Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3126 - økofin Bilag 1
Offentligt
1036503_0001.png
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN-budget) den 18. november
2011
1.
Forberedelse og resultat af møde i Forligsudvalget med Europa-Parlamentet
om EU’s budget for 2012
Side 2
Politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Vedtagelse
KOM(2011) 674
2.
Kommissionens ændringsbudget nr. 6 til EU’s 2010-budget
Side 18
3.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Forberedelse og resultat af møde i Forligsudvalget
med Europa-Parlamentet om EU’s budget for 2012
1. Resume
Forhandlingerne i Forligsudvalget mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s budget for
2012 forventes afsluttet den 18. november, hvorefter Forligsudvalgets resultat samme dag skal til
afstemning i Rådet (ECOFIN-Budget). Der er forud for forligsproceduren betydelig afstand
mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til budgettets størrelse, ligesom det ikke kan
afvises, at også andre sager vil blive bragt ind i Forligsudvalgets budgetforhandlinger. Der tegner
sig således et vanskeligt forløb i forhold til at nå til enighed om budgettet.
2. Baggrund
EU’s budget for 2012 skal vedtages under den ny budgetprocedure vedtaget med
Lissabontraktaten. Rådet og Europa-Parlamentet er blevet fuldt ud ligestillede i
beslutningsprocessen, og der vil skulle opnås enighed mellem Råd og Parlament
om budgettet i dets helhed. Med den ny budgetprocedure foretager Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag forud
for nedsættelsen af et forligsudvalg mellem de to institutioner. Rådets behandling
af Kommissionens forslag til budget for EU for 2012 blev afsluttet den 25. juli
2011, mens Europa-Parlamentets behandling af budgettet blev afsluttet den 26.
oktober 2011.
Forligsudvalget forventes i tilknytning til budgetforhandlingerne også at drøfte
problemstillinger omkring blandt andet finansiering af ITER-projektet i 2012 og
2013 samt muligvis også ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2011. Det første
møde i Forligsudvalget finder sted den 8. november, mens det sidste møde i For-
ligsudvalget forventes afholdt den 18. november, hvorefter Rådet (ECOFIN-
Budget) samme dag har mulighed for at godkende et opnået forlig.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
EU’s budget for 2012 fastlægges inden for rammen af aftalen om de finansielle
perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale – og de heri indeholdte ud-
giftslofter for perioden 2007-2013. Der kan i henhold til aftalen om de finansielle
perspektiver ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden. Forhandlinger-
ne mellem Rådet og Parlamentet om EU’s budget for 2012 vedrører således for-
delingen af midlerne
inden for
de enkelte udgiftskategorier samt hvilken margen i
forhold til udgiftslofterne, som skal efterlades til uforudsete udgifter.
Forhandlingerne om de årlige EU-budgetter vedrører ikke selve grundlaget for de
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter, svarende til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0003.png
3
lovbundne udgifter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, at
der sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.
Tabel 1 giver en status for 2012-budgetproceduren.
Tabel 1
Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2012
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
Budget 2011
Forpligtelsesbevillinger
2)
1a. Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Stigning i forhold til 2011 i pct.
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Stigning i forhold til 2011 i pct.
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
Kommissionens
forslag for 2012
13.520,6
0,4
50.980,6
6,4
58.659,2
1.678,8
2.061,3
24,6
8.759,3
0,6
8.171,4
224,6
142.152,4
1.955,4
15.223,6
-520,6
52.738,9
22,1
60.158,4
651,6
2.023,9
81,1
9.409,3
-153,3
8.281,3
47,3
147.835,3
553,6
4,0 pct.
14.527,7
175,3
52.738,9
22,1
59.612,8
1.197,2
1.952,6
152,4
9.205,7
50,2
8.207,6
546,4
146.245,3
2143,6
2,9 pct.
1,11 pct.
129.088,0
12.356,0
2,0 pct.
0,98 pct.
14.733,7
-30,7
52.752,6
8,4
60.457,8
352,2
2.099,0
6,0
9.464,6
-208,7
8.256,1
497,9
147.763,8
622,4
4,0 pct.
1,13 pct.
133.139,1
8.414,9
5,2 pct.
1,01 pct.
1,12 pct.
126.527,1
7.934,9
1,13 pct.
132.738,7
8.815,8
4,9 pct.
1,00 pct.
1,01 pct.
1) Budget-2011 er inklusive ændringsbudget 1-4.
2) Kommissionens forslag til EU’s budget 2012 er inklusive ændringsskrivelse 1
3) Margenen for kategori 1a tager ikke høje for bevillinger relateret til Globaliseringsfonden (500 mio. euro).
4) Eksklusive Solidaritetsfonden.
4) Margenen for kategori 4 tager ikke højde for bevillinger relateret til Nødhjælpsreserven (258,9 mio. euro).
5) For beregningen af margenen under loftet for kategori 5 er fodnote 1 i de finansielle perspektiver 2007-2013
taget i betragtning, der beløber sig til 84 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordninger.
