Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3078+3079 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
967866_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 10. marts 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 21. marts 2011
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts 2011 ...........................................2
2. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien .....................................4
3. Udviklingen i EU’s sydlige nabolande .........................................................................................6
4. Sahel ............................................................................................................................................ 10
5. Afrikas horn ................................................................................................................................ 12
6. Bosnien-Hercegovina ................................................................................................................. 14
7. (Evt.) Iran ................................................................................................................................... 16
8. (Evt.) Mellemøsten ..................................................................................................................... 18
9. (Evt.) Serbien/Kosovo ................................................................................................................ 20
10. (Evt.) Hviderusland .................................................................................................................. 22
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts 2011
6231/11
Nyt notat.
1. Resumé
Det Europæiske Råd (DER) ventes at træffe beslutning om udformningen af den permanente krisemekanisme og
formelt at vedtage traktatændringen om krisemekanismen. Derudover ventes DER at drøfte øvrige økonomiske
spørgsmål, herunder at komme med generelle anbefalinger til medlemslandene om makroøkonomiske og strukturel-
le udfordringer på baggrund af Kommissionens vækstundersøgelse i henhold til det Europæiske Semester samt
endossere enighed om Kommissionens pakke med seks lovgivningsforslag om styrket økonomisk-politisk samarbej-
de. DER ventes endvidere at drøfte den seneste udvikling af situationen i Nordafrika.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevante.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
5. Formål og indhold
Hovedemnerne for Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 er økonomiske spørgsmål og
situationen i EU’s sydlige nabolande.
Det Europæiske Råd ventes at træffe beslutning om udformningen af den permanente kriseme-
kanisme, der skal afløse den nuværende midlertidige mekanisme, der udløber medio 2013. Det
Europæiske Råd ventes også at træffe den formelle beslutning om en begrænset traktatændring,
der kan etablere en sådan permanent krisemekanisme
Det Europæiske Råd ventes endvidere at endossere enighed om en styrkelse af Stabilitets- og
Vækstpagten og en ny overvågningsprocedure for makroøkonomiske ubalancer, baseret på
Kommissionens pakke af seks lovgivningsforslag fra september 2010 og Van Rompuy taskfor-
cerapporten fra oktober 2010. Forslagene fokuserer på den offentlige gæld og den finanspolitiske
holdbarhed, bredere overvågning af makroøkonomiske ubalancer samt styrkede sanktionsmulig-
heder. Endvidere kan ventes en drøftelse af konkurrenceevnepagten i opfølgning af eurogruppe-
topmødet den 11. marts 2011.
Endvidere ventes Det Europæiske Råd på grundlag af Kommissionens årlige vækstundersøgelse
at udstikke overordnede økonomiske retningslinjer for EU og generelle anbefalinger til medlems-
landene i henhold til Det Europæiske Semester, som gennemføres første gang i 2011.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endeligt ventes Det Europæiske Råd at følge op på den seneste udvikling i situationen i Nordaf-
rika, særligt i forhold til Tunesien, Egypten og Libyen. Det ventes en drøftelse af EU’s forskellige
tiltag over for det sydlige naboskab på både kort og mellemlangt sigt med fokus på, hvordan EU
kan understøtte reformprocessen og demokratibevægelserne. Spørgsmålet om håndtering af
flygtninge og migrationsstrømme til EU ventes også drøftet.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Udkast til DER-konklusioner ventes udsendt forud for Rådsmødet (almindelige anliggender) den
21. februar 2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Udkast til konklusioner fra Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 foreligger endnu ikke.
Udkastet til konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller
konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det
er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, kon-
klusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nu-
værende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i udkastet til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 24.-25.
marts 2011 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering om det første udkast
til konklusioner til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til DER-konklusioner, kendes andre landes holdninger
ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. februar 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0004.png
2. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2011) 0080
KOM (2011) 0081
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og
Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens interimsrapporter for hvert af de to lande. Rådskonklusionerne
ventes at opfordre til hurtige resultater på de udeståender, som Kommissionen har påpeget. Der forventes som ud-
gangspunkt ingen substansdrøftelse.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to lande
etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler udeståender på
det retslige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet. Konkret har
Kommissionen vedtaget seks benchmarks for Bulgarien og fire benchmarks for Rumænien.
Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter årligt om de to landes overhol-
delse af de formulerede benchmarks. Mekanismen vil være i kraft, indtil alle benchmarks er op-
fyldt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 18. februar 2011 sine seneste interimsrapporter under meka-
nismen for de to lande. Disse rapporter giver en teknisk opdatering på væsentlige fremskridt
in-
den for de sidste seks måneder
i de to lande. Kommissionen ventes til sommer 2011 at offentliggøre
en rapport med vurderinger i forhold til de opstillede benchmarks.
