Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3069+3070 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
951907_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 1. februar 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 21. februar 2011
SAMLENOTAT
1. Opfølgning på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 4. februar 2011 .................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts 2011 ..........................................4
3. Samhørighedspolitik .....................................................................................................................6
4. EU’s målrettede foranstaltninger i forhold til Zimbabwe .......................................................... 10
5. Sahel ............................................................................................................................................ 13
6. Somalia/Afrikas horn ................................................................................................................. 15
7. Menneskerettigheder (i lyset af 16. samling i FN’s Menneskerettighedsråd) ........................... 18
8. Mellemøsten ............................................................................................................................... 20
9. Libanon ....................................................................................................................................... 22
10. Bosnien-Hercegovina ............................................................................................................... 24
11. EU og FN .................................................................................................................................. 26
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0002.png
1. Opfølgning på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 4. februar 2011
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Jf. Lissabon-traktatens artikel 16(6) sørger Rådet (almindelige anliggender) for opfølgningen på møder i Det
Europæiske Råd. På rådsmødet den 21. februar 2011 ventes en opfølgende drøftelse af Det Europæiske Råds
møde om energi og innovation (mødet i Det Europæiske Råd den 4. februar 2011 har endnu ikke fundet sted).
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 4. februar 2011 er et ekstraordinært møde. Jf. Lissabon-
traktatens artikel 16(6) sørger Rådet (almindelige anliggender) for opfølgningen herpå. Opfølg-
ningen vil finde sted på førstkommende møde i Rådet (almindelige anliggender) den 21. februar
2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udkastet til konklusionstekst for Det Europæiske Råd blev drøftet inden topmødet på rådsmø-
det (almindelige anliggender) den 31. januar 2011.
Konklusionsteksten dækker både energi og innovation. På energiområdet udstikker konklusio-
nerne de overordnede fremadrettede prioriteter for EU's energipolitik på baggrund af Kommis-
sionens fremlagte energistrategi (energi 2020). Energistrategien har primært fokus på øget energi-
effektivitet, integrering af energimarkeder og udbygning af energiinfrastrukturen samt øget
forskning i og udvikling af nye og bæredygtige energiteknologier. Konklusionsudkastet lægger
endvidere op til et øget fokus på integrering af energipolitikken i EU’s eksterne politik.
Innovation skulle oprindeligt have været hovedemnet på Det Europæiske Råds møde i decem-
ber, men blev udskudt til mødet den 4. februar 2011. Som en del af Europa 2020-strategien har
Kommissionen lanceret et flagskibsinitiativ om innovation, der skal styrke Europas innovations-
potentiale for at kunne imødegå de største fælleseuropæiske samfundsmæssige udfordringer.
Konklusionsteksten lægger op til en prioritering af indsatsen i forhold til de initiativer, som har
størst betydning for vækst og beskæftigelse i Europa. Der lægges endvidere op til, at Kommissi-
onen fremlægger forslag til forenkling og samtænkning af EU’s forsknings- og innovationspro-
grammer og initiativer.
På kommende møde i Rådet (almindelige anliggender) den 21. februar 2011 ventes en orientering
om den videre proces for udmøntning af Det Europæiske Råds konklusioner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 4. februar 2011 ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil
blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få så-
danne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger til den kommende drøftelse kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts 2011
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte traktatændringen, der skal sikre, at der kan etableres en permanent krisemekanisme. Der-
udover ventes Rådet at drøfte de nationale stabilitets- og konvergensprogrammerne i henhold til det Europæiske
Semester samt Kommissionens pakke med seks lovgivningsforslag, der skal styrke det økonomisk-politiske sam-
arbejde, herunder Stabilitets- og Vækstpagten. Endvidere ventes Rådet at drøfte de internationale klimaforhand-
linger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnerne for Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 oktober er etableringen af en
permanent krisemekanisme og styrkelsen af det økonomisk-politiske samarbejde. Det Europæi-
ske Råd ventes at træffe beslutning om den præcise udformning af den permanente krisemeka-
nisme, der skal afløse den nuværende midlertidige mekanisme, der udløber medio 2013. Det Eu-
ropæiske Råd ventes også at træffe den formelle beslutning om en begrænset traktatændring, der
kan etablere en sådan permanent krisemekanisme
Derudover ventes Det Europæiske Råd at drøfte styrket økonomisk samarbejde, herunder styr-
kelse af Stabilitets- og Vækstpagten og en ny overvågningsprocedure for makroøkonomiske uba-
lancer, baseret på Kommissionens pakke af seks lovgivningsforslag fra september 2010 og Van
Rompuy taskforcerapporten fra oktober 2010. Forslagene fokuserer på den offentlige gæld og
den finanspolitiske holdbarhed, bredere overvågning af makroøkonomiske ubalancer samt styr-
kede sanktionsmuligheder.
Endvidere ventes Det Europæiske Råd at udstikke overordnede økonomiske retningslinjer for
EU og landespecifikke anbefalinger i henhold til ”Det Europæiske Semester”, som gennemføres
første gang i 2011. Det europæiske semester består i en synkronisering af de økonomiske koor-
dinationsprocesser i EU med en tidligere og fælles fremlæggelse af medlemslandenes stabilitets-
og konvergensprogrammer under Stabilitets- og Vækstpagten og de nationale reformprogram-
mer under Europa2020-strategien.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig ventes Det Europæiske Råd, jf. konklusionerne fra oktober-mødet i Det Europæiske
Råd, at drøfte de internationale klimaforhandlinger og se på mulighederne for at nedbringe ud-
ledningen af drivhusgas med mere end 20 pct.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Den kommenterede dagsorden vil blive præsenteret forud for rådsmødet (almindelige anliggen-
der) den 21. februar 2011. Der vil som vanligt blive udarbejdet et udkast til konklusionstekst for
Det Europæiske Råd, der ventes at blive drøftet inden topmødet på det næstkommende Råd.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 24.-25. marts
2011 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0006.png
3. Samhørighedspolitik
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 13.-14.
december 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
KOM (2010) 0642
1. Resumé
Formandskabet ventes at afrapportere fra drøftelsen i samhørighedsforum den 31. januar og 1. februar samt at
redegøre for det videre arbejde med samhørighedspolitikken under det ungarske formandskab. Der forudses vedta-
get rådskonklusioner om den 5. samhørighedsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen har den 10. november 2010 offentliggjort sin meddelelse om den 5. rapport om
økonomisk, social og territorial samhørighed tillige med et omfattende teknisk anneks om de opnå-
ede resultater, der endnu ikke foreligger på dansk.