Kilde: Combud 364/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forpligtelsesbevillinger kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalings-
bevillinger udtrykker de faktiske betalinger, der således er bestemmende for stør-
relsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.
Kommissionens budgetforslag
EU’s samlede udgiftslofter i 2012, som blev fastsat i aftalen om de finansielle per-
spektiver for 2007-2013, udgør 148,2 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 141,4
mia. euro i betalingsbevillinger.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2012 indebærer et niveau for beta-
lingsbevillingerne på 132,7 mia. euro, hvilket svarer til 1,01 pct. af BNI. Der er tale
om en stigning i løbende priser på 4,9 pct. fra 2011 til 2012, der især kan henføres
til kategori 1b samt til kategori 2.
Forslaget indebærer endvidere et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 147,8
mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for 2011
er der tale om en stigning på 4,0 pct. i løbende priser.
Det bemærkes, at ændringsskrivelse 1 til Kommissionens forslag forhøjer forplig-
telsesbevillingerne med i alt 400 mio. euro i 2012 i forhold til Kommissionens
budgetforslag af 22. april 2011. Der henvises til gennemgangen af kategori 4 for
en uddybning af indholdet af ændringsskrivelsen.
Rådets behandling
Kommissionens forslag blev i Rådets behandling af 25. juli 2011 reduceret med
1.590 mio. euro i forpligtelsesbevillinger, mens de samlede betalinger reduceres
med 3.651 mio. euro. Med Rådets ændringsforslag reduceres stigningen i beta-
lingsbevillingerne i forhold til Kommissionens forslag således fra 4,9 pct. til 2,0
pct. i forhold til budgettet for 2011, mens stigningen i forpligtelsesbevillingerne
reduceres fra 4,0 pct. til 2,9 pct.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-parlamentets behandling af EU’s budget for 2012 indebærer en stigning i
betalingsbevillingerne i forhold til såvel Kommissionen som Rådets budgetforslag,
mens forpligtelsesbevillingerne ligger under Kommissionens forslag men over
Rådets.
Niveauet i
betalingsbevillingerne
i Europa-Parlamentets ændringsforslag er således
400,4 mio. euro højere end Kommissionens forslag og 4.051,1 mio. euro højere
end Rådets ændringsforslag. Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer en
stigning i betalingsbevillingerne på 5,2 pct. i forhold til budgettet for 2011 - mod
4,9 pct. i Kommissionens forslag og 2,0 pct. i Rådets forslag.
Niveauet i
forpligtelsesbevillingerne
i Europa-Parlamentets ændringsforslag er derimod
71,5 mio. euro lavere end Kommissionens forslag men 1.518,5 mio. euro højere
end Rådets ændringsforslag. Europa-Parlamentets ændringsforslag giver en stig-
ning i forpligtelsesbevillingerne på 3,9 pct. i forhold til budgettet for 2011 - mod
4,0 pct. i Kommissionens forslag og 2,9 pct. i Rådets forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0005.png
5
Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Kategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i EU2020-strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
Tabel 2
Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
13.520,6
0,4
15.223,6
-520,6
1.703,0
12,60%
14.527,7
175,3
1.007,1
7,45%
-695,9
-4,57%
14.733,7
-30,7
1.213,2
8,97%
-489,9
-3,22%
12.558,0
1.176,0
10,33%
-8,2
-0,06%
11.381,9
12.566,1
1.184,2
10,40%
11.434,1
52,2
0,46%
-1132,0
-9,01%
Kilde: Combud 364/11
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indebærer en stigning i forpligtelsesbevillingerne på
1.703 mio. euro i forhold til 2011, svarende til 12,6 pct. Med hensyn til betalingsbe-
villingerne budgetteres i Kommissionens forslag med en samlet stigning på 1.184,2
mio. euro (svarende til 10,4 pct.) fra 2011 til 2012.
Hovedparten af bevillingerne er i overensstemmelse med den flerårige finansielle
ramme afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for
forskning) Samlet set er der i den flerårige finansielle ramme forudsat, at bevillinger-
ne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Rådets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indebærer Rådets behandling en reduktion af
de samlede forpligtelser med 695,9 mio. euro. Ændringen i betalingsbevillingerne
er endnu større, idet Rådets ændringsforslag reducerer betalingsbevillingerne til
kategori 1a med 1.132 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til
2011-budgettet indebærer Rådets behandling af 2012-budgettet en stigning på 0,46
pct. i betalingsbevillingerne, hvilket svarer til et realt fald, når der tages højde for
inflation.
Europa-Parlamentets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indebærer Europa-Parlamentets behandling
en reduktion i de samlede forpligtelser på 489,9 mio. eur., og en reduktion i beta-
lingsbevillingerne på 8,2 mio. euro.
ITER
Det forventes, at der i forbindelse med forhandlingerne om EU’s budget for 2012
også vil blive søgt indgået en aftale om finansieringen af merudgifterne forbundet
med ITER i 2012 og 2013.