Interimrapporten for Rumænien konstaterer indledningsvist, at Rumænien har reageret konstruk-
tivt på anbefalingerne fra Kommissionens seneste rapport fra juli 2010. For at fastholde det for-
nyede momentum opfordrer Kommissionen Rumænien til at fokusere på grundig forberedelse af
implementering af nye reformlove samt på at igangsætte en omfattende uafhængig gennemgang
af retsvæsenet mhp. at øge tempoet, kvalitet og ensartetheden i retsprocessen. Rumænien opfor-
dres yderligere til at reformere disciplinærsystemet for dommere og til at nedbringe behandlings-
tiden for højniveau korruptionssager. Endelig opfordres til styrkelse af generel anti-
korruptionspolitik.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Interimrapporten for Bulgarien konkluderer, at Bulgarien siden seneste rapport har fortsat sit
engagement med at fortsætte implementeringen af retsreformsstrategien gennem udarbejdelse af
en detaljeret handlingsplan. Mhp. opretholdelse af momentum opfordrer Kommissionen Bulga-
rien til at have fortsat fokus på en national retsreformsstrategi samt at gennemføre en grundig
reform af retsvæsenet og politiet. Derudover opfordrer Kommissionen Bulgarien til at fokusere
på vedtagelse af en effektiv lov om fortabelse af aktiver, etablering af en myndighed til identifika-
tion og sanktionering af interessekonflikter samt på track record i forhold til korruptionssager og
organiseret kriminalitet.
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner uden substansdrøftelse. Formandskabet ventes at
lægge op til, at rådet byder rapporterne velkomne, og at rådskonklusionerne derudover bakker op
om Kommissionens anbefalinger og linje.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker op om Kommissionens rapporter og monitorering samt støtter, at de to lande
opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle benchmarks. Monitoreringen bør først ophæves, når
alle benchmarks er opfyldt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapporter velkomne og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Bulgarien og Rumænien til at opfylde alle udeståender.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens statusrapporter for Rumæniens og Bulgariens fremskridt i forhold til bench-
marks nævnt i samarbejds- og verifikationsmekanismen, blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 9. september 2010.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0006.png
3.
Udviklingen i EU’s sydlige nabolande
KOM (2011) 0200
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes som opfølgning på det uformelle møde i Rådet (udenrigsanliggender) den 10. marts 2011, det ekstra-
ordinære møde i Det Europæiske Råd den 11. marts 2011 og det uformelle udenrigsministermøde den 11.-12.
marts 2011 samt som forberedelse af det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 at drøfte udviklingen i EU’s
sydlige nabolande samt hvordan EU på hurtig og effektiv vis kan understøtte en demokratisk udvikling i regio-
nen.
Der ventes samtidig en videre behandling af de forslag, som udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen ventes
at have præsenteret på det ekstraordinære DER, til EU's udvikling af en pakke af instrumenter mhp. at yde
støtte til transitions- og transformationsprocessen, herunder revidering af naboskabspolitikken, med fokus på de-
mokratifremme, økonomisk udvikling og people-to-people kontakter.
2. Baggrund
Vurderinger af den aktuelle situation i Libyen er behæftet med stor usikkerhed, og situationen
udvikler sig time for time. Oprørerne synes at have konsolideret sig i den østlige del af landet,
med hovedsæde i Benghazi, mens Ghaddafis styrker fortsat kontrollerer det meste af hovedsta-
den Tripoli samt Ghaddafis fødeby Sirte og enkelte andre byer. Dele af hæren er gået på oprø-
rernes side, ligesom flere ministre og højtstående repræsentanter for regimet herunder diplomater
har skiftet side. Regimet har slået meget hårdt ned på de folkelige oprør med direkte beskydning
og med indsættelse af luftvåben. Afrikanske lejesoldater menes at kæmpe på regimets side. Der er
stor usikkerhed om antallet af dræbte.
Den humanitære situation er særlig vanskelig i grænseområderne til Egypten og Tunesien. Antal-
let af mennesker som rejser ud af Libyen til nabolandene vurderes den 4. marts at have overste-
get 200.000 siden den 21. februar 2011.
De libyske myndigheders overgreb er blevet mødt med en hurtig og skarp international reaktion.
FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 26. februar 2011 enstemmigt resolution 1970, der indfører mål-
rettede sanktioner mod Libyen.