Som opfølgning herpå afholdt formandskabet den 22. og 23. november 2010 et uformelt minister-
møde om samhørighedspolitik. Under mødet havde medlemslandene samt repræsentanter for Eu-
ropa-Parlamentet, det Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget, kandidatlandene og EØS-
landene mulighed for at tilkendegive deres første reaktioner på meddelelsen.
Den 31. januar og 1. februar 2011 gennemførtes samhørighedsforum med henblik på at inddrage
regionale og lokale myndigheder i arbejdet med den fremtidige samhørighedspolitik. Udover Dansk
Regioner deltog repræsentanter fra de 5 danske regioner og Bornholms regionskommune i samhø-
righedsforum.
3. Hjemmelsgrundlag
I henhold til artikel 174 TEUF stræber EU efter at formindske forskellene mellem udviklingsni-
veauerne i de forskellige områder.
Artikel 175 TEUF forpligter Kommissionen til mindst hvert tredje år at aflægge rapport om vir-
keliggørelsen af den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed.
4. Nærhedsprincippet
Da drøftelsen på det uformelle ministermøde og meddelelsen vedrører EU’s strukturfonde, kan
de kun behandles på EU-niveau. De er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Den 5. samhørighedsrapport om den fremtidige samhørighedspolitik sigter primært på at øge
samhørighedspolitikkens merværdi. Planlægningen skal styrkes ved, at Kommissionen udarbejder
en fælles strategisk ramme om, hvorledes Europa 2020-strategien kan implementeres, samt ved
at der indgås partnerskabskontrakter mellem Kommissionen og medlemslandene om rammerne
for samhørighedspolitikken i det enkelte land. Samhørighedspolitikken skal opnå forbedret gen-
nemslagskraft ved tematisk koncentration på nogle få prioriteter i de forskellige regioner. Pro-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0007.png
grammerne under samhørighedspolitikken skal komplementeres ved institutionelle tiltag så som
styrkelse af forvaltningen og implementering af relevant EU-lovgivning og overholdelse af Stabi-
litets- og Vækstpagten. Endvidere nævnes etablering af en resultatreserve samt støtte til nytænk-
ning og netværksdannelse som yderligere tiltag for at skabe positive incitamenter. Evalueringen
af samhørighedspolitikken foreslås forbedret ved at definere klare målsætninger og indikatorer
for de enkelte programmer samt øget fokus på de opnåede resultater. Som følge af de forventede
budgetbegrænsninger foreslås en mere udbredt anvendelse af finansielle instrumenter, blandt
andet i form af offentlig-private partnerskaber (kombination af tilskud og lån). Der lægges op til
at overveje at udvide anvendelsen af låneinstrumenter for visse støtteformer og indsatsområder.
Grundtanken er, at lånte midler kan genanvendes, når de tilbagebetales, hvormed der fås mere
valuta for samhørighedspengene.
Den territoriale samhørighed forudses styrket ved mere målrettet støtte til byområder samt hen-
syntagen til særlige geografiske og demografiske forhold. Endvidere bør yderligere arbejde på nye
makro-regionale strategier for større områder (for eksempel Østersøen eller Donau-landene) tage
udgangspunkt i en grundig evaluering af eksisterende strategier og hvor mange ressourcer, der er
til rådighed. Den lokale inddragelse i samhørighedspolitikken ønskes styrket.
Forvaltningen af samhørighedspolitikken foreslås tilpasset, så den stemmer overens med den
kommende finansforordning. Det håbes, at standardisering af omkostningssatser kan lette admi-
nistrationen. Reglen om automatisk betalingsfrigørelse (”n+2”), der tilsiger, at ikke anvendte
midler efter 2 år går tilbage til EU-budgettet og dermed i sidste ende til medlemslandene, forud-
ses anvendt mere konsekvent med undtagelse af det første år, som erfaringsmæssigt i et vist om-
fang hengår med at få de administrative strukturer på plads. Den finansielle kontrol foreslås lige-
ledes styrket.
Rapporten rejser spørgsmålet, om arkitekturen for samhørighedspolitikken bør tilpasses ved at
erstatte ind- og udfasningsbistand med en ny støtte til mellem-indkomstregioner (forventeligt
regioner med 75 til 90 pct. af BNP-gennemsnit) for at udjævne overgangen mellem det højere
støtteniveau for mindre udviklede regioner og det lavere støtteniveau for mere udviklede regio-
ner samt sikre lige behandling af regioner på samme udviklingsniveau. Endvidere rejses spørgs-
målet, om hvorledes den Europæiske Socialfond bedre kan fokusere på Europa2020-
målsætningen, opnå større synlighed og gives en mere stabil finansiering med henblik på at bi-
drage til et omfattende europæisk beskæftigelsesinitiativ.
Til meddelelsen hører endvidere en omfattende teknisk rapport med en vurdering af samhørig-
hedspolitikkens resultater i perioden op til 2006. Det fremgår heraf, at de samhørighedspolitiske
investeringer i perioden fra 2000 til 2006 har bidraget til:
at skabe skønsmæssigt 1,4 mio. nye arbejdspladser, støtte små virksomheder og sætte skub i
forskningen
at oprette værdifulde uddannelsesmuligheder for millioner af kvinder, unge, arbejdsløse og de
mest sårbare i samfundet
at hjælpe omkring 2 mio. uddannelsesmodtagere med at finde et arbejde
at modernisere transportforbindelserne ved at støtte anlæg eller forbedring af flere tusind
kilometer vej og jernbane samt moderniseringen af havne og lufthavne
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0008.png
at forbedre miljøforholdene for millioner af europæere ved at bringe drikkevandets kvalitet
og rensningen af spildevand op til gældende EU-normer.