Kommissionen har på baggrund af budgetoverskridelser forbundet med ITER-
projektet opgjort et merudgiftsbehov på i alt 1,3 mia. euro i 2012 og 2013. For-
handlingerne vil dreje sig om, hvorledes merudgifterne skal finansieres, herunder
hvor stor en del af udgifterne, der skal findes via omprioriteringer inden for bud-
getkategori 1a, der indeholder traditionelle danske prioritetsområder for vækst og
beskæftigelse såsom forskning og udvikling, samt hvor stor en del af udgifterne,
der skal findes via uforbrugte midler under andre kategorier, herunder formentligt
særligt landbrug og administration.
Kategori 1b
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. På baggrund heraf er de foreslåede forpligtelsesbe-
villinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle per-
spektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. I budgetforslaget
for 2012 er der dog en margen på 22,1 mio. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0007.png
7
Tabel 3
Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse (strukturfonde)
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
50.980,6
6,4
52.738,9
22,1
1.758,3
3,45%
52.738,9
22,1
1.758,3
3,45%
0,0
0,00%
52.752,6
8,4
1.772,0
3,48%
13,7
0,03%
45.142,5
3.490,4
8,38%
7,7
0,02%
41.652,1
45.134,8
3.482,7
8,36%
43.835,5
2.183,4
5,24%
-1299,3
-2,88%
Kilde:
Combud 364/11
Kommissionens forslag
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 45.135 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 3.483 mio. euro eller 8,4 pct. fra 2011 til 2012. Heraf ved-
rører ca. 42 mia. euro betalinger som følge af forpligtelsesbevillinger fra de nuvæ-
rende finansielle perspektiver for 2007-2013, mens de resterende ca. 3 mia. euro
skyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. For så vidt angår førstnævn-
te, baserer Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår i
den foregående periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge af
de administrative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år samt de ændrin-
ger i betalingsprofilen, der er en del af det nuværende regelgrundlag.
Rådets behandling
Rådet vedtog ved sin behandling en nedjustering af betalingsbevillingerne på
1.299 mio. euro (-2,9 pct.) i forhold til Kommissions forslag. Betalingsbevillinger-
ne stiger dog fortsat med mere end 5 pct. i Rådets forslag.
Europa-Parlamentets behandling
Parlamentet har i sin behandling lagt sig tæt på ad Kommissionens forslag til beta-
lingsbevillinger, og afvist Rådets nedskæringer, hvilket øger betalingerne med ca.
1,3 mia. euro i forhold til Rådets ændringsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0008.png
8
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Ca. 73 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-
kedsudgifterne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtte med ca. 24 pct. af
de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
Tabel 4
Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (inkl. landbrug)
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
58.659,2
1678,8
60.158,4
651,6
1.499,2
2,56%
59.612,8
1197,2
953,6
1,63%
-545,6
-0,91%
60.457,8
352,2
1.798,5
3,07%
299,3
0,50%
58.244,7
1.865,8
3,31%
296,3
0,51%
56.378,9
57.948,4
1.569,5
2,78%
57.161,9
783,0
1,39%
-786,5
-1,36%
Kilde:
Combud 364/11
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2012 indebærer samlede forpligtelses-
bevillinger på 60.158 mio. euro, svarende til en stigning på 1.499 mio. euro. Den
samlede margen er på 651,6 mio. euro,
jf. tabel 4.
Rådets behandling
Rådet foretog ved sin behandling en reduktion i forpligtelsesbevillingerne på 546
mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 787 mio. euro i forhold til
Kommissionens forslag. I forhold til Kommissionens forslag har Rådet reduceret
forpligtelsesbevillingerne til markedsordningerne med 533 mio. euro. Rådet har
herudover foretaget mindre reduktioner af forpligtelsesbevillingerne i forhold til
Kommissions forslag for så vidt angår dyre- og plantesundhed, landdistriktsudvik-
ling, fiskeriforvaltning og internationale fiskeriaftaler, miljøprogrammet Life+ og
decentrale agenturer (miljø og fiskeri).
Hvad angår betalingsbevillingerne har Rådet i forhold til Kommissionens forslag
reduceret markedsordningerne med 538 mio. euro. Rådet har derudover foretaget
væsentlige reduktioner for så vidt angår landdistriktsudvikling (- 154 mio. euro),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
den europæiske fiskerifond (- 40 mio. euro), dyre- og plantesundhed (- 30 mio.
euro) og miljøprogrammet Life+ (-16 mio. euro). Endelig har Rådet foretaget
mindre reduktioner af betalingsbevillingerne i forhold til Kommissionens forslag
for så vidt angår fiskeriforvaltning og internationale fiskeriaftaler samt decentrale
agenturer (miljø og fiskeri).
Rådets behandling indebærer dog, at både forpligtelses- og betalingsbevillinger
stiger i forhold til 2011-budgettet.
Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har i sin behandling hævet forpligtelses- og betalingsbevillin-
gerne i forhold til Rådets behandling med henholdsvis 845 mio. euro og 1.083
euro.
