Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3128 - Uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1041644_0001.png
Internationalt sekretariat
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat: Ministerrådsmøde (uddannelse og ungdom) den 28.
november 2011
Uddannelse
Pkt. 1: Sprogkompetencer til styrkelse af mobilitet
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
rådskonklusioner
(s.3)
Pkt. 2: Modernisering af videregående uddannelse
-
KOM(2011) 567
-
rådskonklusioner
(s.6)
Pkt. 3: En ny europæisk dagsorden for voksenuddannelse
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
(s.11)
Pkt.4: Et benchmark for mobilitet
-
KOM (2010) 477
-
rådskonklusioner
(s.14)
Pkt. 5: Effektiv investering i uddannelse i krisetider
-
politisk debat
(s.16)
Ungdom
Pkt. 6: Den østlige dimension af ungdomsdeltagelse og ungdomsmobili-
tet
-
KOM-dokument foreligger ikke
10. november 2011
Sags nr.:
032.64K.391
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
-
(s.20)
Pkt. 7: Unge og verden – ungdomssamarbejde uden for EU
-
politisk debat
(s.23)
rådskonklusioner
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0003.png
3
Uddannelse
Pkt. 1: Sprogkompetencer til styrkelse af mobilitet
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
rådskonklusioner
1. Resumé:
Rådskonklusionerne tager udgangspunkt i Barcelona-målsætningen
om, at alle i EU skal kunne mindst to fremmedsprog. For at opnå dette anbefales en
række midler og initiativer til medlemsstaterne, hvor der særligt er øget fokus på ar-
bejdsmarkedets behov og sammenhængen mellem sprogkundskaber, mobilitet og be-
skæftigelse. Der lægges endvidere op til, at Kommissionen skal fremlægge et forslag om
et benchmark for sprogkompetencer.
2. Baggrund
At kunne fremmedsprog er en basal kompetence og en forud-
sætning for fuldt at kunne udnytte den frie bevægelighed inden
for EU. Dette fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske
Råds møde i Barcelona i marts 2002, som også satte som mål, at
børn skal lære mindst to fremmedsprog fra en tidlig alder. I stra-
tegirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområ-
det (ET 2020) er det en prioritet i 2009-2011 at gøre borgerne i
stand til at kommunikere på to sprog ud over deres eget, samt at
fremme sprogundervisning særligt på erhvervsuddannelserne og
hos voksne. Ligeledes anerkendes det i Europa 2020-strategiens
flagskibsinitiativer fra 2010 (En
dagsorden for nye kvalifikationer og job
og
Unge på vej),
at sprogkompetencer bidrager til et mere dyna-
misk arbejdsmarked og skaber større mobilitet. Udkastet til råds-
konklusioner afspejler endvidere, at øget uddannelsesmobilitet er
en prioritet for det polske formandskab.
3. Formål og indhold
Udkastets formål er at understøtte målsætningen fra Barcelona
og prioriteten fra ET 2020, idet det anerkendes, at sprogkompe-
tencer er en nødvendighed for læringsmobilitet, som igen øger
folks beskæftigelsesmuligheder, personlige udvikling og deltagel-
se i samfundslivet.
Udkastet til konklusioner anerkender ligeledes, at flersprogethed
både er en del af den europæiske kulturarv og en mulighed for at
udvikle et åbent, samarbejdsrettet samfund, der respekterer kul-
turel diversitet. Desuden anerkendes det, at EU-programmer skal
bidrage til sproglæring i både formelle og ikke-formelle sammen-
hænge, og at CLIL-metoden (content and language-integrated
learning) i de almene og erhvervsrettede uddannelser kan være
effektiv til styrkelse af mobilitet og beskæftigelse. Udkastet anbe-
faler endvidere, at der i højere grad bør tilbydes undervisning i
mindre udbredte og nabolandssprog på alle niveauer, og at der
gives vejledning heri.
Udkastet opfordrer medlemsstaterne til at arbejde mere aktivt på
alle uddannelsesniveauer for at opfylde Barcelona-målsætningen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0004.png
4
Herudover bør de kvalitetssikre sprogundervisningen, styrke
sproglæreres uddannelse såvel som deres mobilitetsmuligheder,
understøtte brugen af nye undervisningsmetoder, herunder in-
formationsteknologi, styrke sprogkompetencerne for børn og
voksne med roma- eller indvandrerbaggrund, herunder også
overveje mulighederne på modersmålsområdet. Endelig opfor-
drer udkastet til en styrket dialog mellem undervisningsverdenen
og arbejdsmarkedet, herunder en udforskning af mulighederne
for offentlig-private partnerskaber til styrkelse af sprogkompe-
tencer.
Udkastet opfordrer Kommissionen til at udvide arbejdet med
sprogpolitik fra den første ET 2020-cyklus til at involvere flere
uddannelsesniveauer, herunder med et særligt blik på de er-
hvervsrettede uddannelser og voksenuddannelse. Endvidere skal
Kommissionen overveje at fremlægge et forslag om et muligt
benchmark for sprogkompetencer.