Til trods for de opnåede fremskridt bekræfter rapporten, at der fortsat eksisterer betydelige øko-
nomiske forskelle mellem regionerne. Rapporten afslører iøjefaldende regionale forskelle inden
for en række områder lige fra produktivitet til børnedødelighed og sårbarhed over for klimaæn-
dringer.
Formandskabet og Kommissionen afholdt den 31. januar - 1. februar 2011 samhørighedsforum.
Med udgangspunkt i den 5. samhørighedsrapport fokuserede drøftelserne på mødet på, hvorle-
des samhørighedspolitikken kunne bidrage til at fremme Europa2020-målsætningen om intelli-
gent, bæredygtig og inklusiv vækst. Endvidere drøftedes mulighederne for at styrke det territoria-
le samarbejde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Afrapportering fra det uformelle ministermøde samt fremlæggelse af meddelelsen har ikke i sig
selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Afrapportering fra samhørighedsforum indebærer ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Idet det uformelle ministermøde og meddelelsen vil danne grundlag for det videre arbejde med
strukturfondsforordningerne efter 2013 vil de dog have afledte statsfinansielle konsekvenser for
det danske bidrag til finansiering af samhørighedspolitikken samt omfanget af strukturfondsmid-
ler, som Danmark modtager. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at formandskabet giver regionale og lokale myndigheder
mulighed for at indgå i arbejdet med den fremtidige samhørighedspolitik. I de fleste medlems-
lande spiller de regionale og lokale myndigheder en vigtig og positiv rolle i implementeringen af
samhørighedspolitikken.
Meddelelsen om den 5. samhørighedsrapport danner et godt udgangspunkt for det videre arbejde
med de kommende strukturfondsforordninger. Målsætningen om at gøre samhørighedspolitik-
ken mere effektiv og resultatorienteret må som udgangspunkt anses for at være meget positiv.
Den 5. samhørighedsrapport svarer i indhold godt til det danske positionspapir vedrørende
rammerne for samhørighedspolitikken fsva. implementering af Europa2020-strategien, koncen-
tration om nogle få målsætninger, konditionalitet, resultatreserver og evaluering af samhørig-
hedspolitikken. Om alle øvrige forslag i rapporten er egnede til at opnå en effektivisering, står
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0009.png
dog stadig hen i det uvisse. Navnlig kan konsekvenserne af forslaget om at indgå partnerskabs-
kontrakter mellem Kommissionen og medlemslandene endnu ikke vurderes tilstrækkeligt.
Fra dansk side vil man endvidere være særdeles skeptisk over for at give strukturfondsstøtte ale-
ne på baggrund af uforanderlige geografiske eller demografiske forhold. Fra dansk side finder
man, at alle regioner er præget af særlige geografiske karakteristika, og at det bærende tildelings-
kriterium derfor fortsat bør være velstandsniveau. Ligeledes er man i udgangspunktet særdeles
tilbageholdende over for forslaget om at give støtte til mellemindkomst regioner som erstatning
for ind- og udfasningsbistanden. Såfremt der gives bistand til sådanne regioner, bør det sikres,
at strukturfondsmidlerne bidrager til omstilling til ny vækstbetingelser. I udgangspunktet er
Danmark skeptisk over for, at alle regioner i udgangspunktet skal kunne modtage strukturfonds-
støtte. I høringssvaret på budget review i 2008 argumenterede Danmark derfor for en yderligere
fokusering af samhørighedspolitikken på de mindst velstående områder. Endelig havde man fra
dansk side gerne set, at klimaforandringer som et tværgående hensyn blev omtalt i samhørigheds-
rapporten, samt at rapporten havde et større fokus på energi.
Endelig lægger regeringen vægt på, at Kommissionens meddelelse ikke må præjudicere de kom-
mende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle rammer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne under det uformelle ministermøde om samhørighedspolitik viste bred støtte til hen-
sigten om at gøre samhørighedspolitikken mere effektiv, herunder til at implementere Euro-
pa2020-strategien. Flere lande var positive over for øget fokus på byudvikling, mens reaktionerne
på overvejelserne om at give bistand til mellemindkomstregioner var mere blandede. Langt de
fleste lande understregede behovet for fortsat at give strukturfondsstøtte til alle lande og områder
i EU.
Mange lande udtrykte tilbageholdenhed over for overvejelserne om at knytte yderligere krav til
modtagelse af midler under samhørighedspolitikken; især på makro-økonomisk niveau. Dels var
landene bekymret for, at samhørighedspolitikken blev påvirket af eksterne faktorer, der ikke
kunne kontrolleres; dels frygtede man øgede forvaltningsmæssige byrder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. december
2010.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0010.png
4. EU’s målrettede foranstaltninger i forhold til Zimbabwe
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at foretage en begrænset lempelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe som led i EU’s aktive
støtte til en regional proces for at sikre frie, fredelige og retfærdige valg og dermed fremme af demokrati og menne-
skerettigheder i landet. Lempelserne skal ses i lyset af opfordringerne fra præsident Zumas som led i hans mæg-
lingsbestræbelser. Konkret lægges op til en forlængelse af de målrettede foranstaltninger i 12 måneder, idet i alt 35
individer samtidig slettes fra sanktionslisterne. Den eksisterende våbenembargo samt begrænsningerne på fælles-
skabsbistanden forlænges uændret. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Siden etableringen af en overgangsregering i Zimbabwe i februar 2009 mellem tidligere politiske
modstandere – på den ene side præsident Robert Mugabes parti Zanu-PF og på den anden side
to tidligere oppositionspartier, anført af premierminister Morgan Tsvangirai – er der opnået be-
tydelige fremskridt især på det makroøkonomiske område, som giver anledning til optimisme for
landets fremtid. Der er dog langt igen, før Zimbabwe kan kaldes frit og demokratisk. En afgø-
rende strømpil er, hvorvidt de næste parlaments- og præsidentvalg bliver frie, fredelige og retfær-
dige, herunder om der inden da vedtages en ny demokratisk forfatning.
