Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3124 - udenrigsanliggender
Offentligt
1453913_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16756/11
PRESSE 422
PR CO 68
PRESSEMEDDELELSE
3124. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 14. november 2011
Formand
Catherine ASHTON
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9442 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16756/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0002.png
14.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udarbejdede EU's holdning med henblik på den internationale konference om
Afghanistan
i
Bonn den 5. december. Det gentog, at EU er fast besluttet på at forblive en stærk og pålidelig
partner for Afghanistan, også efter at overgangen er afsluttet. Det godkendte et
forhandlingsmandat til en samarbejdsaftale om partnerskab og udvikling med Afghanistan og
forlængede principielt EU's politimission i Afghanistan med yderligere tre år indtil udgangen af
2014.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om situationen i EU's sydlige nabolande på baggrund af
den seneste udvikling i regionen. Det vedtog konklusioner om
Libyen, Syrien og Tunesien.
I
betragtning af, hvor alvorlig situationen er i Syrien, skærpede Rådet EU's restriktive
foranstaltninger over for landets regime.
Rådet vedtog en strategiramme for
Afrikas Horn,
der skal udstikke retningslinjer for EU's indsats
med henblik på øget fred, stabilitet og velstand i regionen. Strategirammen fastsætter fem EU-
indsatsområder, hvorefter EU skal: opbygge robuste og ansvarlige politiske strukturer, bidrage til
at løse og afværge konflikter, afhjælpe sikkerhedsmæssige trusler fra regionen, fremme økonomisk
vækst og støtte regionalt økonomisk samarbejde.
Under frokosten drøftede ministrene nuværende og fremtidige operationer under den
fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik.
De udvekslede også synspunkter om en ny rapport fra Den
Internationale Atomenergiorganisation om
Irans
atomprogram. Rådet vedtog konklusioner om
Iran, hvori det giver udtryk for sin stigende bekymring over Irans atomprogram og manglen på
fremskridt med den diplomatiske indsats.
Ministrene med ansvar for udviklingssamarbejde fastlagde EU's holdning vedrørende det
forestående fjerde højniveauforum om
bistandseffektivitet
i Busan, Korea. De drøftede også forslag
til
fremtiden for EU's udviklingspolitik,
"dagsordenen for forandring", og en nyorienteret tilgang
til budgetstøtte.
Under en arbejdsmiddag drøftede ministrene forbindelserne mellem EU og
Den Russiske
Føderation.
16756/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0003.png
14.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Afghanistan .......................................................................................................................................... 7
De sydlige nabolande ......................................................................................................................... 10
Afrikas Horn og Somalia ................................................................................................................... 14
Iran ..................................................................................................................................................... 19
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.......................................................................................... 19
SAMLING OM UDVIKLINGSSAMARBEJDE .............................................................................. 20
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelser med Rusland..................................................................................................................................... 22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Årsberetning om EU's politikker for udvikling og ekstern bistand ....................................................................... 22
EU-bidrag, der kanaliseres gennem FN's organisationer i konfliktramte lande .................................................... 22
Den Europæiske Udviklingsfond........................................................................................................................... 22
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder med henblik på at bekæmpe terrorisme .................. 23
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
1
Forbindelser med Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.................................................................... 23
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16756/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Libyen - restriktive foranstaltninger ...................................................................................................................... 23
16756/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0005.png
14.XI.2011
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Steven VANACKERE
Olivier CHASTEL
Bulgarien:
Nikolay MLADENOV
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Tomáš DUB
Danmark:
Villy SØVNDAL
Christian Friis BACH
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Peter TEMPEL
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Lucinda CREIGHTON
Jan O'SULLIVAN
Grækenland:
Dimitrios DOLLIS
Spanien:
Luis PLANAS PUCHADES
Frankrig:
Alain JUPPÉ
Henri de RAINCOURT
Italien:
Alfredo MANTICA
Mario SAMMARTINO
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Janis MAZEIKS
Litauen:
Audronius A�½UBALIS
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Marie-Josée JACOBS
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigsminister og minister for
institutionelle reformer
Minister for udviklingssamarbejde med ansvar for
Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
1. vicepremierminister og udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Viceminister med særligt ansvar for EU-spørgsmål,
Taoiseachs kontor og Udenrigsministeriet
Viceminister med ansvar for handel og udvikling
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Fast repræsentant
Ministre d'État, udenrigs- og Europaminister
Minister under ministre d'État, udenrigs- og
Europaministeren, med ansvar for udviklingssamarbejde
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Vicegeneraldirektør/Ledende direktør for planlægning og
gennemførelse af samarbejdstiltag, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Chef for kontoret for bilaterale forbindelser,
Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister og udenrigsminister
Minister for familiespørgsmål og integration, minister for
udviklingssamarbejde og humanitær bistand
16756/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0006.png
14.XI.2011
Ungarn:
János MARTONYI
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Uri ROSENTHAL
Ben KNAPEN
Østrig:
Wolfgang WALDNER
Polen:
Radoslaw SIKORSKI
Krzysztof STANOWSKI
Portugal:
Paulo PORTAS
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Teodor BACONSCHI
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Dragoljuba BENČINA
Slovakiet:
Mikuláš DZURINDA
Milan JEZOVICA
Finland:
Errki TUOMIOJA
Heidi HAUTALA
Sverige:
Carl BILDT
Gunilla CARLSSON
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Stephen O'BRIEN
UdenrigsministerMalta:
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Europæiske og
Internationale Spørgsmål
Udenrigsminister
Understatssekretær for udviklingssamarbejde,
Udenrigsministeriet
Ministro de Estado og udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Udenrigsminister
Udviklingsminister
Førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
Statssekretær, Ministeriet for International Uvikling
Kommissionen:
Kristalina GEORGIEVA
Andris PIEBALGS
Štefan FÜLE
Medlem
Medlem
Medlem
16756/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0007.png
14.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Afghanistan
Rådet udarbejdede EU's holdning med henblik på den internationale konference om Afghanistan i
Bonn den 5. december.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
"Det internationale engagement i Afghanistan udvikler sig fra at have fokus på sikkerhed og
stabilisering til politisk og økonomisk samarbejde. Efter 2014 vil et fuldt ud selvstændigt
Afghanistan påtage sig det fulde ansvar for sin egen sikkerhed og bestræbe sig på at
omdanne sig til et stabilt og ansvarligt medlem af det internationale samfund i hele
befolkningens tjeneste og med fuld respekt for de indgåede internationale forpligtelser. For
at sikre en vellykket afslutning på disse processer vil det internationale samfund fortsat
skulle støtte Afghanistan på dets vej fra overgang til forvandling.
