Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3105 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1018003_0001.png
5. juli 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
12. juli 2011
1) Præsentation af det polske formandskabs arbejdsprogram for 2. halvår 2011
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
2) Opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
3) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Ophævelse af proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud for Finland
-
Rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger endnu ikke
4) Opfølgning på G20-stedfortrædermøde den 8.-9. juli 2011
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
5) Kommissionens ændringsbudget 4 til EU’s budget for 2011
-
Orientering (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 12. juli 2011)
KOM(2011) 374
6) Bankstresstest
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
7) Omnibus II
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 12. juli 2011)
KOM(2011) 08
8) (evt.) Rentebeskatningsdirektivet
-
Orienterende debat
KOM(2008) 727
9) Finanspolitisk overvågning og proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 9:
Finanspolitisk overvågning og proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud
Resumé
På ECOFIN den 12. juli 2011 ventes Rådet at vedtage rådskonklusioner vedrørende den
finanspolitiske overvågning og særligt vedrørende status på EU-landenes henstillinger om at
korrigere uforholdsmæssigt store underskud på baggrund af EU-Kommissionens forårsprognose
fra maj 2011 samt afslutningen på det europæiske semester.
Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) har netop afsluttet det europæiske semester ved at
endossere de landespecifikke anbefalinger til EU-landene, som landene har mod-
taget på baggrund af hhv. deres Stabilitetsprogrammer og Konvergensprogram-
mer, de Nationale Reformprogrammer og landenes indmeldinger under Euro-
pluspagten (Konkurrenceevnepagten). EU-Kommissionen har samtidig i maj of-
fentliggjort sin forårsprognose med skøn for bl.a. offentligt underskud og gæld for
2011 og 2012. ECOFIN ventes på den baggrund at gøre status for landene med
henstillinger inden for rammerne af EU’s procedure for uforholdsmæssigt store
underskud (EDP).
24 ud af 27 EU-lande har en henstilling om at bringe underskuddet ned under 3
pct. af BNP inden for en given frist, samt at sikre årlige strukturelle budgetforbed-
ringer på mindst �½ pct. af BNP,
jf. bilag 1.
De fleste lande modtog deres henstil-
ling ultimo 2009, som konsekvens af effekten på de offentlige finanser af den
økonomiske krise og i lyset heraf de markante finanspolitiske lempelser gennem-
ført til understøttelse af vækst og beskæftigelse. De resterende lande, herunder
Danmark, fik deres henstilling henover sommeren 2010 og kun Sverige, Estland
og Luxembourg har ikke en henstilling. Finland ventes som det første land at få
ophævet sin henstilling på ECOFIN den 12. juli - se dagsordenspunkt 3.
Indhold
Rådets ventes at vedtage rådskonklusioner med følgende hovedelementer:
Rådet noterer, at ifølge EU-Kommissionens forårsprognose fra maj 2011,
ventes det offentlige underskud i euroområdet og EU at falde i de kom-
mende år. I EU ventes underskuddet at falde fra 6,4 pct. af BNP i 2010 til
4,7 pct. af BNP i 2011 og (baseret på antagelse om uændret økonomisk po-
litik) til 3,4 pct. af BNP i 2012 og 2,3 pct. af BNP i 2013. Således skønnes
det gennemsnitlige underskud at blive bragt ned under 3 procentsgrænsen i
Stabilitets- og Vækstpagten. Rådet noterer samtidig, at alle lande ventes at
korrigere deres uforholdsmæssigt store underskud før eller til fristen i deres
henstilling.
Rådet glæder sig over, at de finanspolitiske planer i EU-landene er på linje
med Rådets prioriteter vedrørende finanspolitisk konsolidering vedtaget i
februar 2011 på baggrund af EU-Kommissionens Årlige Vækstundersøgel-
se. Rådet glæder sig særligt over, at EU-landene har indledt konsolideringen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
i 2011 eller tidligere, og at den årlige stramning er signifikant. Dog noterer
Rådet, at for et antal EU-lande kræves yderligere finanspolitiske stramninger
for at leve op til deres henstilling, samt at flere lande skal specificere konkre-
te foranstaltninger. Endelig bør positive effekter på de offentlige finanser
som følge af højere økonomisk vækst end ventet, anvendes til yderligere at
reducere underskud.
Rådet understreger, at en succesfuld exit-strategi afhænger af en streng og
fuld implementering af EU-landenes budgetstrategier, og at forpligtelserne
under Stabilitets- og Vækstpagten overholdes. Særligt opfordrer Rådet alle
EU-lande til at implementere de nødvendige foranstaltninger for at over-
holde EU-henstillingerne, herunder stramningskravene i henstillingerne.
Rådet anerkender, at det robuste opsving hjælper til at reducere underskud-
dene i mange EU-lande, men det bekræfter samtidig, at EU-landene skal ac-
celerere reduktionen i underskuddene, hvis de økonomiske eller budget-
mæssige betingelser udvikler sig bedre end ventet.
Rådet opfordrer indtrængende de EU-lande, som udskyder deres finanspoli-
tiske konsolidering til sent i henstillingsperiode, til at specificere de nødven-
dige tiltag til overholdelse af deres henstilling senest i deres budget for 2012.
Rådet opfordrer ligeledes indtrængende EU-landene til at sikre en passende
finanspolitisk konsolidering for at sikre fremskridt mod deres mellemfriste-
de budgetmål på linje med kravene i Stabilitets- og Vækstpagten, således at
der skabes en holdbar gældsudvikling, og der generelt sikres holdbare of-
fentlige finanser.
Rådet indbyder EU-Kommissionen til at fortsætte sin tætte overvågning af
EU-landene i underskudsproceduren og tage alle nødvendige foranstaltnin-
ger for at sikre overholdelse af Rådets henstillinger.
Rådet vil efter sommeren, på baggrund af en opdateret vurdering fra EU-
Kommissionen, revurdere situationen, herunder implementeringen af 2011
budgetterne og fremskridtene med planlægningen af 2012 budgetterne.
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens
artikel 126.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Statsfinansielle konsekvenser
Danmarks konsolidering af de offentlige finanser har direkte positive statsfinan-
sielle konsekvenser og de øvrige EU-landes konsolidering har positive statsfinan-
sielle konsekvenser i landene selv og i Danmark som følge af de positive effekter
på den samlede økonomiske udvikling i Europa.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene, herunder efterle-
velse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil
understøtte vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedrørende vedtagelse af rådskonklusioner om finanspolitisk overvågning og
EDP-procedurerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men
Europaudvalget er løbende blevet orienteret om EU-landenes EDP-procedurer.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter rådskonklusionerne og lægger vægt på, at EU-landene skal leve
op til EU’s regler om finanspolitik, herunder deres konkrete henstillinger, således
at der sikres en sund økonomisk udvikling i EU, og der forhindres en eskalering af
gældskrisen. Regeringen lægger derfor vægt på, at landene får specificeret konkrete
foranstaltninger til efterlevelse af deres henstilling, både hvad angår fristen og
stramningskravet, og at der sikres fuld implementering af konsolideringsplanerne.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes at støtte rådskonklusionerne.