Sydafrika arbejder aktivt på vegne af den regionale samarbejdsorganisation SADC for at sikre en
internationalt godkendt valgproces i Zimbabwe og er i tæt forhandling med de politiske parter
om en samlet plan for valgforberedelse og -gennemførelse, bl.a. robust international valgobserva-
tion, som dog ikke er offentliggjort endnu. Præsident Zuma har opfordret EU til at løf-
te/suspendere sanktionsregimet over for Zimbabwe som en konkret anerkendelse af, at regionen
således har påtaget sig et politisk ansvar for at løse konflikten. Zuma har samtidig understreget,
at en ophævelse af foranstaltningerne vil lette hans mæglingsindsats, fordi det vil fratage Mugabe
et (urigtigt, men ofte fremført) hovedargument om, at alle landets problemer kan føres tilbage til
de målrettede foranstaltninger. Fremtrædende reformkræfter i den zimbabwiske regering som
premierminister Tsvangirai og finansminister Biti har også opfordret til en ændret og mere stra-
tegisk orienteret EU-politik på området.
EU’s målrettede foranstaltninger over for Zimbabwe blev indført i 2002 som en reaktion på den
negative udvikling på menneskerettighedsområdet samt den zimbabwiske regerings afvisning af
internationale valgobservatører. Sanktionsregimet omfatter dels ledsagende foranstaltninger vedr.
fællesskabsbistanden under EU’s partnerskabsaftale med AVS-landene (knyttet til artikel 96) og
dels restriktive foranstaltninger mod en række navngivne zimbabwiske enkeltpersoner og virk-
somheder med tilknytning til præsident Mugabe. Konkret drejer det sig om indrejseforbud og
indefrysning af aktiver samt et generelt forbud mod våbeneksport.
Kernen i de restriktive foranstaltninger er uændret siden 2004; efterfølgende justeringer og æn-
dringer har drejet sig om antallet af berørte personer og virksomheder på sanktionslisterne. De
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
restriktive foranstaltninger fornyes hver 12. måned, senest i februar 2010. Ved denne lejlighed
gennemførtes som anmodet af reformkræfterne og i anerkendelse af de stedfundne reformfrem-
skridt siden overgangsregeringens indsættelse en begrænset lettelse, idet et mindre antal personer
og virksomheder blev slettet fra sanktionslisterne. For så vidt angår de ledsagende foranstaltnin-
ger vedr. fællesskabsbistanden blev der ved rådsbeslutningen i februar 2010 åbnet for EU-
finansiering af projekter, der understøtter implementering af den zimbabwiske regerings magtde-
lingsaftale. EU’s midler til Zimbabwe kanaliseres uden om regeringsstrukturerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget en videreførelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe med en min-
dre lettelse, hvorved i alt 35 individer, der p.t. er omfattet af restriktive foranstaltninger (indrejse-
forbud og indefrysning af aktiver), slettes fra sanktionslisterne. Blandt de 35 er tre personer, der
er afgået ved døden inden for det seneste år. Der ventes vedtaget rådskonklusioner om sagen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelse af forslaget vil medføre behov for opdatering af det eksisterende regelsæt som fastlagt
i rådsbeslutning 2002/148/EC, fælles holdning 2002/145/CFSP og rådsforordning (EC) nr.
310/2002 med efterfølgende årlige opdateringer.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker aktivt at understøtte reformprocessen i Zimbabwe med politisk dialog, be-
søgsudveksling og overgangsbistand. Som led heri støttes en mere strategisk anvendelse af EU’s
sanktionsregime, herunder lempelser i de restriktive og evt. ledsagende foranstaltninger, hvorom
der kan opnås enighed i EU-kredsen, som støtte til den igangværende regionale proces anført af
Sydafrika for at sikre frie, fredelige og retfærdige valg i Zimbabwe.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der ventes generel enighed i EU-kredsen om behovet for en strategisk tilgang, hvor EU’s politik
tilrettelægges, så den bedst muligt understøtter de regionale bestræbelser på at sikre frie valg i
Zimbabwe. Der forventes enighed om forslaget om en meget begrænset lempelse af regimet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering den 12. februar 2010.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0013.png
5. Sahel
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der forventes en første drøftelse af EU´s strategi for støtte til sikkerhed og udvikling i Sahel. Rådet besluttede på
sit møde den 25. oktober 2010 at opfordre EU’s udenrigsrepræsentant og Kommissionen til at udarbejde strategi-
en, på baggrund af den stigende trussel fra terrororganisationen ”Al-Qaeda in Islamic Maghreb” (AQIM).
2. Baggrund
I de senere år er der sket en gradvis forværring af sikkerhedssituationen i Sahel-området primært
som følge af en øget trussel fra terrororganisationen AQIM. AQIM opererer primært i Algeriet,
Mali, Marokko, Mauretanien og Niger og er en udløber af ”Groupe Salafiste pour la Prédication
et le Combat” (GSPC), der opstod i Algeriet med det formål at bekæmpe det derværende styre
og indføre et islamisk regime. I 2006 etablerede gruppen kontakt til Al-Qaeda og tog i januar
2007 navneforandring til AQIM.