I denne forbindelse ser Rådet frem til, at præsident Hamid Karzai formelt annoncerer anden
række af provinser, distrikter og byer, hvor det fulde ansvar for sikkerheden vil blive
overdraget de afghanske myndigheder som led i overgangsprocessen. Næsten 50 % af
Afghanistans befolkning lever i områder, der er blevet eller ventes at blive overdraget.
Den internationale konference om Afghanistan vil blive afholdt den 5. december 2011 i Bonn
under ledelse af Afghanistan. Rådet støtter fuldt ud målene med konferencen og navnlig målet
om at mobilisere det internationale samfund til på lang sigt at opretholde engagementet i
Afghanistan. Derfor gentager Rådet, at EU er fast besluttet på at forblive involveret som en
stærk og pålidelig partner for den afghanske regering og det afghanske folk, også efter at
overgangen er afsluttet.
Rådet forventer også, at Bonnkonferencen lægger vægt på en yderligere styrkelse af de
afghanske institutioner for regeringsførelse. Det har den opfattelse, at hvis de demokratiske
strukturer, som EU har hjulpet med at opbygge, skal udvikle sig og fungere på en bæredygtig
måde, skal de have fuld støtte fra det afghanske folk, som i stort tal mødte op for at stemme
ved valget i 2009 og 2010 på trods af intimidering, trusler og tvivl om processens integritet.
Samtidig skal Afghanistan påvise konkrete resultater i gennemførelsen af de forpligtelser,
landet påtog sig på Kabulkonferencen, særlig på områderne regeringsførelse, respekt for
menneskerettighederne og retsstatsprincippet og med hensyn til en ansvarlig forvaltning af
offentlige midler. I forbindelse med en status over de civile aspekter af overgangen bør
Bonnkonferencen i overensstemmelse hermed sende et klart budskab om støtte og
indtrængende tilskynde de afghanske myndigheder til at udvise stærkt lederskab og
engagement og hurtigt at gøre fremskridt på disse vigtige områder.
2.
3.
4.
5.
16756/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
6.
Derfor vil EU under overgangsprocessen frem til 2014 i forlængelse af sine konklusioner af
18. juli 2011 og EU's handlingsplan fra oktober 2009 i Bonn bekræfte sin vilje til at støtte
Afghanistan, om nødvendigt i koordination og samarbejde med FN og NATO andre relevante
internationale organer, bl.a. ved:
at tilskynde til, at de valgte instanser får et bedre overblik på både nationalt og subnationalt
plan, navnlig for så vidt angår de offentlige midlers strømme og brugen af dem
i denne sammenhæng at bistå Afghanistan med at sikre, at institutioner på provinsplan og
nationalt plan fungerer effektivt og gennemsigtigt sammen
at styrke parlamentets, retsvæsenets og revisionsmyndighedernes rolle
at fremme respekten for menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, idet der
rettes særlig opmærksomhed mod kvinders rettigheder
at øge sin bistand til kapacitetsopbygning, bl.a. på områderne subnational forvaltning,
offentlig tjeneste, civil politistyrke, retsvæsen og valgreform
at Rådet principielt har vedtaget at forlænge mandatet for EUPOL AFGHANISTAN indtil
udgangen af 2014. Rådet har også tilkendegivet, at EU efter 2014 er besluttet på at støtte de
afghanske bestræbelser på at styrke politi- og retsstatsforholdene
at fortsætte sit udviklingssamarbejde med Afghanistan for at fremme økonomiske og sociale
fremskridt og bekæmpe fattigdom.
Rådet understregede betydningen af passende sikkerhed for EU's tilstedeværelse i Afghanistan
og de afghanske myndigheders rolle i denne henseende, herunder med hensyn til EUPOL.
7.
Rådet gentager, at EU som en del af sit arbejde med retsstatsprincippet agter at være
opmærksom på at bistå Afghanistan med at forbedre den juridiske ramme for den private
sektors aktiviteter og navnlig direkte investeringer med henblik på at forbedre det samlede
investeringsklima og dermed i så vidt omfang som muligt mindske den politiske risiko, så
betingelserne for holdbar økonomisk vækst øges.
16756/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
8.
Rådet har vedtaget en afgørelse om bemyndigelse af Europa-Kommissionen og den
højtstående repræsentant til at forhandle en samarbejdsaftale om partnerskab og udvikling med
Afghanistan. Mandatet refererer specifikt til samarbejde på ovennævnte områder samt en
række områder, herunder udvikling, terrorbekæmpelse, narkotikabekæmpelse, bekæmpelse af
international kriminalitet, migration, handel, miljø, herunder klimaændringer, og økonomisk
og kulturelt samarbejde. For første gang vil aftalen skabe en sammenhængende, juridisk
bindende overordnet ramme for EU's forbindelser med Afghanistan, der fastsætter fælles
værdier og gensidige rettigheder og forpligtelser og således udgør et langsigtet tilsagn om
samarbejde med Afghanistan indtil 2014 og derefter.
I forbindelse med ovennævnte principper vil EU stræbe efter bilateralt såvel som gennem EU's
budget at fastholde finansieringen til sine samarbejds- og bistandsprogrammer for Afghanistan
og regionen på mindst de nuværende niveauer i de kommende år.
9.
10. EU gentager sin støtte til afghanskstyret forsoning og reintegration i overensstemmelse med
betingelserne i Rådets konklusioner af 18. juli 2011.
