Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3064+3065 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
947531_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 25. januar 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 31. januar 2011
SUPPLERENDE SAMLENOTATER
17. Sahel ............................................................................................................................................2
18. Tunesien ......................................................................................................................................4
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
947531_0002.png
17. Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af sikkerhedssituationen i Sahel med fokus på terrorbekæmpelse. Baggrunden er den
stigende trussel fra terrororganisationen ”Al-Qaeda in Islamic Maghreb” (AQIM), herunder bortførelsen og dra-
bet på to franske statsborgere i januar 2011 i Niger. Rådet besluttede på sit møde den 25. oktober 2010 at op-
fordre EU’s udenrigsrepræsentant og Kommissionen til at udarbejde et udkast til en strategi for EU’s indsats for
sikkerhed og udvikling i Sahel. Der forventes vedtaget rådskonklusioner, der stiller krav om, at denne strategi
færdiggøres snarest.
2. Baggrund
I de senere år er der sket en gradvis forværring af sikkerhedssituationen i Sahel-området, primært
som følge af en øget trussel fra terrororganisationen AQIM. AQIM opererer primært i Algeriet,
Mali, Marokko, Mauretanien og Niger og er en udløber af ”Groupe Salafiste pour la Prédication
et le Combat” (GSPC), der opstod i Algeriet med det formål at bekæmpe det derværende styre
og indføre et islamisk regime. I 2006 etablerede gruppen kontakt til Al-Qaeda og tog i januar
2007 navneforandring til AQIM.
I begyndelsen fandt GSPC/AQIM’s operationer hovedsageligt sted på algerisk territorium, men
som følge af pres fra de algeriske sikkerhedsstyrker er AQIM gradvist flyttet til Mali, Mauretanien
og Niger. Der er i de senere år gennemført en række bombeattentater og væbnede angreb i Sahel
med flere dræbte. Organisationen har desuden været ansvarlig for bortførelsen af mere end 40
europæere siden 2003, hvoraf flere er blevet dræbt og resten frigivet, formentlig mod betaling af
løsepenge. I september 2010 bortførte organisationen 7 personer fra det nordlige Niger, herun-
der 5 franske statsborgere, der fortsat holdes fanget i det nordlige Mali. I januar 2011 blev to
franske statsborgere kidnappet i Nigers hovedstad Niamey. De blev senere begge dræbt under en
forfejlet befrielsesaktion sammen med flere nigerske soldater. Udover den sikkerhedsmæssige
trussel har AQIM’s operationer også givet anledning til politiske spændinger mellem landene i
området, og mellem landene og det international samfund, med gensidige beskyldninger om, at
der ikke gøres tilstrækkeligt for at bekæmpe AQIM.
Der er fra EU’s side ønske om at bidrage til en effektiv bekæmpelse af terrorisme i Sahel, da
AQIM’s aktiviteter både udgør en trussel for sikkerhed og stabilitet i regionens lande og en trus-
sel mod vestlige interesser i området. Behovet for en koordineret EU-tilgang har været drøftet
igennem flere år. På sit møde den 25. oktober 2010 vedtog Rådet konklusioner, der opfordrede
EU’s udenrigsrepræsentant og Kommissionen til at udarbejde et udkast til en strategi for EU’s
støtte til sikkerhed og udvikling i Sahel.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en kort drøftelse af situationen i Sahel på baggrund af drabet på de to franske
gidsler i januar 2011, og det ventes, at Rådet vil opfordre EU’s udenrigsrepræsentant til snarligt
at færdiggøre det første udkast til Sahel strategien. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Fra dansk side støttes arbejdet med at udvikle en EU strategi for sikkerhed og udvikling i Sahel,
og der lægges bl.a. vægt på, at den nye strategi bliver bredt funderet og forholder sig til nogle af
de dybereliggende årsager til den forværrede situation, herunder udbredt fattigdom, den økono-
miske og politiske marginalisering af visse områder og befolkningsgrupper samt mangler ved
demokrati, regeringsførelse og respekten for menneskerettighederne. Derfor bakker Danmark
også op om en snarlig færdiggørelse af første udkast. Fra dansk side finder man, at strategien
først bør endeligt færdiggøres efter grundige drøftelser med landene i regionen, for at sikre deres
ejerskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til et styrket EU-engagement i Sahel, herunder bred opbakning til
en samlet EU-strategi.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. oktober 2010.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
947531_0004.png
18. Tunesien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Tunesien efter den folkelige opstand imod præsident Ben Ali, som flygtede fra
landet den 14. januar 2011. Endvidere ventes rådet at drøfte, hvordan EU vil kunne yde politisk, økonomisk og
teknisk støtte til den tunesiske befolknings stræben efter demokrati og økonomisk udvikling. Der ventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
I slutningen af december 2010 indledtes folkelige protester i Tunesien imod regimet. Disse acce-
lererede gradvist frem til den 14. januar 2011, da præsidenten igennem 23 år Zine El Abidine Ben
Ali flygtede ud af landet.