Endelig opfordrer udkastet medlemsstaterne og Kommissionen
til at understrege behovet for professionelt målrettet sprogun-
dervisning på erhvervsuddannelsesområdet og inden for videre-
gående uddannelser for at styrke mobiliteten, til at udvikle moni-
toreringsværktøjer (inden for de til rådighed værende midler) på
sprogområdet, styrke anerkendelsen af realkompetencer inden
for sprog, samt at overveje brug af Europarådets Fælles Europæ-
iske Referenceramme for Sprog.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget for uddannelse den 1. november 2011, hvor føl-
gende bemærkninger blev modtaget.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) bemærkede, at det er et
problem, at gymnasiereformen har medført, at der undervises i
færre sprog.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) bemærkede, at det er vig-
tigt, at der også fokuseres på det uformelle uddannelsessystem.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0005.png
5
Rådskonklusionerne har desuden været sendt i skriftlig høring i
EU-specialudvalget for uddannelse, hvor følgende bemærkninger
blev modtaget:
AOF Danmark: ”AOF Danmark er enig i, at det er væsentligt at
styrke borgernes fremmedsprogskompetencer som borgere i EU
også for at styrke mobiliteten og beskæftigelse. Ikke mindst for et
lille land som Danmark, der skal kunne agere i en globaliseret
verden er befolkningens fremmedsprogskompetencer vigtigt.
Fokus bliver især sat på:
- erhvervsuddannelser
- voksenområdet
Vi skal i den anledning i særlig grad fremhæve voksenområdet,
hvor store grupper af voksne ikke behersker bare et fremmed-
sprog.
Det er derfor vigtigt, at Danmark såvel i drøftelserne om resolu-
tionen som når rådskonklusionen skal udmøntes - medindrager
det uformelle uddannelsessystem repræsenteret ved folkeoplys-
ningen, herunder de barrierer, der er for kortuddannede for at
kunne tage uddannelse i fremmedsprog, og her tænkes på bru-
gerbetalingen.
Vi skal her fremhæve, at behovet såvel fra arbejdsgiver- som ar-
bejdstagerside er dokumentet ved forsøgene med FVU-engelsk,
der så desværre ikke blev videreført”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskon-
klusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Pkt. 2: Modernisering af videregående uddannelse
-
KOM(2011) 567
-
rådskonklusioner
1. Resumé:
Rådskonklusionerne skal styrke Europas videregående uddannelser og
bidrage til at nå målsætningen under Europa 2020-strategien om, at mindst 40
procent af de 30-34-årige i EU skal gennemføre en videregående uddannelse. Råds-
konklusionerne sigter blandt andet mod at forbedre kvaliteten af undervisningen og
skabe bedre sammenhæng mellem uddannelsernes indhold og arbejdsmarkedets behov.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstaterne til at øge antallet af højtuddannede,
forbedre de videregående uddannelsers kvalitet og relevans, skabe større fleksibilitet i
uddannelsessystemet, uddanne flere forskere for at forbedre grundlaget for fremtidens
erhvervsliv og styrke forbindelserne mellem uddannelser, forskning og erhvervslivet for
at fremme innovationen.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne er en opfølgning på Kommissionens med-
delelse fra 20. november 2011 ”Fremme af vækst og beskæftigel-
se – en dagsorden for moderniseringen af Europas videregående
uddannelser” (KOM(2011) 567). Rådskonklusionerne skal desu-
den ses i lyset af Europa 2020-strategien for vækst og beskæfti-
gelse i Europa, der sætter som mål at mindst 40 procent af de 30-
34-årige i 2020 skal gennemføre en videregående uddannelse.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne fremhæver, at Europas videregående ud-
dannelse gennem koblingen mellem forskning og innovation spil-
ler en væsentlig rolle, når det gælder ambitionen om at skabe
vækst og beskæftigelse i Europa. Det er dog en udfordring, at de
færdiguddannedes kvalifikationer ikke i tilstrækkelig grad matcher
arbejdsmarkedets behov. Det er nødvendigt med reformer af de
videregående uddannelsesinstitutioner blandt andet ved at institu-
tionerne i højere grad definerer og fokuserer på deres styrker.
Rådskonklusionerne understreger, at kvaliteten i uddannelse og
forskning er en afgørende faktor i at sikre en modernisering af de
videregående uddannelsessystemer i Europa. Det fremhæves, at
mobilitet blandt både studerende og forskere har en positiv ind-
virkning på kvaliteten af videregående uddannelse. Det anerken-
des dog også, at mobiliteten kan give udfordringer for nogle
medlemsstaters uddannelsessystemer, hvis der er en stor ubalan-
ce mellem den indgående og udgående mobilitet.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstaterne til at arbejde for
at skabe bedre adgangsveje til videregående uddannelser fra for
eksempel erhvervsuddannelser og ved at skabe bedre muligheder
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
for anerkendelse af kompetencer opnået udenfor det formelle
uddannelsessystem. Medlemsstaterne opfordres også til at udvik-
le strategier, der skal sikre bedre adgang for grupper, som nor-
malt er underrepræsenterede, når det gælder deltagelsen i videre-
gående uddannelser. Frafald på de videregående uddannelser bør
mindskes ved at forbedre kvaliteten af undervisningen og ved
bedre støtte og vejledning.