11. EU noterer sig, at konferencen om sikkerhed og samarbejde i Asiens hjerte, der blev afholdt
den 2. november 2011 i Istanbul, ved at indlede Istanbulprocessen har skabt et nyttigt grundlag
for en politisk samarbejdsproces i Afghanistans nabolag, der ejes og ledes af landene i
regionen. EU udtrykker tilfredshed med den opfølgning, der blev vedtaget i Istanbul, herunder
de tillidsskabende foranstaltninger, der blev foreslået i den forbindelse, og de tekniske møder
til forberedelse af ministermødet i Kabul i 2012. Alle lande i regionen skal bidrage til
bestræbelserne på at nå en fredelig løsning på konflikten i Afghanistan, så det internationale
samfunds langsigtede engagement i Afghanistans udvikling kan gennemføres med succes. EU
mener, at det grundlæggende er af interesse for alle lande i regionen at bidrage til stabilitet i
Afghanistan.
12. EU og dets medlemsstater står derfor klar til at lette ethvert initiativ, der sigter mod at forene
Afghanistans naboers legitime interesser gennem et aktivt diplomati. Rådet gentager, at det er
afgørende, at alle landene i regionen og udenfor accepterer, at Afghanistan skal have lov til at
finde vejen til fred uden indblanding udefra. EU er parat til, om Afghanistans regering måtte
ønske det, at yde al mulig praktisk bistand med henblik på at fremme det regionale samarbejde.
13. I løbet af de bilaterale eller multilaterale drøftelser efter Istanbulkonferencen bør alle regionens
lande tilskyndes til at åbne op for handels-, transit- og investeringsmuligheder for Afghanistan
og gennem Afghanistan for hinanden. Internationale standarder og kriterier skal så vidt muligt
danne grundlag for dette. De relevante internationale instanser som f.eks. WTO, WCO, ICAO
og andre kan spille en meget nyttig rolle i opfølgningen.
14. Rådet mener, at FN kan spille en central rolle, når det gælder om at støtte ethvert tilsagn, som
landene i regionen har afgivet på alle disse områder."
16756/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0010.png
14.XI.2011
De sydlige nabolande
Rådet drøftede situationen i EU's sydlige nabolande på baggrund af den seneste udvikling i
regionen.
Libyen
Rådet drøftede situationen i Libyen og vedtog følgende konklusioner:
1.
"EU glæder sig over erklæringen om Libyens befrielse, som blev fremsat den 23. oktober,
og som markerer begyndelsen på en ny æra for landet og dets folk. Det hilser også
udnævnelsen af Abdul al-Reheem al-Qeeb til Libyens nye premierminister velkommen og
ser frem til, at der hurtigt udpeges en overgangsregering. Det anerkender det libyske folks
legitime forhåbninger, som kom til udtryk under revolutionen, og tilskynder til fortsættelse
af forsoningsbestræbelserne. Det gentager også sin opfordring til, at denne overgang bliver
inklusiv og baner vej for opbygning af en stat, der bygger på retsstatsprincippet og de
demokratiske principper, som det libyske folk stræbte efter under revolutionen, såsom
grundlæggende frihedsrettigheder, overholdelse af menneskerettighederne, ligestilling
mellem kønnene, herunder kvindernes deltagelse i den politiske proces, og
ikkeforskelsbehandling.
EU tilskynder det nationale overgangsråd til at forfølge målet om retfærdighed og overholdelse
af menneskerettighederne i overensstemmelse med sit forfatningscharter. Det noterer sig med
bekymring rapporter om krænkelser af menneskerettighederne og den humanitære folkeret,
herunder hævnangreb og summariske henrettelser. Det ser med tilfredshed på de libyske
myndigheders tilsagn om at gribe ind for at bringe disse handlinger til ophør, foretage grundige
og upartiske undersøgelser af sådanne hændelser og sikre, at de ansvarlige for krænkelser af
menneskerettighederne drages til ansvar. EU noterer sig med tilfredshed løftet om samarbejde
mellem de libyske myndigheder og FN's højkommissær for menneskerettigheder,
Menneskerettighedsrådets undersøgelseskommission og Den Internationale Straffedomstol.
EU noterer sig afslutningen af operationen Unified Protector i Libyen og udtrykker sin
påskønnelse af den afgørende rolle, som den har spillet for beskyttelsen af civilbefolkningen.
Det minder endvidere om, at det har reageret hurtigt for at gennemføre bestemmelserne i FN's
Sikkerhedsråds resolution 2016 (2011) om ophævelse af flyveforbuddet.
EU understreger sin bekymring over spredningen af alle våben og alle typer materiel i
tilknytning hertil i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 2017 (2011),
navnlig bærbare luftværnssystemer (MANPADS) og kemiske våbenlagre i Libyen samt faren
for deres spredning i regionen. Det understreger nødvendigheden af en reaktion, der bygger på
tæt koordinering med internationale partnere og lande i regionen, og det minder om, at EU's
Sahelstrategi er relevant i denne henseende.
2.
3.
4.
16756/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0011.png
14.XI.2011
5.
Med fuld respekt for princippet om libysk ejerskab og i samarbejde med FN er EU rede til at
forene alle sine instrumenter, herunder om nødvendigt FSFP, for at yde yderligere bistand til
det nye Libyen på tværs af en række sektorer, som det allerede fremgår af Udenrigsrådets
konklusioner af 10. oktober. Sammen med de libyske myndigheder og det internationale
samfund vil EU vedblive med at arbejde for at ophæve restriktionerne på libyske aktiver, der er
indefrosset i udlandet, i overensstemmelse med det libyske folks ønsker og behov og FN's
Sikkerhedsråds relevante resolutioner. Der er behov for en hurtig genrejsning af den libyske
økonomi for at støtte overgangsprocessen. EU vil fortsat efterkomme anmodninger om
humanitær bistand.
