Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3084 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453872_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8908/11
(OR. en)
PRESSE 103
PR CO 24
PRESSEMEDDELELSE
3084. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 14. april 2011
Formand
Sándor FAZEKAS,
Ungarns minister for landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8908/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0002.png
14.IV.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til fiskeri havde ministrene en udveksling af synspunkter om
evalueringen af fiskeri-
indsatsforvaltningen i de vestlige farvande.
Med hensyn til landbrug fik Rådet forelagt et forslag om forlængelse af
optagelsen af carbendazim
som aktivstof
til vedtagelse. Der blev hverken opnået kvalificeret flertal for eller imod
forlængelsen.
Rådet havde også en udveksling af synspunkter om
kvalitetsordninger for landbrugsprodukter.
Endelig noterede Rådet sig anmodningerne om
ferskvandsakvakultur og ferskvandsfiskeri i
forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik, landbrugsråvarers prisvolatilitet, status i
forhandlingerne med Mercosur
og
konsekvenserne for udviklingslandene af ændringerne af den
fælles landbrugspolitik.
Under frokosten drøftede ministrene
innovationens rolle i en revitalisering af den traditionelle
levevis i landdistrikter.
8908/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0003.png
14.IV.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
............................................................................................................................................... 7
Evaluering af fiskeriindsatsforvaltningen i de vestlige farvande......................................................... 7
LANDBRUG.........................................................................................................................................
9
Carbendazim ........................................................................................................................................ 9
Kvalitetspakken: kvalitetsordninger for landbrugsprodukter ............................................................ 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Landbruget i EU's fjernområder og på de mindre øer i Det Ægæiske Hav - Rådets konklusioner........................ 14
MILJØ
EU's emissionshandelssystem ............................................................................................................................... 14
EU-miljømærket.................................................................................................................................................... 14
Ozonnedbrydende stoffer ...................................................................................................................................... 15
FORBRUGERBESKYTTELSE
Sikkerhedskrav - Gymnastik- og træningsudstyr - Vinduesafskærmning med snoretræk og div.
anordninger............................................................................................................................................................ 15
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
1
Generelle toldpræferencer - Forlængelse af gældende ordning............................................................................. 16
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8908/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2011
TOLDUNION
Euro-Middelhavs-konvention for præferenceoprindelse* ..................................................................................... 16
UDENRIGSANLIGGENDER
Associeringen med Kroatien ................................................................................................................................. 17
Associeringen med Tyrkiet.................................................................................................................................... 17
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
8908/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0005.png
14.IV.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Kris PEETERS
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Ministerpræsident for den flamske regering og minister for
institutionelle reformer, havne, landbrug, havfiskeri og
landdistrikter
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Statssekretær for landdistriktudvikling og fødevarer
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Statssekretær for landmiljø og vandspørgsmål
Minister for landmiljø i den selvstyrende region Galicien
Minister for havspørgsmål i den selvstyrende region
Galicien
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Minister for landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Bulgarien:
Tzvetan DIMITROV
Tjekkiet:
Ivan FUKSA
Danmark:
Henrik HØEGH
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Ioannis KOUTSOUKOS
Andreas PAPASTAVROU
Georgia BAZOTI-MITSONI
Spanien:
Josep PUXEU ROCAMORA
Samuel JUAREZ CASADO
Rosa QUINTANA
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Francesco Saverio ROMANO
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Armands KRAUZE
Litauen:
Kazys STARKEVICIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
György CZERVÁN
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Harald GÜNTHER
8908/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0006.png
14.IV.2011
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
António SERRANO
Rumænien:
Valeriu TABÁRÁ
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Minne-Mari KAILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Richard BENYON
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrug
Minister for landdistriktspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen
Dacian CIOLOŞ
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
8908/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0007.png
14.IV.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Evaluering af fiskeriindsatsforvaltningen i de vestlige farvande
Ministrene udvekslede synspunkter om en meddelelse fra Kommissionen om evaluering af
fiskeriindsatsen i de vestlige farvande (16257/10).