Medlemsstaterne opfordres til at anvende prognoser vedrørende
kvalifikationer og data om kandidaters beskæftigelse ved ud-
formningen, formidlingen og evalueringen af kurser. Medlems-
staterne opfordres til at investere i videreuddannelse for de ansat-
te og belønne høj kvalitet i undervisningen. Hvor det er relevant
bør der også opfordres til større forskning på tværs af discipliner
og en styrkelse af koblingen mellem videregående uddannelse og
forskning.
Medlemsstaterne tilskyndes til at styrke kvaliteten af videregåen-
de uddannelser gennem mobilitet og tværnationalt samarbejde.
Institutionerne skal tilskyndes til at mere systematisk at lade læ-
ringsmobilitet indgå i studieordningerne og fjerne hindringer for
at skifte læreanstalt mellem bachelor- og masterniveau. Der bør
sikres bedre adgang og beskæftigelsesvilkår for studerende, for-
skere og undervisere fra lande udenfor EU. Institutionelt samar-
bejde bør fremmes blandt andet gennem udviklingen af
double de-
grees
og
joint degrees.
Medlemsstaterne opfordres også til at give lettere adgang til al-
ternative finansieringskilder herunder – hvor relevant – ved an-
vendelse af offentlige midler som løftestang for private og andre
offentlige investeringer.
Kommissionen vil i samarbejde med relevante interessenter ud-
vikle et transparens redskab (U-Multirank), der kan profilere vi-
deregående uddannelsesinstitutioner og anerkende deres diversi-
tet og særkendet ved de enkelte landes uddannelsessystemer. De
første resultater skal foreligge i 2013.
Kommissionen vil forbedre tilgængelig data om mobilitet inden-
for det europæiske område for videregående uddannelse og for-
bedre tilgængelig data om uddannelsernes beskæftigelsesrelevans.
Kommissionen vil analysere, hvilken virkning forskellige former
for finansiering har på diversitet og effektivitet.
Kommissionen vil foreslå et ”Erasmus Masters Degree Mobility
Scheme”, som skal sikre studerende finansieringsmuligheder for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
at tage deres kandidatgrad i en anden medlemsstat. Kommissio-
nen vil også analysere synergien mellem EU og Bologna-
processen for at indfri målsætningen om 20-procents mobilitet.
Kommissionen vil fortsætte udviklingen af det europæiske insti-
tut for innovation og forskning (EIT) ved at foreslå en strategisk
innovationsdagsorden for EIT, dets prioriterede områder og give
forslag om lancering af nye viden- og innovationsfællesskaber.
Kommissionen vil i forbindelse med Marie Curie-aktioner styrke
en europæisk ordning for ph.d.’er i industrien for at støtte an-
vendt forskning.
Kommissionen vil fremme EU som studie- og forskningssted for
toptalenter fra hele verden ved at støtte udarbejdelse og udvikling
af internationaliseringsstrategier i Europas højere uddannelsesin-
stitutioner. Kommissionen vil udvikle en EU strategi for interna-
tionalisering af videregående uddannelse for at indfri målsætnin-
gerne fastsat i rådskonklusionerne. Kommissionen vil derudover
oprette en gruppe på højt niveau, der skal analyser vigtige emner
vedrørende moderniseringen af videregående uddannelse. Første
emne for gruppen bliver høj kvalitet i undervisningen og afrap-
portering skal ske i 2013.
Kommissionen vil styrke den langsigtede effekt af EU-
finansiering af videregående uddannelse gennem en forbedring af
samspillet mellem forskellige finansieringsinstrumenter – særligt
de fremtidige EU-programmer på uddannelses- og ungdomsom-
rådet og rammeprogrammet for forskning og innovation
Horizon
2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne medfører ikke i sig selv konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne drøftet ved et møde i specialudvalget den 1.
november 2011. Følgende bemærkninger blev modtaget:
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0009.png
9
Dansk Industri (DI) bemærkede, at man byder arbejdsmarkeds-
vinklen velkommen. Selvom uddannelse også omfatter andre
elementer end arbejdsmarkedsvinklen, så udgør den et vigtigt
element i uddannelserne. I den forbindelse er det også relevant at
have in mente, at der er forskelle medlemsstaterne imellem hvad
angår uddannelsernes evne til at føre til beskæftigelse.
Danmarks Lærerorganisationer International (DLI) bemærkede,
at der i rådskonklusionerne henvises til diversificeret finansiering
og bemærkede i den forbindelse, at begrebet reelt kan betyde pri-
vat finansiering af uddannelserne. DLI udtrykte desuden skepsis
overfor, at rådskonklusionerne indeholder bemærkninger om ad-
skillelse af forskning og uddannelse.
Danske Universiteter (Dkuni) bemærkede, at man støtter en
stærkere dialog med aftagerne. Dkuni bemærkede desuden, at en
eurobarometer undersøgelse fra 2010 rent faktisk viser, at der
blandt aftagerne er stor tilfredshed med dimittenderne. Til råds-
konklusionernes pkt. 16, d, s. 12 bemærkede Dkuni, at man støt-
ter kvalitetssikring, men at kvalitetsikringssystemer ikke bør være
til hinder for at institutionerne kan udbyde uddannelser i udlan-
det. Endelig bemærkede Dkuni, at betegnelsen
employment
på s.
