Finansudvalget 2011-12
KOM (2011) 0594
Offentligt
1134390_0001.png
Notat
J.nr.
. 2012-618-0079
Bidrag til besvarelse af EUU KOM spørgsmål
3.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for forskelle og ligheder mellem den
engelske stempelafgift og den skat på finansielle transaktioner, som Kommissi-
onen har forestået?
Svar:
Såvel den britiske stempelafgift som den afgift på finansielle transaktio-
ner, som Kommissionen har foreslået, jf. KOM (2011) 594, er såkaldte finan-
sielle transaktionsafgifter. Det vil sige indirekte afgifter på handel/omsætning
med værdipapirer og/eller andre finansielle instrumenter. Forskellene beror især
på formålet med afgiften samt omfanget af skattebasen.
Kommissionens forslag om at indføre en afgift på finansielle transaktioner er
begrundet i bl.a. ønsket om at harmonisere medlemsstaternes afgifter på dette
område for at undgå fragmentering, der kan skade det indre marked. Derudover
er forslaget begrundet i, at finansielle institutioner skal yde et rimeligt bidrag til
at dække udgifterne ved den finansielle krise, og at tilstræbe at den finansielle
sektor beskattes i tilsvarende omfang som andre sektorer (finansielle tjeneste-
ydelser er som udgangspunkt momsfritaget). Endvidere er det et formål at mod-
virke mekanismer, der ifølge Kommissionen er til skade for effektiviteten på det
finansielle marked. Kommissionens hensigt med forslaget er dermed at under-
støtte den direkte regulering af den finansielle sektor for at undgå fremtidige fi-
nansielle kriser.
Den afgift, som Kommissionen har foreslået, finder med få undtagelser anven-
delse på alle finansielle transaktioner med alle former for værdipapirer og andre
finansielle instrumenter, som er foretaget af finansielle institutioner mv. Afgifts-
satserne er defineret som minimumssatser og udgør 0,01 % vedrørende derivater
af værdien af det underliggende aktiv og 0,1 % af handelsværdien vedrørende
øvrige finansielle instrumenter, herunder aktier og obligationer. Afgiften påhvi-
ler såvel køber som sælger, som er en finansiel institution mv. For en nærmere
gennemgang af Kommissionens forslag henvises til grundnotat sendt til Skatte-
udvalget den 11. november 2011, se alm. del, bilag 42.
Den britiske stempelafgift har en smallere base end Kommissionens foreslåede
afgift. Afgiften pålægges alene transaktioner med aktier (samt investeringsfor-
eningsbeviser, aktieoptioner og tegningsretter mv.) i virksomheder, der er
hjemmehørende i UK. Derudover pålægges den transaktioner med aktier mv. i
udenlandske virksomheder, der er indregistreret i UK. Afgiften pålægges disse
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
transaktioner, uanset hvor sælger og køber er hjemmehørende. Satsen udgør 0,5
% af værdien af den underliggende aktie. Den britiske stempelafgift påhviler
alene køberen. Den britiske stempelafgift er nærmere gennemgået i svar til Skat-
teudvalget på alm. del, spørgsmål 438 af 6. april 2011.
Endvidere pålægges den afgift, som Kommissionen har foreslået, den finansielle
institution ud fra et etableringsprincip. Det grundlæggende for beskatningen er
således, at mindst en af parterne i transaktionen skal være hjemmehørende i et
medlemsland. Den britiske stempelafgift pålægges den afgiftspligtige på bag-
grund af et udstedelsesprincip. Det afgørende er her, hvor værdipapiret er ud-
stedt. De to principper indebærer forskellige risici for omgåelse og udflytning af
aktivitet.
Der er derudover i Kommissionens forslag indsat værnsregler, der bl.a. tilsigter
at ramme transaktioner foretaget af datterselskaber eller filialer i tredjelande på
vegne af finansielle institutioner etableret i EU. Kommissionens forslag inde-
holder tillige bl.a. regler om solidarisk hæftelse for betaling af afgiften. Den bri-
tiske stempelafgift indeholder mere enkle bestemmelser mod omgåelse.
Såvel Kommissionens foreslåede afgift som den britiske stempelafgift undtager
generelt førstegangsudstedelser fra skattebasen, men pålægges i efterfølgende
handel. Den britiske afgift indeholder desuden visse undtagelser, f.eks. for fi-
nansielle mellemled, såsom såkaldte market makers, der stiller priser på et fi-
nansielt marked, som denne tilbyder at handle på baggrund af. Kommissionens
forslag indeholder generelt ingen undtagelser.
Kommissionen skønner, at det samlede provenu for hele EU fra den foreslåede
afgift potentielt vil udgøre ca. 57 mia. EUR årligt (svarende til ca. 0,5 pct. af
EU’s BNP), men vil være forbundet med stor usikkerhed og kan variere betyde-
ligt. Den britiske stempelafgift har i de senere år indbragt et provenu på i ni-
veauet 0,2-0,3 pct. af BNP.
Side 2 af 2