Rådet bekræfter på ny, at det er rede til at støtte Libyen i overgangsfasen og bifalder den
højtstående repræsentant Catherine Ashtons åbning af en EU-delegation i Libyen.
EU er fast besluttet på at uddybe og styrke sine forbindelser med det libyske folk og ser frem
til Libyens deltagelse i den europæiske naboskabspolitik og regionale initiativer såsom
Middelhavsunionen."
6.
7.
Syrien
Rådet drøftede situationen i Syrien.
I betragtning af, hvor alvorlig situationen er, suspenderede Rådet yderligere udbetalinger af
projektlån til den syriske regering fra Den Europæiske Investeringsbank samt bankens kontrakter
om teknisk bistand til statslige projekter i Syrien. Det tilføjede ligeledes 18 personer, der er
ansvarlige for menneskerettighedskrænkelser, til listen over personer, der er omfattet af
indefrysning af aktiver og rejseforbud i henhold til afgørelse 2011/273/FUSP og forordning (EU)
nr. 442/2011. Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16724/11.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Den Europæiske Union er fortsat dybt bekymret over den forværrede situation i Syrien, hvor mere
end 3 500 personer ifølge FN er blevet dræbt siden marts måned. EU fordømmer igen på det
kraftigste den igangværende brutale undertrykkelse og de udbredte menneskerettighedskrænkelser.
Rådet drøftede i dag både situationen i Syrien og resultatet af mødet i Den Arabiske Liga, som fandt
sted sidste lørdag som en reaktion på, at Syriens regering ikke havde gennemført Den Arabiske
Ligas plan, som Syrien gav tilsagn om den 2. november. EU beklager, at Syriens regering endnu en
gang undlader at overholde sine egne tilsagn og i stedet efterstræber at undertrykke sit eget folk.
16756/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
Den Europæiske Union ser med tilfredshed på Den Arabiske Ligas bestræbelser på at bringe volden
til ophør og fremme den demokratiske overgang, som Syriens befolkning så modigt har krævet i
løbet af de seneste otte måneder. Den Europæiske Union hylder og giver sin fulde støtte til de
beslutninger, som Den Arabiske Liga traf på mødet den 12. november, hvilket er et tegn på den
stadig mere omfattende isolation af regimet i Syrien.
Den Europæiske Union vil fortsat presse på for en stærk FN-indsats for at øge det internationale
pres og opfordrer indtrængende alle medlemmerne af Sikkerhedsrådet til at påtage sig deres ansvar,
når det gælder situationen i Syrien.
EU har i dag på baggrund af den fortsatte undertrykkelse i Syrien besluttet at iværksætte nye
restriktive foranstaltninger rettet mod regimet ved at suspendere udbetalingen af lån fra Den
Europæiske Investeringsbank og ved at rette sig imod yderligere enkeltpersoner, der er ansvarlige
for eller involveret i undertrykkelsen, og som støtter eller drager fordel af regimet. I
overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner af 23. oktober vil EU fortsætte med at
indføre yderligere og mere omfattende foranstaltninger over for regimet, så længe undertrykkelsen
af civilbefolkningen fortsætter.
EU understreger sin stærke støtte til det syriske folk og ser med tilfredshed på den syriske
oppositions bestræbelser på at skabe en forenet platform og arbejde hen imod en fælles vision for
Syriens fremtid og overgangen til et demokratisk system. EU er parat til at samarbejde med
repræsentative medlemmer af oppositionen, der tilslutter sig ikkevoldelige og demokratiske værdier
som f.eks. Det Syriske Nationalråd. Den Europæiske Union deler vision med dem, som fredeligt
efterstræber et liv i frihed og værdighed under overholdelse af retsstatsprincippet og
menneskerettighederne.
EU kræver, at de syriske myndigheder straks giver adgang for humanitære organisationer og
medarbejdere og for undersøgelsesmissioner, navnlig fra den uafhængige internationale
undersøgelseskommission, der blev udnævnt af Menneskerettighedsrådet i august, og tillader, at
uafhængige og internationale medier kan udøve deres aktiviteter i Syrien uden begrænsninger.
EU fordømmer kraftigt angrebene på diplomatiske repræsentationers område. De syriske
myndigheder har en international forpligtelse til at sikre beskyttelsen af diplomatiske missioner og
personale i Syrien i henhold til Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser."
16756/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
Tunesien
Ministrene drøftede situationen i Tunesien og vedtog følgende konklusioner:
1.
"Den Europæiske Union lykønsker Tunesien med, at der den 23. oktober 2011 blev afholdt
det første demokratiske valg til den forfatningsgivende forsamling, hvorved det tunesiske
folk frit og fredeligt gav udtryk for sit valg. EU glæder sig over, at det tunesiske folk
deltog aktivt i valgprocessen. EU hilser den foreløbige rapport fra sin
valgobservationsmission og rapportens positive evaluering af valgprocessen velkommen.
Dette valg er et vendepunkt for Tunesien og for hele regionen.
EU lykønsker de kandidater og partier, der har deltaget i den demokratiske proces, og er på
dette grundlag fast besluttet på at arbejde med den nye tunesiske regering efter valget, hvor
partiet Ennahda fik det største antal stemmer. EU ser frem til, at den nyligt valgte
forfatningsgivende forsamling snarest indleder sit arbejde med at opfylde den historiske
opgave at fastlægge rammerne for en stat, der bygger på de demokratiske principper, respekt
for de grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincippet, menneskerettighederne,
ligestilling mellem mænd og kvinder og ikkediskrimination.
EU er rede til at uddybe og udvide sit engagement med de nyligt valgte myndigheder og
civilsamfundet om gennemførelse af reformerne med henblik på at tilvejebringe konkrete svar
på det tunesiske folks legitime forhåbninger om demokrati og et samfund, der er mere
retfærdigt og bygger på inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst.