13, pkt1, b. var meget bred, og det var uklart om den også dæk-
kede for eksempel
traineeships.
Dansk Magisterforening (DM) bemærkede, at der ikke kun bør
være et kortsigtet fokus på uddannelsernes beskæftigelseseg-
nethed. Uddannelserne bør også have fokus på udviklingen af
selvstændige kompetencer. DM bemærkede desuden, at rådskon-
klusionerne har en for snæver opfattelse af videntrekanten i for-
hold til de videregående uddannelser, idet videntrekanten pri-
mært kobles til erhvervslivet og innovation.
Rådskonklusionerne har desuden været sendt i høring i EU-
specialudvalget for uddannelse, hvor følgende bemærkninger
blev modtaget:
Professionshøjskolernes Rektorkollegium: ”I Pkt. 12 anbefales
det at regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Rådskonklusionerne fremhæver, at Europas videregående ud-
dannelse gennem koblingen mellem forskning og innovation spil-
ler en væsentlig rolle, når det gælder ambitionen om at skabe
vækst og beskæftigelse i Europa, og at der bør opfordres til en
styrkelse af koblingen mellem videregående uddannelse og forsk-
ning. Kollegiet bifalder denne pointe, og anbefaler at den danske
regering samtidig er opmærksom på at sikre såvel universiteter,
som professionshøjskoler de nødvendige muligheder for at be-
drive forskning indenfor deres respektive fagfelter.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskon-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
klusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets.
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse fra 20.
november 2011 ”Fremme af vækst og beskæftigelse – en dagsor-
den for moderniseringen af Europas videregående uddannelser”
(KOM(2011) 567) blev den 20. oktober oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Pkt. 3: En ny europæisk dagsorden for voksenuddannelse
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
1. Resumé:
Rådsresolutionen skal bidrage til at sætte en ny dagsorden på voksen-
uddannelsesområdet med prioriteter for perioden 2012-2014. Disse skal medvirke til
opfyldelsen af strategirammens målsætning for deltagelse i livslang læring og EU
2020-målene for uddannelse.
2. Baggrund
Livslang læring indgår i Europa 2020-strategien som et centralt
element i modtrækkene til den nuværende økonomiske krise og
Europas demografiske udfordring med en aldrende befolkning. I
den sammenhæng spiller voksenuddannelse en væsentlig rolle
ved at give særligt lavtuddannede og ældre arbejdstagere en mu-
lighed for opkvalificering og omskoling til modvirkning af ar-
bejdsløshed, omstrukturering og social eksklusion. Strategiram-
men for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET
2020) opstiller derfor som europæisk benchmark, at mindst 15 %
af de voksne skal deltage i livslang læring i 2020. Den faktiske
deltagelse i voksenuddannelse er dog faldet fra 9,8 % af de 25-64
årige i 2005 til 9,1 % i 2010.
3. Formål og indhold
Udkastet har til formål at styrke deltagelsen i og kvaliteten af
voksenuddannelse med henblik på dels at indfri det europæiske
benchmark for deltagelse i livslang læring, dels at kunne opfylde
Europa 2020-målene om at mindske antallet af unge, der forlader
skolen tidligt, til under 10 %. Udkastet fremhæver ligeledes,
hvordan voksenuddannelse kan forbedre vilkårene for de mange
lavtuddannede gennem erhvervelsen af grundlæggende færdighe-
der og styrke den økonomiske udvikling ved at bidrage til forud-
sætningerne for produktivitet og innovation.
Udkastet opfordrer til at vedtage en ny europæisk dagsorden for
voksenuddannelse, der viderefører og konsoliderer det arbejde på
området under de fire strategiske mål udpeget inden for strategi-
rammen. Dagsordenen har fokus på perioden 2012-2014 dog set
i sammenhæng med den langsigtede vision for voksenuddannelse
frem mod 2020.
Udkastet er vedlagt et anneks, der rummer den europæiske dags-
ordens prioriterede områder for perioden 2012-2014. Disse om-
råder omfatter både initiativer til fremme af deltagelse, større
kvalitet og effektivitet, fremme af lige muligheder, social samhø-
righed og aktivt medborgerskab, samt styrkelse af voksnes kreati-
vitet, innovation og læringsmiljøer.
Medlemsstaterne opfordres til at forbedre den interne sammen-
hæng mellem voksenuddannelsespolitikker og bredere socioøko-
nomiske politikker. Udkastet opfordrer desuden til at gennemfø-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0012.png
12
re de ovennævnte prioriterede områder gennem på EU-plan at
søge medfinansiering til støtteinitiativer via bl.a. EU’s program-
mer for livslang læring og strukturfondene samt udveksle erfarin-
ger og god praksis via den åbne koordinationsmetode. Medlems-
staterne bør ligeledes udpege en national koordinator til at lette
samarbejdet med Kommissionen og de andre medlemsstater om
at gennemføre dagsordenen for voksenuddannelse.
