Skatteudvalget 2011-12
KOM (2011) 0851 Bilag 1
Offentligt
1073692_0001.png
Notat
J.nr. 2012-221-0041
Til Folketingets Europaudvalg
(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Grund- og nærhedsnotat
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Euro-
pæiske Økonomiske og Sociale udvalg om momssystemets fremtid – På vej
mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem, KOM(2011) 851 en-
delig.
Resumé
Kommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-
stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for re-
form af det nuværende momssystem i EU. I meddelelsen fastsættes dels de vig-
tigste kendetegn for fremtidens momssystem i EU, og dels nogle konkrete initia-
tiver, der kan hjælpe til med at skabe et mere enkelt, effektivt og robust momssy-
stem i EU. Meddelelsen indeholder ikke forslag til retsakter og har i sig selv in-
gen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-
stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for re-
form af det nuværende momssystem i EU. Meddelelsen blev fremlagt på dansk
den 16. december 2011.
Meddelelsen om momssystemets fremtid er en udløber af den offentlige høring
om Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf. KOM(2010) 695,
af 1. december 2010. Kommissionen modtog i forbindelse med høringen over
1.700 bidrag fra virksomheder, akademikere, borgere og skattemyndigheder.
Kommissionens ”Meddelelse om momssystemets fremtid” blev annonceret før-
ste gang i grønbogen af 1. december 2010 og er efterfølgende omtalt i akten for
det indre marked, jf. KOM(2011) 206, af 13. april 2011.
2. Formål og indhold
Meddelelsen om momssystemets fremtid har et dobbelt formål: Den fastlægger
dels de grundlæggende kendetegn ved et forbedret momssystem i EU og dels
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nogle prioriterede områder, hvor der skal gøres en yderligere indsats i de kom-
mende år.
De grundlæggende kendetegn ved fremtidens europæiske momssystem er ifølge
Kommissionen et system, som er 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt samt 4) baseret
på bestemmelsesprincippet.
For hvert af disse fire kendetegn er der i meddelelsen fastsat nogle prioriterede
områder, hvor der skal gøres en yderligere indsats i de kommende år.
Ad 1) På vej mod et enklere momssystem
For det første skal momssystemet være mere enkelt for virksomhederne. Med et
enklere og mere gennemsigtigt momssystem vil virksomhederne slippe for en
væsentlig administrativ byrde, og det vil medføre mere handel på tværs af græn-
serne, hvilket igen vil resultere i en øget vækst. Nogle af de foranstaltninger, der
skal skabe en mere virksomhedsvenlig moms, handler om at udvide systemet
med kvikskranker (one-stop-shops) ved grænseoverskridende transaktioner,
standardisere momserklæringerne og sikre klar og nem adgang til oplysninger i
alle nationale momssystemer via en central webportal om EU-moms.
Ad 2) På vej mod et mere effektivt momssystem
For det andet skal momssystemet mere effektivt støtte medlemsstaternes bud-
getkonsolidering og en bæredygtig økonomisk vækst. En udvidelse af afgifts-
grundlaget og en begrænset brug af nedsatte satser vil kunne generere nye ind-
tægter for medlemsstaterne, uden at man behøver at hæve satserne. Kommissio-
nen vil se på, om der er mulighed for en mere neutral og enkel afgiftsramme for
personbefordringsaktiviteter og for visse offentlige aktiviteter, som udføres i
konkurrence med private virksomheder. Kommissionen vil samtidig foretage en
grundig revision af den nuværende momssatsstruktur med mange nedsatte sat-
ser, som i visse medlemsstater resulterer i betydelige subsidier. Meddelelsen
fastsætter de principper, der bør gælde for gennemgangen af fritagelser og ned-
satte satser.
Ad 3) På vej mod et mere solidt momssystem, der ikke kan svindles med
For det tredje skal de store indtægtstab, der i dag sker som følge af ikke-betalt
moms og svig, stoppes. Det vurderes, at omkring 12 pct. af den teoretiske moms
generelt ikke opkræves (den såkaldte momsdifference). I 2012 vil Kommissio-
nen foreslå en mekanisme, der skal gøre medlemsstaterne i stand til at reagere
hurtigere i tilfælde af mistanke om svig. Derudover vil Kommissionen undersø-
ge, om de nuværende mekanismer til bekæmpelse af svig skal styrkes, og om
der kan nedsættes en grænseoverskridende EU-revisionsgruppe for at lette mul-
tilaterale kontroller.
Ad 4) Et momssystem, der er afpasset efter det indre marked
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sluttelig har Kommissionen konkluderet, at det længe diskuterede spørgsmål
om at skifte til et momssystem baseret på beskatning i oprindelseslandet ikke
længere er relevant. Moms skal derfor stadig opkræves i bestemmelseslandet
(dvs. dér, hvor kunder befinder sig), og Kommissionen vil arbejde på at skabe et
moderne EU-momssystem på grundlag af dette princip.
3. Europa-Parlamentets holdning
Meddelelsen indeholder ingen konkrete forsalg til retsakter og sendes derfor
alene som en meddelelse til Europa-Parlamentet, der ikke er kommet med en
samlet udtalelse.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da den fremlagte meddelelse ikke indeholder forslag til konkrete
retsakter. Kommissionen omtaler i meddelelsen en række fremtidige initiativer,
og nærhedsprincippet vil blive vurderet i forbindelse med fremlæggelsen af dis-
se konkrete initiativer.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant på nuværende tidspunkt.
6. Konsekvenser
Selve meddelelsen om momssystemets fremtid indeholder ikke forslag til rets-
akter og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring hos følgende virksomheder og or-
ganisationer med høringsfrist den 21. februar 2012.
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Fi-
nansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Regi-
strerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og
Pension, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødeva-
rer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren i
København, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafik-
selskaberne i Danmark.
Høringssvar vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kendskabet til andre landes holdninger er sporadisk, eftersom meddelelsen end-
nu ikke har været debatteret i Rådet. Der synes dog overordnet at være en gene-
relt positiv holdning.
9. Foreløbig dansk holdning
Danmark er positiv overfor meddelelsen og kan støtte de ideer og elementer,
som Kommissionen vil arbejde videre med.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4