Stigninger i forpligtelsesbevillingerne dækker primært over væsentligt øgede udgif-
ter til markedsordningerne både i forhold til Kommissions og Rådets forslag.
Parlamentet øger derudover forpligtelsesbevillingerne i forhold til Kommissions
og Rådets forslag til fiskeriforvaltning og internationale fiskeriaftaler samt andre
aktioner og programmer, herunder navnlig miljø, landbrug samt sundhed og for-
brugerbeskyttelse.
Endelig reetablerer Parlamentet Kommissionens forslag for så vidt angår forplig-
telsesbevillinger til dyre- og plantesundhed, landdistriktsudvikling, miljøprogram-
met Life+ samt decentrale agenturer (miljø og fiskeri).
Stigningerne i betalingsbevillingerne dækker primært over væsentligt øgede udgif-
ter til markedsordningerne både i forhold til Kommissionens og Rådets forslag.
Parlamentet øger derudover betalingsbevillingerne i forhold til Kommissionens og
Rådets forslag til fiskeriforvaltning og internationale fiskeriaftaler samt andre akti-
oner og programmer, herunder navnlig miljø, landbrug samt sundhed og forbru-
gerbeskyttelse.
Endelig reetablerer Parlamentet Kommissions forslag for så vidt angår betalings-
forpligtelser til dyre- og plantesundhed, landdistriktsudvikling, den europæiske
fiskerifond, miljøprogrammet Life+ samt decentrale agenturer (miljø og fiskeri).
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgettet for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører
frihed, sikkerhed og retfærdighed (RIA-området), mens kategori 3b vedrører bor-
gerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kultur-
programmer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3. I tabel 5 er
givet en status for kategori 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0010.png
10
Tabel 5
Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
2.061,3
24,6
2.023,9
81,1
-37,4
-1,82%
1.952,6
152,4
-108,7
-5,27%
-71,2
-3,52%
2.099,0
6,0
37,7
1,83%
75,1
3,71%
1.576,9
-124,6
-7,32%
62,9
4,16%
1.701,5
1.514,0
-187,6
-11,02%
1.455,2
-246,3
-14,48%
-58,8
-3,88%
Kilde: Combud 364/11
Kommissionens budgetforslag
Der er i alt afsat forpligtelsesbevillinger på 2.024 mio. euro i 2012 under kategori
3, hvilket er et fald på 38 mio. euro svarende til ca. 2 pct. i forhold til niveauet i
2011,
jf. tabel 5.
Med hensyn til betalingsbevillingerne falder disse samlet med ca.
188 mio. euro fra 2011 til 2012, svarende til et fald på ca. 11 pct.
Faldet i betalingsbevillingerne skyldes, at der i 2011 var et forholdsvist stort træk
på kategorien grundet oversvømmelser og naturkatastrofer i flere medlemslande.
Rådets behandling
Rådet foretog i sin behandling en reduktion af forpligtelsesbevillingerne under
kategori 3 på ca. 71 mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på ca. 59
mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. Justeringen skete bl.a. med henvis-
ning til den tidligere og nuværende budgetgennemførelse, en realistisk absorpti-
onskapacitet samt en generel reduktion i bevillingen til agenturer.
Europa-parlamentets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indeholder Europa-Parlamentets behandling
en stigning i forpligtigelsesniveauet på 75 mio. euro. Betalingsbevillingerne fore-
slås øget med 63 mio. euro. Europa-Parlamentet reetablerer dermed Kommissio-
nens forslag for kategori 3 og foreslår derudover en stigning på 4 pct. for forplig-
telsesbevillingerne og 4 pct. for betalingsbevillingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0011.png
11
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU’s eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget. I
tabel 6 illustreres status for budgetforhandlingerne for kategori 4.
Tabel 6
Status for kategori 4: EU som global partner
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
8.759,3
0,6
9.409,3
-153,3
650,0
7,42%
9.205,7
50,2
446,4
5,10%
-203,6
-2,16%
9.464,6
-208,7
705,3
8,05%
55,3
0,59%
7.360,5
117,9
1,63%
66,7
0,92%
7.242,5
7.293,7
51,2
0,71%
6.993,4
-249,2
-3,44%
-300,4
-4,12%
Kilde:
Combud 364/11
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
9.409,3 mio. euro. I forhold til 2011 er der tale om en stigning på 650 mio. euro
svarende til 7,4 pct. Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med 51,2 mio.
euro, svarende til 0,7 pct. fra 2011 til 2012.
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer en negativ margen på 153,3
mio. euro i forhold til loftet fastsat i aftalen om de finansielle perspektiver.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Kommissio-
nen foreslår en nedgang i bevillingen med 2,7 pct. svarende til 70,7 mio. euro.