Kommissionen opfordres til at sikre sammenhæng mellem de
politiske initiativer på voksenuddannelsesområdet og de øvrige
politiske processer inden for ET 2020-strategirammen på de an-
dre uddannelsesområder. Kommissionen bør også understøtte
erfaringsudveksling om voksenuddannelse og – i det omfang res-
sourcerne tillader det – forbedre dataindsamlingen på området og
styrke videnbasen i samarbejde med bl.a. Eurydice og CEDE-
FOB.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget i sig selv medfører ingen konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været drøftet ved et møde i EU-
specialudvalget for uddannelse den 1. november 2011, hvor føl-
gende bemærkning blev modtaget.
Dansk Folkeoplysnings Samråd bemærkede, at det i forbindelse
med voksenuddannelse er vigtigt, at der også fokuserer på det
uformelle uddannelsessystem.
Rådskonklusionerne har desuden været sendt i skriftlig høring i
EU-specialudvalget for uddannelse, hvor følgende bemærkning
blev modtaget.
AOF Danmark: ”AOF Danmark er enig i, at EU i langt højere
grad bør sætte fokus på voksenuddannelsesområdet ikke mindst i
lyset af den demografiske udvikling i EU-landene.
Vi har store grupper af ældre arbejdstagere, der er kortuddanne-
de, og som ikke har været i læringssituationer siden deres ung-
dom, derfor er det vigtigt, at der også fokuseres på almene kund-
skaber, og der tages højde for, at disse kortuddannede ofte har
dårlige erfaringer fra deres uddannelsestid, derfor skal AOF
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Danmark fremhæve det uformelle uddannelsessystem i Dan-
mark.
Vi skal her citere fra "Mønsterbrydende læringsrum i folkeoplys-
ningen" af Steen Elsborg og Steen Høyrup Pedersen (Danmarks
Pædagogiske Universitetskole ved Århus Universitet):
"Mennesker, som har vanskeligt ved at håndtere eget liv og mere
eller mindre har mistet troen på, at det kan være anderledes. Mo-
tivationen for læring og nye udfordringer i livet er forsvundet,
men gennem folkeoplysende forløb vender den tilbage"
"Observationer og interview i denne undersøgelse peger på, at
folkeoplysningens arbejdsformer tager afsæt i forståelse af, at vi
alle såvel indeholder forudsætninger og potentialer, og vores læ-
ringsteoretiske blik på folkeoplysningens mønsterbrydende kvali-
teter peger på forløbenes betydende effekt for deltagernes poten-
tielt er:
1.
Øge Selvværd, selvindsigt og selvtillid
2.
Motivation for at skabe nye indhold i livet
3.
Parathed til nye udfordringer
4.
Ønske om at udvikle nye kompetencer"
Det er derfor vigtigt, at Danmark i de videre drøftelser om reso-
lutionen får folkeoplysningen medinddraget og ligeledes, når
Danmark skal udmønte resolutionen.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte rådsresolutionen.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter vedtagelsen af rådsresolutionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Pkt.4: Et benchmark for mobilitet
-
KOM (2010) 477
-
rådskonklusioner
1.
Resumé
:
Rådskonklusionerne har til formål at fremme læringsmobiliteten
blandt studerende, elever og unge i EU. Rådskonklusionerne sætter bench-
mark for mobilitet for studerende fra videregående uddannelser og for 18 –
34 årige, der har gennemført grundlæggende erhvervsuddannelse. Rådskon-
klusionerne indeholder desuden en indikator for ungdomsmobilitet, som skal
gøre det muligt, at registrere unges mobilitet indenfor både det formelle ud-
dannelsessystem og i uformelle sammenhænge som for eksempel frivillige akti-
viteter.
2.
Baggrund
Rådskonklusionerne er en opfølgning på rådskonklusionerne fra
maj 2009 om en strategiramme for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet (ET 2020). I disse rådskonklusioner opfor-
drede medlemsstaterne Europa-Kommissionen til at arbejde med
forslag om et eventuelt benchmark for mobilitet. Rådskonklusio-
nerne om et benchmark for mobilitet skal desuden ses i forlæn-
gelse af Kommissionens meddelelse ”Unge på vej” (KOM (2010)
477), der har til formål at fremme læringsmobiliteten blandt unge
i EU. Rådskonklusionerne skal desuden ses i lyset af de eksiste-
rende instrumenter til fremme af læringsmobilitet, som eksisterer
indenfor både EU og Bologna-processen.
3.
Formål og indhold
Rådskonklusionerne fremhæver, at læringsmobilitet bidrager til at
øge unges muligheder for at opnå beskæftigelse, idet mobilitet
bidrager til at udvikle centrale færdigheder og kompetencer så-
som interkulturel forståelse, kreativitet og entreprenørskab. Des-
uden kan læringsmobilitet bidrage til at styrke kvaliteten af ud-
dannelserne bl.a. gennem styrket samarbejde mellem uddannel-
sesinstitutioner i medlemsstaterne. Rådskonklusionerne har der-
for til formål at øge adgangen til mobilitet herunder også for de
grupper, som normalt er underrepræsenterede når det gælder del-
tagelsen i læringsmobilitet.
Et benchmark for læringsmobilitet kombineret med relevante in-
dikatorer for mobilitet skal tilsammen understøtte og monitorere
medlemsstaternes fremskridt med at øge mobilitet. Det skal des-
uden bidrage til at identificere god praksis og udvikle gensidige
læringsaktiviteter.