De fleste delegationer noterede sig fordelene ved at opretholde denne specifikke
fiskeriindsatsordning, som de anser for et nyttigt redskab til begrænsning af fangster i følsomme
områder. De er alle enige om, at der er behov for at ajourføre ordningen, og afventer de
foranstaltninger, Kommissionen har foreslået. Reformprocessen i den kommende fælles
fiskeripolitik (FFP) giver mulighed for at bringe denne indsatsordning i overensstemmelse med de
andre foranstaltninger, der er blevet indført.
Kommissionen forelagde meddelelsen i november 2010. Dens formål var at evaluere tre aspekter af
fiskeriindsatsordningen i de vestlige farvande fra 2003:
dens gennemførelse i medlemsstaterne
vilkårene for adgang til fjernområderne i det nordøstlige Atlanterhav samt
spørgsmålet om, hvorvidt den særlige indsatsregel er effektiv i de biologisk følsomme områder.
Indsatsordningen for de vestlige farvande blev indført i 1995 med det formål at opretholde den
ligevægt, der eksisterede på det tidspunkt, hvor Spanien og Portugal blev fuldstændig integreret i
den fælles fiskeripolitik, og for at undgå en stigning i fiskeriindsatsen i forhold til det indsatsniveau,
der var blevet observeret indtil da. Denne indsatsordning blev ajourført i 2003. Med ajourføringen
blev den maksimalt tilladte indsats, der blev tildelt medlemsstaterne, generelt sænket betydeligt, og
ordningen var også blevet forenklet. Denne ordning skiller sig ud fra de indsatsordninger, der
gælder i henhold til flerårige forvaltningsplaner, derved, at indsatstildelingen ligger fast og derfor
ikke ændrer sig fra år til år i tråd med forvaltningsmål eller kvotetildelinger for de pågældende
bestande.
8908/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2011
Det blev i meddelelsen konkluderet, at der, selv om det med indsatsordningen fra 2003 er lykkedes
at skabe betingelserne for at integrere Spanien og Portugal fuldt ud i den fælles fiskeripolitik, er
behov for en bedre sammenhæng med de langsigtede mål. Mens det biologisk følsomme område
har bidraget til visse bestandes forbedrede status, er der desuden behov for en bedre sammenhæng
mellem fremtidige restriktioner og ressourceforvaltningsmål.
Kommissionen anførte, at revisionen af indsatsordningen fra 2003 skal foretages parallelt med den
igangværende reform af den fælles fiskeripolitik. På baggrund heraf vil der i foråret 2011 blive
forelagt en køreplan, der skal fremhæve de prioriteringer, der skal tages op i nær fremtid.
8908/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0009.png
14.IV.2011
LANDBRUG
Carbendazim
Rådet fik forelagt et forslag til direktiv om ændring af direktiv 91/414/EØF for at forlænge
optagelsen af carbendazim som aktivstof til vedtagelse. Der var hverken enighed for eller imod
forlængelsen.
Aktivstoffer, der skal anvendes som plantebeskyttelsesmidler, vurderes og godkendes på EU-plan
og optages på listen i bilag I til direktiv 91/414/EØF, så der skabes harmoniserede rammer for
godkendelse og markedsføring af stofferne. De nugældende bestemmelser giver stadig mulighed for
at opføre farlige stoffer i bilag I, forudsat at eksponeringen er begrænset til acceptable niveauer.
Carbendazim er et kontroversielt fungicid på grund af sine iboende toksikologiske egenskaber. Den
oprindelige optagelse var derfor underkastet strenge restriktioner og tidsbegrænsning. Fra det
tidspunkt, hvor den nye pesticidforordning (forordning (EF) nr. 1107/2009) finder anvendelse, vil
stoffer af denne type imidlertid ikke længere kunne godkendes.
Da anmodningen om forlængelse for dette stof byggede på gældende lovgivning, blev
oplysningerne om carbendazim først evalueret af en rapporterende medlemsstat (Tyskland), hvis
evaluering efterfølgende blev fagfællebedømt af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA). Den rapporterende medlemsstat nåede til den konklusion, at det er muligt at forudse
acceptable anvendelsesformål, og at carbendazim derfor kan forventes at opfylde kravene i direktiv
91/414/EØF, forudsat at der træffes passende risikobegrænsende foranstaltninger, og at de
nuværende restriktioner opretholdes. I sin konklusion anlagde EFSA en mere konservativ tilgang og
identificerede ét kritisk område og krævede, at der blev taget strengere krav i brug. På basis af den
rapporterende medlemsstats evaluering blev der fremsat forslag om optagelse af det pågældende
stof med specifikke betingelser for anvendelsen, nøje overvågning og begrænsning af tilladelsernes
gyldighed.
Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed var på mødet den 23. november 2010
ikke i stand til at samle det kvalificerede flertal, der skulle til for at afgive udtalelse for eller imod
en forlængelse af optagelsen af carbendazim. Da der ikke blev afgivet udtalelse, skulle Rådet træffe
afgørelse om Kommissionens forslag inden for en tremånedersperiode.
I dag noterede Rådet, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod forslaget om at forlænge
optagelsen af carbendazim i bilag I til direktiv 91/414/EØF. Da Rådet har afsluttet sine drøftelser
om dette spørgsmål, kan Kommissionen nu færdiggøre beslutningsproceduren for dette forslag.
8908/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0010.png
14.IV.2011
Kvalitetspakken: kvalitetsordninger for landbrugsprodukter
Rådet udvekslede synspunkter om et forslag til forordning om kvalitetsordninger for
landbrugsprodukter (17672/10).
Delegationerne udtrykte generelt tilfredshed med formandskabets synspunkter om ordningen for
lokalt landbrug og direkte salg på grund af udviklingen i denne sektor og forbrugernes
efterspørgsel. Nogle medlemsstater var imidlertid bange for, at ordningen ville være en
administrativ byrde, og de insisterede på at minde om forenklingen af lovgivningen om den fælles
landbrugspolitik. Desuden ønsker mange medlemsstater ikke, at en EU-ordning om spørgsmålet
skal gribe ind i allerede vedtagne nationale foranstaltninger.
De fleste af delegationerne går ind for regler for produkter fra bjerglandbrug støttet af en
kvalitetspakke, men står fast på definitionerne og kriterierne for en sådan produktion. Nogle
delegationer nævnte muligheden for at udvikle regler for landbrugsprodukter fra helt specifikke
områder.
For begge spørgsmål gælder det, at mange medlemsstater venter med at anlægge et endeligt
synspunkt, til de af Kommissionen planlagte konsekvensvurderinger foreligger.
I december 2010 blev Rådet orienteret af Kommissionen om en kvalitetspakke bestående af to
tekster:
et forslag til forordning om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter (17672/10) og
et forslag om ændring af "fusionsmarkedsordningen" (forordning (EF) nr. 1234/2007)
(17677/10).
Kommissionen udarbejdede kvalitetspakken, der består af en række forslag, der tager sigte på at
indføre en sammenhængende kvalitetspolitik for landbrugsprodukter, som skal gøre det lettere for
landbrugerne at oplyse forbrugerne om landbrugsprodukters kvalitet, karakteristika og egenskaber,
på grundlag af Rådets konklusioner af 22.-23. juni 2009 om landbrugsprodukters kvalitet
(10722/09).
Forslaget tydeliggør og forenkler de nuværende procedurer for de kvalitetsordninger, der allerede er
indført. Desuden foreslår Kommissionen en styrkelse af ordningen for garanterede traditionelle
specialiteter, der sammen med de beskyttede oprindelsesbetegnelser og beskyttede geografiske
betegnelser udgør hovedelementerne i EU's kvalitetspolitik for landbrugsprodukter.
Kommissionen mener, at harmoniserede regler for direkte salg og produkter fra bjerglandbrug ville
bidrage til disse produkters merværdi og gøre det lettere for forbrugerne at genkende dem.
8908/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0011.png
14.IV.2011
EVENTUELT
Ferskvandsakvakultur og ferskvandsfiskeri
Ministrene blev orienteret af den tjekkiske delegation om en erklæring, som også støttedes af
Østrig, Ungarn, Luxembourg og Slovakiet om, hvilken rolle ferskvandsakvakultur og ferskvands-
fiskeri fremover skal spille i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik (8081/11).
