Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3125 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1036707_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 3. november 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 15. november 2011
SAMLENOTAT
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020 .........................................................2
2. Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011 ........................................... 13
3. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 9. december 2011 ........................................ 15
4. EU’s Østersøstrategi ................................................................................................................... 17
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0002.png
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020
KOM(2011) 0500, KOM(2011) 0403, KOM(2011) 0398, KOM(2011) 0510, KOM(2011) 0511,
KOM(2011) 0512.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde d. 29. juni 2011sit forslag til den flerårige finansielle ramme. Det samlede udgiftsloft
i forslaget udgør 1.083 mia. euro i forpligtelsesbevillinger svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. På indtægtssiden
lægges op til en ændring af rabatsystemet og indførelse af to nye indtægtskilder - en ny skat på finansielle transak-
tioner samt en ny moms-indtægt. Formandskabet forventes at lægge op til en generel drøftelse af udgiftssiden af den
flerårige finansielle ramme med særlig fokus på de områder, hvor der netop er fremlagt sektorretsaktsforslag (sam-
hørighed, landbrug og infrastruktur) på mødet i Rådet den 15. november.
2. Baggrund
Det forventes at formandskabet vil lægge op til at Rådet vedrørende almindelige anliggender
(GAC) den 15. november 2011 skal drøfte udgiftssiden af den flerårige finansielle ramme med
særlig fokus på de områder, hvor der netop er fremlagt sektorretsaktsforslag (samhørighed, land-
brug og infrastruktur).
Det følger af artikel 312 i Traktaten, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre
en velordnet udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den
flerårige finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at det årlige budget
overholder den flerårige finansielle ram-me. Den finansielle ramme fastlægges i en forordning,
som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse
med et flertal af sine medlemmer. Det fremgår endvidere, at Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen under hele proceduren træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
lette vedtagelsen. Det fremgår endvidere af Traktatens artikel 311, at Unionen tilvejebringer de
nødvendige midler med henblik på at nå sine mål og gennemføre sin politik.
Kommissionen har den 6. oktober fremlagt forslag til de nye strukturfondsfor-ordninger, den 12.
oktober forordningsforslag om fremtidens landbrugspolitik og den 19. oktober en infrastruktur-
pakke herunder forslag om et finansieringsin-strument for transeuropæisk infrastruktur. Det be-
mærkes, at Kommissionen endnu ikke har fremlagt alle forslag til de underliggende sektorretsak-
ter. Først når disse foreligger, vil der kunne skabes klarhed over det samlede billede.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 312 vedrørende den flerårige finansielle ramme, artikel 311 vedrørende Unio-
nens egne indtægter samt artikel 295 vedrørende interinstitutionelt samarbejde.
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme og Unionens egne
indtægter, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen ønsker med sit forslag til den kommende flerårige finansielle ramme et stærkt
fremtidigt fælleseuropæisk budget med fokus på at skabe fremdrift i EU2020 vækststrategien.
For at styrke forbindelsen mellem EU’s budget og EU’s 2020-mål foreslår Kommissionen en
syv-årig budgetramme gældende for perioden 2014 til 2020.
Principper for EU’s budget
Den flerårige finansielle ramme skal jf. forslaget bygge på en række principper. Konkret fremhæ-
ver Kommissionen, at EU’s budget skal:
-
Finansiere fælleseuropæiske politikker, som medlemsstaterne har besluttet skal håndteres på
EU-niveau (fx den fælles landbrugspolitik).
-
Bidrage til solidaritet mellem alle medlemsstater og regioner (fx gennem samhørighedspoli-
tikken).
-
Finansiere tiltag, der bidrager til at færdiggøre det indre marked (fx gennem finansiering af
trans-europæisk infrastruktur).
-
Sikre synergi og stordriftsfordele gennem fælles løsninger (fx inden for forskning, innovati-
on, samarbejde om indre anliggender, migration og retfærdighed).
-
Give svar på vedvarende og nye udfordringer (fx på områderne miljø, klimaændringer, hu-
manitær bistand, demografiske ændringer og kultur).
EU’s budget skal ifølge forslaget fokusere på nøgleprioriteter, europæisk merværdi virkning og
resultater samt på at skabe fælles goder over hele EU. Kommissionen ønsker derfor et øget fo-
kus på resultater, simplificering, opfyldelsen af på forhånd opstillede betingelser og på at anvende
EU’s budget som løftestang for yderligere privat finansiering.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en flerårig finansiel ramme, som omfatter et samlet forpligtelsesniveau
på 1.083 mia. euro for perioden 2014 til 2020 svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. Dette samlede
forpligtelsesniveau dækker over 1.025 mia. euro svarende til 1,05 pct. af EU’s BNI, som budget-
teknisk placeres inden for den flerårige finansielle ramme samt et forpligtelsesniveau på 58 mia.
euro svarende til 0,06 pct. af BNI, som teknisk placeres uden for den finansielle ramme. Kom-
missionen foreslår således at flytte flere udgiftsposter, der i dag finansieres inden for rammen,
uden for rammen for 2014 til 2020. Betalingsniveauet vedrørende udgifter inden for den flerårige
finansielle ramme udgør 972 mia. euro svarende til 1,00 pct. af EU’s BNI, mens betalingsniveau-
et vedrørende udgifter uden for den flerårige finansielle ramme ikke fremgår af forslaget. Kom-
missionens forslag svarer til en realvækst i udgiftsniveauet på ca. 5 pct. sammenlignet med lofter-
ne for indeværende finansielle rammeperiode, der gælder perioden 2007 til 2013.