Benchmark for videregående uddannelse
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Det er målsætningen, at i 2020 skal mindst 20 procent af dimit-
tenderne indenfor videregående uddannelser have haft et studie-
eller praktikophold som led i deres uddannelse. Benchmarket op-
gøres som et gennemsnit af mobilitet i EU og er dermed ikke et
benchmark for de enkelte medlemsstater. Opholdet skal mindst
repræsentere 15 ECTS eller vare i 3 måneder. I den forbindelse
opfordres både medlemsstater og Kommissionen til at samarbej-
de med relevante fora i regi af Bologna-processen for at sikre
harmonisering i forhold til, hvilken varighed af ophold, der anses
for relevant.
Benchmark for erhvervsuddannelse
Det er målsætningen, at i 2020 skal mindst 6 procent af de 18 til
34-årige med en grundlæggende erhvervsuddannelse have haft et
studie- eller praktikophold relateret til deres uddannelse. Ophol-
det skal være på mindst 2 uger. Kortere ophold kan indgå i opgø-
relsen, hvis de kan dokumenteres af Europass. Benchmarket op-
gøres som et gennemsnit af mobilitet i EU og er dermed ikke et
benchmark for de enkelte medlemsstater.
Indikator for ungdom
For unge fastsætter rådskonklusionerne en indikator for mobili-
tet, der omfatter alle former for mobilitet. Der fastsættes ingen
tidsmæssig afgrænsning af de ophold, som dækkes af indikatoren.
Både mobilitet i formelle og i uformelle sammenhænge dækkes af
indikatoren.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstaterne til at iværksætte
tiltag på både nationalt og europæisk niveau, som kan øge læ-
ringsmobiliteten og dermed bidrage til at opnå de angivne
benchmark. Samtidig opfordres medlemsstaterne til at forbedre
dataindsamlingen om mobilitet med udgangspunkt i eksisterende
datakilder og redskaber og sikre en begrænsning af de administra-
tive byrder herved. Medlemsstaterne inviteres desuden til at im-
plementere relevante EU-redskaber såsom Europass og EQF.
I rådskonklusionerne inviteres Kommissionen til – i samarbejde
med medlemsstaterne og i samarbejde med Eurostat – at forbed-
re relevante indikatorer og statistik for mobilitet frem mod 2020.
Desuden opfordres Kommissionen til at monitorere, hvilke
fremskridt der gøres i forhold til at nå de målsætninger for mobi-
litet, som er sat under strategirammen for det europæiske samar-
bejde på uddannelsesområdet (ET 2020). Samtidig inviteres
Kommissionen til ved udgangen af 2015 at give en afrapporte-
ring til Rådet, der bl.a. skal vurdere, hvorvidt det er hensigtsmæs-
sigt at revidere benchmarket for mobilitet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0016.png
16
For så vidt angår mobilitet indenfor videregående uddannelser
opfordres medlemsstaternes til at sikre en tæt sammenhæng med
Bologna-processen herunder at anvende eksisterende datakilder
og ressourcer til at registrere mobilitet.
For så vidt angår mobilitet indenfor erhvervsuddannelser og
ungdomsmobilitet generelt opfordres medlemsstaterne ligeledes
til i videst muligt omfang at gøre brug af eksisterende undersø-
gelser.
Endelig opfordres medlemsstaterne i samarbejde med Kommis-
sionen til at se på muligheden for at udvikle indikatorer for un-
derviseres mobilitet med henblik på, at benchmarket på et tids-
punkt kan udvides til også at omfatte mobilitet for undervisere.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
7.
Konsekvenser
Rådskonklusionerne sætter to benchmark for mobilitet på hen-
holdsvis området for videregående uddannelser og erhvervsud-
dannelser. Begge benchmark opgøres som et gennemsnit af mo-
bilitet i EU og er dermed ikke et benchmark for den enkelte
medlemsstat.
8.
Høring
Rådskonklusionerne blev drøftet ved et møde i EU-
specialudvalget for uddannelse den 1. november 2011. Følgende
bemærkninger blev modtaget:
Dansk Magisterforening (DM) bemærkede, at mobilitet for un-
dervisere også er vigtigt herunder også kortere ophold. DM be-
mærkede i den forbindelse, at man bør skelne mellem varigheden
af mobilitetsophold for studerende og undervisere.
Danske Universiteter (Dkuni) bemærkede, at der ved drøftelsen
af mobilitet for undervisere bør være fokus på at definere begre-
bet herunder for eksempel om Ph.d. studerende vil indgå i en så-
dan opgørelse.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0017.png
17
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) bemærkede, at mobilitet
for undervisere også er vigtig, og at der også bør være fokus på
kortere ophold af for eksempel 1-2 ugers varighed.
Rådskonklusionerne har også været sendt i skriftlig høring i hø-
ring i EU-specialudvalget for uddannelse, hvor ingen bemærk-
ninger blev modtaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskon-
klusionerne.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter rådskonklusionerne.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Pkt. 5: Effektiv investering i uddannelse i krisetider
-
politisk debat
1. Resumé:
Formandskabet lægger med sit papir op til en diskussion af, hvilke
tiltag medlemsstaterne tager for at sikre, at investering i uddannelse vedbliver at være
centralt for offentlige investeringer til trods for den finansielle og økonomiske krise.
Der ønskes desuden en diskussion af, hvordan man sikrer at investeringerne i uddan-
nelserne er effektive, ligesom der ønskes en diskussion af, hvilke strategier der kan
fremme større private investeringer i uddannelse.
2. Baggrund
Den finansielle krise og gældskrisen i Europa indebærer, at der
opstår et pres på det offentlige forbrug i medlemsstaterne herun-
der også på investeringerne i uddannelse. Stats- og regeringsche-
ferne i det Europæiske Råd vedtog i februar 2011 rådskonklusio-
ner, hvor i de understregede, at medlemsstaterne bør prioritere
bæredygtig og vækstfremmende udgifter indenfor for eksempel
områderne forskning og innovation, uddannelse og energi. Di-
skussionsoplægget skal ses i lyset af disse udfordringer og i lyset
af ambitionen om, at øge borgernes uddannelsesniveau og frem-
me livslang læring på alle niveauer.
3. Formål og indhold
I diskussionsoplægget henvises til undersøgelser, som har fokus
på de positive afkast, som skabes ved investering i uddannelse.
Der lægges op til, at medlemsstaternes investeringer i uddannelse
bør være effektive og fokusere på reformer og modernisering af
uddannelsessystemet.
De nationale rapporter under strategirammen for det europæiske
samarbejde på uddannelsesområdet (ET 2020), som medlemssta-
terne afleverede i foråret 2011 viser, at de budgetmæssige restrik-
tioner i de fleste medlemsstaternes har resulteret i en fastfrysning
eller nedskæring i investeringerne i uddannelse. I det lys ønsker
formandskabet med diskussionspapiret, at der sættes fokus på,
hvorledes man kan øge effektiviteten ved investeringer i uddan-
nelse og samtidig øge kvaliteten af uddannelserne. Der nævnes i
den forbindelse en række relevante tiltag herunder vigtigheden af
at sikre en høj kvalitet af undervisere. I diskussionsoplægget om-
tales endelig vigtigheden af at der særlig indenfor de videregåen-
de uddannelser sikres yderligere finansiering fra både offentlige
og private kilder.
På denne baggrund indbyder formandskabet ministrene til at dis-
kutere følgende spørgsmål.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
1. I lyset af den nuværende finansielle og økonomiske krise,
hvilke skridt tager din regering for at sikre, at uddannelse
fortsat er en kerneprioritet i de offentlige investeringer?
2. Hvordan kan effektiviteten af investering i uddannelse og en
forøgelse af kvaliteten sikres?
3. Hvilke strategier kan bedst bidrage til at fremme en større
grad af private investeringer (fra virksomheder, individer etc.)
i uddannelse?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser.
8. Høring
Diskussionsoplægget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at bidrage til udvekslingen af
synspunkter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder diskussionsoplægget velkomment.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Diskussionsoplægget har ikke tidligere været forelagt Folketin-
gets.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0020.png
20
Ungdom
Pkt. 6: Den østlige dimension af ungdomsdeltagelse og ung-
domsmobilitet
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
rådskonklusioner
1. Resumé:
Det polske formandskab ønsker gennem vedtagelse af et sæt rådskonklusioner at
sætte fokus på samarbejdet inden for ungdomsområdet med EU’s nabolande i almin-
delighed og landene inden for Det østlige Partnerskab i særdeleshed.
2. Baggrund
På ministerrådsmødet den 27. november 2009 vedtog EU's’ ung-
domsministre en resolution om nye rammer for det europæiske sam-
arbejde på ungdomsområdet i perioden 2010 til 2018. To af de otte
indsatsområder her er unges ”deltagelse” (i det demokratiske liv i Eu-
ropa) og ”unge og verden” med fokus på mobilitet ind og ud af Eu-
ropa.
På denne baggrund ønsker det polske formandskab at sætte fokus på
samarbejdet med EU’s nabolande i almindelighed og nabolandene i
Østeuropa i særdeleshed, ikke mindst via initiativet Det østlige Part-
nerskab. Formålet med dette initiativ er først og fremmest at styrke
civilsamfundet og derved at bidrage til stabilitet og sikkerhed i lande-
ne og herunder også ungdomsdeltagelse og –samarbejde. Østpartner-
skabet omfatter seks lande: Armenien, Aserbajdsjan, Hviderusland,
Georgien, Republikken Moldova og Ukraine. Der henvises endvidere
generelt til, at EU’s naboskabspolitik for nyligt er blevet evalueret og
medtaget i en ny ramme ved Kommissionens meddelelse ”En ny til-
gang til nabolande i forandring.”
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er
at støtte internationalt ungdomssamarbejde, dialog og gensi-
dig forståelse mellem unge, ungdomsarbejdere og ungdoms-
ledere fra EU og de østeuropæiske lande som et vigtigt red-
skab til at støtte det europæiske medborgerskab og demokra-
tiseringsprocessen
at lette unges adgang til læringsmobilitet, herunder unge,
ungdomsarbejdere og ungdomsledere fra de østeuropæiske
lande, der rejser til EU, og unge fra EU, der rejser til et øst-
europæisk land
at tilskynde til gensidig læring mellem medlemsstaterne, ung-
domsorganisationerne og de unge på området samarbejde
med tredjelande, især de østeuropæiske lande, gennem oplys-
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
ning om ungdomspolitikker og styrkelse af kvaliteten af in-
formationen om mobilitetsmuligheder og deltagelse.
