me-
re velfungerende håndtering af de omhandlede områder i dagligdagen for kunderne.
Man skal i den forbindelse pege på, at den største erhvervs- og samfundsmæssige inte-
resse i et velfungerende luftfartserhverv ligger i, at kunderne hos luftfartsselskaber, luft-
havne m.v. får den bedst mulige service. Dansk Erhverv støtter ethvert forslag, der har
dette som udgangspunkt.
Høringen omhandler for en stor del aspekter af intern interesse for luftfartserhvervet og
sigter mod en effektivisering og tilpasning til den øgede efterspørgsel, der er opstået
som følge af den voksende flytrafik. Dansk Erhverv har ingen særlige bemærkninger til
disse dele.
Forbrugerrådet
Forbrugerrådet har afgivet overordnede kommentarer til Kommissionens meddelelse om
luftfartspolitik og desuden følgende kommentarer til forslaget om en forordning om støj-
relaterede driftsrestriktioner:
Forbrugerrådet anser det for essentielt, at der lægges en så høj som mulig barre for at
tage luftfartøjer, der kun lige opfylder kravene, ud af drift, og anser det for positivt, at de
kompetente myndigheder får bedre mulighed for at udfase de mest støjende luftfartøjer i
den eksisterende flåde. Om end dette forudsætter en effektiv håndhævelse, der sikrer,
at luftfartsindustrien følger de fastsatte miljømæssige mål, hvorfor de kompetente myn-
digheder og medlemsstaterne derfor er forpligtet til at skabe effektive rammer herfor.
Forbrugerrådet forstår dette som hensigten med forslaget, som det foreligger, og har
ikke yderligere bemærkninger hertil.
SAS
SAS byder overordnet set Kommissionens forslag velkommen, da det tager udgangs-
punkt i den såkaldte ”balanced approach” om håndtering af støj som vedtaget af ICAO.
SAS har derudover følgende kommentarer til forslaget:
SAS finder, at det er uklart, hvornår og hvordan det bliver aktuelt med operationelle re-
striktioner for fly med et støjniveau, som ligger over Chapter 3 minus 10 dB. På trods af
at SAS har besluttet at udfase MD80, er det uhyre vigtigt, at det er muligt at flyve med
denne flytype til udgangen af 2015.
Efter SAS’ opfattelse er det særdeles tvivlsomt, at definitionen ”marginally compliant air-
craft” udelukkende kan ændres ved en komitologi-procedure. En ændring af definitionen
kan have så store konsekvenser, at det ikke bør kunne ske uden om Rådet og dermed
inddragelse af de enkelte medlemslande.
SAS er selvsagt enig i, at støj fra fly løbende skal reduceres i takt med den teknologiske
udvikling. I lyset af, at støj fra jetfly siden jetflyets introduktion er reduceret med omkring
70 pct., er der imidlertid opnået utroligt meget. I lyset heraf og i lyset af den trods alt lo-
kalt begrænsede påvirkning af omgivelserne kan det undre, at der tilsyneladende kun er
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065470_0005.png
fokus på støj fra fly, når det tages i betragtning, at støj fra overfladetransport af forskellig
art har en langt større påvirkning af omgivelserne. Det ville klæde Kommissionen også
at inddrage disse transportformer i fremtidige overvejelser om støjreduktioner i EU.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af for-
slaget
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-
strative konsekvenser for Danmark.
Der kan blive tale om administrative og økonomiske konsekvenser for luftfartsselskaber
og lufthavne. Luftfartsselskaber, lufthavne og flyvekontroltjeneste skal etablere et forum
for teknisk samarbejde, som skal konsultere borgergrupper og myndigheder. Derudover
har SAS i sin flyflåde enkelte fly, som i et vist omfang kan blive ramt, hvis de forbedrede
muligheder for at begrænse de mest støjende fly udnyttes.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at man bedst vil kunne nå forslagets mål ved fælles handling,
idet en harmoniseret tilgang generelt vil forbedre miljøforholdene for luftfarten i europæi-
ske lufthavne og samtidig vil sikre, at luftfartsselskaber og lufthavne kan arbejde på me-
re forudsigelige betingelser. En harmonisering vil desuden formindske risikoen for
skævheder i konkurrencen mellem forskellige luftfartsselskaber og lufthavne og for, at
der udvikler sig en uheldig praksis til skade for hele luftfartssystemet. En fælles tilgang
vil efter Kommissionens opfattelse kunne tilbyde de mest omkostningseffektive løsnin-
ger på miljøproblemer ved lufthavnene og vil kunne forhindre, at der etableres et klude-
tæppe af forskellige krav for operatørerne, der typisk arbejder internationalt.
Regeringen deler denne opfattelse, så meget mere som der siden 2002 har været fælles
regler for procedurer for indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i EU’s lufthavne.
Regeringen finder derfor, at forslaget generelt er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for forslaget. Det er en fordel, at
der lægges op til en mere ensartet anvendelse af støjreglerne i medlemslandene. Rege-
ringen finder det dog ikke logisk, at Kommissionen skal kunne suspendere nationale be-
slutninger, hvis de i øvrigt overholder kravene. Den juridiske konstruktion i forbindelse
hermed kan give anledning til udfordringer.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 5 af 5