Europaudvalget 2012-13
KOM (2011) 0082
Offentligt
1198985_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Nikolaj Villum-
sen (EL) af 26. november 2012
KOM (2011) 0082
Spørgsmål nr. 1:
Som lovet på Europaudvalgsmødet den 23. november 2012 bedes regeringen oversende en liste
over de ikke-tekniske ændringer som indføres med Omnibus I-forslaget.
Svar:
Omnibus I-forslagets sigte er at gennemføre en teknisk udmøntning af komitologiforordningen
(182/2011) på det handelspolitiske område i forordninger, der ikke tidligere har været omfattet
af komitologi.
Danmark og de fleste øvrige medlemsstater finder, at Kommissionens forslag visse steder inde-
bærer ændringer, der går udover de rent tekniske ændringer, som naturligt følger af introdukti-
onen af komitologi på det handelspolitiske område. Rådets position er i vid udstrækning at fjer-
ne disse ikke-tekniske ændringer som introduceret af Kommissionen.
Konkret kan det oplistes som følger:
Kommissionen foreslår, at visse konsultationer af medlemsstaterne fjernes uden at
indføre en komitologiprocedure eller at pålægge Kommissionen en informationsforpligtelse.
Det er Rådets position at forslaget bør tilpasses, så medlemsstaterne involveres gennem en ko-
mitologiprocedure, hvor der træffes væsentlige beslutninger, og andre steder gennem en udvi-
det informationsforpligtelse pålagt Kommissionen, der giver medlemsstaterne mulighed for at
rejse påtænkte Kommissionstiltag på komiténiveau.
Kommissionen foreslår en række steder skærpede flertalsregler for medlemsstater-
ne for brud på skriftlige procedurer i forhold til komitologiforordningens udgangspunkt om, at
én medlemsstat er tilstrækkelig for at bryde en skriftlig procedure.
Rådets position er, at flertalsafgørelserne skal fjernes fra forslaget på nær i antidumping- og an-
tisubsidieforordningerne ((1225/2009) og (597/2009)), der hører under erhvervs- og vækstmi-
nisterens ressort. Her har Rådet accepteret behovet for, at der skal mere end én medlemsstat til
at bryde skriftlig procedure. Baggrunden herfor er, at indførslen af komitologi øger tidspresset
på Kommissionen specifikt ved anvendelsen af disse forordninger, der beskriver et komplekst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forvaltningsforløb med skarpe tidsfrister. Rådet har således vurderet, at de skærpede regler er
en naturlig praktisk følge af udmøntningen af introduktionen af komitologi.
Forkortelse af frister for virksomheder og interessenter for at deltage i Kommissi-
onens undersøgelser af prisdumping eller statsstøtte af varer fra tredje lande.
Generelt er det Rådets position, at de eksisterende frister bør fastholdes. Rådet afviser således
Kommissionens forslag på dette punkt. For så vidt angår antidumping- og antisubsidieforord-
ningerne støtter Rådet imidlertid Kommissionen i, at Kommissionen skal have mulighed for at
forkorte fristen for at gøre indsigelser ved indførslen af endelig antidumping- eller antisubsidie-
told, hvis der tidligere i undersøgelsen har været mulighed for at gøre indsigelser over for
Kommissionens forslag. Argumentationen har været tilsvarende for indførslen af skærpede fler-
talsregler for brud på skriftlige procedurer i de samme to forordninger.