På denne baggrund opfordrer formandskabet derfor medlemslande-
ne til sammen med Kommissionen inden for deres respektive kom-
petenceområder
at fremme udvekslingen mellem unge og mobilitetsprog-
rammer for unge og ungdomsorganisationer, herunder frivil-
lige, ungdomsarbejdere, forskere og dem, der arbejder med
unge i EU og dets nabolande, især de østeuropæiske lande
at udveksle eksempler på god praksis for samarbejdet mellem
de organisationer, der er aktive på ungdomsområdet, således
at alle unge får mulighed for mobilitet og deltagelse i Europa
at mindske hindringerne for mobilitet og deltagelse ved
blandt andet at styrke indlæring af fremmedsprog, støtte leve-
ring af kvalitetsinformation på dette område osv.
at aflægge rapport om indsatsområdet "Unge og verden" i
ungdomsrapporten for 2012 og de efterfølgende EU-
ungdomsrapporter
at undersøge resultaterne af undersøgelsen "Unges deltagelse
i det demokratiske liv i Europa" med særligt fokus på dens
mulige betydning for unge i EU og de østeuropæiske lande
samt dele resultaterne af forskningsprogrammer vedrørende
unge og deres deltagelse for at udvide kendskabet til unge
at overveje fortsat at tilrettelægge udveksling af god praksis
inden for ungdomspolitikker mellem de østeuropæiske lande
og EU-landene i samarbejde med Europarådet og andre in-
ternationale organisationer med henblik på at fremme unges
deltagelse og mobilitet.
Endvidere opfordres Kommissionen til
fortsat at sikre en ”Øst-dimension” ved tilrettelæggelsen af
den fremtidige programvirksomhed på ungdomsområdet
uden dog at foruddiskontere forhandlingerne om EU’s
kommende flerårige finansielle rammer
at fortsætte samarbejdet inden for Det Østlige Partnerskab
også på ungdomsområdet
at gøre den europæiske ungdomsportal tilgængelig for unge
fra alle europæiske lande
at fortsætte med udvikle initiativet om det europæiske
”Youth on the Move”- kort også med henblik på at inkludere
unge fra lande uden for EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet, jf. artikel 165, respekteres fuldt ud i rådskon-
klusionerne.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været drøftet på et møde i specialudval-
get for uddannelse og ungdom m.v. den 1. november 2011. In-
gen bemærkninger fremkom.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at støtte en vedtagelse af
konklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets forslag til konklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Konklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Pkt. 7: Unge og verden – ungdomssamarbejde uden for EU
-
politisk debat
1. Resumé:
Formandskabet ønsker at sætte fokus på samarbejdet med ikk-EU-lande også
på ungdomsområdet, specielt med unge i regionen Østeuropa.
2. Baggrund
På baggrund af den seneste tids forandringer af systemerne i
EU’s nabolande, navnlig de østlige og sydlige, peger det polske
formandskab på et særligt behov for supplerende foranstaltnin-
ger for at styrke civilsamfundet og øge mulighederne såvel for
mobilitet som for mellemfolkelige kontakter med særligt fokus på
unge.
3. Formål og indhold
Formandskabet har inden for det valgte indsatsområde ”Unge og
verden” via en høringsrunde gennemført en struktureret dialog
med de unge i medlemslandene om specielt samarbejdet med re-
gionen Østeuropa. Mange unge har her peget på, at dette samar-
bejde også bør udvides, ikke blot til andre regioner i Europa,
men også udenfor. Der ses hos unge mange eksempler på god
praksis inden for samarbejde på lokalt plan, der viser, at samar-
bejde mellem EU's medlemsstater og andre lande i verden kan
være effektivt og ændre situationen for den enkelte, men også for
hele samfund.
På denne baggrund indbyder formandskabet ministrene til at dis-
kutere følgende spørgsmål:
1. Hvad er bedste praksis med hensyn til samarbejde med
ikke-EU-lande på ungdomsområdet i Deres medlems-
stat? Hvilken merværdi og fordele giver dette samarbej-
de?
2. Hvilke foranstaltninger bør der træffes på EU-plan for at
støtte dette samarbejde effektivt?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041644_0024.png
24
7. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Diskussionsoplægget har været drøftet på et møde i specialudval-
get for uddannelse og ungdom m.v. den 1. november 2011. Di-
skussionsoplægget har desuden været sendt i skriftlig høring,
hvor følgende bemærkninger blev modtaget.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium (PH): ”Mange af vores
studerende vælger i dag at tage praktikken eller en del af studiet
udenfor EU. Vi kan derfor kun anbefale, at EU i fremtiden også
giver mulighed for rejselegater til praktik og studium udenfor
EU/EØS”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at bidrage til udvekslingen af
synspunkter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder diskussionsoplægget velkomment.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Diskussionsoplægget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
24