Bl.a. på EU-udenrigsministermødet den 21. februar blev der vedtaget rådskonklusioner, der for-
dømte undertrykkelsen af demonstranter i Libyen og beklagede volden og de mange dræbte civi-
le. Den 28. februar vedtog EU, ud over FN-sanktionerne, sanktioner som omfatter embargo
mod udstyr, der kan bruges til undertrykkelse. Samtidig øgede man fra EU’s side antallet af per-
soner, der omfattes af indrejseforbud og indefrysning. Såfremt der udsendes en erklæring fra det
ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 11. marts, vil Libyen sandsynligvis indgå.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Situationen i Tunesien er fortsat anspændt. Premierministeren for overgangsregeringen, Rachid
Ghannouchi, blev den 26. februar tvunget til at træde tilbage. Yderligere fem ministre valgte også
at træde tilbage. Overgangsregeringen kritiseres for at repræsentere kontinuiteten.
Den midlertidige præsident Fouad Mebazaa annoncerede den 3. marts, at valg til en forfatnings-
givende forsamling vil finde sted den 24. juli.
I Egypten trådte premierminister Ahmed Shafiq torsdag den 3. marts tilbage, hvorefter den tidli-
gere transportminister, Essam Sharaf, af Det Militære Råd fik i opdrag at danne en ny regering.
Der er indledt en proces, der skal lede hen imod afholdelse af tre valg inden for seks måneder:
Folkeafstemning om forfatningsændringer, parlamentsvalg og præsidentvalg.
Urolighederne i den nordafrikanske region kan potentielt medføre en stor indstrømning af mi-
granter fra landene i regionen, herunder navnlig Libyen, til Europa. Det anslås, at der er ankom-
met 5.000-6.000 migranter til den italienske ø Lampedusa fra Tunesien. På nuværende tidspunkt
er der ikke rapporteret om migranter fra Libyen. Ifølge EU’s grænseagentur, Frontex, er omkring
200.000 personer flygtet fra Libyen til nabolandene Egypten, Tunesien og Chad.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. februar var der en drøftelse om situatio-
nen i Nordafrika, herunder særligt situationen i Tunesien og Libyen og tilstrømningen af perso-
ner, navnlig til Italien. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke udelukkende er libyske stats-
borgere, der er flygtet fra Libyen.
På udenrigsrådsmødet den 21. februar 2011 og forventeligt på det uformelle udenrigsrådsmøde
den 10. marts var der en generel politisk drøftelse af begivenhederne i Egypten, Tunesien og re-
gionen som helhed, herunder af de politiske, sociale, økonomiske og diplomatiske konsekvenser
for landene i regionen. Rådskonklusionerne fra den 21. februar fordømmer bl.a. undertrykkelsen
af demonstranter i Libyen samt bekræfter EU’s fortsatte støtte til overgangsprocessen i Tunesien
og Egypten. I forberedelsen af udenrigsrådsmødet den 21. februar udsendte Ashton to papirer
om hhv. Egypten og Tunesien med en række konkrete tiltag til at støtte de to landes overgangs-
proces hen imod demokrati, herunder støtte til civilsamfundet, medier, økonomisk og social ud-
vikling samt annoncering af 17 mio. euro ekstra i støtte til Tunesien frem mod de kommende
valg. Ashton har aflagt besøg i Cairo og Tunis, og har sendt et brev den 24. februar, hvori tre
centrale udfordringer skitseres: demokratifremme, økonomisk udvikling og people-to-people
kontakter.
Det Europæiske Råd drøftede den 4. februar 2011 situationen i Nordafrika og vedtog en erklæ-
ring, der blandt andet opfordrer Ashton og Kommissionen til at fremkomme med forslag til,
hvordan EU kan understøtte transformationen i regionen og hurtigt tilpasse sine instrumenter i
lyset heraf, hvilket skete på Det Europæiske Råd den 11. marts.
Udenrigsministeren har sendt et brev til Ashton den 2. marts, der indeholder en række forslag til
initiativer, som EU og medlemsstaterne øjeblikkeligt kan sætte i værk overfor partnere i det syd-
lige middelhav - i første omgang Tunesien og Egypten. At etablere en
”transformationsplat-
form”, der har til formål at sikre en tæt koordination og bedre inddragelse af medlemsstaternes
erfaringer samt en åbenhed overfor relevante tredjelande. At styrke transformationsplatformen
ved en ”quick disbursement” kapacitet baseret på anvendelse af eksisterende finansieringsin-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
strumenter. At sikre en solid og hurtig støtte til landenes demokrati fremme og civilsamfund,
herunder menneskerettighedsgrupper, NGO’er, sociale bevægelser, frie medier og spirende poli-
tiske partier. At fremme økonomisk udvikling, vækst og jobskabelse gennem bl.a. øget markeds-
adgang og handelsliberaliseringer. At styrke People-to-People kontakter særligt med landenes
”forandringsagenter” – de unge, civilsamfundsaktørerne og journalisterne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på det uformelle møde i Rådet (udenrigsanliggender) den 10. marts
2011, det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 11. marts 2011 og det uformelle uden-
rigsministermøde den 11.-12. marts 2011 samt som forberedelse af det Europæiske Råd den 24.-
25. marts 2011 at drøfte udviklingen i EU’s sydlige nabolande samt hvordan EU på hurtig og
effektiv vis kan understøtte en demokratisk udvikling i regionen. Der ventes samtidig en videre
behandling af de forslag, som udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen ventes at have
præsenteret på det ekstraordinære DER, til EU's udvikling af en pakke af instrumenter mhp. at
yde støtte til transitions- og transformationsprocessen, herunder revidering af naboskabspolitik-
ken, med fokus på demokrati fremme, økonomisk udvikling og people-to-people kontakter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Tiltagene ventes som udgangspunktet finansieret inden for rammerne af de
eksisterende instrumenter under EU-budgettets kategori 4.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU tager initiativ til at øge presset på Libyen og oberst Ghaddafi, herunder
ved evt. udvidelse af de eksisterende sanktioner eller ved nye målrettede sanktioner.
Regeringen støtter også, at EU aktivt politisk og økonomisk støtter op om overgangsprocessen i
Egypten og Tunesien med en hurtig, koordineret og effektiv indsats. Regeringen kan støtte, at
EU hurtigt og effektivt er i stand til at reagere på en potentiel, stor indstrømning af migranter fra
landene i den nordafrikanske region, herunder via Frontex og EASO samt EU’s solidaritetsfon-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de. Regeringen kan støtte, at udstedelse af visum til visse målgrupper gøres billigere/gratis ved at
anvende den fleksibilitet, der er indbygget i EU’s visumkodeks.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at øge presset på oberst Ghaddafi
samt at tilskynde Egypten og Tunesien til at fortsætte den overgangsproces, der nu synes igang-
sat, og at EU må understøtte den proces på hurtig, synlig og effektiv vis.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. februar 2011.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0010.png
4. Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse og formentlig efterfølgende vedtagelse af EU´s strategi for støtte til sikkerhed og udvik-
ling i Sahel. Rådet besluttede på sit møde den 25. oktober 2010 at opfordre EU’s udenrigsrepræsentant og
Kommissionen til at udarbejde strategien, på baggrund af den stigende trussel fra terrororganisationen ”Al-Qaeda
in Islamic Maghreb” (AQIM).
2. Baggrund
I de senere år er der sket en gradvis forværring af sikkerhedssituationen i Sahel-området primært
som følge af en øget trussel fra terrororganisationen AQIM. AQIM opererer primært i Algeriet,
Mali, Marokko, Mauretanien og Niger og er en udløber af ”Groupe Salafiste pour la Prédication
et le Combat” (GSPC), der opstod i Algeriet med det formål at bekæmpe det derværende styre
og indføre et islamisk regime. I 2006 etablerede gruppen kontakt til Al-Qaeda og tog i januar
2007 navneforandring til AQIM.
I begyndelsen fandt GSPC/AQIM’s operationer hovedsageligt sted på algerisk territorium, men
som følge af pres fra de algeriske sikkerhedsstyrker er AQIM gradvist flyttet til Mali, Mauretanien
og Niger. Der er i de senere år gennemført en række bombeattentater og væbnede angreb i Sahel
med flere dræbte. Organisationen har desuden været ansvarlig for bortførelsen af mere end 40
europæere siden 2003, hvoraf flere er blevet dræbt og resten frigivet, formentlig mod betaling af
løsepenge. I september 2010 bortførte organisationen syv personer fra det nordlige Niger, her-
under fem franske statsborgere, der fortsat holdes fanget i det nordlige Mali. I januar 2011 blev
to franske statsborgere kidnappet i Nigers hovedstad Niamey. De blev senere begge dræbt under
en forfejlet befrielsesaktion sammen med flere nigerske soldater. Udover den sikkerhedsmæssige
trussel har AQIM’s operationer også givet anledning til politiske spændinger mellem landene i
området, og mellem landene og det international samfund, med gensidige beskyldninger om, at
der ikke gøres tilstrækkeligt for at bekæmpe AQIM.