EU har godkendt en ny og mere ambitiøs tilgang til sin naboskabspolitik for at yde større støtte
til de lande i regionen, der har indledt en overgangsperiode, jf. Rådets konklusioner af
20. juni 2011. I denne forbindelse har EU og Tunesien fastlagt en betydelig
samarbejdsdagsorden, der omfatter den nylige indledning af dialogen om migration, mobilitet
og sikkerhed. EU minder ligeledes om sin finansielle støtte, som det har øget i betydelig grad.
EU bekræfter sit tilsagn om at indlede forhandlinger om en vidtgående og bred frihandelsaftale
for at forbedre mulighederne for markedsadgang i forbindelse med de reformer, som Tunesien
har indledt, med henblik på at opnå gradvis økonomisk integration i EU's indre marked. EU
bekræfter på ny, at det er rede til hurtigt at iværksætte denne støtte i overensstemmelse med
Tunesiens behov og dets fremskridt med gennemførelsen af sit reformprogram. EU bekræfter
desuden sit tilsagn om at genoptage og afslutte forhandlingerne om den nye handlingsplan,
som vil være et bevis på styrkelsen af forbindelserne mellem EU og Tunesien, gennem et
fornyet partnerskab. EU vil støtte de nye myndigheder i deres indsats for demokratiseringen og
en bæredygtig økonomisk udvikling, navnlig gennem Taskforcen EU-Tunesien, der blev
oprettet den 28. september 2011 i Tunis."
2.
3.
4.
16756/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0014.png
14.XI.2011
Afrikas Horn og Somalia
Rådet drøftede situationen på Afrikas Horn og i Somalia.
Rådet vedtog en strategiramme for Afrikas Horn, der skal udstikke retningslinjer for EU's indsats
med henblik på øget fred, stabilitet, sikkerhed, velstand og ansvarlig regeringsførelse i regionen.
Strategirammen fastsætter fem EU-indsatsområder, hvorefter EU skal: opbygge robuste og
ansvarlige politiske strukturer, bidrage til at løse og afværge konflikter, afhjælpe
sikkerhedsmæssige trusler fra regionen, fremme økonomisk vækst og støtte regionalt økonomisk
samarbejde.
Afrikas Horn
Rådet vedtog følgende konklusioner om Afrikas Horn:
1.
"Rådet understreger, at EU lægger stor vægt på sine forbindelser til Afrikas Horn, og har
således i dag vedtaget en strategiramme med retningslinjer for EU's engagement i
regionen. Det glæder sig over den højtstående repræsentants forslag om at udpege en
særlig repræsentant (EUSR) for Afrikas Horn, der i første omgang skal fokusere på
Somalia, konfliktens regionale dimension og piratvirksomhed, og ser frem til, at der
udarbejdes handlingsplaner til støtte for strategirammens gennemførelse.
EU's langsigtede engagement på Afrikas Horn er forankret i regionens geostrategiske
betydning og EU's ønske om at støtte velfærden i regionens befolkning og bidrage til at løfte
den ud af fattigdom til bæredygtig økonomisk vækst. Den manglende stabilitet i regionen
udgør en stadig større udfordring ikke kun for regionens befolkning, men også for resten af
verden. Et fortsat engagement fra EU's side vil støtte både de regionale bestræbelser, bl.a.
gennem Den Mellemstatslige Organisation for Udvikling (IGAD) og Den Afrikanske Union
(AU), og de nationale bestræbelser på at opnå varig fred, sikkerhed og retfærdighed samt god
regeringsførelse baseret på demokratiske principper om inklusion, retsstatsprincippet og
respekten for menneskerettighederne. Strategirammen anerkender også behovet for at beskytte
europæiske borgere mod de trusler, der udgår fra dele af regionen, bl.a. terrorisme,
piratvirksomhed og spredning af våben. Den påpeger desuden en række mere almene
udfordringer såsom klimaændringer og migration.
EU er fortsat dybt bekymret over den humanitære krise, der berører flere lande på Afrikas
Horn. EU vil bygge videre på den støtte, der er ydet indtil nu (over 760 mio. EUR), og vil
fortsat yde neutral, upartisk og uafhængig humanitær bistand til udsatte befolkninger, og det
opfordrer til, at samtlige donorer øger og koordinerer deres bistand. Rådet opfordrer alle parter
til at sikre, at humanitære aktører har sikker og uhindret adgang i overensstemmelse med
internationale humanitære principper.
2.
3.
16756/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0015.png
14.XI.2011
4.
Rådet understreger behovet for at gøre noget ved de underliggende årsager til den nuværende
humanitære krise, navnlig den strukturelle fødevareusikkerhed, de tilbagevendende
tørkeperioder og konflikterne. EU vil fortsat støtte landene i regionen i at styrke deres
nationale kapaciteter ved hjælp af strategier til katastrofeforebyggelse og langsigtede
programmer for udviklingssamarbejde inden for tørkeberedskab, landbrug, udvikling af
landdistrikterne og fødevaresikkerhed. n sådan støtte er imidlertid kun effektiv, hvis der er
lokalt ejerskab, og hvis der i landene i regionen er politisk vilje til at indføre strukturpolitikker
til støtte for bæredygtig landbrugsproduktion og animalsk produktion, herunder overskridelse
af grænserne, forvaltning af naturressourcer, navnlig vandressourcer, samt handel og regional
integration.
Piratvirksomheden ud for Somalias kyst har stadig negative konsekvenser for den
internationale søfartssikkerhed og for regional og international økonomisk virksomhed. Rådet
er fortsat besluttet på at videreføre det værdifulde arbejde, der udføres af EU's flådeoperation
til bekæmpelse af piratvirksomhed, EU NAVFOR Atalanta, der yder beskyttelse til skibsfarten
i forbindelse med Verdensfødevareprogrammet og Amisom og er med til at afværge
piratvirksomhed og beskytte udsat skibsfart. EU vil fremskynde arbejdet med at styrke
kapaciteten i Somalia og på Afrikas Horn i det hele taget til at bekæmpe piratvirksomhed, bl.a.
gennem yderligere styrkelse af både flådekapacitet og retsforfølgnings- og fængselskapacitet.
EU vil fortsat arbejde på at spore finansstrømmene fra piratvirksomhed. EUSR for Afrikas
Horn vil bidrage til at udarbejde og gennemføre en sammenhængende, effektiv og afbalanceret
EU-tilgang til piratvirksomhed, der omfatter alle aspekter af EU's indsats.
Strategirammen i bilaget indeholder en redegørelse for, hvordan EU vil forfølge sin strategiske
tilgang i partnerskab med regionen og de centrale internationale partnere."
5.
6.
Den fuldstændige strategiramme findes i
16858/11.
Somalia
Rådet vedtog følgende konklusioner om Somalia:
1.
"EU er fortsat bekymret over situationen i Somalia og de regionale følger af den og er
aktivt engageret i at afbøde konsekvenserne af forværringen af den humanitære situation,
genoprette sikkerhed og bidrage til fred, udvikling og intern forsoning i landet.
Hungersnøden har bredt sig til seks regioner i det sydlige Somalia, herunder Mogadishu,
og truer med at brede sig yderligere i den sydlige del af landet og berøre næsten halvdelen
af befolkningen. EU appellerer til alle berørte parter om at give internationale humanitære
aktører fri og sikker adgang til alle, der har behov for bistand. EU vil fortsætte med at yde
humanitær bistand til de mest sårbare befolkningsgrupper og opfordrer andre til at gøre det
samme.
16756/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
2.
EU fordømmer Al Shabaabs fortsatte angreb mod somaliske civile, herunder bombeangrebene
den 4. og den 18. oktober i Mogadishu. Det er særlig bekymret over, at angrebene har bredt sig
til nabolande, herunder Kenya, og over kidnapningen af europæiske borgere og kræver, at
disse øjeblikkelig frigives. Sådanne angreb er ikke kun en trussel mod nabolandene, men mod
det internationale samfund som helhed. EU støtter indsatsen for at imødegå truslen om sådanne
angreb i overensstemmelse med folkeretten; i denne henseende erindrer EU alle parter om
deres forpligtelser til at beskytte civile og sikre humanitær adgang i fuld overensstemmelse
med internationale humanitære principper. EU minder om, at en militær indsats alene ikke vil
skabe varig sikkerhed i Somalia, og understreger, at det er nødvendigt at koordinere alle
militær- og sikkerhedsaktioner i Somalia med den føderale overgangsregering, Den
Mellemstatslige Organisation for Udvikling (IGAD), Den Afrikanske Union (AU) og De
Forenede Nationer (FN) for at sikre, at den militære indsats mod Al Shabaab konsolideres som
led i en solid civil og politisk strategi, der kan sikre varig fred.
EU bekræfter sit tilsagn om fortsat at yde politisk og finansiel støtte til Amisom og bakker op
om AU's indsats for at skaffe yderligere bistandsdonorer. Det hylder det engagement og det
mod, der udvises af Amisoms fredsbevarende tropper, som sammen med den føderale
overgangsregerings sikkerhedsstyrker har betalt en høj pris for at medvirke til at skabe
sikkerhed i Mogadishu. EU opfordrer Amisoms og den føderale overgangsregerings styrker til
at fortsætte deres indsats for at forhindre civile tab og videreudvikle deres kapaciteter til at
beskytte civile og deres menneskerettigheder. EU understreger, at dets støtte skal modsvares af
supplerende politiske bestræbelser fra den føderale overgangsregerings side, herunder
initiativer, der viser, at der er fredsdividender for folk i sikre befriede områder i Somalias
hovedstad.
I overensstemmelse med sit tilsagn om at støtte udviklingen af den somaliske sikkerhedssektor
har EU for nylig besluttet at udvide EU's uddannelsesmission (EUTM Somalia) med henblik
på militær uddannelse til også at omfatte Somalias nationale sikkerhedsstyrker, idet der lægges
særlig vægt på at styrke de nationale sikkerhedsstyrkers kommandokæde og
selvuddannelseskapaciteter. Mandatet vil blive udført i samarbejde med den føderale
overgangsregering, Uganda, Amisom og USA m.fl. EU udtrykker sin anerkendelse af
indsatsen og engagementet hos de første uddannede somaliske soldater under de nylige
sikkerhedsepisoder i Mogadishu.
EU ser med tilfredshed på resultatet af konsultationsmødet den 4.-6. september i Mogadishu,
hvor centrale somaliske ledere, herunder repræsentanter for de føderale overgangsinstitutioner
i Puntland- og Galmudugregionen og for Ahlu Sunna Wal Jama'a-gruppen, sammen
undertegnede køreplanen "Roadmap for Ending the Transition".
EU vil fortsætte med at deltage aktivt i det tekniske udvalg, der blev nedsat til at overvåge
fremskridtene med køreplanen, og gentager, at hastigheden i og graden af de pågældende
fremskridt vil bestemme omfanget af EU's fortsatte eller supplerende støtte til de føderale
overgangsinstitutioner.
3.
4.
5.
6.
16756/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
7.
EU minder om henstillingerne fra mødet i Den Internationale Kontaktgruppe vedrørende
Somalia den 29.-30. september i København og appellerer til alle køreplanens signatarer om at
gennemføre de aftalte opgaver, navnlig en holdbar forfatningsproces, et vedvarende forsøg på
forsoning, en effektiv parlamentsreform, udvikling og gennemførelse af en national
sikkerheds- og stabiliseringsplan samt en effektiv politik for sikkerhed til søs og til
bekæmpelse af piratvirksomhed. EU anerkender, at disse opgaver er indbyrdes forbundne, og
er fast besluttet på at yde målrettet støtte til den fulde gennemførelse af dem, forudsat at de
føderale overgangsinstitutioner udviser politisk vilje til at levere effektive resultater, skabe
større finansiel gennemsigtighed og ansvarlighed og yde en effektiv indsats for at bekæmpe
korruption. EU er bekymret over den hastighed, hvormed køreplanen gennemføres, og
opfordrer kraftigt de føderale overgangsinstitutioner til øjeblikkelig at gennemføre de
prioriterede overgangsopgaver.
