Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0665
Offentligt
Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0665 , endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
4
400.C.2-0.
EUK
15. maj 2012
SVAR PÅ UDVALGSSPØRGSMÅL
TEN-T
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges
Transportministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2011) 0665
af 23. april 2012 vedrørende TEN-T.
Nicolai Wammen
kom (2011) 0665 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om begrænsning af budgettet for Connecting Europe faciliteten i lyset af, at implementeringsgraden for TEN-T i 2011 var på 98,27 pct., til europaministeren, kopi til transportministeren
1479469_0002.png
Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0665 , endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingets Europaudvalg har i brev af 23. april 2012 stillet følgende spørgs-
mål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V).
KOM (2011) 0665
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Con-
necting Europe-faciliteten.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes, i forlængelse af mødet i Europaudvalget den 16. marts
2012, uddybe sit ønske om at begrænse budgettet for Connecting Europe facili-
teten i lyset af, at implementeringsgraden for TEN-T i 2011 var på 98,27
pct. (sidste kolonne for budgetlinje 06 03 03), hvilket må tages som udtryk for
at der ikke i 2011 manglede efterspørgsel på EU’s midler til infrastrukturinve-
steringer.
Svar:
Grænseoverskridende infrastruktur, særligt på transport- og
energiområdet, er et af de få områder på EU's budget, hvor regeringen arbejder
for flere midler i den flerårige finansielle ramme 2014-2020 end i indeværende
finansielle ramme 2007-2013.
Bedre grænseoverskridende infrastruktur er således med til at fremme mobili-
teten og den langsigtede vækstdagsorden i EU, og TEN-T-midlerne (transeuro-
pæiske transportnet) spiller en vigtig rolle i forbindelse med medfinansieringen
af en række europæiske transportinfrastrukturprojekter.
Danmark finder dog også, at Europa-Kommissionen har fremlagt et budgetfor-
slag for 2014-2020 med en samlet set for høj ramme, hvor heller ikke det sam-
lede budget for Connecting Europe-faciliteten kan gå fri.
Med hensyn til efterspørgslen efter TEN-T-støtte i indeværende finansielle
ramme, er det vigtigt at skelne imellem efterspørgselen efter TEN-T-støtte, til-
delingen af støtte og udbetalingen af støtte.
kom (2011) 0665 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om begrænsning af budgettet for Connecting Europe faciliteten i lyset af, at implementeringsgraden for TEN-T i 2011 var på 98,27 pct., til europaministeren, kopi til transportministeren
1479469_0003.png
I TEN-T-ansøgningsrunderne er der som oftest høj efterspørgsel efter midler.
Kommissionen får i hovedreglen nok ansøgninger til, at det i ansøgningsrun-
den afsatte beløb kan tildeles forskellige projekter.
Udbetalingen af støtte sker imidlertid ikke ifm. tildelingen af støtte, men i årli-
ge rater udbetalt i takt med, at projektet udvikler sig som aftalt imellem støtte-
modtagerne og Kommissionen. Erfaringsmæssigt har det imidlertid vist sig, at
mange af TEN-T-projekterne af forskellige årsager forsinkes. Det gælder også
for flere af de 30 store, såkaldte ’prioritetsprojekter’. Det betyder, at projekter-
ne inden for den afsatte deadline ikke kan nå at bruge de tildelte TEN-T-mid-
ler.
For alligevel at få udbetalt midlerne har Kommissionen forskellige muligheder:
Den kan bevilge en forlængelse af deadline for TEN-T-projektet eller reducere
støtten - eller kombinere begge tiltag på én gang. Flere projekter er således for-
længet fra ultimo 2013 til ultimo 2015, dvs. ind i næste flerårige finansielle
ramme. Hvis støtten til et projekt reduceres, tilbageføres midlerne til Kommis-
sionen, som derpå kan tildele dem til andre projekter i en ny ansøgningsrunde.
Den efterfølgende udbetaling af støtte til nye projekter, giver sig udslag i en hø-
jere implementeringsgrad.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen