Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3101+3102 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1008938_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 8. juni 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 20. - 21. juni 2011
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 23. - 24. juni 2011 ............................................2
2. Program for det polske, danske og cypriotiske formandskab for EU .........................................5
3. Sudan ............................................................................................................................................7
4. Albanien ...................................................................................................................................... 10
5. Hviderusland .............................................................................................................................. 12
6. Naboskabspolitikken .................................................................................................................. 14
7. Sydlige naboskab ........................................................................................................................ 17
8. Mellemøsten ............................................................................................................................... 20
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 23. - 24. juni 2011
9786/11
Nyt notat.
1. Resumé
Hovedemnet på mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 23.-24. juni 2011 ventes at blive migration, herunder
kontrol med EU’s ydre grænser, styrkelse af Schengen-området og det fælles asylsystem og partnerskab med EU’s
sydlige naboer. Der ventes ligeledes en drøftelse af en række økonomiske emner, herunder den økonomiske situati-
on, det europæiske semester og opfølgning på den økonomiske pakke, som blev vedtaget på Det Europæiske Råd i
marts. Endvidere ventes DER at drøfte optagelsesforhandlingerne med Kroatien. Endeligt ventes DER at god-
kende formandskabets rapport om inklusion af romaer, lanceringen af Donau-strategien samt udnævnelsen af ny
formand for Den Europæiske Centralbank. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på
dagsordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011 er et ordinært møde. I henhold til Rådets
forretningsorden forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Hovedemnet for mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011 ventes at blive migration,
herunder en status for EU’s asyl- og indvandringspolitik i lyset af den seneste udvikling i Nordaf-
rika. Der ventes en drøftelse med fokus på styrkelse af kontrollen med EU’s ydre grænser, styr-
kelse af implementering af regler for fri bevægelighed inden for Schengen-området, færdiggørelse
af det Fælles Europæiske Asylsystem og styrket partnerskab med landene i det sydlige naboskab.
Derudover ventes Det Europæiske Råd at drøfte den økonomiske situation og de aktuelle øko-
nomiske udfordringer. Som led i det europæiske semester vil DER endossere landespecifikke
anbefalinger i forhold til de forpligtelser, som medlemslandene har meldt ind på baggrund af
nationale reformprogrammer, stabilitets- og konvergensprogrammer samt Europluspagten. End-
videre ventes DER også at gøre status over arbejdet med styrket økonomisk samarbejde, som
blev behandlet på DER i marts 2011. Herudover kan der blive behov for en drøftelse af udestå-
ende spørgsmål vedrørende traktaten, der formelt etablerer den europæiske stabilitetsmekanisme
mellem medlemslandene i euroområdet.
Kommissionen ventes endvidere at komme med sine vurderinger af Kroatiens opfyldelse af kri-
terier og benchmarks inden for de sidste fire åbne forhandlingskapitler, herunder særligt kapitel
23 (domstole og grundlæggende rettigheder) medio juni 2011. Afhængigt af Kommissionens
vurdering af Kroatiens fremskridt, kan der ventes en drøftelse af status for Kroatiens optagelses-
forhandlinger. Såfremt Kommissionen konkluderer, at Kroatien nu lever op til de opstillede
benchmarks inden for de resterende forhandlingskapitler, ventes Rådet (almindelige anliggender)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den 20. juni 2011 og siden DER den 23.-24. juni 2011 at vedtage konklusioner, som markerer
afslutningen af optagelsesforhandlingerne med Kroatien. Der har været overvejelser om etable-
ringen af en monitorering, som skal sikre, at udviklingen i Kroatien ikke ruller tilbage i tiden mel-
lem afslutningen af forhandlingerne og datoen for formel optagelse, som typisk varer 1�½-2 år.
Det kan ikke udelukkes, at Rådet og DER ifm. en afslutning af optagelsesforhandlingerne vil
bede Kommissionen om at etablere en sådan monitorering. Der henvises i øvrigt til samlenotat
forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2011.
Endeligt ventes DER at godkende EU-formandskabets rapport om inklusion af romaer og Rå-
dets konklusioner om lancering af Donau-strategien samt udnævnelsen af Mario Draghi (Italien)
som kommende ny formand for Den Europæiske Centralbank.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Udkast til DER-konklusioner ventes udsendt forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den
21. juni 2011.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om DER-konklusionerne.
Dog gælder det efterfølgende fsva. udvidelsesforhandlingerne med Kroatien, at Rådet efter for-
handlingernes afslutning træffer afgørelse om kroatisk optagelse med enstemmighed efter høring
af Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig med et flertal af
sine medlemmer.
Europa-Parlamentets udvalg for økonomi og valuta har den 19. april 2011 fremsat en række
ændringsforslag vedrørende det styrkede økonomiske samarbejde. Ændringsforslagene inde-
bærer overordnet en stærkere rolle til Kommissionen i den økonomiske overvågning af EU-
landenes økonomiske politik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen
og nationale regeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-
cedurer. Europa-Parlamentet forventes at stemme om ændringsforslagene under plenarsam-
lingen den 23. juni 2011.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det bemærkes, at når forhandlingerne med Kroatien er afsluttet vil en tiltrædelsestraktat med
Kroatien skulle ratificeres i medlemslandene i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige
bestemmelser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Udkast til konklusioner fra Det Europæiske Råd den 24. juni 2011 foreligger endnu ikke. Udka-
stet til konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusio-
ner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværen-
de tidspunkt. Fsva. optagelsesforhandlinger med Kroatien bemærkes, at Kroatien som medlems-
land vil tage del i EU’s politikker og som sådan tage del i udmøntningen af EU’s budget på linje
med andre medlemslande.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed blandt medlemsstaterne om, at indvandringsstrømmen fra Nordafrika er
et fælles europæisk problem, som skal håndteres derefter.
Fsva. de økonomiske emner forhandles fortsat med Europa-Parlamentet om lovgivningspakken
om styrket økonomisk samarbejde mhp. en endelig aftale før sommerferien.
Der er bred støtte i Rådet til Kroatiens medlemskabsperspektiv og bred erkendelse af, at Kroati-
en befinder sig meget tæt ved målet. Der er tilsvarende bred støtte til Kommissionens meritbase-
rede tilgang, inden for hvilken Rådet nu afventer Kommissionens vurdering af Kroatiens opfyl-
delse af benchmarks inden for de sidste tilbageværende forhandlingskapitler.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den
23.-24. juni 2011.
Fsva. de økonomiske emner lægges vægt på, at pakken fra DER i marts afsluttes, således at EU’s
styrkede økonomiske samarbejde kan komme på plads, samt at det europæiske semester gen-
nemføres mhp. at styrke økonomisk vækst og holdbarhed i EU.
Fsva. Kroatien anerkendes fra dansk side, at Kroatien er nået et langt stykke, og at forhandlin-
gerne om Kroatiens EU-optagelse er i deres helt afsluttende fase. Det kan således ikke udelukkes,
at forhandlingerne vil kunne afsluttes allerede under ungarsk EU-formandskab, såfremt Kom-
missionens vurderer, at Kroatien lever op til de opstillede kriterier og benchmarks.
Fra dansk side kan man kan støtte EU-formandskabets rapport om inklusion af romaer, som
tidligere er blevet vedtaget i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 19. maj 2011.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. maj 2011.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0005.png
2. Program for det polske, danske og cypriotiske formandskab for EU
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende programmet for Rådet fra 1. juli 2011 til 31. december 2012 udarbejdet af det kom-
mende polske, danske og cypriotiske formandskab og den faste formand for Udenrigsrådet, også undertiden be-
nævnt det såkaldte ”trioformandskabsprogram”.
2. Baggrund
I 2006 besluttede Rådet at fremme et tættere samarbejde og koordination mellem de nationale
formandskaber. Det førte til indførelse af de såkaldte trioformandskaber, herunder udarbejdelse
af et fælles 18-måneders program for Rådet.
Trioformandskabsprogrammet erstatter ikke de nationale formandskabsprogrammer, men rede-
gør med udgangspunkt i Kommissionens arbejdsprogram for de overordnede rammer for Rådets
arbejde og opregner de sager, der efter planen vil skulle behandles inden for de forskellige råds-
formationer.
Det vil fortsat være op til de nationale formandskaber at formulere de særlige politiske prioriteter
for deres nationale formandskaber i det nationale formandskabsprogram. Erfaringen viser, at
prioriteterne for Rådets arbejde under de enkelte formandskaber fortsat fastlægges i de nationale
formandskabsprogrammer.
3. Hjemmelsgrundlag
Trioprogrammet er udarbejdet på baggrund af rådsbeslutning 2009/0881 af 1. december 2009.
4. Formål og indhold
Det ca. 100 sider lange trioformandskabsprogram består af hhv. en strategisk del (otte sider), der
beskriver konteksten og de overordnede rammer i forhold til EU’s langsigtede mål, og en opera-
tionel del, der beskriver de sager, som Rådets forventes at behandle indenfor de enkelte rådsfor-
mationer i de kommende 18 måneder. Den efterfølgende trio er blevet hørt om indholdet af den
strategiske indledning med henblik på at sikre konsistens over en længere periode.
Den strategiske del fremhæver følgende områder: Økonomisk styring, Europa 2020-strategien,
de flerårige finansielle rammer for perioden efter 2013, det europæiske år for aktiv aldring og
solidaritet mellem generationerne, fødevaresikkerhed, bæredygtig vækst, miljøbeskyttelse, klima-
forandringer, implementeringen af Stockholm-programmet, EU’s udvidelse, naboskabspolitikken
og EU’s rolle i verden.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Trioformandskabsprogrammet skal vedtages ved enstemmighed i Rådet. Det er forventningen, at
trioformandskabsprogrammet vil blive vedtaget.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte op om trioformandskabsprogrammet, idet programmet ligger fint i for-
længelse af danske synspunkter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0007.png
3. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at modtage en orientering om udviklingen i Sudan efter de militære sammenstød i Abyei i grænse-
området mellem Nord- og Sydsudan i maj 2011 mellem parternes militære styrker. Endvidere forventes en drøftel-
se af bestræbelserne på at finde frem til en koordineret EU-tilgang til spørgsmålet om anerkendelse af Sydsudans
forventede selvstændighed den 9. juli 2011. Samt en drøftelse af en samlet EU-strategi for Sudan, som ventes at
omfatte både Nord- og Sydsudan.
2. Baggrund
Sudan har siden fredsaftalen i 2005 haft en samlingsregering bestående af det dominerende parti i
Nordsudan, NCP, og det dominerende parti i Sydsudan, SPLM. Sydsudan har også i henhold til
fredsaftalen egen regering og præsident. Præsidenten i Sydsudan er samtidig vicepræsident i Su-
dan. Sydsudan forventes udskilt fra Sudan som selvstændigt land. (Nord)Sudan vil som fortsæt-
tende stat ikke skifte navn.
Der har længe været politisk fokus på Abyei, det lille olierige område i grænseområdet mellem
Nord- og Sydsudan, der administrativt ligger i Nordsudan. I henhold til fredsaftalen skal Abyeis
fremtidige status afgøres ved en folkeafstemning. Denne folkeafstemning har imidlertid aldrig
fundet sted på grund af overensstemmelser mellem de to parter om afstemningskriterierne. De
seneste måneder er der sket en militær oprustning på begge sider af grænsen, og der har været
flere episoder mellem militære enheder. I januar 2011 underskrev parterne en aftale, der betød, at
alt ikke-autoriseret militær skulle trækkes ud af området, og befolkningens sikkerhed skulle vare-
tages af fælles integrerede hærenheder. Trods pres fra FN er aftalens bestemmelser aldrig fuldt
ud blevet gennemført, og i maj 2011 foretog Sydsudans hær (SPLA) to angreb på hærkonvojer
fra Nordsudan, hvorefter enheder fra Nordsudan (SAF) beskød og efterfølgende besatte Abyei.
Byens befolkning flygtede sydpå, hvorefter en bølge af plyndringer indtraf. Blandt andet har FN
oplyst, at lagre af medicin og fødevarer til bespisning af 50.000 mennesker i tre måneder er stjå-
let. EU har også prioriteret problemet højt, og det har indgået i EU’s løbende dialog med parter-
ne.
Regeringen i Juba beskylder Nordsudan for at tage Abyei som gidsel i afslutningen af fredsaftalen
fra 2005 ved ikke at tillade folkeafstemningen om områdets fremtidige tilhørsforhold og for at
bevæbne grupper og militser i Sydsudan til modstand. Nordsudan forsvarer besættelsen af Abyei
med Sydsudans angreb på dets militære konvojer. Det internationale samfund, inklusiv EU, har
fordømt handlingerne og opfordret parterne til at trække alle militære enheder ud af området, og
til at afslutte forhandlingerne om 2005-fredsaftalens endelige gennemførelse og parternes fremti-
dige relationer. Forhandlingerne ledes af tidligere præsident Mbeki.
Ikke kun Abyei-området, men også de to nordlige stater med grænse til Sydsudan, Blue Nile og
South Kordofan, indeholder betydeligt konfliktpotentiale; bl.a. i forhold til håndteringen af det
høje antal SPLA-tropper, der fortsat befinder sig i disse områder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen i Khartoum har meddelt FN, at man ikke vil acceptere en automatisk forlængelse af
FN’s fredsbevarende styrke (UNMIS) efter Sydsudans selvstændighed den 9. juli 2011, hvilket
besværliggør FN’s forberedelse af en ny styrke til afløsning for UNMIS. Nordsudan og Sydsudan
erklærer samstemmende, at man ikke agter at genstarte borgerkrigen, men der er stigende risiko
for, at situationen kan komme ud af kontrol. På trods af den skrøbelige situation og de meget
begrænsede fremskridt i forhandlingerne om de mange udestående spørgsmål af bl.a. sikker-
hedsmæssig og økonomisk karakter, forventes dette ikke for indeværende at kunne true Sydsu-
dans uafhængighed pr. 9. juli 2011.
Anerkendelse af Sydsudan er et nationalt anliggende for EU’s medlemslande, men der arbejdes
på en koordineret EU-tilgang til anerkendelse, som kan føre til en samtidig anerkendelse den 9.
juli 2011. EU forbereder en samlet strategi over for Sudan, der bl.a. skal anspore Nordsudan til
fredelig sameksistens med Sydsudan og også omfatter tiltag over for Sydsudan. Sudan har ikke
tiltrådt den reviderede Cotonou-aftale, grundet aftalens reference til samarbejde med Den Inter-
nationale Straffedomstol (ICC), og kan derfor ikke modtage midler fra den 10. Europæiske Ud-
viklingsfond.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet forventes at modtage en orientering om den seneste udvikling i hele Sudan. Endvidere
forventes en kort drøftelse af bestræbelserne på at finde frem til en koordineret EU-tilgang til
spørgsmålet om anerkendelse af Sydsudans forventede selvstændighed den 9. juli 2011. Endelig
forventes en drøftelse af en samlet EU-strategi for Sudan.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat generel enighed om at sikre en koordineret EU-tilgang til Sydsudans aner-
kendelse og støtte til udvikling af en samlet EU-strategi for hele Sudan.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for en koordineret EU-tilgang til Sydsudans
anerkendelse og at der udvikles en samlet strategi for hele Sudan, der bl.a. skal anspore Nordsu-
dan til fredelig sameksistens med Sydsudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sudan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. maj 2011.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0010.png
4. Albanien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner om situationen i Albanien.
2. Baggrund
Lokalvalget i Albanien den 8. maj 2011 forløb i det store og hele fredeligt, om end ikke pletfrit
set med internationale øjne. Især har kampen om borgmesterposten i Tirana været yderst tæt
mellem oppositionens leder, den siddende borgmester Edi Rama (socialistpartiet), og det konser-
vative regeringspartis kandidat, tidligere udenrigsminister Basha. Efter en række inkonklusive
omtællinger med meget snævre marginer, besluttede den centrale valgkommission (hvor flertallet
er regeringsvenligt) den 18. maj at inkludere de såkaldt fejlplacerede stemmer (”displaced votes”)
i optællingen, hvilket førte til, at regeringspartiets kandidat kunne udråbe sig som vinder. Den
albanske valglov er ikke klar på dette punkt, men hidtidig praksis har tilsyneladende været ikke at
medtælle fejlplacerede stemmer. Beslutningen har efterfølgende ført til omfattende demonstrati-
oner og uroligheder. Udenrigsrepræsentant Ashton og kommissær Füle har den 24. maj udtalt, at
udfaldet af optællingen i Tirana giver anledning til bekymring. OSCE’s valgobservationsmission
ODIHR har i sin interim rapport udgivet kort efter valget ligeledes noteret sig, at den juridiske
basis for at medtælle de fejlplacerede stemmer er uklar.
Når situationen omkring afholdelsen af lokalvalget har udviklet sig i så uforsonlig en retning
skyldes det, at den politiske situation i Albanien er ganske polariseret. Der har siden det ligeledes
omstridte parlamentsvalg i juni 2009 hersket stor mistro mellem de to store albanske partier og
mellem premierminister Berisha og oppositionsleder Edi Rama. Manglen på politisk dialog og et
fungerende parlament har medført, at reformprocessen og Albaniens tilnærmelse til EU er gået i
stå. Kommissionens udtalelse om Albaniens medlemsansøgning til EU fra efteråret 2010 inde-
holdt 12 klare ”benchmarks”, som Albanien forventes at leve op til, før optagelsesforhandlinger
med EU kan komme på tale. Hovedparten af disse vedrører de demokratiske institutioners man-
gelfulde funktionsmåde. Albanien fik i modsætning til Montenegro ikke tildelt kandidatstatus på
mødet i Det Europæiske Råd i december 2010. For at bistå Albanien med at leve op til de 12
benchmarks har Kommissionen sammen med Albanien udarbejdet en handlingsplan, som blev
lanceret på en konference ultimo marts med deltagelse af både regering og opposition og under
forsæde af kommissær Füle.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner om situationen i Albanien med henblik på at
sende et klart signal til de albanske politikere om behovet for demokratisk ansvarlighed og mo-
denhed.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side deler man bekymringen over situationen i Albanien og landets manglende evne til
at få de demokratiske institutioner til at fungere, og man ser gerne, at der sendes et klart signal til
de albanske ledere om behovet for demokratisk ansvarlighed og modenhed.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0012.png
5. Hviderusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Hviderusland og EU’s politik over for landet som opfølgning på EU’s indfø-
relse af sanktioner bl.a. i form af visumrestriktioner efter myndighedernes kritisable fremfærd efter præsidentvalget
i december 2010.
2. Baggrund
Situationen i Hviderusland er i den seneste tid forværret efter en række strenge domme på op til
6 år mod fremtrædende oppositionsrepræsentanter. Blandt de dømte er flere tidligere præsi-
dentkandidater. Derudover er mange oppositionsfolk fortsat sigtet for lovovertrædelser, der kan
give mellem 5 og 15 års fængsel. OSCE’s kontor i Minsk blev lukket i marts 2011, da de hvide-
russiske myndigheder har blokeret for en mandatforlængelse. Danmark er blandt 14 OSCE-
lande, der har iværksat OSCE’s såkaldte Moskva-mekanisme, der har til hensigt at sende eksper-
ter ind i landet for at undersøge og rapportere om alvorlige trusler mod opfyldelsen af Hviderus-
lands forpligtelser inden for OSCE’s menneskelige dimension. Hviderusland har dog nægtet vi-
sum til OSCE’s ekspert. Det forventes, at eksperten snarest vil fremlægge en rapport baseret på
beretninger om situationen i Hviderusland fra bl.a. internationale organisationer, NGO’er og
enkelt-personer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Hviderusland samt af EU’s politik over for lan-
det, herunder mulige økonomiske sanktioner. Der foreslås flere tiltag over for Hviderusland,
herunder muligheden for en udvidelse af den eksisterende rejserestriktions- og indefrysningsliste
med personer, der har været involveret i de seneste retssager mod politiske fanger. Derudover
foreslås en generel våbenembargo og en restriktiv udlånspolitik fra EIB og EBRD. Der anbefales
målrettede økonomiske sanktioner mod udvalgte hviderussiske personer og virksomheder, der er
med til at støtte præsident Lukasjenko finansielt.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været intense drøftelser af introduktionen af økonomiske sanktioner mod Hviderusland,
som et mindretal af EU-lande fortsat ikke støtter.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har fordømt de hviderussiske myndigheders fremfærd mod oppositionen, journalister,
civilsamfundsrepræsentanter m.fl. efter præsidentvalget i december 2010 og har støttet op om
indførelsen af EU-sanktioner og EU’s krav om løsladelse af alle politiske fanger. Danmark støt-
ter yderligere tiltag, der kan lægge pres på myndighederne, herunder en generel våbenembargo og
en restriktiv udlånspolitik fra EIB og EBRD. Derudover støttes fra dansk side målrettede øko-
nomiske sanktioner mod udvalgte hviderussiske personer og virksomheder, der er med til at støt-
te præsident Lukasjenko finansielt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0014.png
6. Naboskabspolitikken
KOM (2011) 0303
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte Kommissionens og den Fælles Udenrigstjenestes meddelelse med forslag til en revideret Na-
boskabspolitik. Der ventes vedtaget rådskonklusioner om den reviderede Naboskabspolitik.
2. Baggrund
Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste fremlagde den 25. maj 2011 en fælles meddelelse
med forslag til en revideret Naboskabspolitik, der omfatter EU’s samarbejde dels med nabolan-
dene i det sydlige Middelhavsområde, dels med landene i det Østlige Partnerskab. Den fælles
meddelelse afspejler den brede enighed blandt medlemslandene om, at forholdet til EU’s naboer
i højere grad bør præges af princippet om differentiering og en meritbaseret tilgang. Denne til-
gang sigter mod at øge støtten til de partnerlande, der arbejder på at opbygge levedygtige demo-
kratier og ønsker at tilnærme sig EU’s værdier og principper om bl.a. menneskerettigheder, rets-
statsprincipper, god regeringsførelse og inddragelse af civilsamfundet. Over for de lande, der ikke
gennemfører reformer, vil EU genoverveje eller reducere samarbejdet. Dog lægges der op til, at
EU i samtlige lande øger samarbejdet med civilsamfundet og yder støtte til NGO’er, civilsam-
fundsorganisationer og politiske partier gennem oprettelsen af ”European Endowment for De-
mocracy”.
Den fælles meddelelse fokuserer derudover på behovet for at støtte bæredygtig økonomisk og
social udvikling i EU’s nabolande, bl.a. gennem støtte til små og mellemstore virksomheder, job-
skabelse, investeringsgarantier og programmer til udvikling af landdistrikter. Der lægges op til
styrkede handelsforbindelser i form af indgåelse af dybe og omfattende frihandelsaftaler med de
lande, der udviser den fornødne reformvilje og -evne. I den forbindelse nævnes også muligheden
for mere asymmetriske aftaler med fokus på enkelte sektorer og gradvis liberalisering over for de
lande, som ikke er klar til eller ikke ønsker at indgå en frihandelsaftale. Generelt foreslås et øget
samarbejde inden for sektorer som energi, klima, miljø, transport og teknologi.
Inden for migration og mobilitet lægges der op til en fortsættelse af processen for visumfacilite-
ring for udvalgte nabolande. Enkelte lande vil som hidtil blive tilbudt en dialog om visumliberali-
sering, der er en langsigtet proces, der vil blive vurderet ud fra det enkelte lands opfyldelse af
tekniske kriterier og med løbende inddragelse af medlemslandene.
I forhold til det Østlige Partnerskab anerkendes det, at visse partnerlande tillægger deres europæ-
iske identitet stor betydning, og at udviklingen af tættere relationer til EU nyder stor opbakning i
befolkningen. Der henvises til, at de værdier - frihed, demokrati, respekt for menneskerettighe-
der, fundamentale frihedsrettigheder samt retsstatsprincipper - som det Østlige Partnerskab byg-
ger på, er de samme, der ligger til grund for artikel 2, 8 og 49 i Traktaten om den Europæiske
Union.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den fælles meddelelse ser også på muligheden for en effektivisering af EU’s bistand gennem
øget donorkoordination og øget fleksibilitet.
For så vidt angår finansiering, foreslås det, at der for 2011-2013 anvendes op mod 1,2 mia. EUR
ekstra til støtte for EU’s nabolande. Kommissionen vil derfor snart fremsætte en ændringsskri-
velse for 2012-budgetforslaget, der indebærer en stigning for udgiftskategori 4, der omfatter
EU’s eksterne relationer. Indholdet af den kommende ændringsskrivelse til 2012-budgettet ken-
des endnu ikke, men det ventes, at Kommissionen blandt andet vil foreslå anvendelse af marge-
nen under kategori 4 og fleksibilitetsinstrumentet. I den fælles meddelelse opfordres endvidere
til, at man muliggør genanvendelse af tilbageløb (”reflows”) fra lån til finansiering af nye operatio-
ner inden for Faciliteten for investeringer og partnerskab mellem EU og Middelhavsområdet
(FEMIP).
3. Hjemmelsgrundlag
Med Lissabontraktaten har Naboskabspolitikken fået en specifik hjemmel i artikel 8 i Traktaten
om den Europæiske Union.
4. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en generel drøftelse af revisionen af EU’s Naboskabspolitik. I den for-
bindelse forventes særligt en drøftelse af, hvordan man kan skabe øget fokus på EU’s værdier og
principper om demokrati, menneskerettigheder, fundamentale frihedsrettigheder, retsstatsprin-
cipper og god regeringsførelse og styrke EU’s politik gennem øget samarbejde med civilsamfun-
det, samt fokus på frihandel, økonomisk udvikling, sektororienteret samarbejde og mobilitet.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Sagen ventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser udover den mulige indvirkning på
EU’s budget. Den fælles meddelelse indebærer forslag om at allokere op mod 1,2 mia. EUR eks-
tra til naboskabspolitikken. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter. Såfremt de 1,2 mia. EUR
skal findes på EU-budgettet, svarer dette til en statslig udgift på ca. 179 mio. kr. Det er endnu
uklart, hvor stor en del af midlerne, Kommissionen foreslår finansieret via omprioritering på
EU-budgettet, idet Kommissionen endnu ikke har fremsat sin ændringsskrivelse til 2012-
budgettet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes der opbakning til en revision af Naboskabspolitikken i retning af øget diffe-
rentiering og en meritbaseret tilgang. Der forventes dog delte holdninger i spørgsmålet om øget
mobilitet i form af visumliberalisering. I øvrigt er der delte meninger om, hvorvidt artikel 49 bør
nævnes i rådskonklusionerne, selvom det ikke sker som en konkret henvisning til muligheden for
at ansøge om medlemskab. Fra visse lande arbejdes der for, at artikel 49 nævnes i rådskonklusio-
nerne, f.eks. på samme måde som i den fælles meddelelse, dvs. ved at fremhæve, at de værdier,
der ligger til grund for samarbejdet i det Østlige Partnerskab, er de samme som for de lande, der
kan ansøge om medlemskab.
Der er i EU-kredsen en vis skepsis over for de fremlagte finansieringsforslag i den fælles medde-
lelse, herunder tilførsel af nye midler samt genanvendelse af tilbageløb (”reflows”).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter indholdet i den fælles meddelelse, der går i retning af øget differentiering på
grundlag af partnerlandenes egne indsatser med fokus på behovet for øget samarbejde med civil-
samfundet samt frihandel, økonomisk udvikling og sektororienteret samarbejde. EU bør fremme
reformprocessen i partnerlandene bl.a. ved at indgå ambitiøse frihandelsaftaler med de partnere,
der er rede hertil, samt at give forbedret mulighed for kortsigtede, målrettede handelslempelser
med umiddelbar virkning. Aftalerne bør sigte på en vidtgående integration i EU gennem liberali-
sering af markedsadgangen og fjernelse af ikke-toldmæssige handelshindringer.
Danmark er grundlæggende positivt indstillet over for øgede mellemfolkelige kontakter, men
spørgsmålet om visumfrihed er et langsigtet mål, der bl.a. vil blive vurderet ud fra det enkelte
lands opfyldelse af kriterier for sikker mobilitet.
Fra dansk side ses der ikke behov for at nævne artikel 49 i det videre arbejde. Det Østlige Part-
nerskab er en separat politik i sin egen ret, der hverken inkluderer eller ekskluderer spørgsmålet
om evt. medlemskabsperspektiv.
Hvad angår de fremlagte finansieringsforslag, herunder genanvendelse af tilbageløb (”reflows”), er
Danmark som øvrige lande skeptisk og ser gerne, at Kommissionen hurtigst muligt fremsætter
sin ændringsskrivelse til budgetforslaget for 2012, så Rådet kan tage stilling hertil. Fra dansk side
vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskab med naboskabslandene finansieres via
en omprioritering inden for kategori 4 og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter for medlems-
landene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0017.png
7. Sydlige naboskab
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den seneste udvikling i Mellemøsten og Nordafrika med særligt fokus på Syrien og Libyen
samt Yemen.
2. Baggrund
Myndighederne i Syrien gennemfører fortsat militære og sikkerhedstjenestelige operationer i for-
søg på at undertrykke de folkelige protester, der fortsætter i en række områder i Syrien. Siden den
15. marts 2011, hvor protesterne for alvor tog fart, er der i medier rapporteret om over 1000
dræbte og flere hundrede sårede baseret på tal fra menneskerettighedsorganisationer. Desuden er
mange demonstranter og aktivister arresteret. Generelt er alle informationer om udviklingen i
Syrien behæftet med stor usikkerhed og vanskelige at bekræfte, bl.a. grundet fraværet af interna-
tionale journalister i landet.
De voldelige sammenstød har særligt været centreret omkring byen Dara’a i det sydlige Syrien, i
og omkring byen Homs i det centrale Syrien, på kyststrækningen mellem Tartous og Lattakia
samt i en række af forstæderne til Damaskus. Senest synes området nord for Homs at have ud-
viklet sig til det primære center for hårde kampe mellem sikkerhedsstyrker og opførere. Der har
ikke fundet større demonstrationer eller voldelige sammenstød sted i det centrale Damaskus eller
i Syriens andenstørste by, Aleppo.
EU har af flere omgange fordømt den uacceptable vold imod fredelige demonstranter og opfor-
dret det syriske regime til at adressere befolkningens legitime krav gennem politiske reformer
inden for rammen af en national dialog. Den 9. maj 2011 vedtog Rådet sanktioner mod det syri-
ske regime. Sanktionerne blev udvidet den 23. maj 2011, herunder til også at omfatte præsident
Assad.
Fsva. Libyen vedtog FN’s Sikkerhedsråd den 26. februar 2011 enstemmigt resolution 1970, der
indfører målrettede sanktioner mod Libyen. Den 17. marts 2011 vedtoges resolution 1973, der
udover at udvide FN’s sanktioner bl.a. indfører en ’no-fly zone’ og beskyttelse af civilbefolknin-
gen i Libyen. En international koalition har siden gennemført militære operationer til gennemfør-
sel af resolution 1973, herunder med dansk bidrag efter at Folketinget den 18. marts 2011 vedtog
at bidrage til koalitionens styrker.
Kampene i Libyen fordeler sig på tre fronter. Østfronten, hvor Gaddafi-loyale styrker holder
byen Brega, mens oppositionsstyrkerne fortsat holder Ajdabiya. Misrata, i det vestlige Libyen,
hvor oppositionen nu har kontrol over byen. Endelig er der kampe i bjergområdet Jebel Nafusa
langs den tunesiske grænse.
Situationen for den libyske civilbefolkning er fortsat meget bekymrende. Rapporter fra Amnesty
International såvel som anklageren fra den internationale krigsforbryderdomstol indikerer, at der
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0018.png
er sket alvorlige og systematiske overtrædelser af menneskerettigheder og humanitær lov i Liby-
en. En undersøgelseskommission fra FN’s menneskerettighedsråd har konkluderet, at Gaddafis
regeringsstyrker har begået krigsforbrydelser såvel som forbrydelser overfor menneskeheden.
En international kontaktgruppe for Libyen er etableret. Kontaktgruppen holdt sit tredje møde
den 9. juni 2011 i Abu Dhabi med fokus på den midlertidige finansielle mekanisme (TFM), hu-
manitær assistance og langsigtet støtte til det libyske folk, samt på perioden efter konflikten. Mø-
det signalerede international solidaritet og opmærksomhed på situationen og øgede presset på
Gadaffi, samt viste, at det internationale samfund er fast besluttet på at yde en langsigtet indsats.
EU vedtog den 28. februar 2011 sanktioner, som går videre end FN-sanktionerne under resolu-
tion 1970, og som omfatter embargo mod udstyr, der kan bruges til undertrykkelse. EU har des-
uden af flere gang øget antallet af personer og entiteter, der omfattes af indrejseforbud og inde-
frysning. Senest blev sanktionslisten udvidet på udenrigsrådsmødet den 23. maj 2011, hvor også
EU-udenrigsministrene i rådskonklusionerne slog fast, at de betragtede det nationale libyske
overgangsråd (TNC) som en ”vigtig politisk samtalepartner”. I erklæringen fra Det Europæiske
Råd den 24.-25. marts 2011 opfordrer EU Gaddafi til straks at overgive sin magt og dermed give
Libyen muligheden for at indlede en transitionsproces hen imod demokrati. EU åbnede den 22.
maj et forbindelseskontor i Benghazi, med henblik på hjælp til en reform af sikkerheds-sektoren
samt opbygning af offentlige institutioner. Udenrigsrepræsentant Ashton besøgte Benghazi den
22. maj 2011, hvor kontoret blev åbnet. Udenrigsrepræsentanten havde her en samtale med Mu-
stafa Jalil, formanden for TNC. Her blev drøftet EU’s støtte til økonomi, sundhed, uddannelse
og civilsamfund, samt assistance til grænsekontrol og sikkerhedsreform.
Yemens præsident Saleh blev den 3. juni 2011 såret under raketangreb på præsidentpaladset og er
nu under behandling i Saudi-Arabien. Angrebet ses som den foreløbigt stærkeste protest mod
hans manglende vilje til at træde tilbage som ellers flere gange aftalt, bl.a. efter mægling fra Golf-
rådet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 og drøftel-
sen på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23.-24. maj 2011 at drøfte udviklingen i EU’s sydlige
nabolande. Fsva. Syrien ventes en drøftelse af EU’s handlemuligheder i lyset af udviklingen i lan-
det.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at opretholde presset på det syriske
regime. Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at øge presset på Gaddafis
regime. Der forventes ligeledes at være enighed om at presse på for en fredelig magtoverdragelse
i Yemen.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU tager initiativ til at øge presset på Gaddafis regime, herunder ved evt.
udvidelse af de eksisterende sanktioner eller ved nye målrettede sanktioner. Regeringen støtter
også, at EU fortsætter med at yde humanitær bistand i og omkring Libyen.
Regeringen støtter, at presset på det syriske regime opretholdes, og at EU overvejer eventuelle
videre handlemuligheder i lyset af, hvorvidt volden fortsætter, og hvorvidt det syriske regime
gennemfører de lovede reformer.
Regeringen støtter desuden, at EU støtter op om overgangsprocesserne i Mellemøsten og Nord-
afrika generelt, herunder at der opnås en fredelig magtoverdragelse i Yemen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19.
maj 2011. Vedtagelsen af sanktioner mod Syrien har været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 6. maj 2011.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0020.png
8. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 23.-24.
maj 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
De direkte forhandlinger har været indstillet siden september 2010, hvor det israelske bosættel-
sesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne afbrød forhandlingerne. Den 4.
maj undertegnedes i Cairo en palæstinensisk forsoningsaftale. Premierminister Netanyahus tale
den 24. maj 2011 til Kongressen i Washington indeholdt en række principper for fred, som efter-
følgende er blevet afvist af præsident Abbas. Der forudses afholdt et Kvartetmøde i slutningen af
juni 2011, hvor man i givet fald vil gøre forsøg på at vedtage en tekst, som kan få parterne tilbage
til forhandlingsbordet. Frankrig har tilbudt at afholde en international konference ultimo juni
eller primo juli 2011, såfremt parterne er indstillet herpå.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde gennem premierminister Fayyads ambitiøse 2-årige udviklingsplan. Verdensbanken har
vurderet den hidtidige implementering positivt. Der er i EU-kredsen generelt enighed om, at der
må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at yde større bidrag til PA og Fayyad-
planens gennemførelse. Fayyad-planen udløber ultimo august i år.
Den israelske politikændring i juli 2010 med åbning for import til Gaza med undtagelse af pro-
dukter opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelser ind i Gaza. Der er i EU-kredsen
enighed om, at den israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at
fremme den økonomiske udvikling af Gaza. EU søger i øjeblikket at bidrage til sikringen af for-
bedret adgang til og fra Gaza.
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Den aktuel-
le situation i Syrien vanskeliggør imidlertid dette. Det Arabiske Fredsinitiativ fra 2002 om en fred
mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbindelse fortsat et centralt initiativ. Fra
dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fokus og har taget initiativ hertil i EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1008938_0021.png
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvordan EU bedst kan støtte fredsprocessen og komplementere de amerikanske be-
stræbelser. Der forventes særligt fokus på situationen i lyset af de palæstinensiske overvejelser
om at inddrage FN under den kommende generalforsamling i september 2011.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde. EU’s særlige rolle i relation til statsopbygningen kan forventes drøftet på rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er i
samarbejde med det internationale samfund at understøtte fredsforhandlingerne. Grundstammen
herfor - en to-statsløsning og en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. I den sammen-
hæng har regeringen og EU tidligere opfordret til palæstinensisk forsoning under præsident Ab-
bas. Fra dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og institutions-
opbygning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. maj 2011.
21