Det samlede foreslåede forpligtelsesniveau inden for og uden for den flerårige finansielle ramme
fremgår af
tabel 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0004.png
Tabel 1
Det samlede udgiftsniveau i Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Samlede forpligtelser
inden for og uden for
den flerårige ramme
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
2014
150.371
2015
152.585
2016
153.391
2017
154.725
2018
155.739
2019
157.372
2020
159.134
1.083.316
1,13
1,13
1,12
1,12
1,11
1,10
1,09
1,11
Anm.: Kommissionen angiver ikke i sit forslag det samlede betalingsniveau inden for og uden for den flerårige fi-
nansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Det foreslåede udgiftsniveau inden for den flerårige finansielle ramme, herunder opdelingen på
budgetkategorier fremgår af
tabel 2
Tabel 2
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (inden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Kategori 1: Intelligent
og inkluderende
vækst
Herunder samhørig-
hedspolitikker
Kategori 2:
Bæredygtig vækst
(naturressourcer)
Herunder markeds-
ordninger og direkte
betalinger
Kategori 3: Sikkerhed
og borgerskab
Kategori 4:
Det globale Europa
Kategori 5:
Administration
Herunder administra-
tive udgifter til institu-
tioner
Forpligtigelser i alt
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
490.908
376.020
2014
64.696
50.486
2015
66.580
51.543
2016
68.133
52.542
2017
69.956
53.609
2018
71.596
54.798
2019
73.768
55.955
2020
76.179
57.105
57.386
42.244
56.527
41.623
55.702
41.029
54.861
40.420
53.837
39.618
52.829
38.831
51.784
38.060
382.927
281.825
2.532
9.400
8.542
6.967
2.571
9.645
8.679
7.039
2.609
9.845
8.796
7.108
2.648
9.960
8.943
7.191
2.687
10.150
9.073
7.288
2.726
10.380
9.225
7.385
2.763
10.620
9.371
7.485
18.535
70.000
62.629
50.464
142.556
1,08
144.002
1,07
145.085
1,06
146.368
1,06
147.344
1,05
148.928
1,04
150.718
1.025.000
1,03
1,05
Betalinger i alt
Som pct. af BNI
133.851
1,01
141.278
1,05
135.516
0,99
138.396
1,00
142.247
1,01
142.916
1,00
137.994
0,94
972.198
1,00
Anm.: Budgetkategorierne er ikke fuldt ud sammenlignelige med de tilsvarende budgetkategorier under den inde-
værende finansielle ramme, idet underprogrammer flyttes mellem kategorierne. Et fyldestgørende overblik
over sådanne bevægelser er ikke tilvejebragt af Kommissionen.
Kilde: KOM (2011) 500
Det foreslåede udgiftsniveau uden for den flerårige finansielle ramme, herunder opdelingen på
programmer fremgår af
tabel 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0005.png
Tabel 3
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Nødhjælpsreserve
Globaliseringsfond
Solidaritetsfond
Fleksibilitetsinstrument
Reserve til kriser i
landbruget
ITER
GMES
Den Europæiske Udvik-
lingsfond
Global klima- og
biodiversitetsfond
I alt uden for den
flerårige finansielle
ramme
I alt 2014-
2020
2.450
3.000
7.000
3.500
3.500
886
834
3.317
p.m.
7.815
624
834
4.346
p.m.
8.583
299
834
4.394
p.m.
8.306
291
834
4.453
p.m.
8.357
261
834
4.526
p.m.
8.395
232
834
4.600
p.m.
8.445
114
834
4.710
30.319
p.m.
8.416
58.316
p.m.