I begyndelsen fandt GSPC/AQIM’s operationer hovedsageligt sted på algerisk territorium, men
som følge af pres fra de algeriske sikkerhedsstyrker er AQIM gradvist flyttet til Mali, Mauretanien
og Niger. Der er i de senere år gennemført en række bombeattentater og væbnede angreb i Sahel
med flere dræbte. Organisationen har desuden været ansvarlig for bortførelsen af mere end 40
europæere siden 2003, hvoraf flere er blevet dræbt og resten frigivet, formentlig mod betaling af
løsepenge. I september 2010 bortførte organisationen 7 personer fra det nordlige Niger, herun-
der 5 franske statsborgere, der fortsat holdes fanget i det nordlige Mali. I januar 2011 blev to
franske statsborgere kidnappet i Nigers hovedstad Niamey. De blev senere begge dræbt under en
forfejlet befrielsesaktion sammen med flere nigerske soldater. Udover den sikkerhedsmæssige
trussel har AQIM’s operationer også givet anledning til politiske spændinger mellem landene i
området, og mellem landene og det international samfund, med gensidige beskyldninger om, at
der ikke gøres tilstrækkeligt for at bekæmpe AQIM.
Der er fra EU’s side ønske om at bidrage til en effektiv bekæmpelse af terrorisme i Sahel, da
AQIM’s aktiviteter både udgør en trussel for sikkerhed og stabilitet i regionens lande og en trus-
sel mod vestlige interesser i området. Behovet for en koordineret EU tilgang har været drøftet
igennem flere år. På sit møde den 25. oktober 2010 vedtog Rådet konklusioner, der opfordrede
EU’s udenrigsrepræsentant og Kommissionen til at udarbejde et udkast til en strategi for EU’s
støtte til sikkerhed og udvikling i Sahel. På sit møde den 31. januar 2011 understregede Rådet
igen behovet herfor i lyset af drabet på de to franske statsborgere og opfordrede til, at strategien
blev færdiggjort snarest muligt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en første drøftelse af EU’s strategi for støtte til sikkerhed og udvikling i Sahel.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Da strategien endnu ikke er fremlagt, vides det ikke, om den vil have finansielle konsekvenser i
form af tilførelse af flere midler til Sahel inden for EU's budget.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Fra dansk side støttes arbejdet med at udvikle en EU strategi for sikkerhed og udvikling i Sahel,
og der lægges bl.a. vægt på, at den nye strategi bliver bredt funderet og forholder sig til nogle af
de dybereliggende årsager til den forværrede situation, herunder udbredt fattigdom, den økono-
miske og politiske marginalisering af visse områder og befolkningsgrupper samt mangler ved
demokrati, regeringsførelse og respekten for menneskerettighederne. Danmark bakker op om
strategiens snarlige færdiggørelse, men finder, at den forinden bør være genstand for grundige
interne drøftelser i EU, og med landene i regionen, for at sikre deres ejerskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til et styrket EU-engagement i Sahel.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0015.png
6. Somalia/Afrikas horn
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet i februar forventes en bred politisk drøftelse af situationen i Somalia med fokus på overgangsregerin-
gen og dens udfordringer, herunder EU’s støtte til transitionsperioden. Drøftelsen vil muligvis også berøre den nye
EU strategi for Afrikas Horn samt EU’s pirateribekæmpelsesoperation Atalanta og pirateribekæmpelse gene-
relt. Rådmødet vil muligvis også føre til rådskonklusioner om Somalia.
2. Baggrund
Situationen i det sydlige og centrale Somalia er blevet yderligere forværret det seneste halve år
med diverse terroranslag i Mogadishu, som al Shabab bevægelsen har taget ansvaret for. Samtidig
er situationen langt mere fredelig og stabil i Somaliland og også i nogen grad i Puntland samt et
par andre områder i det sydlige og centrale Somalia.
Overgangsregeringen (TFG), som er udpeget i henhold til Djibouti-aftalen er meget svag og er
blevet yderligere svækket som følge af interne stridigheder og en langvarig regeringskrise. TFG
har ikke formået at skabe en bredere politisk base og er ligeledes ikke i stand til at holde sammen
på landet eller levere de mest grundlæggende basale ydelser til befolkningen. Præsident Sharif
udpegede en ny og mindre TFG i november 2010, hvoraf størstedelen kommer fra diasporaen.
På opfordring af det internationale samfund, har TFG udarbejdet en køreplan for den resterende
overgangsperiode, der dog lader meget tilbage at ønske. Reelt kontrollerer TFG kun et mindre
antal distrikter i Mogadishu beskyttet af AMISOM og er fuldstændig afhængig af det internatio-
nale samfunds politiske, militære og økonomiske støtte. Store dele af det sydlige Somalia og Mo-
gadishu området domineres af al Shabab, som udfylder det tomrum, der er i fraværet af en fun-
gerende regering, og som i en vis udstrækning leverer basale ydelser til borgerne i disse områder.
De kommende måneder er afgørende for gennemførelsen af Djibouti-aftalen, som ifølge planen
skal være afsluttet inden august 2011 med en ny forfatning for Somalia og gennemførelsen af
valg. Det internationale samfund lægger fortsat pres på TFG for at udbrede den politiske proces
og styrke sin legitimitet, men det erkendes, at dette bliver meget vanskeligt. Interessen samler sig
nu omkring, hvordan forfatningsprocessen kan blive et instrument for en dialog, som samler
vigtige aktører i Somalia, og hvordan det undgås, at den hastes igennem inden overgangsperio-
dens udløb. Bl.a. på grund af sikkerhedssituationen spiller FN endnu ikke den ledende rolle i
forhold til at få skabt en politisk ramme, som kan være styrende for det internationale samfunds
bidrag til stabilisering af Somalia. Samtidig arbejder AU, IGAD og de afrikanske lande i regionen,
i kølvandet på al Shababs terrorangreb i Kampala i juli, på en styrkelse af AMISOM for at dæm-
me op for al Shabab og skabe rum til, at TFG kan udføre sit arbejde. FN’s Sikkerhedsråd og AU
har for nyligt vedtaget en udvidelse af AMISOM til 12.000 tropper. EU støtter opbygningen af
TFG sikkerhedsstyrker bl.a. gennem EU Training Mission (EUTM) Somalia, hvis formål er at
træne 2.000 sikkerhedsstyrker. Selve træningen finder sted i Uganda.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at imødegå truslen fra pirateri ud for Somalias kyst, samt med henblik på at eskortere nød-
hjælpsskibe med fødevarehjælp til Somalia, iværksatte EU i december 2008 operation EUNAV-
FOR Atalanta. Forsvarsforbeholdet udelukker dansk deltagelse i såvel EUTM Somalia som i
EUNAVFOR Atalanta.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet i februar forventes en generel drøftelse af situationen i Somalia, herunder udfor-
dringerne for overgangsregeringen og forfatningsprocessen samt en drøftelse af EU’s støtte til
transitionsperioden. Den nye EU strategi for Afrikas Horn drøftes muligvis i denne forbindelse,
ligesom det også er muligt, at der vedtages rådskonklusioner.