Der er fra EU’s side ønske om at bidrage til en effektiv bekæmpelse af terrorisme i Sahel, da
AQIM’s aktiviteter både udgør en trussel for sikkerhed og stabilitet i regionens lande og en trus-
sel mod vestlige interesser i området. Behovet for en koordineret EU-tilgang har været drøftet
igennem flere år. Den 25. oktober 2010 vedtog Rådet konklusioner, der opfordrede EU’s uden-
rigsrepræsentant og Kommissionen til at udarbejde et udkast til en strategi for EU’s støtte til sik-
kerhed og udvikling i Sahel. På møder den 31. januar og 21. februar 2011 har Rådet drøftet situa-
tionen i Sahel og understreget behovet for, at den blev færdiggjort snarest muligt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse og formentlig efterfølgende vedtagelse af EU’s strategi for støtte til
sikkerhed og udvikling i Sahel. Strategiudkastet er endnu ikke modtaget fra EU’s udenrigsrepræ-
sentant, men det forventes at indeholde forslag om, at EU fokuserer den væsentligste del af sin
indsats for sikkerhed og udvikling i Sahel på tre lande: Mali, Mauretanien og Niger, men samtidig
opretholder dialog og samarbejde om sikkerhedsspørgsmål med landene i Maghreb og i det øvri-
ge Vestafrika. Der ventes en bred tilgang, der omfatter en kombination af politisk dialog for at
fremme den politiske vilje i partnerlandene til at adressere problemerne og konkrete handlings-
orienterede støtteaktiviteter, der bistår landene hermed. Aktiviteterne antages blandt andet at ville
omfatte fremme af sikkerhed og retssikkerhed, god regeringsførelse, konfliktløsning, antiradikali-
sering og økonomisk udvikling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Da strategien endnu ikke er fremlagt, vides det ikke, om den vil have finansielle konsekvenser i
form af tilførelse af flere midler til Sahel inden for EU's budget.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Fra dansk side støttes arbejdet med at udvikle en EU-strategi for sikkerhed og udvikling i Sahel,
og der lægges bl.a. vægt på, at den nye strategi bliver bredt funderet og forholder sig til nogle af
de dybereliggende årsager til den forværrede situation, herunder udbredt fattigdom, den økono-
miske og politiske marginalisering af visse områder og befolkningsgrupper samt mangler ved
demokrati, regeringsførelse og respekten for menneskerettighederne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til EU’s strategi for sikkerhed og udvikling i Sahel.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. februar 2011.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0012.png
5. Afrikas horn
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet i marts forventes en første drøftelse af EU’s strategi for Afrikas Horn. Rådsmødet vil muligvis føre
til separate rådskonklusioner om Afrikas Horn og Somalia.
2. Baggrund
Situationen på Afrikas Horn har længe været præget af konflikter, som har omfattende regionale
og internationale konsekvenser. Konflikterne er generelt sammenflettede, hvilket komplicerer
indsatsen for konflikthåndtering og nødvendiggør en sammenhængende strategi for EU’s ind-
sats.
Strategiudkastet foreligger endnu ikke, og der er stadigvæk uklarhed om rækkevidden af strategi-
en, og hvordan den overordnede strategi skal hænge sammen med EU’s politik i de enkelte lande
i regionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet i marts forventes en første drøftelse af den nye EU-strategi for Afrikas Horn, lige-
som der også forventes vedtaget separate rådskonklusioner om strategien og situationen i Soma-
lia.
EU-strategien for Afrikas Horn skal fremme en strategisk, integreret og proaktiv EU tilgang til
håndteringen af de regionale udfordringer på Afrikas Horn.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Danmark støtter op om en fælles EU strategi for Afrikas Horn. Udviklingen af en EU strategi er
i tråd med principperne i Danmarks politik papir for Somalia.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til en stærkere og mere strategisk EU tilgang i forhold til Afrikas
Horn.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i Somalia har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11.
februar 2011.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0014.png
6. Bosnien-Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina samt vedtagelse af rådskonklusioner om en styrkelse
af EU’s rolle og politik i Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina den 3. oktober 2010, hvor der skulle
vælges medlemmer til det tredelte præsidentskab, til det statslige parlament og til parlamenterne i
de to dele (entiteter) af Bosnien-Hercegovina: Republika Srpska og Føderationen (af kroater og
bosniakker). Valget forløb i god ro og orden, og valget levede generelt op til internationale stan-
darder. Der var med ca. 56 pct. tale om den højeste valgdeltagelse siden 2002. De veletablerede
partier klarede sig godt. I Republika Srpska fastholdt tidligere premierminister Dodiks parti sin
stærke position. I Føderationen tabte den nationalistiske, bosniakkiske politiker Silajdzic sin plads
i præsidentskabet til Bakir Izetbegovic, og mere moderate og kompromissøgende partier havde et
godt valg i Føderationen. Der er fem måneder efter parlamentsvalget endnu ikke dannet regering
i Føderationen, hvilket ligeledes hindrer dannelsen af en ny regering på statsligt niveau.