2.707
5.841
2014
350
429
1.000
500
500
2015
350
429
1.000
500
500
2016
350
429
1.000
500
500
2017
350
429
1.000
500
500
2018
350
429
1.000
500
500
2019
350
429
1.000
500
500
2020
350
429
1.000
500
500
Anm.: Kommissionen har endnu ikke foreslået konkrete forpligtelsesbevillinger for så vidt angår den globale kli-
ma- og biodiversitetsfond. Fonden indgår derfor heller ikke i opgørelsen af det samlede forpligtelsesniveau
uden for den flerårige finansielle ramme. Kommissionen angiver ikke i sit forslag betalingsniveau uden for
den flerårige finansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Budgetkategorier
Kommissionen opererer i forslaget med fem budgetkategorier:
1. Intelligent og inkluderende vækst
2. Bæredygtig vækst (naturressourcer)
3. Sikkerhed og borgerskab
4. Det globale Europa
5. Administration
I det store hele svarer opdelingen af den finansielle ramme på kategorier til den nuværende struk-
tur, når der ses bort fra forslagets del om at flytte udgifter uden for rammen. Det skal imidlertid
bemærkes, at indholdet af budgetkategorierne i Kommissionens forslag ikke fuldt ud svarer til
indholdet af de nuværende kategorier. Eksempelvis flyttes infrastrukturprogrammerne (TEN) fra
kategori 1A (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) i den indeværende finansielle ramme-
periode til samhørighedsdelen af den nye kategori 1. Tilsvarende flyttes en række programmer,
som i indeværende finansielle rammeperiode finansieres under budgetkategori 2 (beskyttelse og
forvaltning af naturressourcer) til andre budgetkategorier. Dette gælder bl.a. fødevareprogram-
met for de socialt dårligst stillede og fødevaresikkerhedsprogrammet som flyttes fra kategori 2 i
indeværende periode til henholdsvis kategori 1 og 3 i Kommissionens forslag til den kommende
finansielle rammeperiode. Hertil kommer oprettelsen af et kriseinstrument til landbrugssektoren
uden for den flerårige finansielle ramme. Et fyldestgørende overblik over omfanget af bevægel-
sen mellem budgetkategorier er ikke tilvejebragt af Kommissionen på nuværende tidspunkt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Budgetkategori 1(intelligent og inkluderende vækst)
Budgetkategori 1 (intelligent og inkluderende vækst) opdeles i forslaget ikke som i indeværende
rammeperiode i en A og en B underkategori. Det er dog præciseret, hvilken del af budgetkatego-
rien, der afsættes til økonomisk, social og territorial samhørighed. Kommissionen foreslår et
samlet forpligtelsesniveau til budgetkategori 1 på 491 mia. euro, hvoraf 376 mia. euro reserveres
til samhørighedspolitikker. Der afsættes således 115 mia. euro til de ikke-samhørighedsrelaterede
politikker.
Kommissionen lancerer under overskriften ”Horisont 2020” et nyt fælles strategisk rammepro-
gram for forskning, innovation og teknologiudvikling. Der afsættes 80 mia. euro til programmet,
som omfatter det eksisterende forskningsrammeprogram, hovedparten af innovationsprogram-
met CIP og EIT fra den nuværende kategori 1A. Der afsættes 15,2 mia. euro under budgetkate-
gori 1 til uddannelse, mens den ”ikke-innovative” del af CIP relanceres som et særligt program til
at fremme SMV’ers konkurrenceevne, hvortil afsættes 2,4 mia. euro. For så vidt angår Galileo
budgetteres med i alt 7 mia. euro i forpligtelsesbevillinger over perioden.
Under ”økonomisk, social og territorial samhørighed” oprettes en selvstændig facilitet, ”Sam-
menkobling af Europa” til fremme af grænseoverskridende infrastruktur, hvortil afsættes 40 mia.
euro, hvortil kommer 10 mia. euro fra Samhørighedsfonden øremærket til infrastrukturinveste-
ringer. Den nye facilitet erstatter de nuværende TEN-programmer.
Der lægges endvidere op til oprettelsen af såkaldte ”transitionsregioner”, som erstatter de nuvæ-
rende indfasnings- og udfasningsregioner. Transitionsregionerne defineres som regioner med et
BNP på 75 – 90 pct. af EU-gennemsnittet. Konvergensregioner og konkurrenceevneregioner
fremgår fortsat for så vidt angår kategoriseringen af regionerne i EU, ligesom territorial samhø-
righed fortsat er et særskilt underområde.
Kommissionen lægger endvidere op til en nedjustering af BNP-loftet for, hvor meget struktur-
fondsstøtte et land kan modtage henset til medlemsstaternes absorptionskapacitet. Loftet nedju-
steres således til 2,5 pct. af BNP.
I forslaget lægges op til, at en minimumsandel af strukturfondsstøtten skal anvendes via Social-
fonden (25 – 52 pct. afhængig af velstandsniveau, hvor mere velstående regioner skal anvende 52
pct.) Der lægges samtidig op til at mere velstående regioner primært skal anvende den resterende
del af deres nationale strukturfondskonvolut på energieffektiviseringstiltag, vedvarende energi og
SMV’ernes konkurrenceevne og innovation.
Der lægges i forslaget endvidere op til indførelse af en ny governance-struktur på samhørigheds-
området, bl.a. ved partnerskabskontrakter med medlemsstaterne, som skal opstille mål og betin-
gelser for omsætning af strukturfondsmidlerne til gennemførelse af Europa 2020-målene. Hertil
kommer indførsel af resultatorienteret konditionalitet ved i højere grad end hidtil på forhånd at
opstille betingelser, som støtten skal leve op til – både ”ex ante” og relateret til faktiske resultater.
Manglende overholdelse heraf kan i yderste konsekvens føre til annullering af støtte. Samtidig
lægges op til oprettelsen af en performance reserve på 5 pct. af midlerne i strukturfondene, som
på baggrund af en midtvejsevaluering skal tildeles de lande, som har leveret de bedste resultater i
udmøntningen af deres strukturfondspolitikker og bidrag til Europa 2020-målsætningerne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reglerne for national medfinansiering bør ifølge forslaget ændres, således at den nationale med-
finansieringssats sænkes for medlemsstater, som modtager finansiel assistance jf. Traktatens arti-
kel 136 eller 143.
