Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0888 Bilag 2
Offentligt
1065156_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeripolitisk Kontor
Sagsnr.: 13103/321660
Den 11. januar 2012
FVM 002
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger over
for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en bæredygtig
forvaltning af fiskebestandene
KOM (2011) 888
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 14. december 2011
Resumé
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrument
til brug overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes med
baggrund i den nuværende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island om
forvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten.
Baggrund
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om visse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,
med henblik på at sikre en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og artikel 207 og skal behandles
efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ikke
finder anvendelse. Dele af forslaget berører også handelspolitikken, hvor nærhedsprincippet
heller ikke er relevant.
Formål og indhold
En række medlemsstater har igennem længere tid argumenteret for, at EU bør iværksætte
sanktioner mod Island og Færøerne, der efter Kommissionens opfattelse ikke medvirker kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065156_0002.png
2
struktivt til en ansvarlig forvaltning af makrelbestanden. EU har for nuværende ikke et sankti-
onsinstrument, der kan bringes til hurtig anvendelse i sådanne situationer.
Baggrunden for forslagets fremsættelse nu er den pågående konflikt om fordelingen af makrel
mellem kyststaterne (Island, Færøerne, Norge og EU). Konflikten er opstået på baggrund af, at
den nordøstatlantiske makrelbestand har ændret sit vandringsmønster, så den i væsentligt stør-
re omfang end før befinder sig i færøske og islandske farvande. Derfor anser Færøerne og Is-
land sig for berettigede til en større andel af den samlede tilladte fangst (TAC) for denne be-
stand, medens EU og Norge, der traditionelt har en andel på i alt ca. 90 % af TAC, ikke har
taget skridt til at reducere deres andele. Dette har samlet set medført et betydeligt overfiskeri.
Kommissionen ønsker med forslaget at tilvejebringe et generelt sanktionsinstrument på det fi-
skeripolitiske område, som kan bringes i anvendelse i specifikke tilfælde over for de tredje-
lande, som ifølge EU’s opfattelse ikke medvirker til en bæredygtig forvaltning
1
af fiskebe-
stande under fælles forvaltning med EU.
Forslaget tager sigte på at tilvejebringe en effektiv mekanisme, der omfatter handelsmekanis-
mer samt andre typer af tiltag, der kan aktiveres hurtigt.
Forud for forslagets fremlæggelse har Kommissionen gennemført en konsekvensanalyse og
konsultation af interessenter.
Kommissionen understreger i forslaget, at tiltag fra EU’s side skal være i overensstemmelse
med internationale handelsregler, i særdeleshed WTO-aftalen. Tiltag skal endvidere være ba-
seret på objektive kriterier, samt være retfærdige og omkostningseffektive. Endvidere må til-
tagene ikke diskriminere mellem lande, hvor de samme forhold gør sig gældende.
Før eventuelle sanktionstiltag iværksættes, lægger forslaget op til, at de tredjelande, som tilta-
get er rettet imod, får anledning til at kommentere Kommissionens påstande, samt nå at korri-
gere deres ageren før eventuelle tiltag iværksættes.
Tiltagene kan omfatte:
- identifikation af lande, som tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,
- identifikation, hvor påkrævet, af specifikke fartøjer eller flåder som skal være genstand
for tiltag,
- importrestriktioner for fisk og fiskeprodukter fra den specifikke bestand, som ikke for-
valtes bæredygtigt af tredjelandet, fanget under ansvar af pågældende tredjeland,
Tredjelande, der via deres forvaltning – eller mangel på samme – er ansvarlig for, at en bestand fiskes ned un-
der MSY-niveau (Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY), som er den fiskeriintensitet,
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065156_0003.png
3
-
importrestriktioner på associerede fiskearter og fiskeprodukter herfra, det vil sige fisk,
der er fanget i forbindelse med udøvelse af fiskeri på den specifikke bestand, som ikke
forvaltes bæredygtigt af tredjelandet,
begrænse adgang til havne, samt mulighed for servicering i havne for disse fiskerfartø-
jer,
forbud mod at EU-operatører kan købe eller sælge fartøjer, der er under flag af det på-
gældende tredjeland,
forbud mod at udflage et EU-fiskerfartøj til pågældende tredjeland,
forbud mod at medlemsstater tillader indgåelse af charteraftaler med økonomiske ope-
ratører fra det pågældende tredjeland samt leaser kvoter fra statsborgere i pågældende
tredjeland,
forhindre at fartøjer (og redskaber) under flag af en EU-medlemsstat anvendes til det
pågældende ikke-bæredygtige fiskeri,
forbud mod at indgå i fælles fisketogter med fartøjer fra pågældende tredjeland.
-
-
-
-
-
-
Det bemærkes i forslaget, at de foranstaltninger, der iværksættes som følge af forslaget, skal
understøttes af et passende håndhævelsessystem hos de kompetente myndigheder.
Kommissionen lægger op til, at sanktionstiltag med baggrund i forslaget kan vedtages/ im-
plementeres samt bringes til ophør af Kommissionen som gennemførelsesretsakter (jf. TEUF
artikel 291) ved anvendelse af undersøgelsesprocedure
2
. Beslutning om at bringe tiltag til op-
hør, skal dog kunne gøres gældende umiddelbart efter, at Kommissionen har fremsat disse,
hvis særlige økonomiske eller sociale hensyn taler herfor.
3
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse til forslaget foreligger endnu ikke.
Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnu
ikke.
Konsekvenser
Forslaget er et generelt instrument, rettet mod ikke-samarbejdende tredjelande.
Ved en vedtagelse af instrumentet vil problemerne vedrørende makrelkonflikten, såfremt der
ikke findes en løsning i forbindelse med de pågående forhandlinger, kunne indebære, at in-
der giver det største udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på
kort sigt).