Udenrigsrepræsentanten vil muligvis benytte lejligheden til at orientere om status for EU’s pirate-
ribekæmpelsesmission, Atalanta.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Med den politiske og sikkerhedsmæssige udvikling i Somalia er der mere end før behov for en
fælles international strategi, som skaber fodslag mellem alle aktører i forhold til Somalia og sikrer
et politisk formål med yderligere militær intervention. FN med opbakning fra AU og IGAD bør
stille sig i spidsen for udarbejdelsen af en sådan strategi.
Med udgangspunkt i det danske Somalia politikpapir arbejder Danmark for et øget EU-
engagement i Somalia, omfattende en intensiveret dialog med FN og de regionale aktører for at
sikre en samlet international tilgang til situationen i Somalia, samt at EU fortsætter sin støtte til
TFG. En samlet tilgang må omfatte en todelt parallel indsats med fortsat støtte til den politiske
proces samtidig med intensiveret støtte til de mere stabile områder i landet, særligt Somaliland og
Puntland, samt støtte til bekæmpelse af pirateri.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til øget EU engagement i Somalia
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i Somalia har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11.
juni 2010.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0018.png
7. Menneskerettigheder (i lyset af 16. samling i FN’s Menneskerettighedsråd)
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte menneskerettigheder i lyset af den kommende 16. samling i FN’s Menneskerettighedsråd.
2. Baggrund
Den 28. februar – 25. marts 2011 afholdes den 16. ordinære samling i FN’s Menneskerettigheds-
råd. Martssamlingen i Menneskerettighedsrådet forventes at behandle en lang række resolutions-
forslag, både landespecifikke, men også tematiske resolutioner. Af landeresolutioner som ventes
fremsat kan bl.a. nævnes EU’s resolution om Burma/Myanmar, resolutionen om Iran og resolu-
tionerne om situationen i Mellemøsten. Af tematiske emner, som ventes behandlet, kan bl.a.
nævnes religionsfrihed, børns rettigheder, racisme, ytringsfrihed og tortur.
Udover forhandling af resolutioner vil der på samlingen være interaktive debatter med en lang
række FN specialrapportører, herunder specialrapportøren for menneskerettigheder og
terrorbekæmpelse, tortur, menneskerettighedsforkæmpere, religionsfrihed samt
generalsekretærens specielle repræsentant for vold mod børn.
I juni 2010 lancerede udenrigsministeren sammen med den tyske udenrigsminister et
værdipolitisk initiativ, hvor et af budskaberne var, at EU jævnligt bør drøfte menneskerettigheder
på ministerniveau bl.a. for at sikre en mere effektiv og strømlinet tilgang til EU’s arbejde med at
støtte og fremme universelle menneskerettigheder, herunder i FN’s Menneskerettighedsråd.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet vil være en drøftelse af menneskerettigheder i forbindelse med FN’s Menneskerettig-
hedsråd. Det er endnu uvist hvilke emner, der konkret ventes drøftet på rådsmødet, men efter-
som rådsmødet ligger umiddelbart før den 16. ordinære samling i FN’s Menneskerettighedsråd
kan det forventes, at Rådet vil drøfte initiativer og udfordringer i forbindelse med den kommen-
de samling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter en drøftelse af menneskerettigheder forud for Menneskerettighedsrådets sam-
ling på rådsmødet. Initiativet er i god overensstemmelse med det værdipolitiske initiativ, som den
danske og tyske udenrigsminister lancerede i juni 2010, hvor man bl.a. understregede behovet
for, at menneskerettigheder jævnligt drøftes på ministerniveau, herunder bl.a. forud for menne-
skerettighedssamlinger i FN-regi.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om punktet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0020.png
8. Mellemøsten
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 13.-14.
december 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
Fredsforhandlingerne mellem Israel og palæstinenserne er fortsat i stilstand. Efterårets direkte
forhandlinger blev kortvarige, og det lykkedes ikke USA og Israel at opnå enighed om et bosæt-
telseskompromis i december. Kvartettens egen frist for fredsforhandlinger udløber i september i
år. Mulighederne for at skabe fornyet fremdrift i forhandlingerne drøftes af Kvartetten den 5.
februar.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde gennem premierminister Fayyads ambitiøse 2-årige udviklingsplan. Verdensbanken har
vurderet den hidtidige implementering positivt. Der er i EU-kredsen generelt enighed om, at der
må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at yde større bidrag til PA og Fayyad-
planens gennemførelse. Fayyad-planen udløber ultimo august i år.
Den israelske politikændring i juli 2010 med åbning for import til Gaza med undtagelse af pro-
dukter opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelser ind i Gaza. Der er i EU-kredsen
enighed om, at den israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at
fremme den økonomiske udvikling af Gaza. EU søger i øjeblikket at bidrage til sikringen af for-
bedret adgang til og fra Gaza. De hidtidige bestræbelser på at skabe forsoning mellem særligt
Fatah og Hamas har hidtil været uden gennembrud.