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst)
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst) omfatter bl.a. udgifterne til markedsordninger og direkte
landbrugsstøtte, landdistriktspolitikken, fiskeri og miljø. Der afsættes 383 mia. euro til budgetka-
tegorien, hvoraf 282 mia. euro reserveres til markedsrelaterede udgifter og direkte støtte. Hertil
kommer 90 mia. euro til landdistriktsudvikling, 7 mia. euro til fiskeri og 3 mia. euro til miljø og
klima.
Forslaget lægger op til, at det skal være obligatorisk, at 30 pct. af den direkte støtte gøres grøn
(”greening”) sikret gennem krav om gennemførelse af nye, verificerbare tiltag.
Kommissionen lægger i sit forslag op til en tilnærmelse af medlemsstaternes hektarstøttesats over
perioden, således at medlemsstater med et støtteniveau (direkte betalinger), der ligger under 90
pct. af gennemsnittet, skal have forøget deres hektarstøttesats med en tredjedel af forskellen mel-
lem deres nuværende niveau og 90 pct. af gennemsnittet. Dette finansieres gennem en proporti-
onal reduktion i støtten til medlemsstater, hvis hektarstøttesats ligger over gennemsnittet. Der
lægges også op til at omfordele landdistriktsmidlerne mellem medlemsstaterne på baggrund af en
række objektive kriterier, som afspejler de fremtidige økonomiske, sociale, miljømæssige og terri-
toriale mål i landdistriktspolitikken. Kommissionen har endvidere fremsat forslag om at tillade
fleksibilitet mellem de to søjler i landbrugspolitikken samt forslag om at indføre et loft (”cap-
ping”) af støtten til de største landbrug. Midlerne frigjort ved capping skal ifølge forslaget over-
føres til de nationale landdistriktskonvolutter.
Budgetkategori 3 (sikkerhed og borgerskab)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 19 mia. euro til budgetkategori 3
(sikkerhed og borgerskab).
Kommissionen foreslår en sammenlægning af de nuværende instrumenter inden for retlige og
indre anliggender (RIA) til to fonde for henholdsvis migration og asyl og intern sikkerhed. Hen-
sigten er, at færre programmer i kombination med simplificering af administrative procedurer
kan bidrage til at strømline arbejdet inden for kategorien. Fondene skal ifølge forslaget have en
betydelig ekstern dimension, samtidig med at der skal være mulighed for at reagere hurtigt i til-
fælde af nødsituationer.
Kommissionen foreslår desuden en styrkelse af det nuværende civilbeskyttelsesinstrument, der
har en intern dimension placeret i kategori 3 samt en ekstern dimension under kategori 4.
Budgetkategori 4 (det globale Europa)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 70 mia. euro til budgetkategori 4.
Der foreslås ingen fundamental ændring af strukturen inden for kategori 4, om end der foreslås
etableret et nyt strategisk partnerskabsinstrument med særligt fokus på vækstøkonomier til er-
statning for det nuværende instrument for industrialiserede lande.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Naboskabsinstrumentet foreslås væsentligt styrket. Der foreslås endvidere en styrkelse af civilbe-
skyttelsesinstrumentet med oprettelsen af en europæisk katastroferesponskapacitet gennem en
frivillig pulje af medlemsstaternes civilbeskyttelseskapaciteter. Derudover foreslår Kommissionen
at lancere et integreret før-tiltrædelsesprogram, som skal udgøre den finansielle søjle i EU’s udvi-
delsesstrategi. Under udviklingsinstrumentet (DCI) foreslås et pan-afrikansk instrument til im-
plementering af den fælles EU/Afrika-strategi. Udviklingsbistanden foreslås yderligere fokuseret
med en mere differentieret tilgang til partnerlandene.
Budgetkategori 5 (administration)
Kommissionen foreslår, at der forpligtes 63 mia. euro til budgetkategori 5 (administration).
Kommissionen har i forslaget udskilt udgifterne til pensioner og Europaskolerne. Heraf fremgår,
at ca. 20 pct. af de samlede udgifter vedrører pensioner og Europaskolerne.
Udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme
Kommissionen foreslår at placere i alt ni udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme:
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden, fleksibilitetsinstrumentet, ITER,
GMES, krisereserve til landbrugssektoren, global klima- og biodiversitetsfond og Den Europæi-
ske Udviklingsfond. De samlede forpligtelser til disse programmer udgør 58 mia. euro.
Fleksibilitet
Forslaget til Rådets forordning for den flerårige finansielle ramme og forslag til den inter-
institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen (IIA) indeholder en
række elementer, som vil øge fleksibiliteten.
Kommissionens foresår en betydelig forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet (fra 200 til 500 mio.
euro årligt) og en nye krisefond for landbruget. Man lægger også op til øget adgang til at overføre
uforbrugte midler fra tidligere budgetår under Nødhjælpsreserven, Fleksibilitetsinstrumentet og
den nye infrastrukturfacilitet.
Kommissionen foreslår endvidere en margin til uforudsete udgifter, der kan mobiliseres udover
loftet i den flerårige finansielle ramme på makismalt 0,03 pct. af EU’s BNI (svarende til ca. 30
mia. euro), men som samtidig skal være inden for loftet for egne indtægter.
Kommissionen har endvidere til hensigt at øge fleksibiliteten i de enkelte programmer, idet der
foreslås mulighed for at afvige fra de indikativt udmeldte rammer for programmer vedtaget i fæl-
les beslutningstagning fra 5 til 10 pct.
