Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3105 - Økofin Bilag 4
Offentligt
1020053_0001.png
15. juli 2011
Referat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2011
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af det polske formandskabs arbejds-
program for 2. halvår 2011
Polen har EU-formandskabet i 2. halvår 2011. ECOFIN drøftede arbejdspro-
grammet for ECOFIN i formandskabsperioden på baggrund af en præsentation
af programmet af det polske formandskab. Overordnet fokuserer det polske for-
mandskab særligt på det videre arbejde med at sikre sunde og holdbare offentlige
finanser i medlemslandene, rammerne for fornyet vækst i EU og styrkelse af den
finansielle regulering mv. Det vil være en stor prioritet for formandskabet at nå en
aftale om et styrket økonomisk samarbejde hurtigst muligt i efteråret.
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni
2011
ECOFIN drøftede udkommet af Det Europæiske Råd (DER) den 23.-24. juni
2011. Drøftelsen fokuserede særligt på gennemførelsen af det første europæiske
semester i 1. halvår 2011 og den fremadrettede håndtering af Konkurrenceevne-
pagten (Europluspagten). DER ventes bl.a. at følge op på landenes indmeldinger
under Konkurrenceevnepagten på sit møde i december. ECOFIN drøftede desu-
den status for og det videre arbejde med reform af det økonomiske samarbejde,
hvor videre trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet vil skulle pågå i efter-
året.
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Op-
hævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud (EDP) for Finland.
ECOFIN vedtog at ophæve Finlands igangværende underskudsprocedure, idet
ECOFIN vurderede, at Finlands skønnede uforholdsmæssigt store underskud er
korrigeret. Ifm. EU-landenes EDP-indberetninger i foråret 2011 notificerede Fin-
land et faktisk offentligt underskud på 2,5 pct. af BNP i 2010, dvs. væsentligt lave-
re end det skønnede underskud fra foråret 2010 på 4,1 pct. af BNP, og dermed
mindre end Stabilitets- og Vækstpagtens referenceværdi for underskuddet på 3
pct. af BNP. Kommissionens forårsprognose fra maj 2011 skønner endvidere, at
underskuddet vil udgøre 1 pct. af BNP i 2011 og 0,7 pct. af BNP i 2012, og der-
med skønnes underskuddet fremadrettet at være bragt holdbart ned under 3 pct.
af BNP.
Dagsordenspunkt 4:
Opfølgning på G20 stedfortrædermødet den 8.-9. juli
2011
ECOFIN drøftede udkommet af G20-stedfortrædermødet den 8.-9. juli 2011 i
Paris. Fokus for G20-stedfortrædermødet var G20’s ramme for stærk, bæredygtig
og balanceret vækst, herunder implementeringen af G20-aftalen fra april om iden-
tifikation og håndtering af nogle G20-landes makroøkonomiske ubalancer. End-
videre drøftede man reformer af det internationale monetære system, herunder
håndtering af internationale kapitalbevægelser, samt finansiel regulering og råvare-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
priser. ECOFIN ventes på sit uformelle møde den 16.-17. september at vedtage
fælles EU-holdninger (Terms of Reference) til G20-finansministermødet den 23.
september.
Dagsordenspunkt 5:
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s bud-
get for 2011
Sagen var ikke på dagsordenen for ECOFIN.
Dagsordenspunkt 6:
Bankstresstest
EU-banktilsynsmyndigheden EBA koordinerer en fælles EU stresstest af de større
europæiske banker, der gennemføres i samarbejde med de nationale tilsynsmyn-
digheder i de enkelte lande og i samarbejde med de banker, der deltager i testen.
Stresstesten skal generelt vurdere, om de testede banker er tilstrækkeligt mod-
standsdygtige overfor de opstillede hypotetiske stressscenarier uden yderligere ka-
pitaltilførsel, eller om der vil være behov for at rejse yderligere kapital eller andre
tiltag, evt. forebyggende, såfremt de undersøgte stressscenarier helt eller delvist
måtte materialisere sig. Testresultaterne er offentliggjort den 15. juli. ECOFIN
drøftede sagen, herunder principper for medlemslandenes beredskabsplaner
(”backstops”) for håndtering af banker, som stresstesten måtte indikere kunne få
behov for at styrke kapitalgrundlag o. lign. og kommunikation af testresultaterne.
ECOFIN vedtog i forlængelse af vedtagne retningslinjer af 17. maj en erklæring,
som understreger behovet for beredskaber for at adressere mulige svagheder i dele
af den europæiske banksektor, som kan vise sig på baggrund af testen. Erklærin-
gen understreger også, at der lægges vægt på private løsninger, men at der også
kan være tale om offentlig støtte ved et konkret behov i overensstemmelse med
EU’s statsstøtteregler.
Dagsordenspunkt 7:
Omnibus II
Sagen var ikke på dagsordenen for ECOFIN.
Dagsordenspunkt 8:
Rentebeskatningsdirektivet
ECOFIN drøftede - på baggrund af en præsentation af Kommissionen - forslaget
om tekniske ændringer af rentebeskatningsdirektivet for at opnå fremskridt i for-
handlingerne, herunder et mandat til Kommissionen om indledning af forhandlin-
ger med tredjelande (Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino)
om tilsvarende ændringer af EU’s rentebeskatningsaftaler med disse lande. Et
stort flertal af medlemslande støtter forslaget om ændring af rentebeskatningsdi-
rektivet samt indledning af forhandlinger med tredjelandene, men Luxembourg,
Østrig og Italien har reservationer over for forslaget. Et videre arbejde vil nu pågå
på teknisk niveau. ECOFIN ventes at drøfte sagen igen i efteråret.
Dagsordenspunkt 9:
Finanspolitisk overvågning og proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud
ECOFIN vedtog – på baggrund af Kommissionens forårsprognose og det euro-
pæiske semester - rådskonklusioner vedrørende den finanspolitiske overvågning
og landenes henstillinger under Stabilitets- og Vækstpagten. 23 ud af 27 EU-lande
har aktuelt en henstilling (kun Sverige, Estland, Luxembourg og Finland har ikke).
Rådskonklusionerne understreger bl.a., at landenes finanspolitiske planer over-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
ordnet er på linje med Rådets prioritering af konsolideringstiltag, nødvendigheden
af en streng og fuld implementering af landenes budgetstrategier således at for-
pligtelserne under Stabilitets- og Vækstpagten overholdes, en fremskyndelse af re-
duktionen i underskuddene, hvis konjunktursituationen udvikler sig bedre end
ventet samt at lande, som udskyder konsolidering til sent i deres henstillingsperio-
der, bør konkretisere deres planer, senest i budgettet for 2012.