Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2011) 0890 Bilag 1
Offentligt
1077985_0001.png
Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til
revision af EU’s Personalevedtægt
4. januar 2012
INT, CAZ
J. nr. 11/00982
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 13. december 2011 forslag til revision af EU’s Personaleved-
tægt, der regulerer de EU-ansattes ansættelsesvilkår, herunder særligt karriere-, løn- og pensions-
forhold. Forslaget vil ifølge Kommissionen bidrage til en reduktion i antal ansatte i EU-
institutionerne på 5 pct. i perioden 2013-2017 samt nedbringe udgifterne til administration med
1,3 mia. euro i alt i samme periode samt med 1 mia. euro årligt herefter ved fuld indfasning. Det
vurderes ikke realistisk at indgå en endelig aftale om alle elementer af revisionen af EU’s Perso-
nalevedtægt i indeværende halvår.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 13. december 2011 forslag til revision af EU’s
Personalevedtægt (KOM (2011) 0890), der regulerer de EU-ansattes ansættelses-
vilkår, herunder særligt karriere-, løn- og pensionsforhold.
Forslag er fremsat således, at de bevillingsmæssige konsekvenser heraf kan indar-
bejdes i den flerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020.
3. Hjemmelsgrundlaget
Forslaget fremsættes i henhold til Traktaten om den Europæiske Unions funkti-
onsmådes artikel 336, der fastsætter, at
Europa-Parlamentet og Rådet udfærdiger
ved forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter høring af
de øvrige interesserede institutioner vedtægten for tjenestemænd i Den Euro-
pæiske Union og ansættelsesvilkårene for Unionens øvrige ansatte.
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s Personalevedtægt, kan det kun
behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til revision Personalevedtægt indeholder følgende hoved-
elementer:
En reduktion på 5 pct. i antal ansatte i perioden 2013-2017 via naturlig afgang.
En forhøjelse af den ugentlige arbejdstid – uden lønmæssig kompensation –
fra 37,5 timer til 40 timer pr. uge.
Pensionsalderen forhøjes fra 63 til 65 år.
Førtidspensionsalderen forhøjes fra 55 til 58 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ny karrierestruktur for assistenter og kontorpersonale, der vil medføre lavere
lønninger.
Ny metode for de årlige reguleringer af de EU-ansattes løn og pensioner, der
fremadrettet foreslås beregnet på baggrund af lønudviklingen for nationale
embedsmænd i Unionens 27 medlemsstater. Der indføres samtidig en undta-
gelsesbestemmelse, der tillader at undlade/ændre procentsatsen for regulerin-
gen af de EU-ansattes løn og pension i tilfælde af en økonomisk krise.
Kommissionen vurderer, at forslaget til revision af Personalevedtægten vil ned-
bringe udgifterne til administration på EU’s budget med i alt 1,3 mia. euro i perio-
den 2013-2020 samt med 1 mia. euro årligt herefter ved fuld indfasning.
Det vurderes ikke realistisk at indgå en endelig aftale om alle elementer af revisio-
nen af EU’s Personalevedtægt i indeværende halvår. Det kan blandt andet tilskri-
ves, at forhandlingerne om EU’s Personalevedtægt er forbundet med forhandlin-
gerne om EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020, hvor det først er reali-
stisk at indgå en aftale efter udgangen af det nuværende halvår, idet reglerne i Per-
sonalevedtægten er bestemmende for en stor del af udgifterne til administration i
EU’s flerårige finansielle ramme.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning til forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
EU’s Personalevedtægt har betydning for udgifterne til administration på EU’s
budget. EU’s årlige budgetter resulterer i et dansk bidrag hertil, som skal opføres
på de årlige finanslove.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttel-
sesniveauet.
Kommissionen oplyser, at forslaget til revision af Personalevedtægten vil nedbrin-
ge udgifterne til administration på EU’s budget med i alt 1,3 mia. euro i perioden
2013-2020 samt med 1 mia. euro årligt herefter ved fuld indfasning. For Danmark
vil forslaget isoleret set indebære en reduktion af det danske bidrag til EU’s bud-
get på i alt ca. 200 mio. kr. i perioden 2013-2020 samt herefter en årlig reduktion
af det danske EU-bidrag ved fuld indfasning af forslaget til revision af EU’s Per-
sonalevedtægt på 150 mio. kr. årligt.
9. Høringer
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at der er potentiale for en betydelig modernisering af løn- og
ansættelsesvilkår for EU’s ansatte, som kan bidrage til mere effektiv opgavevare-
tagelse i EU’s institutioner, og som samtidig kan medvirke til at reducere EU’s
administrative udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Regeringen finder, at Kommissionens forslag indeholder visse positive elementer,
men at det på en række punkter ikke er vidtgående nok. Det skal ikke mindst ses i
lyset af konsolideringsbestræbelserne i EU's medlemslande, der mange steder har
medført mere vidtgående reformer af de ansattes vilkår og rammer for arbejdet,
end Kommissionen foreslår for de EU-ansatte.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En meget stor gruppe af lande - inklusive en række toneangivende lande - forven-
tes at finde Kommissionens forslag til revision af EU’s Personalevedtægt util-
strækkelig og vil arbejde for mere vidtgående reformer heraf, der medfører større
budgetforbedringer på EU’s budget og en modernisering af personalepolitikken.
En mindre gruppe af lande forventes at fremføre, at Kommissionen med forslaget
har fundet det rette balance mellem budgetforbedringer og opretholdelse af de
nuværende attraktive løn- og ansættelsesvilkår for de EU-ansatte.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.