Finansiering af EU’s budget
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 indeholder følgende
forslag vedrørende indtægtssiden:
- Et nyt rabatsystem.
- To nye indtægtskilder – en ny skat på finansielle transaktioner samt en ny moms-indtægt, der
fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt.
- En reduktion i den andel af traditionelle egne indtægter, som landene må beholde som admi-
nistrationsbidrag.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0009.png
Nyt rabatsystem
Elementerne i det nuværende rabatsystem er følgende:
-
En rabat til Storbritannien
-
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på betalingen til Storbritanniens rabat.
-
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på deres moms-bidrag til EU’s budget.
-
Et yderligere fast rabatbeløb til Nederlandene og Sverige
Kommissionen foreslår at ophæve det nuværende rabatsystem og erstatte det med et nyt og enk-
lere system, der erstatter de oven for nævnte rabatter med faste rabatbeløb til Storbritannien,
Tyskland, Nederlandene og Sverige, mens Østrig ikke længere er rabatmodtager. Forslaget be-
grundes med, at netop disse lande uden disse rabatter ville få et uforholdsmæssigt stort nettobi-
drag til EU’s budget i forhold til deres velstandsniveau.
Tabel 4 viser Kommissionens forslag til rabatter.
Tabel 4
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem (mio. euro pr. år)
Land
Tyskland
Nederlandene
Sverige
Storbritannien
Mio. euro. pr. år.
2.500
1.050
350
3.600
Kilde: Forslag til Rådets beslutning om den Europæiske Unions system for egne indtægter KOM(2011) 510
Det bemærkes, at der er tale om
bruttorabatter,
hvilket indebærer, at rabatmodtagerne skal bidrage
til finansieringen af rabatterne. Nettorabatterne er således lavere end beløbene angivet i tabel 4.
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem vil indebære et betydeligt fald i den samlede rabat-
mængde i forhold til det nuværende rabatsystem.
Nye egne indtægtskilder
Kommissionen foreslår at indføre en finansiel transaktionsskat samt en ny moms-indtægt, der
fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt. Kommissionen lægger op til, at de nye ind-
tægtskilder skal indføres senest 1. januar 2018, og provenuet herfra skal medgå til at reducere
medlemslandenes BNI-bidrag.
De nærmere detaljer kendes endnu ikke, idet. Kommissionen først senere på året vil fremlægge
konkrete forslag vedrørende de nævnte indtægtskilder.
Nedsættelse af administrationsbidraget ved opkrævning af egne indtægter
Kommissionen foreslår at reducere den andel af de traditionelle egne indtægter, herunder især
told, som medlemslandene må beholde i administrationsbidrag, fra 25 pct. til 10 pct. Forslaget
begrundes i et ønske om at eliminere den budgetmæssige fordel til visse medlemslande som føl-
ger af, at deres reelle administrationsomkostninger er væsentligt lavere. Der er med forslaget tale
om en tilbagevenden til situationen fra før 2000.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen forventes at fremlægge mere konkrete forslag vedrørende såvel indtægtssiden
som udgiftssiden i efteråret 2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
I Europa-Parlamentets beslutning af 8. juni 2011 om ”investering
i fremtiden: en ny flerårig finansiel ramme
for et konkurrencedygtigt, bæredygtigt og inklusivt Europa”
tilkendegives Europa-Parlamentets holdning til
den flerårige finansielle ramme. Beslutningen blev truffet forud for offentliggørelsen af Kommissi-
onens forslag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den flerårige fi-
nansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil resultere i et dansk bidrag til EU’s budget,
som skal opføres på de årlige forslag til finanslov.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Kommissionens forslag vedrører et forpligtelsesniveau på 1.025 mia. euro og et betalingsniveau
på 972 mia. euro inden for den flerårige finansielle ramme, og yderligere forpligtelser på 58 mia.
euro uden for den flerårige finansielle ramme. Betalingsniveauet uden for den flerårige finansielle
ramme er ikke angivet i Kommissionens forslag.
Den flerårige finansielle ramme 2014 til 2020 vil være forbundet med væsentlige statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. De nærmere specifikke konsekvenser vil afhænge af den endelige
aftale, herunder det overordnede udgiftsniveau samt beslutningen om Unionens egne indtægter,
herunder rabatter og evt. nye indtægtskilder for de enkelte medlemsstaters finansieringsandel. Da
der endnu ikke er fremsat konkrete forslag herom, kan konsekvenserne for det danske bruttobi-
drag endnu ikke fastslås.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark betaler i dag et uforholdsmæssigt højt bidrag til EU’s budget i forhold til sammenligne-
lige lande. Det skyldes ikke mindst, at Danmark i høj grad betaler til at finansiere andre velha-
vende landes rabatter. Det er udtryk for en negativ særbehandling af Danmark, som ikke er ac-
ceptabel. Fra dansk side så man gerne andre landes rabatter afskaffet, men erkender at dette ikke
er realistisk. Kommissionens forslag til et nyt rabatsystem udgør et godt forhandlingsgrundlag.
Det reducerer den samlede rabatmængde og fastlægger rabatter i forhold til købekraft i landene.