I forlængelse af Kommissionens fremskridtsrapport i november 2010 om Bosnien-Hercegovinas
EU-tilnærmelse opfordrede EU’s udenrigsministre i december de nyvalgte bosniske politikere til
i forbindelse med regeringsdannelsen at udvikle et fælles syn på landets fremtid med EU-
tilnærmelsen som omdrejningspunkt. Bosnien-Hercegovina er sammen med Kosovo det eneste
land på det vestlige Balkan, som endnu ikke har ansøgt om medlemskab af EU.
Det har gennem længere tid stået klart, at der skal ske en styrkelse af EU’s engagement i Bosni-
en-Hercegovina, dels som et led i etableringen af EU’s Fælles Udenrigstjeneste med samling af
en række eksisterende tjenestegrene og funktioner, dels som et led i en forventet neddrosling af
det bredere internationale samfunds rolle i Bosnien-Hercegovina. En ny EU-ambassadør i Sara-
jevo skal udpeges, som på sigt ligeledes forventes at skulle overtage de funktioner, som udøves af
EU’s særlige repræsentant (EUSR). Den eksisterende EUSR, Valentin Inzko, er pt. også det in-
ternationale samfunds Høje Repræsentant (HR) i Bosnien-Hercegovina. Fredsimplementerings-
rådet (PIC), som rådgiver den Høje Repræsentant, tilkendegav på sit seneste møde den 30. no-
vember 2010, at de opstillede betingelser for en lukning af den Høje Repræsentants Kontor
(OHR) ikke var opfyldt. Fredsimplementeringsrådet mødes igen den 29.-30. marts 2011. Der var
på rådsmødet den 21. februar 2011 generel tilslutning til udenrigsrepræsentant Ashtons forslag til
en styrkelse af EU’s rolle i Bosnien-Hercegovina.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I forlængelse af rådsdrøftelsen den 21. februar 2011 ventes Rådet at drøfte situationen i Bosnien-
Hercegovina efter parlamentsvalget, herunder regeringsdannelsen og spørgsmålet om en styrkel-
se af EU’s rolle og politik i landet.
Der ventes vedtaget rådskonklusioner om EU’s fremtidige rolle og politik i Bosnien-
Hercegovina. Rådskonklusionerne forventes at omhandle forskellige elementer: 1) Bosnien-
Hercegovinas europæiske perspektiv og hvad der kræves af Bosnien-Hercegovina for fremgang i
landets EU-tilnærmelse, 2) en styrket EU-tilstedeværelse, herunder en EU-ambassadør der over-
tager funktioner fra EU’s særlige repræsentant (EUSR), samt 3) EU’s instrumenter (værktøjskas-
se), som udover politisk og økonomisk støtte til reformer også vil åbne mulighed for restriktive
foranstaltninger (sanktioner) i form af indrejseforbud til EU og fastfrysning af aktiver for perso-
ner, som måtte underminere Bosnien-Hercegovinas suverænitet og forfatning, udgøre en trussel
for landets sikkerhed eller underminere Dayton-aftalen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I bestræbelserne på at sikre fremdrift i Bosnien-Hercegovinas tilnærmelse til EU støtter Dan-
mark et styrket EU-engagement i Bosnien-Hercegovina, herunder at EU - også i lyset af den for-
ventede neddrosling af OHR’s rolle i Bosnien-Hercegovina - råder over de nødvendige instru-
menter i form af en bred og afbalanceret værktøjskasse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. februar 2011.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0016.png
7. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte fremdrift i forhandlingerne om menneskerettighedssanktioner mod Iran.
2. Baggrund
Tusindvis af iranere har demonstreret forskellige steder i Iran. Det iranske styre bekæmpede de-
monstrationerne med sikkerhedsstyrker, obstruktion af medier samt de facto husarrest af opposi-
tionsledere. Der rapporteres om flere dræbte i forbindelse med sammenstødene mellem sikker-
hedsstyrker og demonstranter, der har fundet sted i flere byer.
Begivenhederne understreger, at menneskerettighedssituationen fortsat er dybt bekymrende.
Menneskerettighedsorganisationer melder at antallet af henrettelser er steget markant siden årets
start, og for første gang er også en EU-borger blevet henrettet i Iran. Den nederlandsk/iranske
statsborger, Zahra Bahrami, blev den 29. januar henrettet på baggrund af en narkorelateret dom
efter først bl.a. at have været anklaget for forbrydelser imod den nationale sikkerhed. Udenrigs-
repræsentant Ashton har fordømt henrettelsen, og EU-landene besluttede som reaktion delvist at
boykotte fejringen af den iranske nationaldag. Den nederlandske regering har fastfrosset alle offi-
cielle kontakter til Iran, mens der fra EU-side opretholdes officiel kontakt til Iran, dog med en
mere forsigtig tilgang end tidligere.
Fra EU's side fastholdes en skarpere linje ift. menneskerettighedssituationen i Iran. På baggrund
af et nyt optionspapir undersøges nu en række muligheder for at gennemføre menneskeret-
tighedsrelaterede tiltag over for Iran, herunder både at understøtte oppositionelle kræfter og søge
at hæmme styrets krænkelser af menneskerettigheder over for kritikere og minoriteter.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte menneskerettighedssituationen i Iran.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold til
Iran, herunder på menneskerettighedsområdet, og at medvirken til brud på menneskerettigheder
kan føre til restriktive tiltag fra EU's side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om EU’s overordnede politik.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. november
2010.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0018.png
8. (Evt.) Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 21. fe-
bruar 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
De direkte forhandlinger har været indstillet siden september sidste år, hvor det israelske bosæt-
telsesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne afbrød forhandlingerne. Ef-
terfølgende lykkedes det ikke USA at opnå et kompromis med Israel vedr. bosættelserne. Den
bekymrende udvikling er fortsat i 2011 med nedrivningen af den historiske bygning Shepherd’s
Hotel i Østjerusalem, hvilket er blevet fordømt af EU, og annoncering af planer om et større
antal nye boliger i bosættelsen Gilo.
Kvartetten understreger i sin erklæring fra den 5. februar 2011, at en yderligere forsinkelse i gen-
optagelsen af fredsforhandlingerne i lystet af udviklingen i Mellemøsten vil være ødelæggende for
udsigten til regional fred og sikkerhed og fastholder en tidsfrist for afslutningen af forhandlin-
gerne til september 2011. Kvartetten har planlagt en række møder mhp. at bringe forhandlinger-
ne tilbage på sporet.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets (PA) stats- og institutionsopbyg-
ningsarbejde gennem premierminister Fayyads ambitiøse 2-årige udviklingsplan. Verdensbanken
har vurderet den hidtidige implementering positivt. Der er i EU-kredsen generelt enighed om, at
der må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at yde større bidrag til PA og Fayyad-
planens gennemførelse. Fayyad-planen udløber ultimo august i år.
Den israelske politikændring i juli 2010 med åbning for import til Gaza med undtagelse af pro-
dukter opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelser ind i Gaza. Der er i EU-kredsen
enighed om, at den israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at
fremme den økonomiske udvikling af Gaza. EU søger i øjeblikket at bidrage til sikringen af for-
bedret adgang til og fra Gaza. De hidtidige bestræbelser på at skabe forsoning mellem særligt
Fatah og Hamas har hidtil været uden gennembrud.
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Det Arabi-
ske Fredsinitiativ fra 2002 om en fred mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbin-
delse fortsat et centralt initiativ. Fra dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fo-
kus og har taget initiativ hertil i EU.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU bedst kan støtte fredsprocessen og komplementere de amerikanske be-
stræbelser. Der forventes særligt fokus på den kommende møderække i regi af Kvartetten og
EU's rolle heri.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde. EU’s særlige rolle i relation til statsopbygningen kan forventes drøftet på rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at understøtte fredsforhand-
lingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke
ændret sig. Fra dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og insti-
tutionsopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. februar 2011.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0020.png
9. (Evt.) Serbien/Kosovo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af igangsættelsen af den af EU faciliterede dialog mellem Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
Den 9. september 2010 blev en fælles EU-serbisk FN-resolutionstekst vedtaget i opfølgning på
den Internationale Domstol i Haags (ICJ) udtalelse om lovligheden af Kosovos selvstændigheds-
erklæring. Resolutionen opfordrer Kosovo og Serbien til at indlede en dialog, som EU påtager
sig at facilitere. Indledningen af dialogen mellem parterne har hidtil afventet udfaldet af parla-
mentsvalget i Kosovo, som blev afholdt den 12. december 2010. Valget var præget af en del ure-
gelmæssigheder, og der er først den 22. februar 2011 blevet dannet en ny regering. Med dannel-
sen af regeringen i Pristina kan dialogen nu indledes. Både Serbien og Kosovo har netop ud-
nævnt sine chefforhandlere. Der er opnået enighed mellem parterne om de overordnede kriterier
for dialogens forløb, og væsentligst blandt disse er, at målet med dialogen primært er at fremme
samarbejdet mellem landene til gavn for de lokale befolkningsgrupper, samt at dialogen ikke ind-
drager statusproblematikken. Dialogen forventes igangsat i marts måned.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte igangsættelsen af den af EU faciliterede dialog mellem Serbien og Kosovo.
Der ventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelserne på at få indledt den dialog mellem Serbien og Kosovo, som EU
har påtaget sig at facilitere. Fra dansk side støttes endvidere de opstillede overordnede kriterier
for dialogens forløb, herunder at dialogens hovedformål er at fremme det indbyrdes samarbejde
til gavn for de lokale befolkninger, samt at dialogen ikke bør inddrage statusspørgsmålet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
den 10. december 2010.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967866_0022.png
10. (Evt.) Hviderusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Hviderusland og EU´s politik over for landet som opfølgning på EU´s gen-
indførelse af visumrestriktioner efter myndighedernes kritisable fremfærd i forbindelse med præsidentvalget i decem-
ber 2010. Herunder ventes en drøftelse af muligheden for at indføre yderligere sanktioner over for Hviderusland.
2. Baggrund
Præsidentvalget i Hviderusland den 19. december 2010 blev ifølge officielle opgørelser vundet af
den siddende præsident Lukasjenko for en fjerde periode med knap 80 pct. af stemmerne. Inter-
nationale valgobservatører vurderede efterfølgende, at valget ikke levede op til internationale
standarder og pegede bl.a. på store problemer i stemmeoptællingen og en ubalanceret mediedæk-
ning. Politiet og sikkerhedstjenesten reagerede meget voldeligt mod deltagerne i de protestde-
monstrationer, der fandt sted efter valget. Over 600 personer, herunder fremtrædende oppositi-
onspolitikere, journalister og civilsamfundet, blev fængslet. Blandt de fængslede var syv af Luka-
sjenkos modkandidater. En række fremtrædende oppositionsfolk er efterfølgende blevet sigtet
for lovovertrædelser, der kan give mellem 5 og 15 års fængsel. En række strenge domme er alle-
rede blevet afsagt. Politiet har gennemført ransagninger hos journalister, NGO´er, mm.
De hviderussiske myndigheder har endvidere blokeret for en fortsættelse af OSCE´s kontor i
Minsk, der har haft aktiviteter i landet siden 1998. Lukningen af kontoret vil blive effektueret
med udgangen af marts. Der forhandles nu med de hviderussiske myndigheder om muligheden
for at sende observatører fra OSCE til de retssager, der finder sted mod de fængslede efter de-
monstrationerne, særligt set i lyset af myndighedernes fysiske magtanvendelse, intimidering og
forlydender om tortur over for de fængslede.
EU og USA har gentagne gange fordømt den uforholdsmæssige brug af vold efter valghandlin-
gen og har bl.a. opfordret til øjeblikkelig frigivelse af de fængslede. Ved rådsmødet (udenrigsan-
liggender) den 31. januar 2011 annullerede EU den midlertidige suspension af visumrestriktio-
nerne over for en række af de politiske og økonomiske magthavere i Hviderusland. Fremadrettet
overvejes det, om EU skal indføre yderligere sanktioner over for Hviderusland, herunder øko-
nomiske sanktioner.
Udover at lægge pres på myndighederne er det fra EU´s side også blevet understreget, at man
ønsker at styrke forbindelserne til det hviderussiske civilsamfund og befolkningen generelt. For-
ud for rådsmødet i januar besøgte en række hviderussiske oppositionspolitikere Danmark, og
efter rådsmødet blev der afholdt en stor donorkonference i Warszawa mhp. at sikre øget støtte til
civilsamfund og frie medier. Danmark har bl.a. valgt at øge sit bidrag til det hviderusssiske eksil-
universitet i Vilnius.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Hviderusland samt af EU´s politik over for lan-
det. Herunder ventes en drøftelse af muligheden for at indføre yderligere sanktioner over for
Hviderusland.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har fordømt de hviderussiske myndigheders fremfærd mod oppositionen, journalister,
civilsamfundsrepræsentanter, m.fl. efter præsidentvalget i december og har støttet op om indfø-
relsen af EU-sanktioner. Danmark er klar til at overveje yderligere tiltag, der kan lægge pres på
myndighederne for at frigive de personer, der er tilbageholdt af politiske grunde, og øge støtten
fra EU til civilsamfundet og opbygningen af frie medier.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, der svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011
23