Et flertal af medlemsstaterne støttede erklæringen, der fremhævede den vigtige rolle, akvakultur
spiller som et vigtigt supplement til fiskeriet. De går også ind for specifikke foranstaltninger for
akvakultur. Nogle delegationer påpegede dog, at denne aktivitet bør forblive markedsorienteret.
På baggrund af den kommende reform af den fælles fiskeripolitik gjorde Østrig, Den Tjekkiske
Republik, Ungarn, Luxembourg og Slovakiet, som alle er indlandsstater, opmærksom på deres
fælles prioriteter vedrørende ferskvandsakvakultur og ferskvandsfiskeri. I den forbindelse havde de
nævnte fem lande vedtaget en fælles erklæring, der var blevet forelagt Kommissionen i tilknytning
til samlingen i Rådet for Landbrug i februar 2011.
I erklæringen fremhæves akvakulturens potentiale og følgende punkters betydning for fremtiden:
ferskvandsakvakulturen skal have en større andel i Den Europæiske Fiskerifond
støtten til anvendt forskning skal øges
der skal fokuseres på små virksomheders behov, og administrative og finansielle foranstaltninger
skal forenkles og harmoniseres
der skal findes fælles løsninger på veterinærspørgsmål og sygdomskontrol og
produkter fra ferskvandsakvakultur skal fremmes som et miljøvenligt alternativ til havfiskeri
efter truede ressourcer.
Erklæringen fremhæver sondringen mellem hav- og ferskvandsfiskeri og understreger den
specifikke rolle, en korrekt forvaltning af ferskvandsfiskeriressourcerne kan spille ved at støtte
udvikling af landdistrikterne og forbedre den biologiske mangfoldighed i ferskvand.
Kommissionen er enig i principperne i erklæringen og håber at kunne indlede specifikke
foranstaltninger for akvakultur inden for rammerne af reformen af den fælles fiskeripolitik.
8908/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0012.png
14.IV.2011
Landbrugsråvarers prisvolatilitet
Rådet noterede sig et forslag fra Belgien til en EU-mekanisme, der kan imødegå situationen i
svinekødssektoren, hvor primærproducenterne oplever lave priser kombineret med høje
produktionsomkostninger (8814/11).
Mens de fleste af medlemsstaterne anerkendte Belgiens bemærkninger, var mange enige med
Kommissionen i, at fastsættelsen af passende instrumenter til at imødegå prisvolatiliteten i
svinekødssektoren bør drøftes yderligere på ekspertniveau, navnlig i den udvidede rådgivende
gruppe, som Kommissionen har nedsat.
Belgien forelagde den 13. december 2010 Rådet resultatet af en reflektionsdag om
"svinekødssektoren på vej mod år 2020". Efterfølgende besluttede Kommissionen at sammensætte
en udvidet rådgivende gruppe vedrørende svinekød og inviterede ikke-statslige
landbrugsorganisationer, der var medlem af den rådgivende gruppe, til tre møder, der også havde
deltagelse af repræsentanter for medlemsstaterne. Der vil blive afholdt et sidste møde den 6. maj
2011, hvor der skal fremsættes konklusioner om situationen på markedet for svinekød.
Rådet har flere gange drøftet prisvolatilitetens negative følger for primærproducenterne, senest i
januar 2011, hvor spørgsmålet blev drøftet som en del af situationen på de internationale
landbrugsmarkeder. Derudover var prisvolatilitet og fødevarekædens funktion også vigtige emner i
formandskabets konklusioner om Kommissionens meddelelse
Den fælles landbrugspolitik på vej
mod 2020.
Desuden har Frankrig gjort råvarers prisvolatilitet til en af prioriteterne for sit
formandskab for G20. Der planlægges afholdt et G20-ministermøde den 22.-23. juni i Paris.
Forhandlinger med Mercosur
Rådet noterede sig på Irlands anmodning Kommissionens orientering om status i EU's
handelsforhandlinger med Mercosur (8868/11).
Irlands anmodning fik støtte fra et stort antal medlemsstater, der mindede om risiciene ved at åbne
det europæiske marked endnu mere for landbrugsprodukter fra Mercosur, eftersom dette kunne få
negative følger for flere landbrugssektorer, bl.a. oksekødsektoren. De var også enige i, at der ikke
bør fremsættes tilbud, før medlemsstaterne har haft tilstrækkelig tid til grundigt at vurdere indholdet
af de konsekvensvurderinger, der er under udarbejdelse i Kommissionen, og efter en indgående
debat i Rådet.
Kommissionen var enig i, at konsekvensvurderingen af disse forhandlinger snart kunne drøftes i en
ekspertgruppe i Rådet, og at medlemsstaterne ville blive holdt orienteret om et eventuelt tilbud til
Mercosur om landbrugsspørgsmål.
8908/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0013.png
14.IV.2011
Kommissionen besluttede den 4. maj 2010 at genoptage forhandlingerne med Mercosur (Argentina,
Brasilien, Paraguay og Uruguay, mens Venezuela er i færd med at tilslutte sig). Disse forhandlinger
om en frihandelsaftale begyndte i 1995 og blev suspenderet i oktober 2004, uden at der forelå en
aftale. For at en aftale mellem EU og Mercosur kan blive vellykket, er den nødt til at forholde sig til
alle aspekter af forhandlingerne og navnlig kerneområderne industrivarer, tjenesteydelser og
landbrug.
En indledende udveksling af synspunkter om genoptagelse af forhandlingerne med Mercosur fandt
sted på samlingen i Rådet for Landbrug i maj 2010. Siden da er der blevet gennemført fire
forhandlingsrunder (heraf den sidste i Bruxelles i sidste måned).
Konsekvenserne for udviklingslandene af ændringerne af den fælles landbrugspolitik
Den nederlandske delegation orienterede Rådet om konsekvenserne for udviklingslandene af
ændringerne af den fælles landbrugspolitik (8880/11).
Adskillige delegationer støttede Nederlandenes synspunkt om, at konsekvenserne for landbrugere i
udviklingslandene af ændringerne af den fælles landbrugspolitik bør tages med i betragtning i
Kommissionens konsekvensvurdering af den kommende reform af den fælles landbrugspolitik.
Kommissionen mindede om, at den indvirkning, den fælles landbrugspolitik har på
udviklingslandene, er langt mindre omfattende nu, end den var for nogle år siden. Ændringernes
konsekvenser for udviklingslandene vil blive analyseret i den konsekvensvurdering, som
Kommissionen vil fremlægge i andet halvår 2011 sammen med forslag til lovgivning om den fælles
landbrugspolitik efter 2013.
Formandskabet erindrede om, at Rådet i sine konklusioner fra november 2009 om udviklingsvenlig
politikkohærens var enig i, at sikring af global fødevaresikkerhed var en prioritet, idet Rådet
samtidig understregede den fælles landbrugspolitiks rolle og indvirkning på udviklingslandene.
Kommissionen anfører i sin meddelelse om
den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020,
at øget
produktionskapacitet skal respektere EU's internationale handelsforpligtelser og målet om
udviklingsvenlig politikkohærens. Nederlandene anerkendte den rolle, EU's landbrug spiller på det
globale marked, og påpegede behovet for nøje at overvåge de konsekvenser, ændringer i den fælles
landbrugspolitik kan have på markeder uden for EU.
8908/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0014.png
14.IV.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Landbruget i EU's fjernområder og på de mindre øer i Det Ægæiske Hav - Rådets
konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 10/2010 med
titlen "De særlige foranstaltninger til fordel for landbruget i EU's fjernområder og på de mindre øer
i Det Ægæiske Hav" (8443/11)
MILJØ
EU's emissionshandelssystem
Rådet modsatte sig ikke de planlagte restriktioner i brugen af internationale emissionskreditter fra
projekter med industrigasser i EU's emissionshandelssystem (6650/11). Fra den 1. januar 2013 vil
brugen af internationale kreditter fra projekter, der omfatter destruktion af trifluormethan (HFC-23)
og nitrogenoxid (N2O) fra adipinsyreproduktion i princippet være forbudt. Brugen af kreditter fra
sådanne industrigasprojekter menes at fremme en fortsat produktion og anvendelse af
chlordifluormethan (HCFC-22) i registrerede anlæg. Det kan undergrave den fremskyndede
udfasning af dette stærkt ozonnedbrydende drivhusgasstof, som blev vedtaget i forbindelse med
Montrealprotokollen.