Den tidligere formand for parlamentet Fouad Mebazaa, er indsat som midlertidig præsident og
der er dannet en midlertidig regering under ledelse af Mohamed Ghannouchi, som premiermini-
ster. Den midlertidige regering har stillet i udsigt, at der inden for 6 måneder afholdes valg til
præsidentembedet og parlamentet. Regeringen har desuden stillet i udsigt, at alle politiske partier
vil kunne deltage i valget, at politiske fanger bliver løsladt, samt at der nedsættes en kommission
til udredning af korruption. Yderligere ændringer i landets midlertidige lederskab inden afholdel-
se af præsident- og parlamentsvalg kan ikke udelukkes.
Den umiddelbart udslagsgivende begivenhed, der lå til grund for den folkelige opstand i Tune-
sien var en ung en arbejdsløs 26-årig akademikers selvmord den 17. december 2010.
Denne begivenhed affødte - i samspil med en række andre forhold - omfattende folkelige prote-
ster i Tunesien, som var vendt imod styret, herunder først og fremmest præsident Ben Ali. Tilta-
gende protester mod styret udviklede sig til uroligheder, som myndighederne satte hårdt ind over
for, hvilket kostede mindst 70 mennesker livet, mens mange flere blev såret.
Præsident Ben Ali holdt siden sin magtovertagelse ved et kup i 1987 opposition og forsøg på
kritik af regimet nede. Præsidenten sad tungt på den politiske magt. På det økonomiske område
var der opnået visse positive resultater. Præsidenten og hans familie bemægtigede sig en betydelig
del af værdierne.
I de seneste år havde en stor del af befolkningen i stigende grad vanskeligt ved at få privatøko-
nomien til at hænge sammen. Arbejdsløsheden er høj.
Mange års effektiv undertrykkelse af politisk modstand betyder, at der ved Ben Ali-styrets fald
ikke var nogen egentlig opposition. De ”godkendte” partier, som fandtes i landet, støttede alle i
varierende grad det gamle eksisterende styre.
Efter Ben Ali-styrets fald rejser en lang række spørgsmål sig om Tunesiens politiske, økonomiske
og sociale fremtid.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I den foreliggende situation har udenrigsrepræsentanten, Catherine Ashton, givet udtryk for, at
EU vil støtte den tunesiske befolkning i dens ønske om etablering af et stabilt demokrati med
fuld respekt for menneske- og frihedsrettigheder. Endvidere har udenrigsrepræsentanten givet
udtryk for, at EU er rede til at bistå med gennemførelsen af demokratiske reformer og økono-
misk udvikling.
EU har igennem mange år haft et samarbejde med Tunesien, der - som det første land i Middel-
havsregionen - i 1995 indgik en associeringsaftale med EU. I henhold til aftalen har EU og Tu-
nesien forpligtet sig til at samarbejde om bl.a. styrket politisk dialog, handel, økonomiske, sociale
og kulturelle forhold. Hertil kommer en målsætning om etablering af et frihandelsområde.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte, hvilken politiske, teknisk og økonomisk støtte EU skal yde den midlerti-
dige regering frem til afholdelsen af valg til præsidentembedet og parlamentet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes det, at EU yder konkret og hurtig politisk, økonomisk og teknisk støtte til
den tunesiske befolknings stræben efter demokrati og økonomisk udvikling. Fra dansk side fin-
des det centralt, at den videre udvikling i retning af demokrati og frihed i Tunesien kommer til at
ske uden yderligere voldsanvendelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel bred opbakning blandt medlemslandene til at yde den midlertidige
tunesiske regering og den tunesiske befolkning politisk, økonomisk og teknisk støtte i deres be-
stræbelser for øget demokrati og økonomisk udvikling.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6