Det er positivt og kunne ved en gennemførelse bringe Danmark tæt på at få reduceret sit bidrag
til andre landes rabatter med 1 mia. kr., og dermed løse Danmarks problem på indtægtssiden.
Men der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at rabatlandene vil acceptere at få beskåret deres
rabatter. Så længe det er forhandlingsbilledet, vil regeringen stå fast på en korrektion på 1 mia. kr.
årligt til Danmark.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen lægger endvidere betydelig vægt på, at EU’s budget skal afspejle, at medlemsstaterne
for øjeblikket gennemfører betydelige bestræbelser på at konsolidere deres offentlige finanser.
Derfor bør EU’s budget for perioden 2014-2020 ikke stige i reale termer.
Regeringen lægger endvidere vægt på så høj en grad af modernisering af EU’s budget som muligt
gennem reelle omprioriteringer i retning af de mest vækst- og beskæftigelsesfremmende politik-
ker og gennem øget fokus på natur, miljø, klima og energi på tværs af budgettets udgiftsområder.
Samtidig har retlige og indre anliggender samt eksterne relationer traditionelt været danske priori-
tetsområder. Regeringen lægger i forlængelse heraf vægt på væsentlige reduktioner i udgifterne til
landbrugspolitikken, samhørighedspolitikken samt administrationsudgifterne med henblik på at
sikre overordnet budgetdisciplin og frigørelse af ressourcer til de mest vækst- og beskæftigelses-
fremmende politikker.
Regeringen lægger meget betydelig vægt på, at udgifterne til den fælles landbrugspolitik reduceres
væsentligt i forhold til Kommissionens forslag. Regeringen finder ikke baggrund for en omforde-
ling af den direkte støtte mellem medlemsstaterne, da den nuværende fordeling er baseret på de
samme historiske og objektive kriterier for alle medlemsstater. Regeringen vil lægge vægt på, at
spørgsmålet om fordelingen af den direkte støtte (søjle I) ses i sammenhæng med en samlet aftale
om den flerårige finansielle ramme, herunder især spørgsmålet om fordelingen af landdistrikts-
midlerne (søjle II).
Regeringen ønsker, at rammen for samhørighedspolitikken reduceres væsentligt ved at fokusere
midlerne på de fattigste regioner og reducere loftet for, hvor meget støtte et land kan modtage
som andel af sit BNP. Regeringen lægger stor vægt på national medfinansiering som middel til at
sikre ejerskab og kvalitet i projekterne.
Fra dansk side støttes tiltag, der understøtter vækst og beskæftigelse. I den forbindelse kan græn-
seoverskridende infrastruktur skabe merværdi for EU. Forudsætningen for en sådan prioritering
er, at dette sker gennem reelle omprioriteringer. Udgangspunktet er dog, at udrulningen af infra-
struktur skal være markedsdrevet og at EU-initiativer primært skal være af regulativ karakter.
For så vidt angår fleksibilitet, finder regeringen Kommissionens forslag klart for vidtgående, idet
spørgsmålet må ses i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Regeringen finder det afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning. Nye
indtægtskilder må således ikke få karakter af en EU-skat. Fra dansk side vil man gerne drøfte re-
former af indtægtssystemet, der f.eks. anvender et andet beregningsgrundlag end det nuværende
moms- og BNI-beregningsgrundlag, idet beregningsgrundlaget og satserne for indtægtskilderne
som hidtil skal defineres af medlemslandene.
Regeringen mener, at EU bør gå forrest i de internationale drøftelser om indførelsen af en global
afgift på finansielle transaktioner, der vurderes at være den eneste løsning, som i tilstrækkeligt
omfang kan sikre robuste løsninger på udfordringerne ved en afgift på finansielle transaktioner.
Regeringen støtter på denne baggrund ikke, at der indføres en afgift alene i EU eller i nogen an-
den europæisk form, og støtter ikke dansk deltagelse, hvis der indføres en afgift på finansielle
transaktioner i en gruppe af EU-lande.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 18. juli 2011 sit
forslag til den flerårige finansielle ramme, hvor der ikke var en egentlig drøftelse.
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme var genstand for drøftelse på det
uformelle møde i Rådet (almindelige anliggender) den 29. juli 2011. Medlemsstaterne tilkendegav
på mødet sine overordnede holdninger til forslaget. Holdningstilkendegivelserne tog udgangs-
punkt i velkendte synspunkter vedrørende EU’s flerårige budgetramme.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 12. september 2011 drøftedes længde, struktur og
fleksibilitet. Blandt medlemsstaterne var der generel støtte til den foreslåede længde på syv år.
Tilsvarende var der generel støtte til den foreslåede struktur, idet dog mange lande udtrykte skep-
sis overfor omfanget af Kommissionens forslag til poster uden for budgettet, ligesom der tilsva-
rende var mange lande, der ønskede at bevare strukturfondsområdet som en selvstændig under-
kategori uden sammenhæng med den nye infrastrukturfond. Der var delte holdninger vedrøren-
de den foreslåede fleksibilitet, idet en meget stor gruppe af lande gav udtryk for at man fandt
Kommissionens forslag på dette område for vidtgående.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2011 (skriftlig forelæggelse) samt den
9. september 2011, begge gange til orientering.