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Det Arabi-
ske Fredsinitiativ fra 2002 om en fred mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbin-
delse fortsat et centralt initiativ. Fra dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fo-
kus og har taget initiativ hertil i EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0021.png
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU bedst kan støtte fredsprocessen og komplementere de amerikanske be-
stræbelser. Det er forventningen, at udenrigsrepræsentant Ashton vil afrapportere fra Kvartet-
mødet.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde. EU’s særlige rolle i relation til statsopbygningen kan forventes drøftet på rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at understøtte fredsforhand-
lingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke
ændret sig. Fra dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og insti-
tutionsopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøde
den 13. december 2010.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0022.png
9. Libanon
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 31. janu-
ar 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den politiske situation i Libanon i lyset af Hariri-regeringens sammenbrud den 12. januar
2011 og udpegelsen af Najib Mikati som forhandlingsleder. Endvidere forventes drøftelse af, hvordan EU kan
støtte det Særlige Tribunal for Libanon i at fortsætte sit arbejde.
2. Baggrund
Ministre fra Hizbollah-bevægelsen og deres politiske allierede i 8. marts-koalitionen har den 12.
januar 2011 trukket sig fra Libanons regering under ledelse af Saad Hariri og derved forårsaget, at
den 14 måneder gamle samlingsregering må træde tilbage. Præsident Suleiman har bedt Hariri om
at lede en forfatningsregering, indtil ny regering kan dannes. I en udtalelse fra udenrigsrepræsen-
tant Ashton af 12. januar 2011 udtrykkes opbakning til samlingsregeringen og forhåbning om, at
de politiske aktører vil samarbejde konstruktivt for en forhandlet løsning af den nuværende situa-
tion.
Den interne situation i Libanon har længe været anspændt, præget af politisk lammelse og givet
anledning til bekymring for ny ustabilitet i landet i lyset af forlydender om, at FN’s Særlige Tri-
bunal for Libanon vil rejse tiltale mod medlemmer af Hizbollah for mordet den 14. februar 2005
på tidligere premierminister Rafik Hariri. Tribunalets formål er via en politisk uafhængig og gen-
nemskuelig retsproces at klarlægge omstændighederne bag mordet og rejse tiltale mod de ansvar-
lige. Hizbollah har længe forsøgt at øge presset på nuværende premierminister Saad Hariri ved at
underminere tribunalets autoritet og opfordre til boykot af tribunalets videre efterforskning, samt
betegne samarbejde med tribunalet som en aggression mod Hizbollah. Hariris del af samlingsre-
geringen har dog fastholdt støtten til tribunalets arbejde i overensstemmelse med resolutioner
vedtaget af FN’s sikkerhedsråd. Nu afventes, hvordan den forventede snarlige offentliggørelse af
de første arrestordrer ved Tribunalet vil påvirke situationen.
Præsident Suleiman har den 25. januar udpeget forretningsmanden Najib Mikati til at lede for-
handlingerne om en ny regering. Der har efterfølgende været mindre demonstrationer fra Hariri-
tilhængere, men disse synes at være ebbet ud. Mikati fører nu konsultationer, hvorfor det fortsat
er uklart, hvornår regeringen kan være endeligt på plads. EU har reageret på udpegelsen af Mikati
ved en udtalelse fra EU’s Høje Repræsentant Ashton af 25. januar 2011, samt konklusioner fra
rådsmødet i januar. Heri understreges, at regeringsdannelsen må ske inden for rammerne af for-
fatningen, og at den nye regering skal respektere Libanons internationale forpligtelser. Endvidere
bemærkes, at Libanon-tribunalet skal kunne fortsætte sit arbejde fri fra indblanding og at EU og
medlemslandene er parat til at yde finansiel støtte dertil. Endelig noteres, at EU fortsat vil støtte
et suverænt, uafhængigt, demokratisk og stabilt Libanon. Det er sandsynligt, at en ny regering,
hvor Hizbollah får øget indflydelse, vil søge at lægge politisk afstand til FN’s uafhængige tribunal
for Libanon.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0023.png
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte at drøfte den politiske situation i Libanon i lyset af Hariri-regeringens
sammenbrud den 12. januar 2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en demokratisk udvikling i Libanon og støtter FN’s Særlige Tribunal for Li-
banon, der via en politisk uafhængig og gennemskuelig retsproces skal klarlægge omstændigheder
bag mordet den 14. februar 2005 på tidligere premierminister Rafik Hariri og rejse tiltale mod de
ansvarlige.
Regeringen appellerer til, at alle politiske aktører i Libanon vil afstå fra handlinger, som kan eska-
lere konflikten, at man opretholder dialogen og arbejder for at fastholde stabiliteten til gavn for
den libanesiske befolkning. Den nye regering, hvor Hizbollah får større indflydelse, må bedøm-
mes på sine konkrete handlinger, herunder dens håndtering af set Særlige Tribunal for Libanon.
Det er vigtigt, at det uafhængige tribunal kan fortsætte sit arbejde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel enighed om vigtigheden af politisk stabilitet til gavn for den libane-
siske befolkning, og at man fra EU’s side støtter et uafhængigt og demokratisk Libanon. Der
forventes at være enighed blandt medlemslandene om, at det Særlige Tribunal for Libanon bør
fortsætte sit arbejde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0024.png
10. Bosnien-Hercegovina
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina. Fokus forventes at være på situationen efter parla-
mentsvalget i oktober 2010 og på spørgsmålet om en styrkelse af EU’s rolle og politik i Bosnien-Hercegovina
bl.a. som et led i opbygningen af EU’s fælles udenrigstjeneste.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina den 3. oktober 2010, hvor der skulle
vælges medlemmer til det tredelte præsidentskab, til det statslige parlament og til parlamenterne i
de to dele (entiteter) af Bosnien-Hercegovina: Republika Srpska og Føderationen (af kroater og
bosniakker). Valget forløb i god ro og orden, og valget levede generelt op til internationale stan-
darder. Der var med ca. 56 pct. tale om den højeste valgdeltagelse siden 2002. De veletablerede
partier klarede sig godt. I Republika Srpska fastholdt tidligere premierminister Dodiks parti sin
stærke position. I Føderationen tabte den nationalistiske, bosniakkiske politiker Silajdzic sin plads
i præsidentskabet til Bakir Izetbegovic, og mere moderate og kompromissøgende partier havde et
godt valg i Føderationen. Indtil videre går forhandlingerne om dannelsen af en ny regering dog
trægt, og der er ikke udsigt til, at en regering på statsligt niveau er lige på trapperne.