2
Jf. art. 2, stk. 2, samt art. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011
om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser.
3
Jf. art. 8 i ovennævnte forordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065156_0004.png
4
strumentet første gang vil kunne blive bragt i anvendelse over for Færøerne og Island. Makrel-
forhandlingerne genoptages den 25.-27. januar 2012.
Det kan forventes, at forslaget, som det foreligger, kan få statsfinansielle konsekvenser, lige-
som det vil medføre administrative omkostninger for det offentlige i forbindelse med den na-
tionale håndhævelse og kontrol med overholdelse af iværksatte handelssanktioner, men en
nærmere vurdering heraf udestår. Ifølge Kommissionen har forslaget ikke finansielle konse-
kvenser for EU’s budget.
Den danske fiskeforarbejdningsindustri har en høj grad af import fra tredjelande, herunder
særligt Norge, samt Grønland, Færøerne og Island. Ved iværksættelse af handelspolitiske
sanktioner mod tredjelande, vil det således kunne få konsekvenser for den danske fiskeforar-
bejdningsindustri samt andre danske aktører inden for den danske maritime sektor for eksem-
pel leverandører af fiskeriudstyr og værfter særligt i det tilfælde, at de handelspolitiske in-
strumenter bliver bragt til anvendelse overfor de nævnte lande. I den nuværende strid om for-
valtningen af makrel i Nordøst-Atlanten vil instrumentet, ved en eventuel iværksættelse, være
rettet mod Island og Færøerne.
Såfremt instrumentet bringes til anvendelse i den nuværende strid om forvaltningen af makrel
overfor Færøerne og Island, vil det kunne få betydelige negative økonomiske konsekvenser
for de to lande, og dermed for en del af rigsfællesskabet.
EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Færøerne svarende til følgende
værdier: 2007: 1,4 mio. € (10,4 mio. kr.), 2008: 1,1 mio. € (8,2 mio. kr.), 2009: 1,9 mio. €
(14,2 mio. kr.) og 2010: 13,3 mio. € (99,1 mio. kr.)
4
.
EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Island svarende til følgende vær-
dier: 2007: 0,08 mio. € (0,6 mio. kr.), 2008: 0,3 mio. € (2,2 mio. kr.), 2009: 0,2 mio. € (1,5
mio. kr.) og 2010: 2,7 mio. € (20,1 mio. kr.).
Der har ikke været direkte import ind i EU af forarbejdede/konserverede makrelprodukter fra
nogen af de to lande
5
.
Der forekommer ganske få direkte landinger i danske havne fra færøske fartøjer, og ingen fra
islandske fartøjer.
4
5
Udtræk fra Eurostat.
Udtræk fra Eurostat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065156_0005.png
5
Endelig vil muligheden for at indføre forbud mod indflagning til og udflagning fra dansk regi-
ster fra eller til disse lande formentlig betyde, at der skal foretages ændringer af søloven, idet
der i dag ikke eksisterer begrænsninger herfor.
Høring
Forslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Pelagiske Producentorganisation finder, at størrelsen af det nuværende færøske og
islandske fiskeri samt de to landes krav er ude af proportioner, og man påpeger, at en imøde-
kommelse af de to landes krav vil medføre en væsentlig reduktion i kvoten for EU’s fiskerflå-
de, herunder den danske. Dette vil resultere i væsentlige økonomiske konsekvenser for den
danske flåde og forarbejdningsindustri, idet makrel ifølge foreningen er den mest værdifulde
pelagiske art i dansk fiskeri. Foreningen påpeger endvidere, at den nuværende mere omfatten-
de udbredelse af makrelbestanden ind i færøsk og islandsk farvand må ses som konsekvens af
en ansvarlig forvaltning blandt kyststater frem til og med 2009, snarere end permanente æn-
dringer i bestandens migrationsmønster.
På den baggrund støtter Danmarks Pelagiske Producentorganisation Kommissionens forslag,
idet foreningen dog finder, at listen over mulige sanktioner bør udvides til også at omfatte re-
striktioner for handel med fiskevarer generelt. Foreningen bemærker, at som et minimum bør
Atlanto skandisk sild omfattes af samme restriktioner som makrel, idet silden ifølge forenin-
gen fiskes af Island og Færøerne som en oftest uregistreret, men betydelig del af makrelfang-
sten i sommerhalvåret. Foreningen opfordrer til, at der arbejdes for, at effektive og omfattende
sanktioner overfor Færøerne og Island træder i kraft hurtigst muligt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag blev fremlagt umiddelbart før jul, og der er behov for en nærmere
analyse af forslaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.
Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af et
generelt sanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.
Den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssige konflikter
med tredjelande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner ses som
en absolut sidste udvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltnin-
gerne må i givet fald være i overensstemmelse med internationale forpligtelser, herunder
WTO, være fair og proportionale.
Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejds-
partnere, og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i den
pågående makrelkonflikt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065156_0006.png
6
Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumentet
i forhold til Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet med
Færøerne, der derudover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelse
i den fælles fiskeripolitik, herunder EU-formandskabet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 sit
forslag til et generelt handelsinstrument til anvendelse overfor tredjelande, der tillader ikke-
bæredygtigt fiskeri af bestande med fælles forvaltning og understregede, at man ønskede så
hurtig en vedtagelse som muligt. Et sidste forhandlingsmøde med kyststaterne, herunder Fæ-
røerne og Island, om forvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten, er aftalt til januar
2012. Flere medlemsstater støttede forslaget. Fra dansk side understregede man, at der stadig
skulle fokuseres på at opnå en aftale i januar.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været skriftligt forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 15.-16. december 2011, jf. samlenotat oversendt den 14. december 2011.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.