Der er den 27. juli 2011 oversendt grund- og nærhedsnotater vedrørende henholdsvis udgiftssi-
den og indtægtssiden af den flerårige finansielle.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0013.png
2. Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011
EUCO 52/11
Nyt notat.
1. Resumé
I henhold til Lissabon-traktatens artikel 16(6) TEU sørger Rådet (almindelige anliggender) for opfølgningen på
møder i Det Europæiske Råd. På mødet den 15. november 2011 ventes således en opfølgende drøftelse af håndte-
ringen af statsgældskrisen i EU, tiltag til fremme af vækst og beskæftigelse, G20-topmødet i Cannes, COP 17 i
Durban og situationen hos EU’s sydlige naboer.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011 var et ordinært møde. I henhold til Lissabon-
traktatens artikel 16(6) TEU forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæi-
ske Råd og sørger for opfølgningen heraf.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnet på mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 23. oktober var håndtering af stats-
gældkrisen i eurozonen, herunder situationen i Grækenland, rekapitalisering af banker, styrkelse
af stabiliseringsinstrumentet EFSF og styrket økonomisk samarbejde blandt eurolandene. I den
forbindelse enedes man om at undersøge yderligere tiltag til styrkelse af det økonomiske samar-
bejde og den finanspolitiske disciplin i eurozonen, herunder eventuelle, begrænsede traktatæn-
dringer, der i givet fald skal godkendes af alle 27 EU-lande. Formanden for DER ventes på den
baggrund at fremlægge en foreløbig rapport om bl.a. mulige traktatændringer på DER i decem-
ber. Efter Det Europæiske Råd den 23. oktober blev der den 26. oktober afholdt et uformelt
møde blandt medlemmerne af Det Europæiske Råd samt et eurotopmøde. På mødet blandt
medlemmerne af Det Europæiske Råd opnåede man enighed om rekapitalisering af banker, mens
eurotopmødet opnåede enighed om bl.a. nedskrivning af den privat holdte græske statsgæld med
50 pct., en betydelig optimering af stabiliseringsinstrumentet EFSF samt en styrkelse af samar-
bejdet blandt eurolandene.
På mødet i Det Europæiske Råd var der endvidere bred enighed om at styrke vækstdagsordenen,
herunder grøn vækst og energieffektivitet. Der var enighed om at fremskynde en række priorite-
ter under det indre marked og det digitale indre marked, der kan fremme vækst og beskæftigelse.
Også samarbejdet med EU’s eksterne partnere var vigtigt for at styrke vækstdagsordenen. Der
var ligeledes enighed om, at EU fortsat skulle fremme frihandel både gennem WTO og gennem
bilaterale tiltag.
Derudover var der bred enighed om EU’s tilgang til G20-topmødet i Cannes, hvor både vækst
og økonomisk genopretning ville være centrale emner.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fsva. klimadagsordenen var der opbakning til konklusionerne fra rådsmødet (økonomi og fi-
nans) den 4. oktober og miljørådsmødet den 10. oktober og om, at EU vil arbejde for et ambiti-
øst og balanceret resultat i Durban (COP 17).
Endelig var der på det udenrigspolitiske område bred enighed om fortsat at støtte demokratisk
udvikling i Egypten, Tunesien. Den seneste udvikling i Libyen blev hilst velkommen, og der blev
udtrykt stærk bekymring over situationen i Syrien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011 ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil
blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få så-
danne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Det må forventes, at aftale om rekapitalisering af bankerne kan have konsekvenser af begrænset
samfundsøkonomisk betydning for danske banker.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage drøftelserne af opfølgningen til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger til den kommende drøftelse kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2011 til orientering.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0015.png
3. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 9. december 2011
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 9. december 2011 foreligger endnu
ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser ventes Det Europæiske Råd at drøfte EU-udvidelse, indre marked, styr-
kelse af økonomisk samarbejde og finanspolitisk disciplin i eurozonen, Euro Plus-pagten og energi. Endvidere
ventes også en drøftelse af nuklear sikkerhed. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på
dagsordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 9. december 2011 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der foreligger endnu ikke en kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd (DER)
den 9. december 2011. På Rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november vil udkast til
kommenteret dagsorden blive præsenteret. Det ventes, at DER vil have en drøftelse af det indre
marked med særligt fokus på reduktion af administrative byrder for mikro- samt små og mellem-
store virksomheder. Der ventes endvidere på grundlag af en foreløbig rapport fra den faste for-
mand for DER, Van Rompuy, en drøftelse af yderligere tiltag til styrkelse af det økonomiske
samarbejde og den finanspolitiske disciplin i eurozonen, herunder eventuelle, begrænsede trak-
tatændringer. Derudover ventes DER at have en drøftelse af Euro Plus-pagten, herunder forelø-
big status for medlemslandenes forpligtelser forud for det kommende europæiske semester. Som
opfølgning på DER i februar 2011 er der ligeledes lagt op til en drøftelse af vækstfremme med
fokus på energi, herunder energieffektivitet. Endelig ventes der også en drøftelse af nuklear sik-
kerhed i opfølgning af katastrofen i Japan i begyndelsen af dette år, ligesom der kan komme en
drøftelse af EU’s udvidelse.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen. Udkast til
DER-konklusioner ventes udsendt forud for Rådsmødet (almindelige anliggender) den 5. de-
cember 2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 9. december
2011 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036707_0017.png
4. EU’s Østersøstrategi
KOM (2011) 0381
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte Kommissionens fremskridtsrapport om gennemførelsen af EU´s Østersøstrategi. Der ventes
vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog i oktober 2009 EU-strategien for Østersøområdet. Rådet opfordre-
de Kommissionen til ’at rapportere til Rådet senest juni 2011 om de opnåede fremskridt og resul-
tater’. Kommissionen fremsendte i juni 2011 en fremskridtsrapport til Rådet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen anfører i fremskridtsrapporten, at strategien har ført til konkrete tiltag og en bed-
re ressourceudnyttelse. Der er kommet nye arbejdsmetoder og netværk, og der er udviklet mange
initiativer bl.a. inden for landbrug, klima, innovation, ren og sikker skibsfart. Kommissionen pe-
ger også på, at strategien har givet øget synlighed, udvidet netværk og givet en klarere direkte
forbindelse til den nationale og europæiske udformning af politikker f.eks. vedrørende integrati-
onen af de tre baltiske stater i det europæiske energimarked. Strategien har også sikret fokus og
stordriftsfordele fx opnået ved at etablere klyngeprojekter med fælles sammenhængende emne.
Kommissionen finder, at strategiens integrerede arbejdsmetode har tilskyndet til en bedre udvik-
ling af politikker og en bedre tilpasning, samtidig med at eksisterende tiltag gennemføres mere
effektivt. Det har betydet, at der sikres en bedre sammenhæng mellem sektorpolitikker, og at de
tilpasses Østersøområdets behov som helhed. Også mht. tilpasning af finansieringen og andre
finansielle initiativer er der sket fremskridt. På initiativ af Europa-Parlamentet er 2,5 mio. EUR
blevet øremærket i EU-budgettet for 2011, først og fremmest til støtte til det arbejde, der udføres
af koordinatorerne for prioriterede områder. Kommissionen og EIB er ved at vurdere mulighe-
derne for en fælles gennemførelsesfacilitet.
Strategien er et EU-initiativ og forpligter ikke ikke-medlemsstater. Især Rusland er dog involveret
i strategien. Kommissionen og Rusland har styrket arbejdet vedr. særlige samarbejdsaspekter,
især projekter af fælles interesse med gode eksempler i forbindelse med moderniseringspartner-
skabet mellem EU og Rusland, som blev startet i juni 2010. Samarbejdet med ikke-medlemsstater
er blevet støttet inden for rammerne af strategien med 20 mio. EUR i EU-budgettet for 2010 på
initiativ af Europa-Parlamentet. Det er først og fremmest til miljøprojekter, gennem miljøpart-
nerskabet inden for rammerne af den nordlige dimension og Helcom.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at styrke arbejdet med implementeringen af stratgien og dens handlingsplan henstiller
Kommissionen til Rådet, at det arbejder på, at:
-
strategiens integrerede karakter styrkes gennem en stærkere tilpasning af emner og
flagskibe i Europa 2020.
strategiens europæiske karakter sikres gennem regelmæssige drøftelser af strategien
på rådsmøder.
indsatsen for at fastlægge mål prioriteres for at fokusere strategien mere på de
vigtigste mål og for at gøre disse konkrete.
indsatsen udnyttes bedst muligt for at tilpasse samhørighedspolitikken og andre
støttekilder i regionerne til strategiens mål.
styrke gennemførelsesstrukturerne både finansielt og mht. personale herunder oprettelse af
nationale koordineringsudvalg, og der bør udpeges nationale kontakter for hvert
prioritetsområde ligesom strukturerne fuldt ud bør indgå i ministerier og/eller andre
relevante organer.
udvikle et "kommunikationsinitiativ" for at sikre en mere bred deltagelse i strategien
og forståelse for strategiens resultater.
-
-
-
-
-
Herudover vil Kommissionen videreføre sit arbejde at vurdere merværdien af EU´s makroregio-
nale strategier evt. på basis af en ekstern evaluering. Sigtet er at inddrage konklusionerne heraf i
en rapport om konceptet for de makroregionale strategier, som Kommissionen efter anmodning
fra Rådet skal fremlægge i juni 2013.
Det polske formandskab har på baggrund af Kommissionens fremskridtsrapport udarbejdet ud-
kast til rådskonklusioner, som bygger på Kommissionens henstillinger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Fremskridtsrapporten og gennemførelsen af de foreslåede henstillinger ventes ikke at have kon-
sekvenser for statsfinanserne, da der ikke afsættes yderligere midler på EU's budget. Gennemfø-
relsen af de foreslåede henstillinger forventes generelt at have visse positive samfundsøkonomi-
ske og miljømæssige konsekvenser.
9. Høring
Medlemmerne af Kontaktudvalget for EU´s Østersøstrategi har været hørt. Dokumentet har ikke
givet anledning til særlige bemærkninger.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for det foreliggende udkast til rådskonklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på arbejdsgruppeniveau bred opbakning til det polske formandskabs udkast til rådskon-
klusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere bl.a. været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. september 2009 med
henblik på forhandlingsoplæg samt den 23. oktober 2009 til orientering.
19