EU understreger navnlig betydningen af en troværdig og inklusiv konsultativ
forfatningsproces, der fører til, at der senest ved udløbet af overgangsperioden,
dvs. august 2012, er etableret forfatningsmæssige rammer. En vellykket afslutning på den
politiske overgangsproces vil kræve fuldt, gennemsigtigt og bredt somalisk ejerskab. EU
noterer sig de mulige udfordringer med hensyn til at inddrage et stigende antal internt
fordrevne i konsultationsprocessen. I denne sammenhæng opfordrer EU den føderale
overgangsregering til at gå opsøgende og forsonende frem over for lokale og regionale aktører,
civilsamfundet, herunder kvinder, religiøse ledere og lokalsamfundsledere samt andre grupper,
der er villige til at deltage konstruktivt i processen med henblik på at genindføre
retsstatsforhold og en forfatningsmæssig regering i Somalia.
Derudover opfordrer EU den føderale overgangsregering til at gøre alt, hvad den kan for at
bekæmpe terrorisme, og forpligter sig til at støtte den føderale overgangsregering i disse
bestræbelser.
8.
9.
10. EU er allerede Somalias største bidragsdonor og arbejder på at øge sin udviklingsbistand til
centrale, regionale og lokale aktører med henblik på at konsolidere en civil strategi til at
opbygge en stabil og ansvarlig forvaltningspraksis og forbedre indkomstmulighederne og
leveringen af basale tjenesteydelser. Somaliske regioner som f.eks. Puntland og Somaliland og
andre lokale aktører, herunder Ahlu Sunna Wal Jama'a, vil blive støttet yderligere af EU, så
længe de fortsat gør fremskridt med hensyn til at levere tjenesteydelser, intensivere den
somaliske forsoningsproces, bekæmpe Al Shabaab og udvikle deres samarbejde med de
føderale overgangsinstitutioner og andre regionale aktører. EU vil sørge for at koordinere sin
indsats i de pågældende regioner med andre internationale aktører.
11.
EU understreger desuden, at der er behov for en omfattende strategi til at bekæmpe
piratvirksomhed, herunder gennem kapacitetsopbygning på søfarts-, rets- og straffeområdet,
med særlig vægt på Somalia. Med henblik herpå opfordrer det til en styrkelse af samarbejdet
mellem den føderale overgangsregering og regionerne Puntland, Galmudug og Somaliland.
16756/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
12. EU opfordrer til en yderligere indsats for at strømline og styrke koordineringen mellem alle
aktører og alle Somalias internationale bistandsdonorer. Det haster med at etablere den
foreslåede fælles finansforvaltning for den føderale overgangsregering og bistandsdonorerne
(TFG-Donor Financial Management Board).
13. Rådet mener, at en vedvarende tilstedeværelse i Mogadishu vil lette støtten til den somaliske
fredsproces, og opfordrer den højtstående repræsentant og Europa-Kommissionen til at
undersøge, hvordan dette kan sikres under hensyntagen til sikkerhedssituationen."
16756/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0019.png
14.XI.2011
Iran
Under frokosten drøftede ministrene den seneste udvikling med hensyn til Irans atomprogram efter
offentliggørelsen af den seneste rapport fra Den Internationale Atomenergiorganisation (IAEA).
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"På baggrund af den nye rapport fra Den Internationale Atomenergiorganisation (IAEA), som
IAEA's Styrelsesråd skal behandle, udtrykker Rådet stigende bekymring over Irans atomprogram og
de manglende fremskridt med den diplomatiske indsats. Rådet fordømmer den løbende udvidelse af
Irans berigningsprogram og er særligt bekymret over oplysningerne i IAEA's generaldirektørs
rapport vedrørende Irans aktiviteter inden for udvikling af militær nuklear teknologi. Det er blevet
konstateret, at Iran krænker internationale forpligtelser, herunder seks resolutioner fra FN's
Sikkerhedsråd og ti resolutioner fra IAEA's Styrelsesråd.
Vi opfordrer indtrængende Iran til at forholde sig til de internationale bekymringer over det iranske
atomprograms karakter ved at samarbejde fuldt ud med IAEA samt demonstrere, at landet er parat
til at deltage seriøst i konkrete drøftelser om tillidsbyggende foranstaltninger som foreslået af Den
Højtstående Repræsentant på vegne af E3+3.
Rådet erindrer om de seneste konklusioner fra Det Europæiske Råd, hvori det opfordres til at
udarbejde nye restriktive foranstaltninger over for Iran. Rådet vil løbende undersøge eventuelle nye,
skærpede foranstaltninger og vende tilbage til dette spørgsmål på næste samling under hensyn til
Irans handlinger."
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
Under frokosten drøftede ministrene den nuværende og fremtidige udvikling, herunder operationer,
under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik forud for forsvarsministrenes samling den 30.
november.
16756/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0020.png
14.XI.2011
SAMLING OM UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bistandseffektivitet
Rådet fastlagde EU's holdning med henblik på det fjerde højniveauforum om bistandseffektivitet,
der finder sted i Busan (Korea) den 29. november - 1. december 2011 (16773/11).
På Busankonferencen vil EU fremme initiativer for større gennemsigtighed, øget brug af fælles
programmering på landeniveau, styrket ansvarlighed og evaluering af resultater samt introducere en
ny tilgang til konfliktsituationer og skrøbelige situationer. EU vil også støtte et større offentlig-
privat engagement med hensyn til udviklingsspørgsmål.
Derudover etablerede Rådet en "EU-gennemsigtighedsgaranti": det forpligtede sig til at
offentliggøre oplysninger om bistandens omfang og tildeling og stille vejledende fremadskuende
oplysninger og opdelte oplysninger om relevante bistandsstrømme til rådighed.
Afrikas Horn
Udviklingsministrene drøftede udviklingssamarbejde og humanitær bistand i forhold til Afrikas
Horn.