Under DCI afsættes herudover blandt andet 50 mio. euro til klimaopstartsfinan-
siering. Denne bevilling foreslås afsat med henblik på udmøntningen af de forplig-
telser, EU påtog sig som led i
the Copenhagen Accord,
der blev vedtaget på klima-
topmødet i København i december 2009. Derudover vil klimahensyn i stigende
grad blive indarbejdet i udmøntningen af de geografiske programmer under kate-
gori 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 363,2 mio.
euro i 2012. Sammenlignet med budgettet for 2011 på 327,4 mio. euro er der tale
om en stigning på ca. 10,9 pct. Hovedparten af midlerne i 2012 forventes at skulle
finansiere EU’s civile politi- og retshåndhævelsesmission i Kosovo, der nu er fuldt
ud operationel. Endvidere forudses en personaleforøgelse til EU’s politimission i
Afghanistan, der er den næststørste mission under FUSP’en.
Der er desuden afsat øgede bevillinger til blandt andet førtiltrædelsesstøtte, huma-
nitær hjælp, og stabilitetsinstrumentet, som anvendes i forbindelse med kriser og
lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
For en række af programmerne under kategori 4 indtræder der et fald i udgiftsni-
veauet fra 2011 til 2012. Flere programmer har endvidere et lavere udgiftsniveau,
end hvad Kommissionen tidligere har forudset i sin finansielle programmering.
Dette skyldes en revurdering af udgiftsbehovet for de enkelte programmer på
baggrund af implementeringen af disse.
Det bemærkes, at Kommissionen efter fremlæggelsen af forslaget til EU’s budget
for 2012 den 22. april i indeværende år har fremsat en ændringsskrivelse hertil,
som samlet set indebærer en stigning på 400 mio. euro i forpligtelsesbevillinger.
Midlerne indgår i opgørelsen af Kommissionens budgetforslag for 2012 i ovenstå-
ende tabel. Kommissionen foreslår i ændringsskrivelse 1 at hæve forpligtelsesbe-
villinger til EU's naboskabspolitik med 400 mio. euro med henblik på særligt at
styrke indsatsen i Nordafrika.
Rådets behandling
Rådets behandling indebar et fald i forpligtelserne på 203,7 mio. euro og en reduk-
tion af betalingsbevillingerne med 300,4 mio. euro i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag.
Rådet reducerede blandt andet udgifterne til den administrative forvaltning af
programmer under kategori 4 i overensstemmelse med en generel nedbringelse af
administrationsudgifterne. Øvrige reduktioner blev gennemført med henvisning til
den tidligere og nuværende budgetgennemførelse. Derudover har Rådet foreslået
reduktioner i førtiltrædelsesstøtten (IPA) og udviklingssamarbejdet (DCI).
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet tilførte ved sin behandling 55,3 mio. euro i forpligtelsesbevil-
linger og 66,7 mio. euro i betalingsbevillinger til Kommissionens forslag. Sam-
menholdt med Rådets behandling tilfører Europa-parlamentet netto 258,9 mio.
euro i forpligtelsesbevillinger og 367,1 mio. euro i betalingsbevillinger. Europa-
Parlamentet foreslår bl.a. bevilling af yderligere 100 mio. euro til budgetlinjen ved-
rørende ”Finansiel bistand inden for det europæiske naboskab og partnerskab til
Palæstina, fredsprocessen og UNRWA”. Derudover reducerer Europa-
Parlamentet bevillingerne til udvalgte poster. Bevillingerne til den fælles udenrigs-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0013.png
13
og sikkerhedspolitik (FUSP) nedskrives således med 35,6 mio. euro i forhold til
Kommissionens udkast.
Udgiftskategori 5. Administration
Tabel 7 viser status for forhandlingerne om EU’s budget for 2012 for kategori 5.
Tabel 7
Status for kategori 5: Administration
Parlamentets
Rådets behandling behandling (Æn-
(Ændring ifht.
dring ifht. Kom-
Kommissionens missionens for-
forslag)
slag)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2011
Ændring ift. 2011, pct.
Stigning fra Kommissionens
2012-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2012-forslag, pct.
Budget 2011
Kommissionens
forslag for 2012
8.171,4
224,6
8.281,3
472,7
109,9
1,34%
8.207,6
546,4
36,2
0,44%
-73,7
-0,89%
8.256,1
497,9
84,7
1,04%
-25,2
-0,30%
8.256,5
86,4
1,06%
-25,2
-0,30%
8.170,1
8.281,7
111,6
1,37%
8.208,0
37,8
0,46%
-73,7
-0,89%
Kilde:
Combud 364/11
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad svarer til
betalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige.
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer et niveau for betalingsbevillin-
gerne på 8.281,3 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 1,4
pct. i forhold til 2011. Kommissionen begrunder primært udgiftsstigningerne med
henvisning til udviklingen i lønninger og pensionsforpligtelser for de eksisterende
EU-ansatte, hvorimod der ikke budgetteres med at udvide antallet af ansatte i
Kommissionen.
Rådets behandling
Rådet reducerede ved sin behandling bevillingerne til administration med 73,7
mio. euro. i forhold til Kommissionens forslag, således at stigningen i budgettet i
forhold til 2011 reduceres til 0,44 pct. Reduktionen kan henføres til en reduktion i
bevillingerne til Rådet selv, Kommissionen, Den fælles Udenrigstjeneste, Domsto-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
len, Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende for datasikkerhed, Revisi-
onsretten samt Regionsudvalget samt Europaskolerne.
Europa-parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har reduceret bevillingerne til administration med 25,2 mio.
euro i forhold til Kommissionens forslag, således at stigningen i budgettet i for-
hold til 2011 reduceres til 1,04 pct. Parlamentets reduktioner falder på de samme
EU-institutioner som Rådets reduktioner, men reduktionerne er af mindre om-
fang. Europa-Parlamentet fastholder dog Rådets egen reduktion af Rådssekretaria-
tet, mens Parlamentet genopfører administrationsbevillingerne til Kommissionen
og Europaskolerne.
Øvrige sager til drøftelse i Forligsudvalget
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2011
Kommissionen har den 18. oktober 2011 fremlagt forslag til ændringsbudget 6 til
EU’s budget for 2011. Heri foreslår Kommissionen blandt andet at forøge beta-
lingsbevillingerne i EU’s budget for 2011 med 550 mio. euro, heraf ca. 400 mio.
euro til strukturfondsområdet.
Det kan ikke afvises, at Parlamentet vil sammenkæde forhandlingerne om EU’s
budget for 2012 med forhandlingerne om ændringsbudget 6 til EU’s budget for
2011.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-Parlamentets behandling er refereret ovenfor.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens forslag til EU’s budget for
2012, er opført på finanslovsforslaget for 2012. Det danske EU-bidrag som følge
af en endelig aftale om budgettet mellem Rådet og Europa-Parlamentet forventes
indbudgetteret på finansloven for 2012.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,2 mia. kr.
i 2012. Rådets ændringsforslag vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 19,6 mia. kr.
i 2012, mens Europa-Parlamentets ændringsforslag vil medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 20,2 mia. kr. i 2012.
9. Høringer
Ikke relevant.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 4. februar 2011 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2012-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 15. febru-
ar 2011. Forud for mødet i ECOFIN den 17. maj 2011 blev Folketingets Euro-
paudvalg den 13. maj orienteret om, at Kommissionen på mødet ville præsentere
sit forslag til EU’s budget for 2012. Den tidligere regering forelagde et forhand-
lingsoplæg vedrørende EU’s budget den 17. juni 2011 i forbindelse med Rådets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
behandling af Kommissionens budgetforslag, som blev afsluttet ved skriftlig pro-
cedure den 25. juli 2011.
11. Regeringens holdning
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2012 og Europa-
Parlamentets ændringsforslag hertil ikke i tilstrækkelig grad afspejler konsolide-
ringsbestræbelserne i medlemsstaterne, og at særligt stigningen i betalingsbevillin-
gerne på henholdsvis 4,9 pct. og 5,2 pct. er klart for høj i en tid, hvor de nationale
budgetter er under pres.
Regeringen vil derfor i forbindelse med forligsproceduren lægge betydelig vægt på
en væsentlig reduktion i udgiftsvæksten i forhold til Kommissionens forslag og
Europa-Parlamentets ændringsforslag hertil. På samme tid vil Danmark så vidt
muligt søge at friholde danske prioriteter, som alle befinder sig inden for de
mindst udgiftskrævende kategorier, fra reduktioner.
Fra dansk side lægges der afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overhol-
delse af de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en
tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på retvisende budgettering i forhold
til den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi.
Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforhol-
dene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Fra dansk side blev der stemt nej til det samlede resultat af Rådets behandling, idet
resultatet indebar en uforholdsmæssig stor reduktion i betalingsbevillingerne til
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse,
der i høj grad indeholder traditio-
nelle danske prioritetsområder som forskning og udvikling. Regeringen vil - inden
for et samlet set reduceret budget i forhold til Kommissionen og Parlamentets
budgetforslag - arbejde for at forskningsområdet tilføres betalingsbevillinger i
forhold til niveauet i Rådets ændringsforslag, ligesom der fra dansk side lægges
vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete udgif-
ter.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
lægges der vægt på, at der
skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørigheds-
fonden, så det undgås, at der henstår uforbrugte midler ved årets udgang.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
lægges der vægt på, at der af-
sættes realistiske bevillinger til landbrugspolitikken.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter. Fra dansk side vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskab
for støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande fi-
nansieres via en omprioritering inden for kategori 4, herunder ved anvendelse af
mulighederne for hurtig finansiering fra blandt andet stabilitetsinstrumentet og
menneskerettighedsinstrumentet, og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter for
medlemslandene. Danmark prioriterer tillige, at der allokeres tilstrækkelige midler
til FUSP-samarbejdet, og fra dansk side finder man således, at samarbejdet - inden
for et samlet set reduceret budget i forhold til Kommissionen og Parlamentets
budgetforslag - kan tilføres bevillinger i forhold til niveauet i Parlamentets æn-
dringsforslag.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Fra dansk side lægges der således stor vægt på, at udviklingen i
EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor
der er et betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Det gælder også for de
administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftskategorier,
herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året. En mere realistisk budgettering kan endvidere virke discipline-
rende i forhold til at sikre fokus på omprioriteringsmulighederne ved finansiering
af merudgifter.
For så vidt angår finansieringen af
ITER,
vil regeringen henholde sig til den linje,
som fremgår af Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31.
august 2010 og herudover af det forhandlingsoplæg, som den tidligere viden-
skabsminister indhentede den 9. juli 2010. På grund af budgetoverskridelserne
vedrørende ITER-projektet kan forskningsmidlerne, og danske mærkesager for-
bundet dermed, komme under et betydeligt pres. Fra dansk side arbejdes der for,
at finansieringen i 2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, såle-
des at der ikke udelukkende sker reduktion af det 7. rammeprogram for forskning.
Der henvises til særskilt forelagt kommenteret dagsorden vedrørende dansk hold-
ning til ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2011.
12. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet har ved sin behandling af Kommissionens forslag til budget reduceret ud-
giftsvæksten i betalingsbevillingerne betydeligt under henvisning til, at EU’s bud-
get skal afspejle konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene, men Europa-
Parlamentet har i sin behandling af budgettet stillet forslag om at ophæve de fleste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
af Rådets reduktioner, og samtidig har Europa-Parlamentet på nogle områder
forøget udgiftsniveauet i forhold til Kommissionens forslag.
Der er betydelige forskelle mellem Rådets og Parlamentets ændringsforslag til
Kommissionens budgetforslag. Hertil kommer, at finansieringen af merudgifterne
forbundet med ITER i 2012 og 2013 også forventes drøftet i forbindelse med
forligsproceduren, ligesom ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2011 også kan
blive inddraget i forhandlingerne. Det kan dermed blive meget vanskeligt at nå til
enighed mellem Råd og Parlament i Forligsudvalget.
For så vidt angår Rådets holdning kan endvidere oplyses, at en stor gruppe lande,
herunder Danmark, ønsker et mådeholdent EU-budget, der i højere grad afspejler
konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene. En anden – og mindre - gruppe
af lande støttede derimod et stigende budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget
for 2011
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s 2011-budget, der vedrører
følgende forhold:
1) Kommissionen foreslår på baggrund af en revision af skønnene for egne indtægter samt andre
indtægtskilder at opjustere disse med i alt 1.276,9 mio. euro. Herved reduceres det danske bi-
drag til EU’s budget for 2011 isoleret set med 185 mio. kr.
2) Kommissionen foreslår endvidere at opjustere skønnet for budgettets udgiftsside med i alt
550,3 mio. euro, herunder 400 mio. euro til strukturfondsområdet. Herved opjusteres det dan-
ske bidrag til EU’s budget for 2011 isoleret set med 80 mio. kr.
2.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s budget for
2011 (KOM (2011) 674).
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Indtægtssiden
Kommissionen har i overensstemmelse med forordning 1150/2000 revideret
skønnet over egne indtægter samt andre indtægter for 2011. Der forudses på bag-
grund af revisionen:
En stigning i moms- og BNI-indtægterne på 1.814,9 mio. euro.
Et fald i toldindtægterne på 1.200 mio. euro.
En stigning i indtægterne fra renter, bøder og tilbagebetalinger på 662 mio.
euro.
Nettoeffekten på indtægtssiden af revisionen er en stigning på 1.276,9 mio. euro.
Kommissionen anfører, at yderligere revisioner af datagrundlaget for beregninger-
ne kan finde sted.
Udgiftssiden
Kommissionen har i lighed med tidligere år på baggrund af det hidtidige afløb i
2011 gennemført en status over implementeringen på udgiftssiden. Kommissio-
nen konkluderer på baggrund heraf, at der er behov for yderligere betalingsbevil-
linger for i alt 1.142 mio. euro i 2011, hvoraf Kommissionen på nuværende tids-
punkt ønsker afsat ekstra 550 mio. euro, mens man vil søge at finde de resterende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036503_0019.png
19
592 mio. euro via omprioriteringer og mindreafløb inden årets udgang. Kommis-
sionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2011 vedrører således alene de 550
mio. euro.
Kommissionen peger selv på muligheden for finansiering af de resterende 592
mio. euro via mindreafløb inden for landdistriktsområdet, idet der dog først vil
være endelig klarhed herover efter den 10. november, hvor fristen for medlems-
staternes indmeldinger vedrørende behovet for betalingen på dette område udlø-
ber.
Tabel 1 giver en oversigt over merudgiftsønskerne på i alt 550 mio. euro, som
Kommissionen ønsker, at der tages stilling til i forbindelse med ændringsbudget 6.
Tabel 8 – Kommissionens merudgiftsønsker til EU’s budget for 2011 (mio. euro)
Merudgiftsønsker
Europæiske socialfond – konvergens
Europæiske socialfond – konkurrenceevne og beskæftigelse
Nanoteknologi
Forskningssamarbejde
I alt
Mio. euro
204
204
82
60
550
Kilde:
Combud 674
Der redegøres i nedenstående uddybende for Kommissionens merudgiftsønsker
på i alt 550 mio. euro.
Europæiske Socialfond - konvergens
Kommissionen har identificeret et højere end forventet behov for betalingsbevil-
linger på 204 mio. euro.
Merudgifterne kan tilskrives, at en række programmer i Spanien og Polen blev
midlertidigt suspenderet i 2010 på grund af uregelmæssigheder i kontrollen og
forvaltningen heraf. Kommissionen har imidlertid nu ophævet suspensionen og
de midler, der var forudsat udbetalt i 2010, kommer nu til udbetaling i 2011.
Europæiske Socialfond – regional konkurrencedygtighed og beskæftigelse
Kommissionen har på baggrund af højere end forventede implementeringsrater
opjusteret behovet for betalingsbevillinger med 204 mio. euro. Kommissionen
oplyser, at 86 pct. af de afsatte betalingsbevillinger var opbrugt ultimo september,
mens det tilsvarende tal for september 2010 var 35 pct.
Nanoteknologi
Kommissionen har identificeret et højere end forventet behov for betalingsbevil-
linger på 82 mio. euro. Forklaringen er for det første en forbedring af procedurer-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
ne samt kvaliteten af ansøgninger om midler til forskning i nanoteknologi, således
at flere midler end forudsat vil komme til udbetaling i 2011. Hertil kommer fær-
diggørelsen af en række partnerskabskontrakter mellem EU og Japan og EU Rus-
land.
Støtte til forskningssamarbejde inden for informations- og kommunikationsteknologi
Kommissionen har identificeret et højere end forventet behov for betalingsbevil-
linger på 60 mio. euro, der kan tilskrives hurtig sagsbehandling af en række ansøg-
ninger om opstartsfinansiering til projekter vedrørende forskningssamarbejde
vedrørende informations- og kommunikationsteknologi inden for rammerne af
det syvende rammeprogram for forskning.
Kommissionen foreslår endvidere en række mindre ændringer vedrørende den
integrerede maritime politik, administrativt reformprogram til Grækenland samt
Palæstina, der finansieres via omprioriteringer og uforbrugte midler og således
ikke indebærer merudgifter.
Det bemærkes, at Rådet i overensstemmelse med almindelig praksis i forbindelse
med forhandlingerne om EU’s budget for 2011 fremlagde en erklæring, hvori
Kommissionen opfordres til at fremlægge et ændringsbudget, såfremt betalings-
bevillingerne i budgettet er utilstrækkelige til at dække udgifterne.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
Det kan ikke afvises, at Europa-Parlamentet vil ønske at drøfte ændringsbudget 6
til EU’s budget for 2011 i forbindelse med forligsproceduren vedrørende EU’s
budget for 2012.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Kommissions ændringsforslag nr. 6 indebærer, at det danske bidrag til EU’s bud-
get for 2011 isoleret set netto nedjusteres med ca. 105 mio. kr. Nedjusteringen er
resultatet af en nedjustering af det danske bidrag med 185 mio. kr. som følge af
revisionen af skønnene for indtægtssiden samt en opjustering af det danske bidrag
med 80 mio. kr. som følge af opjustering af skønnene for udgiftssiden.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
11. Regeringens holdning
Regeringen kan isoleret set støtte revisionen af skønnene for indtægtssiden, idet
der er tale om en fast årlig teknik ændring, der følger af reglerne i forordning
1150/2000.
Regeringen er imidlertid kritisk overfor, at revisionen af skønnene for indtægtssi-
den behandles i samme ændringsbudget som en tilførsel af midler på udgiftssiden.
Fra dansk side finder man ikke, at en teknisk opjustering af indtægterne kan beret-
tige til en opjustering af udgifterne, og man havde derfor foretrukket, at revisio-
nen af indtægtssiden og ønsket om tilførsel af midler til strukturfondsområdet var
blevet behandlet separat.
Regeringen vil efterleve erklæringen afgivet i forbindelse med forhandlingerne om
budgettet for 2011, forudsat at Kommissionen fremlægger den nødvendige og
tilstrækkelige dokumentation for, at det ikke er muligt at finansiere merudgiftsbe-
hovet via omprioriteringer eller mindreafløb inden for andre områder af EU’s
budget. På linje med en række andre lande finder man fra dansk side, at Kommis-
sionen endnu ikke har gjort dette.
12. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte den del af ændringsbudget 6, der
vedrører den tekniske ajourføring af EU-budgettets indtægtsside, idet en række
lande er kritiske overfor sammenkoblingen af en revision af budgettets indtægts-
side med forslag om tilførsel af midler til udgiftssiden.
En række medlemslande finder endvidere, at Kommissionen ikke har fremlagt
tilstrækkelig dokumentation for, at merudgifterne ikke kan finansieres via omprio-
riteringer, ligesom landene ønsker klarhed over eventuelt mindreafløb under land-
distriktspolitikken, før end der tages stilling til tilførslen.