EU-miljømærket
Rådet modsatte sig ikke de foreslåede reviderede økologiske kriterier for tildeling af EU-
miljømærket til
personlige computere (6829/11)
bærbare computere (6843/11)
lyskilder (6964/11)
kopipapir og grafisk papir (6965/11).
De fire udkast til Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftproceduren med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne,
medmindre Europa-Parlamentet har indvendinger.
8908/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0015.png
14.IV.2011
Udkastet til Kommissionens forordning er også omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, så her
kan Kommissionen også, nu hvor Rådet har godkendt det, vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet har indvendinger.
Ozonnedbrydende stoffer
Rådet modsatte sig ikke den foreslåede ordning for tildeling af kvoter af ozonnedbrydende stoffer,
der er tilladt til laboratorie- og analyseformål, til producenter og importører, som der ikke er udstedt
produktions- eller importtilladelse til i årene 2007-2009 (6574/11).
Udkastet til Kommissionens forordning er omfattet af forskriftproceduren med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet har indvendinger.
FORBRUGERBESKYTTELSE
Sikkerhedskrav - Gymnastik- og træningsudstyr - Vinduesafskærmning med snoretræk og
div. anordninger
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af afgørelser om de
sikkerhedskrav, som de europæiske standarder i henhold til direktiv 2001/95/EF skal opfylde
vedrørende:
gymnastikudstyr (7051/11)
stationært træningsudstyr (7324/11) og
risici for børn i forbindelse med indvendige persienner, vinduesafskærmninger med snore
og sikkerhedsanordninger (7491/11).
Udkastene til afgørelse er underlagt forskriftproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelserne, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Direktiv 2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed
1
fastslår, at de specifikke krav, der skal
sikre, at produkter, der er i overensstemmelse med de europæiske sikkerhedsstandarder, skal
fastsættes efter forskriftproceduren med kontrol.
1
EFT L 11 af 15.1.2002, s. 4.
15
8908/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0016.png
14.IV.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Generelle toldpræferencer - Forlængelse af gældende ordning
Rådet vedtog en midlertidig forlængelse af den gældende ordning med generelle toldpræferencer,
indtil en ny ordning træder i kraft
(10/11).
Denne foranstaltning vil give den gældende toldpræferenceordning (GSP), der udløber den
31. december 2011, mulighed for at sikre kontinuiteten i ordningen efter den dato, indtil den næste
GSP er vedtaget.
Den Europæiske Union har siden 1971 indrømmet udviklingslande handelspræferencer inden for
rammerne af GSP. GSP er blevet indført ved hjælp af på hinanden følgende forordninger, som hver
især finder anvendelse i tre år ad gangen. Det nuværende arrangement blev fastlagt ved forordning
(EF) nr. 732/2008, der trådte i kraft den 1. januar 2009.
TOLDUNION
Euro-Middelhavs-konvention for præferenceoprindelse*
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af
den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelse (9124/3/10
og
8519/11 ADD1 REV2).
Afgørelsen er forelagt på opfordring af Det Europæiske Råd på mødet den 24.-25. marts, og den
tager sigte på at erstatte den nuværende pan-Euro-Middelhavs-ordning for oprindelseskumulation
baseret på individuelle protokoller, der finder anvendelse mellem to partnerlande, med en enkelt
retsakt i form af en regional konvention om præferenceoprindelsesregler
(9429/10).
For nærmere oplysninger, se pressemeddelelsen i
9101/11.
8908/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453872_0017.png
14.IV.2011
UDENRIGSANLIGGENDER
Associeringen med Kroatien
Rådet tilsluttede sig Den Europæiske Unions holdning med henblik på syvende møde i
Stabiliserings- og Associeringsrådet den 19. april i Bruxelles.
Associeringen med Tyrkiet
Rådet tilsluttede sig Den Europæiske Unions holdning med henblik på 49. møde i Associeringsrådet
EU-Tyrkiet den 19. april i Bruxelles.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet udnævnte Artur MAS GAVARRÓ (Spanien) til medlem af Regionsudvalget for den
resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(8550/11).
8908/11
17
DA