Ifølge FN-Kontoret for Koordination af Humanitære Anliggender er omkring 13 mio. mennesker på
Afrikas Horn ramt af tørke og hungersnød. EU og dets medlemsstater havde pr. 8. november afsat
682 mio. EUR til fødevarer, vand og sanitære installationer som reaktion på tørkekrisen.
Fremtiden for EU's udviklingspolitik
Rådet drøftede forslag til nyorientering af EU's udviklingsbistand, "dagsordenеn for forandring"
(15560/11).
Under hensyn til at verden er i stadig forandring, foreslås det, at udviklingsbistand målrettes mere
effektivt mod støtte til partnerlandenes bestræbelser på at udrydde fattigdom, hvilket er det vigtigste
formål med EU's udviklingspolitik. EU vil derfor rette sin bistand mod de lande, hvor det kan få
størst virkning, og fokusere på to hovedmål: støtte menneskerettigheder, demokrati og god
regeringsførelse på den ene side og inklusiv og bæredygtig vækst til støtte for udvikling på den
anden side. Det foreslog også, der skelnes mellem partnerlande efter deres udviklingsniveau, at
koordineringen blandt EU's aktører øges, og at sammenhængen på tværs af de forskellige EU-
politikker forbedres.
16756/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0021.png
14.XI.2011
Ministrenes drøftelse vil indgå i udarbejdelsen af Rådets konklusioner, der vil fastlægge
nyorienteringen af EU's udviklingspolitik fuldt ud på en senere samling i Rådet.
EU og dets medlemsstater udgør den største donor af officiel udviklingsbistand i verden. I 2010
ydede de 53,8 mia. EUR, hvilket er mere end halvdelen af den bistand, der blev ydet på
verdensplan.
EU's budgetstøtte
Rådet behandlede forslag til EU's fremtidige tilgang til budgetstøtte til tredjelande (15561/11).
Budgetstøtte består i kanalisering af udviklingsbistand via partnerlandenes statskasse sammen med
gensidig ansvarlighed gennem en evaluering af indsatsen. Kommissionen har foreslået at gøre
budgetstøtte fra EU's midler mere effektiv ved at styrke de kontraktbaserede partnerskaber med lan-
de, der modtager budgetstøtte. Derudover har den foreslået, at medlemsstaterne koordinerer deres
tilgang til den budgetstøtte, de yder med deres egne midler.
Ministrenes drøftelse vil indgå i udarbejdelsen af Rådets konklusioner, der vil fastlægge den nye
tilgang til EU's budgetstøtte.
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Usbekistan
Tiende møde i Samarbejdsrådet EU-Usbekistan blev holdt i tilknytning til Rådets samling.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
UE-UZ 4503/11.
16756/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0022.png
14.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelser med Rusland
Rådet vedtog Den Europæiske Unions holdning med henblik på det ottende møde i Det Permanente
Partnerskabsråd EU-Rusland, der skal holdes den 17. november 2011 i Moskva.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Årsberetning om EU's politikker for udvikling og ekstern bistand
Rådet vedtog konklusioner om årsberetningen om gennemførelsen af EU's politikker for udvikling
og ekstern bistand i 2010 (16768/11). Rådet noterede sig Kommissionen bestræbelser på at øge
fokus på resultater og bistandseffektivitet samt forsøgene på at måle resultaterne og analysere
virkningerne.
EU-bidrag, der kanaliseres gennem FN's organisationer i konfliktramte lande
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 3/2011, hvori det
vurderes, hvorvidt kanalisering af EU-bidrag gennem FN's organisationer er en produktiv, effektiv
og bæredygtig måde at levere bistand på i konfliktramte lande (16769/11). Rådet påskønnede
Revisionsrettens anerkendelse af, at Kommissionen ved at kanalisere midler gennem FN har leveret
bistand i områder, som ellers ville have været meget vanskelige at nå ud til. Rådet ser med særlig
tilfredshed på revisorernes konklusion om, at de finansierede aktiviteter i betragtning af den høje
iboende risiko i konfliktramte lande generelt havde en positiv indvirkning, og at størstedelen af de
opnåede resultater har rimelige chancer for bæredygtighed.
Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog konklusioner, der udgør EU's holdning med henblik på at foretage en
resultatundersøgelse af 10. Europæiske Udviklingsfond i samarbejde med AVS-staterne (16461/11).
Resultatundersøgelsen indeholder en vurdering af de finansielle resultater samt de kvantitative og
kvalitative resultater for 10. EUF (2008-2013), især resultater og virkninger målt i forhold til de
fremskridt, der er gjort med hensyn til at nå årtusindudviklingsmålene.
16756/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453913_0023.png
14.XI.2011
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder med henblik på at bekæmpe
terrorisme
Rådet vedtog den opdaterede begrundelse vedrørende personer og grupper, som er omfattet af
restriktive foranstaltninger i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 2580/2001. Det godkendte også
den skrivelse, der skal fremsendes til de berørte grupper sammen med den opdaterede begrundelse.
En bekendtgørelse vil blive offentliggjort i EU-Tidende (C-udgaven).
I henhold til artikel 1, stk. 6, i fælles holdning 2001/931/FUSP og artikel 2, stk. 3, i Rådets
forordning (EF) nr. 2580/2001 skal Rådet med regelmæssige mellemrum og mindst en gang hvert
halve år foretage en fornyet gennemgang af navnene på de personer, grupper og enheder, der er
opført på en liste i den fælles holdning og forordningen, for at sikre, at det stadig er berettiget at
bibeholde deres navne på listen.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Forbindelser med Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Rådet vedtog den fælles holdning, EU skal indtage på det 36. møde i EØS-Rådet, der finder sted
den 15. november 2011 i Bruxelles.
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Libyen - restriktive foranstaltninger
Den 10. november besluttede Rådet ved skriftlig procedure at ophæve EU's bestemmelser om
flyveforbuddet over Libyen og gennemførte herved FN's Sikkerhedsråds resolution om at ophæve
flyveforbuddet pr. 31. oktober 2011.
16756/11
23
DA