I forlængelse af Kommissionens fremskridtsrapport i november 2010 om Bosnien-Hercegovinas
EU-tilnærmelse, opfordrede EU’s udenrigsministre i december de nyvalgte bosniske politikere til
i forbindelse med regeringsdannelsen at udvikle et fælles syn på landets fremtid med EU-
tilnærmelsen som omdrejningspunkt. Bosnien-Hercegovina er sammen med Kosovo det eneste
land på det vestlige Balkan, som endnu ikke har ansøgt om medlemskab af EU.
Det har gennem længere tid stået klart, at der skal ske en styrkelse af EU’s engagement i Bosni-
en-Hercegovina, dels som et led i opbygningen af den Fælles Udenrigstjeneste i EU, dels som en
konsekvens af en forventet neddrosling af det bredere internationale samfunds rolle i Bosnien-
Hercegovina. En ny EU-ambassadør i Sarajevo skal udpeges, som på sigt ligeledes forventes at
skulle overtage de funktioner, som udøves af EU’s særlige repræsentant (EUSR). Dette spørgs-
mål er dog forbundet med spørgsmålet om det samlede internationale samfunds tilstedeværelse i
Bosnien-Hercegovina, idet den eksisterende EUSR, Valentin Inzko, også er det internationale
samfunds Høje Repræsentant (HR) i Bosnien-Hercegovina. Fredsimplementeringsrådet (PIC),
som rådgiver den Høje Repræsentant, tilkendegav på sit seneste møde den 30. november 2010, at
de opstillede betingelser for en lukning af den Høje Repræsentants Kontor (OHR) ikke var op-
fyldt. Fredsimplementeringsrådet mødes igen den 29.-30. marts 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina efter parlamentsvalget, herunder rege-
ringsdannelsen og spørgsmålet om en styrkelse af EU’s rolle og politik i landet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark ser gerne en snarlig regeringsdannelse og støtter bestræbelserne på at skabe en ny dy-
namik i Bosnien-Hercegovina. I den forbindelse støtter Danmark et styrket EU-engagement i
Bosnien-Hercegovina og bestræbelserne på sikre fremdrift i landets tilnærmelse til EU.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det vestlige Balkan, herunder Bosnien-Hercegovina, har senest været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering den 10. december 2010.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
951907_0026.png
11. EU og FN
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af status for det videre arbejde med at styrke EU’s rolle i FN´s Generalforsamling.
2. Baggrund
Det er med Lissabon-traktaten hensigten, at en større del af EU’s repræsentation på det uden-
rigspolitiske område skal varetages af den Fælles Udenrigstjeneste og EU-delegationerne. Hidtil
har de skiftende formandskaber varetaget koordinationsforpligtelserne og fremsat forslag på
EU’s vegne i FN-regi, men med Lissabon-traktaten er det hensigten, at det fremover i højere
grad skal være EU-delegationen i New York, der gør dette.
I dag har EU dog kun observatørstatus i FN, hvilket sætter begrænsninger for EU delegationens
handlemuligheder i varetagelsen af formandskabsopgaverne. EU har derfor udarbejdet et udkast
til resolution, der skal øge EU’s handlemuligheder i FN. Det drejer sig mere specifikt om retten
til at tale i Generalforsamlingen på et passende tidspunkt, retten til at svare, retten til at cirkulere
dokumenter, retten til at stille forslag og ændringsforslag og retten til at stille procedureforslag.
Resolutionen vil hverken give EU medlemsstatus eller stemmeret og berører ikke medlemssta-
ternes muligheder for at agere i FN.
Udkastet blev forelagt Generalforsamlingen den 14. september 2010. P.g.a. usikkerhed blandt en
række lande om konsekvenserne af resolutionen valgte et flertal i Generalforsamlingen - imod
EU’s ønske – at udskyde afstemningen om resolutionsudkastet.
På baggrund af en tæt dialog med de lande, der havde udtrykt bekymring over for det resoluti-
onsudkast, der blev stemt om den 14. september, er der sidenhen blevet udarbejdet et nyt resolu-
tionsudkast, der er ændret i forhold til det oprindelige på en række punkter. Det nye resolutions-
udkast blev rundsendt til FN’s medlemslande den 9.-10. december 2010. Den nye resolution vil
blive sendt til afstemning, når EU vurderer det sandsynligt, at den kan blive vedtaget.
Som et led i indsatsen for at skabe opbakning til resolutionen, har Danmark deltaget i den koor-
dinerede indsats over for tredjelande. Danmark på EU’s vegne foretaget demarcher over for
Iraks og Nepals regeringer, ligesom emnet fra dansk side har været bragt op i bilaterale samtaler.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af det videre arbejde med at styrke EU’s rolle i FN’s Generalforsam-
ling, herunder særligt status for forhandlingerne i New York om et revideret EU resolutionsud-
kast.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes, at EU’s handlemuligheder i FN’s Generalforsamling styrkes for at sikre et
handlekraftigt og effektivt EU i FN-sammenhæng. Fra dansk side har man arbejdet aktivt for en
koordineret og proaktiv indsats i det videre forløb med at få vedtaget resolutionsudkastet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat generel enighed om vigtigheden af at styrke EU’s status i FN’s Generalfor-
samling, herunder at sikre et koordineret fremadrettet arbejde med henblik på at søge resolutio-
nen vedtaget, når det vurderes muligt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. oktober
2010.
27